Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1919549_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2018
Formueretskontoret
Malene Lejbach
2017-520-0006
759580
UDKAST
til
Forslag til
lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelses-
område til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.)
§1
I indsamlingsloven, lov nr. 511 af 26. maj 2014, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »bekendte eller til«: »fysiske eller juri-
diske«.
2.
§ 2, stk. 1, nr. 4,
ophæves.
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og 5.
3.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 5,« til: »stk. 1, nr. 4,«.
4.
Overskriften
til kapitel 2 affattes således:
»Kapitel 2
Tilladelseskrav m.v.«
5.
§ 3, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»En indsamling kan først iværksættes, når Indsamlingsnævnet har givet til-
ladelse til indsamlingen, jf. dog § 4, stk. 1. Ved ansøgning om tilladelse til
en indsamling skal formålet med indsamlingen anføres.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Stk. 2.
Indsamlingsnævnets tilladelse til en indsamling efter stk. 1 har
gyldighed i et år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at tilladelsen er af-
grænset til en kortere periode.
Stk. 3.
Indehaveren af en indsamlingsplatform skal sikre, at Indsamlings-
nævnet har givet tilladelse efter stk. 1 til en indsamling, der oprettes på ind-
samlingsplatformen, eller at den organisation, der foretager indsamlingen,
er omfattet af § 4, stk. 1.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
6.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »anmeldelse« til: »tilladelse«.
7.
I
§ 10, stk. 1,
ændres »anmeldte indsamlinger« til: »tilladte indsamlinger«,
i
§ 10, stk. 2,
ændres »anmeldelsen« til: »ansøgningen«, og i
§ 10, stk. 3, nr.
2,
ændres »anmeldelsen og« til: »ansøgningen,«.
8.
I
§ 10, stk. 3, nr. 3,
ændres » jf. § 8.« til: »jf. § 8, og«, og som
nr. 4
indsættes:
»4) ændring af navnet på en indsamling eller angivelse af et andet navn på
den indsamler, der står bag indsamlingen, hvis navnet giver anledning til
forveksling med en eksisterende indsamling, eller der er tale om misbrug.«
9.
I
§ 12
og
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »anmeldelse« til: »ansøgning«.
10.
I
§ 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »anmeldelse om« til: »ansøgning om tilla-
delse til«, og to steder i
§ 14, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 3-7,« til: » stk. 1, nr.
1 og 3-7,«.
11.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »§ 3, stk. 1,« til: »§ 3, stk. 1 og 3,«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 5, finder ikke anvendelse på sager, hvor anmeldelsen
er indgivet til Indsamlingsnævnet før den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af den generelle undtagelse for indsamlinger foretaget blandt
juridiske personer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets udformning
2.2. Overgang fra anmeldelsesordning til tilladelsesordning
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets udformning
2.3. Tidsbegrænsning af almindelige indsamlinger
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Lovforslagets udformning
2.4. Pligt for indehaveren af en indsamlingsplatform til at sikre, at der foreligger
tilladelse fra Indsamlingsnævnet
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
2.4.3. Lovforslagets udformning
2.5. Ændring af navnet på indsamlingen ved risiko for forveksling eller misbrug
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
2.5.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1. Indledning
Indsamlingsloven indeholder regler om anmeldelse af indsamlinger, tilla-
delse til at foretage hus- og gadeindsamlinger og om god indsamlingsskik
mv.
Indsamlingsnævnet, der fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i over-
ensstemmelse med loven, afgav i september 2017 en evaluering af indsam-
lingsloven i anledning af, at loven i sommeren 2017 havde været i kraft i tre
år. Indsamlingsnævnet har i evalueringen foreslået en række ændringer af
loven, som efter nævnets opfattelse bør overvejes nærmere.
Hertil kommer, at der i foråret 2017 har været en række sager i medierne
om, at visse indsamlere spekulerer i, at indsamlinger foretaget blandt juridi-
ske personer ikke er omfattet af indsamlingsloven, og at sådanne indsamlin-
ger derfor ikke skal anmeldes til Indsamlingsnævnet, følge reglerne om god
indsamlingsskik og offentliggøre regnskabet for indsamlingen.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der er behov for at
styrke kontrollen med indsamlinger med henblik på at sikre, at indsamlede
midler anvendes til det angivne formål.
Efter Justitsministeriets opfattelse skal borgernes ønske om at hjælpe ikke
kunne misbruges. Det skal være trygt og sikkert for borgerne at bidrage til
indsamlinger, og der skal være sikkerhed for, at de bidrag, borgerne yder til
indsamlinger, anvendes i overensstemmelse med det formål, der er angivet
for indsamlingen. Den sikkerhed skal naturligvis også gælde for juridiske
personer.
Det foreslås derfor med lovforslaget
for det første
at ophæve den generelle
undtagelse for juridiske personer, således at indsamlinger foretaget blandt
juridiske personer fremover vil blive omfattet af loven, samtidig med at und-
tagelsen vedrørende private indsamlinger foreslås udvidet til at omfatte ind-
samlinger såvel blandt fysiske som juridiske personer, der har særlig tilknyt-
ning til indsamlingsformålet.
For det andet
indebærer lovforslaget, at den gældende anmeldelsesordning
ændres til en tilladelsesordning, således at der fremover stilles krav om, at
Indsamlingsnævnet skal give tilladelse, før en indsamling kan iværksættes.
Formålet hermed er i højere grad at sikre, at alle indsamlinger bliver regi-
streret hos Indsamlingsnævnet og dermed undergives nævnets tilsyn og kon-
trol.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
For det tredje
foreslås det, at indehaveren af en såkaldt indsamlingsplat-
form, herunder internetbaserede platforme, som
eventuelt mod betaling
faciliterer indsamlinger, skal sikre, at en indsamling først oprettes på ind-
samlingsplatformen, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsam-
lingen. Formålet er at skabe større opmærksomhed om, at også indsamlinger
oprettet gennem en indsamlingsplatform skal foretages i overensstemmelse
med reglerne i indsamlingsloven og herunder have tilladelse fra Indsam-
lingsnævnet.
Det foreslås
for det fjerde,
at der indføres hjemmel til, at Indsamlingsnævnet
kan pålægge en indsamler at ændre navnet på sin indsamling eller angive et
andet navn på den indsamler, der står bag indsamlingen, hvis navnet giver
anledning til forveksling med en allerede eksisterende indsamling, eller der
er tale om misbrug. En indsamler skal ikke kunne lukrere på en veletableret
og velrenommeret indsamlers gode ry ved at anvende et navn, der for den
almindelige borger let kan forveksles hermed.
Det bemærkes, at en række af Indsamlingsnævnets forslag vil blive udmøn-
tet ved bekendtgørelse. Det gælder bl.a. regler om, at det ved ansøgning om
tilladelse til en indsamling skal oplyses, hvordan de indsamlede midler skal
anvendes i tilfælde af, at der indsamles for lidt eller for meget, eller hvis
formålet med indsamlingen undervejs bliver opfyldt eller umuligt at op-
fylde. Derudover vil der blive indført enklere regler for indsamlinger, som
flere år i træk samler ind til det samme formål.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af den generelle undtagelse for indsamlinger foretaget
blandt juridiske personer
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Efter indsamlingslovens § 1, stk. 1, gælder loven for indsamlinger,
hvorved forstås enhver form for opfordring til at yde bidrag til et forud an-
givet formål. Loven indeholder imidlertid i § 2, stk. 1, en række undtagelser
hertil. Det følger således af lovens § 2, stk. 1, nr. 4, at loven ikke finder
anvendelse for indsamlinger foretaget blandt juridiske personer. Det frem-
går af side 81 i betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger (herefter be-
tænkningen), der ligger til grund for loven, at Udvalget om revision af reg-
lerne om offentlige indsamler (herefter udvalget) fandt, at det ville medføre
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
et for bredt anvendelsesområde for indsamlingsloven, hvis indsamlinger fo-
retaget blandt juridiske personer blev omfattet af loven.
Det blev som begrundelse for ikke at udvide loven til også at omfatte ind-
samlinger foretaget blandt juridiske personer bl.a. fremhævet, at en sådan
regel ville betyde, at eksempelvis en lokal idrætsforenings henvendelse til
en virksomhed vedrørende støtte eller et sponsorat ville blive omfattet af
loven.
2.1.1.2. Efter indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 1, er private indsamlinger
ikke omfattet af loven. Ved private indsamlinger forstås indsamlinger, hvor
opfordringen rettes til indsamlerens bekendte eller til personer, som har sær-
lig tilknytning til indsamlingsformålet. Det fremgår af betænkningens side
78, at der må foretages en samlet vurdering af, om der foreligger en sådan
særlig tilknytning til indsamlingsformålet.
Eksempelvis vil der ved en indsamling foretaget af en forening blandt for-
eningens medlemmer til fordel for foreningens formål være en sådan særlig
tilknytning til indsamlingsformålet, at indsamlingen som udgangspunkt må
anses som privat, jf. betænkningens side 78 og bemærkningerne til loven,
jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat, pkt. 4.3.1.2.
Indsamlinger foretaget inden for et begrænset lokalt område vil som ud-
gangspunkt ligeledes opfylde kravet om en særlig tilknytning til indsam-
lingsformålet og vil dermed blive betragtet som private indsamlinger. Hvis
der således er tale om en indsamling til et formål, som må formodes at have
bred tilslutning i lokalbefolkningen inden for det pågældende område, vil en
indsamling foretaget blandt beboerne inden for området blive anset som en
privat indsamling, der ikke er omfattet af loven. Det kan f.eks. være tilfældet
ved en indsamling i et lokalområde til støtte for den lokale sportsklub, et
lokalt forsamlingshus mv.
Undtagelsen vedrørende private indsamlinger omfatter efter Justitsministe-
riets opfattelse ikke private indsamlinger blandt juridiske personer.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.2.1. Der har i foråret 2017 været en række sager i medierne om, at nogle
indsamlere spekulerer i, at indsamlinger foretaget blandt juridiske personer
ikke er omfattet af indsamlingsloven. Det indebærer bl.a., at sådanne ind-
samlinger ikke er underlagt Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol, samt at
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
der ikke stilles krav om anmeldelse eller indsendelse af regnskab for ind-
samlingen. I de konkrete eksempler, der har været fremme i medierne, er de
indsamlede midler blevet anvendt af indsamlerne selv.
Derudover har Indsamlingsnævnet i sin evaluering peget på, at der i praksis
har vist sig et markant behov for at udvide lovens anvendelsesområde til
også at omfatte indsamlinger foretaget blandt juridiske personer.
Det bør efter Justitsministeriets opfattelse ikke være muligt at spekulere i,
at indsamlinger blandt juridiske personer ikke er undergivet Indsamlings-
nævnets kontrol. Juridiske personer bør i samme omfang som andre have
sikkerhed for, at deres bidrag anvendes i overensstemmelse med det formål,
der er angivet for indsamlingen. Indsamlingslovens regler om anmeldelse,
regnskabsaflæggelse, reglerne om god skik mv. bør derfor også gælde for
indsamlinger foretaget blandt juridiske personer.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at undtagelsen af indsamlinger fo-
retaget blandt juridiske personer bør ophæves.
2.1.2.2. Indsamlingsnævnet har peget på, at det ved en eventuel ophævelse
af den generelle undtagelse af indsamlinger foretaget blandt juridiske per-
soner bør overvejes, om sponsorater til f.eks. sportsklubber og lignende fort-
sat bør undtages fra lovens anvendelsesområde.
I det omfang en opfordring til at yde bidrag rettes til personer, som har særlig
tilknytning til indsamlingsformålet, vil der som anført ovenfor være tale om
en privat indsamling, som er undtaget fra lovens anvendelsesområde efter
lovens § 2, stk. 1, nr. 1. Dette gælder f.eks. en indsamling i et lokalområde
til støtte for en lokal idrætsforening.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, der ligger til grund for at
undtage private indsamlinger blandt fysiske personer, ligeledes gør sig gæl-
dende ved private indsamlinger blandt juridiske personer, og at indsamlin-
ger af denne karakter ikke bør være underlagt reglerne i indsamlingsloven.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der i lyset af forslaget om at
ophæve undtagelsen for juridiske personer er behov for at udvide undtagel-
sen vedrørende private indsamlinger til også at omfatte private indsamlinger
blandt juridiske personer. Det foreslås derfor, at private indsamlinger fore-
taget blandt juridiske personer, der har en særlig tilknytning til indsamlings-
formålet, fremover undtages fra lovens anvendelsesområde. En indsamling
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
i et lokalområde til støtte for en lokal idrætsforening mv., hvor en juridisk
person yder bidrag, vil således
hvis lovforslaget vedtages
ikke være om-
fattet af reglerne i indsamlingsloven, hvis den juridiske person må anses for
at have en særlig tilknytning til indsamlingsformålet.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at udvide indsamlingslovens § 2, stk.
1, nr. 1, om private indsamlinger, således at private indsamlinger fremover
skal forstås som indsamlinger, hvor opfordringen rettes til indsamlerens be-
kendte eller til fysiske eller juridiske personer, som har særlig tilknytning til
indsamlingsformålet.
Derudover foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 2, at indsamlingslovens § 2,
stk. 1, nr. 4, ophæves. Forslaget indebærer, at indsamlinger foretaget blandt
juridiske personer vil blive omfattet af loven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Overgang fra anmeldelsesordning til tilladelsesordning
2.2.1. Gældende ret
Indsamlingsloven bygger i dag på en anmeldelsesordning. Efter indsam-
lingslovens § 3 skal en indsamling således anmeldes til Indsamlingsnævnet,
før den iværksættes. Af indsamlingsbekendtgørelsen fremgår det nærmere,
at en anmeldelse om indsamling skal indgives skriftligt eller elektronisk til
Indsamlingsnævnet senest to uger før iværksættelse af indsamlingen. Mang-
lende anmeldelse af en indsamling kan straffes med bøde, jf. indsamlings-
lovens § 16, stk. 1.
Anmeldelsesordningen blev indført i 1972 og erstattede den hidtil eksiste-
rende ordning, hvorefter Justitsministeriet meddelte tilladelse til indsamlin-
ger. Formålet med ændringen var at gennemføre en friere adgang til at
iværksætte offentlige indsamlinger, idet man fandt det rimeligt at overlade
det til befolkningen selv at afgøre, hvilke formål der fortjener støtte, så
længe indsamlingen afholdes til et lovligt formål, jf. Folketingstidende
1970-71, tillæg A II, spalte 2408.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Udvalget fandt i forbindelse med udarbejdelse af betænkningen bag indsam-
lingsloven fra 2014, at de hensyn, der lå til grund for den dagældende an-
meldelsesordning, talte for, at den i alt væsentligt videreførtes.
Indsamlingsnævnet skønner imidlertid, at det alene er 20-25 pct. af de of-
fentlige indsamlinger, der i dag bliver anmeldt.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.2.1. Indsamlingsnævnet har i sin evaluering peget på, at det vil være
væsentligt nemmere for mange indsamlere at forstå, hvis anmeldelsesord-
ningen ændres til en tilladelsesordning, således at en indsamling først kan
iværksættes, når der foreligger en tilladelse fra Indsamlingsnævnet. Derud-
over vil en sådan ændring efter nævnets opfattelse medføre større ensartet-
hed på indsamlingsområdet, idet Indsamlingsnævnets tilladelse i dag også
er nødvendig for at iværksætte en hus- eller gadeindsamling, samt hvis der
skal foretages ændringer af indsamlingens formål.
2.2.2.2. Den gældende anmeldelsesordning har store ligheder med en tilla-
delsesordning, idet en indsamling i dag skal anmeldes 14 dage forud for, at
den iværksættes. Endvidere foretager Indsamlingsnævnet allerede i dag en
egentlig sagsbehandling i forbindelse med en anmeldelse, idet nævnet ind-
henter yderligere eller manglende oplysninger, anerkender indsamlingen
ved at opføre den på nævnets hjemmeside og sender et anerkendelsesbrev
til indsamleren. Idet det forudsættes, at Indsamlingsnævnet kan foretage
sagsbehandlingen inden for 14 dage fra modtagelsen af en ansøgning om
tilladelse, vil det ikke medføre nogen ulemper for indsamlerne, at ordningen
ændres til en tilladelsesordning, uanset at det forventes, at langt flere ind-
samlere vil søge om tilladelse end det i dag er tilfældet med hensyn til an-
meldelser.
2.2.2.3. Som anført i pkt. 2.2.1. ovenfor, har Indsamlingsnævnet oplyst, at
det alene er 20-25 pct. af de indsamlinger, der efter indsamlingsloven skal
anmeldes til nævnet, der bliver det. Det betyder, at borgerne ikke i tilstræk-
kelig grad har sikkerhed for, at de indsamlede midler bliver brugt til det
formål, der er angivet for indsamlingen.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en ændring af anmeldelsesordningen
til en tilladelsesordning må forventes at medvirke til, at flere indsamlere bli-
ver opmærksomme på, at der skal indhentes en tilladelse, før en indsamling
iværksættes.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Indsamling foretaget uden tilladelse bør efter Justitsministeriets opfattelse
ligesom indsamling foretaget uden anmeldelse
kunne straffes med bøde.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Med lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, foreslås det, at anmeldelsespligten i ind-
samlingslovens § 3, stk. 1, ændres til et krav om tilladelse. Det vil medføre,
at en indsamling først kan iværksættes, når Indsamlingsnævnet har givet til-
ladelse hertil.
Det foreslås endvidere, at en overtrædelse af kravet om forudgående tilla-
delse fra Indsamlingsnævnet sanktioneres med bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, 5 og 11, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Tidsbegrænsning af almindelige indsamlinger
2.3.1. Gældende ret
Det følger af indsamlingsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 2, at det i forbin-
delse med en anmeldelse af en indsamling bl.a. skal oplyses, i hvilket tids-
rum indsamlingen foretages.
Efter Indsamlingsnævnets praksis kan en indsamling alene anmeldes med
en varighed på op til et år. Baggrunden herfor er, at regnskabet for en ind-
samling hermed offentliggøres inden for rimelig tid, således at bidrags-
yderne får mulighed for at se, hvad de indsamlede midler er brugt til. Hvis
indsamlingen fortsætter herudover, skal der ske fornyet anmeldelse til Ind-
samlingsnævnet, uanset om der er tale om en indsamling til samme formål.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det vil bidrage til en klarere retstil-
stand, hvis indsamlingsloven afspejler Indsamlingsnævnets praksis, og det
således fremgår udtrykkeligt af loven, at en tilladelse til en indsamling kun
gælder op til et år.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Det forudsættes, at det fremadrettet vil blive anført direkte i Indsamlings-
nævnets tilladelse, i hvor lang tid tilladelsen er gyldig.
2.3.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 5, at der indføres en ny bestemmelse
i lovens § 3, stk. 2, om, at en tilladelse til indsamling efter stk. 1 har gyldig-
hed i et år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at den har gyldighed i kor-
tere tid.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
2.4. Pligt for indehaveren af en indsamlingsplatform til at sikre, at der
foreligger tilladelse fra Indsamlingsnævnet
2.4.1. Gældende ret
En stor del af indsamlinger foregår i dag via internettet, herunder på såkaldte
indsamlingsplatforme, hvorved forstås internetbaserede platforme, som
eventuelt mod betaling
faciliterer indsamlinger.
Efter indsamlingslovens § 16, stk. 1, straffes manglende anmeldelse af en
indsamling med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning. En indsamlingsplatform kan derfor i dag efter omstændighe-
derne ifalde et ansvar for medvirken efter straffelovens § 23, hvis indsam-
lingsplatformen faciliterer indsamlinger, som ikke er anmeldt til Indsam-
lingsnævnet.
Efter indsamlingslovens § 4, stk. 1, kan organisationer, der er godkendt af
skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved
indkomstopgørelsen, foretage indsamlinger uden anmeldelse og efterføl-
gende indsendelse af regnskab til Indsamlingsnævnet, hvis organisationen
har indsendt en række oplysninger til Indsamlingsnævnet. Det drejer sig om
organisationer godkendt efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, om
blandt andet almenvelgørende og almennyttige foreninger og religiøse sam-
fund.
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
2.4.2.1. Indsamlingsnævnet har i sin evaluering oplyst, at nævnet modtager
mange henvendelser fra indsamlere, som er i tvivl om, hvorvidt deres inter-
netindsamling skal anmeldes til nævnet. Indsamlingsnævnet har i evaluerin-
gen gjort opmærksom på, at nævnet er bekendt med, at der på flere indsam-
lingsplatforme er igangværende indsamlinger, der ikke er anmeldt til Ind-
samlingsnævnet. Nævnet har i den forbindelse foreslået, at indsamlingsplat-
forme pålægges en pligt til at påse, at indsamlinger ikke offentliggøres på
en indsamlingsplatform, før der er sket anmeldelse til nævnet.
2.4.2.2. Det er
bl.a. henset til, at indsamlingsplatforme ofte modtager be-
taling for at facilitere indsamlinger
efter Justitsministeriets opfattelse helt
rimeligt at pålægge indsamlingsplatforme at medvirke til, at indsamlingerne
foretages i overensstemmelse med indsamlingsloven og dermed undergives
Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol.
Justitsministeriet finder derfor, at indehaveren af en indsamlingsplatform
bør pålægges en pligt til at sikre, at en indsamling først oprettes på indsam-
lingsplatformen, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsamlin-
gen. Denne forpligtelse vil f.eks. kunne opfyldes ved, at indsamlingsplat-
forme stiller krav om, at en indsamler i forbindelse med oprettelse af en
indsamling på platformen skal fremsende sin tilladelse til indsamlingen fra
Indsamlingsnævnet. Pligten vil endvidere kunne opfyldes ved, at en indsam-
ler ved oprettelse af en indsamling på indsamlingsplatformen skal angive et
link til Indsamlingsnævnets hjemmeside med listen over indsamlinger, som
har fået tilladelse fra nævnet. Indsamlingsplatformen vil herefter skulle
påse, at indsamleren fremgår af listen.
En indsamlingsplatform bør efter Justitsministeriets opfattelse have en til-
svarende forpligtelse, når der er tale om en organisation, der kan foretage
indsamlinger uden tilladelse, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 1. I disse til-
fælde vil forpligtelsen kunne opfyldes ved, at indsamlingsplatformen stiller
krav om, at organisationen ved oprettelse af en indsamling på platformen
angiver et link til Indsamlingsnævnets hjemmeside med listen over organi-
sationer omfattet af § 4, stk. 1, hvorefter platformen vil skulle påse, at orga-
nisationen fremgår af listen.
Manglende opfyldelse af pligten bør efter Justitsministeriets opfattelse
kunne straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øv-
rige lovgivning.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Idet indehaveren af en indsamlingsplatform allerede i dag kan ifalde ansvar
for medvirken ved at facilitere en indsamling, som ikke er anmeldt til Ind-
samlingsnævnet, vil den foreslåede pligt efter Justitsministeriets vurdering
ikke medføre nogen større byrde for indsamlingsplatforme.
2.4.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 5, at der i indsamlingslovens § 3, stk.
3, indføres en pligt for indehaveren af en indsamlingsplatform til at sikre, at
en indsamling først oprettes på indsamlingsplatformen, når Indsamlings-
nævnet har givet tilladelse til indsamlingen. Det foreslås endvidere med lov-
forslagets § 1, nr. 11, at overtrædelse af bestemmelsen vil kunneblive straf-
fes med bøde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 5 og 11, og bemærkningerne
hertil.
2.5. Ændring af navnet på indsamlingen ved risiko for forveksling eller
misbrug
2.5.1. Gældende ret
Efter indsamlingsbekendtgørelsen skal en indsamler i forbindelse med an-
meldelse af en indsamling angive en række oplysninger. Det skal bl.a. op-
lyses, hvem der forestår indsamlingen, herunder oplysninger om de pågæl-
dendes navne, adresser og person- eller eventuelle CVR-numre.
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
Indsamlingsnævnet har i sin evaluering oplyst, at nævnet har flere eksem-
pler på, at det kan være vanskeligt at kende forskel på indsamlingerne i til-
fælde, hvor navnene er næsten enslydende. Indsamlingsnævnet har imidler-
tid ikke hjemmel til at træffe afgørelse om, at en indsamler skal ændre nav-
net på indsamlingen eller angive et andet navn på den indsamler, der står
bag indsamlingen, hvis der bevidst eller ubevidst anvendes et navn, som kan
give anledning til forveksling med en allerede eksisterende indsamling.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der på indsamlingsområdet bør være
størst mulig gennemsigtighed, så bidragsyderne ikke er i tvivl om, hvad de-
res bidrag går til. En indsamler skal ikke kunne lukrere på en veletableret og
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
velrenommeret indsamlers gode ry ved at anvende et navn, der for den al-
mindelige borger let kan forveksles hermed.
Justitsministeriet finder derfor, at der i indsamlingsloven bør indføres hjem-
mel til, at Indsamlingsnævnet kan træffe afgørelse om, at en indsamler skal
ændre navnet på en indsamling eller angive et andet navn på indsamleren
bag, hvis navnet giver anledning til forveksling med en allerede eksisterende
indsamling, eller der er tale om misbrug.
Hermed tilsigtes det at undgå, at en indsamler kan udnytte en allerede eksi-
sterende indsamling ved at anvende et navn til en ny indsamling eller den
indsamler, der står bag indsamlingen, som kan forveksles med en eksiste-
rende indsamling eller indsamler.
2.5.3. Lovforslagets udformning
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at der i indsamlingslovens § 10,
stk. 3, nr. 4, indføres hjemmel til, at Indsamlingsnævnet kan træffe afgørelse
om, at en indsamler skal ændre navnet på indsamlingen eller angive et andet
navn på den indsamler, der står bag, hvis det giver anledning til forveksling,
eller der er tale om misbrug.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2018 til den 20. august
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Amnesty
International Danmark, BetterNow, Børnenes Kontor, Børns Vilkår, Care
Danmark, Caremaker, Centralmissionen, Danmarks-samfundet, Dansk Er-
hverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkehjælp, Dansk Idrætsforbund,
Dansk Industri, Dansk Røde Kors, Dansk Sømands- og Udlandskirker
(DSUK), Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
De samvirkende menighedsplejer, DGI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finans Danmark, Finans og Leasing, Folkekirkens Nød-
hjælp, Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer,
Frelsens Hær, Gigtforeningen Grænseforeningen, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland, Hjerteforeningen, Indsamlingsnævnet,
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation ISOBRO, Kirkens
Korshær, Københavns Retshjælp, Landsforeningen Evnesvages vel (Lands-
foreningen LEV), Landsforeningen for sukkersyge (Diabetesforeningen),
Landsforeningen til kræftens bekæmpelse (Kræftens Bekæmpelse), Lands-
organisationen Red Barnet (Red Barnet), Læger uden Grænser (MSF), Mel-
lemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Rådet for Socialt Udsatte, Sclerosefor-
eningen, SOS Børnebyerne, Spillemyndigheden, Ældresagen og Århus
Retshjælp.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1919549_0016.png
9. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtel-
ser (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-
retlige aspekter
Ja
Nej
X
Negative kon-
sekvenser/mer-
udgifter (hvis
ja, angiv om-
fang)
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 1, gælder loven ikke for private ind-
samlinger, hvorved forstås indsamlinger, hvor opfordringen rettes til ind-
samlerens bekendte eller til personer, som har særlig tilknytning til indsam-
lingsformålet.
Indsamlinger foretaget blandt juridiske personer vil som følge af forslaget
om at ophæve bestemmelsen i indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 4, som af-
fattet ved lovforslagets § 1, nr. 2, fremover være omfattet af indsamlingslo-
vens regler. Det foreslås på den baggrund at udvide bestemmelsen i indsam-
lingslovens § 2, stk. 1, nr. 1, således at også opfordringer rettet til juridiske
personer, som har særlig tilknytning til indsamlingsformålet, fremover fort-
sat vil være undtaget fra lovens anvendelsesområde.
Det indebærer, at f.eks. en indsamling i et lokalområde til støtte for en lokal
idrætsforening mv., hvor en juridisk person yder bidrag, fremover ikke vil
være omfattet af reglerne i indsamlingsloven, hvis den juridiske person må
anses for at have en særlig tilknytning til indsamlingsformålet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 4, gælder loven ikke for indsamlinger
foretaget blandt juridiske personer.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 4,
således at indsamlingsloven også kommer til at gælde for indsamlinger fo-
retaget blandt juridiske personer. Indsamlinger foretaget blandt juridiske
personer vil således fremover være omfattet af indsamlingslovens regler,
herunder af Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol, medmindre der er tale
om en privat indsamling, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Det følger af indsamlingslovens § 2, stk. 2, at indsamlinger til støtte for po-
litiske partier
uanset at denne type indsamlinger efter indsamlingslovens
§ 2, stk. 1, nr. 5, er undtaget fra lovens anvendelsesområde
ikke må finde
sted som hus- og gadeindsamlinger.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at ophæve lovens § 2, stk. 1, nr. 4. Nr. 5 bliver herefter nr.
4.
Til nr. 4
Indsamlingslovens kapitel 2 indeholder regler om anmeldelsespligt mv.
Forslaget om at ændre overskriften til kapitel 2 i indsamlingsloven, som af-
fattet ved lovforslagets § 1, nr. 4, er en konsekvens af, at den gældende an-
meldelsespligt med lovforslagets § 1, nr. 5, ændres til et tilladelseskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, skal en indsamling anmeldes til Indsam-
lingsnævnet, før den iværksættes.
Det foreslås med ændringen af indsamlingslovens § 3,
stk. 1,
at en indsam-
ling først kan iværksættes, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til ind-
samlingen.
Forslaget indebærer, at Indsamlingsnævnet i forbindelse med en ansøgning
skal foretage en vurdering af, om de formelle betingelser er opfyldt, herun-
der om formålet med indsamlingen er lovligt, og om der er sket betaling i
overensstemmelse med loven. Hvis betingelserne er opfyldt, forudsættes
nævnet at sende en tilladelse til indsamleren inden for to uger efter ansøg-
ningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af indsamlingsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 2, at det ved an-
meldelse af en indsamling skal oplyses, i hvilket tidsrum indsamlingen fo-
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
retages. For at sikre, at borgerne inden for rimelig tid gennem det offentlig-
gjorte regnskab kan se, hvad de indsamlede midler er brugt til, kan der efter
nævnets praksis alene ske anmeldelse af en indsamling med en varighed på
op til et år. Hvis indsamlingen fortsætter ud over et år, skal der foretages
fornyet anmeldelse til nævnet.
Det foreslås med den nye bestemmelse i indsamlingslovens § 3,
stk. 2,
at det
anføres udtrykkeligt i loven, at en tilladelse til en indsamling har gyldighed
i et år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at den er afgrænset til en kor-
tere periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås endvidere med den nye bestemmelse i indsamlingslovens § 3,
stk. 3,
at pålægge indehaveren af en indsamlingsplatform at sikre, at Ind-
samlingsnævnet har givet tilladelse i overensstemmelse med den foreslåede
ændring af lovens § 3, stk. 1, til en indsamling, der oprettes på indsamlings-
platformen, eller at den organisation, der foretager indsamlingen, er omfattet
af lovens § 4, stk. 1.
Ved en indsamlingsplatform forstås bl.a. en internetbaseret platform, som
eventuelt mod betaling
faciliterer indsamlingen.
Forpligtelsen for indehaveren af en indsamlingsplatform til at sikre, at Ind-
samlingsnævnet har givet tilladelse til en indsamling kan opfyldes på for-
skellige måder. Indsamlingsplatformen vil f.eks. kunne stille krav om, at en
indsamler i forbindelse med oprettelse af en indsamling på platformen skal
fremsende sin tilladelse til indsamlingen fra Indsamlingsnævnet. Pligten vil
endvidere kunne opfyldes ved, at en indsamler ved oprettelse af en indsam-
ling på indsamlingsplatformen skal angive et link til Indsamlingsnævnets
hjemmeside med listen over indsamlinger, som har fået tilladelse fra næv-
net. Indsamlingsplatformen vil herefter skulle påse, at indsamleren fremgår
af listen.
En indsamlingsplatform bør efter Justitsministeriets opfattelse have en til-
svarende forpligtelse, når der er tale om en organisation, der kan foretage
indsamlinger uden tilladelse, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 1. I disse til-
fælde vil forpligtelsen kunne opfyldes ved, at indsamlingsplatformen stiller
krav om, at organisationen ved oprettelse af en indsamling på platformen
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
angiver et link til Indsamlingsnævnets hjemmeside med listen over organi-
sationer omfattet af § 4, stk. 1, hvorefter platformen vil skulle påse, at orga-
nisationen fremgår af listen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6, 7 og 9
Der er tale om konsekvensændringer som følge af den forslåede ændring af
indsamlingslovens § 3, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5, som
indebærer, at den gældende anmeldelsespligt ændres til et krav om tilla-
delse.
Til nr. 8
Efter indsamlingslovens § 10, stk. 3, nr. 1-3, har Indsamlingsnævnet hjem-
mel til at træffe afgørelse om tilladelse til at foretage hus- og gadeindsam-
linger, tilladelse til at anvende indsamlede midler til andre formål end angi-
vet i anmeldelsen, samt om overtrædelse af god indsamlingsskik.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i indsamlingslovens § 10,
stk. 3, nr. 4, som indebærer, at Indsamlingsnævnet kan træffe afgørelse om,
at en indsamler skal ændre navnet på sin indsamling eller angive et andet
navn på den, der står bag indsamlingen, hvis navnet giver anledning til for-
veksling med en eksisterende indsamling eller indsamler, eller hvis der i den
forbindelse er tale om misbrug.
Indsamlingsnævnet vil f.eks. kunne træffe afgørelse om navneændring, hvis
der anvendes et navn til en indsamling eller den indsamler, der står bag ind-
samlingen, som let kan forveksles med en allerede eksisterende velkendt
indsamling, og som derfor kan give bidragsyderne anledning til at tro, at
deres bidrag går til den allerede eksisterende velkendte indsamling.
Afgørelse herom vil skulle træffes i forbindelse med ansøgningen og der-
med som en forudsætning for at få tilladelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Forslaget til ændringen af lovens § 14,
stk. 1, nr. 1,
er en konsekvensændring
som følge af den forslåede ændring af indsamlingslovens § 3, stk. 1, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5, som indebærer, at den gældende anmel-
delsespligt ændres til et krav om tilladelse.
Efter indsamlingslovens § 14, stk. 2, afvises ansøgninger om tilladelse til
hus- og gadeindsamlinger, hvis der ikke i forbindelse med ansøgningen til
Indsamlingsnævnet er betalt et gebyr i overensstemmelse med lovens § 14,
stk. 1. Hvis en ansøgning afvises, tilbagebetales beløb indbetalt efter § 14,
stk. 1.
På baggrund af forslaget om at ændre den gældende anmeldelsesordning for
almindelige indsamlinger til en tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr.
5, foreslås det med ændringen af § 14,
stk. 2,
at ansøgninger efter lovens §
3 ligeledes afvises, hvis ikke der i forbindelse med ansøgningen er betalt
gebyr i overensstemmelse med lovens § 14, stk. 1. Derudover vil beløbet
skulle tilbagebetales, hvis ansøgningen afvises.
Til nr. 11
Efter indsamlingslovens § 16, stk. 1, straffes en overtrædelse af anmeldel-
sespligten efter lovens § 3, stk. 1, med bøde, medmindre højere straf er for-
skyldt efter den øvrige lovgivning.
Det foreslås med ændringen af lovens § 16, stk. 1, at en indsamling foretaget
uden tilladelse, jf. lovens § 3, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
5, fremover vil kunne straffes med bøde. Det foreslås endvidere, at en over-
trædelse af forpligtelsen for indehaveren af en indsamlingsplatform til at
sikre, at indsamlinger først oprettes på platformen, når Indsamlingsnævnet
har givet tilladelse til indsamlingen, jf. forslaget til lovens § 3, stk. 3, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5, ligeledes vil kunne straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det indebærer, at indsamling foretaget uden tilladelse vil kunne straffes med
bøde, ligesom indehaveren af en indsamlingsplatform vil kunne straffes med
bøde, hvis der på den pågældende indsamlingsplatform er oprettet indsam-
linger, der ikke har fået tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Det foreslås imidler-
tid, at ændringen af indsamlingslovens § 3, som affattet ved lovforslagets §
1, nr. 5, ikke finder anvendelse på sager, hvor anmeldelse er indgivet til
Indsamlingsnævnet før den 1. januar 2019. Det indebærer, at de anmeldel-
ser, der er indgivet før den 1. januar 2019, færdigbehandles efter de hidtil
gældende regler. Pligten for indehaveren af en indsamlingsplatform til at
sikre, at en indsamling først oprettes på platformen, når Indsamlingsnævnet
har givet tilladelse til indsamlingen, indtræder således også først den 1. ja-
nuar 2019.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at lov-
forslaget ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland, med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har overtaget indsamlingsområdet. Loven skal derfor ikke gælde
eller kunne sættes i kraft for Færøerne.
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1919549_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I indsamlingsloven, lov nr. 511 af
26. maj 2014, foretages følgende
ændringer:
§ 2.
Loven gælder ikke for føl-
gende:
1) Private indsamlinger, hvorved
forstås indsamlinger, hvor opfor-
dringen rettes til indsamlerens be-
kendte eller til personer, som har
særlig tilknytning til indsamlings-
formålet.
2-3) ---
4) Indsamlinger foretaget blandt ju-
ridiske personer.
5-6) ---
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter
»bekendte eller til«: »fysiske eller
juridiske«.
2.
§ 2, stk. 1, nr. 4,
ophæves.
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 4 og 5.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, nr. 5, må ind-
3.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr.
samlinger til støtte for politiske par- 5« til: »stk. 1, nr. 4«.
tier ikke finde sted som hus- og ga-
deindsamlinger.
Kapitel 2
4.
»Kapitel 2
Tilladelseskrav m.v.«
Anmeldelsespligt m.v.
§ 3.
En indsamling skal anmeldes
5.
§ 3, stk. 1,
ophæves, og i stedet
til Indsamlingsnævnet, inden ind- indsættes:
samlingen iværksættes, jf. dog § 4, »En indsamling kan først iværksæt-
stk. 1. Ved anmeldelse af en ind- tes, når Indsamlingsnævnet har gi-
samling skal formålet med indsam- vet tilladelse til indsamlingen, jf.
lingen anføres.
dog § 4, stk. 1. Ved ansøgning om
tilladelse til en indsamling skal for-
målet med indsamlingen anføres.
Stk. 2.
Indsamlingsnævnets tilla-
delse til en indsamling efter stk. 1
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1919549_0024.png
Stk. 2.
Når indsamlingen er afslut-
tet, skal der indsendes regnskab
herfor til Indsamlingsnævnet, jf.
dog § 4, stk. 1.
har gyldighed i et år, medmindre
det fremgår af tilladelsen, at tilla-
delsen er afgrænset til en kortere
periode.
Stk. 3.
Indehaveren af en indsam-
lingsplatform skal sikre, at Indsam-
lingsnævnet har givet tilladelse ef-
ter stk. 1 til en indsamling, der op-
rettes på indsamlingsplatformen,
eller at den organisation, der foreta-
ger indsamlingen, er omfattet af §
4, stk. 1.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§ 4.
En organisation, der er god-
6.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »anmeldelse«
kendt af skatteministeren som be- til: »tilladelse«.
rettiget til at modtage gaver, som
kan fradrages ved indkomstopgø-
relsen, kan foretage indsamlinger
uden anmeldelse og efterfølgende
indsendelse af regnskab, hvis orga-
nisationen til Indsamlingsnævnet
har indsendt oplysninger om
1-3) ---
Stk. 2-4. ---
§ 10.
Indsamlingsnævnet fører til-
7.
I
§ 10, stk. 1,
ændres »anmeldte
syn med, at indsamlinger foretages indsamlinger« til: »tilladte indsam-
i overensstemmelse med denne lov, linger«, i
§ 10, stk. 2,
ændres »an-
og fører en offentligt tilgængelig meldelsen« til: »ansøgningen«, og i
fortegnelse over anmeldte indsam-
§ 10, stk. 3, nr. 2,
ændres »anmel-
linger, jf. § 3, stk. 1, og de organi- delsen og« til: »ansøgningen,«.
sationer, der er omfattet af § 4, stk.
1, samt godkendte indsamlinger, jf.
§ 5, stk. 2, og § 6, stk. 2. Nævnet
offentliggør regnskaber for indsam-
linger på nævnets hjemmeside.
Stk. 2.
Indsamlingsnævnet fører til-
syn med, at de indsamlede midler er
anvendt i overensstemmelse med
det formål, der er angivet i anmel-
delsen, og at formålet er lovligt.
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1919549_0025.png
Stk. 3.
Indsamlingsnævnet træffer
afgørelse i sager om
1) ---
2) tilladelse til anvendelse af ind-
samlede midler til andre formål end
angivet i anmeldelsen og
3) overtrædelse af god indsamlings-
8.
I
§ 10, stk. 3, nr. 3,
ændres » jf. §
skik, jf. § 8.
8.« til: »jf. § 8, og«, og som
nr. 4
indsættes:
»4) ændring af navnet på en ind-
samling eller den indsamler, der
står bag indsamlingen, hvis navnet
giver anledning til forveksling med
en eksisterende indsamling, eller
der er tale om misbrug.«
§ 12.
Indsamlingsnævnet kan hos
9.
I
§ 12
og
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
æn-
en indsamler eller hjælpeorganisa- dres »anmeldelse« til: »ansøg-
tion kræve yderligere oplysninger ning«.
til belysning af en anmeldelse, af-
gørelse eller klage eller af, om et
forhold giver anledning til nærmere
undersøgelse.
§ 15.
Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om fremgangsmå-
den ved indsamlinger og om den
kontrol, som skal udøves med an-
vendelsen af de indsamlede midler.
Justitsministeren fastsætter endvi-
dere regler om, hvordan anmeldelse
og indsendelse af regnskab skal
ske. Justitsministeren fastsætter
herudover nærmere regler om ind-
hold og dokumentation i forbin-
delse med ansøgninger efter §§ 5 og
6.
Stk. 2. ---
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 327: Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven (Udvidelse af lovens anvendelsesområde til indsamlinger foretaget blandt juridiske personer mv.) (lovudkast), fra justitsministeren
1919549_0026.png
§ 14.
Organisationer skal i forbin-
delse med indsamlinger omfattet af
loven betale følgende:
1) 1.000 kr. i forbindelse med ind-
givelse af anmeldelse om indsam-
ling.
2-7) ---
Stk. 2.
Ansøgninger, jf. stk. 1, nr. 3-
7, afvises, hvis betingelsen i stk. 1
ikke er opfyldt. Beløb efter stk. 1,
nr. 3-7, tilbagebetales, hvis ansøg-
ningen ikke imødekommes.
Stk. 3-5. ---
10.
I
§ 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »an-
meldelse om« til: »ansøgning om
tilladelse til«, og to steder i
§ 14,
stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 3-7,« til: »
stk. 1, nr. 1 og 3-7,«.
§ 16.
Overtrædelse af § 2, stk. 2, §
11.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »§ 3, stk.
3, stk. 1, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, og § 1,« til: »§ 3, stk. 1 og 3,«.
7 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Stk. 2-3. ---
26