Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1915763_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 31. maj 2018
JOURNAL NR.
RA-2018-2100105-2
SAGSBEHANDLER: RHW/
Anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017
Jeg sender herved Rigsadvokatens årlige redegørelse om anvendelsen af langvarige
varetægtsfængslinger.
dom i 1. instans) i 2017.
Af redegørelsen fremgår blandt andet:
Antallet af varetægtsfængslinger i 2017 er steget med 3,0 pct. i forhold til 2016.
Antallet af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 er faldet med 4,8 pct. i
forhold til 2016.
Den gennemsnitlige varighed af de langvarige varetægtsfængslinger i 2017 er
faldet med 0,6 måned (18 dage) i forhold til 2016.
Antallet af langvarige varetægtsfængslinger af personer under 18 år i 2017 er
steget med 31,5 pct. i forhold til 2016.
Jeg skal i forbindelse med ovenstående generelt bemærke, at udviklingen i antallet af
langvarige varetægtsfængslinger i væsentlig grad vil kunne bero på en række forskellige
faktorer med hensyn til udviklingen i og bekæmpelsen af kriminalitet. En stigning eller
et fald i antallet af langvarige varetægtsfængslinger fra et år til et andet kan derfor ikke
vurderes isoleret og vil ikke i sig selv være udtryk for en ændret anvendelse af
varetægtsfængsling.
Redegørelsen
indeholder
data
for
langvarige
varetægtsfængslinger (dvs. varetægtsfængslinger, der varer mere end 3 måneder inden
1
Page 1 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
1915763_0002.png
Således vil f.eks. en stigning eller et fald på de sagsområder, hvor varetægtsfængsling
anvendes, og hvor efterforskningen ofte kan nødvendiggøre en længerevarende brug af
varetægtsfængsling, naturligt kunne indebære en tilsvarende udvikling i antallet af
langvarige varetægtsfængslinger. Tilsvarende vil prioritering af en særlig politimæssig
indsats på bestemte sagsområder, f.eks. over for grovere bandekriminalitet, naturligt
kunne påvirke udviklingen i antallet af langvarige varetægtsfængslinger, ligesom den
samlede prioritering af politiets ressourcer vil kunne påvirke antallet af langvarige
varetægtsfængslinger.
Et løbende fokus på og tilsyn med varetægtsfængslingers varighed vil dog under alle
omstændigheder kunne medvirke til at sikre, at efterforskningen i den enkelte sag
løbende tilrettelægges og fremmes med henblik på at begrænse varetægtsfængslingens
længde, sådan at anvendelsen af varetægtsfængsling ikke udstrækkes længere end
nødvendigt. Der henvises i den forbindelse til pkt. 4 nedenfor.
1. Datagrundlag og opgørelsesmetode mv.
1.1. Datagrundlag
Denne redegørelse om anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 er baseret
på udtræk af statistiske oplysninger fra Rigsadvokatens ledelsesinformationsværktøj,
QlikView. Som i de tidligere års redegørelser for anvendelsen af langvarige
varetægtsfængslinger er QlikViews datagrundlag politiets sagsbehandlingssystem,
POLSAS. Metoderne, hvormed QlikView indsamler og bearbejder data, er blevet teknisk
optimeret siden min seneste redegørelse af 7. august 2017.
Optimeringen sikrer en mere effektiv databehandling, men indebærer også, at data
behandles anderledes end tidligere år. For at sikre en pålidelig sammenligning af data
for langvarige varetægtsfængslinger i 2017 med tidligere års data for langvarige
varetægtsfængslinger er data for 2014, 2015 og 2016 medtaget i dette års udtræk fra
QlikView og indgår i redegørelsen for anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger.
Mulighederne for at forbedre og eventuelt udbygge datagrundlaget i Qlikview med hensyn
til varetægtsfængslinger indgår i den løbende udvikling af databehandlingen hos
Rigsadvokaten, herunder i samarbejde med Rigspolitiet. Jeg oplyste senest i min
redegørelse af 7. august 2017 om Rigsadvokatens igangværende arbejde med at
tilvejebringe et nyt opdateret datagrundlag vedrørende blandt andet oplysninger om
anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger. Der udestår fortsat udviklingsarbejde
med
applikationen.
Nærværende
redegørelse
om
anvendelsen
af
langvarige
varetægtsfængslinger i 2017 er derfor baseret på et datagrundlag svarende til det, der
siden redegørelsen fra 2011-2012 har været anvendt ved mine årlige redegørelse. Det er
2
Page 2 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
1915763_0003.png
min forventning, at den nye applikation er færdigudviklet og klar til brug ved opgørelsen
af langvarige varetægtsfængslinger i 2018.
1.2. Opgørelsesmetode, særlige forhold og ændringer mv.
For så vidt angår afgrænsning og periodisering af datagrundlaget sammenholdt med
redegørelser om langvarige varetægtsfængslinger før 2011, der var baseret på den
manuelle indberetningsordning, henvises til min redegørelse af 19. juni 2013.
For så vidt angår særlige forhold med hensyn til opgørelsesmetode og afgrænsning af
datagrundlaget henviser jeg i øvrigt til noterne til tabellerne medtaget i bilaget.
Datapålidelighed mv.
Da opgørelsen er baseret på dataudtræk fra politiets sagsbehandlingssystem POLSAS, vil
data være dynamiske, og efterfølgende opdateringer i systemet vil således kunne have
betydning for opgørelsen, herunder opgørelser for tidligere år. Efterfølgende
opdateringer kan f.eks. skyldes rettelse af indtastningsfejl, indtastning af senere
kommende eller eventuelt forsinkede opdateringer eller justering af dataudtræk til
QlikView.
Der er en vis datausikkerhed som følge af politikredsenes manglende eller urigtige
registrering af oplysninger i systemet og som følge af manglende præcision i de
definitioner/koder, der fastlægger, hvilke data der udtrækkes fra POLSAS til den enkelte
applikation
i
QlikView.
Rigsadvokaten
arbejder
sammen
med
Rigspolitiet
og
politikredsene løbende på at sikre datapålideligheden i POLSAS, på at korrigere
manglende eller urigtige data og på at præcisere dataudtræk til QlikView.
Opgørelsen af langvarige varetægtsfængslinger i nærværende redegørelse må således
læses med det nævnte forbehold.
2. Anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2017
Bilaget til denne redegørelse indeholder tabeller med nærmere data om antallet,
andelen og varigheden mv. af langvarige varetægtsfængslinger i 2017. Med henblik på
sammenligning er tillige medtaget data vedrørende 2014-2016.
Der har fra 2016 til 2017 været en stigning i det samlede antal varetægtsfængslinger på
3,0 procent, men et fald på 0,4 pct. i forhold til 2015 og et fald på 12 pct. i forhold til
2014. Der har samtidig været et fald i antallet af langvarige varetægtsfængslinger på 4,8
pct. i forhold til 2016, og andelen af de varetægtsfængslinger, der bliver langvarige, er
fra
2016
faldet
med
2,3
procentpoint
i
forhold
til
det
samlede
antal
varetægtsfængslinger. Den gennemsnitlige varighed af langvarige varetægtsfængslinger
3
Page 3 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
1915763_0004.png
er faldet med 0,6 måned fra 2016 til 2017. Der henvises i øvrigt til tabel 1 i bilaget, hvor
antal, andel og varighed af langvarige varetægtsfængslinger er angivet for hver enkelt
af de 12 politikredse for 2014-2017.
Gennemsnitlig
varighed af
langvarige
varetægtsfængsli
nger
6,0
6,5
6,5
5,9
antallet
af
langvarige
Antal
År
varetægtsfængsli
nger i alt
2014
2015
2016
2017
Som
4984
4408
4261
4390
anført
i
tidligere
Antal langvarige
varetægtsfængsli
nger
1364
1289
1256
1196
års
Andel af
langvarige
varetægtsfængsli
nger
27,4%
29,2%
29,5%
27,2%
redegørelser,
varierer
varetægtsfængslinger ganske betydeligt fra politikreds til politikreds og over tid i den
enkelte kreds. Dette indikerer blandt andet, at fordelingen af de mere komplicerede og
alvorlige sager, der kan føre til langvarige varetægtsfængslinger, er ujævn tidsmæssigt
og geografisk.
Antallet af personer under 18 år, der har været varetægtsfængslet, er steget med 22,8
pct. fra 2016 til 2017. Antallet af langvarige varetægtsfængslinger af personer under 18
år er steget med 31,5 pct. i samme periode. Andelen af varetægtsfængslinger, som er
langvarige, er tilsvarende steget med 2,4 procentpoint. I øvrigt henvises til tabel 2 i
bilaget, hvor antal, andel og varighed af langvarige varetægtsfængslinger af personer
under 18 år er angivet fordelt på alder for henholdsvis 2014, 2015, 2016 og 2017.
Samlet
År
antal
varetægtsfængslinger
af personer under 18
år
219
156
162
199
Antal
langvarige
Andel
langvarige
varetægtsfængslinger af
personer under 18 år
65
41
54
71
varetægtsfængslinger af
personer under 18 år
29,7 %
26,3 %
33,3 %
35,7 %
2014
2015
2016
2017
Tabel 3 og 4 i bilaget indeholder nærmere oplysninger om antallet og varigheden af
varetægtsfængslinger fordelt på de enkelte sagsområder. Det fremgår blandt andet, at
4
Page 4 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
1915763_0005.png
der inden for sagsområderne indbrud, økonomisk kriminalitet samt narkotika og
smugling, har været et fald i anvendelsen af varetægtsfængsling fra 2016 til 2017, mens
der ses en stigning i anvendelsen inden for sagsområderne drab mv., vold,
sædelighedsforbrydelser, tyveri samt øvrige straffelov.
Det fremgår endvidere, at der i 2017 har været en stigning i anvendelsen af langvarige
varetægtsfængslinger inden for sagsområderne drab mv., vold, sædelighed, økonomisk
kriminalitet og øvrig straffelov, herunder brugstyveri, mens der ses et fald inden for
områderne røveri, indbrud, tyveri samt narkotika og smugling. I forhold til sagsområdet
øvrig straffelov, herunder brugstyveri, er det særligt besiddelse af skydevåben under
særligt skærpende omstændigheder, trusler på livet, forvoldelse af fare for liv og
førlighed, frihedsberøvelse samt brugstyveri af personbil, som giver anledning til
langvarige varetægtsfængslinger. Se nærmere tabel 3 i bilaget. Tabellerne viser også, at
det særligt er inden for områderne narkotika og smugling samt økonomisk kriminalitet,
at den gennemsnitlige varighed af langvarige varetægtsfængslinger er faldet. Varigheden
er længst inden for drab mv., sædelighed samt narkotika og smugling.
Tabel 4 i bilaget viser desuden, at der er sket et betydeligt fald i antallet af
varetægtsfængslinger,
som
strækker
sig
ud
over
seks
måneder
samt
varetægtsfængslinger, som strækker sig ud over et år. Det er særligt inden for
sagsområdet narkotika og smugling, at der er sket et fald.
I tabel 5 i bilaget er gengivet oplysninger om antallet og varigheden af
varetægtsfængslinger fordelt på antallet af arrestanter i det enkelte sagskompleks. Som
det fremgår, er andelen af langvarige varetægtsfængslinger højest i de sager, hvor
antallet af personer i samme hovedforhold er højst. Andelen er således 51,4 pct. i sager
med 5 personer eller derover i samme hovedforhold. Den gennemsnitlige varighed er
tilsvarende længst i sager med 5 personer eller derover i samme hovedforhold.
Tabel 6 i bilaget angiver, hvordan sager med langvarige varetægtsfængslinger er
afsluttet. Der er i 2017 sket domfældelse i 86,5 pct. af sagerne. Af de sager, hvor der er
sket domfældelse, er 81,5 pct. afgjort med ubetinget fængselsstraf, 12,5 pct. med
foranstaltningsdomme efter straffelovens §§ 68-70 (psykisk syge mv.) og 4,6 pct. med
kombinationsdomme med delvis betinget/ubetinget fængselsstraf. Resten af sagerne
fordeler sig på betingede domme, bødestraf samt et tiltalefrafald uden særlige vilkår.
3. Særligt om varetægtsfængslingers længde i forhold til tidsgrænserne i
retsplejelovens § 768 a
5
Page 5 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
Der er i retsplejelovens § 768 a fastsat frister for varetægtsfængslingers varighed. Det
følger således af § 768 a, stk. 1, at varetægtsfængsling ikke – medmindre retten finder,
at der foreligger særlige omstændigheder – må overstige et tidsrum på 6 måneder, når
sigtelsen angår en lovovertrædelse, som efter loven ikke kan medføre fængsel i 6 år,
eller 1 år, når sigtelsen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel
i 6 år eller derover. Er arrestanten under 18 år, er fristerne for varetægtsfængsling
henholdsvis 4 måneder og 8 måneder og kan kun fraviges, hvis der foreligger helt særlige
omstændigheder, jf. § 768 a, stk. 2.
Retsplejelovens tidsfrister i § 768 a omfatter perioden, indtil hovedforhandlingen
begynder i første instans. Som senest omtalt i min redegørelse af 7. august 2017 om
anvendelse af langvarige varetægtsfængslinger i 2016 omfatter datatræk fra QlikView
imidlertid sager, hvor der ikke er truffet afgørelse i første instans inden udløb af fristerne
i § 768 a. Det betyder, at dataudtræk fra QlikView kan omfatte sager, hvor fristen efter
§ 768 a i QlikView angives som overskredet, uden at dette reelt er tilfældet. Dette vil
være situationen, hvis fristen i § 768 a indtræder i perioden mellem hovedforhandlingens
begyndelse i første instans og sagens afgørelse i første instans. Det kan f.eks. ske i større
og længerevarende straffesager med mange retsdage. Som oplyst ovenfor under pkt. 1
arbejder Rigsadvokaten fortsat på en ny datamodel, som blandt andet vil omfatte
oplysninger om varetægtsfængslinger. Spørgsmålet om justering af dataudtræk til
QlikView i relation til de almindelige tidsgrænser i retsplejelovens § 768 a vil indgå i
arbejdet med denne nye datamodel.
På den baggrund har Rigsadvokaten i denne redegørelse ikke medtaget oplysninger fra
QlikView om sager, hvor fristen i retsplejelovens § 768 a er overskredet.
I stedet medtages oplysninger fra de regionale statsadvokater om antallet af
varetægtsfængslinger, hvor fristen efter § 768 a er overskredet. Efter disse oplysninger
har der i 2017 i alt på landsplan været 35 varetægtsfængslinger, hvor tidsgrænserne er
overskredet. De tilsvarende tal for 2016 var 25, og for 2015 var tallet 42.
I forbindelse med statsadvokaternes årlige indberetning om kvalitet og legalitet i
politikredsenes straffesagsbehandling har Rigsadvokaten modtaget orientering om
baggrunden for den tidsmæssige udstrækning af varetægtsfængslingen i de ovennævnte
sager, hvor politikredsene – forud for at der fremsættes begæring om fortsat fængsling
ud over tidsgrænserne i retsplejelovens § 768 a – skal forelægge spørgsmålet om
fængslingens opretholdelse for statsadvokaten.
6
Page 6 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
1915763_0007.png
Statsadvokaterne har blandt andet oplyst, at der i de pågældende sager, hvor
varetægtsfængslingerne har været særligt langvarige, er tale om særlig grov
kriminalitet, herunder terror, drab og organiseret indbrud.
Blandt de forhold, som statsadvokaterne har peget på som årsager til, at
varetægtsfængslinger må udstrækkes ud over tidsgrænserne i retsplejelovens § 768 a, er
navnlig elementer knyttet til den enkelte sags kompleksitet og efterforskningsmæssige
omfang, ligesom gennemførelsen af mentalundersøgelse og berammelsesudfordringer har
haft betydning i et mindre antal sager.
4. Initiativer med henblik på at begrænse den tidsmæssige udstrækning af
varetægtsfængslinger
Politiet og anklagemyndigheden arbejder løbende på at sikre, at varetægtsfængslinger
ikke udstrækkes længere end nødvendigt. Som beskrevet i mine seneste redegørelser,
har anklagemyndigheden gennemført en række tiltag på dette område og for at følge
udviklingen nøje.
Anklagemyndigheden
på.
I 2017 er der blandt andet i alle advokaturer med arrestantsager udpeget en
arrestantansvarlig så der i den enkelte advokatur er én tovholder på arrestantsagerne.
Udpegningen bidrager til en umiddelbar koordinering af arrestantsagernes fremdrift og
sikrer et bindeled mellem politisøjlen og anklagemyndigheden under efterforskningen.
I 2017 har Rigsadvokaten desuden i samarbejde med flere politikredse udviklet en
elektronisk sagsstyringsoversigt til at støtte den arrestantansvarliges daglige koordinering
af arrestantsager. Den elektroniske oversigt giver samtidig statsadvokaterne et bedre og
mere
systematisk
indblik
i
anvendelsen
af
langvarige
varetægtsfængslinger.
Styringsoversigten er færdigudviklet og er udsendt til alle politikredse, der har mulighed
for at anvende oversigten i løbet af 2018, samtidig med at der ved et antal udvalgte
embeder forventes gennemført en egentlig pilottest, inden der tages stilling til, om
styringsoversigten skal gøres obligatorisk ved alle embeder.
Anvendelsen
af
sagsstyringsoversigten
for
varetægtsfængsling,
konceptet
for
har
blandt
andet
udrullet
et
sagsstyringskoncept
for
efterforskningen under varetægtsfængsling i alle politikredse, som der løbende følges op
statsadvokaternes tilsyn med varetægtsfængslinger samt andre konkrete tiltag drøftes
endvidere løbende på møder i anklagemyndighedens Forum for Kvalitet og Udvikling.
7
Page 7 of 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om Rigsadvokatens redegørelser om anvendelsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2017 og anvendelsen af varetægtsfængsling i isolation i 2017´, fra justitsministeren
Som anført i mine seneste redegørelser fører statsadvokaterne endvidere løbende tilsyn
med politikredsenes anvendelse af varetægtsfængslinger. Statsadvokaterne følger via
QlikView regelmæssigt anvendelsen af varetægtsfængslinger og følger i forbindelse med
tilsynsbesøg mv. i de enkelte kredse op på status i kredsen og drøfter udviklingen både i
relation til varetægtsfængslingernes antal og varighed. I relation til de særligt langvarige
varetægtsfængslinger, der overskrider fristerne i retsplejelovens § 768 a, følger
statsadvokaterne op på, at de enkelte politikredse forelægger samtlige sager, jf. også
ovenfor under pkt. 3, ligesom statsadvokaterne giver Rigsadvokaten en overordnet
redegørelse for de pågældende sager med en beskrivelse af baggrunden for den
tidsmæssige udstrækning af varetægtsfængslingen.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Statsadvokat
8
Page 8 of 8