Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 316
Offentligt
Netværkssamråd
En effektevaluering af servicelovens § 57 c
SOFIE MULVAD-REINHARDT
JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSKONTOR
JUNI 2018
ISBN 978-87-93469-15-0
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0002.png
Sammenfatning
Lovbestemmelsen om netværkssamråd, § 57 c i Lov om social service, trådte i kraft 1. oktober 2014
og omhandler kommunernes forpligtelse til at indkalde relevante parter til et netværkssamråd i
tilfælde, hvor unge under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet. Samtidig med
lovbestemmelsens vedtagelse blev det besluttet, at brugen af netværkssamråd skulle evalueres.
I en tidligere evaluering er kommunernes brug af netværkssamråd kortlagt, herunder omfanget og
arten af sager det anvendes i, netværkssamrådenes sammensætning, typer af aftaler der indgås samt
opfattelsen af udfordringer og fordele ved anvendelsen af netværkssamråd. Yderligere belyser den
tidligere evaluering processen fra modtagelse af sagen fra politiet til indkaldelse, afholdelse af og
opfølgning på netværkssamråd.
1
Nærværende evaluering har til formål at undersøge en
kriminalpræventiv effekt af netværkssamråd. Dette gøres ved at undersøge, om brugen af
netværkssamråd mindsker de unges risiko for, at de på ny mistænkes, sigtes eller dømmes for
kriminalitet.
For at kunne undersøge en kriminalpræventiv effekt af netværkssamråd er det nødvendigt at kunne
vurdere, hvordan det ville have været gået, hvis de unge ikke havde haft mulighed for at deltage i
netværkssamråd efterfølgende. Dette sker ved at sammenligne med personer, der ikke adskiller sig
fra de unge, som er i målgruppen for netværkssamråd, på andre væsentlige faktorer end de sociale
myndigheders indsats. De faktorer, der i denne sammenhæng er væsentlige, er forhold, som er af
betydning for de unges kriminalitetsrisiko. I denne undersøgelse måles dette ved køn, debutalder for
kriminalitet samt tidligere mistanker/sigtelser vedrørende kriminelle forhold.
Der anvendes et kvasi-eksperimentelt design, hvor forsøgs- og kontrolgruppen ikke er tilfældigt
udvalgt, men er søgt konstrueret på en sådan måde, at de må forventes at være sammenlignelige med
hensyn til risiko for tilbagefald til ny kriminalitet. For at kunne konstruere en sammenlignelig
kontrolgruppe er det valgt at lade forsøgsgruppen bestå af alle de unge, der er i
målgruppen
for
netværkssamråd, heriblandt både de unge, som har deltaget i netværkssamråd, og de unge, som ikke
har deltaget i netværkssamråd. Kontrolgruppen består af unge i målgruppen for foreløbige
handleplaner, dvs. den bestemmelse i Lov om social service, som netværkssamråd erstattede.
Dele af de deskriptive analyser peger i retning af en tendens til et lidt mindre recidiv blandt
forsøgsgruppen, men effektmålingen viser
efter der er kontrolleret for øvrige forskelle mellem de
to grupper
at der ikke er statistisk signifikant forskel i recidivrisikoen for unge i forsøgs- og
kontrolgruppen. Det kan således ikke fastslås, at netværkssamråd påvirker de unges risiko for at
recidivere i form af på ny at blive mistænkt/sigtet for straffelovsovertrædelser og
særlovsovertrædelser, at blive mistænkt/sigtet for straffelovsovertrædelser, at blive mistænkt/sigtet
for personfarlig kriminalitet, at modtage en fældende afgørelse eller en ubetinget dom. Undersøgelsen
1
Tine Fuglsang (2016):
Netværkssamråd. Kommunernes anvendelse af og erfaringer med servicelovens § 57 c.
Justitsministeriets Forskningskontor.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
er gennemført med både en recidivperiode på halvandet år og på to år. Analyserne for de to
observationsperioder viser samme overordnede resultater.
Det bemærkes, at idet unge i målgruppen for at modtage netværkssamråd i denne undersøgelse
sammenlignes med unge i målgruppen for at få udarbejdet en foreløbig handleplan, kan det på
baggrund af analyserne derfor alene konkluderes, at der ikke kan påvises en hverken positiv eller
negativ effekt af at være i målgruppen for netværkssamråd i forhold til at være i målgruppen for
foreløbige handleplaner. Det er ikke muligt at sige noget om en eventuel effekt af netværkssamråd i
forhold til ikke at have modtaget nogen form for indsats.
Analyserne er udarbejdet på et beskedent datagrundlag, og det skal understreges, at der en væsentlig
usikkerhed forbundet med resultaterne.
En mulig forklaring på, at der ikke kan påvises en effekt af kommunernes afholdelse af
netværkssamråd kan være, at det alene er to tredjedele i forsøgsgruppen, der reelt har deltaget i
netværkssamråd, jf. at forsøgsgruppen dækker hele målgruppen for netværkssamråd. En eventuel
effekt af indsatsen skal derfor være markant for at kunne slå igennem for den samlede forsøgsgruppe.
En anden forklaring på, at analyserne ikke viser en effekt af netværkssamråd, kan være nogle af de
barrierer, som fagpersoner oplever i tilknytning til afholdelse af netværkssamråd
herunder
vanskeligheder i forhold til at inddrage et bredere netværk og i forhold til at afholde netværkssamråd
for unge, der er i varetægtssurrogat m.v., se også den tidligere evaluering
og som kan tænkes at
være af betydning for samrådenes kriminalpræventive effekt.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
Indhold
1. INDLEDNING .............................................................................................................................................................. 5
2. INDHOLD OG HENSIGT MED NETVÆRKSSAMRÅD ....................................................................................... 5
3. FREMGANGSMÅDE OG UNDERSØGELSENS EMPIRISKE GRUNDLAG .................................................... 6
3.1 F
ORSØGSGRUPPEN
.................................................................................................................................................... 7
3.2 D
EN HISTORISKE KONTROLGRUPPE
......................................................................................................................... 10
3.3 O
BSERVATIONSPERIODER OG RECIDIVKRITERIER
.................................................................................................... 12
4. BESKRIVELSE AF FORSØGSGRUPPEN ............................................................................................................. 12
4.1 K
ARAKTERISTIKA VED FORSØGSGRUPPEN
.............................................................................................................. 13
4.2 F
ORSØGSGRUPPENS RECIDIV
................................................................................................................................... 15
5. ANALYSE AF FORSØGS- OG KONTROLGRUPPE ........................................................................................... 17
5.1 S
AMMENLIGNING AF FORSØGS
-
OG KONTROLGRUPPE
............................................................................................. 17
5.2 S
AMMENLIGNING AF FORSØGS
-
OG DEN HISTORISKE KONTROLGRUPPES RECIDIV
................................................... 20
5.3 R
EGRESSIONSANALYSE
EFFEKTEN AF NETVÆRKSSAMRÅD
................................................................................... 22
BILAG 1 .......................................................................................................................................................................... 27
BILAG 2 .......................................................................................................................................................................... 27
BILAG 3 .......................................................................................................................................................................... 28
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0005.png
1. Indledning
Lovbestemmelsen om netværkssamråd, § 57 c i Lov om social service (herefter serviceloven), trådte
i kraft 1. oktober 2014 og omhandler kommunernes forpligtelse til at indkalde relevante parter til et
netværkssamråd i tilfælde, hvor unge under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Samtidig med lovbestemmelsens vedtagelse blev det besluttet, at brugen af netværkssamråd skulle
evalueres.
I en tidligere evaluering er kommunernes brug af netværkssamråd kortlagt, herunder omfanget og
arten af sager det anvendes i, netværkssamrådenes sammensætning, typer af aftaler der indgås samt
opfattelsen af udfordringer og fordele ved anvendelsen af netværkssamråd.
2
Yderligere belyser den
tidligere evaluering processen fra modtagelse af sagen fra politiet til indkaldelse, afholdelse af og
opfølgning på netværkssamråd. Nærværende evaluering har til formål at undersøge en
kriminalpræventiv effekt af netværkssamråd. Dette gøres ved at undersøge, om brugen af
netværkssamråd mindsker de unges risiko for, at de på ny mistænkes/sigtes eller dømmes for
kriminalitet.
2. Indhold og hensigt med netværkssamråd
3
En del af Aftalen om satspuljen på det sociale område 2014-2017
indbefatter initiativet ”Ny
indsats
mod asocial adfærd
– Ansvar og Konsekvens.”
Som en del af udmøntningen af initiativet vedtog
Folketinget en ændring i Lov om social service, så der indførtes en bestemmelse om netværkssamråd.
Med virkning fra 1. oktober 2014 lyder lovteksten i servicelovens § 57 c således:
§ 57 c. Kommunalbestyrelsen skal, senest 7 dage efter den har modtaget dokumentation fra
politiet om, at en ung under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet,
indkalde den unge, forældremyndighedsindehaveren, eventuelt relevante personer fra
netværket og relevante fagpersoner til et netværkssamråd.
På baggrund af drøftelser på netværkssamrådet skal de sociale myndigheder udarbejde en handleplan
for, hvilke initiativer og handlepligter der kan modvirke yderligere kriminalitet hos den unge. Hvis
den unge inden for et år efter netværkssamrådet igen er mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet, skal kommunen vurdere, om der er behov for at revidere handleplanen, dog uden at
indkalde til et nyt netværkssamråd.
Bestemmelsen om netværkssamråd erstattede den tidligere bestemmelse i servicelovens § 57 c, som
indebar, at kommunen skulle udarbejde en handleplan
og en foreløbig handleplan senest 7 dage
efter underretning fra politiet
for børn og unge, som blev mistænkt for at have begået
voldskriminalitet, anden alvorlig eller gentagen kriminalitet. I den foreløbige handleplan skulle
kommunen tage stilling til, hvad der her og nu skal gøres for at hindre, at den unge begår ny
2
Tine Fuglsang (2016):
Netværkssamråd. Kommunernes anvendelse af og erfaringer med servicelovens § 57 c.
Justitsministeriets Forskningskontor.
3
Dette afsnit stammer fra den tidligere evaluering.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0006.png
kriminalitet. Dette kan for eksempel omfatte, at der straks indkaldes til et møde med forældrene til
den unge, hvor det drøftes, hvad der kan gøres for at forebygge yderligere kriminalitet, herunder
eventuelt muligheden for tilknytning af en kontaktperson eller anbringelse uden for hjemmet. Der er
ikke opstillet formkrav eller indholdsmæssige krav til den foreløbige handleplan.
Ankestyrelsens undersøgelser af kommunernes indsats på området for unge kriminelle pegede på, at
reglerne om handleplaner i praksis ikke sikrede en målrettet indsats over for de unge, blandt andet
fordi de blev udarbejdet for sent eller ikke førte til relevante foranstaltninger.
4
Hensigten med initiativet om netværkssamråd er at understøtte kommunernes tidlige og konsekvente
håndtering af unge med kriminel adfærd og sikre inddragelse og ansvarliggørelse af den unge, dennes
forældre og andre relevante personer i den unges netværk (Satspuljeaftale 2014-2017).
Lovbestemmelsen om netværkssamråd skal desuden give kommunen bedre mulighed for at afdække
den unges behov og ressourcer, idet relevante personer omkring den unge inddrages. Dette skal være
med til at forbedre grundlaget for udarbejdelse af en handleplan med målrettede løsninger.
Netværkssamrådet skal sende et signal til den unge om, at dennes handlinger tages alvorligt og afføder
en reaktion, samt skabe rammerne for at de relevante personer omkring den unge kender til og støtter
op om den planlagte indsats. Netværkssamrådet er et samarbejdsmøde, hvor det ikke handler om at
afklare skyldsspørgsmålet, men derimod at sætte fokus på den unges ressourcer, behov og
udviklingsmuligheder for at sikre en øget trivsel og et liv uden kriminalitet.
5
Den forskningsmæssige baggrund for etableringen af netværkssamråd er blandt andet en kortlægning
fra det daværende Nationale Forskningsinstitut for Velfærd (SFI), der viser, at indsatser til
forebyggelse af kriminalitet blandt unge har god effekt, hvis der inddrages flere aspekter af de unges
liv, herunder både den unge selv, familien og det omgivende sociale miljø.
6
3. Fremgangsmåde og undersøgelsens empiriske grundlag
For at kunne undersøge en kriminalpræventiv effekt af netværkssamråd er det nødvendigt at kunne
vurdere, hvordan det ville have været gået de unge, hvis de ikke havde haft mulighed for at indgå i
netværkssamråd. Dette sker ved at sammenligne med personer, der ikke adskiller sig fra de unge, som
er i målgruppen for netværkssamråd, på andre væsentlige faktorer end de sociale myndigheders
indsats. De faktorer, der i denne sammenhæng er væsentlige, er forhold, som er af betydning for de
unges kriminalitetsrisiko.
Der anvendes et kvasi-eksperimentelt design, hvor forsøgs- og kontrolgruppen ikke er tilfældigt
udvalgt, men er søgt konstrueret på en sådan måde, at de må forventes at være sammenlignelige med
Ankestyrelsen (2014): ”Ankestyrelsens opsamlingsrapport om kommunernes indsats på området for unge kriminelle,
2010-2013,
og fremadrettet”,
www.ast.dk
5
Se Socialstyrelsens inspirationsmateriale om netværkssamråd, som er tilgængelig på www.socialstyrelsen.dk, samt
bemærkninger til ”Forslag til Lov om ændring af lov om social service”, fremsat 26. marts 2014.
6
Cecilie Manuel & Anne-Marie
Klint Jørgensen (2013): “Systematic Review of Youth Crime Prevention Interventions”,
www.sfi.dk
4
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0007.png
hensyn til risiko for tilbagefald til ny kriminalitet. Da det ikke er muligt at konstruere en samtidig
kontrolgruppe, sammenlignes forsøgsgruppen med en historisk kontrolgruppe.
I det følgende kortlægges, hvordan forsøgsgruppen og kontrolgruppen er konstrueret.
3.1 Forsøgsgruppen
Det er ikke muligt at trække oplysninger fra et centralt landsdækkende register vedrørende unge i
målgruppen for netværkssamråd. De sager, der indgår som datagrundlag for forsøgsgruppen i denne
undersøgelse, er derfor baseret på kommunernes indsendte oplysninger.
Alle landets kommuner er ultimo 2014 opfordret til at registrere oplysninger vedrørende unge i
målgruppen for netværkssamråd i 2015, se også bilag 1.
81 ud af de 98 kommuner, der er blevet opfordret til at indsende oplysninger vedrørende unge i
målgruppen for netværkssamråd, har meldt tilbage, jf. figur 1. De 17 kommuner, der ikke har meldt
tilbage, frasorteres fra forsøgsgruppen, idet det er uvist, hvilken indsats målgruppen har modtaget i
disse kommuner, herunder om de unge har deltaget i netværkssamråd.
Blandt de kommuner, der har meldt tilbage, frasorteres også de, hvor det ikke vides med sikkerhed,
om nogle unge har indgået i netværkssamråd. Det gælder 10 kommuner, som har oplyst, at det ikke
har været muligt at finde oplysninger om indkaldelse til eller afholdelse af netværkssamråd, og at det
ikke vides, om dette skyldes, at netværkssamråd ikke er blevet implementeret i kommunen, eller at
det ikke er blevet registreret.
Videre har 22 kommuner oplyst, at de ikke har haft unge i målgruppen til netværkssamråd, og andre
to kommuner har angivet, at de ikke har afholdt netværkssamråd og har ikke noteret en begrundelse
herfor. Unge fra disse 24 kommuner frasorteres også.
47 kommuner har indsendt oplysninger om i alt 377 sager vedrørende 285 forskellige unge i
målgruppen for netværkssamråd. Disse sager anvendes i forsøgsgruppen, som dermed består af 285
7
unge i alderen 10 til 17 år, der i 2015 er mistænkt
8
eller sigtet i forbindelse med alvorlig kriminalitet,
herunder hører også gentagen kriminalitet.
9
Kriminalitetens art er angivet af kommunerne i de
indsendte oplysninger.
7
Der er modtaget oplysninger fra kommunerne om 347 forskellige unge i målgruppen for netværkssamråd. 49 unge indgår
ikke i forsøgsgruppen, fordi datoen for politiets underretning af kommunen er i 2014 eller 2016. Yderligere en ung
bortsorteres, fordi personen er 8 år ved politiets underretning af kommunen. Desuden er der 19 sager, hvor der ikke er
registreret en dato for politiets underretning af kommunen. I 9 af disse tilfælde er det muligt at beregne en dato ved brug
af datoen for indkaldelse til netværkssamråd minus 7 dage, som er den tidsfrist kommunen har til at indkalde til
netværkssamråd efter politiets underretning. Dette antages at kunne forudsættes, idet det af procesevalueringen fremgår,
at fristen i langt de fleste tilfælde overholdes. De andre 10 tilfælde, hvor der ikke er en dato for politiets underretning eller
kommunens kontakt til den unge, bortsorteres. Videre frasorteres to unge, hvor personnummeret ikke er angivet.
8
Omfatter både mistanker (svarende til sigtelser rettet mod personer under 15 år), og sager, hvor den unge i politiets
system optræder som mistænkt person.
9
Se også Socialstyrelsens materiale ”Eksempler på alvorlig og ikke alvorlig kriminalitet –
Netværkssamråd for
kriminalitetstruede børn og unge.” Materialet er tilgængelig på
www.socialstyrelsen.dk.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0008.png
Figur 1. Opgørelse over indsendte sagsoplysninger.
Det er ikke alle unge i forsøgsgruppen, der har deltaget i netværkssamråd. I ovenstående figur er det
på sagsniveau angivet, i hvor mange tilfælde der henholdsvis er eller ikke er afholdt netværkssamråd,
mens nedenstående figur 2 viser denne fordeling på personniveau. Det ses her, at der er afholdt
netværkssamråd for unge i målgruppen i to ud af tre tilfælde.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0009.png
Figur 2. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter, om der er afholdt netværkssamråd eller
ej.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Netværkssamråd afholdt
Netværkssamråd ikke afholdt
33 %
67 %
N=285
Kommunerne angiver forskellige årsager til, at der ikke er blevet afholdt netværkssamråd, se tabel 1.
Den hyppigste årsag, til at netværkssamråd ikke afholdes, er, at familien ikke ønsker at deltage. Af
andre årsager angives eksempelvis, at det ikke vurderes relevant, fx fordi den unge allerede modtager
sociale foranstaltninger.
Tabel 1. Kommunernes begrundelse for, hvorfor netværkssamråd ikke er afholdt.
Antal
Familien ønsker ikke at deltage i netværkssamråd
Uoplyst
Vurderes ikke relevant
Sigtelse frafaldet
Andet
Der er allerede afholdt et netværkssamråd
Ikke muligt grundet varetægtsfængsling (besøgskontrol)
I alt
31
21
20
8
8
4
3
95
Procent
33 %
22 %
21 %
8%
8%
4%
3%
100 %
Det er således ikke tilfældigt, hvilke af de unge i målgruppen som har deltaget i netværkssamråd, og
hvilke der ikke har, idet der blandt andet sker en selvselektion fra familiens side. Med henblik på at
kunne konstruere en sammenlignelig kontrolgruppe er det derfor nødvendigt at lade forsøgsgruppen
bestå af alle de unge, der er i målgruppen for netværkssamråd, dvs. både de unge, som har deltaget i
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0010.png
netværkssamråd, og de unge, som ikke har deltaget i netværkssamråd. Dette design indebærer, at en
eventuel effekt af netværkssamråd skal være ganske betydelig for at kunne måles for den samlede
forsøgsgruppe.
3.2 Den historiske kontrolgruppe
I den historiske kontrolgruppe anvendes sager vedrørende unge i målgruppen for de foreløbige
handleplaner, dvs. den bestemmelse i serviceloven, som netværkssamråd erstattede, jf. det tidligere.
Disse sager er
indsamlet af Ankestyrelsen til brug for deres rapporter ”Kommunernes
indsats på
området for unge kriminelle”
fra 2013 og 2014.
10
Undersøgelserne er baseret på 300 årlige
repræsentativt udvalgte underretninger til kommunerne om børn og unge, der mistænkes eller sigtes
for at have begået voldskriminalitet, anden alvorlig kriminalitet eller gentagen kriminalitet i perioden
2011 til 2013. Målgruppen for den historiske kontrolgruppe er den samme målgruppe som for
netværkssamråd.
Den historiske kontrolgruppe baseres på oplysninger om 568 unge, der i perioden 2011 til 2013
mistænkes eller sigtes for at have begået alvorlig voldskriminalitet, anden alvorlig kriminalitet eller
gentagen kriminalitet.
11
Unge i alderen 10 til 17 år indgår i undersøgelsen.
12
Oplysninger om sagerne
fra Ankestyrelsen fremgår af bilag 2.
I figur 3 ses, at i godt 40 pct. af tilfældene har kommunen udarbejdet en foreløbig handleplan. Det
bemærkes, at Ankestyrelsen har vurderet, at kommunen har handlet korrekt i næsten halvdelen af de
sager, hvor kommunen ikke har udarbejdet en foreløbig handleplan. Årsagen til dette er eksempelvis,
at kommunen ikke har modtaget oplysninger fra politiet om den kriminalitet, den unge har begået,
eller at kommunen har iværksat andre tiltag for den unge.
Ankestyrelsen (2014 og 2013):”Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes indsats på området for unge kriminelle”,
www.ast.dk.
11
Der er modtaget oplysninger om 579 unge i målgruppen for foreløbig handleplan fra Ankestyrelsen. En sag fra 2007 er
frasorteret. Endvidere mangler tre sager et gyldigt personnummer og er derfor frasorteret. Der er ikke noteret dato for
politiets underretning af kommunen i otte sager. I to af disse tilfælde kan datoen beregnes efter samme metode som for
forsøgsgruppen. De resterende seks sager uden en dato for politiets underretning af kommunen bortsorteres. Endvidere
er en sag vedrørende en person på 8 år frasorteret.
12
Der indgår en person på 8 år blandt sagerne fra Ankestyrelsen. Denne er frasorteret i nærværende undersøgelse.
10
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0011.png
Figur 3. Unge i målgruppen for en foreløbig handleplan fordelt efter, om den foreløbige handleplan
er udarbejdet eller ej. 2011-2013. Andel.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
41 %
40%
30%
20%
10%
0%
Kommune har udarbejdet en forløbig handleplan
Kommune har ikke udarbejdet en foreløbig handleplan
59 %
N=568
Der er ikke modtaget oplysninger i de enkelte sager om, hvorfor kommunen ikke har udarbejdet en
foreløbig handleplan. Med henblik på at undgå selektion inkluderes alle sagerne i kontrolgruppen,
idet det kan tænkes, at det ikke er tilfældigt, i hvilke tilfælde kommunen har udarbejdet en foreløbig
handleplan.
Det bemærkes, at ved sammenligninger med denne kontrolgruppe vil tidsmæssige forskydninger
kunne påvirke sammenligningsgrundlaget. Datagrundlaget i den historiske kontrolgruppe baseres på
unge, der er mistænkt/sigtet for et kriminelt forhold i perioden 2011-2013, hvorimod forsøgsgruppen
vedrører unge, der er mistænkt/sigtet for et kriminelt forhold i 2015.
13
Det vides, at udviklingen i
børne- og ungdomskriminalitet i Danmark har været faldende i perioden 2011-2015.
14
Idet dette fald
hovedsageligt består i, at færre børn og unge registreres for et kriminelt forhold af politiet, mens
recidivet blandt de unge, der bliver registreret, er nogenlunde uændret, vil der dog ikke være tale om
en periodeeffekt, som kan tænkes at være af betydning for nærværende effektmåling.
13
To unge indgår både i forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe. Ved statistiske test er det væsentligt, at der er
er uafhængighed mellem observationerne. Denne antagelse er ikke opfyldt i dette tilfælde, men vurderes til at være af
mindre betydning, idet det drejer sig om ganske få observationer.
14
Se Kyvsgaard, Britta (2017):
Udviklingen i børne- og ungdomskriminalitet 2006-2016.
København: Justitsministeriets
Forskningskontor.
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0012.png
3.3 Observationsperioder og recidivkriterier
Recidiv måles i to afgrænsede observationsperioder. For at afgrænse observationsperioderne er der
konstrueret en kendskabsdato, der angiver et startpunkt for analysen af recidiv. Denne kendskabsdato
danner også grundlag for analysen af omfanget og karakteren af de unges tidligere kriminalitet, der
ikke er afgrænset af en bestemt observationsperiode bagudrettet.
I effektmålinger af kriminalpræventive indsatser er indsatsens sluttidspunkt typisk valgt som det
tidspunkt, hvorfra recidivmålingen påbegyndes. Men da det i denne undersøgelse ikke er alle i
forsøgsgruppen, der har modtaget indsatsen, er det ikke meningsfuldt at bruge indsatsens
sluttidspunkt som startpunkt for analysens recidiv. Den dato, kommunen får kendskab til den unges
kriminalitet og har vurderet, at den unge er i målgruppen for netværkssamråd, er derfor valgt, idet det
giver samme betingelser for alle i gruppen. I den historiske kontrolgruppe er kendskabsdatoen lig den
dato, hvor de kommunale myndigheder har noteret, at de er blevet bekendt med den unges kriminalitet
og har vurderet, at den unge er i målgruppen for foreløbige handleplan. Denne dato er valgt for begge
grupper, idet de kommunale myndigheder hurtigst muligt efter kendskabet til den unges kriminalitet
iværksætter en kriminalpræventiv indsats.
Hvad angår observationsperioden til brug for recidivmålingerne, måles der for samtlige individer i en
periode på halvandet år. For den del af de unge i de to grupper, hvor det er muligt, måles recidiv
endvidere i en toårig periode. For forsøgsgruppen gælder det unge, som har en kendskabsdato i første
halvår af 2015. For den historiske kontrolgruppe gælder det unge, som har en kendskabsdato i første
halvår af henholdsvis 2011, 2012 og 2013.
Der er konstrueret to primære recidivkriterier med i alt fem forskellige mål. Det første kriterium er
defineret ud fra, hvorvidt den unge i observationsperioden er registreret af politiet som mistænkt eller
sigtet for ny kriminalitet. Til at belyse dette anvendes tre delkriterier, hvor både gernings- og
sigtelsesdato skal ligge i observationsperioden: I) mistænkt/sigtet for overtrædelse af straffeloven
eller særlove, II) mistænkt/sigtet for overtrædelse af straffeloven og III) mistænkt/sigtet for
personfarlig kriminalitet.
15
Til at belyse det andet primære recidivkriterium anvendes fældende
afgørelser. Her anvendes to delkriterier: I) fældende strafferetlig afgørelse for overtrædelse af
straffeloven eller særlove, II) ubetinget dom. For alle analyser af fældende afgørelser gælder, at alene
fældende afgørelser, hvor både gernings-
16
og domsdato ligger inden for perioden op til halvandet
eller to år efter kendskabsdatoen, indgår.
4. Beskrivelse af forsøgsgruppen
Som det tidligere er beskrevet, så er alle i forsøgsgruppen i målgruppen for netværkssamråd, men det
er ikke i alle tilfælde, at netværkssamråd er gennemført. I det følgende belyses karakteristika ved de
15
16
Omfatter seksualforbrydelser, voldsforbrydelser, brandstiftelse, røveri, fareforvoldelse m.v.
I få tilfælde er gerningsdatoen uoplyst, og sigtelsesdatoen anvendes i stedet.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0013.png
unge i forsøgsgruppen med henblik på at tydeliggøre eventuelle forskelle mellem de unge, som
henholdsvis har og ikke har deltaget i netværkssamråd.
4.1 Karakteristika ved forsøgsgruppen
Af tabel 2 fremgår, at langt størstedelen af de unge i målgruppen for netværkssamråd er drenge.
Kønsfordelingen er ikke statistisk signifikant forskellig blandt de unge, der henholdsvis har og ikke
har indgået i netværkssamråd.
Tabel 2. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter køn og hvorvidt de har deltaget i
netværkssamråd eller ej.
Netværkssamråd afholdt
Dreng
Pige
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,076
88 %
12 %
100 %
190
Netværkssamråd ikke afholdt
80 %
20 %
100 %
95
I alt
86 %
14 %
100 %
285
Af tabel 3 ses aldersfordelingen blandt unge i forsøgsgruppen på tidspunktet for kommunens
kendskab. Som det fremgår af tabellen og den angivne p-værdi, er der ikke statistisk signifikant
forskel på aldersfordelingen blandt de unge, der henholdsvis har og ikke har deltaget i
netværkssamråd. Videre fremgår, at hovedparten af de unge i begge grupper er mellem 15 og 17 år
gamle.
Tabel 3. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter alder på tidspunktet for politiets
underretning af kommunen og hvorvidt de har deltaget i netværkssamråd eller ej.
Netværkssamråd afholdt
10-14 år
15-17 år
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,17
11 %
89 %
100 %
190
Netværkssamråd ikke afholdt
17 %
83 %
100 %
95
I alt
13 %
87 %
100 %
285
Hvad angår de unges alder på det første gerningstidspunkt, der er registreret i politiets system, i denne
rapport betegnet ”debutalderen”, ses ikke en statistisk signifikant forskel på de to grupper.
17
17
P=0,208.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0014.png
Cirka halvdelen af de unge er yngre end 15 år, mens de øvrige er mellem 15 og 17 år på det første
gerningstidspunkt, der er registreret i politiets system.
I figur 4 er de unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter antallet af sigtelser eller mistanker
til og med tidspunktet for kommunens kendskab til den unge.
18
Det ses, at mellem to tredjedele og
knap tre fjerdedele af de unge har flere mistanker eller sigtelser frem til kommunens kendskab til den
unge. De unge, der har deltaget i netværkssamråd, er i gennemsnit registreret for 6,6
mistanker/sigtelser til og med kendskabsdatoen, hvilket ikke er statistisk signifikant lavere end de
unge, der ikke har indgået i netværkssamråd, som i snit har 7,6 mistanker/sigtelser til og med
kendskabsdatoen.
Figur 4. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter antallet af mistanker/sigtelser til og
med kendskabsdatoen og hvorvidt de har deltaget i netværkssamråd eller ej.
19
Netværkssamråd afholdt
27%
41%
15%
17%
Netværkssamråd ikke afholdt
34%
34%
12%
21%
0%
1sigtelse/mistanke
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
2-5 sigtelser/mistanker
6-10 sigtelser/mistanker
Flere end 10 sigtelser/mistanker
P=0,371
Den del af forsøgsgruppen, som har deltaget i netværkssamråd, er i gennemsnit registreret for 4,7
mistanker/sigtelser vedrørende straffeloven frem til kendskabsdatoen, mens de øvrige unge i
forsøgsgruppen i gennemsnit er registreret for 5,6 mistanker/sigtelser vedrørende straffeloven.
Forskellen er ikke statistisk signifikant.
18
Som nævnt er forsøgsgruppen i denne undersøgelse afgrænset ud fra oplysninger indsendt fra kommunerne. Oftest er
kommunerne blevet underrettet af politiet om disse unge, der er mistænkt/sigtet for at have begået alvorlig eller gentagen
kriminalitet. I visse tilfælde får kommunen kendskab til den unges kriminalitet på anden vis, og i disse tilfælde er den
unge således ikke nødvendigvis registreret i politiets systemer forud for kommunens kendskab. For forsøgsgruppen drejer
det sig om 13 unge, der ikke er registreret i politiets system forud for kommunens kendskab til den unge. I disse tilfælde
er den unge noteret med 1 mistanke/sigtelse frem til kendskabsdatoen.
19
Det bemærkes, at det er valgt ikke at inddrage arten af indekskriminaliteten i analyserne, idet kommunernes notering
af denne ikke er direkte sammenlignelig, hverken kommunerne imellem eller i forhold til politiets registrering.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0015.png
Betragtes mistanker/sigtelser vedrørende personfarlig kriminalitet frem til kendskabsdatoen, er der
relativt få af disse, idet det i gennemsnit drejer sig om 1 for de unge, der har været i netværkssamråd
og 1,4 for de unge, der ikke har indgået i netværkssamråd. Denne forskel er heller ikke statistisk
signifikant.
4.2 Forsøgsgruppens recidiv
I det følgende præsenteres omfanget og karakteren af forsøgsgruppens mistanker/sigtelser og
fældende strafferetlige afgørelser målt over en periode på halvandet år efter kendskabet til den unge.
I nedenstående figur 5 er de unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter, hvor mange
mistanker eller sigtelser for kriminelle forhold de er registreret for i observationsperioden. Godt en
tredjedel af de unge er ikke registreret for ny kriminalitet i perioden, mens godt hver fjerde er
registreret for flere end fem mistanker/sigtelser. Disse fordelinger er ikke statistisk signifikant
forskellige de to grupper imellem. Gennemsnitlig set er alle unge i begge grupper registreret med
cirka fem mistanker/sigtelser i observationsperioden. En mindre andel af de unge trækker dette
gennemsnit op, idet 10 pct. har mellem 15 og 88 mistanker/sigtelser halvandet år efter
kendskabsdatoen.
Figur 5. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter antallet af mistanker/sigtelser op til
halvandet år efter kendskabsdatoen, og hvorvidt de har deltaget i netværkssamråd eller ej.
Netværkssamråd afholdt
33%
41%
11%
16%
Netværkssamråd ikke afholdt
34%
41%
11%
15%
0%
0 sigtelser/mistanker
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
1-5 sigtelser/mistanker
6-10 sigtelser/mistanker
Flere end 10 sigtelser/mistanker
P=0,993
For så vidt angår mistanker/sigtelser vedrørende straffeloven, er der lidt, men ikke statistisk
signifikant, flere blandt den del af forsøgsgruppen, som har deltaget i netværkssamråd, til
sammenligning med den øvrige del af forsøgsgruppen, der er registreret for denne form for recidiv.
Det drejer sig om 53 pct. af de unge, hvor netværkssamråd er afholdt, der recidiverer til mindst én
mistanke/sigtelse vedrørende straffeloven mod 47 pct. af de unge, hvor netværkssamråd ikke
gennemføres.
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0016.png
Med hensyn til mistanker/sigtelser vedrørende personfarlig kriminalitet, så er den del, som har
deltaget i netværkssamråd lidt oftere registreret med en mistanke/sigtelse for personfarlig kriminalitet
end de, der ikke har deltaget i netværkssamråd. 26 pct. af de unge, der har deltaget i netværkssamråd,
recidiverer til mindst én mistanke/sigtelse vedrørende personfarlig kriminalitet, imens det er tilfældet
for 22 pct. af de unge, der ikke deltager i netværkssamråd. Forskellen er ikke statistisk signifikant.
I de følgende analyser vedrørende recidiv i form af fældende strafferetlige afgørelser indgår alene
unge, der er over den kriminelle lavalder på kendskabsdatoen. Det samlede antal unge i disse analyser
er 248.
Figur 6 viser, hvor stor en andel af de unge i forsøgsgruppen, der har modtaget mindst én fældende
strafferetlig afgørelse efter kendskabsdatoen. Godt halvdelen af de unge i forsøgsgruppen har ikke
modtaget en sådan afgørelse i observationsperioden, mens de øvrige har modtaget en eller flere. Der
er ikke signifikant forskel mellem dem, der har modtaget netværkssamråd, og dem der ikke har.
Figur 6. Unge i målgruppen for netværkssamråd fordelt efter antallet af fældende afgørelser op til
halvandet år efter kendskabsdatoen og hvorvidt de har deltaget i netværkssamråd eller ej.
Netværkssamråd afholdt
53%
47%
Netværkssamråd ikke afholdt
56%
44%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
0 fældende afgørelser
1 eller flere fældende afgørelser
P=0,655
Af samtlige unge, der har deltaget i netværkssamråd, har 11 pct. fået en ubetinget dom efter
kendskabsdatoen. Andelen af unge i målgruppen, men som ikke har indgået i netværkssamråd, er lidt,
men ikke statistisk signifikant lavere
20
, idet 6 pct. af alle unge i denne gruppe har fået en ubetinget
dom.
20
P=0,233.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0017.png
De ovenstående analyser vedrørende de unges recidiv er også udført med observationsperiode på to
år. Disse analyser viser mønstre, der svarer til analyserne baseret på en halvandet-årig
observationsperiode.
Samlet set tyder ovenstående således på, at der ikke er forskel i omfanget af recidiv for de unge i
forsøgsgruppen, der har modtaget netværkssamråd, og de unge som ikke har. Det bemærkes, at der
ikke på denne baggrund kan konkluderes vedrørende en kriminalpræventiv effekt af netværkssamråd
dels er der tale om deskriptive analyser, og dels er det som tidligere nævnt ikke tilfældigt, hvilke
unge der deltager i ungesamråd, og hvilke der ikke gør, hvilket betyder, at recidivrisikoen for de to
grupper ikke kan antages at være ens.
5. Analyse af forsøgs- og kontrolgruppe
I det følgende gennemføres deskriptive analyser, hvor den samlede forsøgsgruppe sammenlignes med
kontrolgruppen.
5.1 Sammenligning af forsøgs- og kontrolgruppe
For at få et indtryk af, om der er forskelle mellem forsøgs- og kontrolgruppen, som kan tænkes at
påvirke de unges recidivrisiko, sammenlignes disse grupper med hensyn til køn og alder samt omfang
og art af tidligere kriminalitet.
Der er ikke statistisk signifikant forskel på kønsfordelingen i de to grupper, jf. tabel 4. I alle tilfælde
gælder, at 85 pct. af de unge er drenge.
Tabel 4. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter køn.
Forsøgsgruppen
Dreng
Pige
I alt (procent)
I alt (N)
85 %
15 %
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
85 %
15 %
100 %
568
I alt
85 %
15 %
100 %
1.456
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,824
Som det fremgår af tabel 5, er en større andel af de unge under den kriminelle lavalder på
kendskabstidspunktet i kontrolgruppen, end tilfældet er for forsøgsgruppen. Denne forskel er
statistisk signifikant.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0018.png
Tabel 5. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter alder på kendskabstidspunkt.
Forsøgsgruppen
10-14 år
15-17 år
I alt (procent)
I alt (N)
13 %
87 %
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
22 %
78 %
100 %
568
I alt
18 %
82 %
100 %
1.456
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,030
Tabel 6 viser den kriminelle debutalder, som er opgjort som alderen på gerningstidspunktet for første
mistanke/sigtelse registreret i politiets system. I forsøgsgruppen er 46 pct. af de unge under den
kriminelle lavalder ved gerningstidspunktet for første mistanke/sigtelse, hvilket gælder for en
statistisk signifikant større andel, nemlig cirka 60 pct., blandt de unge i den historiske kontrolgruppe.
Tabel 6. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter alder for kriminel debut.
Forsøgsgruppen
10-14 år
15-17 år
I alt (procent)
I alt (N)
46 %
54 %
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
61 %
39 %
100 %
568
I alt
55 %
45 %
100 %
1.456
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,001
Med hensyn til arten af den kriminalitet, de unge har debuteret med, er der mellem forsøgsgruppen
og den historiske kontrolgruppe ikke statistisk signifikant forskel på, hvorvidt debutkriminaliteten
angår
voldsforbrydelser,
ejendomsforbrydelser,
andre
straffelovsovertrædelser
eller
særlovsovertrædelser, jf. tabel 7.
21
For begge disse grupper gælder, at mere end halvdelen af
debutkriminaliteten består i ejendomsforbrydelser.
21
Det er ikke alle unge, der til og med tidspunktet for kendskabsdatoen er registreret i politiets system, se også fodnote
19. For disse unge er det ikke muligt at angive debutkriminalitet. For forsøgsgruppen drejer det sig om 13 unge og for
den historiske kontrolgruppe om 42 unge.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0019.png
Tabel 7. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter arten af debutkriminalitet.
Forsøgsgruppen
Voldsforbrydelser
Ejendomsforbrydelser
Andre
straffelovsforbrydelser
Særlov
Hændelser
I alt (procent)
I alt (N)
20 %
57 %
6%
13 %
4%
100 %
272
Historisk kontrolgruppe
15 %
63 %
6%
14 %
2%
100 %
526
I alt
23 %
56 %
4%
13 %
4%
100 %
1.400
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,096
Opgørelser over antallet af mistanker/sigtelser frem til kendskabsdatoen blandt unge i de to grupper
viser, at omtrent hver tredje til hver fjerde blandt de unge har højst én mistanke/sigtelse, mens cirka
hver femte af de unge har flere end ti mistanker/sigtelser, se tabel 8. Der er ikke statistisk signifikant
forskel mellem de to grupper.
Tabel 8. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter antal mistanker/sigtelser til og
med kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
1
2-5
6-10
Flere end 10
I alt (procent)
I alt (N)
29 %
39 %
14 %
18 %
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
24 %
35 %
19 %
22 %
100 %
568
I alt
26 %
37 %
18 %
19 %
100 %
1.456
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,079
Afgrænses kriminalitet frem til kendskabsdatoen til at angå mistanker eller sigtelser vedrørende
straffelovsovertrædelser, har begge de to grupper i gennemsnit cirka fem af sådanne
mistanker/sigtelser.
Afgrænses kriminaliteten frem til kendskabsdatoen til at angå mistanker/sigtelser vedrørende
personfarlig kriminalitet er det godt halvdelen blandt unge i forsøgsgruppen og i den historiske
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0020.png
kontrolgruppe, der er registreret med mindst én af disse, svarende til godt en mistanke/sigtelse per
ung.
Som ovenstående viser, er flere karakteristika ens for forsøgsgruppen og kontrolgruppen. Imidlertid
adskiller unge i forsøgsgruppen sig ved at være ældre på debuttidspunktet for kriminalitet og på
kendskabstidspunktet.
5.2 Sammenligning af forsøgs- og den historiske kontrolgruppes recidiv
I dette afsnit belyses omfanget og karakteren af forsøgs- og den historiske kontrolgruppes recidiv.
Recidiv opgøres dels på baggrund af antal mistanker/sigtelser efter kendskabsdatoen og dels ud fra
fældende strafferetlige afgørelser med en gerningsdato efter kendskabsdatoen. Det bemærkes, at dette
afsnit ikke omhandler en eventuel kriminalpræventiv effekt, men blot beskriver observeret recidiv.
Tabel 9 viser, at en tredjedel af de unge i begge grupper ikke registreres med en ny mistanke/sigtelse
i en periode på halvandet år efter kendskabsdatoen, mens 15 pct. registreres for flere end ti forhold.
Der er ikke statistisk signifikant forskel på denne fordeling blandt forsøgs- og kontrolgruppen.
Tabel 9. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppen fordelt efter antal af mistanker/sigtelser 1,5
år efter kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
0
1-5
6-10
Flere end 10
I alt (procent)
I alt (N)
33 %
41 %
11 %
15 %
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
33 %
37 %
15 %
15 %
100 %
568
I alt
33 %
39 %
13 %
15 %
100 %
853
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,350
Tabel 10 viser recidivet målt som mistanker/sigtelser vedrørende straffeloven. Omtrent halvdelen af
de unge i de to grupper er ikke registreret for en sådan type lovovertrædelse i observationsperioden,
mens knap hver tiende er registreret for mindst ti af disse forhold. Også her adskiller fordelingen sig
ikke de to grupper imellem.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0021.png
Tabel 10. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter antal mistanker/sigtelser
vedrørende straffeloven 1,5 år efter kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
0
1-5
6-10
Flere end 10
I alt (procent)
I alt (N)
49 %
37 %
7%
8%
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
44 %
39 %
9%
7%
100 %
568
I alt
47 %
38 %
8%
8%
100 %
853
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,387
Betragtes recidiv afgrænset til mistanker/sigtelser vedrørende personfarlig kriminalitet, er det 25-29
pct. af de unge, der recidiverer, jf. tabel 11. Heller ikke her adskiller fordelingen sig statistisk
signifikant de to grupper imellem.
Tabel 11. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter antal mistanker/sigtelser
vedrørende personfarlig kriminalitet 1,5 år efter kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
0
1-2
3 eller flere
I alt (procent)
I alt (N)
75 %
19 %
6%
100 %
285
Historisk kontrolgruppe
71 %
22 %
8%
100 %
568
I alt
73 %
21 %
7%
100 %
853
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,371
Af nedenstående tabel 12 er recidivet afgrænset til at angå fældende strafferetlige afgørelser. Alene
unge, der er over den kriminelle lavalder på kendskabsdatoen, indgår. Det ses, at godt halvdelen af
de unge i begge grupper ikke modtager en fældende strafferetlig afgørelse i observationsperioden.
Godt hver tredje modtager en eller to, og 8 pct. i forsøgsgruppen og 15 pct. i kontrolgruppen
modtager tre eller flere. Denne forskel i fordelingen er statistisk signifikant.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0022.png
Tabel 12. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter antal fældende strafferetlige
afgørelser med en gerningsdato 1,5 år efter kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
0
1-2
3 eller flere
I alt (procent)
I alt (N)
54 %
38 %
8%
100 %
248
Historisk kontrolgruppe
50 %
35 %
15 %
100 %
447
I alt
52 %
37 %
12 %
101 %
695
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,036
For så vidt angår recidiv i form af en ubetinget dom, er det 10-14 pct. af de unge, der idømmes en
sådan, jf. tabel 13. Der er ikke statistisk signifikant forskel på de to grupper.
Tabel 13. Unge i henholdsvis forsøgs- og kontrolgruppe fordelt efter antal ubetingede domme med
en gerningsdato 1,5 år efter kendskabsdatoen.
Forsøgsgruppen
0
1 eller flere
I alt (procent)
I alt (N)
90 %
10 %
100 %
248
Historisk kontrolgruppe
86 %
14 %
100 %
447
I alt
88 %
12 %
100 %
695
Forsøgsgruppen og den historiske kontrolgruppe: P=0,092
Det fremgår af ovenstående, at der få forskelle ved de to gruppers recidiv, nemlig alene for så vidt
angår antallet af fældende strafferetlige afgørelser.
Der er også gennemført analyser vedrørende recidiv blandt de unge i de to grupper med en
observationsperiode på to år. Som beskrevet tidligere er det ikke alle unge i grupperne, der indgår i
disse analyser. Her genfindes de samme tendenser, som analysen ovenfor vedrørende recidiv i en
observationsperiode på halvandet år.
5.3 Regressionsanalyse
effekten af netværkssamråd
Den forskel i recidiv, der ses i ovenstående deskriptive analyser, kan skyldes, at grupperne ikke er
sammenlignelige ud fra andre faktorer, eksempelvis forskel i kriminel debutalder. Dette tages der
højde for i det følgende, hvor der kontrolleres for forskelle grupperne imellem set ud fra de faktorer,
der er inkluderet i denne analyse.
22
I analysen beregnes fem forskellige modeller, hvor der
22
Der er både foretaget logistiske og lineære regressionsanalyser for de fem recidivkriterier med samme overordnede
resultater. Det er alene de lineære sandsynlighedsmodeller, der fremstilles i rapporten.
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0023.png
kontrolleres for fire øvrige karakteristika. De første tre modeller undersøger risikoen for, at den unge
recidiverer i form af mistænkt/sigtet vedrørende overtrædelse af straffeloven eller særlove,
mistænkt/sigtet vedrørende straffeloven eller mistænkt/sigtet vedrørende personfarlig kriminalitet,
når der kontrolleres for de fire øvrige forhold. De to følgende modeller belyser risikoen for at
recidivere til en fældende afgørelse eller for at blive idømt en ubetinget dom, når der ligeledes
kontrolleres for de fire øvrige forhold.
Følgende forklarende variable, der alle er binære, indgår i sandsynlighedsmodellen:
- Gruppe (forsøgsgruppe, kontrolgruppe)
- Køn (pige, dreng)
- Debutalder (12-14 år, 15-17 år)
- Mistanker/sigtelser frem til kendskab (kun én, mere end én mistanke/sigtelse)
- Mistanker/sigtelser vedrørende personfarlig kriminalitet frem til kendskab (ingen
mistanker/sigtelser vedrørende personfarlig kriminalitet, mindst én mistanke/sigtelse
vedrørende personfarlig kriminalitet)
De tre første analyser ses af tabel 14.
23
Som det væsentligste viser tabellen, at der ikke er statistisk
signifikant forskel i recidivrisikoen for unge i forsøgs- og den historiske kontrolgruppe for alle tre
recidivkriterier, når der er kontrolleret for øvrige forskelle mellem de to grupper.
De øvrige fire faktorer har hver især betydning for recidivrisikoen (risikoen er således øget for drenge
til sammenligning med piger, for unge der har deres kriminelle debut i alderen 12-14 år til
sammenligning med i alderen 15-17 år, for unge, der har mere end 1 mistanke/sigtelse frem til
kendskabstidspunktet, til sammenligning med dem, der har 1, og for de unge, der er mistænkt/sigtet
for personfarlig kriminalitet frem til kendskabstidspunktet, til sammenligning med dem, der ikke er
mistænkt/sigtet herfor).
23
For alle analyser gælder, at der er foretaget baglæns modelsøgning, hvor variablene trinvis ekskluderes, hvis de ikke
bidrager til at forklare udfaldet. I tabel 14 er det startmodellen, der gengives, idet slutmodellen ikke indeholder
nævneværdige ændringer for hverken signifikansniveauet eller parameterestimatet.
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0024.png
Tabel 14. Recidiv målt ved mistænkt/sigtet for overtrædelse af straffelov eller særlove, mistænkt/sigtet
for overtrædelse af straffeloven eller mistænkt/sigtet for personfarlig kriminalitet. Halvandet år efter
kendskabsdatoen.
Mistænkt/sigtet for
overtrædelse af
straffelov eller særlove
B
S.E.
Mistænkt/sigtet for
overtrædelse af
straffelov
B
Sig.
Mistænkt/sigtet for
personfarlig
kriminalitet
B
S.E.
Historisk kontrolgruppe
-0,009
0,034
0,033
0,037
0,030
0,031
Dreng
0,178***
0,048
0,142**
0,052
0,169***
0,042
Kriminel debut 15-17 år
Mere end én mistanke/sigtelse frem
til kendskab
Mindst én mistanke/sigtelse vedr.
personfarlig kriminalitet frem til
kendskab
Konstant
*p<0.05, **p<0.01, ***p<0.001
-0,179***
0,037
-0,192***
0,040
-0,079**
0,031
0,207***
0,045
0,214***
0,048
0,148***
0,035
0,075*
0,035
0,102**
0,038
0,139***
0,031
0,434***
0,068
0,275***
0,073
-0,037
0,053
Af tabel 15 fremgår to analyser af recidiv målt i form af, om den unge har modtaget en fældende
strafferetlig afgørelse eller ej, samt om den unge er idømt en ubetinget dom eller ej. Det bemærkes,
at det kun er de unge, der er over den kriminelle lavalder på kendskabsdatoen, der indgår i disse
analyser.
Det ses, at der ikke er statistisk signifikant forskel på recidivrisikoen for unge i forsøgs- og
kontrolgruppen for begge recidivkriterier, når der er kontrolleret for øvrige forhold.
I lighed med analysen ovenfor, er de fire øvrige forhold af statistisk signifikant betydning for
recidivrisikoen, bortset fra antallet af mistanker/sigtelser frem til kendskabsdatoen, der ikke har en
statistisk signifikant sammenhæng i analysen vedrørende risikoen for recidiv i form af en ubetinget
dom.
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0025.png
Tabel 15. Recidiv målt ved fældende afgørelse eller ubetinget dom. Halvandet år efter
kendskabsdatoen.
Fældende afgørelse
Ubetinget dom
B
S. E.
B
S. E.
Historisk kontrolgruppe
0,009
0,038
0,034
0,026
Dreng
0,226***
0,054
0,089*
0,036
Kriminel debut 15-17 år
Mere end én mistanke/sigtelse frem til
kendskab
Mindst én mistanke/sigtelse vedr.
personfarlig kriminalitet frem til kendskab
Konstant
*p<0.05, **p<0.01, ***p<0.001
-0,136***
0,041
-0,071**
0,028
0,142**
0,050
0,045
0,034
0,077*
0,039
0,093***
0,026
0,201**
0,076
-0,025
0,051
Ved en observationsperiode på to år fremfor for halvandet år genfindes samme overordnede
resultater, se bilag 3.
Analyserne er udarbejdet på et beskedent datagrundlag, og det skal understreges, at der en væsentlig
usikkerhed forbundet med resultaterne.
Derudover er det væsentligt at være opmærksom på begrænsninger ved undersøgelsesdesignet, hvor
unge i målgruppen for at modtage netværkssamråd sammenlignes med unge i målgruppen for at få
udarbejdet en foreløbig handleplan. På baggrund af analyserne kan derfor alene konkluderes, at der
ikke kan påvises en hverken positiv eller negativ effekt af at være i målgruppen for netværkssamråd
i forhold til at være i målgruppen for foreløbige handleplaner. Det er ikke muligt at sige noget om en
eventuel effekt af netværkssamråd i forhold til ikke at have modtaget nogen form for indsats.
En mulig forklaring på, at der ikke kan påvises en effekt af kommunernes afholdelse af
netværkssamråd kan være, at det alene er to tredjedele i forsøgsgruppen, der har deltaget i
netværkssamråd. En eventuel effekt af indsatsen skal derfor være markant for at kunne slå igennem
for den samlede forsøgsgruppe.
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
En anden forklaring på, at analyserne ikke viser en effekt af netværkssamråd, kan være nogle af de
barrierer, som fagpersoner oplever i tilknytning til afholdelse af netværkssamråd
herunder
vanskeligheder i forhold til at inddrage et bredere netværk og i forhold til at afholde netværkssamråd
for unge, der er i varetægtssurrogat m.v., se også den tidligere evaluering
og som kan tænkes at
have betydning for samrådenes kriminalpræventive effekt.
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
Bilag 1
Følgende oplysninger er modtaget fra kommunerne vedrørende unge i målgruppen for
netværkssamråd:
Kriminalitetens art
Dato for underretning fra politiet
Dato for indkaldelse til netværkssamrådsmøde
og hvis indkaldelsen ikke sker, begrundelse
herfor
Dato for afholdelse af netværkssamrådsmøde
og hvis mødet ikke afholdes, begrundelse
herfor
Deltagere ved netværkssamrådsmødet
Aftale(r) der laves på mødet
Bilag 2
Følgende oplysninger er modtaget fra Ankestyrelsen vedrørende unge i målgruppen for foreløbig
handleplan:
Kommunenavn
Personnummer for barnet/den unge
Hvilken kriminalitet har politiet underrettet kommunen om?
Dato for underretning fra politiet til kommunen?
Dato for første henvendelse til den unge på baggrund af aktuel underretning?
Hvilke fagpersoner er inddraget på baggrund af aktuel underretning?
Har kommunen udarbejdet en foreløbig handleplan efter § 57 c?
Har kommunen handlet i overensstemmelse med regler og praksis?
Hvis nej, hvad er årsagen?
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0028.png
Bilag 3
Bilagstabel 1. Recidiv målt ved mistænkt/sigtet for overtrædelse af straffelov eller særlove,
mistænkt/sigtet for overtrædelse af straffeloven eller mistænkt/sigtet for personfarlig kriminalitet. To
år efter kendskabsdatoen.
Mistænkt/sigtet for
overtrædelse af
straffelov eller særlove
B
S. E.
Mistænkt/sigtet for
overtrædelse af
straffelov
B
S. E.
Mistænkt/sigtet for
personfarlig
kriminalitet
B
S. E.
Historisk kontrolgruppe
-0,025
0,044
0,010
0,047
0,045
0,045
Dreng
0,213***
0,057
0,166**
0,062
0,178**
0,059
Kriminel debut 15-17 år
Mere end én mistanke/sigtelse frem
til kendskab
Mindst én mistanke/sigtelse vedr.
personfarlig kriminalitet frem til
kendskab
Konstant
*p<0.05, **p<0.01, ***p<0.001
-0,078
0,043
-0,124**
0,046
-0,045
0,044
0,299***
0,050
0,255***
0,054
0,168***
0,051
0,091*
0,044
0,111*
0,048
0,121**
0,045
0,276***
0,071
0,205**
0,077
-0,043
0,073
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 316: Rapporterne : "Aftale om god opførsel. En effektevaluering af et forsøgsprojekt vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet og Netværkssamråd. En effektevaluering af servicelovens § 57 c.", fra justitsministeren
1913283_0029.png
Bilagstabel 2. Recidiv målt ved fældende afgørelse eller ubetinget dom. To år efter kendskabsdatoen.
Fældende afgørelse
Ubetinget dom
B
S. E.
B
S. E.
Historisk kontrolgruppe
-0,010
0,053
0,023
0,038
Dreng
0,199**
0,074
0,098
0,052
Kriminel debut 15-17 år
Mere end én mistanke/sigtelse frem til
kendskab
Mindst én mistanke/sigtelse vedr.
personfarlig kriminalitet frem til kendskab
Konstant
*p<0.05, **p<0.01, ***p<0.001
-0102
0,056
-0,096*
0,040
0,165*
0,068
0,081
0,048
0,110*
0,055
0,082*
0,038
0,201
0,104
-0,013
0,073
29