Fra:
Sendt:
22. juni 2018 19:08
Til:
Cc:
Emne:
Vedrørende udkast til kommissorium for Tibetkommissionen.
Amnesty International har fulgt debatten om at gennedsætte Tibet-
kommissionen, efter at det er kommet frem, at både Udenrigsministeriet og Rigspolitiet
muligvis har håndteret undersøgelseskommissionens anmodning - om at modtage al relevant
dokumentation til brug for undersøgelserne af, hvem der havde truffet afgørelse om at forhindre
demonstranter i at udøve deres grundlovssikrede ret til at demonstrere mod det kinesiske styres
behandling af Tibet under kinesiske statsbesøg i Danmark i 2012 og 2014- på en måde, som kunne
skabe formodninger om, at Udenrigsministeriet og Rigspolitiet ikke havde betjent kommissionen
loyalt, men tværtimod forsætligt forholdt kommissionen relevante oplysninger.
Vi hilste derfor justitsministerens beslutning om at retablere kommissionen velkommen og i den
forbindelse ikke mindst ministerens erklæring om, at det er afgørende, at den fornyede
undersøgelse kan bidrage til, at lignende krænkelser af ytrings- og forsamlingsfriheden ikke vil ske
igen ved fremtidige statsbesøg, velkommen.
Det nyligt offentliggjorte udkast til supplerende kommissorium af 20. juni 2018, om gennemførelse
af en supplerende undersøgelse giver imidlertid anledning til bekymring og tvivl om
hensigtsmæssigheden.
Det fremgår nemlig, at kommissionen ikke - som man kunne have forventet - skal koncentrere sig
om at undersøge, om den nu tilvejebragte dokumentation fra Udenrigsministeriet og Rigspolitiet
giver grundlag for at ændre eller supplere de oprindelige konklusioner, som fremgår af
kommissionens beretning af 18. december2017.
Nu skal undersøgelsen udvides bagud i tid til at omfatte perioden fra et kinesisk statsbesøg i 1995
(og 2002) og indtil nedsættelsen af Tibet-kommissionen.
Baggrunden for denne beslutning er, så vidt Amnesty forstår, at enkeltstående, fortrinsvis
pensionerede, politifolk er stået frem og har hævdet, at praksis med at forhindre demonstranter i
at nå frem til kinesiske statsbesøg m.v., ved hoteller, langs rejseruter, ikke er noget, som
enkeltstående politifolk har fundet på i 2012 og 2014, men tværtimod udtryk for en rodfæstet
praksis, som har været anvendt i årtier - uden at kræve diskussion eller introduktion, fordi den har
været kendt af "alle med blot kort tid i tjenesten".
Man må frygte, at en sådan udvidelse af kommissoriet kommer til at betyde en voldsom
forlængelse af processen og måske endda gøre det vanskeligt for undersøgelsen at komme i mål.
Det er naturligvis interessant at få undersøgt, om der kan peges på en årtier lang praksis og intern
forståelse i politiet o , at de o stratio er, so ka irritere eller ”støde” besøge de