Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1918954_0001.png
i
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 340: Publikation: Familiesammenføring - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918954_0002.png
FAMILIESAMMENFØRING
-
STATUS 2018
Forfattere: Lucienne i Lokjær Jorgensen og Lise Garkier Hendriksen
Redaktion: Lise Garkier Hendriksen, Janne Bruvoll, Christoffer Badse og Louise Holck (ansv.).
Grafer/behandling af statistikdata: Sigrid Atexandra Koob
Redaktionen er afstuttet i juni 2018.
Denne rapport er en af fem rapporter, hvori Institut for Menneskerettigheder gør status over
menneskerettighedssituationen pà udtændingeomradet. De andre rapporter omhandler asyl,
statsborgerskab, udvisning og udlevering og uregistrerede migranter. Rapporterne behandler
udvalgte menneskerettige emner og giver anbefalinger til forbedring af menneskeretsbeskyttetsen
i Danmark. Instituttet udgiver lignende rapporter inden for en række andre emner. Se mere pâ
menneskeret.dk/status.
e-ISBN: 978-87-93605-38-1
Layout: Hedda Bank
Forsidebillede: Cotourbox
Oversættelse af resumé tit engelsk: CtobalDen mark
© 2018 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8K
1403 København K
Telefon 3269 8888
menneskeret.dk
Denne publikation eller dele af den ma reproduceres til ikke-kommerciel brug med tydelig angivelse
af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver sâ tilgængelige som muligt. Vi bruger fx store typer, korte
linjer, fä orddelinger, los bagkant og stærke kontraster. Læs mere om tilgængetighed pà
menneskeret. dk/ti lgaen gelig hed
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 340: Publikation: Familiesammenføring - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918954_0003.png
INDHOLD
RESUMÉ
SUMMARY
KAPITEL7 -INTRODUKTION
KAPITEL 2 UDVIKLINGEN I 2077-78
2.1 UdvikUngen i tal
2.2 Menneskerettige forbedringer
2.3 Nye udfordringer
2.4 Principielle afgørelser pâ omràdet
2.5 Internationale organers vurdering af danske forhold
4
5
6
7
7
9
9
9
11
12
72
74
KAPITEL 3 MENNESKERETTEN OG DANSK LOVGIVNING
3.7 Kort om den internationate tamme
3.2 Kort om de danske regler pà omràdet
-
KAPITEL 4- UDSKYDELSE AF FAMILIESAMMENFØRING I TRE ÄR FOR
PERSONER MED MIDLERTIDIG OPHOLDSTILLADELSE
4.1 Den menneskeretlige beskyttelse: Flygtninge har ret til hurtigt, fleksibelt og effektivt
at fâ gennemført familiesammenforing
4.2 Danske forhold: Tre ar er tænge at vente
4.3 Konklusion og anbefaling
KAPITEL 5 FAMILIESAMMENFØRING AF ÆGTEFÆLLER OG SAMLEVERE
5.7 Den menneskeretlige beskyttelse: Forbud mod diskrimination
5.2 Danske forhold: Risiko tot indirekte diskrimination
5.3 Konklusion og anbefaling
-
76
76
17
17
19
19
20
27
23
NOTER
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 340: Publikation: Familiesammenføring - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918954_0004.png
RESUMÉ
MENNESKERETTIGHEDER OG
FA M ILIESAMM EN FC RING
Familiesammenføring berører retten til
respekt for familieliv, som er en at de
menneskerettigheder, der berører os alle.
Retten til familietiv beskytter blandt andet
forholdet mellem forældre og børn, mellem
ægtefæller og sam levende og andre nære
familiemedlemmer imellem. I nogle titfælde
kan retten til respekt for familieliv betyde, at
en stat ma ændre pà forhold eller iværksætte
tiltag for enkeltpersoner eller en gruppe
personer, sà deres familieliv kan udøves.
denne rapport giver vi et overblik over
menneskeretten og udviklingen vedrørende
famitiesammentøring. Vi ser derefter nærmere
pà to temaer med anbefalinger til forbedringer
at den menneskeretlige beskyttelse i Danmark:
• Udskydelse at familiesammenforing
i tre àr for personer med midlertidig
opholdstilladelse
• Familiesammenforing at ægtefæller og
sam levere
DEN MENNESKERETLIGE UDVIKLING I
2017-18
I 2017-18 har der i lighed med de seneste àr
været politisk fokus pa at stramme regterne
for tamiliesammentøring. Dels for at gøre det
mindre attraktivt for udlændinge at søge til
Danmark, dels for at sikre integration at de
udlændinge, der kommer til Danmark som
tam i I iesam m entørte.
Instituttet ser det som en menneskeretlig
udfordring, at betingelserne for, at en person
ved famitiesammenføring kan fâ en ægtefælle
eller samtever til Danmark, er blevet strammet
meget markant. Stramningerne har blandt
andet ført til et nyt integrationskrav og et forbud
mod familiesammenforing, hvis man bor i
udvalgte boligomràder.
Instituttet ser det til gengæld som et
fremskridt, at mindreàrige asylansøgere nu
kan blive privat indkvarteret hos herboende
forældre.
RAPPORTENS VÆSENTLIGSTE
ANBEFALINGER
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at:
regeringen tager initiativ til at ophæve
udlændingelovens regler om, at personer,
der fàr opholdstilladelse med henblik pä
midlertidigt ophold, som udgangspunkt ikke
kan meddeles familiesammentøring de første
tre àr.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
tøbende overvàger virkningerne at kravene til
familiesammentøring, herunder særligt det
skærpede bolig krav og i ntegrationskravet,
med henblik pà at vurdere, om de i praksis
resulterer i indirekte diskrimination.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 340: Publikation: Familiesammenføring - status 2018, fra Institut for Menneskerettigheder
1918954_0005.png