Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 413
Offentligt
1935598_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Forebyggelseskontoret
Christel Wulf Hejmdal
2018-5002-0011
829079
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
(delvis lovliggørelse af peberspray)
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
november 2012, som ændret senest ved lov nr. 712 af 8. juni 2018, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter § 2 g indsættes:
Ȥ
2 h.
Personer, der er fyldt 18 år, kan uanset forbuddet i § 2 erhverve pe-
berspray samt besidde peberspray i eget hjem.«
2.
I
§ 4b, stk. 1,
indsættes efter »§ 4 nævnte genstande« »samt peberspray«.
3.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter »§§ 1-2 a, 2 c, 2 d,«: »2 h,«.
4.
I
§ 10
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af § 2 h skal det særligt
anses for skærpende, hvis en overtrædelse begås under i øvrigt skærpende
omstændigheder af en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for over-
trædelse af denne lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192a,
216, 237, 244-246, 266 eller 288.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
2.3.1. Lovliggørelse af peberspray i eget hjem
2.3.2. Tilladelsesordningen
2.3.3. Sanktionsniveauet
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
1. Indledning
Danskernes tryghed er en af regeringens allerhøjeste prioriteter. Det gælder
ikke mindst den enkelte danskers tryghed i sit eget hjem. Et hjem bør være
et sikkert sted, hvor borgerne selv afgør, hvem de lukker ind, og netop der-
for udgør overfald i hjemmet, hjemmerøverier og indbrud en særlig kræn-
kelse af ofrenes tryghed og integritet. Regeringen ønsker derfor yderligere
at styrke indsatsen for, at borgerne kan føle sig trygge i deres eget hjem.
Som et led i indsatsen for danskernes tryghed foreslår regeringen at lovlig-
gøre besiddelse af peberspray i eget hjem for personer over 18 år. Formålet
med forslaget er, at danskerne skal have mulighed for at erhverve en peber-
spray til brug for selvforsvar i eget hjem.
Ved lovliggørelse af peberspray i eget hjem, får den almindelige borger mu-
lighed for at erhverve et egnet middel til beskyttelse imod hærdede krimi-
nelle. Det er regeringens opfattelse, at bevidstheden om at man er i stand til
at beskytte sig selv i tilfælde af hjemmerøveri mv. vil kunne medvirke til at
øge trygheden i eget hjem for mange borgere.
Regeringen lægger ligeledes meget stor vægt på, at alle borgere kan bevæge
sig frit omkring, og ser med bekymring på, at f.eks. ofre for stalking eller
personer, der har været udsat for samlivsrelateret vold, bliver frarøvet denne
mulighed af frygt for at blive overfaldet.
Regeringen vil derfor i forlængelse af lovforslaget iværksætte en ændring af
våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret, således at det bliver muligt for
særligt udsatte personer at opnå tilladelse fra politiet til at bære en peber-
spray i det offentlige rum, hvis vedkommende kan dokumentere et særligt
behov for det.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Peberspray er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 5, hvoraf det fremgår,
at det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, ministeren be-
myndiger dertil, at indføre eller fremstille, herunder samle patroner, ampul-
ler og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid
efter eksponeringen.
Ifølge våbenlovens § 2 er det endvidere forbudt uden tilladelse fra justitsmi-
nisteren, eller den, ministeren bemyndiger dertil ved overdragelse at er-
hverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at be-
sidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Bemyndigelsen til at meddele tilladelse til peberspray mv. i medfør af vå-
benlovens § 2 er udmøntet i våbenbekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1, hvor-
efter det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære el-
ler anvende bl.a. spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller,
-spraydåser og -patroner.
Det er således politiet, der meddeler tilladelse til at erhverve peberspray til
selvforsvarsbrug, og det følger af våbencirkulærets § § 12, at der til de vå-
ben, der er nævnt bl.a. i § 18, stk. 1, nr. 1, alene kan gives tilladelse, hvis
der foreligger ganske særlige omstændigheder. I praksis meddeler politiet
afslag på ansøgninger om peberspray til selvforsvarsbrug.
Det fremgår af våbenlovens § 10, stk. 1, at overtrædelse af våbenlovens § 1
og § 2 straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan i medfør af
våbenlovens § 4 b, stk. 1, efter ansøgning meddele erhvervsdrivende gene-
rel tilladelse til med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden erhvervs-
mæssig virksomhed at erhverve og besidde en lang række våben. Peberspray
er imidlertid ikke omfattet af denne generelle tilladelse, og det er således
ikke muligt som erhvervsdrivende at få en generel tilladelse til at besidde
peberspray med henblik på erhvervsmæssig handel og anden erhvervsmæs-
sig virksomhed.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det har i længere tid været overvejet, hvorvidt der skulle ske en lovliggø-
relse af peberspray til brug for selvforsvar imod f.eks. overfald.
I forbindelse med overvejelserne om lovliggørelse af peberspray, har justits-
ministeriet undersøgt lovgivningen om peberspray i andre europæiske
lande. Justitsministeriet har i den forbindelse konstateret, at peberspray frit
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
kan erhverves i flere europæiske lande, herunder i Tyskland, hvor det alene
må anvendes som selvforsvar mod dyr, og i Frankrig, hvor peberspray dog
ikke må medbringes på offentligt tilgængelige steder.
Andre lande har et forbud mod salg og besiddelse af peberspray uden tilla-
delse, og som i Danmark meddeles som udgangspunkt afslag på ansøgnin-
ger om tilladelse. Storbritannien og Finland har tilladelsesordninger, hvor
personer med et dokumenteret behov, eksempelvis personer, som tidligere
har modtaget trusler, kan meddeles tilladelse.
Det er Justitsministeriet vurdering, at en lovliggørelse af peberspray vil
kunne øge trygheden for mange borgere. Peberspray er i en række sammen-
hænge et anerkendt middel til selvforsvar, og i mange tilfælde vil alene be-
vidstheden om, at man er i stand til at forsvare sig selv øge følelsen af tryg-
hed og sikkerhed for den enkelte.
Justitsministeriet er samtidig opmærksom på risikoen for, at en generelt
større udbredelse af peberspray vil kunne føre til en eskalering af voldsni-
veauet og til, at tærsklen for, hvornår peberspray anvendes, vil falde. Rigs-
politiet har i den forbindelse bl.a. peget på, at peberspray kan anvendes som
et angrebsvåben, som i hænderne på f.eks. bandemedlemmer eller deltagere
i større uroligheder – foruden almindelig voldsudøvelse – bl.a. vil kunne an-
vendes til at pacificere politifolk eller andre myndighedspersoner.
På den baggrund lægger Justitsministeriet op til en delvis lovliggørelse af
peberspray, som indeholder en øget adgang til peberspray i selvforsvarsøje-
med i de situationer, hvor behovet for at understøtte enkeltpersoners tryg-
hed vurderes at være højt, og hvor risikoen for misbrug og eskalering af
voldsniveauet generelt vurderes at være mindst.
2.3. Den foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at personer, der er fyldt 18 år, lovligt skal kunne
erhverve peberspray og besidde peberspray i eget hjem.
Derudover foreslås det, at politiet ud fra en konkret og individuel vurdering
skal kunne meddele tilladelse til besiddelse af peberspray på offentligt til-
gængelige steder til udsatte personer, der har et særligt behov. Det vil f.eks.
være personer, som vurderes at være i risiko for overfald i forbindelse med
æresrelaterede konflikter, samlivsrelaterede konflikter eller stalking. Det er
Justitsministeriets vurdering, at der alene er tale om en begrænset gruppe af
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
personer, og at tilladelsesordningen således ikke vil medføre en vid udbre-
delse af peberspray i det offentlige rum.
Delvis lovliggørelse af peberspray vil alt andet lige øge tilgængeligheden af
peberspray også for personer, som vurderes at ville kunne misbruge adgan-
gen. For at øge det generelle forbuds præventive virkning over for personer,
der særligt vurderes at kunne finde på at anvende peberspray til andet end
selvforsvar, forslås det samtidig at hæve straffen for besiddelse af peber-
spray i det offentlige rum, hvis peberspray besiddes af personer, der tidli-
gere er idømt fængselsstraf for overtrædelse af våbenlovgivningen eller
straffelovens bestemmelser om f.eks. vold eller røveri, og besiddelsen er
sket under skærpende omstændigheder.
2.3.1. Lovliggørelse af peberspray i eget hjem
Det foreslås, at det gøres lovligt for personer, der er fyldt 18 år, at besidde
peberspray i eget hjem uden forudgående tilladelse fra politiet. Justitsmini-
steriet lægger op til, at aldersgrænsen skal være 18 år, således at det alene
er myndige personer, der har mulighed for at erhverve en peberspray.
Formålet med lovforslaget er, at det bliver muligt at anvende peberspray til
selvforsvar mod f.eks. hjemmerøveri. Pebersprayen må således alene anven-
des inden for rammerne af lovligt nødværge, som dette er defineret i straf-
felovens § 13, stk. 1. Uberettiget brug af peberspray vil som hidtil være om-
fattet af straffelovens § 245, stk. 1, om vold af særlig rå, brutal eller farlig
karakter.
Det er Justitsministeriet vurdering, at risikoen for at peberspray anvendes
som angrebsvåben er væsentlig mindre, når der opretholdes et forbud mod
peberspray i det offentlige rum, idet risikoen for at der opstår tilspidsede si-
tuationer af potentielt voldelig karakter generelt er mindre i private hjem
end på offentlige steder, som f.eks. i nattelivet eller til fodboldkampe o.lign.
Ligeledes vurderer Justitsministeriet, at borgeren i eget hjem har større mu-
lighed for at vurdere, hvorvidt det er tale om en situation, hvor det er nød-
vendigt at anvende peberspray for at afværge et overhængende angreb, idet
der ofte vil være tale om en situation, hvor gerningsmanden har tiltvunget
sig adgang til hjemmet. Risikoen for uberettiget anvendelse af peberspray
på baggrund af frygt for overfald vurderes således også begrænset.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Forslaget indebærer, at peberspray kan erhverves, uden at der stilles krav
om forudgående vandelsgodkendelse, ligesom der ikke lægges op til en
mærkning eller registrering af den enkelte peberspray. Justitsministeriet fo-
reslår, at peberspray alene kan forhandles af våbenhandlere og andre for-
handlere, som er godkendt af politiet.
I den forbindelse forudsættes det, at forhandlerne i forbindelse med salg af
peberspray stiller krav om ID for at sikre, at kunden er over 18 år samt at
forhandleren vejleder om anvendelse og mulige skadevirkninger af peber-
spray samt om, at den kun må besiddes på bopælen, medmindre der forelig-
ger en tilladelse fra politiet. Tilladelse til at forhandle peberspray vil således
alene kunne meddeles erhvervsdrivende som vurderes i praksis at kunne
give den relevante vejledning.
Tilladelse til forhandling af peberspray vil kunne inddrages i den genelle vå-
benhandlertilladelse til at erhverve og besidde våben og ammunition mv.
med henblik på videresalg, samt gives til forretninger, som i øvrigt vurde-
res i praksis at kunne yde den relevante vejledning. I forbindelse med med-
delelse af tilladelse til forhandling af peberspray har politiet adgang til at
opstille vilkår om, på hvilke tidspunkter af døgnet peberspray må forhand-
les, ligesom politiet kan lægge vægt på, om forhandleren er placeret i nær-
heden af steder, hvor der er erfaringsmæssigt er en høj risiko for vold.
2.3.2. Tilladelsesordningen
Justitsministeriet lægger endvidere op til, at der i forlængelse af lovforsla-
get ved ændring af våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret gives mulig-
hed for, at udsatte personer med et særligt behov kan få politiets tilladelse
til at bære peberspray i det offentlige rum. Tilladelsesordningen vil omfatte
personer med et særligt behov for beskyttelse, f.eks. personer, som vurderes
at være i risiko for overfald i forbindelse med æresrelaterede konflikter,
samlivsrelaterede konflikter eller stalking.
Tilladelsen vil kunne gives til personer, som efter en konkret politifaglig
vurdering må anses at have et særligt behov for at besidde peberspray i det
offentlige rum, og hvor politiet konkret vurderer, at peberspray er egnet til
beskyttelse af den pågældende person. Der gives alene tilladelse, hvis det
vurderes, at den pågældende er i stand til at anvende peberspray på den kor-
rekte måde, og at den pågældende ikke vil misbruge adgangen til at bære
peberspray.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Tilladelse til peberspray vil alene være ét af flere initiativer, som politiet kan
iværksætte som led i beskyttelsen af en truet person i sammenhæng med
f.eks. udlevering af overfaldsalarm, iværksættelse af særlig adressebeskyt-
telse, udstedelse af tilhold mv.
2.3.3. Sanktionsniveauet
Som nævnt ovenfor må peberspray alene anvendes inden for rammerne af
lovligt nødværge, som dette er defineret i straffelovens § 13, stk. 1. Såfremt
peberspray anvendes som angrebsvåben forudsættes det, at dette som hidtil
straffes som vold af særlig rå, brutal eller farlig karakter efter straffelovens
§ 245. Lovforslaget tilsigter ikke ændringer i strafniveauet for overtrædelse
af denne bestemmelse.
Straffen for ulovlig besiddelse af peberspray på offentligt tilgængelige ste-
der uden tilladelse er i dag 3.000 kr. Foreligger der skærpende omstændig-
heder, f.eks. tidligere overtrædelser af våbenlovgivningen, nedlægges efter
en konkret vurdering påstand om en skærpet bøde eller frihedsstraf.
Med lovforslaget fastholdes udgangspunktet om, at besiddelse af peberspray
på offentligt tilgængelige steder i normalsituationen straffes med en bøde på
3000 kr.
For at modvirke at en øget tilgængelighed af peberspray i det danske sam-
fund resulterer i øget misbrug af peberspray til andet end selvforsvar fore-
slås det, at der skal kunne sættes hårdt ind over for personer, som tidligere
er dømt for vold mv., og som bærer eller besidder peberspray på steder, hvor
der erfaringsmæssigt er høj risiko for vold, f.eks. i nattelivet eller i krimi-
nelle miljøer. Derfor foreslås det, at straffen i tilfælde, hvor en person, der
tidligere er idømt fængselsstraf for overtrædelse af våbenloven, knivloven,
forskrifter udstedt i medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1 el-
ler 2, §§ 123, 192a, 216, 237, 244-246, 266 eller 288, bærer eller besidder
peberspray under i øvrigt skærpende omstændigheder hæves til 14 dages
fængsel.
Der vil foreligge skærpende omstændigheder, hvis peberspray bæres eller
besiddes på steder eller under omstændigheder, hvor der er nærliggende ri-
siko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt voldelig karak-
ter. Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en person
bærer peberspray i aften- og nattetimerne i restaurantionsmiljøet mv. Der vil
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
dog også i andre tilfælde kunne være en nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af potentielt farlig karakter, som f.eks. ved by-
fester, koncerter, visse fodboldkampe, demonstrationer eller i tilfælde, hvor
grupper af personer mødes som led i en verserende bandekonflikt.
I anden- og tredjegangstilfælde og derover vil personer, der tidligere er dømt
for overtrædelse af de ovenfor nævnte straffelovsbestemmelser, kunne straf-
fes tilsvarende hårdere, hvis de igen besidder eller bærer en peberspray un-
der skærpende omstændigheder.
I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det generelt bemærkes, at
fastsættelse af straffen fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde på baggrund af samtlige sagens omstændigheder, og at
de angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op- eller nedadgående ret-
ning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende om-
stændigheder.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Forhøjes straffen for ulovlig besiddelse af peberspray under skærpende om-
stændigheder på offentlige tilgængelige steder til en frihedsstraf på 14 dage
for personer, der tidligere er idømt frihedsstraf for personfarlig kriminalitet,
vil det medføre en forøgelse af strafmængden og antallet af straffesager, der
skal føres ved domstolene, og vil således belaste anklagemyndighed, dom-
stole og kriminalforsorgen.
På baggrund af en gennemsnitsberegning med afsæt i et skøn over det for-
ventede antal sager skønnes det, at merudgifterne vil udgøre ca. 2 mio. kr.
årligt fordelt på anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorg. Det vur-
deres, at udgifterne vil kunne afholdes inden for institutionernes eksiste-
rende rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Med lovforslaget gives mulighed for at erhvervsdrivende kan opnå politiets
tilladelse til at forhandle peberspray, hvilket ikke tidligere har været muligt.
Det er derfor Justitsministeriet forventning, at forslaget kan medføre posi-
tive økonomiske konsekvenser i form af øget omsætning.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget gør det muligt for borgerne at erhverve en peberspray og be-
sidde den i eget hjem uden forudgående tilladelse fra politiet, mens erhver-
velse og besiddelse af peberspray tidligere har krævet en tilladelse fra poli-
tiet. Politiet har alene behandlet et begrænset antal ansøgninger årligt om til-
ladelse til peberspray, og det er på den baggrund Justitsministeriets vurde-
ring, at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for borgerne i
væsentligt omfang.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den …. været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Apotekerforeningen, Beredskabssty-
relsen, Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Danmarks Jægerfor-
bund, Danmarks Våbenhandlerforening, Danner, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Mi-
litaria Forening, Dansk Kvindesamfund, Dansk Skytte Union, Dansk Soci-
alrådgiverforening, Dansk Stalking Center, Danske Advokater, Danske Re-
gioner, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen af Fængselsinspek-
tører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Foreningen af Statsadvokater, Friluftsrådet, Fængselsforbundet,
Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben Politiet, Institut
for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Joan-Sø-
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
1935598_0012.png
strene, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Kvinderådet, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for
Voldsramte Kvinde, Landsforeningen KRIM, Nordisk Våbenforum, Offer-
rådgivningerne i Danmark, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Samtlige byretter, SAVN,
Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handels-
retten, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aalborg
Universitet, Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- I mindre omfang
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- I mindre omfang
sekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige kon- Ingen
sekvenser
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
I mindre omfang
I mindre omfang
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
ten
Overimplementering
Ja
af EU-retlige mini-
Nej
X
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
1935598_0013.png
mumsforpligtigelser
(sæt X)
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at det gøres lovligt for personer, der er fyldt 18 år, at besidde
peberspray til brug i eget hjem uden forudgående tilladelse fra politiet. Det
vil fortsat kræve tilladelse fra politiet at fremstille peberspray, at indføre det
til landet samt at bære eller besidde peberspray i det offentlige rum.
Med peberspray menes en beholder med en væske, der består af et peberek-
strakt, og som ved hjælp af en drivgas kan sprøjtes i en retningsbestemt kon-
centreret stråle. Det aktive stof i peberspray er som oftest capsaicin. Peber-
sprayen udsender normalt en tynd, komprimeret stråle, som virker i en af-
stand af op til 6-7 meter.
Forslaget omfatter alene peberspray, og det er således fortsat forbudt at be-
sidde f.eks. tåregas eller andre patroner eller sprays til selvforsvarsbrug uden
tilladelse fra politiet. Forslaget lægger ikke op til en antalsmæssig begræns-
ning for den enkelte borger.
Med eget hjem menes personens varige opholdssted, som ikke er et offent-
ligt tilgængeligt sted. Opbevaringen af peberspray vil som udgangspunkt
skulle ske i overensstemmelse med våbenbekendtgørelsens almindelige
krav om, at våben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgænge-
ligt for uvedkommende. Dog vil kravene til opbevaring af netop peberspray
skulle vurderes under hensyn til, at formålet med en peberspray er at kunne
anvende den til selvforsvar, hvorfor der må være mulighed for at opbevare
peberspray sådan, at ejeren har umiddelbar adgang til den.
Selvom forbuddet mod besiddelse af peberspray uden tilladelse uden for
hjemmet opretholdes, kan der være enkelte tilfælde, hvor det ud fra formå-
let med bestemmelsen er tilladt at bære peberspray på offentligt sted. Her
tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport fra et sted
til et andet ikke kan undgås at medbringe pebersprayen på offentligt tilgæn-
gelige steder. Det vil typisk være, hvor pebersprayen er købt i en forretning
og skal bringes hjem eller ved flytning fra en bopæl til en anden. Det forud-
sættes, at denne adgang er meget snæver, og der vil således ikke lovligt
kunne gøres andre ærinder på vej fra eksempelvis salgsstedet til hjemmet.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Forslaget medfører, at peberspray skal kunne erhverves af personer, der er
fyldt 18 år, uden der stilles krav om forudgående tilladelse eller vandelsgod-
kendelse af politiet. Peberspray vil alene kunne erhverves hos godkendte
forhandlere, der har opnået tilladelse fra politiet til at forhandle peberspray.
I den forbindelse forudsættes det, at forhandlerne i forbindelse med salg af
peberspray stiller krav om ID for at sikre, at kunden er over 18 år samt at
forhandleren vejleder om anvendelse og mulige skadevirkninger af peber-
spray samt om, at den kun må besiddes på bopælen, medmindre der forelig-
ger en tilladelse fra politiet. Tilladelse til at forhandle peberspray vil således
alene kunne meddeles erhvervsdrivende som vurderes i praksis at kunne
give den relevante vejledning.
Tilladelse til forhandling af peberspray vil kunne inddrages i den genelle vå-
benhandlertilladelse til at erhverve og besidde våben og ammunition mv.
med henblik på videresalg, samt gives til forretninger, som i øvrigt vurde-
res i praksis at kunne yde den relevante vejledning. I forbindelse med med-
delelse af tilladelse til forhandling af peberspray har politiet adgang til at
opstille vilkår om, på hvilke tidspunkter af døgnet peberspray må forhand-
les, ligesom politiet kan lægge vægt på, om forhandleren er placeret i nær-
heden af steder, hvor der er erfaringsmæssigt er en høj risiko for vold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Våbenlovens § 10 indeholder lovens straffebestemmelser. Af bestemmelsen
fremgår det, at overtrædelse af flere af lovens bestemmelser straffes med
bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år.
Det foreslås at indsætte § 2h i bestemmelsen, således at overtrædelse af reg-
lerne om peberspray er strafbelagt på linje med våbenlovens øvrige bestem-
melser.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Til nr. 4
Det følger af bestemmelsen, at det ved fastsættelse af straffen for overtræ-
delse af våbenlovens § 2h særligt skal anses for skærpende, hvis en overtræ-
delse begås under i øvrigt skærpende omstændigheder af en person, der tidli-
gere er idømt fængselsstraf for overtrædelse af denne lov, lov om knive og
blankvåben, forskrifter udstedt i medfør af disse love eller straffelovens §
119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192a, 216, 237, 244-246, 266 eller 288.
Straffen for ulovlig besiddelse af peberspray på offentligt tilgængelige ste-
der uden tilladelse er i dag 3.000 kr. Foreligger der skærpende omstændig-
heder, f.eks. tidligere overtrædelser af våbenlovgivningen, nedlægges efter
en konkret vurdering påstand om en skærpet bøde eller frihedsstraf.
Med lovforslaget fastholdes udgangspunktet om, at besiddelse af peberspray
på offentligt tilgængelige steder i normalsituationen straffes med en bøde på
3000 kr.
I tilfælde hvor en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for overtræ-
delse af våbenloven, knivloven, forskrifter udstedt i medfør af disse love
straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192a, 216, 237, 244-246, 266 el-
ler 288, bærer eller besidder peberspray under i øvrigt skærpende omstæn-
digheder hæves straffen til 14 dages fængsel.
Der vil foreligge skærpende omstændigheder, hvis peberspray bæres eller
besiddes på steder eller under omstændigheder, hvor der er nærliggende ri-
siko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt voldelig karak-
ter. Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en person
bærer peberspray i aften- og nattetimerne i restaurantionsmiljøet mv. Der vil
dog også i andre tilfælde kunne være en nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af potentielt farlig karakter, som f.eks. ved by-
fester, koncerter, visse fodboldkampe, demonstrationer eller i tilfælde, hvor
grupper af personer mødes som led i en verserende bandekonflikt.
I anden- og tredjegangstilfælde og derover vil personer, der tidligere er dømt
for overtrædelse af de ovenfor nævnte straffelovsbestemmelser, kunne straf-
fes tilsvarende hårdere, hvis de igen besidder eller bærer en peberspray un-
der skærpende omstændigheder.
I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det generelt bemærkes, at
fastsættelse af straffen fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
det enkelte tilfælde på baggrund af samtlige sagens omstændigheder, og at
de angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op- eller nedadgående ret-
ning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende om-
stændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af bestemmelsen, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af
22. november 2012, som ændret se-
nest ved lov nr. 712 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 g indsættes:
Ȥ
2 h.
Personer, der er fyldt 18 år,
kan uanset forbuddet i § 2 erhverve
peberspray samt besidde peber-
spray i eget hjem.«
§ 4 b.
Justitsministeren eller den,
2.
I
§ 4b
indsættes efter »§ 4 nævnte
ministeren bemyndiger dertil, kan genstande«: »samt peberspray«.
efter ansøgning meddele erhvervs-
drivende generel tilladelse til med
henblik på erhvervsmæssig handel
eller anden erhvervsmæssig virk-
somhed at erhverve og besidde de i
§ 1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, og § 4
nævnte genstande.
§ 10.
Med bøde, fængsel indtil 4
3.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter »§§
måneder eller under skærpende om- 1-2 a, 2 c, 2 d,«: »2 h,«.
stændigheder fængsel indtil 2 år
straffes den, der overtræder §§ 1-2
a, 2 c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1, §
6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, § 7 c, stk.
1,143 artikel 4, stk. 1, i Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 258/2012 af 14. marts
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 413: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (delvis lovliggørelse af peberspray), fra justitsministeren
2012 og artikel 4, stk. 1, 6 og 7, i
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 98/2013 af 15.
januar 2013 om markedsføring og
brug af udgangsstoffer til eksplo-
sivstoffer. På samme måde straffes
den, der forsætligt eller ved grov
uagtsomhed overtræder § 2, stk. 4,
og § 7 a, stk. 2.
Stk. 2.
Overtrædelse af artikel 5 og
artikel 9, stk. 1, 3 og 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 98/2013 af 15. januar 2013
om markedsføring og brug af ud-
gangsstoffer til eksplosivstoffer
straffes med bøde.
Stk. 3.
I forskrifter, der udfærdiges
efter loven, kan der fastsættes straf
af bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændig-
heder fængsel indtil 2 år for over-
trædelse af bestemmelser i forskrif-
terne.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber
mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. ka-
pitel.
4.
I
§ 10
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen
for overtrædelse af § 2 h skal det
særligt anses for skærpende, hvis en
overtrædelse begås under i øvrigt
skærpende omstændigheder af en
person, der tidligere er idømt
fængselsstraf for overtrædelse af
denne lov, lov om knive og blank-
våben, forskrifter udstedt i medfør
af disse love eller straffelovens §
119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192a,
216, 237, 244-246, 266 eller 288.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
19