Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 35
Offentligt
REU høring om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, onsdag den 11.10.2017
Ærede medlemmer af Retsudvalget. Tak for invitationen til at deltage i
denne høring og sige nogle få ord om Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols praksis, et emne der har fyldt meget i mit liv, både privat
og professionelt, gennem snart en menneskealder.
Når man taler om Domstolens praksis, er det vigtigt at være opmærksom
på og forstå Den Europæiske Menneskerettighedskonventions særlige ka-
rakter og funktion. Konventionen blev til på baggrund af de krænkelser og
grusomheder, som bl.a. Europa havde gennemlevet og været vidne til,
både i årene op til og under anden verdenskrig. Dette havde ført til et in-
ternationalt og globalt ønske om at sikre individet nogle grundlæggende
rettigheder i forhold til staten, man ville med andre ord begrænse stater-
nes magt i forhold til egne borgere.
Dette førte til vedtagelsen af konvention, der sikrer nogle grundlæggende
rettigheder der, som man udrykker det i præamblen, er grundlaget for ret-
færdighed og fred og er fundamentet og forudsætningen for demokrati og
samtidig udtrykker medlemsstaternes fælles værdier og arv.
Man ønskede bevidst at gå videre ved at sikre en kollektiv håndhævelse af
disse rettigheder, og til det formål etablerede man Domstolen, der fik til
opgave at sikre overholdelsen af medlemsstaternes forpligtelser, og som
man samtidig valgte at give kompetence til at afgøre alle spørgsmål om
fortolkning og anvendelse af konventionen. Det er netop dette, der gør
1
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets høring den 11/10-17 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
konventionen til et enestående og meget effektivt system, der i praksis
spiller en meget stor rolle, ikke kun for borgere og medlemsstater, men
også for andre jurisdiktioner rundt om i verden.
Man bør derfor ikke glemme konventionens karakter og Domstolens sær-
lige rolle, når man taler om praksis. For mange individer er Domstolens
det eneste eller sidste håb om at opnå retfærdighed, når individets ret-
tigheder er blevet krænket af stater.
Domstolens rolle er selvfølgelig at afgøre enkeltsager, altså de klager, der
indbringes for den. Men Domstolens rolle går videre end det. Domstolens
rolle er også at fastslå, præcisere og videreudvikle de generelle principper,
der følger af konventionen, og som medlemsstaterne skal overholde. I
praksis er det nok den vigtigste funktion.
Det er ubestrideligt, at Domstolen i praksis er tildelt en vidtgående befø-
jelse, når den skal fortolke forholdsvis bredt formulerede rettigheder fra
1950 i lyset af nutidige forhold, men Domstolens beføjelse er ikke ube-
grænset, og heldigvis bliver langt de fleste domme og afgørelser da også
modtaget med både accept, respekt og forståelse, herunder af medlems-
staterne, ligesom de i praksis efterleves uden nævneværdige problemer.
Danske domstole har i efterhånden mange år, siden slutningen af
1980’erne, inddraget Domstolens praksis ved fortolkningen og anvendel-
sen af dansk ret, uden væsentlige problemer, således som det også er be-
skrevet i betænkninger fra 1991, 2001 og 2014.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets høring den 11/10-17 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
Det er uundgåeligt, at der vil være konkrete domme og afgørelser fra
Domstolen, som man ikke er enig i. Det gælder naturligvis også staterne.
Ja, siden april 2014, hvor jeg har været dommer i Strasbourg, har jeg med
jævne mellemrum taget afstand fra enten resultat eller begrundelse i
nogle af de sager, hvor jeg har medvirket. Det er helt naturligt og legitimt.
Generelt er det min vurdering, at Domstolen udfylder sin rolle og funktion
bevidst om det ansvar, der hviler på den, og at den generelt gør det forsig-
tigt, fornuftigt og gradvist og med stor forståelse for medlemsstaternes si-
tuation og praktiske og juridiske udfordringer. For eksempel har Domsto-
len på mange områder valgt at overlade et skøn eller råderum til stater og
nationale myndigheder, såkaldt ”margin of appreciation”, netop fordi den
anerkender, at der er spørgsmål, medlemsstaterne er bedre til at vurdere
og afgøre. Dette kan man også se i nyere praksis om udvisning af krimi-
nelle udlændinge, således som jeg i anden sammenhæng har forklaret.
Som jeg ser det, er uenighed og saglig kritik både naturlig og legitim, men
når man udtrykker uenighed, også som politiker, herunder kritik, bør man
være opmærksom på sprogbrug, og man bør være varsom med ikke at ud-
tale sig på en måde, der i praksis underminerer autoriteten og legitimite-
ten af en Domstol, der spiller en meget vigtig rolle for mange individer og
for Europa generelt. Hertil kommer, at man næppe opnår nævneværdig
indflydelse på udviklingen af praksis gennem hård kritik og sprogbrug.
Hvad kan man så gøre, når man som stat, lovgiver, regering, folketing eller
dommer er uenig i den måde, praksis udvikler sig på?
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets høring den 11/10-17 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
For mig at se er svaret konstruktiv dialog og samarbejde, på grundlag af
fælles værdier og respekt for de grundlæggende rettigheder, og med re-
spekt for Domstolens og staternes forskellige rolle og funktion. En sådan
dialog og samarbejde foregår allerede og kan foregå på mange måder.
Lovgiver, både regering og folketing, kan inddrage og forholde sig til men-
neskerettighederne i lovgivningsprocessen, både i lovforslagets bemærk-
ninger og under debatten i Folketinget, således at det klart fremgår, at de
relevant hensyn og kriterier er blevet inddraget, og at en afvejning af de
modsatrettede hensyn har fundet sted. Hvis dette er kommet til udtryk i
lovgivningsprocessen, er der større sandsynlighed for, at lovgiver vil få ind-
flydelse på praksis, når Domstolen skal tage stilling til sager, hvor lovgiv-
ningen er blevet anvendt. Det har man bl.a. set i den britiske sag Animal
Defenders fra 2013 om ytringsfrihed og et generelt forbud mod politiske
reklamer i tv og radio. Det har man også set i den franske sag S.A.S. fra
2014 om et såkaldt ”maskeringsforbud” eller ”burkaforbud” om man vil.
Sådanne sager viser, at Domstolen lytter til lovgiver i medlemsstaterne.
På samme måde kan de øverste domstole, herunder højesteret, have ind-
flydelse på efterfølgende klagesager, når det klart fremgår af begrundel-
sen i domme og afgørelser, at hensynet til menneskerettighederne er ble-
vet inddraget, og at de relevante kriterier og praksis er inddraget og ind-
gået i afvejningen. Tilsvarende kan man forestille sig, at de øverste dom-
stole også forholder sig kritisk til praksis fra Domstolen, hvilket man bl.a.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets høring den 11/10-17 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
har set fra Storbritanniens højesteret, og der er eksempler på, at en sådan
saglig og konstruktiv kritik kan få indflydelse på praksis i Strasbourg.
Endvidere kan medlemsstaterne intervenere i sager, der verserer for dom-
stolen, såkaldt tredjepartsintervention, herunder navnlig i sager, der ver-
serer for Storkammeret, der behandler de vigtigste og mest principielle sa-
ger. Det sker allerede i et vist omfang, og sådanne indlæg kan være meget
værdifulde for Domstolen. Medlemsstaterne kan fremkomme med oplys-
ninger om national ret og andre retskilder af betydning, ligesom de kan
gøre opmærksom på uhensigtsmæssige konsekvenser af mulige fortolk-
ninger af konventionen. Selvfølgelig er det også et spørgsmål om ressour-
cer og prioritering, men det er en måde, hvorpå en stat kan vælge at indgå
i en saglig dialog med Domstolen, også med ønske om at få indflydelse.
Man kan også forestille sig, at medlemsstaterne, når de optræder samlet,
enten i Ministerkomitéen eller ved topmøder på højeste niveau, således
som vi kender det fra Interlaken (2010), Ismir (2011), Brighton (2012),
Bruselles (2015) og snart også fra en by i Danmark i 2018, vedtager erklæ-
ringer eller andre dokumenter, der udtrykker staternes syn og holdninger.
Det har man bl.a. set i Brighton deklarationen, hvor man valgte at under-
strege betydningen af medlemsstaternes skønsmargin. Selvfølgelig kan
medlemsstaterne, som jo er dem, der har indgået konventionen, også give
udtryk for, hvordan den efter deres opfattelse skal fortolkes og anvendes.
Sammenfattende vil jeg sige, at Domstolen er meget opmærksom på sin
rolle og funktion og det store ansvar, den er betroet, og generelt er det
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 35: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets høring den 11/10-17 om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
min vurdering, at den udfylder denne rolle forsigtigt, gradvist og efter at
have inddraget alle relevante retskilder og overvejelser, og selvfølgelig har
medlemsstaterne mulighed for både enkeltvist og samlet at påvirke Dom-
stolen gennem konstruktiv dialog og samarbejde, hvilket selvfølgelig bør
foregå på en måde, der styrker snarere end at svække et værdifuldt og ge-
nerelt velfungerende system.
Tak for jeres opmærksomhed. Jeg svarer gerne på de spørgsmål, udvalgets
ærede medlemmer måtte have.
6