Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 341
Offentligt
1918969_0001.png
‘ø
É
,p.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 341: Publikation: Asyl - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918969_0002.png
ASYL
-
STATUS 2018
Forfattere: Lucienne J. Lokjær Jørgensen og Lise Garkier Hendriksen
Redaktion: Lise Garkier Hendriksen, Janne Bruvolt, Christoffer Badse og Louise Holck (ansv.)
Grafer/behandling af statistikdata: Sigrid Alexandra Koob
Redaktionen er afsluttet juni 2018.
Denne rapport er en af fem rapporter, hvori Institut for Menneskerettigheder gør status over
menneskerettighedssituationen pa udlændingeomràdet. De andre rapporter omhandler
familiesammenføring, statsborgerskab, udvisning og udlevering og uregistrerede migranter.
Rapporterne behandler udvalgte menneskeretlige emner og giver anbefalinger tit forbedring af
menneskeretsbeskyttelsen i Danmark. Instituttet udgiver lignende rapporter inden for en række andre
emner. Se mere pà menneskeret.dk/status.
e-ISBN: 978-87-93605-40-4
Layout: Hedda Bank
Forsidebillede: Pressefoto at flygtninge, der er ankommet til Padborg i september 2015.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scan pix
Oversættelse af resumé til engelsk: GlobalDenmark
© 2018 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8K
1403 Kobenhavn K
Telefon 3269 8888
menneskeret. d k
Denne publikation eller dele af den mà reproduceres til ikke-kommerciel brug med tydelig angivelse
af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger tor eksempel store
typer, korte linjer, tå orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster. Læs mere om titgængelighed på
menneskeret. dk/ti tgaen gel ig hed
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 341: Publikation: Asyl - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918969_0003.png
INDHOLD
RESUMÉ
SUMMARY
KAPITEL]
-
6
INTRODUKTION
8
9
9
9
9
10
17
12
12
14
16
16
17
19
KAPITEL 2 UDVIKLINGEN I 2017-18
2.] Udviklingen i tal
2.2 Menneskerettige forbedringer
2.3 Nye udfordringer
2.4 Principielle afgørelser pà omràdet
2.5 Internationale organers vurdering af danske forhold
-
KAPITEL 3 MENNESKERETTEN OG DANSK LOVGIVNING
3.] Kort om den internationale ramme
3.2 Kort om de danske regler pà omrâdet
-
KAPITEL 4 ULEDSAGEDE MINDREÄRIGE ASYLANSØGERE
4.] Den menneskerettige beskyttelse: Uledsagede mindreàrige er særligt sârbare
4.2 Danske forhold: Tager de danske regler nok hensyn til børns rettigheder?
4.3 Konklusion og anbefalinger
-
KAPITEL 5 OVERFØRSEL AF ASYLANSØGERE TIL ET ANDET LAND EFTER
DUBLIN-FORORDNINGEN
5.] Den menneskerettige beskyttelse: Dublin-forordningen givet plads til fleksibilitet og
konkret hensyntagen
5.2 Danske forhold: Udnyttes Dublin-forordningens muligheder i det nødvendige omfang?
5.3 Konklusion og anbefalinger
-
2]
21
23
24
25
25
27
29
30
KAPITEL 6 FRIHEDSBERØVELSE AF ASYLANSØGERE
6.] Den men neskeretlige beskyttelse: Grænser for hvornär asylansøgere kan frihedsberøves
6.2 Danske forhold: Nødvendigt med fokus pà forholdene og pà varigheden
6.3 Konklusion og anbefaling
-
NOTER
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 341: Publikation: Asyl - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918969_0004.png
RESUMË
MENNESKERETTIGHEDER OG ASYL
Enhver stat har som udgangspunkt ret tit at
kontrollere udlændinges indrejse og ophold
i staten. Det gælder ogsâ asylansøgere.
Statens ret kan imidlertid begrænses at
staternes internationate forpligtelser. Det
følger blandt andet at FN’s Verdenserklæring
om Menneskerettigheder, at enhver har ret
til at søge og fà asyl mod forfølgelse i andre
lande. Det sàkaldte forbud mod refoulement
indebærer desuden, at en stat ikke ma
udsende en udtænding, hvis den pâgældende
derved risikerer at blive udsat for overgreb
som for eksempel potitisk forfølgelse eller
tortur. Dette princip følger at en lang række
menneskerettighedskonventioner, blandt andet
Flygtningekonventionen og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Staterne
kan derfor være forpligtede til at acceptere
udlændinges ophold i landet.
I denne rapport giver vi et overblik over
menneskeretten og udviklingen vedrørende
asyl. Vi ser derefter nænnere pâ tre temaer
med anbefalinger tit forbedringer af den
menneskeretlige beskyttelse i Danmark:
• Utedsagede mindreârige asylansøgere
• Overførsel af asylansøgere til et andet land
efter Dublin-forordningen
• Frihedsberøvelse af asylansøgere
DEN MENNESKERETLIGE UDVIKLiNG I
2017-78
Der har i 2017-18 været særlig stor
opmærksomhed pà forholdene for børn
asylsystemet, som er blevet kritiseret fra
flere sider. Det gælder særligt forholdene for
uledsagede mindreàrige asytansøgere og børn
at afviste asytansøgere.
FN’s Bornekomité kom i sin gennemgang
at forholdene i Danmark i september 2017
med en række kritikpunkter og anbefalinger i
forhold til asytsagsbehandlingen. Blandt andet
anbefalede komitéen, at Danmark undlader at
frihedsberøve asylansøgende bornefamilier,
som afventer hjemsendelse. Komitéen
anbefalede ogsà, at Danmark sikrer, at barnets
tarv indgàr som det primære hensyn i alle
beslutninger og aftaler i udlændingesager.
Instituttet ser det som et fremskridt, at
Folketinget blandt andet har vedtaget ny
lovgivning, der styrker det socialfaglige
tilsyn med de indkvarteringssteder, hvor der
bor uledsagede mindreärige asylansøgere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
og Flygtningenævnet er endvidere
opmærksomme pà udfordringer i forhold
til sager om uledsagede mindreàrige, der
er vurderet til ikke at være modne nok til at
gennemgà en asylsagsbehandling.
Instituttet ser det som en udfordring, at
Folketinget har vedtaget, at en udtænding,
der aktivt har modarbejdet afklaringen
at sin identitet ved en ansøgning om
opholdstilladelse, ikke længere kan meddeles
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 341: Publikation: Asyl - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918969_0005.png
ASYL
STATUS 2018
tidsubegrænset opholdstU.tadetse, medmindre
der foretigger ganske særlige grunde.
RAPPORTENS VÆSENTLIGSTE
ANBEFALI NGER
Institut for Menneskerettigheder anbefater, at:
• regeringen sikre at uledsagede mindreârige
asylansøgere, som er vurderet til ikke
at være modne nok til at gennemgä en
asytsagsbehandting, men samtidig ikke
kan fà opholdstilladelse som uledsaget
mindreärig, enten gives en midlertidig
opholdstilladelse eller tildeles de fornødne
sociale foranstaltninger.
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet
sikrer, at der i alle sager om overførsel til et
andet land efter Dublin-torordningen, hvor
børn er omfattet, foretages de fornødne
vurderinger af barnets
tarv,
at der indføres
procedurer, som sikrer, at børn som
udgangspunkt høres, og at dette sker pà en
børnevenlig màde, samt at barnets tarv og
barnets mening tillægges passende vægt.
Justitsministeriet sikrer, at frihedsberovetse af
asylansøgere mv., herunder særligt sàrbare
personer som for eksempel mindreårige
eller torturofre, kun sker, hvis myndighederne
konkret vurderer at frihedsberovelsen er
nødvendig, og at frihedsberøvelse undlades,
hvis der ikke kan findes passende faciliteter
og forhold.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 341: Publikation: Asyl - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918969_0006.png
L