Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1931478_0001.png
NOTAT
28-08-2018
Særlig kontrol med større infrastrukturprojekter
Hvordan planlægges der særlig kontrol med større infrastrukturprojekter?
Beskæftigelsesministeriet har bedt om bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser føl-
gende:
”Der
har siden 2015 været afsat midler til Arbejdstilsynet til en indsats over for
store infrastrukturprojekter mv., jf. tabel 1. Indsatsen har bl.a. fokus på udfordrin-
ger forbundet med anvendelse af udenlandske underentreprenører og arbejdskraft.
Der blev med finansloven for 2018 afsat yderligere 6,3 mio. kr. i 2018 og 5,4 mio.
kr. i 2019 til at videreføre indsatsen ved større infrastrukturprojekter mv. Herunder
bl.a. metrobyggeriet i København og etableringen af de nye supersygehuse.
Tabel 1
Bevilling til Arbejdstilsynets indsats over for store infrastrukturprojekter mv.
Mio. kr. (2018-pl)
Indsats ved store infrastrukturprojekter
2015
5,4
2016
5,4
2017
5,4
2018
11,7
2019
5,4
Store og komplekse byggerier med mange aktører, herunder mange udenlandske
entreprenører og medarbejdere, indebærer store udfordringer i forhold til håndte-
ring af sikkerheden, både i forhold til bygherres forpligtelse til at sørge for at tilret-
telægge og koordinere samarbejdet på byggepladserne og i forhold til de enkelte
entreprenørers ansvar for at udføre arbejdet i overensstemmelse med reglerne. An-
vendelse af udenlandsk arbejdskraft fra forskellige lande giver ligeledes erfarings-
mæssigt en række udfordringer i forhold til sikkerheden, bl.a. pga. forskelle i sik-
kerhedskultur samt sprogbarrierer.
Udvælgelse
For at et projekt kan komme i betragtning inden for infrastrukturindsatsen, vil det
først og fremmest skulle opfylde følgende kriterier:
Samlet anlægssum på minimum 1 mia. kr.
Centrale dele af den egentlige byggeperiode finder sted inden for initiativets
tidsramme.
Eksempelvis er metrobyggeriet og Ringstedbanen omfattet af indsatsen, ligesom
der også føres tilsyn med etableringen af bl.a. Fjordforbindelsen Frederikssund og
Storstrømsbroen.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 400: Invitation til den halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold den 30. august 2018, fra beskæftigelsesministeren
Projekter, der opfylder kriterierne, bliver herudover screenet i forhold til deres
karakter og kompleksitet med henblik på, om de skal prioriteres inden for infra-
strukturindsatsen, idet tilsynsaktiviteterne målrettes mod projekter med potentielt
størst risiko for alvorlige arbejdsmiljøproblemer.
Følgende faktorer indgår bl.a. i den samlede vurdering:
Projektets karakter og kompleksitet, herunder de forskellige arbejdsprocessers
karakter og omfanget af manuelt arbejde i forhold til maskinarbejde.
Den potentielle risiko for alvorlige arbejdsulykker bl.a. vurderet ud fra karakte-
ren af det forventede manuelle arbejde, herunder sammenblanding mellem ma-
nuelle arbejdsopgaver og tunge byggematerialer, maskiner og køretøjer.
Antal forventede forskellige entreprenører og underentreprenører, og herunder
om der forventes flere forskellige arbejdssprog.
Projekter, der i første omgang ikke prioriteres inden for indsatsen, kan gøres til
genstand for fornyet screening på baggrund af alvorlige klager, arbejdsulykker eller
øvrige relevante oplysninger.
Tilsyn
Selve tilsynet tilrettelægges efter de konkrete forhold på det enkelte projekt. Som
udgangspunkt foretages der hyppige besøg på de enkelte byggepladser. Besøgska-
dencen er bl.a. styret af de tilsynsførendes viden om, hvilke arbejdsprocesser der er
i gang, og deres kendskab til de arbejdsmiljøproblemer, arbejdsprocesserne kan
medføre, samt hvad de tilsynsførende i øvrigt oplever af udfordringer på pladserne.
Det kan eksempelvis betyde, at der i en periode med særlige udfordringer med
arbejdsmiljøet og risiko for ulykker og nedslidning gennemføres hyppigere tilsyn.
Det er en gruppe af specialiserede tilsynsførende, der besøger pladserne, hvilket
gør, at de tilsynsførende kender pladsen og har et indgående kendskab til bygge-
pladsens faser og det arbejde, der foregår i de enkelte faser. Det er en vigtig forud-
sætning, at de tilsynsførende kan koble de arbejdsmiljøproblemer, der opleves ude
på byggepladsen, til eventuelle bagvedliggende årsager, fx at bygherre eller projek-
terende ikke lever op til deres forpligtelser, eller at der er strukturelle udfordringer i
byggepladsens organisering.
Der er desuden fokus på, at de tilsynsførende reagerer over for de udfordringer, det
giver, når der er mange forskellige nationaliteter på en byggeplads, herunder at der
er viden om, hvad dette har af betydning i forhold til en god planlægning. Dette
gælder både i forhold til de sproglige vanskeligheder, men også i forhold til kultu-
relle forskelle, der kan medføre udfordringer i arbejdsmiljøet.”
Skatteministeriet har bedt om bidrag fra SKAT, som oplyser følgende:
”SKATs kontrolemner bliver fundet på baggrund af en samlet vurdering af væsent-
lighed og risiko blandt mulige kontrolemner. SKAT har netop offentliggjort sin
kontrolaktivitetsplan for 2018, hvor større planlagte kontrolprojekter fremgår.”
2