Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 387
Offentligt
1928939_0001.png
28. juni 2018
Til.
Justitsminister Søren Pape Poulsen.
[email protected]
Gruppeformand Peter Skaarup.
[email protected]
Retsudvalget.
Fra.
Fængselsbetjent
Claus Egebjerg Larsen
Prøvestensvej 3
Helsingør Arrest.
Flerårsaftale motto ”Tryg på arbejde – stolt hjem”
Nu har vi lige fået en flerårsaftale i huse, Kriminalforsorgen som organisation skal blive
mere moderne og effektiv, ligesom der skal være en bedre styret drift i forhold til f.eks.
bemanding og kapacitet. Der skal være fokus på sammentænkte løsninger på tværs af
kriminalforsorgens forskelligartede institutioner, og der skal sikres øget ensretning af
praksis og arbejdsgange.
Man opretter to forstærkningshold og 40 nye fængselsbetjentstillinger, der skal
understøtte afdelinger med mange bandemedlemmer. Det er indsatte, som ofte fortsætter
deres truende og negative adfærd bag murene, og som skaber utryghed hos både de
ansatte og de andre indsatte, især indsatte med tilknytning til LTF skaber utryghed og
udføre planlagte overfald i særdeleshed på personalet.
Man skriver at der først og fremmest vil kommer mere personale på afdelinger med
bandemedlemmer. Da det vil give større sikkerhed og tryghed, både i forhold til vold og
trusler mod personalet, og i forhold til konflikter med andre indsatte.
Michael Juul udtaler at vi har behov for flere pladser til et mere forrået klientel.
Man udtaler at sikkerheden for de ansatte skal forbedres ved bl.a. at forbedre den
dynamiske sikkerhed, samtidig skal personalet i kriminalforsorgens institutioner have
den tilstrækkelige uddannelse til at håndtere alle typer af indsatte.
Der er ingen tvivl om at den dynamiske sikkerhed er afgørende i indsatsen mod vold og
trusler, men også mod sygefraværet.
Alt ovenstående er fine visioner, men så modtager vi en mail fra vores ledelse
omhandlende nedlæggelse af poster på KF og i Horserød muligvis for at få økonomi til
forstærkningsholdet, i den forbindelse nævnes det at man jo også skal evaluere
Helsingør Arrests natbemanding den 01.08.2018. Dette kan jo kun tolke som et ønske
1a4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Henvendelse af 28/6-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om bemanding i forbindelse med flerårsaftalen 2018
fra ledelsen om at skære her også, de henviser til en øget ensretning af praksis og
arbejdsgang, som de åbenbart tolker som nedskæring.
Dette er jo ikke lige det man forventer når man læser visionerne om forstærkningshold,
mere personale på afdelingerne med bandemedlemmer og et ønske om pladser til et mere
forrået klientel, man skærer i den dynamiske sikkerhed for at få forstærkningshold, ja
det lyder næsten som om det er en joke, bare det dog var.
Helsingør Arrest har altid været bemandet med 7 fængselsbetjente i dagtimerne siden
sin start i 1992, siden er det blevet ændret til et kategori 2 hus med høj sikkerhed,
mange bandemedlemmer og til tider psykisk syge, og et generelt mere forrået klientel.
Der er tilført utallige nye arbejdsopgaver og personalet løber stærkere og stærkere, man
har aldrig følt et behov for at stoppe op for at se på nedslidningen af personalet trods de
mange og store forandringer siden starten.
Man kan så postulere at man har højnet sikkerheden i forbindelse med en ny
besøgsafdeling, dette har ingen effekt efter kl. 15.30 og i weekenderne, da der er lukket.
At der ligger en politistation foran arresthuset har heller ikke den store effekt på
sikkerheden, de hjælper hvis de er hjemme og har personale, hvilket oftest ikke er
tilfældet, og så må vi klare os selv. Politiet er også presset så vi forstår det godt, men kan
derfor ikke bruge det til noget når det handler om vores sikkerhed, da er vi nød til at vide
hvad vi kan regne med.
Når man vil ”spare” på personalet skal det
være intelligente besparelser der har fokus på
opgaven, og at der tages hensyn til sikkerheden og arbejdsmiljøet. Helsingør Arrest er et
stort arresthus med mange indsatte og høj belægsprocent, i skrivende stund 105,8%,
altså flere dobbeltbelæg, og det kræver at den dynamiske sikkerhed er i orden også på
kritiske tidspunkter af døgnet, ved dobbeltbelæg kræver der mindst tilstedeværelse af 3
fængselsbetjente ved åbning om natten.
Vi i de store Arresthuse skal rumme og huse bandemedlemmer, flugttruede klienter,
farlige varetægtsarrestanter, og østeuropæere hvilke man ikke kender eller kan få
oplysninger på omkring tidligere kriminalitet i hjemlandet. Med andre ord kan man sige
at østeuropæerne, rocker- og bandegrupperinger udfordre sikkerheden
Man vil så sikker sammenligne os med Odense og Ålborgs arresthuse som kun er
normeret med 3 nattevagter, at man her har valgt at fastholde dette antal er jo ikke
ensbetydende med at det er den rigtige normering, det kunne jo være at man skulle gå
den anden vej for at forbedre arbejdsmiljøet og sikkerheden, og dermed måske opleve
færre nedslidte og udbrændte fængselsbetjente. At nat normeringen i et stort arresthus
bør være minimum 4 mand tror jeg alle fængselsbetjente vil være enige i, der er jo ingen
grund til at stille os lige så dårligt som man stiller folk i de små Arresthuse, som man jo
også ønsker at nedlægge da de ikke er tidssvarende og sikkerhedsmæssigt ikke optimale.
I forbindelse med en eventuel magtanvendelse i ydertidspunkterne er man også bedre
stillet hvis man er 4 mand, 3 mand til magtanvendelsen for sikker
og ”blid” pacificering
af den indsatte, og en til at hold kontakt til politi og lukke hjælpen ind.
Derudover udtaler vores beredskabsinspektør at man forventer at der i en
evakueringssituation er personale til sikkert at forestå denne, her er det så at man skal
være minimum 4 mand for hvem skal stå alene med indsatte, og skal man bevæge sig
2a4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Henvendelse af 28/6-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om bemanding i forbindelse med flerårsaftalen 2018
rundt alene i røgfyldte rum og åbne for de indsatte med risiko for at falde om med
røgforgiftning uden der er hjælp i nærheden.
Man får det indtryk at politikerne ingen respekt har for fængselsbetjentes arbejdsmiljø
og sikkerhed, og at arbejdsgiveren kriminalforsorgen og fængselsforbundet ikke ved
hvordan virkeligheden ser ud i et fængsel eller arresthus i 2018 og bare følger
politikernes mindste vink om mulige besparelser som ofte rammer den dynamiske
sikkerhed.
Man kan ikke undres over kriminalforsorgens problemer med at skaffe kvalificerede
medarbejdere, de fleste tiltag i de senere år har haft en negativ indflydelse på
arbejdsmiljøet, flere og flere vælger at forlade kriminalforsorgen for et almindeligt arbejde
ude i samfundet.
Ønsker man at spare 25% på natbemandingen i Helsingør Arrest, kan man omlægge til 4
døgnvagter og 3 dobbeltvagter som samlet giver 45.969,20 normtimer, sat op mod vores
nuværende bemanding som er 2 døgnvagter, 5 dobbeltvagter og 2 vågne nattevagter som
samlet giver 48.001,60 timer, samtidig sparer man yderligere 365 timer på
rådighedsnatten.
Dette vil frigøre 2.034,40 normtimer, hvilket er mere end en års norm, samtidig vil det
betyde at der mod et forbrug på 9 mand dagligt (11 mand med tilkalde- og
rådighedsvagt), vil ske et fald til 7 mand dagligt (8 mand med tilkalde- og rådighedsvagt),
det vil forbedre arbejdsmiljøet væsentligt og gøre at personalet har færre mødedage,
hvilket af personalet vil blive betragtet som et personalegode.
Huset har tidligere været normeret med 4 døgnvagter uden store problemer,
responstiden var lige så hurtig som ved vågne nattevagter på både opkald og andre
alarmer, taget i betragtning at huset er blevet opgraderet med en masse elektronisk
udstyr for et ukendt beløb, vil denne omlægning umiddelbart ikke have andre
konsekvenser end et forbedret arbejdsmiljø, samtidig vil det betyde at der vil komme
flere ansøgninger til opslåede stillinger modsat nu, hvor der stort set ikke kommer
nogen. Det er også en gevinst at der skal bruges færre personaler dagligt, det vil lette
dagligdagen da vi også er presset på personale.
Vi har så her den 27.06.2018 på vores intranet set at Helsingør Arrest er blevet tildelt 2
årsværker, vi håber så at de relevante beslutningstagere kan se at det ikke hjælper kun
at højne sikkerheden i dagtimerne, men også må have en realistisk natbemanding og her
vælger at bruge de tilførte midler på at fastholde natbemandingen på 4 mand.
Fakta om jobbet som fængselsbetjent:
To betjente overfaldes gennemsnitligt hver dag.
Den gennemsnitlige fængselsbetjent har 30 sygedage om året.
Den gennemsnitlige fængselsbetjent tjener i gennemsnit 26.000 kr. om måneden
eksklusiv pension og særlige ydelser.
444 fængselsbetjent stillinger er forsvundet på 10 år, et fald på 14 procent, samtidig
med at der er sket en forøgelse af indsatte med ca. 220 personer dagligt
(gennemsnitligt).
Tre ud af ti fængselsbetjente nedslides hvert år.
Fængselsbetjente arbejder i landets farligste brancher, de koster i gennemsnit 6.259
kr. at forsikre.
3a4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 387: Henvendelse af 28/6-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om bemanding i forbindelse med flerårsaftalen 2018
Spørgsmål:
Kan Justitsministeren og/eller retsudvalget give et svar på:
1. Om det er meningen at man skal skære i den eksisterende bemanding for at
”opfylde”
sine egen krav i flerårsaftalen?
2. Om man med sindsro kan overveje at skære i natpersonalet i et stort arresthus der til
stadighed huser en del fra bandegrupperingen LTF.
3. Om man mener at man skærper sikkerheden for personalet ved endnu engang at
overveje at skære i denne gruppe?
4. Om man mener at der er nogen logik i at man først skærer, for derefter at tilføre nye
årsværker? (der skal evalueres halvårligt, for måske igen at blive fjernet).
5. Om man mener det er det rette tidspunkt at etablere forstærkningshold og
transportsektion, taget personalesituationen i betragtning?
6. Om det giver mening at presse det i forvejen pressede personale yderligere, med risiko
for at de brænder helt ud?
7. Om man ikke snart skal give det personalet i kriminalforsorgen en arbejdssituation
som er stabil og ikke ændres kvartalsvis?
Med venlig hilsen
Claus Egebjerg Larsen
Fængselsbetjent.
Stress defineres som den tilstand i et menneske som opstår, når stillede krav overstiger mængden af de
ressourcer der er adgang til.
4a4