Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 391
Offentligt
1929484_0001.png
Statsrevisorerne 2017-18
Beretning nr. 15 Rigsrevisionens notat af 4. juli 2018
Offentligt
Rigsrevisionens notat om beretning om
politiets opgavevaretagelse
efter styrket terrorberedskab
og indførelse af midlertidig
grænsekontrol
August 2018
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 391: Publikation: Rigsrevisionens notat om beretning om politiets opgavevaretagelse efter styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol
1929484_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2017 om politiets opgavevaretagelse efter styrket
terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol
Justitsministerens redegørelse af 15. juni 2018
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som Justitsministeriet har iværksat som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
4. juli 2018
RN 1105/18
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder ikke, at der er behov for, at Justitsministeriet tager yderligere
initiativer som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusio-
ner vedrørende politiets løbende tilpasning af grænsekontrollen, og vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Rigspolitiet har løbende tilpasset den samlede bemanding til grænsekontrollen og
reduceret anvendelsen af politiårsværk markant ved at indhente assistance fra
Hjemmeværnet og Forsvaret samt uddanne og indsætte politikadetter, hvilket bl.a.
har resulteret i, at Rigspolitiet i marts 2018 vurderede, at omprioriteringsbehovet
til terrorberedskabet og grænsekontrollen ville være udfaset medio 2018.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Justitsministeriets arbejde med at sikre, at sigtelsesprocenter og sagsbehandlings-
tider vedrørende grov borgerrettet kriminalitet samt responstider og borgernes tryg-
hed når det niveau, der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og den
midlertidige grænsekontrol trådte i kraft.
Justitsministeriets arbejde med at sikre, at resultaterne på de i flerårsaftalen prio-
riterede områder – økonomisk kriminalitet, indbrud og cyberkriminalitet – ved ud-
gangen af flerårsaftalen i 2019 ikke er ringere end ved udgangen af forrige flerårs-
aftale.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 391: Publikation: Rigsrevisionens notat om beretning om politiets opgavevaretagelse efter styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol
1929484_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2018 en beretning om politiets opgavevaretagelse efter styr-
ket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol. Beretningen handlede om
konsekvenserne af politiets prioriteringer siden 2015, hvor både øget terrorbekæmpelse og
grænsekontrol havde haft betydning for politiets øvrige opgaver.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de fandt det tilfredsstil-
lende, at Rigspolitiet løbende havde omprioriteret med henblik på at kunne løse de priorite-
rede opgaver med terrorbekæmpelse og grænsekontrol. Statsrevisorerne konstaterede dog,
at politiet ikke var lykkedes med at opretholde indsatsen på andre prioriterede områder, her-
under den borgerrettede grove kriminalitet, og at dette havde haft mærkbare konsekvenser
for borgerne.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af justitsministerens redegørelse
Politiets løbende tilpasning af den midlertidige grænsekontrol
5. Statsrevisorerne bemærkede, at politiet havde øget grænsekontrolindsatsen, uanset at
antallet af asylansøgere og antallet af ulovligt indrejste i EU var faldet med mere end 80 %
fra 2015 til 2017.
6. Det fremgik også af beretningen, at Rigspolitiet løbende havde tilpasset den samlede be-
manding til grænsekontrollen og reduceret anvendelsen af politiårsværk markant ved at ind-
hente assistance fra Hjemmeværnet og Forsvaret samt uddanne og indsætte politikadetter,
hvilket bl.a. havde resulteret i, at Rigspolitiet i marts 2018 vurderede, at omprioriteringsbe-
hovet til terrorberedskabet og grænsekontrollen ville være udfaset medio 2018.
7. Rigsrevisionen finder på den baggrund ikke, at der er behov for yderligere tiltag på om-
rådet, og vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Politiets resultater vedrørende den grove borgerrettede kriminalitet og borgernes
tryghed
8. Statsrevisorerne bemærkede, at sigtelsesprocenten for grov borgerrettet kriminalitet var
faldet med 21 % fra 2014 til 2017, hvilket var langt mere end faldet i sigtelsesprocenten for
de mindre alvorlige initiativ-, tyveri- og hærværkssager. Derudover var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid fra anmeldelse til sigtelse for sager om grov borgerrettet kriminalitet ste-
get med 36 % i perioden 2014-2017, mens sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtel-
se for initiativ-, tyveri- og hærværkssager under ét var steget 91 % fra 2014 til 2017. Stats-
revisorerne bemærkede dog også, at andelen af anmeldelser vedrørende grov borgerrettet
kriminalitet var steget fra 3 % til 6 % fra 2014 til 2017. Endelig bemærkede Statsrevisorerne,
at politiets responstider var steget fra 2014 til 2017, og at utrygheden blandt borgerne var
øget fra 2016 til 2017, især i de særligt udsatte boligområder.
9. Det fremgik også af beretningen, at politiet kun delvist havde forhindret, at de nødvendige
omprioriteringer gik ud over borgerne, selv om Rigspolitiet havde tilkendegivet, at politiet vil-
le sikre, at omprioriteringen skulle gå mindst muligt ud over borgerne. Undersøgelsen indi-
kerede således, at politiet ikke havde flyttet tilstrækkeligt mandskab til at opveje stigningen
i andelen af anmeldelser vedrørende grov borgerrettet kriminalitet fra 3 % til 6 %, idet sigtel-
sesprocenten var faldet mere for den grove borgerrettede kriminalitet end for mindre alvor-
lig kriminalitet. Endelig fremgik det af beretningen, at politiets responstider var steget fra
2014 til 2017, ligesom borgernes tryghed var forringet fra 2016 til 2017.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 391: Publikation: Rigsrevisionens notat om beretning om politiets opgavevaretagelse efter styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol
1929484_0004.png
3
10. Justitsministeren konstaterer med tilfredshed, at Statsrevisorerne finder det tilfredsstil-
lende, at Rigspolitiet løbende har omprioriteret resurserne for at kunne løse de prioriterede
opgaver med terrorbekæmpelse. Ministeren noterer sig desuden, at Statsrevisorerne kon-
staterer, at politiet ikke er lykkedes med at opretholde indsatsen på prioriterede områder, her-
under den grove borgerrettede kriminalitet, og at prioriteringen af flere resurser til borger-
vendt kriminalitet og højt prioriterede områder ikke har kunnet forhindre, at sigtelsesprocen-
ten er faldet, og sagsbehandlingstiden er steget på disse områder. Ministeren har dog ikke
oplyst, hvilke initiativer politiet planlægger at iværksætte, herunder om politiet vil flytte flere
resurser med henblik på at øge sigtelsesprocenten og reducere sagsbehandlingstiden for
grov borgerrettet kriminalitet samt reducere politiets responstid og øge borgernes tryghed.
Justitsministeren oplyser desuden, at de initiativer, som regeringen har taget, har bidraget
til, at politiet er ved at være tilbage til en normalisering af opgavevaretagelsen i 2018, hvor
de betjente, som har været brugt på andre prioriterede opgaver, kommer tilbage til deres
kredse.
11. Beretningen viste, at politiet i 2016 og 2017 tog flere initiativer til at øge politistyrken og
reducere anvendelsen af politifolk ved grænsen, som resulterede i, at antallet af betjente ved
udgangen af 2017 var betydeligt højere end antallet af betjente 1. januar 2015. Rigsrevisio-
nen finder på den baggrund, at stigningen fra 2015 til 2017 i antallet af politifolk, der kan an-
vendes til operativt politiarbejde, indebærer, at politiet nu har mulighed for at prioritere sine
resurser, så den negative udvikling på de højt prioriterede områder bliver vendt.
12. Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets arbejde med at sikre, at sigtelsespro-
center og sagsbehandlingstider vedrørende grov borgerrettet kriminalitet samt responstider
og borgernes tryghed når det niveau, der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og
den midlertidige grænsekontrol trådte i kraft.
Politiets resultater på de politisk prioriterede områder
13. Statsrevisorerne bemærkede, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for aktiviteter
vedrørende økonomisk kriminalitet var steget 48 % fra 2015 til 2017. Desuden bemærkede
Statsrevisorerne, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for indbrud og cyberkriminalitet
var steget med henholdsvis 44 % og 66 % fra 2015 til 2017, men at politiet havde fastholdt
eller øget sigtelsesprocenten.
14. Justitsministeren har oplyst, at prioriteringen af flere resurser og stigningen i antallet af
sigtelser på området for økonomisk kriminalitet ikke har kunnet modsvare antallet af nye an-
meldelser, hvorfor sigtelsesprocenten er faldet, og sagsbehandlingstiden er steget.
15. Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets arbejde med at sikre, at resultaterne
på de i flerårsaftalen prioriterede områder – økonomisk kriminalitet, indbrud og cyberkrimi-
nalitet – ved udgangen af flerårsaftalen i 2019 ikke er ringere end ved udgangen af forrige
flerårsaftale.
Lone Strøm