Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 404
Offentligt
1933942_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2018-10-0259
781411
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenhe-
der
(Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder)
§1
I lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1216 af 27. oktober 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter »§ 119, stk. 1,«: »§ 134 b«.
2.
I
§ 2, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»I alvorligere tilfælde kan en generel
karantæne meddeles for et bestemt tidsrum på indtil 4 år.«
3.
Overskriften
til kapitel 5 affattes således:
»Kapitel 5
Sikkerhedsmæssig indretning og afvikling af bestemte idræts-
begivenheder«.
4.
Overskriften
til kapitel 5 a ophæves.
5.
Efter § 8 b indsættes:
Ȥ
8 c.
Politiet kan for idrætsbegivenheder, hvor der foreligger en forhøjet
risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre, meddele påbud om,
at der skal udarbejdes en særskilt beredskabsplan for den sikkerhedsmæs-
sige indretning af stedet, hvor idrætsbegivenheden afholdes, og for den sik-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
kerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden. Planen skal godkendes af
politiet, der tillige kan fastsætte en frist for gennemførelse af påbuddet.
Stk. 2.
Efterkommes et påbud efter stk. 1 ikke inden for den fastsatte frist,
kan politiet meddele forbud mod, at der afholdes bestemte idrætsbegiven-
heder på stedet, indtil den påbudte særskilte beredskabsplan er godkendt af
politiet.«
6.
I
§ 9, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »en«: »generel«.
7.
I
§ 9, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 7«: »eller § 8 c«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 2 og 6, finder anvendelse for generelle karantæner meddelt
efter lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Indholdsfortegnelse
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Generel karantæne ved overtrædelse af maskeringsforbuddet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af karantæneperioden i alvorligere tilfælde
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Højere straf for overtrædelse af generelle karantæner
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Krav om konkrete beredskabsplaner
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at foretage de ændringer af lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, der er nødvendige for at gennemføre de ini-
tiativer, som Divisionsforeningen, Dansk Boldspil-Union (DBU), Danske
Fodbold Fanklubber, Rigspolitiet og Justitsministeriet er blevet enige om i
udspillet ”Flere gode fodboldoplevelser”.
Lovændringerne har til formål at sikre en tryg, sikker og fornøjelig fod-
boldoplevelse. De seneste års udvikling tegner et overvejende positivt bil-
lede, som skal fastholdes, så fodboldfans kan være trygge ved at gå til fod-
boldkamp på stadion. Der skal værnes om den positive fankultur, der er med
til at skabe sammenhold i vores samfund.
Justitsministeriet indledte på baggrund af de voldsomme uroligheder under
fodboldkampen mellem Brøndby IF og FC København den 6. august 2017
på Brøndby Stadion en møderække med Rigspolitiet, Divisionsforeningen,
Dansk Boldspil-Union og Danske Fodbold Fanklubber om, hvordan den
slags uroligheder kan undgås i fremtiden.
Aktørerne står bag handlingsplanen ”Gode fodboldoplevelser for alle” fra
2012, der satte målrettet ind mod den lille hårde kerne af ballademagere,
som opsøger fodboldkampe med det ene formål at lave ballade og ødelægge
oplevelsen for de mange.
Aktørerne er i udspillet ”Flere gode fodboldoplevelser” blevet enige om en
række initiativer, som skal fremtidssikre indsatsen mod fodbolduroligheder.
Lovforslaget indeholder følgende elementer fra udspillet, som kræver
lovændring:
- Det foreslås at lette adgangen til at meddele generel karantæne i til-
fælde, hvor maskeringsforbuddet er overtrådt.
- Det foreslås at skærpe karantæneperioden i alvorligere tilfælde.
- Det foreslås at skærpe straffen for overtrædelse af generelle karantæ-
ner.
- Det foreslås, at politiet ved visse fodboldkampe kan stille krav om, at
fodboldklubberne udarbejder særskilte beredskabsplaner.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lettere adgang til karantæne ved overtrædelse af maskeringsfor-
buddet
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Politiet kan i medfør af § 2, stk. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder meddele en person generel karantæne, når det er nød-
vendigt af hensyn til opretholdelse af ro og orden.
For at kunne meddele en generel karantæne skal der efter lovens § 2, stk. 1,
nr. 1, foreligge begrundet mistanke om, at den pågældende i forbindelse med
en bestemt idrætsbegivenhed har begået
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold of trusler mod per-
soner i offentlig tjeneste mv.),
en overtrædelse af straffelovens § 121 (fornærmelig tiltale mv. af perso-
ner i offentlig tjeneste mv.),
en overtrædelse af straffelovens § 134 a (deltagelse i slagsmål eller i an-
den grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted),
en overtrædelse af straffelovens § 134 b (maskeringsforbuddet),
en overtrædelse af straffelovens § 264 (husfredskrænkelse),
en overtrædelse af straffelovens § 266 (trusler),
en overtrædelse af straffelovens § 266 b (racisme),
en overtrædelse af straffelovens § 291 (hærværk),
en overtrædelse omfattet af straffelovens 25. kapitel (forbrydelser mod
liv og legeme, herunder vold),
en overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer,
en overtrædelse af lovgivningen om våben- og eksplosivstoffer,
en overtrædelse af lovgivningen om fyrværkeri, eller
en overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3 (slagsmål mv.).
Det er endvidere en betingelse for meddelelse af en generel karantæne, at
der foreligger bestemte grunde til at antage, at den pågældende ellers på ny
vil foretage strafbare handlinger inden for det område, som karantænen vil
omfatte, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2. Det er således en betingelse, at der for
så vidt angår de i § 2, stk. 1, nr. 1, opregnede lovovertrædelser består en
gentagelsesrisiko.
Kravet efter lovens § 2, stk. 1, nr. 2, indebærer, at politiet skal kunne pege
på konkrete omstændigheder, der sandsynliggør, at den pågældende ellers
på ny vil foretage strafbare handlinger i forbindelse med bestemte idrætsbe-
givenheder.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Foruden betingelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, er det en betingelse
for, at der kan meddeles en generel karantæne, at det skal være nødvendigt
af hensyn til opretholdelse af ro og orden ved de idrætsbegivenheder, der er
omfattet af loven. Dette indebærer, at politiet – ved siden af betingelserne i
§ 2, stk. 1, nr. 1 og 2 – skal foretage en individuel, konkret vurdering af, om
hensynet til opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt at meddele en
generel karantæne.
Der stilles ikke krav om, at det strafbare forhold er fastslået ved dom, før-
end karantæne meddeles. Generel karantæne kan således meddeles, når den
pågældende er sigtet for en strafbar handling i forbindelse med en bestemt
idrætsbegivenhed, hvis der foreligger begrundet mistanke om, at den pågæl-
dende har begået forholdet.
2.1.1.2.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at der kan meddeles en generel ka-
rantæne, uden at betingelsen i stk. 1, nr. 2, er opfyldt, hvis forholdets grov-
hed tilsiger det. Dette gælder i tilfælde, hvor den begrundede mistanke efter
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, vedrører
-
-
-
-
-
en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold og trusler mod per-
soner i offentlig tjeneste mv.),
en overtrædelse af straffelovens § 291, stk. 2 (hærværk),
en overtrædelse omfattet af straffelovens 25. kapitel (forbrydelser mod
liv og legeme, herunder vold),
en overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer, eller
en overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer.
Bestemmelsen fraviger således udgangspunktet i lovens § 2, stk. 1, om, at
det er en betingelse for meddelelse af generel karantæne, at der foreligger
en gentagelsesrisiko i det konkrete tilfælde.
Denne afvigelse indebærer, at der i visse tilfælde ikke stilles krav om, at po-
litiet skal kunne pege på konkrete omstændigheder, der sandsynliggør, at
den pågældende ellers på ny vil foretage strafbare handlinger i forbindelse
med bestemte idrætsbegivenheder, hvis der foreligger begrundet mistanke
om grovere lovovertrædelser.
Det er en forudsætning for meddelelse af generel karantæne efter lovens §
2, stk. 2, at forholdets grovhed tilsiger, at gentagelseskravet ikke skal gælde.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Endelig er det en forudsætning for meddelelse af generel karantæne efter
lovens § 2, stk. 2, at hensynet til opretholdelse af ro og orden gør det nød-
vendigt, jf. herved lovens § 2, stk. 1. Således vil politiet fortsat skulle fore-
tage en individuel, konkret vurdering af, om hensynet til opretholdelse af ro
og orden gør det nødvendigt at meddele en generel karantæne.
2.1.1.3.
En generel karantæne er et forbud mod at opholde sig ved bestemte
idrætsbegivenheder og inden for et område på indtil 500 meter fra det sted,
hvor idrætsbegivenheden afholdes, jf. lovens § 2, stk. 4, 1. pkt. Forbuddet
gælder fra 6 timer før og indtil 6 timer efter idrætsbegivenheden, jf. lovens
§ 2, stk. 4, 2. pkt.
Når den klub, som en person, der er meddelt en generel karantæne, er til-
hænger af, deltager i bestemte idrætsbegivenheder, som afvikles på ude-
bane, må den pågældende dog ikke opholde sig inden for et område på ind-
til 3.000 meter fra det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes i det angivne
tidsrum, jf. lovens § 2, stk. 4, in fine.
At karantænen er generel indebærer, at der er tale om et landsdækkende for-
bud mod at opholde sig på og ved fodboldstadions, hvor der afvikles kampe
omfattet af karantænen.
Karantænen omfatter således stadion og de tilgrænsende områder inden for
en afstand af 500 meter/3000 meter derfra. Dette regnes fra stadionområdet
(det vil sige fra stadions perimeter).
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at udvide lovens § 2, stk. 2, således at mistanke om overtrædel-
ser af straffelovens § 134 b (maskeringsforbuddet) tilføjes de situationer,
hvor kravet om gentagelsesrisiko ikke gælder.
Efter den foreslåede tilføjelse vil der således ikke stilles krav om, at politiet
skal kunne pege på konkrete omstændigheder, der sandsynliggør, at den på-
gældende ellers på ny vil foretage strafbare handlinger i forbindelse med be-
stemte idrætsbegivenheder, hvis der foreligger begrundet mistanke om en
overtrædelse af straffelovens § 134 b (maskeringsforbuddet).
Aktørerne bag udspillet ”Flere gode fodboldoplevelser” er enige om, at ma-
skering i forbindelse med afviklingen af fodboldkampe ofte har været en in-
dikation på, at der er optræk til uroligheder, og at de pågældende ønsker at
undgå at blive identificeret. Der ses således at være behov for en klar mar-
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
kering af, at maskering i forbindelse med fodboldkampe er uacceptabelt –
allerede første gang dette sker.
Maskering er selvstændigt sanktioneret efter straffelovens § 134 b og kan
efter den nugældende affattelse af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbe-
givenheder føre til meddelelse af generel karantæne efter lovens § 2, stk. 1.
2.2. Forlængelse af karantæneperioden i alvorligere tilfælde
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2, stk. 5, i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegiven-
heder, at generel karantæne meddeles for et bestemt tidsrum på indtil 2 år.
Karantæneperioden løber fra den dag, hvor karantænen meddeles den på-
gældende.
Politiet skal i den enkelte sag foretage en konkret vurdering af, om det er
nødvendigt at udstrække forbuddet til at gælde i 2 år.
Efter lovens § 2 a, stk. 1, kan en karantænes varighed forlænges med op til
6 måneder, når der er begrundet mistanke om overtrædelse af karantænen.
Politiet kan træffe afgørelse om forlængelse af en generel karantæne, når der
foreligger den fornødne begrundede mistanke om, at den pågældende har
overtrådt sin karantæne.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at karantæneperioden forlænges til indtil 4 år i alvorlige til-
fælde. Udgangspunktet på 2 år fastholdes i øvrige tilfælde.
Der er enighed blandt aktørerne bag ”Flere gode fodboldoplevelser” om, at
mange formentlig vil afholde sig fra at lave ballade, hvis de ved, at der er ri-
siko for en lang karantæne. Længere karantæner kan således have en præ-
ventiv effekt.
Fremadrettet får politiet derfor mulighed for at give generelle karantæner
for et bestemt tidsrum på indtil 4 år i alvorligere tilfælde. Det kan f.eks. være
situationer, hvor politiet vurderer, at der er behov for en længere karantæ-
neperiode, eksempelvis på grund af grovheden ved overtrædelsen eller an-
vendelsen af våben, eller hvor der er tale om gentagelsestilfælde.
Hvis politiet meddeler en generel karantæne efter den foreslåede bestem-
melse, således at karantæneperioden meddeles for et bestemt tidsrum på ind-
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
til 4 år, vil det fortsat være muligt at forlænge karantænens varighed med op
til 6 måneder efter lovens § 2 a, stk. 1.
2.3. Højere straf for overtrædelse af generelle karantæner
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbe-
givenheder, at den, der overtræder en karantæne meddelt efter § 2, straffes
med bøde.
Straffen for overtrædelse af en generel karantæne kan efter lovens § 9, stk.
2, under særligt skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde stige
til fængsel indtil 4 måneder.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen af 12. juni 2018 om overtrædelse
af generel karantæne, at anklagemyndigheden i sager om overtrædelse af
generel karantæne i førstegangstilfælde som udgangspunkt skal nedlægge
påstand om en bøde på 5.000 kr. I gentagelsestilfælde skal anklagemyndig-
heden som udgangspunkt nedlægge påstand om en skærpet bøde eller en
kortere frihedsstraf.
I en udtalelse fra Rigsadvokaten af 29. januar 2018 til Justitsministeriet re-
degøres der for strafniveauet i sager om overtrædelse af generelle karantæ-
ner.
Det fremgår af udtalelsen, at en overtrædelse af en generel karantæne i førs-
tegangstilfælde i de fleste gennemgåede tilfælde er blevet straffet med en
bøde på 5.000 kr.
Af udtalelsen fremgår det endvidere, at der alene er et begrænset antal sager
om overtrædelse af generel karantæne i gentagelsestilfælde. Rigsadvokatens
gennemgang af sager om overtrædelser af generel karantæne i gentagelses-
tilfælde viser, at der er blevet idømt meget forskellige straffe herfor. Straf-
niveauet varierer således fra en bødestraf på 1.500 kr. til fængselsstraf.
2.3.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 9, stk. 1, nr. 1, ændres, og det forudsættes herved, at straf-
fen efter bestemmelsen gennemgående fastlægges således, at første-
gangsovertrædelser medfører en bøde på 5.000 kr., og at andengangsover-
trædelser som udgangspunkt medfører 10 dages ubetinget fængsel. Denne
fastlæggelse vil bidrage til en større ensartethed i strafniveauet, og det vur-
deres samtidig at være en skærpelse af det nuværende strafniveau.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Der er i dag store forskelle i strafniveauet for overtrædelser af generelle ka-
rantæner fra sag til sag. Det gælder navnlig i gentagelsestilfælde. Aktørerne
bag ”Flere gode fodboldoplevelser” er enige om, at der er behov for en ens-
retning af strafniveauet, og at det samtidig bør forhøjes.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Er der tale om en tredjegangsovertrædelse eller mere, vil det være op til
domstolene at fastsætte en passende straf ud fra sagens konkrete omstæn-
digheder.
2.4. Krav om konkrete beredskabsplaner
2.4.1. Gældende ret
Politiet har efter de gældende bestemmelser i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder visse muligheder for at forebygge uroligheder i forbin-
delse med bestemte idrætsbegivenheder. Dette vedrører såvel den sikker-
hedsmæssige indretning af steder, hvor der afholdes idrætsbegivenheder, og
den sikkerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden.
Fælles for politiets muligheder er, at de forudsætter, at politiet, forinden der
meddeles et påbud, har søgt at afhjælpe den pågældende risiko i samarbejde
med den ansvarlige arrangør.
2.4.1.1.
Det fremgår af § 7, stk. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte idræts-
begivenheder, at politiet kan meddele påbud om den sikkerhedsmæssige in-
dretning af steder, hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder, hvis der
foreligger en særlig risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre.
Politiet kan i den forbindelse fastsætte en frist for gennemførelse af påbud-
det.
Det er en forudsætning for, at politiet kan udstede et påbud efter § 7, stk. 1,
at der foreligger konkrete forhold vedrørende stadionets indretning, som
ikke kan anses for tilfredsstillende ud fra sikkerhedshensyn, og som kan for-
bedres. Der vil således skulle foreligge konkrete grunde til at iværksætte sik-
kerhedsforanstaltninger, der kan forebygge vold, hærværk og andre urolig-
heder i at bryde ud eller eskalere. Den særlige risiko herfor vil f.eks. kunne
have vist sig ved tidligere uroligheder eller optræk hertil.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
I praksis vil der bl.a. kunne tænkes påbud om at sikre, at forskellige tilsku-
ergrupper kan adskilles – f.eks. ved etablering af flere indgange eller ad-
gangsveje til tilskuerpladserne eller ved opdeling af tribuner mv. – eller om
at fjerne eller fastgøre løse genstande, der vil kunne anvendes som kaste-
skyts.
Efterkommes et påbud efter § 7, stk. 1, ikke inden for den fastsatte frist, kan
politiet efter § 7, stk. 2, meddele forbud mod, at der afholdes kampe på ste-
det, indtil den påbudte sikkerhedsmæssige indretning er gennemført.
En overtrædelse af et forbud efter lovens § 7 straffes efter lovens § 9, stk. 1,
nr. 3, med bøde. Under særligt skærpende omstændigheder eller i gentagel-
sestilfælde kan straffen stige til fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens § 9, stk.
2.
2.4.1.2.
I § 8 i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder er der
fastsat en bemyndigelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om,
at steder, hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder, skal godkendes af
politiet. Der kan i den forbindelse fastsættes regler om politiets godkendelse
af sådanne steder og om indretning og sikkerhedsforanstaltninger til beskyt-
telse af tilskuere og andre tilstedeværende.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at bemyndigelsen alene for-
udsættes anvendt, hvis dette skulle vise sig nødvendigt som følge af, at der
ikke etableres og fastholdes en sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende godken-
delsesordning, jf. lovforslag nr. L 38, 2007-08, pkt. 6.3.
2.4.1.3.
Efter § 8 a i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder har
politiet adgang til at meddele påbud om den sikkerhedsmæssige afvikling af
begivenheder omfattet af loven, hvis afviklingen af begivenheden indebæ-
rer en særlig risiko for, at der kan opstå uroligheder forårsaget af tilskuere
eller andre. Politiet kan fastsætte en frist for gennemførelse af påbuddet.
Bestemmelsen blev indsat for at supplere lovens § 7, således at politiet har
mulighed for også at kunne meddele påbud om den sikkerhedsmæssige
af-
vikling
af bestemte idrætsbegivenheder. Lovens §§ 7 og 8 vedrører derimod
indretningen
af steder, hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder.
Det er en forudsætning for, at politiet kan udstede et påbud efter lovens § 8
a, at politiet på baggrund af de foreliggende oplysninger vurderer, at afvik-
lingen af begivenheden indebærer en særlig risiko for, at der opstår urolig-
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
heder forårsaget af tilskuere eller andre, og at der kan peges på konkrete for-
hold i relation til den sikkerhedsmæssige afvikling af begivenheden, som
kan forbedres.
Der skal endvidere foretages en selvstændig, konkret vurdering af, om de
foranstaltninger, som påbuddet indebærer, vil bidrage til at mindske risikoen
for, at der opstår uroligheder.
Der skal tillige foretages en proportionalitetsvurdering, herunder i lyset af
de omkostninger, som en efterkommelse af påbuddet vil kunne påføre den
pågældende arrangør.
I praksis vil det bl.a. være aktuelt at meddele påbud om antallet af kontrol-
lører, der skal anvendes, kontrollørernes udførelse af deres opgaver, hvor-
dan forskellige fangrupperinger skal ankomme til og forlade stadion og om
brug af tv-overvågningsudstyr.
Den, der ikke efterkommer et påbud meddelt efter lovens § 8 a, straffes ef-
ter lovens § 9, stk. 1, nr. 4, med bøde. Under særligt skærpende omstændig-
heder eller i gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel indtil 4 måne-
der, jf. lovens § 9, stk. 2.
2.4.1.4.
Efter § 8 b, stk. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegiven-
heder har politiet adgang til at meddele påbud om, at afviklingstidspunktet
for bestemte idrætsbegivenheder skal flyttes, hvis det er nødvendigt for at
beskytte væsentlige samfundsmæssige interesser, herunder enkeltpersoners
sikkerhed. Politiet kan fastsætte en frist for gennemførelse af påbuddet.
Adgangen til at meddele påbud efter lovens § 8 b er forbeholdt helt særlige
tilfælde, hvor politiet på baggrund af alle foreliggende oplysninger – herun-
der konkrete efterretninger om den forestående begivenhed og erfaringerne
fra afviklingen af tilsvarende begivenheder – vurderer, at der er en særligt
nærliggende risiko for mere voldsomme uroligheder.
I praksis kan det bl.a. være aktuelt i situationer, hvor politiet op til en fod-
boldkamp modtager konkrete efterretninger om, at grupperinger forud for
kampen har planlagt en større voldelig konfrontation på en lokalitet, som
ligger i et byområde tæt på stadion, og der samtidig er tale om et opgør, som
erfaringsmæssigt giver anledning til mere omfattende uroligheder som følge
af fjendskabet mellem de to holds fangrupperinger. I en sådan situation vil
der efter omstændighederne kunne foreligge en sådan fare for mere omfat-
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0013.png
tende hærværk og for enkeltpersoners sikkerhed, at påbud om afviklings-
tidspunktet vil kunne være en mulighed. Det er dog samtidig en forudsæt-
ning, at det politifagligt vurderes, at flytning af afviklingstidspunktet kon-
kret vil bidrage til at afværge faren, og at samme virkning ikke kan opnås
med mindre indgribende midler.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke berører politiets muligheder for at
gribe ind ud fra almindelige nødretlige betragtninger.
Den, der ikke efterkommer et påbud meddelt efter lovens § 8 b, straffes med
bøde efter lovens § 9, stk. 1, nr. 4. Under særligt skærpende omstændighe-
der eller i gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel indtil 4 måneder,
jf. lovens § 9, stk. 2.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at politiet kan meddele påbud om, at der skal udarbejdes en
særskilt beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af stedet,
hvor idrætsbegivenheden afholdes, og for den sikkerhedsmæssige afvikling
af idrætsbegivenheden, hvis der foreligger en forhøjet risiko for uroligheder
forårsaget af tilskuere eller andre. Det foreslås endvidere, at planen skal god-
kendes af politiet, der tillige kan fastsætte en frist for gennemførelse af på-
buddet.
Gældende ret giver politiet mulighed for at udstede påbud i forskellige si-
tuationer, jf. lovens §§ 7, 8 a og 8 b. Gældende ret indeholder imidlertid ikke
mulighed for, at politiet kan pålægge arrangørerne at udarbejde en særskilt
beredskabsplan for indretningen af stadionet og afviklingen af idrætsbegi-
venheden, som skal godkendes af politiet. Desuden er de gældende bestem-
melser (lovens §§ 7, 8 a og 8 b) beregnet til situationer, hvor politiet og den
ansvarlige arrangør mv. ikke har kunnet opnå enighed under en forudgående
dialog.
Der har i forbindelse med udarbejdelsen af udspillet ”Flere gode fodboldop-
levelser” været enighed om, at der er et godt samarbejde mellem aktørerne
på fodboldområdet. Politiet og fodboldklubberne formår i fællesskab at le-
vere en god og professionel indsats, så alle kan få en positiv oplevelse, når
de er på stadion for at se fodbold.
Der er dog stadig nogle helt særlige udfordringer i forbindelse med kampe
med et særligt højt spændingsniveau. Aktørerne bag ”Flere gode fodboldop-
levelser” er enige om at sikre et stærkt samarbejde omkring disse kampe
gennem forventningsafstemning og struktur i forhold til at opnå den bedste
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
afvikling af kampene. Det vil samtidig bidrage til, at der tages de nødven-
dige forholdsregler i forhold til den konkrete kamp.
Det foreslås, at politiet får bedre mulighed for at forebygge uroligheder ved
fodboldkampe ved fremover at kunne stille krav om, at der skal udarbejdes
en særskilt beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af stadion
og den sikkerhedsmæssige afvikling af fodboldkampen, når der er en forhø-
jet risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre. Den særskilte
beredskabsplan skal godkendes af politiet.
Der vil alene kunne stilles krav om udarbejdelse af en særskilt beredskabs-
plan, når politiet vurderer, at der er tale om en idrætsbegivenhed, hvor der
er en forhøjet risiko for uroligheder, eksempelvis på grund af tidligere erfa-
ringer eller konkrete efterretninger.
En sådan beslutning skal træffes i så god tid, at klubben har mulighed for at
udarbejde beredskabsplanen, og beslutningen kan påklages til Rigspolitiet.
Klage vil som udgangspunkt ikke have opsættende virkning. Rigspolitiets
afgørelse vil ikke kunne påklages til Justitsministeriet, jf. retsplejelovens §
109, stk. 2.
Det foreslås således at knytte adgangen til at stille krav om udarbejdelse af
en særskilt beredskabsplan til de idrætsbegivenheder, der i dag af politiet
kategoriseres som højrisikokampe. Dette begreb anvendes om fodbold-
kampe, hvor følgende parametre indgår:
- Høj tilskuerinteresse
- Deltagelse af hold med mange risk-fans
- Kampen/resultatet er meget vigtigt
- Konkrete efterretninger om uroligheder eller tradition for urolighe-
der
I de seneste år har der været under 10 kampe pr. sæson, der har været kate-
goriseret af politiet som højrisikokampe.
Det foreslås, at det er politikredsene, der foretager den konkrete vurdering
af, hvorvidt der er en forhøjet risiko for uroligheder forud for en kommende
idrætsbegivenhed. Politikredsene skal til brug for denne vurdering tage ud-
gangspunkt i Rigspolitiets Fodboldhåndbog, hvoraf kriterierne for, hvornår
der er tale om en højrisikokamp, fremgår. Ovenstående parametre indgår i
denne vurdering.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Fodboldklubberne har i dag generelle beredskabsplaner for deres stadioner,
som både er et myndighedskrav og et licenskrav for at spille i Superligaen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet i visse tilfælde kan kræve
en særskilt beredskabsplan.
Det er således ikke hensigten med den foreslåede bestemmelse, at de an-
svarlige arrangører skal udarbejde beredskabsplaner for alle idrætsbegiven-
heder, der er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Rigspolitiet udarbejder i samarbejde med Divisionsforeningen og eventuelt
andre relevante parter et ensartet koncept til brug for klubbernes særskilte
beredskabsplaner, som skal bruges på tværs af fodboldklubber og politik-
redse. Der udarbejdes et koncept, som i videst muligt omfang bygger videre
på eksisterende tiltag på området. Divisionsforeningens koncepter om udar-
bejdelse af kampbaserede risikovurderinger fra sikkerhedschefuddannelsen
samt afvikling af derby-kampe mellem FC København og Brøndby IF ind-
drages.
Det foreslås endvidere (§ 8 c, stk. 2), at politiet – hvis et påbud om at udar-
bejde særskilte beredskabsplaner ikke efterkommes og ikke godkendes af
politiet inden for den fastsatte frist – kan meddele forbud mod, at der afhol-
des bestemte idrætsbegivenheder på stedet, indtil den påbudte særskilte be-
redskabsplan er godkendt af politiet.
Politiet har efter de gældende regler mulighed for at nedlægge forbud mod,
at der afholdes bestemte idrætsbegivenheder på stedet, hvis et påbud om den
sikkerhedsmæssige indretning ikke efterkommes. Det foreslås, at det samme
vil gælde i forhold til den særskilte beredskabsplan.
Endelig foreslås det med lovforslaget, at en arrangør, der overtræder et for-
bud meddelt efter § 8 c, vil kunne straffes i overensstemmelse med lovens
straffebestemmelse (bødestraf).
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
På baggrund af det historiske antal gentagelsestilfælde af overtrædelser af
generelle karantæner er det estimeret, at forslaget om forhøjelse af strafni-
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0016.png
veauet vil medføre merudgifter på ca. 0,1 mio. kr. for kriminalforsorgen,
som vil blive afholdt inden for kriminalforsorgens eksisterende ramme.
Derudover er det vurderingen, at det samlede lovforslag vil medføre be-
grænsede merudgifter for politiet, der afholdes inden for politiets eksiste-
rende ramme.
Det er derfor vurderingen, at lovforslaget alene vil medføre begrænsede
merudgifter for det offentlige, som afholdes inden for henholdsvis politiets
og kriminalforsorgens eksisterende rammer.
De foreslåede lovændringer vurderes ikke at medføre offentlige implemen-
teringskonsekvenser af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2018 til den 28.
september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokatsamfun-
det, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juridisk Institut,
Dansk Boldspil-Union, Danske Advokater, Danske Fodbold Fanklubber,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0017.png
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Divisionsforeningen, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Team Effek-
tiv Regulering, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsad-
vokater, Fængselsforbundet, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsfor-
eningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Insti-
tut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindreudgifter
ser/merudgifter
(
hvis
(
hvis ja, angiv om- ja, angiv omfang/Hvis
fang/Hvis nej, anfør nej, anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
konse- Ingen
Begrænsede merud-
kvenser for stat, kom-
gifter
muner og regioner
Implementeringskonse- Ingen
Ingen af betydning
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
Ingen væsentlige
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
Ingen væsentlige
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for imple-
mentering af erhvervs-
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
JA
NEJ
X
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0018.png
rettet
EU-regulering
/Går videre end mini-
mumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Politiet kan i medfør af § 2 i lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegiven-
heder meddele en person generel karantæne, når det er nødvendigt af hen-
syn til opretholdelse af ro og orden.
Det foreslås at udvide lovens § 2, stk. 2, således at mistanke om overtrædel-
ser af straffelovens § 134 b (maskeringsforbuddet) tilføjes de situationer,
hvor kravet om gentagelsesrisiko ikke gælder.
Udvidelsen skal gælde, når en person er maskeret – ikke hvis det f.eks. op-
dages, at en person har huer eller lignende i sin taske ved indgangen til fod-
boldstadion. Undtagelsen omfatter således ikke forsøg på overtrædelse af
maskeringsforbuddet.
Det er en forudsætning for meddelelse af generel karantæne efter lovens §
2, stk. 2, at forholdets grovhed tilsiger, at gentagelseskravet ikke skal gælde.
Endelig er det en forudsætning for meddelelse af generel karantæne efter
lovens § 2, stk. 2, at hensynet til opretholdelse af ro og orden gør det nød-
vendigt, jf. herved lovens § 2, stk. 1. Således vil politiet fortsat skulle fore-
tage en individuel, konkret vurdering af, om hensynet til opretholdelse af ro
og orden gør det nødvendigt at meddele en generel karantæne.
Hvis der opdages huer eller lignende, der må antages at være medbragt med
henblik på maskering, vil der på baggrund af en konkret vurdering kunne
straffes for forsøg på overtrædelse af straffelovens § 134 b, ligesom den på-
gældende – ligeledes efter en konkret vurdering – vil kunne nægtes adgang
til stadion i medfør af politiloven.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Det foreslås, at karantæneperioden forlænges til indtil 4 år i alvorlige til-
fælde. Udgangspunktet på 2 år fastholdes i øvrige tilfælde.
Forlængelse kan f.eks. ske i situationer, hvor politiet vurderer, at der er be-
hov for en længere karantæneperiode, eksempelvis pga. grovheden ved
overtrædelsen eller anvendelsen af våben.
Hvis politiet meddeler en generel karantæne efter den foreslåede bestem-
melse, således at karantæneperioden meddeles for et bestemt tidsrum på ind-
til 4 år, vil det fortsat være muligt at forlænge karantænens varighed med op
til 6 måneder efter lovens § 2 a, stk. 1.
Karantæneperioden løber fra den dag, hvor karantænen meddeles den på-
gældende.
Politiet skal i den enkelte sag foretage en konkret vurdering af, om der er
grundlag for at udstrække forbuddet til at gælde i 4 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås, at kapitel 5 og 5 a samles i ét kapitel med en ny overskrift, der
dækker bestemmelsernes anvendelsesområde. Med denne ændring er der
ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsernes (§§ 7-8 b) materielle ind-
hold.
Til nr. 5
Det foreslås, at politiet kan meddele påbud om, at der skal udarbejdes en
særskilt beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af stedet,
hvor idrætsbegivenheden afholdes, og for den sikkerhedsmæssige afvikling
af idrætsbegivenheden, hvis der foreligger en forhøjet risiko for uroligheder
forårsaget af tilskuere eller andre. Det foreslås endvidere, at planen skal god-
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
kendes af politiet, der tillige kan fastsætte en frist for gennemførelse af på-
buddet.
Adgangen for politiet vil alene blive udnyttet, når politiet vurderer, at der er
tale om en idrætsbegivenhed, hvor der er en forhøjet risiko for uroligheder,
eksempelvis på grund af tidligere erfaringer eller konkrete efterretninger.
Det er således ikke hensigten med den foreslåede bestemmelse, at de an-
svarlige arrangører skal udarbejde beredskabsplaner for alle idrætsbegiven-
heder, der er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Fodboldklubberne har i dag generelle beredskabsplaner for deres stadioner,
som både er et myndighedskrav og et licenskrav for at spille i Superligaen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet i visse tilfælde kan kræve
en særskilt beredskabsplan.
Det vil være den enkelte politikreds, der vurderer, om der er tale om en for-
højet risiko ved en bestemt idrætsbegivenhed, og om der således skal udar-
bejdes en særskilt beredskabsplan. En sådan beslutning skal træffes i så god
tid, at arrangøren har mulighed for at udarbejde den særskilte beredskabs-
plan og få den godkendt af politiet.
Rigspolitiet udarbejder i samarbejde med Divisionsforeningen og eventuelt
andre relevante parter et ensartet koncept til brug for klubbernes særskilte
beredskabsplaner, som skal bruges på tværs af fodboldklubber og politik-
redse.
Det foreslås endvidere (§ 8 c, stk. 2), at politiet – hvis et påbud om at udar-
bejde en særskilt beredskabsplan ikke efterkommes inden for den fastsatte
frist – kan meddele forbud mod, at der afholdes bestemte idrætsbegivenhe-
der på stedet, indtil den påbudte særskilte beredskabsplan er godkendt af po-
litiet.
Politiets meddelelse af påbud efter den foreslåede § 8 c, stk. 1, og forbud ef-
ter den foreslåede § 8 c, stk. 2, vil kunne påklages til Rigspolitiet, jf. rets-
plejelovens § 109, stk. 1. Klage vil som udgangspunkt ikke have opsættende
virkning. Rigspolitiets afgørelser vil ikke kunne påklages til Justitsministe-
riet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Til nr. 6
Efter lovens § 9, stk. 1, nr. 1, straffes den, der overtræder en karantæne med-
delt efter § 2, med bøde. Under særligt skærpende omstændigheder eller i
gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens
§ 9, stk. 2.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte ”generel” i bestemmelsens ordlyd.
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med ændringen er det forudsat, at strafniveauet fastlægges således, at førs-
tegangsovertrædelser medfører en bøde på 5.000 kr., og at andengangsover-
trædelser som udgangspunkt medfører 10 dages ubetinget fængsel.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Er der tale om en tredjegangsovertrædelse eller mere, vil det være op til
domstolene at fastsætte en passende straf ud fra sagens konkrete omstæn-
digheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 7
Det foreslås, at en overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5,
(som bliver § 8 c) tilføjes til de overtrædelser, som efter lovens § 9 kan straf-
fes med bøde. Herefter vil den, der overtræder et forbud meddelt efter §§ 7
eller 8 c straffes med bøde.
Til § 2
Bestemmelsens
stk. 1
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det fo-
reslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Det foreslås i
stk. 2,
at de foreslåede regler i § 1, nr. 1, 2 og 6, alene vil finde
anvendelse for generelle karantæner meddelt efter lovens ikrafttræden.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det foreslås, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig anordning
kan sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige færø-
ske eller grønlandske forhold tilsiger.
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1216 af 27. okto-
ber 2015, foretages følgende æn-
dringer:
§ 2. ---
Stk. 2.
I tilfælde, hvor den begrun-
1.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter
»
§
dede mistanke efter stk. 1, nr. 1, 119, stk. 1,«:
»
§ 134 b«.
vedrører overtrædelse af straffe-
lovens § 119, stk. 1, eller § 291, stk.
2, en overtrædelse, der er omfattet
af straffelovens 25. kapitel, en
overtrædelse af lovgivningen om
euforiserende stoffer eller lovgiv-
ningen om våben og eksplosivstof-
fer, kan der dog meddeles generel
karantæne, uden at betingelsen i
stk. 1, nr. 2, er opfyldt, hvis forhol-
dets grovhed tilsiger det.
Stk. 3-4. ---
Stk. 5.
Generel karantæne meddeles
2.
I
§ 2, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
for et bestemt tidsrum på indtil 2 år.
»
I alvorligere tilfælde kan en gene-
rel karantæne meddelelse for et be-
stemt tidsrum på indtil 4 år.«
Kapitel 5
3.
Overskriften
til kapitel 5 affattes
således:
Indretning og godkendelse af sta-
»
Kapitel 5
dioner m.v.
Sikkerhedsmæssig indretning og
afvikling af bestemte idrætsbegi-
venheder«.
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0024.png
Kapitel 5 a
Sikkerhedsmæssig afvikling af be-
stemte idrætsbegivenheder
4.
Overskriften
til kapitel 5 a ophæ-
ves.
5.
Efter § 8 b indsættes:
Ȥ
8 c.
Politiet kan for idrætsbegi-
venheder, hvor der foreligger en
forhøjet risiko for uroligheder for-
årsaget af tilskuere eller andre,
meddele påbud om, at der skal ud-
arbejdes en særskilt beredskabsplan
for den sikkerhedsmæssige indret-
ning af stedet, hvor idrætsbegiven-
heden afholdes, og for den sikker-
hedsmæssige afvikling af idrætsbe-
givenheden. Planen skal godkendes
af politiet, der tillige kan fastsætte
en frist for gennemførelse af påbud-
det.
Stk. 2.
Efterkommes et påbud efter
stk. 1 ikke inden for den fastsatte
frist, kan politiet meddele forbud
mod, at der afholdes bestemte
idrætsbegivenheder på stedet, indtil
den påbudte særskilte beredskabs-
plan er godkendt af politiet.«
§ 9.
Med bøde straffes den, der
6.
I
§ 9, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter
1) overtræder en karantæne
»
en«:
»
generel«.
meddelt efter § 2,
2) beskæftiger kontrollører,
7.
I
§ 9, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter
som ikke har autorisation
»
§ 7«:
»
eller § 8 c«.
efter § 4,
3) overtræder et forbud med-
delt efter § 7 eller
4)
ikke efterkommer et påbud
meddelt efter §§ 8 a eller 8
b.
Stk. 2-5. ---
§2
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder), fra justitsministeren
1933942_0025.png
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1.
januar 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 2 og 6, finder an-
vendelse for generelle karantæner
meddelt efter lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som
de særlige færøske eller grønland-
ske forhold tilsiger.
25