Politikens kronik 31-10-2017
Udlevering af efterlyste kriminelle
Af Jørn Vestergaard, professor i strafferet, Københavns Universitet
Ønsket om
at kunne slippe af med kriminelle udlændinge indgår som et centralt tema i den aktuelle
diskussion om udmøntningen af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, EMRK.
Det har fremkaldt harmdirrende reaktioner, at fængselsforholdene i Rumænien notorisk er så
dårlige, at udlevering af eftersøgte kan være i strid med EMRK. Såvel statsministeren,
justitsministeren som en række andre politikere fra forskellige partier har i stærke vendinger givet
udtryk for frustration, efter at Højesteret den 31. maj i to sager afsagde kendelser om, at nogle
rumænske statsborgere ikke kunne udleveres.
Højesteretspræsident Thomas Rørdam har ved en konference på Det Juridiske Fakultet gjort
gældende, at præmisserne i
Muršić-sagen
er så ”krystalklare”, at der ikke er tvivl om retstilstanden,
og at der ikke er noget retsgrundlag for at ”udfordre” dommen. Se tilsvarende
hans udtalelser i
Politiken den 29. september. Denne betragtningsmåde forekommer mig af flere grunde alt for
kategorisk.
Som medlem af både Europarådet og EU har Rumænien tilsluttet sig de europæiske
menneskerettigheder, herunder forbuddet mod at udsætte nogen for umenneskelig eller
nedværdigende behandling og straf, som efter artikel 3 i EMRK også gælder for fængselsfanger.
Men både Rumænien flere andre EU-medlemsstater har så elendige fængselsforhold, at engelske,
tyske, svenske og nu også danske domstole har afvist at udlevere eftersøgte med udsigt til
anbringelse i overfyldte og uhumske celler.
Den samlede kapacitet i det rumænske fængselsvæsen er knap 20.000 pladser; men belægget har i
en årrække været næsten halvanden gange så højt. Den grundlæggende udfordring er af praktisk og
politisk art, og en løsning kræver først og fremmest fængselsreformer for at undgå massiv
overbelægning. Men det kræver vanskelige beslutninger at udvide kapaciteten og/eller nedbringe
fangetallet. Et dekret udstedt i begyndelsen af 2017 om ekstraordinær masseløsladelse måtte
trækkes tilbage, da det blev mødt med omfattende demonstrationer mod, at det ville omfatte et stort
antal korruptionsdømte.
EU-kommissionen har siden optagelsen af Rumænien som medlemsstat i 2007 haft fokus på
fængselsforholdene, men har reelt ikke haft nogen effektive redskaber til rådighed med henblik på
forbedringer. Så længe det egentlige problem består, kan der ikke forventes juridiske svar, der
bringer harmoni.