Til medlemmerne af Udvalget for Forretningsordenen og Retsudvalget
København, den 25. juni 2018
Kære medlem af Folketinget
Vedr. kommissoriet for den nye Tibetkommission
Vi henvender os til dig, fordi vi har nogle ideer til, hvilke rammer der vil skabe de bedste
betingelser for den genåbnede Tibetkommissions arbejde. Som udgangspunkt er vi glade for, at
Justitsministeriets udkast til et kommissorium udvider undersøgelsens genstandsfelt tidsmæssigt, og
at det desuden styrker kommissionens beføjelser og ressourcer.
Der er dog en række forhold i kommissionsudkastet, der fortsat begrænser muligheden for, at
kommissionen mest effektivt kan identificere baggrunden for myndighedernes ulovlige indgreb
mod demonstrationer. Forslagene herunder har til hensigt at udvide den nye kommissions beføjelser
på en måde, så kommissoriet inkluderer emner, der kan vise sig at have en betydning for de
endelige konklusioner. Formålet er ikke at kræve en tilbundsgående undersøgelse af alle mulige
tilgrænsende emnefelter, men at give kommissionen så tilpas vide rammer, at den får maksimal
frihed til selv at vælge at undersøge de forhold, som den ud fra det tilgængelige materiale finder er
mest frugtbare at forfølge. Udkastet giver i forvejen en sådan frihed, når det gælder udvælgelsen af,
hvilke kinesiske besøg i Danmark, som kommissionen kan koncentrere sig om i særlig grad, og det
princip mener vi også bør gælde emnemæssigt.
Sidetalshenvisninger gælder Tibetkommissionens beretning. For en uddybning af enkelte af
nedenstående punkter, se desuden Støttekomiteen for Tibet's brev til justitsministeren af 19. juni
2018, som er blevet omdelt til medlemmerne af Retsudvalget.
1. Muliggør en undersøgelse af private aktørers rolle
Udkastet begrænser undersøgelsen til kun at omfatte "statslige myndigheder". Vi ved imidlertid, at
andre aktører også har spillet en betydelig rolle. Det gælder Dansk Industri, der deltog i centrale
møder i forud for statsbesøget i 2012 (se fx s. 27, 78, 93 og 516-526), og det gælder
Kammeradvokaten, der modtog Københavns Politis operationsbefaling næsten et år forud for
retsmødet i Østre Landsret den 14.-15. september 2015 (s. 1066 og 1752), og som angiveligt også
tilbageholdt oplysninger om et kritisk politividne for landsretten (s. 1073-1074 samt Jyllands-
Posten den 24/9 2015). Det må stå klart, at ikke-statslige aktører ikke bærer noget ansvar for
statslige myndigheders håndtering af demonstranter, men det er vigtigt, at Tibetkommissionen får
mulighed for at inddrage sådanne aktører i sin undersøgelse, da de kan besidde relevante
oplysninger (fx i form af emails og mødenotater) om mødedagsordener, netværk, kommunikation,
viden og budskaber.
2. Muliggør en undersøgelse af menigt politipersonale
Undersøgelseskommissionsloven indeholder ikke nogen bestemmelser, der udelukker
kommissioner fra at undersøge menigt personale. Det gjorde den gamle Tibetkommissions
kommissorium imidlertid (pkt. 2, 5. afsnit), og udkastet til det nye kommissorium gentager dette om
"menigt politipersonale" (pkt. 3, 7. afsnit). Denne begrænsning fik (muligvis utilsigtet) den
betydning for Tibetkommissionens konklusioner, at de PET-agenter, der var dybest involveret i
tilblivelsen af trusselsvurderingen og planlægningen i forbindelse med statsbesøget i 2012, ganske
vist blev afhørt, men at de ikke kunne holdes ansvarlige (j.fr. s. 361, se desuden