Thomas Rørdams oplæg på konferencen den 22. september 2017 om fremtiden
for det europæiske menneskerettighedssystem.
Konferencen i dag holdes i anledning af, at Danmark i november i år overtager formandskabet for
Europarådet. Regeringen har i sit regeringsgrundlag givet udtryk for, at Danmark vil benytte
formandskabet til at sætte Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols fortolkningsmetode til
debat og har udtalt, at der er behov for at se kritisk på den måde, som domstolens dynamiske
fortolkning har udvidet rækkevidden af dele af den europæiske menneskerettighedskonvention.
Regeringen vil i den forbindelse i november afholde en international ekspertkonference.
Der er mange politiske, herunder retspolitiske, aspekter af Menneskerettighedsdomstolens
dynamiske fortolkningsstil. Disse aspekter vil jeg afholde mig fra at komme ind på, men jeg vil sige
noget om danske domstoles rolle ved anvendelse af menneskerettighedskonventionen.
I forbindelse med, at Danmark i 1992 inkorporerede menneskerettighedskonventionen, blev det
anført i forarbejderne til inkorporeringsloven, at menneskerettighedskonventionen har meget stor
betydning i den daglige retsanvendelse på grund af de såkaldte fortolknings- og formodningsregler.
Efter fortolkningsreglen skal danske retsregler så vidt muligt fortolkes på en sådan måde, at de er i
overensstemmelse med Danmarks folkeretlige forpligtelser. Formodningsreglen indebærer, at de
retsanvendende myndigheder og domstolene skal tage deres udgangspunkt i, at Folketinget må
formodes ikke at ville handle i strid med Danmarks folkeretlige forpligtelser.
Ved lov nr. 1744 af 27. december 2016 ændrede Folketinget udlændingelovens regler om
udvisning, således at en udlænding, som begår kriminalitet, i de fleste tilfælde skal udvises,
medmindre udvisning "med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser".
Det var med en vis spænding, at man gav sig til at studere lovens forarbejder, for var det sådan, at
Folketinget med udtrykket "med sikkerhed" ønskede at markere, at domstolene skulle lægge den
linje, at udvisning skulle ske, medmindre det var så godt som 100
%
sikkert, at en afgørelse herom
ville føre til, at Menneskerettighedsdomstolen ville statuere krænkelse af konventionen? I så fald
ville der formentlig være tale om, at formodningsreglen til dels var sat ud af spil, for der er jo ikke
meget, der er 100
%
sikkert, når det drejer sig om at forudsige fremtidige afgørelser.
Det fremgår imidlertid at forarbejderne, at det ikke er tanken at gøre indhug i formodningsreglen.
Forarbejderne indeholder to centrale anvisninger:
Ordene "med sikkerhed" sender et klart og tydeligt signal om, at domstolene skal gå helt til
kanten af de internationale forpligtelser, når det gælder udvisning af kriminelle udlændinge.
I de tilfælde, hvor der kan være usikkerhed om rækkevidden af de internationale
forpligtelser, vil det være op til domstolene at vurdere konkret, om udvisning vil være mulig
inden for rammerne
af
Danmarks internationale forpligtelser.