Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 383
Offentligt
1928111_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. august 2018
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2018-731-0033
806373
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven
(Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 715 af 8. juni 2018, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 789
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 2 er ikke til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved et
indgreb i meddelelseshemmeligheden, anvendes som bevis i retten i en sag
om opløsning af en forening.«
2.
I
§ 800
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at oplysninger, som politiet har fået ved
en ransagning, anvendes som bevis i retten i en sag om opløsning af en fore-
ning.«
§2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 715 af 8. juni 2018 og senest ved lov nr. 718 af 8. juni
2018, foretages følgende ændring:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1.
§ 132 a, stk. 2,
indsættes efter »straffes med«: »bøde eller«.
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Strafferammen for anvendelse af en foreløbigt forbudt eller op-
løst forenings kendetegn
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastslå, at materiale, som politiet i medfør
af retsplejeloven har indsamlet ved en ransagning eller et indgreb i meddel-
elseshemmeligheden som led i efterforskningen af et strafbart forhold, kan
anvendes som bevis i retten under en sag om opløsning af en forening i med-
før af grundlovens § 78.
Der henvises til pkt. 2.1 nedenfor.
Endvidere indeholder lovforslaget en korrektion af strafferammen i straffe-
lovens § 132 a, stk. 2, om besiddelse og anvendelse af en foreløbigt forbudt
eller opløst forenings kendetegn, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
2.1.1. Gældende ret
Retsplejeloven er opdelt i 5 bøger. Retsplejelovens fjerde bog, som omfat-
ter kapitel 61-93 c (§§ 683-1020 l), har overskriften »Strafferetsplejen«.
Strafferetsplejens område er reguleret i retsplejelovens kapitel 61 (§§ 683-
685).
Det fremgår af retsplejelovens § 684, stk. 1, nr. 2, at efter retsplejelovens
fjerde bogs regler behandles bl.a. sager, hvorunder det offentlige nedlægger
påstand om ophævelse af en forening.
Af forarbejderne til denne bestemmelse fremgår navnlig følgende (jf. moti-
verne til udkast til lov om strafferetsplejen, 1875, side 12):
»Det andet Spørgsmaal, som opstaar ved Afgrænsningen af Lovens saglige
Omraade, er det, om Afgjørelser, der ikke angaa Spørgsmaal om Straf,
skulle drages ind under den. Herom handle Udkastets §§ 2-4. Den første af
disse Paragraffer nævner visse selvstændige Sager, som ikke angaa Straf,
men som dog findes at burde behandles efter Reglerne i Loven om Straffe-
retsplejen. Til de fra den gældende ret hentede, under Nr. 2 og 3 nævnte Til-
fælde er her føjet Sager, som i Medfør af Grundlovens § 87 anlægges mod
en Forening til dens Ophævelse. I alle disse sager er der Spørgsmål om Præ-
ventionsmidler mod Retsbrud. Disse ere vistnok i Begrebet forskjellige fra
Straf; men deres Beskaffenhed kræver en lignende processuel Behandling,
navnlig med Hensyn til Midlerne til Opnaaelse af Sagens Formaal.«
De senere udkast og forslag frem til retsplejelovens vedtagelse i 1916 ses
ikke at indeholde yderligere fortolkningsbidrag.
Retsplejelovens § 701, stk. 1, fastsætter, at sager mod en forening til dens
ophævelse i medfør af grundlovens § 78 forfølges ved den ret, i hvis kreds
foreningen eller dens bestyrelse har sit sæde, eller, når sådant ikke med sik-
kerhed kan udfindes, hvor et af bestyrelsens medlemmer bor.
Retsplejeloven indeholder herudover ikke særlige regler om behandlingen
af sager om opløsning af en forening i medfør af grundlovens § 78.
Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i grundlovens § 78 (der næv-
ner »opløsning« af en forening) svarer til den dagældende bestemmelse i
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1866-grundlovens § 87, der er nævnt i forarbejderne til retsplejeloven, og
som anvendte udtrykket »ophæve« en forening. Retsplejeloven anvender i
§ 684 og § 701 stadig udtrykket »ophæve« en forening, da bestemmelserne
på dette punkt ikke er blevet ændret siden 1916.
Retsplejeloven indeholder ikke en generel regel om bevisførelsen inden for
strafferetsplejen, og bevisførelsen er som udgangspunkt fri, jf. Gorm Tofte-
gaard Nielsen, Straffesagens gang, 2016, side 190.
Retsplejeloven indeholder dog to bestemmelser om såkaldte tilfældigheds-
fund.
Det fremgår således af retsplejelovens § 789, stk. 2, at oplysninger, der er
tilvejebragt ved et indgreb i meddelelseshemmeligheden, ikke må anvendes
som bevis i retten vedrørende en lovovertrædelse, der ikke har dannet og ef-
ter § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 5, heller ikke kunne danne grundlag
for indgrebet. I medfør af retsplejelovens § 789, stk. 2, kan retten dog be-
stemme, at stk. 2 ikke finder anvendelse, såfremt 1) andre efterforsknings-
skridt ikke vil være egnede til at sikre bevis i sagen, 2) sagen angår en lo-
vovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder el-
ler derover, og 3) retten i øvrigt finder det ubetænkeligt.
Efter § 781, stk. 1, nr. 3, kan indgreb i meddelelseshemmeligheden med
visse undtagelser kun foretages, hvis efterforskningen angår en lovovertræ-
delse med en strafferamme på 6 års fængsel eller derover. Efter § 781, stk.
5, er det yderligere en betingelse for anden aflytning (rumaflytning) og ud-
videt teleoplysning, at mistanken vedrører en forbrydelse, som har medført
eller kan medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige
samfundsværdier.
Det fremgår af retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1. pkt., at bl.a. § 789 finder
tilsvarende anvendelse på observation i medfør af § 791 a, stk. 2 og 3. Det
fremgår af § 791 b, stk. 4, 3. pkt., at bl.a. § 789 finder tilsvarende anven-
delse på dataaflæsning i medfør af § 791 b.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 800, stk. 1, at hvis politiet ved
en ransagning får oplysning om en lovovertrædelse, der ikke har dannet og
efter reglerne i henholdsvis § 794, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, § 795, stk. 1, nr. 1,
eller § 799, stk. 1, heller ikke kunne danne grundlag for indgrebet, kan po-
litiet ikke anvende denne oplysning som bevis i retten vedrørende lovover-
trædelsen. I medfør af retsplejelovens § 800, stk. 2, kan retten dog be-
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
stemme, at stk. 1 ikke finder anvendelse for oplysninger, som politiet har
fået ved en ransagning foretaget i medfør af § 799, stk. 1, såfremt 1) andre
efterforskningsskridt ikke vil være egnede til at sikre bevis i sagen, 2) sagen
angår en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller
derover, og 3) retten i øvrigt finder det ubetænkeligt.
Efter § 794, stk. 1, nr. 1, er kriminalitetskravet for ransagning hos mistænkte
uden for husrum, at lovovertrædelsen er undergivet offentlig påtale, og ef-
ter § 794, stk. 2, og § 795, stk. 1, nr. 1, er kriminalitetskravet ved ransag-
ning hos mistænkte i boliger og andre husrum og ved ransagning hos ikke-
mistænkte, at lovovertrædelsen efter loven kan medføre fængsel. Efter §
799, stk. 1, er det dog en forudsætning for hemmelig ransagning, at efter-
forskningen angår nærmere opregnede alvorlige straffelovsovertrædelser
(bl.a. terrorisme, menneskesmugling, alvorlig brandstiftelse, kapring, over-
dragelse af euforiserende stoffer, besiddelse af skydevåben under særligt
skærpende omstændigheder, manddrab, menneskehandel, tyveri af særligt
grov beskaffenhed, røveri og overtrædelse af særligt grov karakter af skatte-,
told-, afgifts- eller tilskudslovgivningen).
Ifølge forarbejderne er formålet med reglerne om tilfældighedsfund at mod-
virke, at et indgreb søges gennemført med henvisning til en mindre velun-
derbygget mistanke om en grov lovovertrædelse, men reelt med henblik på
at skaffe bevis vedrørende andre lovovertrædelser, der ikke i sig selv kunne
have begrundet indgrebet, eller at der for at kunne gennemføre indgrebet fo-
retages en ubegrundet »oppustning« af en mistanke til at omhandle en lo-
vovertrædelse af en så kvalificeret art, at den efter loven kan begrunde ind-
grebet. Der henvises til Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1023/1984
om politiets indgreb i meddelelseshemmeligheden og anvendelse af agenter
side 113 og Folketingstidende 1984-85, tillæg A, spalte 2976.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 2.1.1 ovenfor, skal sager om opløsning af en fore-
ning i medfør af grundlovens § 78 behandles efter retsplejelovens regler om
strafferetsplejen i retsplejelovens fjerde bog. Som det ligeledes fremgår, er
baggrunden herfor bl.a., at en sådan sag kræver en lignende processuel be-
handling som sager om pålæggelse af straf, navnlig med hensyn til midlerne
til opnåelse af sagens formål.
Sagens formål er at fastslå, om grundlovens betingelser for at opløse en fore-
ning er opfyldt, og i bekræftende fald at foreningen opløses ved dom.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Til midlerne til at opnå disse formål hører efter Justitsministeriets opfattelse
bl.a. førelse af beviser, som politiet har indsamlet i medfør af retsplejelovens
regler om straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder ransagning og ind-
greb i meddelelseshemmeligheden.
Bortset fra den særlige værnetingsregel i retsplejelovens § 701, stk. 1, inde-
holder retsplejeloven som nævnt ikke nærmere regler om behandlingen af
sager om opløsning af en forening.
Sager om opløsning af en forening er således heller ikke nævnt i retspleje-
lovens §§ 789 og 800 om tilfældighedsfund i forbindelse med indgreb i med-
delelseshemmeligheden og ransagning.
Det kan på denne baggrund give anledning til tvivl, om oplysninger, som
kommer til politiets kendskab i forbindelse med indgreb i meddelelseshem-
meligheden eller ransagning, kan anvendes som bevis i retten i en sag om
opløsning af en forening, hvis oplysningerne angår en lovovertrædelse, som
ikke ville have kunnet danne grundlag for indgrebet.
Efter Justitsministeriets opfattelse har der således ved formuleringen af be-
stemmelserne om tilfældighedsfund næppe været tænkt på sager om opløs-
ning af en forening, og det er derfor også begrænset, hvad der kan udledes
herom af bestemmelsernes ordlyd.
Det kan på den ene side anføres, at reglerne om tilfældighedsfund går ud på,
at visse oplysninger ikke må anvendes som bevis i retten »vedrørende lo-
vovertrædelsen«, og at reglerne dermed ikke udelukker, at oplysningerne
anvendes som bevis for, at en forening skal opløses i medfør af grundlovens
§ 78. På den anden side kan det anføres, at selv om bevistemaet i en sådan
sag er, om grundlovens betingelser for opløsning af foreningen er til stede,
vil et led i beviset herfor kunne være, at der som led i foreningens virksom-
hed begås lovovertrædelser, således at eksistensen af en lovovertrædelse
også kan være et bevistema i en sag om opløsning af en forening, selv om
der under en sådan sag ikke bliver tale om at fastsætte straf for lovovertræ-
delsen.
I lyset af den beskrevne tvivl om bestemmelsernes rækkevidde i forhold til
sager om opløsning af en forening, og da spørgsmålet er aktualiseret af den
kommende retssag om opløsning af LTF, er der efter Justitsministeriets op-
fattelse behov for ved en lovændring af fastslå, hvad retsstillingen er.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Efter Justitsministeriets opfattelse bør det i den forbindelse fastslås, at der
ikke er noget til hinder for at anvende tilfældighedsfund som bevis i retten i
en sag om opløsning af en forening.
Justitsministeriet lægger herved vægt på, at udgangspunkt er, at bevisførel-
sen er fri. Reglerne om tilfældighedsfund er således en undtagelse til den fri
bevisførelse.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at en sag om opløsning af en
forening med hensyn til sin betydning og alvor i højere grad kan sammen-
lignes med en straffesag om grov kriminalitet end en straffesag om mindre
grov kriminalitet.
Justitsministeriet lægger i forlængelse heraf endvidere vægt på, at når der
vurderes at være grundlag for at føre en sag om opløsning af en forening,
bør anklagemyndigheden ikke afskæres fra at føre relevante beviser, som
politiet er i besiddelse af, og som understøtter, at grundlovens betingelser
for opløsning af foreningen er opfyldt.
Desuden vil grundlaget for en sag om opløsning af en forening oftest være
straffesager mod medlemmerne af den pågældende forening. Beviserne i de
straffesager kan i forvejen omfatte tilfældighedsfund.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte en særskilt bestemmelse om sager om opløsning af
en forening i hver af de gældende regler om tilfældighedsfund.
De foreslåede særskilte bestemmelser går ud på, at reglerne om tilfældig-
hedsfund ikke er til hinder for, at tilfældighedsfund anvendes som bevis i
retten i en sag om opløsning af en forening.
Det foreslås således at tilføje i retsplejelovens § 789, at bestemmelsen ikke
er til hinder for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved et indgreb i meddel-
elseshemmeligheden, anvendes som bevis i retten i en sag om opløsning af
en forening.
Det foreslås tilsvarende at tilføje i retsplejelovens § 800, at bestemmelsen
ikke er til hinder for, at oplysninger, som politiet har fået ved en ransagning,
anvendes som bevis i retten i en sag om opløsning af en forening.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Strafferammen for anvendelse af en foreløbigt forbudt eller opløst
forenings kendetegn
2.2.1. Gældende ret
Straffelovens § 132 a angår foreninger, der foreløbig er forbudt af regerin-
gen eller opløst ved dom.
Efter stk. 1 straffes den, der deltager i videreførelsen af en sådan forening
med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Efter stk. 2 straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af stk. 1, på of-
fentligt sted, i kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til udbre-
delse i en videre kreds besidder eller anvender en sådan forenings kende-
tegn, med fængsel indtil 6 måneder.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Straffelovens § 132 a blev nyaffattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 715 af 8. juni
2018, der trådte i kraft den 10. juni 2018.
Det fremgår af forarbejderne, at det er vigtigt, at det strafferetlige værn mod
at fortsætte en forening, efter at den med hjemmel i grundloven foreløbig er
forbudt eller opløst ved dom, er så effektivt som muligt, så det sikres, at de
kriminelle eller samfundsskadelige aktiviteter, som udføres af sådanne for-
eninger, bringes til ophør (jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 208 som
fremsat, side 3). Lovforslaget indeholdt på den baggrund bl.a. følgende ele-
menter:
- En nyaffattelse af den tidligere gældende bestemmelse i straffelovens
§ 132 a om videreførelse af en forbudt eller opløst forening med henblik på
at præcisere bestemmelsens anvendelsesområde.
- En ny udtrykkelig bestemmelse i straffelovens § 132 a, stk. 2, om, at en
forbudt eller opløst forenings kendetegn ikke må besiddes eller anvendes på
offentligt sted, i kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til udbre-
delse i en videre kreds.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Ved nyaffattelsen fik § 132 a, stk. 1, ligesom den tidligere gældende § 132 a
en strafferamme på bøde eller fængsel indtil 2 år, mens den nye bestem-
melse i § 132 a, stk. 2, fik en strafferamme på fængsel indtil 6 måneder.
Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til lovforslaget, at der med for-
slaget lægges op til, at overtrædelse af den nye bestemmelse i § 132 a, stk.
2, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder (jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 208 som fremsat, side 9 og 23). Endvidere anføres samme
steder bl.a. følgende:
»Det forudsættes på den baggrund, at straffen i førstegangstilfælde som ud-
gangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 7 dage. Er der imidlertid tale
om, at en person uden nogen form for tilknytning til den forbudte eller op-
løste forening har overtrådt den foreslåede bestemmelse, vil der i alminde-
lighed kun være grundlag for at udmåle en bøde.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder af be-
tydning for udmålingen af straffen.«
Efter Justitsministeriets opfattelse må det på den baggrund antages at være
utilsigtet, at strafferammen i det nye § 132 a, stk. 2, i den foreslåede og ved-
tagne lovtekst blev fastsat til fængsel indtil 6 måneder.
Det foreslås derfor at ændre § 132 a, stk. 2, således at bøde medtages i straf-
ferammen.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændringer i de forudsætninger med
hensyn til strafudmålingen, som fremgår af forarbejderne til det gældende
§ 132 a, stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1928111_0011.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. august 2018 til den 17.
september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM og Retspolitisk
Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1928111_0012.png
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Retsplejelovens § 789 indeholder regler om oplysning om en lovovertræ-
delse, der er tilvejebragt ved et indgreb i meddelelseshemmeligheden, hvor
lovovertrædelsen ikke har dannet og efter § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781,
stk. 5, heller ikke kunne danne grundlag for indgrebet.
Sådanne oplysninger må anvendes som led i efterforskningen af den pågæl-
dende lovovertrædelse (stk. 1), men må ikke anvendes som bevis i retten
vedrørende lovovertrædelsen (stk. 2), medmindre retten bestemmer andet
(stk. 3).
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4,
som fastslår, at stk. 2 ikke er til hinder
for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved et indgreb i meddelelseshemme-
ligheden, anvendes som bevis i retten i en sag om opløsning af en forening.
Med forslaget fastslås det, at det almindelige udgangspunkt om fri bevisfø-
relse gælder i sådanne tilfælde.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Det betyder, at oplysninger, der i medfør af retsplejeloven er tilvejebragt
ved et indgreb i meddelelseshemmeligheden, kan anvendes som bevis i en
sag om opløsning af en forening, når oplysningen er et relevant bevis i sa-
gen.
Det fremgår af retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1. pkt., at bl.a. § 789 finder
tilsvarende anvendelse på observation i medfør af § 791 a, stk. 2 og 3. Det
fremgår endvidere af § 791 b, stk. 4, 3. pkt., at bl.a. § 789 finder tilsvarende
anvendelse på dataaflæsning i medfør af § 791 b.
Disse henvisninger til § 789 vil også omfatte det foreslåede nye stk. 4, og
det almindelige udgangspunkt om fri bevisførelse vil dermed også gælde i
forhold til at anvende oplysninger tilvejebragt ved observation eller dataaf-
læsning som bevis i en sag om opløsning af en forening.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Retsplejelovens § 800 indeholder regler om oplysning om en lovovertræ-
delse, som politiet har fået ved en ransagning, hvor lovovertrædelsen ikke
har dannet og § 794, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, § 795, stk. 1, nr. 1, eller § 799,
stk. 1, heller ikke kunne danne grundlag for indgrebet.
Sådanne oplysninger må anvendes som led i efterforskningen af den pågæl-
dende lovovertrædelse, men ikke som bevis i retten vedrørende lovovertræ-
delsen (stk. 1), medmindre retten bestemmer andet (stk. 2).
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3,
som fastslår, at stk. 1 ikke er til hinder
for, at oplysninger, der er tilvejebragt ved en ransagning, anvendes som be-
vis i retten i en sag om opløsning af en forening.
Med forslaget fastslås det, at det almindelige udgangspunkt om fri bevisfø-
relse gælder i sådanne tilfælde.
Det betyder, at oplysninger, der i medfør af retsplejeloven er tilvejebragt
ved en ransagning, kan anvendes som bevis i en sag om opløsning af en
forening, når oplysningen er et relevant bevis i sagen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
Til § 2
Til nr. 1
Straffelovens § 132 a angår foreninger, der foreløbig er forbudt af regerin-
gen eller opløst ved dom.
Efter stk. 1 straffes den, der deltager i videreførelsen af en sådan forening
med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Efter stk. 2 straffes den, der, uden at forholdet er omfattet af stk. 1, på of-
fentligt sted, i kriminalforsorgens institutioner eller med forsæt til udbre-
delse i en videre kreds besidder eller anvender en sådan forenings kende-
tegn, med fængsel indtil 6 måneder.
Det foreslås at ændre stk. 2, således at sådan besiddelse eller anvendelse af
en foreløbigt forbudt eller opløst forenings kendetegn straffes med bøde el-
ler fængsel indtil 6 måneder.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændringer i de forudsætninger med
hensyn til strafudmålingen, som fremgår af forarbejderne til det gældende
§ 132 a, stk. 2. Det bemærkes herved, at der i disse forarbejder var anført en
strafferamme på bøde eller fængsel indtil 6 måneder, og at det således var
utilsigtet, at bøde ikke blev medtaget i strafferammen i den foreslåede og
vedtagne lovtekst.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
Baggrunden herfor er, at det af hensyn til den kommende retssag om opløs-
ning af LTF er vigtigt, at retsstillingen med hensyn til at anvende tilfældig-
hedsfund som bevis i retten i en sag om opløsning af en forening afklares
snarest muligt.
Endvidere bør der snarest muligt rettes op på den utilsigtede manglende
medtagelse af bøde i strafferammen i den nye strafbestemmelse i straffe-
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
lovens § 132 a, stk. 2, om besiddelse og anvendelse af en foreløbigt forbudt
eller opløst forenings kendetegn.
De ændringer af retsplejeloven, der foreslås i § 1, vil også finde anvendelse
i verserende sager, når der efter lovens ikrafttræden opstår spørgsmål om fø-
relse af bevis i retten. Dette gælder også, når de oplysninger, som der er tale
om at føre som bevis i retten, er tilvejebragt før lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ændring af straffelovens § 132 a, stk. 2 (lovforslagets § 2),
vil finde anvendelse i straffesager, der pådømmes efter lovens ikrafttræden,
også når forholdet er begået før lovens ikrafttræden, jf. herved straffelovens
§ 3.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder særlige retsplejelove.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, og for Grønland gælder en særlig kriminallov.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1928111_0016.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1101 af 22. september
2017, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 715 af 8. juni 2018, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 789.
Får politiet ved et indgreb i
meddelelseshemmeligheden oplys-
ning om en lovovertrædelse, der
ikke har dannet og efter § 781,
stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 5, hel-
ler ikke kunne danne grundlag for
indgrebet, kan politiet anvende
denne oplysning som led i efter-
forskningen af den pågældende lo-
vovertrædelse.
Stk. 2.
Oplysninger, der er tilveje-
bragt ved et indgreb i meddelelses-
hemmeligheden, må ikke anvendes
som bevis i retten vedrørende en lo-
vovertrædelse, der ikke har dannet
og efter § 781, stk. 1, nr. 3, eller
§ 781, stk. 5, heller ikke kunne
danne grundlag for indgrebet.
Stk. 3.
Retten kan bestemme, at
stk. 2 ikke finder anvendelse, så-
fremt
1) andre efterforskningsskridt ikke
vil være egnede til at sikre bevis i
sagen,
2) sagen angår en lovovertrædelse,
der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, og
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1928111_0017.png
3) retten i øvrigt finder det ubetæn-
keligt.
1.
I
§ 789
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 2 er ikke til hinder for,
at oplysninger, der er tilvejebragt
ved et indgreb i meddelelseshem-
meligheden, anvendes som bevis i
retten i en sag om opløsning af en
forening.«
§ 800.
Får politiet ved en ransag-
ning oplysning om en lovovertræ-
delse, der ikke har dannet og efter
reglerne i henholdsvis § 794, stk. 1,
nr. 1, og stk. 2, § 795, stk. 1, nr. 1,
eller § 799, stk. 1, heller ikke kunne
danne grundlag for indgrebet, kan
politiet anvende denne oplysning
som led i efterforskningen af den
pågældende lovovertrædelse, men
ikke som bevis i retten vedrørende
lovovertrædelsen.
Stk. 2.
Retten kan bestemme, at
stk. 1 ikke finder anvendelse for
oplysninger, som politiet har fået
ved en ransagning foretaget i med-
før af § 799, stk. 1, såfremt
1) andre efterforskningsskridt ikke
vil være egnede til at sikre bevis i
sagen,
2) sagen angår en lovovertrædelse,
der efter loven kan medføre
fængsel i 6 år eller derover, og
3) retten i øvrigt finder det ubetæn-
keligt.
2.
I
§ 800
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 er ikke til hinder for,
at oplysninger, som politiet har fået
ved en ransagning, anvendes som
bevis i retten i en sag om opløsning
af en forening.«
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 383: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Tilfældighedsfund som bevis i sager om opløsning af en forening m.v.), fra justitsministeren
1928111_0018.png
§2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, som æn-
dret bl.a. ved § 1 i lov nr. 715 af 8.
juni 2018 og senest ved lov nr. 718
af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
§ 132 a.
Den, der deltager i videre-
førelsen af en forening, efter at den
foreløbig er forbudt af regeringen
eller opløst ved dom, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2.
Den, der, uden at forholdet
1.
§ 132 a, stk. 2,
indsættes efter
er omfattet af stk. 1, på offentligt »straffes med«: »bøde eller«.
sted, i kriminalforsorgens institu-
tioner eller med forsæt til udbre-
delse i en videre kreds besidder el-
ler anvender en forenings kende-
tegn, efter foreningen er foreløbig
forbudt af regeringen eller opløst
ved dom, straffes med fængsel ind-
til 6 måneder.
18