Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1928120_0001.png
Dato:
17. august 2018
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Julie Christine Gade
Mikkelsen
Sagsnr.: 2018-730-0212
Dok.:
811310
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Freds- og ærekrænkelser)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 257 af 10. april 2018, § 6 i lov nr. 503 af 23. maj 2018 og
senest ved lov nr. 718 af 8. juni 2018, foretages følgende ændring:
I
§ 264 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »offentlighed« til: »en bredere offentlighed«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Straffelovens kapitel 27 om freds- og ærekrænkelser indeholder bl.a. regler
om krænkelse af privatlivets fred (§§ 263-264 d). Reglerne har navnlig til
formål at beskytte enkeltpersoner mod privatlivskrænkelser.
I en moderne digital verden er det vigtigt, at straffelovens regler om freds-
og ærekrænkelser er tidssvarende og beskytter den enkeltes privatliv på pas-
sende vis. Videregivelse af oplysninger om andres private forhold på inter-
nettet kan generelt indebære alvorlige privatlivskrænkelser. Oplysningerne
kan på internettet spredes meget vidt og meget hurtigt, og de kan i praksis
være vanskelige og i visse tilfælde næsten umulige at få slettet igen. Der er
dermed en større risiko for betydelige skadevirkninger og mere vedvarende
krænkelser, end der f.eks. er ved krænkelser gennem trykte aviser, tidsskrif-
ter, bøger, tv eller radio, hvor oplysningerne i princippet også vil kunne
fremskaffes og tilgås på et senere tidspunkt, men hvor deres generelle til-
gængelighed er langt mere begrænset efter udgivelsen eller udsendelsen end
oplysninger, som er spredt på internettet.
Der har efter Justitsministeriets opfattelse vist sig et særligt behov for en
styrket og mere tidssvarende beskyttelse af den enkeltes privatliv mv. i form
af en udvidet beskyttelse mod uberettiget videregivelse af nøgenbilleder.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Uberettiget videregivelse af meddelelser eller billeder vedrørende
en andens private forhold
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Straffelovens § 264 d kriminaliserer den, der uberettiget videregiver
meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt
billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlan-
ges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder endvidere anvendelse,
hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.
Bestemmelsen i straffelovens § 264 d omfatter meddelelser og billeder, uan-
set hvordan disse er fremkommet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Bestemmelsen kriminaliserer videregivelse, hvilket omfatter videregivelse i
enhver form, herunder både privat og offentlig videregivelse. Den blotte fo-
revisning af billeder er ikke omfattet, medmindre forevisningen indebærer,
at der videregives en meddelelse vedrørende en andens private forhold. Be-
stemmelsen omfatter i øvrigt ikke selve fotograferingen.
Efter bestemmelsen skal videregivelsen være uberettiget. Heri ligger, at ikke
enhver handling, der er omfattet af gerningsindholdet, vil være strafbar. Der
kan generelt gives samtykke til de handlinger, der er omfattet af straffelo-
vens § 264 d, hvorefter handlingen ikke er uberettiget. Samtykket skal være
givet til selve videregivelsen samt til videregivelsens omfang. Det er som
udgangspunkt den, som er afbildet, som kan give samtykke. Et samtykke vil
i almindelighed kunne tilbagekaldes, indtil videregivelse er sket, hvorimod
tilbagekaldelse af et samtykke normalt ikke vil kunne tillægges betydning i
forhold til en videregivelse, der allerede er sket.
Beskyttelsen efter § 264 d angår identificerbare enkeltpersoner. Der skal i
forbindelse med kravet om identifikation tages hensyn til alle omstændig-
hederne i forbindelse med meddelelsen eller billedet. Identifikation kan ske
ud fra selve meddelelsen eller billedet, tilhørende tekst eller andre omstæn-
digheder i forbindelse med videregivelse. Det følger bl.a. af retspraksis, at
sløring af et ansigt ikke nødvendigvis er tilstrækkeligt til at forhindre, at der
kan ske identifikation. I Østre Landsrets dom af 31. marts 1999 (gengivet i
UfR 1999.1154/2 Ø) kunne et barn således genkendes på sit tøj, hår, krops-
holdning, mv., på trods af sløring, mens en kvinde i Østre Landsrets dom af
10. juni 1987 (gengivet i UfR 1987.859 Ø) blev genkendt af ansatte i sin
mands virksomhed, selvom hendes identitet var søgt sløret ved en sort streg
over hendes øjne.
Beskyttelsen efter § 264 d, stk. 1, 1. led angår »private forhold«. Herunder
hører bl.a. interne familieforhold, seksualforbindelser, sygdom, stof- eller
spiritusmisbrug, selvmord og selvmordsforsøg. Oplysninger om uddan-
nelse, erhverv og arbejde vil derimod normalt ikke angå private forhold.
Oplysninger om, at en person har begået et strafbart forhold, falder antagelig
uden for beskyttelsen, men vil efter omstændighederne kunne være strafbart
efter straffelovens § 267 om ærekrænkelser eller databeskyttelseslovgivnin-
gen. Omvendt kan oplysninger om, at den pågældende har været offer for
en forbrydelse
afhængig af det strafbare forholds karakter
falde inden
for beskyttelsen. Beskyttelsen antages også at omfatte foreningers private
forhold.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Beskyttelsen gælder i forhold til både rigtige og urigtige oplysninger om de
pågældende private forhold.
Det er som udgangspunkt karakteren af meddelelsen eller billedet, der er
afgørende for, om en offentliggørelse er berettiget, men stedet og omstæn-
dighederne omkring en fotografering kan også have betydning.
Beskyttelsen efter § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led angår billeder af den pågæl-
dende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offent-
ligheden. Denne del af bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 89 af 29. marts
1972 om ændring af borgerlig straffelov, af lov om ikrafttræden af borgerlig
straffelov m.m., af lov om rettens pleje og af lov om uretmæssig konkur-
rence og varebetegnelse (privatlivets fred m.m.), som bl.a. bygger på Straf-
felovrådets betænkning nr. 601/1971 om privatlivets fred.
Formålet med ændringen var at give mulighed for at ramme udbredelse af
billeder taget uden for et privat område og under sådanne omstændigheder,
at det på forhånd var klart, at en offentliggørelse ville virke overordentligt
krænkende. Det blev samtidig forudsat, at 2. led alene skulle have et snævert
anvendelsesområde bl.a. af hensyn til nyhedsmidlernes virksomhed. Dette
blev markeret med formuleringen: »billeder af den pågældende under om-
stændigheder, der
åbenbart
kan forlanges unddraget offentligheden«.
Straffelovrådet udtalte bl.a., at hovedsynspunktet måtte være, at personer,
der befinder sig uden for det hjemlige område, må være forberedt på at
kunne blive fotograferede, og at optagelsen kan blive brugt af pressen, uden
at der bør være plads for nogen diskussion af, hvorvidt offentligheden havde
nogen berettiget interesse i at se optagelsen. Omvendt ville det ikke være
rigtigt at foretage en afvejning af pressens interesse i frit at kunne bruge
billeder over for den enkeltes interesse beskyttelse mod at se sig selv udstil-
let offentligt således, at pressens interesse i enhver situation burde have
overvægt.
Straffelovrådet fandt således, at der burde gælde en strafferetlig beskyttelse
i de tilfælde, hvor den private, uden at vedkommende selv har haft nogen
direkte indflydelse på det, er bragt i den pågældende situation, som tilfældet
f.eks. vil være med en trafikulykke, hvor en person er afbildet med klæderne
i stærk uorden. En strafbestemmelse burde derimod ikke finde anvendelse i
tilfælde, hvor den pågældende selv har bragt sig i den ekstraordinære situa-
tion, selv om vedkommende ikke har tænkt på muligheden for at blive foto-
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
graferet. Som et konkret eksempel på sidstnævnte blev der peget på en per-
son, der dyrker nøgenbadning på en øde strand, uden at vide at vedkom-
mende er blevet fotograferet med teleobjektiv, hvorefter billedet derefter of-
fentliggøres på en sådan måde, at identiteten fremgår.
I Højesterets dom af 10. juni 2010 (gengivet i UfR 2010.2448 H) blev en
chefredaktør for et ugeblad frifundet for overtrædelse af straffelovens § 264
d efter i ugebladet at have vist billeder af en kendt studievært, som topløs
og i gravid tilstand badede på en offentlig, men næsten mennesketom,
strand. Højesteret henviste som begrundelse for frifindelsen til ovennævnte
bemærkninger til § 264 d. Der kan desuden henvises til Østre Landsrets dom
af 6. juli 2015 (gengivet i UfR 2015.3802 Ø), hvor en person ligeledes blev
frifundet for overtrædelse af straffelovens § 264 d efter at have offentliggjort
filmsekvenser med titlerne
”perverse svin” og ”liderbasser”, der viste fem
nøgenbadende mænd.
Deling eller offentliggørelse af nøgenbilleder, som ikke er optaget, mens
personen befandt sig på et offentligt tilgængeligt sted, herunder billeder eller
videoer af seksuel karakter, uden samtykke fra den afbildede person, vil der-
imod som udgangspunkt være strafbart efter § 264 d. Der vil også efter om-
stændighederne være tale om en overtrædelse af straffelovens § 232 om blu-
færdighedskrænkelse i forhold til den afbildede.
For så vidt angår pornografiske billeder og videoer af personer under 18 år,
herunder fiktive pornografiske afbildninger, der fremstår tilnærmelsesvis
som billeder og videoer af personer under 18 år, gælder, at videregivelse
straffes efter straffelovens § 235, stk. 1, om udbredelse af børnepornografi.
Dette gælder uanset, om der foreligger samtykke til optagelsen og eventuelt
også videregivelsen.
2.1.1.2.
Strafferammen i straffelovens § 264 d, stk. 1, er bøde eller fængsel
indtil 6 måneder. Efter stk. 2 kan straffen imidlertid stige til 3 år, hvis der
under hensyn til oplysningernes eller videregivelsens karakter og omfang
eller antallet af berørte personer foreligger særligt skærpende omstændighe-
der.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
2.1.2.1.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der er behov for at udvide
straffelovens beskyttelse mod videregivelse af nøgenbilleder af personer i
det offentlige rum, som ikke nødvendigvis er af seksuel eller pornografisk
karakter.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Videregivelse af nøgenbilleder udgør i mange tilfælde en alvorlig privatlivs-
krænkelse, som kan have store konsekvenser for den forurettede. Det gæl-
der, uanset om billedet er taget i soveværelset, på en øde strand eller på et
mere befolket sted.
Den hidtidige beskyttelse efter § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led er baseret på et
grundlæggende synspunkt om, at en person, som frivilligt optræder nøgen i
det offentlige rum, i almindelighed må anses for at have givet afkald på en
strafferetlig beskyttelse mod efterfølgende videregivelse af billeder heraf.
Adfærden anses således som et generelt afkald på beskyttelse. Det gælder,
uanset om videregivelsen er sket til få personer eller som en offentliggørelse
på en spiseseddel for et dagblad.
Justitsministeriet er enig i det grundlæggende synspunkt, hvorefter en per-
son, som frivilligt optræder nøgen i det offentlige rum, i en vis udstrækning
har accepteret risikoen for, at der efterfølgende vil kunne blive videregivet
billeder heraf til andre personer, herunder til medierne. Justitsministeriet er
endvidere enig i, at vedkommende således i et vist omfang kan anses for at
have givet afkald på en strafferetlig beskyttelse mod videregivelse.
Det er imidlertid samtidig Justitsministeriets opfattelse, at der er behov for
i højere grad end efter gældende ret at foretage en konkret vurdering af,
hvilken form for ”offentlighed” man har måttet indse, at man kunne blive
genstand for, når man eksempelvis optræder nøgen på et offentligt tilgæn-
geligt sted. Den omstændighed, at man har sat sig selv i en situation, hvor
andre kan se og tage billeder af en uden tøj, bør således ikke i sig selv inde-
bære, at man skal tåle, at billederne videregives til en potentielt ubegrænset
kreds af personer, der ikke var til stede det pågældende sted.
På baggrund af ovenstående finder Justitsministeriet ikke, at en person, som
færdes nøgen i det offentlige rum, generelt bør anses for at have givet afkald
på en strafferetlig beskyttelse mod enhver form for videregivelse af nøgen-
billeder efter § 264 d. Efter Justitsministeriets opfattelse bør den pågæl-
dende således kun anses for at have givet afkald på beskyttelsen, hvis han
eller hun i den konkrete situation måtte påregne, at der kunne blive videre-
givet nøgenbilleder af denne på en given måde.
2.1.2.2.
Det foreslås, at straffelovens § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led, der om-
fatter uberettiget videregivelse af billeder af en person under omstændighe-
der, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden,
ændres, således at
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
beskyttelsen udvides til at gælde for uberettiget videregivelse af billeder af
en person under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
en
bredere offentlighed.
Der er med ændringen tilsigtet en mindre udvidelse af det snævre anvendel-
sesområde for straffelovens § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led. Der er med æn-
dringen navnlig tilsigtet en udvidelse for så vidt angår videregivelse af nø-
genbilleder.
Med anvendelsen af begrebet
en bredere offentlighed
tilkendegives det, at
den strafferetlige beskyttelse mod videregivelse af billeder ikke afhænger
af, om billedet er taget på et i princippet offentligt sted og dermed ikke kan
forlanges unddraget en abstrakt offentlighed, men at det afgørende må være,
hvilken offentlighed det har været påregneligt for den pågældende, at man
ville kunne blive genstand for. At et billede er taget under tilstedeværelsen
af flere
og potentielt et ubegrænset antal
personer på et offentligt tilgæn-
geligt sted, medfører således ikke i sig selv, at et billede heraf straffrit kan
videregives f.eks. på internettet, heller ikke selv om den pågældende person
kunne have undgået krænkelsen ved at have undladt at optræde nøgen.
Det vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde, om et
nøgenbillede er omfattet af den foreslåede ændring. Der skal i forbindelse
med vurderingen tages stilling til, om forurettede kunne påregne, at der i den
konkrete situation ville blive taget billeder, som kunne blive videregivet.
Den forslåede bestemmelse indebærer for det første, at et billede af en nøgen
person, som er taget på et offentligt tilgængeligt sted, men hvor kun ganske
få personer er til stede, f.eks. på en øde strand eller lignende, som altover-
vejende udgangspunkt ikke må videregives. Hvis man befinder sig nøgen på
det, man opfatter som et stort set mennesketomt sted, kan man således som
udgangspunkt ikke påregne, at man vil blive fotograferet, og at billedet vil
blive delt.
Karakteren af videregivelsen vil endvidere kunne have betydning for, om
videregivelsen må anses som påregnelig. En person, der nøgenbader på en
offentlig strand, skal således ikke generelt set kunne påregne, at der vil blive
taget billeder, som videregives med det primære formål at udstille vedkom-
mende nøgen. Omvendt må det antageligvis være påregneligt, at man, hvis
man opholder sig på en befolket strand en sommerdag, vil kunne komme
med i baggrunden af eksempelvis et turistfoto, som kan blive lagt på Face-
book.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Det vil således heller ikke være i strid med bestemmelsen at offentliggøre et
generelt stemningsbillede fra en sommerdag på stranden, uanset at der i bag-
grunden måtte figurere en nøgenbadende eller en topløs solbader.
Endvidere må der i almindelighed videregives nøgenbilleder, hvis de er ta-
get i en situation, hvor vedkommende eksempelvis optræder nøgen som et
statement eller for at påkalde sig opmærksomhed. Den pågældende må i
disse situationer kunne påregne, at adfærden kan give anledning til videre-
givelse af billeder, og vedkommende har derved givet afkald på en straffe-
retlig beskyttelse efter § 264 d. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en person
bader nøgen i et springvand på en offentlig plads. Det samme gælder under
særlige arrangementer, hvor der på forhånd kan forventes en vis mediedæk-
ning, herunder til festivaller, parader, koncerter og demonstrationer. I så-
danne situationer kan nøgenbilleder ikke åbenbart forlanges unddraget en
bredere offentlighed.
Der skal foretages en helhedsvurdering, hvor billedets fokus, eventuelt led-
sagende tekst, konteksten for videregivelse af billedet og en eventuel sam-
fundsmæssig eller nyhedsmæssig interesse i at dele billedet skal tages i be-
tragtning.
Det bemærkes, at straffelovens § 264 d skal fortolkes i lyset af den Europæ-
iske Menneskeretskonvention (EMRK), herunder navnlig artikel 8 om ret til
respekt for privatliv og familieliv og artikel 10 om ytringsfrihed og de ret-
ningslinjer, der følger af Menneskerettighedsdomstolens praksis.
Det bemærkes endvidere, at straffen for videregivelse af nøgenbilleder i
strid med den foreslåede ændring som udgangspunkt bør medføre en fæng-
selsstraf, der i almindelighed afhængig af de konkrete omstændigheder i sa-
gen har samme eller et lavere niveau, som straffen for de digitale sexkræn-
kelser, der allerede straffes efter straffelovens § 264 d. Straffen vil efter om-
stændighederne skulle udmåles efter § 264 d, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre yderligere sager for politiet, anklagemyn-
digheden og domstolene samt en øget strafmasse for kriminalforsorgen.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Det er Justitsministeriets vurdering, at det vil dreje sig om få sager, og de
økonomiske konsekvenser, der er forbundet med lovforslaget, vurderes der-
for at være begrænsede. Udgifterne hertil vil på den baggrund blive afholdt
inden for myndighedernes eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at have øvrige implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. august 2018 til den 14.
september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige byretter, 105.dk, ABC for mental
sundhed, Advokatrådet, Agenda, Aktionæren, Aller Media A/S, Altinget.dk,
Amnesty International, Arbejderen, ARIST-JOURNALIST, Arkitekturfo-
rum, ATLAS Magasin, Avisen Kommunen, Avisen.dk, Bauer Media, Ber-
lingske, Berlingske Media, Beskæftigelsesministeriet, BFE, Bias, Bladpul-
jens Fordelingsudvalg, Bonnier Publications A/S, Bornholms Tidende,
Brain Food, BT, ByggeTeknik (Dagens Byggeri), BygTek, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Børsen, Casablanca Film, COIN,
Computerworld, CSR
Horisont Gruppen A/S, Dagbladet Holstebro-
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
Struer-Lemvig, Dagbladet Licitationen, Dagbladet Ringkøbing-Skjern,
DAGBLADET/Frederiksborg Amts Avis, Dagens Byggeri, Dagens Medi-
cin, DAILY POST, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Vækstråd, Dansk Aktionærforening, Dansk Annoncørforening (DAF),
Dansk Anti-Stalking Forening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Dansk PEN, Dansk Soci-
alrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves Landsforbund, Dan-
ske Medier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, DanWatch.dk, Da-
tatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Korte Avis, DENFRI, Der Nordschleswiger, Det
Kriminalpræventive Råd, Det nye DOXA, Det nye Zetland, dknyt ApS,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Egmont International
Holding A/S, Ekstra Bladet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Erhvervsfilo-
sofi.dk, Erhvervsstyrelsen, Fagbladet 3F, Fagbladet FOA, Fagbladet Folke-
skolen ApS, Filmmagasinet Ekko, Finans, Flensborg Avis, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Lo-
kale Ugeaviser, Foreningen af Offentlige Anklagere, Frederiksborg Amts
Avis, Friktion
magasin for køn, krop og kultur, Fyens Stiftstidende, Fyns
Amt Avis, Føljeton, Globalnyt, GOLDBERG, HavneFront, Helsingør Dag-
blad, Herning Folkeblad, Horsens Folkeblad/Horsens Exclusive, IDG Dan-
mark, Information, Ingeniøren, Innovationsforum, InsideBusiness, Institut
for Menneskerettigheder, IT-Branchen, Joan-Søstrene, JP/Politikens Hus,
Justitia, Justitsministeriet, JydskeVestkysten, Jyllands Posten, Jysk Fynske
Medier, KidsNews, Kjerteminde Avis, Kommunen, Kommunernes Lands-
forening (KL), Koncentrat (tidligere arbejdstitel: 3 minutter), Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Korrespondenterne, Kreativitet & Kommunikation,
Kristeligt Dagblad, Kulturministeriet, Kvinderådet, Landbrugsavisen,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen af Kvindekri-
secentre (LOKK), Licitationen
Byggeriets Dagblad, Limfjord Plus, Lol-
land-Falsters Folketidende, 84 Magasinet KBH, Mandag Morgen, Mandag
Morgen Media ApS, Medienævnet, MetroXpress A/S, Midtjyllands Avis,
Minartikel.dk, Modkraft.dk, Morsø Folkeblad, Motormagasinet, Multime-
dieforeningen, mydailyspace, Neo, Netavisen Pio, Netudgaven.dk, news-
break.dk, Nordjyske Medier, Nordjyske Stiftstidende, Nordvestnyt, Num-
bers Talk To Me, Ny Netavis, Nyforskning.dk, Nyhedsmagasinet Critico,
Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, Offerrådgivningerne i Danmark,
Opinionen, Out & About, Papercut Issues som nyhedsplatform, Politifor-
bundet, Politiken, Pressenævnet, Qvark, Randers Amtsavis, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Ryk
Verden News, Samsø Posten, Seksualpolitisk Forum, Silkeborg Nyt, Sjæl-
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
1928120_0011.png
landske, Skive Folkeblad, Slots- og Kulturstyrelsen, Socialfremtid.dk, Sub-
stans, Søndagsavisen A/S, Sønderborg-NYT
gratis lokale nyheder, The
Copenhagen Post m.fl., The Murmur, Third Ear, Trykkefrihedsselskabet,
TV-Kalundborg.dk, Tyskland.Watch, Uddannelsesnyheder.dk, Udfordrin-
gen, Vejle Amts Folkeblad, Version2, Viborg Stifts Folkeblad, Vildnis,
Watch Medier, Weekendavisen, Weekly-Online-Daily- Copenhagen Post,
Wingman Media A/S, www.danwatch.dk, Your Danish Life, the expat ma-
gazine, Zaman Iskandinavya, Økonomisk Ugebrev og Århus Stiftstidende.
9. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/Min-
dre udgifter
(hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Negative kon-
sekven-
ser/Merudgif-
ter (hvis ja, an-
giv omfang)
De økonomiske
konsekvenser, der
er forbundet med
lovforslaget, vur-
deres at være be-
grænsede, og ud-
gifterne hertil vil
blive afholdt in-
den for myndig-
hedernes eksiste-
rende økonomi-
ske ramme.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-
retlige aspekter
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
1928120_0012.png
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter straffelovens § 264 d straffes den, der uberettiget videregiver medde-
lelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt bille-
der af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges
unddraget offentligheden, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Bestem-
melsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en
afdød person.
Det foreslås, at straffelovens § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led, ændres, således
at der ikke uberettiget må videregives billeder af en person under omstæn-
digheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
en bredere offentlighed.
Der er herved tilsigtet en mindre udvidelse af anvendelsesområdet for straf-
felovens § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led. Der er med den foreslåede ændring
navnlig tiltænkt en udvidelse for så vidt angår videregivelse af nøgenbille-
der.
Nøgenbilleder skal forstås som billeder, herunder videoer og lignende, hvor
en persons bryster, bagdel eller kønsdele fremgår. Det vil bero på en konkret
vurdering, om billedet viser så meget af enten kønsdele, bryster eller bagdel,
at forholdet er omfattet af bestemmelsen. Billeder af personer, der er iført
undertøj eller badetøj, herunder bikini, vil ikke være omfattet af den fore-
slåede ændring. Den foreslåede ændring finder anvendelse, uanset om bille-
det kan karakteriseres som seksuelt eller pornografisk.
Ved
den foreslåede ændring af ordlyden fra ”offentligheden” til ”en bredere
offentlighed” tilsigtes det at
fastslå, at det forhold, at en person eksempelvis
har bevæget sig nøgen ud i det offentlige rum, ikke indebærer, at man har
givet afkald på enhver strafferetlig beskyttelse i forhold til udbredelse i en
hvilken som helst offentlighed. Man vil således efter omstændighederne
godt kunne færdes nøgen i det offentlige rum i accept af, at man er synlig
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
for en afgrænset offentlighed uden derved at have givet afkald på beskyttelse
i forhold til videregivelsen af et billede heraf i en bredere offentlighed. Den
omstændighed, at en person optræder nøgen på et offentligt tilgængeligt sted
med mange personer til stede, medfører således ikke i sig selv, at et ethvert
billede heraf efterfølgende kan videregives f.eks. på internettet eller gennem
et massemedie.
Det vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde, om en
person ved at færdes nøgen i det offentlige rum har givet afkald på en straf-
feretlig beskyttelse mod videregivelse af nøgenbilleder. Der skal i forbin-
delse med vurderingen tages stilling til, om forurettede i den konkrete situ-
ation måtte kunne påregne, at der ville kunne blive taget billeder, som ville
blive videregivet på en given måde.
Ved vurderingen heraf vil der bl.a. kunne lægges vægt på, om nøgenbilledet
er taget under omstændigheder, hvor den nøgne kun var sammen med en
eller meget få andre personer, eller om den nøgne kunne iagttages af et større
antal personer.
Er billedet taget på et sted, hvor der kun er ganske få personer til stede, f.eks.
på en øde strand, vil enhver videregivelse af billedet i almindelighed være i
strid med den foreslåede ændring. Der kan således være tale om et billede,
der er taget på en øde strand, i en øde skov eller i øvrigt på et sted, hvor
personen på billedet kunne have en berettiget forventning om, at den pågæl-
dende var alene, eller at blot meget få andre kunne se den pågældende. Det
vil i disse tilfælde normalt ikke være påregneligt for vedkommende, at der
videregives nøgenbilleder af denne til andre personer eller til et masseme-
die. Den pågældende kan derfor ikke med sin adfærd antages at have givet
afkald på den strafferetlige beskyttelse mod videregivelse. Den foreslåede
ændring vil således indebære, at samme omstændigheder, som forelå i Hø-
jesterets dom af 10. juni 2010 (gengivet i UfR 2010.2448 H), vil være om-
fattet af den strafferetlige beskyttelse.
Er der tale om, at billedet er taget på et sted, hvor et større antal personer
kan iagttage den nøgne person, f.eks. på en befolket strand eller i en befolket
park, kan karakteren af og omstændighederne omkring videregivelsen af bil-
ledet være afgørende for, om der er tale om en strafbar videregivelse. Der
skal foretages en helhedsvurdering, hvor bl.a. billedets fokus, eventuelt led-
sagende tekst, konteksten for videregivelse af billedet og en eventuel sam-
fundsmæssig eller nyhedsmæssig interesse i at dele billedet skal tages i be-
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
tragtning. En person, som optræder nøgen i det offentlige rum, kan som ud-
gangspunkt ikke påregne, at der videregives billeder, som alene har til for-
mål at udstille vedkommende nøgen. Den pågældende kan dermed heller
ikke ved sin adfærd antages at have givet afkald på en strafferetlig beskyt-
telse mod en sådan videregivelse.
Det vil således i almindelighed være i strid med bestemmelsen, hvis der vi-
deregives billeder fra en offentlig strand, og billedet udelukkende viser en
identificerbar nøgen person. Omvendt vil det i almindelighed ikke være i
strid med bestemmelsen at videregive et generelt stemningsbillede fra en
sommerdag på stranden, herunder turist- og familiebilleder, uanset at der i
baggrunden måtte figurerer en nøgenbadende eller en topløs solbader. Per-
soner på stranden må sædvanligvis kunne påregne, at der bliver taget denne
type af billeder med henblik på efterfølgende videregivelse eller offentlig-
gørelse. Det bemærkes, at den omstændighed, at den nøgne person alene
fremgår på en lille del
eventuelt i den ene side
af billedet, ikke i sig selv
indebærer, at billedet kan videregives, hvis f.eks. billedet er taget sådan for
at skjule, at formålet med videregivelsen er at vise den nøgne person.
På den baggrund vil det ikke være i strid med bestemmelsen, hvis en foræl-
der uploader et billede på Facebook af sine børn, der f.eks. bygger sandslotte
på en strand eller leger i en park, selv om en identificerbar nøgen person
figurerer i billedets baggrund. Tilsvarende gør sig gældende, hvis et masse-
medie ønsker at bringe en reportage om vejret eller badevandstemperatu-
rerne, der indeholder billeder fra en befolket strand, hvor en eller flere iden-
tificerbare personer solbader topløse eller nøgne.
Det bemærkes, at det fortsat er hensigten, at anvendelsesområdet for straf-
felovens § 264 d, stk. 1, 1. pkt., 2. led, skal være relativt snævert. Den fore-
slåede ændring er således ikke tiltænkt at skulle finde anvendelse i situatio-
ner, hvor det er helt atypisk, at en person optræder nøgen i det offentlige
rum, og det dermed er påregneligt, at det vil påkalde sig særlig opmærksom-
hed, herunder situationer, hvor vedkommende optræder nøgen som et state-
ment eller som led i en særlig happening. Den pågældende må i disse særlige
situation kunne påregne, at adfærden kan give anledning til videregivelse af
billeder, og vedkommende må derfor anses for at have givet afkald på be-
skyttelsen efter § 264 d. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en person bader
nøgen i et springvand på en offentlig plads. Det samme gælder under særlige
arrangementer, hvor der på forhånd kan forventes en vis mediedækning, her-
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
under til festivaller, parader, koncerter, demonstrationer mv. I sådanne situ-
ationer kan nøgenbilleder ikke åbenbart forlanges unddraget en bredere of-
fentlighed.
Det bemærkes, at det fortsat kun er uberettiget videregivelse af nøgenbille-
der, der omfattes af den ændrede bestemmelse. Dette indebærer i alminde-
lighed, at f.eks. forældres videregivelse af billeder på eksempelvis Facebook
af deres mindre børn, der bader eller leger uden tøj på, falder uden for be-
stemmelsens anvendelsesområde. Det vil således ikke være strafbart, hvis
en forælder deler et billede på sociale medier af sit barn, som bader nøgen
på stranden. Endvidere vil videregivelse kunne ske med samtykke fra den
nøgne person.
Det bemærkes endelig, at straffelovens § 264 d skal fortolkes i lyset af den
Europæiske Menneskeretskonventions (EMRK) bestemmelser, herunder
navnlig artikel 8 om ret til respekt for privatliv og familieliv og artikel 10
om ytringsfrihed, og de retningslinjer, der følger af Menneskerettigheds-
domstolens praksis.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Loven finder anven-
delse på forhold, der er begået efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens §
3, stk. 1.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Freds- og ærekrænkelser)., fra justitsministeren
1928120_0016.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørel-
sen nr. 977 af 9. august 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 257 af 10.
april 2018, § 6 i lov nr. 503 af 23.
maj 2018 og senest ved lov nr. 718
af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
I
§ 264 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »of-
fentlighed« til: »en bredere offent-
lighed«.
§ 264 d.
Med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelel-
ser eller billeder vedrørende en an-
dens private forhold eller i øvrigt
billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan
forlanges unddraget offentlighe-
den. Bestemmelsen finder også an-
vendelse, hvor meddelelsen eller
billedet vedrører en afdød person.
Stk. 2.
---
16