Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1931474_0001.png
NOTAT
28-08-2018
Håndtering af anmeldelser uden for almindelig ar-
bejdstid
Hvordan håndteres anmeldelser uden for almindelig arbejdstid?
Beskæftigelsesministeriet har bedt om bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser føl-
gende:
”Arbejdstilsynet
fører tilsyn med virksomheder med ansatte, der hvor der arbejdes,
og på det tidspunkt hvor der arbejdes. Arbejdstilsynet forsøger dog at tilrettelægge
tilsynsarbejdet, så flest mulige tilsynsbesøg ligger inden for normal arbejdstid.
I brancher og virksomheder, hvor arbejdet udføres uden for normal arbejdstid og
ikke på noget andet tidspunkt, vil tilsynet finde sted i dette tidsrum. Dette er blandt
andet tilfældet inden for rengøringsbranchen, i restaurationsbranchen og ved op-
fyldning af frugt og grønt eller mejeriprodukter til supermarkeder. I disse tilfælde
fører Arbejdstilsynet tilsyn uden for normal arbejdstid.
Arbejdstilsynet gennemfører også ”spontane” tilsyn om aftenen og i weekenden.
Alle telefoniske henvendelser uden for normal arbejdstid bliver vurderet, og væ-
sentlige henvendelser vurderes af en tilsynschef med hensyn til, om der skal køres
med det samme eller ej. Hvis der er tale om alvorlige eller akutte arbejdsmiljøpro-
blemer, bliver der kørt med det samme.
I enkelte tilfælde prioriterer Arbejdstilsynet også at køre ud til en udenlandsk virk-
somhed uden for normal arbejdstid, hvis Arbejdstilsynet fx tidligere er kørt forgæ-
ves og så bliver oplyst om, at den udenlandske virksomhed er på arbejdsstedet.
Desuden gennemfører Arbejdstilsynet, SKAT og politiet også fælles aktioner uden
for normal arbejdstid.”
Skatteministeriet har bedt om bidrag fra SKAT, som oplyser følgende:
”SKAT har besvaret spørgsmålet ud fra en forudsætning om, at der bliver
spurgt
ind til, hvad SKAT foretager sig i relation til anmeldelser af forhold, hvor aktivite-
terne finder sted uden for almindelig arbejdstid.
SKAT prioriterer sin kontrol ud fra en vurdering af væsentlighed og risiko. Det
betyder, at SKAT prioriterer kontrollen på områder, hvor det vurderes, at indsatsen
vil have den største effekt set i forhold til de ressourcer, der er til opgaven. Der
bliver ved denne vurdering og prioritering af kontrolindsatsen ikke set på, om kon-
trollen vil skulle gennemføres inden for eller uden for almindelig arbejdstid.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 400: Invitation til den halvårlig teknisk gennemgang af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold den 30. august 2018, fra beskæftigelsesministeren
Det betyder, at der også bliver gennemført kontrol uden for almindelig arbejdstid.
En del af de 36 regionale aktioner i 2017 har været rettet mod brancher, hvor akti-
viteten foregår uden for almindelig arbejdstid, fx restaurationer, rengøring, avisdi-
stribution og transport.
SKAT har gennemført kontroller alene, og i samarbejde med andre myndigheder.
SKAT tager oftest kontakt til de øvrige myndigheder, så de kan afgøre, hvorvidt de
vil deltage i en udgående kontrol vedrørende et anmeldt forhold, hvor SKAT vur-
derer, at det vil være relevant at gennemføre en kontrol hurtigst muligt, eventuelt
samme dag. Denne fremgangsmåde bliver anvendt uanset om aktionen vil skulle
gennemføres uden for almindelig kontortid eller ej.”
Justitsministeriet har bedt om bidrag fra Rigspolitiet, som oplyser følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at en anmeldelse om et strafbart forhold på hvilket som
helst tidspunkt af døgnet vil blive prioriteret i forhold til den enkelte politikreds’
øvrige
opgaver.”
2