Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 386
Offentligt
1928733_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. august 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-10-0276
819167
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer
1
(Implementering af CBE-direktivet)
§9
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 720 af 30. maj
2017, som senest ændret ved lov nr. 468 af 14. maj 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
Som fodnote til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2015/413/EU af 11. marts 2015 om fremme af grænse-
overskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), EU-tidende 2015 nr. L 68, side
9.«
[…]
4.
I
§ 18, stk. 3,
ændres »til brug for efterforskningen af en konkret straf-
fesag eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed« til:
»til brug for efterforskningen af en konkret straffesag, en konkret sag om
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
1 Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2015/413/EU af 11. marts 2015 om fremme af grænseoverskridende udveksling af op-
lysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), EU-
tidende 2015, nr. L 68, side 9.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
opretholdelse af den offentlige sikkerhed eller til brug for en konkret sag om
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.«
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Bemærkninger
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.3.2. Implementering af CBE-direktivet
2.3.2.1. CBE-direktivets hovedindhold
2.3.2.2. Gældende ret
2.3.2.3. Lovforslaget
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
[…]
Formålet med lovforslaget er endvidere at foretage de nødvendige ændrin-
ger for at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/413 af 11. marts 2015 om fremme af grænseoverskridende udveksling
af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser
(CBE-direktivet). Direktivet indebærer, at der gives medlemsstaterne on-
line-adgang til oplysninger om køretøjer og køretøjers ejere eller indehavere
i hinandens køretøjsregistre til brug for sager om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser.
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.3.2. Implementering af CBE-direktivet
Direktivet er en opfølgning på Domstolens afgørelse af 6. maj 2014 i sagen
C-43/12, hvor Domstolen annullerede direktiv nr. 2011/82/EU om grænse-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
overskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser. Domstolen fandt, at direktivet skulle have været
vedtaget med hjemmel i reglerne om transportpolitik (TEUF artikel 91) og
ikke – som det var tilfældet – i bestemmelsen om grænseoverskridende po-
litisamarbejde (TEUF artikel 87, stk. 2), som er omfattet af retsforbeholdet.
Europa-Parlamentet og Rådet har herefter vedtaget direktiv nr. 413 af 11.
marts 2015 med hjemmel i TEUF artikel 91.
Direktivet er ikke omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og in-
dre anliggender, og direktivet finder anvendelse i Danmark. Fristen for im-
plementering af direktivet var for Danmarks, Irlands og Storbritanniens ved-
kommende den 6. maj 2017.
Der har været tvivl om, hvordan forpligtelsen til at udveksle oplysninger
mest hensigtsmæssigt kunne implementeres, herunder hvilken myndighed
der skulle være ansvarlig for implementering og udveksling af oplysninger,
hvorfor direktivet beklageligvis ikke er blevet implementeret rettidigt i Dan-
mark.
Regeringen har den 5. juli 2018 besvaret en begrundet udtalelse fra Kom-
missionen, hvori regeringen har oplyst, at der arbejdes på at implementere
direktivet hurtigst muligt.
2.3.2.1. CBE-direktivets hovedindhold
Formålet med CBE-direktivet er ifølge direktivets
artikel 1
at sikre et højt
beskyttelsesniveau for alle trafikanter i Unionen ved at fremme grænseover-
skridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færds-
elslovsovertrædelser og dermed fremme håndhævelse af sanktionerne i de
tilfælde, hvor en overtrædelse er begået med et køretøj, der er registreret i
en anden medlemsstat end den, hvor overtrædelsen er begået.
Efter
artikel 2
finder direktivet anvendelse på følgende trafiksikkerhedsre-
laterede færdselslovsovertrædelser: a) hastighedsovertrædelser b) undla-
delse af at bruge sikkerhedssele c) undladelse af at stoppe for rødt lyssignal
d) spirituskørsel e) kørsel under påvirkning af stoffer f) undladelse af at
bruge styrthjelm g) ulovlig brug af kørebane h) ulovlig brug af mobiltelefon
eller anden kommunikationsanordning under kørslen. Det fremgår af
præambel nr. 9, at dette gælder, uanset om den trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelse i den pågældende medlemsstat behandles som en
administrativ forseelse eller som en straffesag.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
I
artikel 3
er det nærmere defineret, hvad der skal forstås ved en række af
direktivets begreber. Det fremgår bl.a. af artiklens
litra m,
at der ved ”auto-
matiseret søgning” forstås en onlineadgangsprocedure, der anvendes til at
konsultere databaserne i én, flere eller alle medlemsstater.
Af direktivets
artikel 4
følger det bl.a., at hver medlemsstat skal udpege et
nationalt kontaktpunkt, og at medlemsstaterne skal give de nationale kon-
taktpunkter adgang til at foretage automatiserede søgninger om køretøjer og
køretøjers ejere eller indehavere i hinandens køretøjsregistre via EU’s køre-
tøjs- og kørekortsnetværk (EUCARIS). Udvekslingen af oplysninger skal
ifølge direktivet ske på grundlag af de procedurer, som findes i Rådets af-
gørelser 2008/615/RIA og 2008/616/RIA om Prüm-samarbejdet.
Det er op til hver enkelt medlemsstat at vurdere, hvorvidt medlemsstaten
ønsker at forfølge overtrædelser på medlemsstatens eget område, men med-
lemsstaterne er forpligtede til at besvare anmodninger, som de øvrige med-
lemsstater fremsender. Såfremt en medlemsstat beslutter at forfølge en over-
trædelse begået på medlemsstatens eget område, fastsætter
artikel 5
ram-
merne for underretning af ejeren eller brugeren af køretøjet eller den der i
øvrigt er mistænkt for at have begået overtrædelsen.
I
artikel 6
er der fastsat en pligt for medlemsstaterne til løbende at orientere
Kommissionen om anvendelsen af direktivet, herunder om antallet af auto-
matiserede søgninger og om arten af de overtrædelser, hvorom der er indgi-
vet anmodninger mv.
Reglerne om databeskyttelse følger af
artikel 7,
hvoraf det fremgår, at be-
stemmelserne om databeskyttelse i direktiv 95/46/EF finder anvendelse på
personoplysninger, der behandles i henhold til CBE-direktivet. Det fremhæ-
ves bl.a., at medlemsstaterne skal sikre, at personoplysninger, der behand-
les i henhold til direktivet, inden for en rimelig periode berigtiges, hvis de
ikke er korrekte, eller slettes eller blokeres, når der ikke længere er brug for
dem, og at der fastsættes en tidsbegrænsning for opbevaring af oplysnin-
gerne. Medlemsstaterne skal desuden sikre, at personoplysninger, der be-
handles i henhold til direktivet, udelukkende anvendes til direktivets formål,
samt at berørte personer har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger,
der er blevet fremsendt til overtrædelsesmedlemsstaten, herunder datoen for
anmodningen og den kompetente myndighed i overtrædelsesmedlemssta-
ten.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Det bemærkes, at direktiv 95/46/EF fra den 25. maj 2018 er afløst af data-
beskyttelsesforordningen, jf. forordning nr. 2016/679, og retshåndhævelses-
direktivet, jf. direktiv nr. 2016/680, der er gennemført i dansk ret ved lov nr.
410 af 27. april 2017.
Efter
artikel 8
er medlemsstaterne forpligtet til at orientere Kommissionen
om medlemsstaternes regler inden for direktivets anvendelsesområde, lige-
som medlemsstaterne i nødvendigt omfang skal orientere trafikanterne om
reglerne på medlemsstaternes område og om foranstaltningerne til gennem-
førsel af direktivet.
Direktivet indeholder derudover bestemmelser om delegerede retsakter og
beføjelser (artikel
9 og 10),
revision af direktivet (artikel
11)
og afsluttende
regler om gennemførelse, ikrafttræden og adressater (artiklerne 12-14).
2.3.2.2. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om registrering af køretøjer, at registrering af kø-
retøjer sker i et for hele landet fælles register for køretøjer (Køretøjsregiste-
ret).
Registreringspligten gælder som udgangspunkt for motorkøretøjer, trakto-
rer, knallerter, påhængs- eller sættevogne til registreringspligtige køretøjer,
campingvogne samt visse påhængs- og motorredskaber, jf. § 2, stk. 1, nr. 1-
7. I Køretøjsregisteret registreres bl.a. oplysninger om køretøjets mærke og
stelnummer, tekniske data, betaling af vægtafgift, oplysninger om køretø-
jets ejer eller bruger mv.
SKAT overtog pr. 1. januar 2008 ressortansvaret for indregistrering af kø-
retøjer og drift af Køretøjsregisteret (tidligere Centralregisteret for Motor-
køretøjer) fra Rigspolitiet. Politiet har dog fortsat adgang til oplysningerne
i Køretøjsregistret via et parallelregister, der opdateres én gang i døgnet
(CMR3-registeret). Parallelregisteret administreres af Rigspolitiet og an-
vendes af politiet i almindelighed med henblik på efterforskning af lovover-
trædelser mv.
Reglerne om, hvornår henholdsvis SKAT og politiet kan videregive oplys-
ninger fra Køretøjsregisteret, følger af § 17, stk. 3, og § 18, stk. 3, i lov om
registrering af køretøjer.
Det fremgår af § 17, stk. 3, at Told- og skatteforvaltningen (SKAT) efter an-
modning fra en udenlandsk myndighed kan udlevere oplysninger fra Køre-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
tøjsregisteret om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger til brug for be-
handlingen af en konkret sag.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 1872 af 29. december 2015 om æn-
dring af lov om registrering af køretøjer, der trådte i kraft den 1. januar 2016.
Det fremgår bl.a. af forarbejderne, jf. Folketingstidende, 2015-16, lovfor-
slag nr. L 56, side 14, at formålet med bestemmelsen er at fravige skatte-
myndighedernes særlige tavshedspligt efter skatteforvaltningslovens § 17,
stk. 1, og at skabe en hjemmel i lov om registrering af køretøjer for SKAT
til at videregive oplysninger om et køretøjs ejer og/eller bruger fra Køretøjs-
registeret til en udenlandsk myndighed, eksempelvis en politimyndighed el-
ler en trafikmyndighed, til brug for behandlingen af en konkret sag.
SKAT besvarer således i dag anmodninger fra udenlandske myndigheder
om udlevering af oplysninger fra Køretøjsregisteret om et køretøjs ejer
og/eller bruger, når oplysningerne er til brug for en konkret sag, f.eks. ved-
rørende færdselslovsovertrædelser.
Det fremgår af § 18, stk. 3, at Rigspolitiet kan give den kompetente rets-
håndhævende myndighed i en medlemsstat i Den Europæiske Union adgang
til at foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra Køretøjsregisteret,
der er videregivet til politiet, til brug for efterforskningen af en konkret straf-
fesag eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1338 af 19. december 2008 og er en
uændret videreførelse af den tidligere bestemmelse i § 17 a, som blev ind-
sat ved § 3 i lov nr. 479 af 17. juni 2008 om gennemførelsen af Prüm-sam-
arbejdet. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. august 2014.
Af forarbejderne til lov nr. 479 af 17. juni 2008, jf. Folketingstidende 2007-
2008, lovforslag nr. L 77, side 2876-2877, fremgår det bl.a., at formålet med
bestemmelsen er at etablere grundlag for, at de retshåndhævende myndig-
heder i en medlemsstat i Den Europæiske Union kan foretage elektronisk
søgning i politiets parallelregister (det nuværende CMR3-register). Bestem-
melsen skaber grundlag for, at de udenlandske myndigheder kan få online
adgang til registeret. Det følger af forarbejderne, at søgningen kun kan ske
til brug for en konkret sag i forbindelse med efterforskningen af en straf-
fesag eller opretholdelse af den offentlige sikkerhed.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Bestemmelserne i lov om registrering af køretøjer § 17, stk. 3, og § 18, stk.
3, suppleres af de internationale retshjælpsregler, hvorefter politi og ankla-
gemyndighed kan udveksle oplysninger med udenlandske myndigheder til
brug for konkrete straffesager, herunder oplysninger om køretøjer mv.
2.3.2.3. Lovforslaget
Lovgivningen er i vidt omfang i overensstemmelse med CBE-direktivet,
men det vurderes, at der er behov for tilpasning af § 18, stk. 3, i lov om re-
gistrering af køretøjer, således at det klart fremgår, at Rigspolitichefen kan
give de kompetente retshåndhævende myndigheder i andre medlemsstater i
Den Europæiske Union adgang til at foretage elektronisk søgning i de op-
lysninger fra Køretøjsregisteret, der er videregivet til politiet, til brug for
konkrete sag om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.
Som det fremgår af pkt. 2.3.2.2. ovenfor, kan Rigspolitiet efter gældende ret
give den kompetente retshåndhævende myndighed i en anden medlemsstat
adgang til at foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra Køretøjsregi-
steret, der er videregivet til politiet. Myndigheden kan dog kun foretage søg-
ning til brug for en konkret straffesag eller en konkret sag om opretholdelse
af den offentlige sikkerhed. Da trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser i flere medlemsstater imidlertid behandles som administrative for-
seelser, vurderes det at være nødvendigt at tilpasse § 18, stk. 3.
Med den foreslåede ændring sikres der en udtrykkelig hjemmel for Rigs-
politiet til at give de kompetente retshåndhævende myndigheder i andre
medlemsstater terminaladgang til de oplysninger fra Køretøjsregisteret, der
er videregivet til politiet, til brug for konkrete sager om trafiksikkerhedsre-
laterede færdselslovsovertrædelser – uanset om overtrædelserne i den på-
gældende medlemsstat behandles som administrative forseelser eller som
straffesager.
Det foreslås, at der samtidig indsættes en note til titlen på lov om registre-
ring af køretøjer, hvoraf det fremgår, at loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/413/EU af 11.
marts 2015 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger
om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet).
Der tilsigtes ikke med lovforslaget en ændring af anvendelsesområdet for
lov om registrering af køretøjer § 17, stk. 3. Det forudsættes således, at
SKAT fortsat behandler anmodninger fra udenlandske myndigheder om ud-
levering af oplysninger fra Køretøjsregisteret om identiteten af et køretøjs
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
ejer eller bruger til brug for behandlingen af konkrete sager, når det eksem-
pelvis drejer sig om anmodninger fra lande uden for Den Europæiske Union,
sager der ikke er omfattet af anvendelsesområdet i CBE-direktivets artikel
2 eller situationer, hvor den retshåndhævende myndighed i en medlemsstat
af andre årsager har valgt ikke at anvende den procedure, der følger af CBE-
direktivet.
Som det fremgår under lovforslagets pkt. 2.3.2., er det oplyst til Kommis-
sionen, at der arbejdes på at implementere direktivet hurtigst muligt. Rigs-
politiet arbejder således sideløbende på den tekniske implementering af di-
rektivet, der forventes at være afsluttet senest ved udgangen af 1. halvår
2019.
Justitsministeriet vil meddele Kommissionen og de andre medlemsstater, at
det nationale kontaktpunkt i medfør af artikel 4, stk. 2, for Danmarks ved-
kommende vil være International Kommunikation, der er en del af Rigspo-
litiets nationale efterforskningscenter (NEC). Rigspolitiet, International
Kommunikation, vil som nationalt kontaktpunkt orientere Kommissionen
om anvendelsen af direktivet i Danmark i medfør af direktivets artikel 6,
herunder om antallet af automatiserede søgninger og om arten af de over-
trædelser, hvorom der er indgivet anmodninger.
Justitsministeriet vil i henhold til direktivets artikel 8 om orientering af tra-
fikanterne om reglerne på medlemsstaternes område og foranstaltningerne
til gennemførsel af direktivet drøfte spørgsmålet med bl.a. Rådet for Sikker
Trafik.
Direktivet vurderes ikke at medføre et behov for andre lovændringer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 9, nr. 4.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[…]
Lovforslagets pkt. 2.3.2. om implementering af CBE-direktivet vurderes at
have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for poli-
tiet i forbindelse med implementering af direktivet, herunder anskaffelse,
udvikling og afskrivning på et it-system til at understøtte politiets opgave-
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
løsning forbundet med direktivet. Dertil kommer udgifter for politiet i for-
bindelse med den efterfølgende drift og administration.
Udgifterne skønnes på det foreliggende grundlag at udgøre 3,2 mio. kr. i
2018 og 1,5 mio. kr. i 2019, 1,8 mio. kr. i 2020 og 1.6 mio. kr. årligt fra
2021 og frem.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[…]
Implementering af CBE-direktivet, jf. lovforslagets pkt. 2.3.2., vurderes
hverken at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
[…]
7.3. Implementering af CBE-direktivet
Lovforslagets § 9, nr. 1 og 4, gennemfører de nødvendige lovændringer for
at implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/413 af
11. marts 2015 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysnin-
ger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direkti-
vet).
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[…]
10. Sammenfattende skema
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0011.png
Positive konse-
kvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Forslaget om imple-
mentering af CBE-di-
rektivet vurderes at in-
debære merudgifter på
3,2 mio. kr. i 2018, 1,5
mio. kr. i 2019, 1,8
mio. kr. i 2020 og 1,6
mio. kr. årligt i 2021 og
frem.
Ingen.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslagets § 9, nr. 1 og 4, gennemfører
de nødvendige ændringer for at implemen-
tere Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv (EU) 2015/413 af 11. marts 2015 om
fremme af grænseoverskridende udveks-
ling af oplysninger om trafiksikkerhedsre-
laterede færdselslovsovertrædelser (CBE-
direktivet).
Ja
Nej
X
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Til § 9
Til nr. 1
Det følger af vejledning nr. 9203 af 1. februar 2017 om notehenvisninger i
love og administrative forskrifter, der gennemfører EU-retsakter mv., at der
i forslag til ændringslove, der gennemfører et direktiv, ud over ændringslo-
vens egen note bør indsættes en note til titlen på den ændrede lov.
Det foreslås, at der indsættes en fodnote til lov om registrering af køretøjer,
så det fremgår, at loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2015/413/EU af 11. marts 2015 om fremme
af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrela-
terede færdselslovsovertrædelser, EU-tidende 2015, nr. 68, side 9.
[…]
Til nr. 4
I medfør af § 18, stk. 3, i lov om registrering af køretøjer kan Rigspolitiet
give retshåndhævende myndigheder i andre medlemsstater i Den Europæi-
ske Union terminaladgang til de oplysninger fra Køretøjsregisteret, som po-
litiet har modtaget fra SKAT. Medlemsstaterne kan imidlertid kun foretage
søgning i politiets register til brug for konkrete straffesager eller konkrete
sager om opretholdelse af den offentlige sikkerhed.
Med den forslåede ændring af bestemmelsen, fremgår det klart, at kompe-
tente retshåndhævende myndigheder i de øvrige medlemsstater også kan gi-
ves adgang til at foretage elektronisk søgning i politiets register til brug for
en konkret sag om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser be-
gået i den pågældende medlemsstat. Dette gælder, uanset om den trafiksik-
kerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelse i den pågældende medlemsstat
behandles som en administrativ forseelse eller som en straffesag.
Ved trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser forstås hastig-
hedsovertrædelser, undladelse af at bruge sikkerhedssele, undladelse af at
stoppe for rødt lyssignal, spirituskørsel, kørsel under påvirkning af stoffer,
undladelse af at bruge styrthjelm, ulovlig brug af kørebane og ulovlig brug
af mobiltelefon eller anden kommunikationsanordning under kørslen, som
anført i CBE-direktivets artikel 2.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Rigspolitiet kan give de øvrige medlemsstater adgang til at foretage auto-
matiserede søgninger i registeret vedrørende oplysninger om køretøjer og
køretøjers ejere eller indehavere som nærmere beskrevet i direktivets artikel
4, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.2. i de almindelige bemærkninger.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§9
I lov om registrering af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 720 af 30.
maj 2017, som senest ændret ved
lov nr. 468 af 14. maj 2018, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
Som
fodnote
til lovens titel ind-
sættes:
»Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører Europa-Parlamen-
tets
og
Rådets
direktiv
2015/413/EU af 11. marts 2015 om
fremme af grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om tra-
fiksikkerhedsrelaterede færdselslo-
vsovertrædelser (CBE-direktivet),
(EU-tidende 2015 nr. 68, side 9).«
§ 18.
Oplysningerne i Køretøjsregi-
steret kan videregives til politiet.
Stk. 2.
Skatteministeren kan efter
forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om vide-
regivelse af oplysninger efter stk. 1.
Stk. 3.
Rigspolitichefen kan give
den kompetente retshåndhævende
myndighed i en medlemsstat i Den
Europæiske Union adgang til at fo-
retage elektronisk søgning i de op-
lysninger fra Køretøjsregisteret, der
er videregivet til politiet, til brug
for efterforskningen af en konkret
straffesag eller en konkret sag om
opretholdelse af den offentlige sik-
kerhed.
4.
I
§ 18, stk. 3,
ændres »til brug for
efterforskningen af en konkret
straffesag eller en konkret sag om
opretholdelse af den offentlige sik-
kerhed« til: »til brug for efterforsk-
ningen af en konkret straffesag, en
konkret sag om opretholdelse af
den offentlige sikkerhed eller til
brug for en konkret sag om trafik-
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0015.png
sikkerhedsrelaterede
vsovertrædelser.«
færdselslo-
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0016.png
Bilag 2
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU)
2015/413
af 11. marts 2015
om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om tra-
fiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
særlig artikel 91, stk. 1, litra c),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale
parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg
(
1
),
efter høring af Regionsudvalget,
efter den almindelige lovgivningsprocedure
(
2
),
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)Forbedring af trafiksikkerheden er et af de vigtigste mål i Unionens trans-
portpolitik. Unionens politik til forbedring af trafiksikkerheden sigter
mod at mindske antallet af dødsfald, kvæstelser og materielle skader. Et
vigtigt led i denne politik er konsekvent håndhævelse af sanktioner for
færdselslovsovertrædelser begået i Unionen, som er til stor fare for tra-
fiksikkerheden.
(2)På grund af manglen på passende procedurer og uanset de eksisterende
muligheder i henhold til Rådets afgørelse 2008/615/RIA
(
3
)
og Rådets af-
gørelse 2008/616/RIA
(
4
)
(»Prümafgørelserne«) håndhæves sanktioner i
form af bødestraf for visse færdselslovsovertrædelser imidlertid ofte
ikke, hvis de er begået med et køretøj, der er registreret i en anden med-
lemsstat end den, hvor overtrædelsen blev begået. Formålet med dette di-
rektiv er at drage omsorg for, at effektiviteten i efterforskningen af tra-
fiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser også sikres i sådanne
tilfælde.
(3)Kommissionen understregede i sin meddelelse af 20. juli 2010 med titlen
»På vej mod et europæisk trafiksikkerhedsområde: politiske retnings-
linjer for trafiksikkerheden for 2011-2020«, at håndhævelse af færdsels-
lovgivningen fortsat er en nøglefaktor for at skabe betingelserne for en
væsentlig reduktion i antallet af dræbte og kvæstede. Rådet opfordrede i
sine konklusioner om trafiksikkerhed af 2. december 2010 ligeledes til,
at man overvejer behovet for yderligere at styrke håndhævelsen af færds-
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0017.png
elslovgivningen i medlemsstaterne, og om nødvendigt på EU-plan. Rå-
det anmodede Kommissionen om at undersøge mulighederne for at har-
monisere EU's færdselslovgivning, hvor det er hensigtsmæssigt, og ved-
tage yderligere foranstaltninger til fremme af grænseoverskridende rets-
håndhævelse med hensyn til færdselslovsovertrædelser, navnlig dem, der
vedrører alvorlige trafikulykker.
(4)Kommissionen vedtog den 19. marts 2008 et forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende retshånd-
hævelse på trafiksikkerhedsområdet på grundlag af artikel 71, stk. 1, li-
tra c), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab (nu artikel
91 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)). Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/82/EU
(
5
)
blev imidlertid ved-
taget på grundlag af artikel 87, stk. 2, i TEUF. Den Europæiske Unions
Domstol annullerede ved dom af 6. maj 2014 i sag C-43/12
(
6
)
direktiv
2011/82/EU, fordi det ikke gyldigt kunne vedtages med hjemmel i arti-
kel 87, stk. 2, i TEUF. Domstolen har opretholdt virkningerne af direktiv
2011/82/EU, indtil der inden for en rimelig frist på højst 12 måneder fra
datoen for dommens afsigelse træder et nyt direktiv i kraft, som er base-
ret på artikel 91, stk. 1, litra c), i TEUF. Et nyt direktiv bør derfor vedta-
ges på grundlag af denne artikel.
(5)Der bør tilskyndes til bedre samordning af medlemsstaternes kontrolfor-
anstaltninger, og Kommissionen bør i den henseende undersøge, om det
er nødvendigt at udarbejde fælles standarder for automatisk udstyr til tra-
fiksikkerhedskontrol.
(6)Unionsborgerne bør gøres bevidste om den gældende færdselslovgivning
på trafiksikkerhedsområdet i de forskellige medlemsstater og om gen-
nemførelsen af dette direktiv, især gennem passende foranstaltninger, der
garanterer tilstrækkelig information om konsekvenserne af manglende
overholdelse af færdselslovgivningen på trafiksikkerhedsområdet ved
kørsel i en anden medlemsstat end registreringsmedlemsstaten.
(7)For at forbedre trafiksikkerheden i hele Unionen og sikre ligebehandling
af førere, dvs. både hjemmehørende og ikkehjemmehørende overtrædere,
bør det gøres lettere at foretage håndhævelse, uanset i hvilken medlems-
stat køretøjet er registreret. I dette øjemed bør der anvendes et system
med grænseoverskridende udveksling af oplysninger i forbindelse med
visse nærmere angivne trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser, uanset deres administrative eller strafferetlige status i henhold til
den berørte medlemsstats ret, således at overtrædelsesmedlemsstaten får
adgang til oplysninger fra køretøjsregistre i registreringsmedlemsstaten.
(8)En mere effektiv grænseoverskridende udveksling af oplysninger fra kø-
retøjsregistre, som bør forenkle identifikationen af personer, der er
mistænkt for at have begået en trafiksikkerhedsrelateret færdselslo-
vsovertrædelse, vil kunne øge den afskrækkende virkning og mane til
større forsigtighed hos føreren af et køretøj, som er registreret i en anden
medlemsstat end overtrædelsesmedlemsstaten, og vil således kunne fore-
bygge dødsfald som følge af trafikulykker.
(9)De trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser, der er omfattet
af dette direktiv, behandles ikke ens i medlemsstaterne. Nogle medlems-
stater behandler i henhold til national ret sådanne overtrædelser som »ad-
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
ministrative forseelser« og andre som »straffelovsovertrædelser«. Dette
direktiv bør finde anvendelse, uanset hvordan disse overtrædelser kvali-
ficeres i henhold til national ret.
(10)Medlemsstaterne bør give hinanden ret til adgang til deres oplysninger
fra køretøjsregistre for at forbedre udvekslingen af oplysninger og gøre
de gældende procedurer hurtigere. I dette øjemed bør Prümafgørelser-
nes bestemmelser om tekniske specifikationer og adgang til elektronisk
dataudveksling så vidt muligt indeholdes i dette direktiv.
(11)Afgørelse 2008/616/RIA fastsætter sikkerhedsfeatures for eksisterende
softwareapplikationer og relaterede tekniske krav til udvekslingen af
oplysninger fra køretøjsregistre. Uden at det berører den generelle an-
vendelse af nævnte afgørelse bør disse sikkerhedsfeatures og tekniske
krav af hensyn til effektiviteten både lovgivningsmæssigt og rent prak-
tisk anvendes med henblik på dette direktiv.
(12)Eksisterende softwareapplikationer bør være grundlaget for udveksling
af oplysninger i henhold til dette direktiv og bør samtidig også gøre det
lettere for medlemsstaterne at foretage indberetninger til Kommissio-
nen. Disse applikationer bør give mulighed for hurtig, sikker og fortro-
lig udveksling af specifikke oplysninger fra køretøjsregistre mellem
medlemsstaterne. Softwareapplikationen for det europæiske informa-
tionssystem vedrørende køretøjer og kørekort (Eucaris), som er obliga-
torisk for medlemsstaterne i henhold til Prümafgørelserne for så vidt an-
går oplysninger fra køretøjsregistre, bør udnyttes. Kommissionen bør
vurdere og rapportere om, hvordan de softwareapplikationer, der anven-
des med henblik på dette direktiv, fungerer.
(13)Disse softwareapplikationers anvendelsesområde bør begrænses til de
processer, der anvendes i udveksling af oplysninger mellem medlems-
staternes nationale kontaktpunkter. Procedurer og elektroniske proces-
ser, hvor disse oplysninger skal anvendes, falder uden for anvendelses-
området for sådanne applikationer.
(14)Informationsstyringsstrategien for EU's interne sikkerhed tager sigte på
at finde de enkleste, lettest sporbare og mest omkostningseffektive løs-
ninger til udveksling af oplysninger.
(15)Medlemsstaterne bør kunne henvende sig til ejeren, indehaveren af kø-
retøjet eller den person, der på anden måde er identificeret som
mistænkt for at have begået den trafiksikkerhedsrelaterede færdselslo-
vsovertrædelse, for at oplyse vedkommende om gældende procedurer
og juridiske følger i henhold til overtrædelsesmedlemsstatens ret. Med-
lemsstaterne bør i den forbindelse overveje at fremsende oplysningerne
om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser på registre-
ringsdokumenternes sprog eller på det sprog, som der er størst sandsyn-
lighed for, at den pågældende forstår, for at sikre, at vedkommende har
en klar forståelse af de tilsendte oplysninger. Medlemsstaterne bør tage
de korrekte procedurer i anvendelse for at sikre, at kun den berørte per-
son selv, og ikke en tredjemand, modtager oplysningerne. Med henblik
herpå bør medlemsstaterne anvende detaljerede ordninger, der svarer til
dem, som er vedtaget for så vidt angår opfølgning på sådanne lovover-
trædelser, og hvori der indgår midler som f.eks., om fornødent, anbefa-
let forsendelse. Det vil give vedkommende mulighed for at reagere hen-
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0019.png
sigtsmæssigt på oplysningsskrivelsen, f.eks. ved at anmode om yderli-
gere oplysninger, ved at betale bøden eller udøve sin ret til et forsvar,
navnlig hvis der er sket en fejl i forbindelse med identifikationen. Yder-
ligere procedurer er omfattet af gældende retsakter, herunder instrumen-
ter vedrørende gensidig bistand og gensidig anerkendelse, f.eks. Rådets
rammeafgørelse 2005/214/RIA
(
7
).
(16)Medlemsstaterne bør sørge for tilsvarende oversættelse i forbindelse
med den informationsskrivelse, der sendes af overtrædelsesmedlems-
staten, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/64/EU
(
8
).
(17)Med henblik på at føre en trafiksikkerhedspolitik, som tilstræber et højt
beskyttelsesniveau for alle trafikanter i Unionen, og under hensyntagen
til de meget forskellige forhold, der eksisterer inden for Unionen, bør
medlemsstaterne, uden at dette berører mere restriktive politikker og
love, sikre en bedre samordning af deres færdselslovgivning og hånd-
hævelsen heraf. Inden for rammerne af sin rapport til Europa-Parlamen-
tet og Rådet om anvendelsen af dette direktiv bør Kommissionen un-
dersøge, om det er nødvendigt at udarbejde fælles standarder med hen-
blik på at fastsætte sammenlignelige metoder, praksisser og minimums-
standarder på EU-plan under hensyntagen til internationalt samarbejde
og eksisterende aftaler på området for trafiksikkerhed, navnlig Wiener-
konventionen om vejtrafik af 8. november 1968.
(18)I sin rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om medlemsstaternes an-
vendelse af dette direktiv bør Kommissionen undersøge, om det er nød-
vendigt med fælles kriterier for medlemsstaternes opfølgningsprocedu-
rer i tilfælde af manglende betaling af bøder i overensstemmelse med
medlemsstaternes love og procedurer. I den rapport bør Kommissionen
behandle spørgsmål vedrørende procedurerne mellem medlemsstater-
nes kompetente myndigheder for fremsendelse af den endelige afgø-
relse om at pålægge en sanktion eller en bøde eller begge samt for an-
erkendelse og fuldbyrdelse af den endelige afgørelse.
(19)I forbindelse med forberedelserne af revisionen af dette direktiv bør
Kommissionen høre de relevante aktører, såsom trafiksikkerheds- og
retshåndhævelsesmyndigheder eller kompetente organer, foreninger for
trafikofre og andre ikkestatslige organisationer, der arbejder inden for
trafiksikkerhedsområdet.
(20)Et tættere samarbejde mellem de retshåndhævende myndigheder bør
ledsages af respekt for de grundlæggende rettigheder, især retten til pri-
vatlivets fred og til beskyttelse af personoplysninger sikret gennem sær-
lige ordninger for databeskyttelse. Disse ordninger bør tage hensyn til
den særlige karakter af grænseoverskridende online adgang til databa-
ser. Det er nødvendigt, at de softwareapplikationer, der skal etableres,
muliggør udveksling af oplysninger under sikre forhold og garanterer
fortroligheden af de fremsendte oplysninger. De oplysninger, der ind-
samles i henhold til dette direktiv, bør ikke anvendes til andre formål
end de under dette direktiv henhørende. Medlemsstaterne bør overholde
betingelserne for anvendelse og midlertidig opbevaring af oplysninger.
(21)Den i dette direktiv fastsatte behandling af personoplysninger er egnet
med henblik på at nå de legitime mål, som dette direktiv søger at nå in-
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0020.png
den for trafiksikkerhed, nemlig at sikre et højt beskyttelsesniveau for
alle trafikanter i Unionen ved at fremme grænseoverskridende udveks-
ling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser og dermed håndhævelsen af sanktioner, og går ikke videre. end
hvad der er hensigtsmæssigt og nødvendigt for at nå disse mål.
(22)Data vedrørende identifikation af en lovovertræder er personoplysnin-
ger. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF
(
9
)
bør finde an-
vendelse på behandling af personoplysninger i medfør af dette direktiv.
Uden at dette berører proceduremæssige krav i forbindelse med den på-
gældende medlemsstats anke- eller prøvelsesordninger, bør de registre-
rede personer i forbindelse med meddelelsen om lovovertrædelsen un-
derrettes om retten til indsigt i, berigtigelse og sletning af personoplys-
ninger samt om den maksimale lovlige opbevaringsperiode for oplys-
ningerne. I denne forbindelse bør de registrerede personer også have ret
til at få eventuelle unøjagtige personoplysninger berigtiget eller straks
at få eventuelt ulovligt registrerede oplysninger slettet.
(23)Inden for rammerne af Prümafgørelserne er behandling af oplysninger
fra køretøjsregistre, som indeholder personoplysninger, underlagt de
specifikke bestemmelser om databeskyttelse, der er fastsat i afgørelse
2008/615/RIA. Medlemsstaterne kan i den henseende anvende disse
specifikke bestemmelser på personoplysninger, der også behandles i
henhold til dette direktiv, forudsat at de sørger for, at behandlingen af
oplysninger vedrørende alle de lovovertrædelser, der er omfattet af dette
direktiv, overholder de nationale bestemmelser til gennemførelse af di-
rektiv 95/46/EF.
(24)Det bør være muligt for tredjelande at deltage i udvekslingen af oplys-
ninger fra køretøjsregistre, forudsat at de har indgået en aftale med Uni-
onen herom. En sådan aftale skal omfatte de nødvendige bestemmelser
om databeskyttelse.
(25)Dette direktiv overholder de grundlæggende rettigheder og principper,
som Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder an-
erkender, herunder respekt for retten til privatlivets fred og til beskyt-
telse af personoplysninger, retten til en retfærdig rettergang, princippet
om uskyldsformodning og retten til forsvar.
(26)For at opfylde målsætningen om udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne ved hjælp af interoperable midler bør beføjelsen til at
vedtage retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i TEUF delege-
res til Kommissionen for så vidt angår hensyntagen til relevante ændrin-
ger af Prümafgørelserne, eller hvis det er påkrævet på grund af EU-
retsakter med direkte relevans for opdateringen af bilag I. Det er navn-
lig vigtigt, at Kommissionen følger sin sædvanlige praksis og gennem-
fører relevante høringer under sit forberedende arbejde, herunder på
ekspertniveau. Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsen og
udarbejdelsen af delegerede retsakter sørge for samtidig, rettidig og
hensigtsmæssig fremsendelse af de relevante dokumenter til Europa-
Parlamentet og Rådet.
(27)Kommissionen bør analysere anvendelsen af dette direktiv med henblik
på at finde frem til yderligere virkningsfulde og effektive foranstaltnin-
ger til at forbedre trafiksikkerheden. Uden at det berører forpligtelsen
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0021.png
til at gennemføre dette direktiv, bør Danmark, Irland og Det Forenede
Kongerige efter omstændighederne også samarbejde med Kommissio-
nen i denne forbindelse for at sikre rettidig og fuldstændig rapportering
om dette spørgsmål.
(28)Målet for dette direktiv, nemlig at sikre et højt beskyttelsesniveau for
alle trafikanter i Unionen ved at fremme grænseoverskridende udveks-
ling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser, når de er begået med et køretøj, der er registreret i en anden med-
lemsstat end den medlemsstat, hvor overtrædelsen blev begået, kan ikke
i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, men kan på grund af
handlingens omfang og virkninger bedre nås på EU-plan; Unionen kan
derfor vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. I overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går direk-
tivet ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
(29)Eftersom direktiv 2011/82/EU ikke var bindende for Danmark, Irland
og Det Forenede Kongerige, som derfor ikke har gennemført det, vil det
være hensigtsmæssigt at give disse medlemsstater tilstrækkelig ekstra
tid til at gøre det.
(30)Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse er blevet hørt i
overensstemmelse med artikel 28, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 45/2001
(
10
)
og afgav den 3. oktober 2014 en
udtalelse—
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Formål
Formålet med dette direktiv er at sikre et højt beskyttelsesniveau for alle tra-
fikanter i Unionen ved at fremme grænseoverskridende udveksling af op-
lysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser og der-
med fremme håndhævelse af sanktionerne, når disse overtrædelser er begået
med et køretøj, der er registreret i en anden medlemsstat end den medlems-
stat, hvor overtrædelsen blev begået.
Artikel 2
Anvendelsesområde
Dette direktiv finder anvendelse på følgende trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser:
a)
hastighedsovertrædelser
b) undladelse af at bruge sikkerhedssele
c) undladelse af at stoppe for rødt lyssignal
d)
spirituskørsel
e) kørsel under påvirkning af stoffer
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0022.png
f) undladelse af at bruge styrthjelm
g)
ulovlig brug af kørebane
h)ulovlig brug af mobiltelefon eller anden kommunikationsanordning under
kørslen.
Artikel 3
Definitioner
I dette direktiv forstås ved
a)
»køretøj«:
motordrevet køretøj, herunder motorcykel, der normalt be-
nyttes til person- eller godsbefordring på vej
b)
»overtrædelsesmedlemsstat«:
den medlemsstat, hvor overtrædelsen
blev begået
c)
»registreringsmedlemsstat«:
den medlemsstat, hvor det køretøj, over-
trædelsen blev begået med, er registreret
d)
»hastighedsovertrædelse«:
overskridelse af de hastighedsgrænser, der
gælder i overtrædelsesmedlemsstaten for den pågældende vej eller køretøjs-
type
e)
»undladelse af at bruge sikkerhedssele«:
tilsidesættelse af kravet om
brug af sikkerhedssele eller brug af barnefastholdelsesanordninger i medfør
af Rådets direktiv 91/671/EØF
(
11
)
og lovgivningen i overtrædelsesmedlem-
sstaten
f)
»undladelse af at stoppe for rødt lyssignal«:
kørsel over for rødt lys
eller et andet relevant stopsignal som defineret i overtrædelsesmedlemssta-
tens lovgivning
g)
»spirituskørsel«:
kørsel under påvirkning af alkohol som defineret i
overtrædelsesmedlemsstatens lovgivning
h)
»kørsel under påvirkning af stoffer«:
kørsel under påvirkning af
narkotika eller andre stoffer med lignende virkning som defineret i overtræ-
delsesmedlemsstatens lovgivning
i)
»undladelse af at bruge styrthjelm«:
ikke at bruge styrthjelm som de-
fineret i overtrædelsesmedlemsstatens lovgivning
j)
»ulovlig brug af kørebane«:
ulovlig brug af en del af vejbanen, f.eks.
nødspor, bane forbeholdt offentlig transport eller kørebane, der midlertidigt
er spærret på grund af trafikoverbelastning eller vejarbejde, som defineret i
overtrædelsesmedlemsstatens lovgivning
k)
»ulovlig brug af mobiltelefon eller anden kommunikationsanord-
ning under kørslen«:
ulovlig brug af mobiltelefon eller anden kommuni-
kationsanordning under kørslen som defineret i overtrædelsesmedlemssta-
tens lovgivning
l)
»nationalt kontaktpunkt«:
kompetent myndighed, der er udpeget til at
udveksle oplysninger fra køretøjsregistre
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
m)
»automatiseret søgning«:
en onlineadgangsprocedure, der anvendes
til at konsultere databaserne i én, flere eller alle medlemsstater eller i de del-
tagende lande
n)
»køretøjets indehaver«:
den person, i hvis navn køretøjet er registre-
ret, som defineret i registreringsmedlemsstatens lovgivning.
Artikel 4
Procedure for udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
1. Med henblik på efterforskning af de i artikel 2 omhandlede trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser giver medlemsstaten de andre
medlemsstaters nationale kontaktpunkter, jf. stk. 2 i denne artikel, adgang
til følgende oplysninger i de nationale køretøjsregistre med ret til at foretage
automatiseret søgning vedrørende:
a) oplysninger vedrørende køretøjer og
b) oplysninger vedrørende køretøjers ejere eller indehavere.
De i litra a) og b) omhandlede dataelementer, som er nødvendige for at fo-
retage en søgning, skal være i overensstemmelse med bilag I.
2. Med henblik på den i stk. 1 omhandlede udveksling af oplysninger ud-
peger hver medlemsstat et nationalt kontaktpunkt. Den berørte medlems-
stats gældende lovgivning finder anvendelse på de nationale kontaktpunk-
ters beføjelser.
3. Overtrædelsesmedlemsstatens nationale kontaktpunkt anvender et fuld-
stændigt registreringsnummer ved foretagelse af søgninger i form af udgå-
ende anmodninger.
Disse søgninger foretages i overensstemmelse med de procedurer, der er be-
skrevet i kapitel 3 i bilaget til afgørelse 2008/616/RIA, bortset fra kapitel 3,
punkt 1, i bilaget til afgørelse 2008/616/RIA, for hvilket bilag I til dette di-
rektiv finder anvendelse.
I henhold til dette direktiv anvender overtrædelsesmedlemsstaten de oplys-
ninger, der er indhentet, med henblik på at fastslå, hvem der er personligt
ansvarlig for de trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser, der er
opført i dette direktivs artikel 2.
4. Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at
udvekslingen af oplysninger finder sted ved hjælp af interoperable elektro-
niske midler og uden udveksling af oplysninger, der involverer andre data-
baser, som ikke anvendes med henblik på dette direktiv. Medlemsstaterne
sikrer, at sådan udveksling af oplysninger foretages på omkostningseffektiv
og sikker vis. Medlemsstaterne sikrer beskyttelse af de overførte data ved i
så vidt muligt omfang at anvende eksisterende softwareapplikationer som
dem, der er henvist til i artikel 15 i afgørelse 2008/616/RIA, og ændrede
versioner af disse softwareapplikationer i overensstemmelse med bilag I til
dette direktiv og med kapitel 3, punkt 2 og 3, i bilaget til afgørelse
2008/616/RIA. De ændrede versioner af softwareapplikationerne skal mu-
liggøre både online-realtidsudveksling og udveksling af serier af oplysnin-
ger, således at der ved hjælp af en enkelt meddelelse kan udveksles flere an-
modninger eller svar.
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
5. Hver medlemsstat afholder sine egne omkostninger i forbindelse med
forvaltning, anvendelse og vedligeholdelse af de i stk. 4 nævnte software-
applikationer.
Artikel 5
Informationsskrivelse om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslo-
vsovertrædelser
1. Overtrædelsesmedlemsstaten beslutter, hvorvidt der skal iværksættes en
opfølgning på de i artikel 2 opførte trafiksikkerhedsrelaterede færdselslo-
vsovertrædelser.
Beslutter overtrædelsesmedlemsstaten at iværksætte en sådan opfølgning,
underretter den pågældende medlemsstat i overensstemmelse med national
lovgivning ejeren, indehaveren af køretøjet eller den person, der på anden
måde er identificeret som mistænkt for at have begået den trafiksikkerheds-
relaterede færdselslovsovertrædelse, derom.
Denne underretning omfatter i overensstemmelse med national lovgivning
de juridiske følger på overtrædelsesmedlemsstatens område i henhold til
denne medlemsstats lovgivning.
2. Overtrædelsesmedlemsstaten giver i overensstemmelse med sin lovgiv-
ning, når den fremsender informationsskrivelsen til ejeren, indehaveren af
køretøjet eller den person, der på anden måde er identificeret som mistænkt
for at have begået den trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelse,
alle relevante oplysninger, navnlig arten af den trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelse, sted, dato og tidspunkt for overtrædelsen, titlen
på de tekster i den nationale lovgivning, som overtrædelsen vedrører, og
sanktionen samt, hvis det er relevant, oplysninger om den anordning, der er
anvendt til at afsløre overtrædelsen. Til dette formål kan overtrædelsesmed-
lemsstaten anvende modellen i bilag II.
3. Beslutter overtrædelsesmedlemsstaten at iværksætte en opfølgning på
de i artikel 2 anførte trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser,
sender den, for at sikre respekten for de grundlæggende rettigheder, infor-
mationsskrivelsen på registreringsdokumentets sprog, hvis det er oplyst, el-
ler på et af registreringsmedlemsstatens officielle sprog.
Artikel 6
Indberetning fra medlemsstaterne til Kommissionen
Hver medlemsstat sender senest den 6. maj 2016 og herefter hvert andet år
en sammenfattende indberetning til Kommissionen.
Den sammenfattende indberetning skal indeholde oplysninger om antallet
af automatiserede søgninger foretaget af overtrædelsesmedlemsstaten hos
registreringsmedlemsstatens nationale kontaktpunkt som følge af overtræ-
delser begået på dens område samt arten af overtrædelser, hvorom der blev
indgivet anmodninger, og antallet af resultatløse anmodninger.
De sammenfattende indberetninger skal endvidere indeholde en beskrivelse
af situationen på nationalt plan med hensyn til den opfølgning, der sker på
trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser, på grundlag af den
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
andel af sådanne lovovertrædelser, der er blevet fulgt op med informations-
skrivelser.
Artikel 7
Databeskyttelse
1. Bestemmelserne om databeskyttelse i direktiv 95/46/EF finder anven-
delse på personoplysninger, der behandles i henhold til dette direktiv.
2. Navnlig skal hver medlemsstat sikre, at personoplysninger, der behand-
les i henhold til dette direktiv, inden for en rimelig periode berigtiges, hvis
de ikke er korrekte, eller slettes eller blokeres, når der ikke længere er brug
for dem, i overensstemmelse med artikel 6 og 12 i direktiv 95/46/EF, og at
der fastsættes en tidsbegrænsning for opbevaring af oplysninger i overens-
stemmelse med samme direktivs artikel 6.
Medlemsstaterne sikrer endvidere, at alle personoplysninger, der behandles
i henhold til dette direktiv, udelukkende anvendes til de formål, der er fast-
sat i dette direktivs artikel 1, og at de registrerede personer har samme ret til
information, til indsigt i, berigtigelse, sletning og blokering af deres perso-
noplysninger, til erstatning og til retlig prøvelse som dem, der er vedtaget i
henhold til national lovgivning som led i gennemførelsen af de relevante be-
stemmelser i direktiv 95/46/EF.
3. Enhver berørt person har ret til at få oplyst, hvilke af de i registrerings-
staten registrerede personoplysninger, der er blevet fremsendt til overtræ-
delsesmedlemsstaten, herunder datoen for anmodningen og den kompetente
myndighed i overtrædelsesmedlemsstaten.
Artikel 8
Information til trafikanter i Unionen
1. Kommissionen offentliggør på sit websted et sammendrag på alle Den
Europæiske Unions institutioners officielle sprog af de gældende regler i
medlemsstaterne på det område, der er omfattet af dette direktiv. Medlems-
staterne oplyser Kommissionen om disse regler.
2. Medlemsstaterne informerer i nødvendigt omfang trafikanterne om de
gældende regler på deres område og om foranstaltninger til gennemførelse
af dette direktiv i samarbejde med organisationer såsom trafiksikkerhedsor-
ganer, ikkestatslige organisationer, der arbejder med trafiksikkerhed, og au-
tomobilklubber.
Artikel 9
Delegerede retsakter
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i over-
ensstemmelse med artikel 10 med henblik på opdatering af bilag I i lyset af
tekniske fremskridt for at tage højde for relevante ændringer af Prümafgø-
relserne, eller hvis det er påkrævet på grund af EU-retsakter med direkte re-
levans for opdateringen af bilag I.
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
Artikel 10
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1. Beføjelsen til at vedtage delegerede retsakter tillægges Kommissionen
på de i denne artikel fastlagte betingelser.
2. De beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, der er omhandlet i arti-
kel 9, tillægges Kommissionen for en periode på fem år fra den 13. marts
2015. Kommissionen udarbejder en rapport vedrørende delegationen af be-
føjelser senest ni måneder inden udløbet af femårsperioden. Delegationen
af beføjelser forlænges stiltiende for perioder af samme varighed, medmin-
dre Europa-Parlamentet eller Rådet modsætter sig en sådan forlængelse se-
nest tre måneder inden udløbet af hver periode.
3. Den i artikel 9 omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid til-
bagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekal-
delse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den pågældende
afgørelse, til ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen af afgø-
relsen i
Den Europæiske Unions Tidende
eller på et senere tidspunkt, der
angives i afgørelsen. Den berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter,
der allerede er i kraft.
4. Det er særlig vigtigt, at Kommissionen følger sin sædvanlige praksis og
gennemfører høringer med eksperter, herunder medlemsstaternes eksperter,
før den vedtager disse delegerede retsakter. Så snart Kommissionen vedta-
ger en delegeret retsakt, giver den samtidigt Europa-Parlamentet og Rådet
meddelelse herom.
5. En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 9 træder kun i kraft,
hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for
en frist på to måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-
Parlamentet eller Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og Rådet inden ud-
løbet af denne frist begge har informeret Kommissionen om, at de ikke ag-
ter at gøre indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Parla-
mentets eller Rådets initiativ.
Artikel 11
Revision af direktivet
Kommissionen forelægger senest den 7. november 2016 en rapport for Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om medlemsstaternes anvendelse af dette direk-
tiv, jf. dog artikel 12, stk. 1, andet afsnit. Kommissionen fokuserer i sin rap-
port især på og fremsætter i givet fald forslag vedrørende følgende forhold:
—en vurdering af, om andre trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser bør føjes til dette direktivs anvendelsesområde
—en vurdering af dette direktivs effektivitet med hensyn til nedbringelse af
antallet af dræbte på vejene i Unionen
—en vurdering af, om det er nødvendigt at udarbejde fælles standarder for
automatisk kontroludstyr og for procedurer. Kommissionen anmodes i
denne forbindelse om at udarbejde retningslinjer for trafiksikkerheden på
EU-plan inden for rammerne af den fælles transportpolitik for at sikre
bedre samordning af medlemsstaternes håndhævelse af færdselslovgiv-
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
ningen gennem etablering af sammenlignelige metoder og praksisser.
Disse retningslinjer kan som minimum omfatte de i artikel 2, litra a)-d),
opførte overtrædelser
—en vurdering af, om det er nødvendigt at styrke håndhævelsen af sanktio-
ner i forbindelse med trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædel-
ser og foreslå fælles kriterier for opfølgningsprocedurer i tilfælde af
manglende betaling af bøder inden for rammerne af alle relevante EU-po-
litikker, herunder den fælles transportpolitik
—mulighederne for at harmonisere færdselslovgivningen, hvor det er rele-
vant
—en vurdering af de i artikel 4, stk. 4, omhandlede softwareapplikationer
med henblik på at sikre korrekt gennemførelse af dette direktiv og garan-
tere effektiv, hurtig, sikker og fortrolig udveksling af specifikke oplys-
ninger fra køretøjsregistre.
Artikel 12
Gennemførelse
1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestem-
melser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest den 6. maj 2015. De
tilsender straks Kommissionen teksten til disse love og bestemmelser.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning
til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan hen-
visning. De nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Som undtagelse fra første afsnit kan Kongeriget Danmark, Irland og Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland forlænge den i første af-
snit omhandlede frist indtil den 6. maj 2017.
2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste natio-
nale love og administrative bestemmelser, som de vedtager på det område,
der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 13
Ikrafttrædelse
Dette direktiv træder i kraft på fjerdedagen efter offentliggørelsen i
Den Eu-
ropæiske Unions Tidende.
Artikel 14
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Strasbourg, den 11. marts 2015.
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0028.png
På Europa-Parlamentets vegne
M. SCHULZ
Formand
På Rådets vegne
Z.
KALNIŅA-LUKAŠEVICA
Formand
(
1
) EUT C 12 af 15.1.2015, s. 115.
(
2
)
Europa-Parlamentets holdning af 11.2.2015 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets af-
gørelse af 2.3.2015.
(
3
)
Rådets afgørelse 2008/615/RIA af 23. juni 2008 om intensivering af det grænseoverskri-
dende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet
(EUT
L 210 af 6.8.2008, s. 1).
(
4
)
Rådets afgørelse 2008/616/RIA af 23. juni 2008 om gennemførelse af afgørelse
2008/615/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet (EUT
L 210 af 6.8.2008, s. 12).
(
5
)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/82/EU af 25. oktober 2011 om fremme af
grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslo-
vsovertrædelser (EUT
L 288 af 5.11.2011, s. 1).
(
6
)
Domstolens dom, Europa-Kommissionen mod Europa-Parlamentet og Rådet, C-43/12,
EU:C:2014:298.
(
7
)
Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse på bødestraffe (EUT
L 76 af 22.3.2005, s. 16).
(
8
)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/64/EU af 20. oktober 2010 om retten til tolke-
og oversætterbistand i straffesager (EUT
L 280 af 26.10.2010, s. 1).
(
9
)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger (EFT
L 281 af 23.11.1995, s. 31).
(
10
)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsin-
stitutionerne og -organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT
L 8 af 12.1.2001,
s. 1).
(
11
)
Rådets direktiv 91/671/EØF af 16. december 1991 om obligatorisk anvendelse af sikker-
hedsseler og barnefastholdelsesanordninger i køretøjer (EFT
L 373 af 31.12.1991, s. 26).
BILAG I
Fornødne dataelementer til brug for søgning som omhandlet i artikel 4,
stk. 1
Post
Oplysninger om
køretøjet
O/V
(
1
)
O
Bemærkninger
Registreringsmed- O
lemsstat
Registreringsnum- O
mer
Oplysninger om lo- O
vovertrædelsen
(A
(
2
))
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0029.png
Overtrædelsesmed- O
lemsstat
Dato for overtræ- O
delsen
Tidspunkt for over- O
trædelsen
Formålet med
denne søgning
O
Kode, der anviser typen af overtrædelse, jf.
artikel 2
1. =Hastighedsovertrædelse
2. =Spirituskørsel
3. =Undladelse af at bruge af sikkerhedssele
4. =Undladelse af at stoppe for rødt lyssignal
5. =Ulovlig brug af kørebane
10.=Kørsel under påvirkning af stoffer
11.=Undladelse af at bruge styrthjelm
12.=Ulovlig brug af mobiltelefon eller anden
kommunikationsanordning under kørslen
Dataelementer tilvejebragt som følge af søgning foretaget i henhold til
artikel 4, stk. 1
Del I. Oplysninger vedrørende køretøjer
Post
Registreringsnummer
Stelnummer/VIN
Registreringsmedlemsstat
Mærke
Køretøjets handelstype
EU-kategorikode
O/V
(
3
)
O
O
O
O
O
O
(D.1
(
4
))
f.eks. Ford, Opel, Renault
(D.3) f.eks. Focus, Astra, Megane
(J) f.eks. knallerter, motorcykler, biler
Bemærkninger
Del II. Oplysninger vedrørende køretøjernes ejere eller indehavere
Post
Oplysninger om
indehaveren af
køretøjet
Navn (eller firma- O
navn) på indeha-
veren af registre-
ringsattesten
Fornavn
O
O/V
(
5
)
Bemærkninger
(C.1
(
6
))
Oplysningerne vedrører indehaveren af den pågæl-
dende registreringsattest.
(C.1.1)
Der skal anvendes særskilte felter til efternavn, ind-
føjelser, titler osv., og navnet skal meddeles i trykt
format.
(C.1.2)
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0030.png
Der skal anvendes særskilte felter til fornavn(e) og
initialer, og navnet skal meddeles i trykt format.
Adresse
O
(C.1.3)
Der skal anvendes særskilte felter til gadenavn,
husnummer og tilbygning, postnummer, bopæl, op-
holdsland osv., og adressen skal meddeles i trykt
format.
Mand/kvinde
Køn
Fødselsdato
Juridisk enhed
Fødested
V
O
O
V
Enkeltperson, forening, virksomhed, firma osv.
Identitetsnummer V
Oplysninger om
ejeren af køretøjet
Navn (eller firma- O
navn) på ejeren
Fornavn
Adresse
Køn
Fødselsdato
Juridisk enhed
Fødested
O
O
V
O
O
V
Et dokument, der entydigt identificerer personen el-
ler virksomheden.
(C.2) Oplysningerne vedrører ejeren af køretøjet.
(C.2.1)
(C.2.2)
(C.2.3)
Mand/kvinde
Enkeltperson, forening, virksomhed, firma osv.
Identitetsnummer V
Et dokument, der entydigt identificerer personen el-
ler virksomheden.
I tilfælde af køretøjer til ophugning, stjålne køretøjer
eller nummerplader eller et udløbet registrerings-
nummer skal der ikke gives oplysninger om eje-
ren/indehaveren. I stedet skal meddelelsen »Ingen
oplysninger« fremgå.
(
1
)
O = obligatorisk, hvis det foreligger i det nationale register, V = valgfrit.
(
2
)
Harmoniseret kode, se Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdoku-
menter for motorkøretøjer (EFT
L 138 af 1.6.1999, s. 57).
(
3
)
O = obligatorisk, hvis det foreligger i det nationale register, V = valgfrit.
(
4
)
Harmoniseret kode, se direktiv 1999/37/EF.
(
5
)
O = obligatorisk, hvis det foreligger i det nationale register, V = valgfrit.
(
6
)
Harmoniseret kode, se direktiv 1999/37/EF.
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0031.png
BILAG II
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0032.png
32
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0033.png
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0034.png
34
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0035.png
35
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer (Implementering af CBE-direktivet)
1928733_0036.png
36