Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 334
Offentligt
Udvalgte samfundsøkonomiske
omkostninger som følge af
kriminalitet begået af medlemmer af
kriminelle grupperinger
Justitsministeriets Forskningskontor
Juni 2018
ISBN: 978-87-93469-19-8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0002.png
Indledning og afgrænsning
Formål
Afgrænsning
Uden for scope
Formålet med indeværende undersøgelse er at
belyse udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger
ved kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle
grupperinger.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i personer,
der er registreret som enten rockere eller
bandemedlemmer i Politiets
Efterforskningsstøttedatabase (PED).
Undersøgelsen er afgrænset til at vedrøre
omkostninger forbundet med kriminalitet begået
af medlemmer af kriminelle grupperinger i 2016,
primært inden for Justitsministeriets område.
Omkostninger vedrørende såvel ofre som
gerningsmænd indgår:
For ofrene indgår alene omkostninger
forbundet med berigelseskriminalitet.
For gerningsmændene indgår omkostninger
inden for Justitsministeriets ressort til Exit-
indsatser samt til at gennemføre straffende
tiltag.
Undersøgelsen baseres primært på registerdata
og på oplysninger fra Justitsministeriets ressort
indhentet via høringer.
Der indgår ikke beregninger af omkostninger,
som ikke er direkte målbare i registre. Der
indgår således ikke omkostninger vedrørende
befolkningens bekymring, tryghed mv. eller
vedrørende ofrenes oplevelse af at være udsat
for kriminalitet.
Der indgår ikke omkostninger forbundet med
langsigtede konsekvenser (f.eks. tilknytning til
arbejdsmarkedet)
hverken for ofre eller
gerningsmænd.
I analyserne konkluderes ikke på årsagerne til
omkostningerne, dvs. om omkostningerne
skyldes medlemskabet af en kriminel
gruppering, eller om personerne ville have
begået samme kriminalitet, hvis de ikke var
medlem af en kriminel gruppering.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
Kriminalitet i 2016 begået af personer registreret i PED
Omkostninger forbundet med ofre for kriminalitet begået af personer registreret i PED
Omkostninger forbundet med Exit-indsatser
Omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED
Opsamling
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0004.png
1. Sigtelser mod personer registreret i PED. Sigtelsesdato i 2016
Vold o.l. mod offentlig myndighed samt opløb og forstyrrelse af offentlig ro og orden
Manddrab eller forsøg herpå
Simpel vold
Alvorligere vold
Andre forbrydelser mod liv og legeme
Forbrydelser mod den personlige frihed
Trusler
Dokumentfalsk og dokumentfalsk m. check
Brandstiftelse
Indbrud i bank, forretning mv.
Indbrud i beboelser
Indbrud i ubeboede bebyggelser
Tyveri fra bil, båd mv.
Butikstyverier mv.
Andre tyverier
Tyveri/brugstyveri af indregistreret køretøj
Tyveri/brugstyveri af knallert, cykel eller andet
Økonomisk kriminalitet (Underslæb, bedrageri, groft skattesvig mv.)
Afpresning og åger
Hæleri, uagtsomt hæleri og ulovlig omgang med hittegods
Røveri
Hærværk
Seksualforbrydelser
Salg eller smugling af narkotika
Våben eller eksplosiver, særlig skærpende omstændigheder (§192a)
Øvrige straffelovsbestemmelser, herunder uagtsomt manddrab/legemsbeskadigelse [ved FUH]
Spiritus- og promillekørsel, herunder FUH
Kørsel uden førerret samt kørsel i frakendelsestiden
Mangler ved køretøj og/eller færdelslov i øvrigt
Lov om euforiserende stoffer
Våbenloven (inkl. knivloven)
Skatte- og afgiftslove
Dopingmidler, lov om forbud mod visse
Særlove i øvrigt
I alt
Antal
85
64
74
74
18
25
98
24
7
90
502
5
21
50
172
185
18
282
29
41
48
52
4
68
82
269
278
369
955
694
516
7
20
138
5.364
Procent
2%
1%
1%
1%
0,3 %
0,5 %
2%
0,4 %
0,1 %
2%
9%
0,1 %
0,4 %
1%
3%
3%
0,3 %
5%
1%
1%
1%
1%
0,1 %
1%
2%
5%
5%
7%
18 %
13 %
10 %
0,1 %
0,4 %
3%
100 %
Voldsforbrydelser
Ejendomsforbrydelser
Øvrig
straffelov
Særlove
Der er i 2016 rejst over 5.000 sigtelser
mod personer registreret i PED.
45 pct. vedrører straffeloven. 28 pct.
ejendomsforbrydelser og 8 pct.
voldsforbrydelser.
30 pct. af sigtelserne vedrører
færdselsloven.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0005.png
1. Forhold i fældende strafferetlige afgørelser mod personer registreret i PED. Afgørelsesdato i 2016
Vold o.l. mod offentlig myndighed samt opløb og forstyrrelse af offentlig ro og orden
Manddrab eller forsøg herpå
Simpel vold
Alvorligere vold
Andre forbrydelser mod liv og legeme
Forbrydelser mod den personlige frihed
Trusler
Dokumentfalsk og dokumentfalsk m. check
Indbrud i bank, forretning mv.
Indbrud i beboelser
Indbrud i ubeboede bebyggelser
Tyveri fra bil, båd mv.
Butikstyverier mv.
Andre tyverier
Tyveri/brugstyveri af indregistreret køretøj
Tyveri/brugstyveri af knallert, cykel eller andet
Økonomisk kriminalitet (Underslæb, bedrageri, groft skattesvig mv.)
Afpresning og åger
Hæleri, uagtsomt hæleri og ulovlig omgang med hittegods
Røveri
Hærværk
Seksualforbrydelser og brandstiftelse*
Salg eller smugling af narkotika
Våben eller eksplosiver, særlig skærpende omstændigheder (§ 192a)
Øvrige straffelovsbestemmelser, herunder uagtsomt manddrab/legemsbeskadigelse [ved FUH]
Spiritus- og promillekørsel, herunder FUH
Kørsel uden førerret samt kørsel i frakendelsestiden
Mangler ved køretøj og/eller færdelslov i øvrigt
Lov om euforiserende stoffer
Våbenloven (inkl. knivloven)
Skatte- og afgiftslove
Dopingmidler, lov om forbud mod visse
Særlove i øvrigt
I alt
Antal
53
6
52
53
19
4
51
7
27
113
6
9
42
147
81
13
129
15
56
31
40
3
68
50
190
123
425
812
572
456
11
25
169
3.858
Procent
1%
0,2 %
1%
1%
0,5 %
0,1 %
1%
0,2 %
1%
3%
0,2 %
0,2 %
1%
4%
2%
0,3 %
3%
0,4 %
1%
1%
1%
0,1 %
2%
1%
5%
3%
11 %
21 %
15 %
12 %
0,3 %
1%
4%
100 %
* Kategorierne seksualforbrydelser og brandstiftelse rapporteres samlet af anonymitetshensyn, idet der er ganske få forhold.
Voldsforbrydelser
Ejendomsforbrydelser
Øvrig
straffelov
Særlove
Personer registreret i PED er dømt for
knap 4.000 forhold i fældende
strafferetlige afgørelser i 2016.
35 pct. af forholdene vedrører
færdselsloven.
33 pct. vedrører straffeloven, heraf 19
pct. ejendomsforbrydelser og 6 pct.
voldsforbrydelser.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0006.png
1. Fældende strafferetlige afgørelser mod personer registreret i PED. Afgørelsesdato i 2016
Ubetinget dom
Betinget dom
Bøde
Tiltalefrafald uden vilkår
I alt
Antal
410
70
954
84
1.518
Procent
27 %
5%
63 %
6%
100 %
27 pct. af de fældende strafferetlige
afgørelser i 2016 mod personer
registreret i PED er ubetingede
domme.
For særlovsovertrædelser indgår bødestørrelser under et vist minimumsbeløb ikke i kriminalregistret.
De bøder, der registreres i Kriminalregistret, er i gennemsnit på godt 4.500 kr. Dermed er der uddelt bøder for knap 4,3 mio. kr. i 2016. Det er uvist, i hvilket omfang
disse bøder er betalt.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0007.png
1. PED-registreredes andel af den samlede kriminalitet i 2016
Forhold i fældende
strafferetlige afgørelser
Andel heraf PED-
I alt,
Vold o.l. mod offentlig myndighed samt opløb og forstyrrelse af offentlig ro og orden
Manddrab eller forsøg herpå
Simpel vold
Alvorligere vold
Særlig alvorlig vold
Andre forbrydelser mod liv og legeme
Forbrydelser mod den personlige frihed
Trusler
Dokumentfalsk og dokumentfalsk m. check
Indbrud i bank, forretning mv.
Indbrud i beboelser
Indbrud i ubeboede bebyggelser
Tyveri fra bil, båd mv.
Butikstyverier mv.
Andre tyverier
Tyveri/brugstyveri af indregistreret køretøj
Tyveri/brugstyveri af knallert, cykel eller andet
Økonomisk kriminalitet (Underslæb, bedrageri, groft skattesvig mv.)
Afpresning og åger
Hæleri, uagtsomt hæleri og ulovlig omgang med hittegods
Røveri
Hærværk
Seksualforbrydelser og brandstiftelse*
Salg eller smugling mv. af narkotika
Våben eller eksplosiver, særlig skærpende omstændigheder (§192a)
Øvrige straffelovsbestemmelser, herunder uagtsomt manddrab/legemsbeskadigelse [ved FUH]
Kørsel uden førerret samt kørsel i frakendelsestiden
Mangler ved køretøj og/eller færdelslov i øvrigt
Lov om euforiserende stoffer
Våbenloven (inkl. knivloven)
Skatte- og afgiftslove
Dopingmidler, lov om forbud mod visse
Særlove i øvrigt
I alt
hele befolkningen
2.523
67
3.577
999
4
192
325
1.742
2.129
1.325
2.133
556
522
13.877
6.673
1.363
962
36.003
145
3.712
716
2.716
1.490
1.201
235
4.029
14.366
113.617
17.359
5.674
1.706
405
46.303
288.646
registrerede
2%
9%
1%
5%
0%
10 %
1%
3%
0,3 %
2%
5%
1%
2%
0,3 %
2%
6%
1%
0,4 %
10 %
2%
4%
1%
0,2 %
6%
21 %
5%
5%
1%
3%
8%
1%
6%
0,4 %
1,3 %
* Kategorierne seksualforbrydelser og brandstiftelse rapporteres samlet af anonymitetshensyn, idet der er ganske få forhold.
Voldsforbrydelser
Ejendomsforbrydelser
Øvrige
straffelov
Særlove
Personer registreret i PED står bag 1,3
pct. af samtlige forhold i fældende
strafferetlige afgørelser i Danmark i
2016.
De PED-registrerede står bag:
21 pct. af sager om besiddelse af
våben eller eksplosivstoffer (§ 192 a).
10 pct. af sager om henholdsvis andre
forbrydelser mod liv og legeme samt
afpresning og åger.
9 pct. af sagerne om manddrab eller
forsøg herpå.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0008.png
2. Omkostninger forbundet med ofre for kriminalitet begået af personer registreret i PED:
Afgrænsning og beregningsmetode
Afgrænsning
Uden for scope
Data og beregningsmetode
Forbehold
Der regnes på omkostninger, som
vedrører ofrene for kriminalitet
begået i 2016 af personer
registreret i PED.
Der regnes alene på omkostninger
forbundet med mistede genstande
for ofre for berigelseskriminalitet.
Omkostningerne estimeres ud fra de
udbetalte forsikringssummer.
Det har på baggrund af den valgte
fremgangsmåde ikke være muligt
at beregne omkostninger til
henholdsvis behandling af skader
og tabt arbejdsfortjeneste for ofre
for personfarlig kriminalitet.
Der er selvsagt en række personlige
omkostninger forbundet med
udsættelse for kriminalitet. Dette
dækker eksempelvis over at opleve
lavere livskvalitet, som følge af
psykologiske eftervirkninger af
kriminalitetsudsættelsen samt
større bekymring for igen at blive
udsat for kriminalitet. Disse
konsekvenser er imidlertid ikke
direkte målbare i registre og
inkluderes således ikke i denne del
af undersøgelsen.
Beregningerne er baseret på
oplysninger om antallet af forhold i
fældende strafferetlige afgørelser i
2016 vedrørende personer, der på
gerningstidspunktet var PED-
registrerede.
I beregningerne antages, at hvert
forhold i en fældende strafferetlig
afgørelse kun har et offer. Det kan
forårsage, at omkostningerne
underestimeres en smule.
De gennemsnitlige
forsikringssummer, der i 2016 er
udbetalt for de enkelte
kriminalitetstyper, er hentet fra
brancheorganisationen
Forsikring &
Pension.
Der regnes alene på omkostninger i
tilfælde, hvor sagen er anmeldt til
politiet, og en person, som er
registreret i PED, har modtaget en
fældende strafferetlig afgørelse. Der
er dog gennemført supplerende
beregninger på sigtelser, hvor
personen på gerningstidspunktet
var PED-registreret.
De udbetalte forsikringssummer
anvendes som estimat for værdien
af det mistede i alle tilfælde. Der vil
dog angiveligt være ofre, der ikke
har en forsikring, eller som ikke har
fået udbetalt erstatning. Dette kan
formodes at forårsage, at de
økonomiske tab overestimeres.
Ofre for berigelseskriminalitet
genvinder antageligt ikke i alle
tilfælde den fulde værdi af det
stjålne. Dette forårsager, at de
egentlige økonomiske tab, som
ofrene oplever, kan tænkes at være
højere end det estimerede.
Der anvendes generelle estimater,
som overføres til ofre for
kriminalitet begået af personer
registreret i PED. Det vides ikke, om
omkostningerne reelt over- eller
underestimeres.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0009.png
2. Omkostninger forbundet med ofre for berigelseskriminalitet: Resultater
Udbetalte forsikringssummer ved berigelseskriminalitet begået af personer, der på gerningstidspunktet var registreret i PED,
forhold i fældende strafferetlige afgørelser, 2016
Antal forhold i fældende
strafferetlige afgørelser
Indbrud i bank, forretning mv.
Indbrud i beboelser
Indbrud i ubeboede bebyggelser
Tyveri fra bil, båd mv.
Butikstyverier mv.
Andre tyverier
Tyveri/brugstyveri af indregistreret køretøj
Tyveri/brugstyveri af cykel
Tyveri/brugstyveri af andet
Røveri
Hærværk
I alt
26
90
5
7
43
118
75
8
14
17
28
431
Gennemsnitlig
forsikringsudbetaling pr.
tilfælde
25.546 kr.
24.361 kr.
23.637 kr.
4.634 kr.
15.849 kr.
4.634 kr.
4.634 kr.
4.353 kr.
4.634 kr.
7.858 kr.
5.156 kr.
-
Estimeret pris
664.191 kr.
2.192.507 kr.
118.183 kr.
32.440 kr.
681.509 kr.
546.850 kr.
347.574 kr.
34.825 kr.
64.880 kr.
133.591 kr.
144.354 kr.
4.960.906 kr.
I 2016 anslås de samlede
omkostninger til
udbetaling af
forsikringssummer i
forbindelse med
berigelseskriminalitet
begået af personer, der
på gerningstidspunkt var
registreret i PED til at
være cirka 5 mio. kr., når
der udelukkende ses på
forhold i fældende
strafferetlige afgørelser.
Såfremt beregningerne gennemføres for sigtelser frem for forhold i fældende strafferetlige afgørelser, anslås de samlede omkostninger til udbetaling af
forsikringssummer i forbindelse med berigelseskriminalitet begået af personer, der på gerningstidspunktet var registreret i PED, til omtrent 17 mio. kr.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0010.png
3. Omkostninger forbundet med Exit-indsatser over for medlemmer af kriminelle grupperinger:
Afgrænsning og beregningsmetode
Afgrænsning
Uden for scope
Data og beregningsmetode
Forbehold
Der regnes på politiets og
kriminalforsorgens omkostninger i
2016 til Exit-indsatser over for
medlemmer af kriminelle
grupperinger.
Der indgår ikke beregninger af
kriminalforsorgens omkostninger,
som er forbundet med det
ressourceforbrug, der anvendes i
forbindelse med koordinering af den
konkrete placering af medlemmer af
kriminelle grupperinger.
Ressourcetræk i forbindelse med
politiets øgede patruljering mv.
indgår ikke.
Politiets omkostninger til
monitorering, videoovervågning mv.
af medlemmer kriminelle
grupperinger indgår ikke.
Kriminalforsorgen har på baggrund
af en høring oplyst deres udgifter i
2016 til styrket bandeexit og
mentorordning.
Politiet har på baggrund af en
høring oplyst skøn over
Rigspolitiets og politikredsenes
udgifter forbundet med Exit-
indsatser over for medlemmer af
kriminelle grupperinger.
Populationen i analyserne
vedrørende omkostninger forbundet
med Exit-indsatser er afgrænset
bredere end i de øvrige analyser,
hvor der alene beregnes
omkostninger forbundet med
personer, som er registreret i PED.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0011.png
3. Omkostninger forbundet med Exit-indsatser over for medlemmer af kriminelle grupperinger:
Resultater
Kriminalforsorgens og politiets udgifter til Exit-indsatser over for medlemmer af kriminelle grupperinger i 2016.
Udgift
Kriminalforsorgen:
- Styrket bandeexit og mentorordning
Politiet:
- Politikredsenes udgifter til Exit-indsatser over for rockere- og bandemedlemmer
- Rigspolitiets udgifter til Exit-indsatser over for rockere- og bandemedlemmer
I alt
10.479.511 kr.
3.951.151 kr.
19.516.356 kr.
5.085.694 kr.
I 2016 skønnes
kriminalforsorgens og
politiets udgifter til Exit-
indsatser over for
medlemmer af kriminelle
grupperinger at være
godt 19,5 mio. kr.
Kriminalforsorgens udgifter dækker over afholdelse af mentorforløb, uddannelse af mentorer, løn til medarbejdere i exitteamet samt opkvalificering af personale inden
for rammen af flerårsaftalebevillingen for 2016. Dertil kommer en udgift på 1.430.913 kr. yderligere til mentorforløb for personer i bandeexit, som er finansieret af
kriminalforsorgens ordinære mentorordning. Derudover har kriminalforsorgen udgifter forbundet med bemanding af et nationalt exitkontaktpunkt, der blev nedsat
som led i Bandepakke I og som består af myndighedsrepræsentanter fra Kommunernes Landsforening, kriminalforsorgen og Rigspolitiet. De udgifter, kriminalforsorgen
har som led i bemandingen af exitkontaktpunktet, refunderes via midlerne, der er givet til kontaktpunktet, som administreres af Rigspolitiet.
Politiets udgifter dækker over løn til medarbejdere i politikredsene og Rigspolitiet, som arbejder med Exit, samt til forskellige tiltag inden for Exit-programmet,
eksempelvis relokalisering og fjernelse af tatoveringer. Hos Rigspolitiet går en del af budgetrammen til drift i Rigspolitiet (driftsoverhead), herunder dusører til kilder i
miljøet. Da Rigspolitiet ikke anser dette som understøttende for det forebyggende arbejde med Exit, er disse omkostninger ikke medregnet (Det er ikke muligt at være
kilde samtidig med at man indgår i Exit-program).
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0012.png
4. Omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED: Afgrænsning
Afgræsning
Beregningerne er baseret på oplysninger vedrørende omkostninger i 2016 for:
Politiet
Anklagemyndigheden
centralt og lokalt
Domstolene
Kriminalforsorgen
Det er alene oplysninger forbundet med straffende tiltag, der indgår.
Uden for scope
Omkostninger for øvrige myndigheder uden for Justitsministeriets ressort
indgår ikke.
Afledte samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med betydningen af
straffende tiltag indgår ikke. Eksempelvis skønnes der ikke på, hvilke
eventuelle positive eller negative effekter det kan have for dømtes recidiv,
at de afsoner en fængselsstraf.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0013.png
4.1 Politiets omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED:
Beregningsmetode
Forudsætninger
Der skønnes over politiets omkostninger forbundet
med at rejse sigtelser i 2016 mod personer, som var
PED-registrerede på sigtelsestidspunktet.
Data og beregningsmetode
Beregningerne tager udgangspunkt i antallet af
sigtelser i 2016, hvor gerningsmanden på
sigtelsestidspunktet var registreret i PED.
Politiet har på baggrund af en høring oplyst skøn
over udgifter pr. sigtelse opdelt på forskellige
kriminalitetskategorier.
Omkostningerne er baseret på skøn over det
gennemsnitlige omkostningsforbrug og
tidsforbrug pr. sagsområde.
Politiet oplyser, at udgifterne pr. sigtelse ud fra et
politifagligt skøn er korrigeret for den
gennemsnitlige merbelastning i banderelaterede
sager.
Forbehold
Det understreges, at det i Rigspolitiets systemer
ikke er muligt at udtrække ressourceforbrug
forbundet med at rejse sigtelser for forskellige
typer af kriminalitet. Oplysningerne om Politiets
omkostninger er derfor baseret på skøn.
Skønnet indeholder alene ressourceforbruget til
straffesagsbehandlingen i politiet, mens det er
forudsat, at ressourceforbruget i den lokale
anklagemyndighed indgår i estimatet fra
Rigsadvokaten.
Rigspolitiet bemærker, at skønnet er behæftet
med en vis usikkerhed.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0014.png
4.1 Politiets omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED:
Resultater
Politiets udgifter til sigtelser mod PED-registrerede i 2016.
Sagsområder
Manddrab, forsøg på manddrab og brandstiftelse
Vold
Røveri
Indbrud
Tyveri
Antal
71
293
48
595
274
Kr. pr. stk.
203.207 kr.
23.567 kr.
41.849 kr.
32.830 kr.
11.193 kr.
Udgift
14.427.697 kr.
6.905.131 kr.
2.008.752 kr.
19.533.850 kr.
3.066.882 kr.
I 2016 skønnes politiets
samlede ressourceforbrug
til at rejse sigtelser over
for personer registreret i
PED at være godt 69 mio.
kr.
Økonomisk kriminalitet
Narkotika og smugling
Øvrig straffelov, herunder brugstyveri
341
784
-
13.553 kr.
21.934 kr.
-
4.621.573 kr.
17.196.256 kr.
-
Særlov
I alt
455
2.861
3.191 kr.
1.451.905 kr.
69.212.046 kr.
I beregningerne indgår ikke oplysninger om omkostninger forbundet med at rejse sigtelser for trusler, øvrig straffelov samt færdselslov. Skønnet må derfor antages at
være underestimeret.
Det er ikke muligt at beskrive omkostningerne forbundet med seksualforbrydelser, da der er et ganske lille antal sigtelser.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0015.png
4.2 Anklagemyndighedens omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i
PED: Beregningsmetode
Forudsætninger
Data og beregningsmetode
Forbehold
Der skønnes over anklagemyndighedens
omkostninger forbundet med sigtelser, hvor der
tages stilling til tiltalerejsningen i 2016 mod
personer, som var PED-registrerede på
sigtelsestidspunktet.
Beregningerne tager udgangspunkt i antallet af
sigtelser i 2016, hvor gerningsmanden på
sigtelsestidspunktet var registreret i PED.
Anklagemyndigheden har på baggrund af en
høring oplyst skøn over prisen på de sigtelser, der
efterfølgende behandles af
anklagemyndigheden, det vil sige sigtelser, hvor
der tages stilling til tiltalerejsning. Udgifterne er
opdelt på forskellige kriminalitetskategorier.
Udgifterne varierer alt efter, om der rejses tiltale
eller ej. Anklagemyndigheden har oplyst, i hvor
stor en del af sagerne for forskellige typer af
kriminalitet der henholdsvis rejses tiltale eller ej.
Denne fordelingsnøgle anvendes i
beregningerne.
Det antages i beregningerne, at sigtelser mod
personer registreret i PED , hvor der tages stilling
til tiltalerejsning, hverken er mere eller mindre
omkostningstunge end øvrige sigtelser, hvor der
tages stilling til tiltalerejsning. Det vides ikke, om
omkostningerne på den baggrund reelt over-
eller underestimeres.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0016.png
4.2 Anklagemyndighedens omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i
PED: Resultater
Anklagemyndighedens udgifter til sigtelser, hvor der tages stilling til tiltalerejsning, mod PED-registrerede i 2016.
Sagsområde
Manddrab og forsøg
Vold
Tiltaler
Antal
68
296
Kr. pr. stk.
34.070
9.089
Udgift i kr.
2.316.760
2.690.344
Antal
9
25
Øvrige afgørelser*
Kr. pr. stk.
10.414
3.179
Udgift i kr.
93.726
79.475
I alt
2.410.486 kr.
2.769.819 kr.
Seksualforbrydelser
Røveri
Indbrud
Tyveri
Økonomisk kriminalitet
Narkotika og smugling
-
36
541
276
277
733
13.525
14.132
4.472
2.606
2.971
5.179
-
508.752
2.419.352
719.256
822.967
3.796.207
-
12
56
18
67
52
5.080
4.304
1.436
756
1.103
1.537
-
51.648
80.416
13.608
73.901
79.924
-
560.400 kr.
2.499.768 kr.
732.864 kr.
896.868 kr.
3.876.131 kr.
Øvrig straffelov
Færdselslov
Øvrig særlove
I alt
545
1.575
603
4.950
5.391
2.860
4.701
-
2.938.095
4.504.500
2.834.703
23.550.936
91
36
44
410
1.879
1.058
1.989
-
170.989
38.088
87.516
769.291
3.109.084 kr.
4.542.588 kr.
2.922.219 kr.
24.320.227 kr.
I 2016 anslås
anklagemyndighedens
samlede udgifter i
forbindelse med sigtelser,
hvor der tages stilling til
tiltalerejsning, over for
personer registreret i PED
at være på godt 24,3 mio.
kr.
* Inkluderer sager, hvor der ikke rejses tiltale, herunder visse tiltalefrafald uden vilkår, undladelser af tiltale, opgivelser af påtale eller grundløse sigtelser.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0017.png
4.3 Domstolenes omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED:
Beregningsmetode
Forudsætninger
Der skønnes over domstolenes omkostninger
forbundet med afgørelser i 2016 mod personer, som
var PED-registrerede på afgørelsestidspunktet.
Data og beregningsmetode
Beregningerne tager udgangspunkt i antallet af
domme i 2016, hvor dømte på
afgørelsestidspunktet var registreret i PED.
Domstolsstyrelsen har på baggrund af en høring
oplyst skøn over udgifter pr. dom opdelt på
afgørelsesmåden.
Forbehold
Domstolsstyrelsen har i høringen bemærket, at
de gennemsnitlige udgifter til sagstyperne
”do s a dssager” sa t ”sager ude
do s æ d” uligvis u deresti erer de reelle
udgift, idet kompleksiteten i sager om
bandekriminalitet kan være temmelig høj.
Domstolsstyrelsen vurderer, at udgifterne derfor
reelt kan ligge omtrent en tredjedel højere for
disse sager. Der er gennemført supplerende
beregninger, hvor dette er søgt indregnet.
Omkostninger vedrørende grundlovsforhør
indgår ikke i beregningerne, da det ikke er muligt
at identificere disse i det tilgængelige data.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0018.png
4.3 Domstolenes omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i PED:
Resultater
Domstolenes udgifter til afgørelser mod PED-registrerede i 2016.
Sagstype
Nævningesag
Domsmandssag
Tilståelsessager
Sager uden domsmænd*
I alt
Antal
10
356
105
858
1.329
Udgifter pr. sag
217.831 kr.
14.549 kr.
3.283 kr.
1.082 kr.
Udgifter pr. sag,
justeret
217.831 kr.
19.399 kr.
3.283 kr.
1.443 kr.
I alt
2.178.310 kr.
6.905.925 kr.
344.715 kr.
1.237.808 kr.
10.666.758 kr.
er frareg et ude retlige afgørelser
og afgørelser truffet af
I 2016 anslås
domstolenes samlede
udgifter i forbindelse med
afgørelser over for
personer registreret i PED
at være knap 10,7 mio. kr.
*
De e kategori er da et ud fra Kri i alregisterets kategori af ”politisager i øvrigt”, so
myndigheder uden for domstolene, primært politiet.
Domstolsstyrelsen har oplyst udgifter til straffesager i almindelighed. Domstolsstyrelsen vurderer, at udgifterne til domsmandssager og sager uden domsmænd reelt
kan være en tredjedel højere i sager vedrørende PED-registrerede. Denne justering indgår i beregningerne.
Ud af de samlede udgifter vedrører omkring 420.000 kr. ikke-fældende strafferetlige afgørelser, mens de resterende omtrent godt 10,2 mio. kr. vedrører fældende
strafferetlige afgørelser.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0019.png
4.4 Kriminalforsorgens omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i
PED: Beregningsmetode
Forudsætninger
Udgifterne er baseret på antallet af dage, som
personer registreret i PED var indsat i 2016.
Der skønnes over kriminalforsorgens omkostninger
forbundet med indsættelser i 2016 af personer, som
var PED-registrerede på indsættelsestidspunktet.
Data og beregningsmetode
Beregningerne tager udgangspunkt i Danmarks
Statistiks register over indsættelser, som
omfatter indsættelser i forbindelse med arrest,
varetægt og afsoning.
Beregningerne er baseret på oplysninger om den
reelle tid afsonet og ikke den idømte
straflængde.
Beregningerne tager udgangspunkt i
indsættelser, hvor personen var PED-registreret
på indsættelsestidpunktet.
Til brug for besvarelse af REU spørgsmål nr. 776
(Alm. del) af 8. november 2017 har
kriminalforsorgen oplyst, at det skønnes, at ca.
40 pct. af de indsatte PED-registrerede afsoner
på særlige lukkede pladser, mens de øvrige ca. 60
pct. vurderes i overvejende grad at afsone på
almindelige lukkede pladser.
Kriminalforsorgen har på baggrund af en høring
oplyst priser for afsoning i fængsel på
henholdsvis lukkede og særligt lukkede pladser i
2016.
Der tages udgangspunkt i, at der i 2016 var en
politisk fastsat målsætning om en
kapacitetsudnyttelse 94 pct. Denne
belægsprocent indregnes.
Forbehold
Det bemærkes, at der er forskel på den måde,
som Direktoratet for Kriminalforsorgen selv
opgør antallet af fængslede bandemedlemmer
og opgørelsesmetoden i indeværende analyse.
Direktoratet for Kriminalforsorgens opgørelse
omfatter kun de personer, som på
opgørelsestidspunktet
ifølge aktuelle eller
tidligere oplysninger fra politiet
er registreret i
PED, mens indeværende analyser er baseret på
personer, som var PED-registrerede på
indsættelsestidspunktet.
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0020.png
4.4 Kriminalforsorgens omkostninger forbundet med straffende tiltag over for personer registreret i
PED: Resultater
Kriminalforsorgens udgifter til indsættelser af PED-registrerede i 2016.
Indsættelsesdøgn
Almindelige lukkede pladser (60 %)
Særlige lukkede pladser (40 %)
I alt
52.264
34.843
87.107
Døgn m. 94 pct.
belæg
55.600
37.067
92.667
Pris pr. døgn
1.896 kr.
2.176 kr.
-
I alt
105.418.003 kr.
80.657.375 kr.
186.075.379 kr.
De samlede udgifter til
indsættelse af PED-
registrerede beløb sig i
2016 til godt 186 mio. kr.
I 2016 er der registreret godt 87.000 døgn, hvor en PED-registreret person var indsat.
Kapacitetsforbruget svarer til, at 254 celler anvendes til PED-registrerede i 2016.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0021.png
4.5 Inkapacitering: Afgrænsning
Afgrænsning
I afsnit 4.4 er kriminalforsorgens omkostninger til
indsættelser af PED-registrerede i 2016 beregnet.
Disse omkostninger bør ses i lyset af, at indespærring
af personer alt andet lige også bidrager til at
forhindre den kriminalitet, som disse ellers ville have
begået, såfremt de havde befundet sig i frihed.
I analyserne vedr. inkapacitering skønnes over den
mængde kriminalitet, som kan antages at være
sparet i 2016 som følge af indespærring af personer,
der er registreret i PED på indsættelsestidspunktet.
Uden for scope
Analysen skønner alene på, hvor meget
kriminalitet personerne ville have begået, hvis
de ikke var inkapaciterede. Dette modregnes
dog ikke den kriminalitet, som eventuelt begås
under indsættelse i arresthus eller fængsel.
Der skønnes alene på den kriminalitet, som
antages at være sparet under afsoningen i 2016,
mens der ikke skønnes på eventuelle afledte
effekter ift. ny kriminalitet efter afsoningen.
Der regnes alene på mængden af kriminalitet,
som samlet set spares. Det er ikke muligt at
skønne over mængden af forskellige typer af
kriminalitet, ligesom det vurderes at være
behæftet med for stor usikkerhed at skønne
over de økonomiske omkostninger forbundet
med inkapaciteringeffekter.
Forbehold
Det er ikke muligt direkte at beregne en
inkapaciteringseffekt. En sådan kan alene
estimeres ved hjælp af oplysninger om tidligere
begået kriminalitet. Sådanne estimater er dog
forbundet med stor usikkerhed, da det ikke er
muligt at forudsige, om de indespærrede
personer, ville have begået samme mængde
kriminalitet som tidligere, såfremt de ikke havde
været indespærrede.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0022.png
4.5 Inkapacitering: Beregningsmetode
Beregningsmetode
Fælles for begge metoder
Der tages udgangspunkt i alle indsættelser i 2016, hvor
indsatte ved indsættelsestidspunktet var registreret i PED.
Indsættelser, der er påbegyndt før 2016, men som også er
aktive i 2016, indgår også.
Det samlede antal dage som indsat PED-registreret i 2016
optælles.
Den kriminalitet, som det forudsættes, at de
indespærrede personer havde begået, hvis de ikke var
indsat, er estimeret ud fra personens egen tidligere
kriminalitet begået forud for indsættelsen.
For hver enkelt person, der har været indsat i 2016,
optælles antallet af forhold i fældende strafferetlige
afgørelser i 365 dage forud for indsættelse.
De gennemsnitlige antal daglige forhold i fældende
strafferetlige afgørelser beregnes ved at dividere antallet
af forhold med antallet af dage i observationsperioden,
der er tilbragt i friheden.
Inkapaciteringseffekten beregnes ved at gange det
gennemsnitlige daglige antal sigtelser med antallet af
dage i 2016, personen har været indsat.
For hver enkelt person, der har været fængslet således,
optælles antallet af forhold i fældende strafferetlige
afgørelser, i en periode på 365 dage
uden indsættelse i
fængsel eller arresthus
forud for indsættelse til den
tidligste af de ovenfor definerede fængslinger.
Det gennemsnitlige daglige antal forhold i fældende
strafferetlige afgørelser beregnes ved at dividere med 365.
Inkapaciteringseffekten beregnes ved at gange det
gennemsnitlige daglige antal sigtelser med antallet af
dage i 2016, der er tilbragt som indsat.
Der tages udgangspunkt i en
observationsperiode, som
ligger umiddelbart før
indsættelse.
Fordele
Ulemper
Begået kriminalitet måles i
en periode op til
indsættelse, dvs. det er
givet, at personerne har
begået kriminalitet i denne
periode. Dette forårsager
antageligt, at
inkapaciteringseffekten
overestimeres en smule.
For nogle personer bliver
observationsperioden
ganske kort, idet de har
været fængslet meget i det
forgangne år. Dette kan lede
til ret høje estimater på, hvor
meget kriminalitet de ville
have begået, hvis de var i
friheden.
Nogle personer vil have
været indsat i en relativt lang
periode. Det medfører, at
observationsperioden reelt
kan komme til at ligge
ganske langt tilbage.
1. Observationsperiode på ét
år,
justeret
for indsættelse
2. Ob servat ionsperi ode på é
t
år,
forlænget
ift. indsættelse
I alle tilfælde er der anvendt
et helt år i friheden til at
estimere
kriminalitetsfrekvensen.
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0023.png
4.5 Inkapacitering: Resultater
Det estimeres, at
indsættelsen i 2016 af
PED-registrerede ved
inkapacitering har
forebygget knap 1200
forhold i fældende
strafferetlige afgørelser
for overtrædelse af
straffeloven.
Tilsvarende estimeres
at der er forebygget
godt 1.500 forhold i
fældende strafferetlige
afgørelser for
overtrædelse af
særlove.
Antal personer
Beregningsmetode 1
Beregningsmetode 2
769
Gennemsnitlig inkapacitering pr. person
Straffelov
Særlov
Straffelov
Særlov
1,53
1,98
1,54
1,96
Estimeret
inkapaciteringseffekt
1.176
1.525
1.186
1.509
769
Det bemærkes, at en mindre andel af de personer, der har været indespærret, har et meget højt dagligt antal forhold, der leder til afgørelse, og derved meget høje
inkapaciteringseffekter. Den samlede estimerede effekt er derfor i høj grad udtryk for inkapaciteringen af relativt få personer.
Uanset fremgangsmåden kan mere end halvdelen af den estimerede inkapaciteringseffekt for straffelovsovertrædelser tilskrives 50 ud af de 769 personer. Det vil
næppe på forhånd være muligt at udpege disse 50 højfrekvente personer.
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 334: Rapporten: Udvalgte samfundsøkonomiske omkostninger som følge af kriminalitet begået af medlemmer af kriminelle grupperinger", fra justitsministeren
1918605_0024.png
5. Opsamling
Udgift i kr.
Omkostninger forbundet med ofre for berigelseskriminalitet
Kriminalforsorgens udgifter til styrket bandeexit og mentorordning
Politiets udgifter til Exit
Politiets udgifter til sigtelser
Anklagemyndighedens udgifter til sigtelser, hvor der tages stilling til tiltalerejsning
Domstolenes udgifter til afgørelser
Kriminalforsorgens omkostninger til indsættelser
Samlede omkostninger
4.960.906 kr.
5.085.694 kr.
14.430.662 kr.
69.212.046 kr.
24.320.227 kr.
10.666.758 kr.
186.075.379 kr.
314.751.672 kr.
24