Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1929253_0001.png
Redegørelse om Rigspolitiets opfølgning
på Tibetsagen
Rigspolitiet, Direktionssekretariatet
15. august 2018
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Indledning
Justitsministeriet har ved brev af 14. juni 2018, sagsnr. 2018-0110-0071 anmodet
Rigspolitiet om…”at
redegøre for, hvordan Rigspolitiet har fulgt op på den kritik
og de øvrige læringspunkter, der kan udledes af Tibetkommissionens beretning.
Rigspolitiet anmodes ligeledes om at redegøre for status på de tiltag, som fremgår
af Rigspolitiets pressemeddelelse af 18. december 2017, herunder udarbejdelsen
af landsdækkende retningslinjer for den ledelsesmæssige forankring, legalitets-
kontrol og godkendelse af politiets operationsplaner samt erfaringer fra oprettel-
sen af en ny afdeling for operativ kvalitet i Københavns Politi.
Justitsministeriet ønsker endvidere en redegørelse for, hvilke tiltag Rigspolitiet
har iværksat og implementeret med henblik på at sikre, at erfaringerne fra kom-
missionens beretning spredes og implementeres ud i alle dele af organisationen.
Endelig ønskes der en redegørelse for, hvilke yderligere tiltag som de nye oplys-
ninger, der er kommet frem om flere officielle kinesiske besøg siden 1995, giver
anledning til at iværksætte, herunder for så vidt angår afviklingen af officielle
besøg generelt.”
Politiet er til for borgerne. Det betyder særligt, at politiet skal beskytte borgernes
grundlæggende rettigheder. Borgerne skal kunne stole på, at politiets arbejde fo-
regår efter retsprincippet om lovmæssig forvaltning, ligesom borgerne skal kunne
stole på, at de oplysninger, som politiet afgiver til Folketinget og offentligheden i
øvrigt, er korrekte.
Tibetkommissionens beretning viser, at politiet har begået meget alvorlige fejl,
som Rigspolitiet ser på med allerstørste alvor.
Rigspolitiet har i lyset af Tibetsagen iværksat en række konkrete tiltag med hen-
blik på at sikre, at disse fejl ikke gentager sig. Tiltagene er rettet mod følgende
indsatsområder:
-
-
-
-
-
Styrket kvalitets- og legalitetskontrol med det operative planlægningsar-
bejde
Forstærket fokus på organisationskultur og adfærd i politiet
Omverdenens syn på politiet
Udbredelse og forankring af principperne om god adfærd i det offentlige
og de centrale pligter i Kodex VII
Forbedret understøttelse af Justitsministeriets minister- og folketingsbetje-
ning med særligt henblik på at sikre korrekt og rettidig besvarelse af folke-
tingsspørgsmål.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Justitsministeriet gennemfører endvidere følgende tiltag af betydning for
Rigspolitiets indsats for at sikre, at fejlene ikke gentager sig:
-
-
Whistleblowerordning på hele Justitsministeriets område
Korrekt og sikker behandling af data.
Politikredsene arbejder med at implementere de centralt fastlagte tiltag samt loka-
le tiltag med henblik på at sikre, at fejlene i Tibetsagen ikke gentager sig:
-
-
Politikredsenes øvrige opfølgning på Tibetsagen
Styrket kvalitets- og legalitetskontrol med det operative planlægningsar-
bejde i Københavns Politi.
A. Rigspolitiets tiltag
Styrket kvalitets- og legalitetskontrol med det operative planlægningsarbejde
Tibetsagen har vist, at der er et behov for at styrke legalitetskontrollen af og det
ledelsesmæssige fokus på politiets plansæt. Det gælder både i forbindelse med
planlægning og gennemførelse af politioperationer.
Rigspolitiet har derfor udarbejdet et cirkulære indeholdende landsdækkende ret-
ningslinjer for den ledelsesmæssige forankring, legalitetskontrol og godkendelse
af politiets plansæt. Cirkulæret er fastsat med henblik på at sikre, at processerne i
forbindelse med ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol af politiets ope-
rative plansæt tilrettelægges og dokumenteres ensartet i hele landet.
Retningslinjerne indebærer, at plansæt udarbejdet af politikredsene og Rigspolitiet
skal godkendes af den operative ledelse. Den ledelsesmæssige godkendelse skal
dokumenteres, så det fremgår af politiets sagsstyringssystem POLSAS, hvem der
har godkendt et plansæt og hvornår.
Forinden plansæt for operative indsatser forelægges til godkendelse hos den ope-
rative ledelse, skal der efter cirkulæret ske legalitetskontrol. Legalitetskontrollen
kan foretages af en eller flere særligt udpegede jurister i de enkelte politikredse og
områder i Rigspolitiet.
Ved politiets plansæt forstås alle strategiplaner, operationsplaner og operationsbe-
falinger samt taktiske befalinger og action cards, som udarbejdes i forbindelse
med konkrete operative indsatser, herunder for så vidt angår afviklingen af offici-
elle besøg generelt. Politiets plansæt omfatter tillige nationale retningsgivende
koncepter og planer.
Retningslinjerne gælder ved udarbejdelse og udmøntning af nationale og lokale
plansæt, som danner grundlag for planlagte hændelser.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Ved uvarslede hændelser, som ikke giver mulighed for forudgående planlægning,
har de involverede ledere også pligt til at foretage en ledelsesmæssig vurdering af
opgaveløsningen i forhold til sikring af legalitet. Det påhviler i den forbindelse
ledelsen at sikre juridisk inddragelse i legalitetsvurderingen i muligt og nødven-
digt omfang.
Politikredsene og områderne i Rigspolitiet skal følge op på, at retningslinjerne
efterleves. Kontrollen foretages af kredsenes ledelsessekretariater ved stikprøvevis
kontrol af, om de operative indsatser gennemføres i overensstemmelse med de
udarbejdede plansæt og i øvrigt i overensstemmelse med lovgivningen og de fast-
lagte retningslinjer. I områderne i Rigspolitiet varetages kontrollen af udpegede
jurister.
Rigspolitiet kontrollerer i forbindelse med det løbende tilsyn med politikredsene,
om retningslinjerne i cirkulæret overholdes.
Cirkulæret trådte i kraft 1. august 2018. Cirkulæret har virkning for det planarbej-
de, der gennemføres herefter. Rigspolitiet følger op på arbejdet med at kontrollere
eksisterende plansæt.
Forstærket fokus på organisationskulturen og adfærden i politiet
Politiet bygger som den øvrige offentlige sektor på respekt for det parlamentariske
demokrati og værdier som åbenhed, retssikkerhed, integritet, uvildighed, saglig-
hed, faglighed, habilitet og loyalitet. Samtidig forventes det, at politiet varetager
opgaveløsningen effektivt og med en høj kvalitet.
Politiet løser mange forskellige opgaver, herunder opgaver i beredskabet, service-
centrene og i forbindelse med efterforskning. Fælles for varetagelsen af disse op-
gaver er, at borgerne skal have en kompetent, ordentlig og hensynsfuld behand-
ling med udgangspunkt i de ovennævnte værdier. Det er, sammen med efterlevel-
sen af retsprincippet om lovmæssig forvaltning, de grundlæggende forudsætninger
for, at borgerne kan have tillid til politiet.
Tibetkommissionens beretning har sammen med de nye oplysninger, der er frem-
kommet om politiets håndtering af flere officielle kinesiske besøg siden 1995 og
den offentlige debat, hvor der er stillet spørgsmålstegn ved, om Tibetsagen er et
udtryk for en usund kultur i politiet, givet anledning til selvransagelse i politiet.
Især det forhold, at offentligheden er blevet efterladt med det indtryk, at politiet
har udfordringer med at erkende, korrigere og lære af sine fejl hurtigt nok, er be-
kymrende. På den baggrund vil politiet sikre, at det bliver belyst, om der i organi-
sationskulturen i politikredsene og områderne i Rigspolitiet er forhold eller en
adfærd, der ikke er forenelig med de ovenfor nævnte værdier.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Derfor gennemføres der i 2. halvår 2018 et tværgående kulturinitiativ i politiet,
som omfatter samtlige politikredse og områder i Rigspolitiet. Initiativet skal sætte
fokus på den organisationskultur og de værdier, herunder ledelsesmæssige værdi-
er, der er fundamentet for borgernes tillid til politiets opgavevaretagelse. Samtidig
skal gennemførelsen af initiativet sikre, at erfaringerne fra Tibetsagen spredes og
implementeres ud i alle dele af politiet.
I forbindelse med gennemførelsen af initiativet skal der foretages en selvevalue-
ring af organisationskulturen og adfærden i de enkelte politikredse og områder i
Rigspolitiet. Denne evaluering skal ske i et tæt samarbejde mellem ledelse og
medarbejdere, ligesom de lokale samarbejdsudvalg skal inddrages i processen.
Som et væsentligt input til selvevalueringen vil der blive afholdt refleksionsmøder
i henholdsvis Koncernledelsen, de enkelte politikredse og i områderne i Rigspoli-
tiet.
Formålet med refleksionsmøderne er at skabe rammerne for en proces, hvor poli-
tikredsene og områderne i Rigspolitiet får mulighed for at se indad på den organi-
sationskultur og adfærd, der er i politiet, og på den baggrund skabe rum til at ita-
lesætte og drøfte eventuelle udfordringer, som måtte være ved kulturen og adfær-
den.
I relation til de elementer i organisationskulturen og adfærden, der er i konflikt
med de grundlæggende værdier, som politiets opgavevaretagelse bygger på, vil
der blive iværksat tiltag, der kan imødegå og forebygge disse. Tiltag, der iværk-
sættes, skal hver enkelt politikreds og område i Rigspolitiet adressere i en hand-
lingsplan, således at det kreds- og områdespecifikke arbejde med kulturen og ad-
færden sker målrettet.
Det er afgørende, at tiltagene når helt ud i den ende af politiets organisation, hvor
politiet møder borgerne. Derfor vil der på refleksionsmøderne og i forbindelse
med udarbejdelsen af handlingsplanerne være særligt fokus på at sikre, at den
kommunikation, som alle ledelseslag i politiets organisation skal forestå i forbin-
delse med dialogen om kulturen og adfærden i politiet, er vedkommende, hand-
lingsanvisende og tager afsæt i et solidt borgerfokus.
Opfølgningen på gennemførelsen af handlingsplanerne vil ske politiets koncernle-
delse.
Refleksionsmøderne skal være gennemført, og handlingsplanerne skal være udar-
bejdet inden udgangen af 2. halvår 2018.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Omverdenens syn på politiet
Det kan være vanskeligt objektivt at vurdere kulturen og adfærden i ens egen or-
ganisation. Rigspolitiet vil derfor inddrage omverdenens syn på politiet i arbejdet
med organisationskultur og adfærd. På den baggrund er der iværksat et arbejde,
der skal belyse, hvilken form for initiativ der bedst muligt bidrager til at afspejle
omverdenens syn på politiet. Initiativet skal både omfatte politikredsene og Rigs-
politiet.
Initiativet kan eksempelvis indebære etablering af et rådgivende kulturpanel, gen-
nemførelse af en borger- og interessentundersøgelse, fokusgruppeinterview
el.lign. Det centrale er, at initiativet kan afspejle omverdenens syn på politiet og
dermed bidrage til at identificere de blinde vinkler i organisationskultur og ad-
færd, som politiet ikke selv er tilstrækkelig opmærksom på.
Det konkrete indhold i initiativet skal være besluttet inden udgangen af 1. novem-
ber 2018.
Udbredelse og forankring af principperne om god adfærd i det offentlige og
de centrale pligter i Kodex VII
Rigspolitiet har i samarbejde med Rigsadvokaten iværksat tiltag, som skal sikre,
at principperne for god adfærd i det offentlige og de syv centrale pligter i Kodex
VII forankres hos alle medarbejdere.
Det fremgår af henholdsvis politiets og anklagemyndighedens mål- og resultat-
planer for 2018, at der inden den 1. marts 2018 skal forelægges en plan for im-
plementeringen af vejledningen om god adfærd i det offentlige for Justitsministe-
riet. Planen skal omfatte en angivelse af, hvilke tiltag der iværksættes for forskel-
lige medarbejdergrupper samt en præcis angivelse af milepæle for gennemførel-
sen af de enkelte tiltag. Implementering af planen skal være gennemført inden
udgangen af 2018. Rigspolitiet fremsendte i overensstemmelse hermed ultimo
februar 2018 implementeringsplanen til Justitsministeriet.
Som led i gennemførelsen af implementeringsplanen iværksætter Rigspolitiet i
samarbejde med Rigsadvokaten en kampagne om god adfærd i politiet, der er ret-
tet mod samtlige medarbejdere i politikredsene og Rigspolitiet. Kampagnen om-
fatter et skræddersyet læringsforløb, der gennemføres på politiets intranet samt en
pjece, som fremadrettet skal anvendes i forbindelse med modtagelse af nye med-
arbejdere (onboarding) og uddannelse.
Alle medarbejdere i politiet skal gennemføre læringsforløbet, og Rigspolitiet vil
løbende følge op på, at dette sker.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Det fremgår endvidere af implementeringsplanen, at Rigspolitiet vil forestå kurser
om Kodex VII for medarbejdere i ledelsessekretariater og øvrige medarbejdere,
der bidrager direkte til ministerbetjening, og som ikke allerede har deltaget i et af
de kurser eller workshops om Kodex VII, som Rigspolitiet tidligere har udbudt.
Rigspolitiet har i overensstemmelse med implementeringsplanen foretaget en
kortlægning af de eksisterende onboardning-initiativer og beskrevet fremadrettede
konkrete initiativer, der skal sikre inkorporering af principperne om god adfærd i
det offentlige og pligterne i Kodex VII i Rigspolitiets og politikredsenes onboar-
ding-forløb.
Tilsvarende er der foretaget en kortlægning af den nuværende undervisning på
Politiskolen, som relaterer til god adfærd i det offentlige og Kodex VII. Kortlæg-
ningen viser, at principperne og pligterne er adresseret i de væsentligste af politi-
ets uddannelser. Politiskolen udarbejder supplerende en særskilt plan for inddra-
gelse af det udarbejdede materialet om god adfærd i politiet og anklagemyndighe-
den i politiskolens uddannelser.
Endelig vil der i forbindelse med videreudviklingen af efter- og videreuddannel-
sen i politiet ske en vurdering af behovet for at etablere uddannelseselementer
med fokus på god adfærd i det offentlige og Kodex VII, der er målrettet medar-
bejdere på specifikke karriereveje.
Samtlige initiativer i implementeringsplanen skal være gennemført inden udgan-
gen af 2018. Implementeringen forløber planmæssigt.
Med henblik på at sikre et vedvarende fokus på udbredelse og forankring af prin-
cipperne om god adfærd i det offentlige og de centrale pligter i Kodex VII i hele
politiet, vil der i politiets virksomhedsstrategi for 2019 blive fastsat mål for det
fortsatte arbejde hermed.
Forbedret understøttelse af Justitsministeriets departements minister- og
folketingsbetjening
Rigspolitiet har inden offentliggørelsen af Tibetkommissionens beretning gen-
nemført en række tiltag for at styrke politiets minister- og folketingsbetjening.
Tiltagene har haft til formål at sikre, at der er de fornødne personaleressourcer og
kompetencer til at besvare folketingsspørgsmål og yde ministerbetjening i rette
kvalitet og til tiden.
Rigspolitiet har endvidere afholdt workshops og udbudt kurser i minister- og fol-
ketingsbetjening samt Kodex VII for relevante medarbejdere i Rigspolitiet og po-
litikredsene.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Efter offentliggørelsen af Tibetkommissionens beretning har Rigspolitiet yderlige-
re på en række helt centrale områder styrket arbejdet med kvaliteten af minister-
og folketingsbetjeningen. Det gælder særligt i forbindelse med besvarelsen af fol-
ketingspørgsmål.
Som led i dette arbejde er der iværksat følgende tiltag:
-
Minister- og folketingsbetjeningsopgaver er primo juni 2018 blevet samlet
i Direktionssekretariatet i Rigspolitiet. Visitering, koordinering og endelig
kvalitetssikring af besvarelsen af samtlige folketingsspørgsmål sker såle-
des nu i én fælles koncernfunktion for hele politiet.
Fastlæggelse af nye koncepter, vejledninger og processer for besvarelse af
folketingsspørgsmål. Arbejdet skal sikre klarhed om roller og ansvar i
sagsbehandlingen, herunder at materiale godkendes på rette ledelsesni-
veau. Arbejdet skal være afsluttet inden udgangen af 2018.
Yderligere personale- og kompetencemæssig styrkelse af løsningen af op-
gaver vedrørende minister- og folketingsbetjening. Arbejdet er afsluttet
inden årets udgang.
Styrkelse af dokumentation og videndeling ved at forbedre kvaliteten af
journaliseringen i Rigspolitiet. Dette sker ved indførelsen af et nyt journal-
system og et tilhørende kvalitetssikringskoncept. Herudover vil der blive
gennemført initiativer med henblik på at skærpe opmærksomheden på god
journalisering i Rigspolitiet. Det nye journalsystem skal efter planen tages
i brug i Rigspolitiet i løbet af 2. halvår 2018.
Parallelt med implementeringen af det nye journalsystem i Rigspolitiet fo-
retages en vurdering af muligheden for at implementere systemet i politi-
kredsene. Det sker med henblik på at sikre en bedre kvalitet i journalise-
ringen af de administrative sager i kredsene.
-
-
-
B. Øvrige tiltag af betydning for Rigspolitiets indsats
Etablering af whistleblowerordning på hele Justitsministeriets område
Tibetsagen har givet anledning til, at alle ansatte i politiet skal være mere op-
mærksomme på løbende at reflektere over lovligheden i de dispositioner, som de
foretager. Det gælder både i det daglige og på et mere generelt plan.
De tiltag, der er ved at blive gennemført, skal blandt andet fremme en kultur i po-
litiet, hvor medarbejderne ved, at de ikke alene har ret til, men også pligt til at sige
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
fra, hvis de observerer forhold, som er klart ulovlige, eller får en ordre om at fore-
tage handlinger, som er klart ulovlige.
Særligt set i lyset af de nye oplysninger, der er kommet frem om politiets indsats i
forbindelse med flere officielle kinesiske besøg siden 1995, er det besluttet, at der
skal etableres en whistleblowerordning på Justitsministeriets område.
En whistleblowerordning kan bl.a. medvirke til at øge de ansattes mulighed for at
ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen uden at frygte for negative konse-
kvenser og medvirke til at højne niveauet for varetagelsen af myndighedernes
opgaver, idet myndighederne lettere kan blive gjort opmærksomme på eventuelle
regelbrud eller uhensigtsmæssigheder, der skal rettes op på.
Korrekt og sikker behandling af data
Som led i en markant styrkelse af det strategiske fokus på håndtering af data har
Justitsministeriet iværksat arbejdet med en omfattende og tilbundsgående under-
søgelse af politiets, PET’s og Anklagemyndighedens it-systemer.
Undersøgelsen skal blandt andet kortlægge praksis for opbevaring og sletning af
data samt analysere it-sikkerheden hos de enkelte myndigheder. For så vidt angår
politiets og Anklagemyndighedens it-systemer gennemføres undersøgelsen af eks-
terne konsulenter med specialistkompetencer på området for it- og informations-
sikkerhed.
C. Politikredsenes tiltag
Politikredsenes opfølgning på Tibetsagen
Det er vigtigt, at hele politiet drager lærer af Tibetsagen, så det sikres, at de alvor-
lige fejl, der er begået, ikke gentager sig.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har i forbindelse med udarbejdelsen af denne rede-
gørelse gennemført en høring i politikredsene for at kortlægge, hvilke tiltag der er
iværksat – og/eller forventes iværksat – i anklagemyndigheden og politiet i lyset
af den kritik og de øvrige læringspunkter, der kan udledes af Tibetkommissionens
beretning.
På den baggrund kan det konstateres, at udover de tiltag, som Rigspolitiet har
iværksat, der vedrører hele politiet, har Tibetsagen ligeledes givet politikredsene
anledning til at gennemføre lokale tiltag.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
Som eksempler på lokale tiltag, der er gennemført i en eller flere politikredse, kan
nævnes:
-
Afholdelsen af personalemøder om de læringspunkter der kan udledes af
Tibetkommissionens beretning.
-
De budskaber om god organisationskultur, værdier og stærkt borgerfokus i
politiet, som Justitsministeriets departementschef fremkom med på mødet
for politiets og anklagemyndighedens øverste chefer den 19. juni 2018, er
kommunikeret.
Styrkelse af det ledelsesmæssige fokus på besvarelsen af folketings-
spørgsmål. Dette sker blandt andet ved, at politidirektøren, og i dennes
fravær stabschefen, godkender bidrag til besvarelse af folketingsspørgs-
mål. Rigspolitiet vil udbrede denne procedure til samtlige politikredse så-
ledes, at en fra øverste ledelse altid godkender bidrag til besvarelse af fol-
ketingsspørgsmål.
-
Herudover har kredsene på baggrund af Rigspolitiets tiltag:
-
Iværksat implementering af Rigspolitiets cirkulære om ledelsesmæssig
godkendelse og legalitetskontrol af politiets plansæt.
Et stærkt fokus på at forankre principperne om god adfærd i det offentlige
og de centrale pligter i Kodex VII. Arbejdet sker bl.a. gennem den lokale
udmøntning af Rigspolitiets implementeringsplan.
-
Styrket kvalitets- og legalitetskontrol med det operative planlægningsarbejde
i Københavns Politi
Københavns Politi iværksatte i november 2015 en styrkelse af det operative plan-
lægningsarbejde med fokus på at sikre kvalitet og legaliteten i planarbejdet, her-
under ved udarbejdelsen af operationsplaner og taktiske befalinger.
Styrkelsen af kvalitets- og legalitetskontrollen af planarbejdet omfatter bl.a. føl-
gende tiltag:
-
Organisering af kvalitets- og legalitetskontrollen i nyetableret sektion for
Operativ Kvalitet i Beredskabsenheden i Københavns Politi. Sektionen er
bl.a. bemandet med juridiske ressourcer, der er dedikeret til at understøtte
kvalitets- og legalitetssikringen af planarbejdet.
Fastlæggelse af fleksible procedurer og interne skriftlige beskrivelser af
typiske arbejdsgange, der sætter rammen for planarbejdet i politikredsen.
-
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 388: Oversendelse af Rigspolitiets, PET’s og Rigsadvokatens redegørelser vedr. Tibetkommissionens beretning, fra justitsministeren
-
Uddannelse af operationsansvarlige ledere, indsatsledere, delingsførere og
gruppeførere, hvor der bl.a. sættes fokus på varetagelse af hensynet til for-
samlings- og ytringsfrihed i forbindelse med polititaktiske manøvrer.
Styrket videndeling gennem udarbejdelse af materiale om domme og afgø-
relser, som kan have betydning for fremtidig udførsel af politioperative
indsatser samt ved på ugentlige møder med de operative ledere, at infor-
mer om ændringer, der har betydning for tilrettelæggelse og udførelse af
politiindsatser.
Udarbejdelse af huskekort og action cards til de udførende polititjeneste-
mænd med vigtige pointer i forhold til generelle problemstillinger, hvor
man i operativ tjeneste anvender politilovens beføjelser.
Udvikling af operative kvalitetstiltag herunder tilrettelæggelse af øvelser
og undervisning samt evaluering af indsatser mv.
-
-
-
Rigspolitiet har i 2. og 3. kvartal 2018 foretaget et tilsyn med Københavns Politis
arbejde med at styrke kvalitet og legalitet i udarbejdelsen af operationsbefalinger.
Sammenfattende kan det konstateres, at Københavns Politi har styrket både det
ledelsesmæssige og juridiske fokus på planarbejdet. Dette er særligt sket ved
etableringen af sektionen for Operativ Kvalitet, hvor der er juridiske ressourcer
dedikeret til planarbejdet, og ved indførelsen af fleksible procedurer for politi-
kredsens planarbejde der sætter rammerne herfor, jf. ovenfor.
Det er ligeledes konstateret, at disse procedurer ikke foreligger i skriftlig form.
Rigspolitiet vurderer, at det yderligere vil øge kvaliteten i kredsens planarbejde og
muligheden for at følge op på, at procedurerne overholdes, såfremt disse fastlagte
procedurer foreligger skriftligt.
For at sikre, at kvalitets- og legalitetskontrollen med det operative planlægnings-
arbejde i politiet sker ensartet på tværs af politikredsene har Rigspolitiet fastlagt
landsdækkende retningslinjer for planarbejdet i hele politiet i form af cirkulære
om ledelsesmæssig godkendelse og legalitetskontrol af politiets plansæt.
Københavns Politi har oplyst, at kredsens procedurer for planarbejdet vil blive
justeret således, at disse er i overensstemmelse med Rigspolitiets cirkulære. De
lokale procedurer udmøntes i skriftlige retningslinjer.
11