Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 305
Offentligt
1910219_0001.png
Konkursrådet
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. juni 2018
Insolvensretskontoret
Uffe Kritte Nielsen
2017-4074-0005
589122
Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til kon-
kurs
1. Indledning
1.1. Justitsministeriets anmodning om en udtalelse
I tilknytning til aftalen om finansloven for 2012 blev det besluttet at igang-
sætte en række tværministerielle analysearbejder på domstolenes område.
Formålet hermed var at afdække mere langsigtede muligheder for bl.a. re-
gelændringer og reformer i domstolssystemet, der understøtter effektiv op-
gavevaretagelse.
Justitsministeriet nedsatte på den baggrund Udvalget om varetagelse af skif-
tesagsbehandlingen. Udvalget skulle vurdere hensigtsmæssigheden af skif-
teretternes organisering og belyse behovet og mulighederne for yderligere
digital understøttelse af skiftesagsbehandlingen samt mulighederne for at
foretage andre tilpasninger for så vidt angår behandlingen af skiftesager.
Udvalget afgav sin redegørelse i oktober 2013.
På baggrund af bl.a. udvalgets anbefalinger fremsatte justitsministeren den
9. april 2014 lovforslag nr. L 178 om ændring af retsplejeloven og forskel-
lige andre love (Revision af reglerne om behandling af civile sager og syn
og skøn, forhøjelse af beløbsgrænse for anke, indførelse af deltidsordning
for dommere m.v., medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyr-
delse af digitale lånedokumenter, skriftlig behandling af anke i straffesager
med samstemmende påstande m.v.). Lovforslaget blev vedtaget som lov nr.
737 af 25. juni 2014.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, jf. pkt. 4.2.1.6.5, anbefa-
lede udvalget bl.a., at det overvejes, hvorvidt der i selskabslovens regler om
tvangsopløsning bør indsættes en bestemmelse svarende til konkurslovens
§ 143, som vil kunne anvendes af skifteretten i forbindelse med behandlin-
gen af en tvangsopløsning, hvor der ikke findes midler i boet, og hvor det
ikke er relevant at overveje konkurskarantæne. Efter udvalgets opfattelse
bør en sådan bestemmelse endvidere kunne finde anvendelse i situationer,
hvor der er udpeget en likvidator, men boet senere viser sig insolvent.
Udvalget fandt det mest hensigtsmæssigt at anmode Konkursrådet om at
overveje spørgsmålet. Justitsministeriet tilsluttede sig udvalgets anbefaling
herom.
1.2. Konkursrådets sammensætning
Konkursrådet havde ved afgivelse af denne udtalelse følgende sammensæt-
ning:
Professor, dr. jur. Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen, Københavns
Universitet (formand)
Professor, Kim Sommer Jensen, Aarhus Universitet
Advokat Knud K. Damsgaard, Advokatrådet
Advokat Nete Weber, Danske Advokater
Dommer Torben Kuld Hansen, Den Danske Dommerforening
Retsassessor Bente Højmose Thrane, Dommerfuldmægtigforeningen
Statsautoriseret revisor Jens Baes, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer/Foreningen af Registrerede Revisorer
Kontorchef Rikke Camilla Christensen, Skatteministeriet
Statsadvokat Morten Niels Jakobsen, Rigsadvokaten
Kontorchef Anne-Mette Lyhne Jensen, Erhvervsministeriet
Kontorchef Henrik Hjort Elmquist, Justitsministeriet
Ved indledningen af arbejdet var kontorchef i Erhvervs- og Vækstministe-
riet Sidsel Nordengaard og kontorchef i Justitsministeriet Mette Kjølby Mil-
ler-Harris medlemmer af Konkursrådet. De blev afløst af henholdsvis kon-
torchef i Erhvervsministeriet Anne-Mette Lyhne Jensen og kontorchef i
Justitsministeriet Henrik Hjort Elmquist.
Som sekretær for Konkursrådet har fungeret fuldmægtig Uffe Kritte Niel-
sen.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
1.3. Konkursrådets arbejde
Konkursrådet indledte arbejdet med udtalelsen i juni 2016.
Udtalelsen er blevet behandlet på syv møder.
Konkursrådet afgiver hermed en udtalelse om overgangen fra tvangsopløs-
ning til konkurs.
2. Gældende ret
2.1. Slutning af konkursboer uden midler
Det følger af konkurslovens § 143, at hvis det under behandlingen af et kon-
kursbo viser sig, at den sikkerhed, der er eller kan kræves stillet efter § 27,
ikke er tilstrækkelig til at dække yderligere omkostninger ved boets behand-
ling, og er boets midler ikke tilstrækkelige til at dække disse omkostninger,
sluttes boet snarest muligt på en dertil særligt indkaldt skiftesamling.
Skifteretten skal slutte boet, hvis det er klart, at der ikke er midler nok i
konkursboet til at dække omkostningerne, medmindre en fordringshaver
stiller sikkerhed for yderligere omkostninger ved boets behandling.
2.2. Sikkerhed for omkostninger ved konkursbehandling
Det følger af konkurslovens § 27, stk. 1, at afsigelse af konkursdekret er
betinget af, at den, der har begæret konkursen, stiller sikkerhed for omkost-
ningerne ved boets behandling. Efter stk. 3 kan skifteretten fritage for sik-
kerhedsstillelse, således at statskassen indestår for omkostningerne ved kon-
kursbehandlingen, hvis konkursen er begæret af skyldneren, og Erhvervs-
styrelsen har truffet afgørelse om tvangsopløsning af selskabet, jf. nr. 2.
2.3. Tvangsopløsning af aktie- og anpartsselskaber
Hvis et aktie- eller anpartsselskab ikke overholder fristen for indsendelse af
årsrapport, ikke har en lovlig ledelse, har forsømt enten at registrere de af
selskabets kapitalejere, der besidder betydelige kapitalandele eller stemme-
rettigheder, eller at registrere at selskabet ikke har kapitalejere, der besidder
sådanne betydelige kapitalandele eller stemmerettigheder, ikke har en lovlig
revision eller har mistet sin kapital, kan Erhvervsstyrelsen anmode skifte-
retten om at tvangsopløse selskabet, jf. selskabslovens §§ 225-226.
Skifteretten skal herefter tage stilling til, om der skal foretages en bobehand-
ling og i givet fald hvilken.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Det følger af selskabslovens § 227, stk. 3, at skifteretten kan udnævne en
eller flere likvidatorer. Skifteretten kan tillige udnævne en revisor. For
tvangsopløsningen gælder i øvrigt bestemmelserne om likvidation i sel-
skabslovens kapitel 14 dog således, at skifteretten eller den, som retten har
bemyndiget hertil, træffer afgørelser i selskabets forhold. Omkostningerne
ved opløsningen betales om fornødent af statskassen.
Det følger af selskabslovens § 233, stk. 2, at hvis likvidatorerne finder, at en
tvangsopløsning ikke vil give fuld dækning til fordringshaverne, skal likvi-
datorerne indgive begæring om rekonstruktionsbehandling eller konkurs.
Hvis et selskab er under tvangsopløsning i medfør af selskabslovens § 226,
indgives begæring om rekonstruktionsbehandling eller konkurs af likvida-
tor. Er der ikke udnævnt en likvidator, kan skifteretten af egen drift træffe
afgørelse om rekonstruktionsbehandling eller konkurs, jf. selskabslovens §
233, stk. 3.
Er der ingen midler i selskabet, forekommer det i praksis, at skifteretterne
opløser et selskab på mødet i skifteretten efter en analogi af konkurslovens
§ 143.
Opløsning af et selskab efter en analogi af konkurslovens § 143 indebærer,
at selskabet opløses uden forudgående udlevering til nogen behandlings-
form.
Praksis ved de enkelte skifteretter er imidlertid ikke entydig. Der er således
stor forskel på, hvor ofte en anmodning om tvangsopløsning ender med, at
selskabet opløses efter analogien af konkurslovens § 143, og hvor ofte der
iværksættes yderligere undersøgelser, jf. herved Helle Hager Thors, Flem-
ming Sorths og Claes Dall Herslands artikel, Tvangsopløsning Selskabs-
tømning eller statskassetømning? (udgivet i Fuldmægtigen 2015.107). Dette
underbygges af tal fra Domstolsstyrelsen, der viser, at den skifteret, der an-
vendte muligheden for at opløse et selskab efter en analogi af konkurslovens
§ 143 mest, benyttede analogislutningen i 66,7 pct. af tvangsopløsningssa-
gerne i 2015 og i 74,9 pct. af sagerne i 2016. Til sammenligning blev et
selskab opløst efter en analogi af konkurslovens § 143 i 7,8 pct. henholdsvis
15,7 pct. af sagerne i 2015 og 2016 ved den skifteret, der anvendte analogi-
slutningen mindst.
Den uens praksis for, hvornår Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsop-
løsning fører til opløsning efter en analogi af konkurslovens § 143, uden at
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
der udnævnes en likvidator, eller at selskabet overgår til konkursbehandling,
medfører, at der er stor forskel på, hvorvidt det undersøges, om der er aktiver
i selskabet, der vil kunne anvendes til fyldestgørelse af eventuelle fordrings-
havere eller dække omkostningerne forbundet med en konkursbehandling.
Der kan således eksempelvis være ydet lån til kapitalejerne, som ikke opda-
ges, hvis selskabet opløses efter en analogi af konkurslovens § 143.
Den uens praksis har desuden betydning for, hvor ofte der indledes en sag
om konkurskarantæne mod den tidligere ledelse af selskabet, idet reglerne
om konkurskarantæne alene finder anvendelse i forbindelse med konkurs,
jf. konkurslovens § 157.
2.4. Indkaldelse til møde i skifteretten
Når Erhvervsstyrelsen anmoder skifteretten om at tvangsopløse et selskab,
er der ved skifteretterne praksis for at indkalde ledelsen til et møde, hvor
anmodningen behandles.
Vestre Landsret fandt i kendelse af 30. marts 2006 (gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 2006, s. 1920), at det er en forudsætning for, at skifteretten kan
udnævne en likvidator, at selskabet forinden er indkaldt til møde i skifteret-
ten. I sagen havde Erhvervsstyrelsen (dengang Erhvervs- og Selskabsstyrel-
sen) anmodet skifteretten om at tvangsopløse et selskab på grund af mang-
lende indsendelse af årsrapport. Skifteretten udnævnte uden afholdelse af et
retsmøde en likvidator. Landsretten udtalte bl.a., at det må anses for fast
praksis, at skifteretten indkalder en repræsentant for selskabet til møde, in-
den der træffes dispositioner i anledning af en anmodning om tvangsopløs-
ning. Det var også forudsat i Erhvervsstyrelsens dagældende vejledning om
genoptagelse af et selskab under tvangsopløsning, at der forinden udnæv-
nelse af en likvidator indkaldes til et møde herom i skifteretten, idet det
fremgik af vejledningen, at ”hvis selskabet vil undgå, at skifteretten udmel-
der likvidator, skal anmeldelse med bilag om genoptagelse være modtaget i
Erhvervsstyrelsen inden 1.
skifteretsmøde”.
Landsretten hjemviste på den
baggrund sagen til fornyet behandling ved skifteretten.
Erhvervsstyrelsens vejledning om genoptagelse af et selskab under tvangs-
opløsning blev ændret i 2007, hvor formuleringen om, at anmeldelse om
genoptagelse skulle være modtaget i Erhvervsstyrelsen inden første skifte-
retsmøde, blev ændret til, at anmeldelsen skal være modtaget i Erhvervssty-
relsen snarest.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Ændringen i vejledningen har ført til en ændring af skifteretternes praksis i
forhold til forudgående indkaldelse af ledelsen.
I Østre Landsrets kendelse af 5. februar 2007 (gengivet i Ugeskrift for Rets-
væsen 2007, s. 1435) stadfæstede landsretten skifterettens afgørelse om
tvangsopløsning af et anpartsselskab uden forudgående indkaldelse af sel-
skabets ledelse til et møde i skifteretten. Landsretten udtalte, at der ikke i
anpartsselskabsloven eller aktieselskabsloven fandtes en pligt for skifteret-
ten til at indkalde selskabet, men landsretten udtalte, at skifteretten ikke kan
træffe afgørelse om tvangsopløsning af et selskab uden at underrette selska-
bet og give det lejlighed til at udtale sig, medmindre det må antages at være
påkrævet straks at træffe afgørelse om tvangsopløsning uden forudgående
underretning. I den konkrete sag indgik selskabet i et kompleks af selskaber,
hvor skifteretten havde kendskab til ledelsen og revisor. Skifteretten skøn-
nede på baggrund af dette kendskab, at der var behov for straks at tage sel-
skabet under tvangsopløsning.
Et tilsvarende resultat nåede Østre Landsret til i afgørelse af 2. maj 2007
(gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2007, s. 2297). I sagen havde skifteret-
ten ligeledes udnævnt en likvidator, uden at selskabet havde haft lejlighed
til at udtale sig i anledning af Erhvervsstyrelsens beslutning om tvangsop-
løsning.
I Østre Landsrets kendelse af 18. oktober 2007 (gengivet i Fuldmægtigen 1-
2007-1481959) havde skifteretten modtaget en anmodning om tvangsopløs-
ning fra Erhvervsstyrelsen begrundet i manglende indsendelse af årsrapport.
Skifteretten indkaldte med 14 dages varsel direktøren pr. almindeligt brev,
men da direktøren ikke gav møde i skifteretten, tog skifteretten selskabet
under tvangsopløsning. Direktøren påkærede afgørelsen med henvisning til,
at han ikke havde modtaget indkaldelsen. Landsretten fandt, at der ikke er
pligt til at indkalde selskabet til det møde, hvor skifteretten indleder tvangs-
opløsningen, og det forhold, at skifteretten rent faktisk havde indkaldt til
mødet, ændrede ikke herpå.
I Østre Landsrets kendelse af 8. juli 2011 (gengivet i Fuldmægtigen
2011.239) havde skifteretten skriftligt anmodet ledelsen i et selskab om en
redegørelse for selskabets forhold. Da skifteretten ikke modtog nogen reak-
tion fra selskabets ledelse, besluttede skifteretten på grundlag af oplysnin-
gerne i den seneste årsrapport at tage selskabet under konkursbehandling.
Landsretten udtalte, at der ikke i lovgivningen findes en pligt for skifteretten
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
til at indkalde ledelsen til et møde i skifteretten til behandling af Erhvervs-
styrelsens anmodning om tvangsopløsning, hvorfor landsretten stadfæstede
skifterettens afgørelse.
Erhvervsstyrelsens gældende vejledning om genoptagelse af kapitalselska-
ber under tvangsopløsning (ApS, A/S og P/S) fra januar 2016 omtaler ikke
en pligt til at indkalde selskabets ledelse til et møde i skifteretten, før Er-
hvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning kan behandles.
Der ses heller ikke andet sted at være foreskrevet et krav om indkaldelse til
møde, før skifteretten kan behandle Erhvervsstyrelsens anmodning.
Det må på den baggrund antages, at det ikke er en betingelse for skifterettens
behandling af Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning af et sel-
skab, at ledelsen er indkaldt til mødet i skifteretten.
2.5. Genoptagelse af selskaber under tvangsopløsning
Hvis Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse et sel-
skab, kan selskabet indgive anmeldelse til Erhvervsstyrelsen om, at skifte-
retsbehandlingen skal afbrydes, og at selskabet skal genoptages, jf. selskabs-
lovens § 232, stk. 1.
Genoptagelse kan ikke finde sted, såfremt selskabet inden for de seneste 5
år tidligere har været under tvangsopløsning, eller selskabet er besluttet
tvangsopløst af retten.
Det er en betingelse for genoptagelse, at anmeldelsen er modtaget senest 3
måneder efter, at Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangs-
opløse selskabet, jf. § 232, stk. 2. Fristen på 3 måneder suspenderes, hvis
selskabet tages under rekonstruktionsbehandling. Herudover er der tale om
en absolut frist.
Det er desuden en betingelse for genoptagelse, at de forhold, der begrundede
Erhvervsstyrelsens beslutning om at tvangsopløse selskabet, er berigtiget.
Dokumentation for de berigtigede forhold skal indsendes senest samtidig
med anmeldelsen til Erhvervsstyrelsen. Hvis selskabet på tidspunktet for
anmodningen om genoptagelse endnu ikke har afleveret årsrapporter for
regnskabsår, hvor indsendelsesfristen er udløbet, er modtagelsen af disse
årsrapporter ligeledes en betingelse for genoptagelsen, jf. § 232, stk. 3.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Derudover er det en betingelse for genoptagelse, at selskabet vælger en le-
delse og eventuel revisor, og at der udarbejdes en erklæring af en revisor
om, at kapitalen er til stede. Selskabskapitalen skal nedskrives til det beløb,
der er i behold. Er selskabskapitalen herefter mindre end kapitalkravet i sel-
skabsloven, skal den bringes op til mindst dette beløb. Der skal endvidere
vedlægges en erklæring fra en godkendt revisor om, at der ikke er ydet ulov-
lige lån mv. til selskabsdeltagerne i strid med selskabslovens kapitel 13, jf.
§ 232, stk. 1, jf. § 231, stk. 1 og 2.
Hvis skifteretten har udnævnt en likvidator, skal denne samtykke i genopta-
gelsen, jf. § 232, stk. 4.
2.6. Tvangsopløsning af andre virksomheder
Ved lov nr. 616 af 12. juni 2013, som trådte i kraft den 1. januar 2014, blev
der i selskabsloven indført iværksætterselskaber som en ny selskabsform.
Et iværksætterselskab kan stiftes med en selskabskapital på 1 kr., jf. sel-
skabslovens § 357 a, stk. 2.
Det følger af § 357 a, stk. 1, at lovens regler om anpartsselskaber finder
anvendelse på iværksætterselskaber, medmindre andet er fastsat i lovens ka-
pitel 20 a. Da der ikke gælder særlige regler for tvangsopløsning af iværk-
sætterselskaber, kan disse selskaber tvangsopløses efter de samme regler
som anpartsselskaber.
Herudover findes der forskellige regler, der ligner selskabslovens regler om
tvangsopløsning af aktie- og anpartsselskaber.
Således svarer § 116 i lov nr. 712 af 25. juni 2014 om erhvervsdrivende
fonde til selskabslovens § 227. Det indebærer, at erhvervsdrivende fonde
kan tvangsopløses på samme måde som aktie- og anpartsselskaber.
Det fremgår af § 20 i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, at for
opløsning af virksomheder med begrænset ansvar gælder kapitel 14 i sel-
skabsloven med de fornødne afvigelser under hensyn til virksomhedernes
særlige karakter, jf. dog § 21, der indeholder regler om, hvornår Erhvervs-
styrelsen kan anmode skifteretten om at opløse en virksomhed med begræn-
set ansvar. Det fremgår desuden af § 21, at selve tvangsopløsningen gen-
nemføres efter reglerne i selskabslovens §§ 226-229.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Det betyder, at virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, og som er selskaber eller foreninger med begrænset ansvar
(S.M.B.A., A.M.B.A. og F.M.B.A.), som ikke er omfattet af selskabsloven,
lov om erhvervsdrivende fonde eller §§ 133-154 i lov om forvaltere af al-
ternative investeringsfonde m.v., kan opløses efter selskabslovens regler om
tvangsopløsning.
Det fremgår af § 27 i lov om medarbejderinvesteringsselskaber, at for op-
løsning af et medarbejderinvesteringsselskab finder selskabslovens §§ 217-
224 og 230-235 anvendelse med de fornødne afvigelser under hensyn til
medarbejderinvesteringsselskabets særlige karakter. Medarbejderinveste-
ringsselskaber opløses således efter selskabslovens regler om tvangsopløs-
ning.
2.7. Opløsning ved betalingserklæring
Kapitalselskaber (iværksætterselskaber, anpartsselskaber, aktieselskaber og
partnerselskaber) og virksomheder med begrænset ansvar (S.M.B.A.,
A.M.B.A. og F.M.B.A.) kan desuden opløses på en uformel måde ved at
afgive en erklæring over for Erhvervsstyrelsen om, at al gæld, forfalden,
som uforfalden er betalt, og at virksomheden er opløst.
Erklæringen skal underskrives af alle kapitalejere henholdsvis virksomheds-
deltagere, jf. selskabslovens § 216 og lov om visse erhvervsdrivende virk-
somheder § 20 a. Kapitalejere henholdsvis virksomhedsdeltagere hæfter
personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller
omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. Det er en
forudsætning for, at virksomheden kan opløses på denne uformelle måde, at
kapitalejere, henholdsvis virksomhedsdeltagerne vedlægger en erklæring
fra SKAT om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende virk-
somheden. Erhvervsstyrelsen accepterer i praksis, at den underskrevne be-
talingserklæring indsendes alene til styrelsen med besked om, at virksom-
heden har anmodet SKAT om at udstede den nødvendige erklæring om
skatte- og afgiftskrav, og at erklæringen vil blive eftersendt til styrelsen in-
den for kort tid.
Det fremgår ikke udtrykkeligt af selskabsloven eller forarbejderne hertil,
hvor gammel erklæringen fra SKAT må være, når den modtages i Erhvervs-
styrelsen. I henhold til Erhvervsstyrelsens praksis er det et krav, at erklærin-
gen på modtagelsestidspunktet har en aktualitetsværdi, og styrelsen accep-
terer derfor ikke normalt erklæringer, der er mere end 3 måneder gamle.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Det forekommer i øjeblikket, at SKAT både udmelder og har en sagsbe-
handlingstid på over 6 måneder. Erhvervsstyrelsen har i den forbindelse til-
rettet sin praksis. SKAT har en målsætning om at nedbringe sagsbehand-
lingstiden til 3 måneder inden for den nærmeste fremtid, og det er målsæt-
ningen, at alle fuldt oplyste anmodninger ved udgangen af 1. kvartal 2018
maksimalt vil have en sagsbehandlingstid på 1 måned.
Erhvervsstyrelsen behandlede i 2016 3982 sager om opløsning ved beta-
lingserklæring. Det bemærkes, at en forudsætning for udstedelsen af erklæ-
ringen fra SKAT om skatte- og afgiftskrav er, at selskabet vælger en skæ-
ringsdato for opløsning således, at der kan ske ansættelse af virksomhedens
indkomst for det afsluttede indkomstår, det vil sige frem til den valgte skæ-
ringsdato, og at skatter og afgifter er betalt. SKAT’s afgivelse af en sådan
erklæring vil således ske med tilsvarende forbehold for myndighedernes se-
nere revision af selskabet, således som det vil gælde ved en likvidation af
selskabet. Dette forbehold hindrer imidlertid ikke en opløsning af selskabet
i medfør af selskabslovens § 216.
Erhvervsstyrelsen og SKAT arbejder i øjeblikket på en digitalisering af pro-
cessen, således at Erhvervsstyrelsens registreringssystem fremadrettet får
mulighed for
selv at foretage opslag i SKAT’s
registre, således at den, der
anmoder om opløsning af et selskab ved betalingserklæring, ikke selv skal
indhente erklæringen fra SKAT.
Hvis Erhvervsstyrelsen har besluttet at tvangsopløse et selskab, kan selska-
bet ikke afværge den iværksatte tvangsopløsning ved at benytte sig af mu-
ligheden for at opløse et selskab ved en betalingserklæring efter § 216, jf.
herved Østre Landsrets kendelse af 24. marts 1998 (gengivet i Fuldmægti-
gen 1998, s. 94/1).
3. Konkursrådets betænkning nr. 1525/2011
Konkursrådet overvejede i sin betænkning nr. 1525/2011 om konkurskaran-
tæne, om reglerne om konkurskarantæne skulle omfatte ledelsen af tvangs-
opløste selskaber.
Af Konkursrådets betænkning fremgår på s. 87-88 følgende:
”Selskaber, der begæres tvangsopløst, bør efter Konkursrådets opfat-
telse kun være omfattet af regler om konkurskarantæne, hvis selskabet
erklæres konkurs. Konkursrådet lægger herved navnlig vægt på, at
gennemførelsen af en sag om konkurskarantæne forudsætter, at der
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
tilvejebringes det fornødne faktuelle grundlag herfor, og dette vil efter
Konkursrådets opfattelse i praksis mest hensigtsmæssigt kunne ske
under en konkursbehandling. Konkursrådet forudsætter i den forbin-
delse, at skifteretten i de tvangsopløsningsboer, hvor skifteretten kom-
mer i besiddelse af oplysninger, der tyder på, at medlemmer af ledel-
sen kan have gjort sig skyldige i groft uforsvarlig forretningsførelse,
vil tage selskabet under konkursbehandling, således at forholdene kan
blive undersøgt nærmere.
Konkursrådet er således opmærksom på, at rådets forslag indebærer,
at det vil få større betydning end i dag, om et insolvent selskab, der
begæres tvangsopløst, opløses uden konkurs eller tages under kon-
kursbehandling. Betydningen af en ensartet praksis ved skifteretterne
på dette punkt bliver dermed også større, idet en eventuel forskellig
praksis ved forskellige skifteretter ville have som konsekvens, at mu-
lighederne for i praksis at pålægge konkurskarantæne, efter at et sel-
skab er begæret tvangsopløst, ville afhænge af, ved hvilken skifteret
sagen blev behandlet.
På denne baggrund har Konkursrådet fundet anledning til at frem-
hæve, hvad der efter rådets opfattelse normalt kan betragtes som
”god
praksis” for skifteretternes behandling af en begæring om tvangsop-
løsning af et selskab.
Skifteretten bør af egen drift tage selskabet under konkursbehandling,
hvis selskabet er insolvent og der enten er aktiver i selskabet eller er
grund til mistanke om ulovligheder. Hvis ledelsen udebliver fra møde
i skifteretten og skifteretten ikke har tilstrækkelige oplysninger til at
vurdere, om det beskrevne grundlag for konkursbehandling foreligger,
bør skifteretten, før den i givet fald opløser selskabet uden yderligere
behandling efter en analogi af konkurslovens § 143, enten udmelde en
likvidator med henblik på, at denne undersøger forholdene, eller ud-
sætte sagen på fornyet indkaldelse af selskabets ledelse. Hvis ledelsen
opholder sig i udlandet, bør skifteretten eller likvidator normalt for-
søge at indhente en skriftlig redegørelse fra ledelsen og bør også kon-
takte selskabets eventuelle revisor. Skifteretten eller likvidator bør
endvidere eventuelt kontakte kendte fordringshavere og bør desuden
indhente skatteinformationer for selskabet (såkaldte R75-oplysninger)
fra SKAT. Skifteretten eller likvidator bør endelig normalt indhente
en fuldstændig udskrift fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vedrørende
hver af de personer, der har haft tilknytning til selskabet. Kun hvis
skifteretten på dette grundlag fortsat ikke har oplysninger, der viser,
at selskabet har aktiver, eller som giver anledning til konkret mistanke
om ulovligheder - og skifteretten skønner, at en likvidator ikke kan
tilvejebringe yderligere oplysninger - bør skifteretten efter Konkurs-
rådets opfattelse i givet fald slutte tvangsopløsningen efter en analogi
af konkurslovens § 143. Konkursrådet bemærker i den forbindelse, at
der ved nogle skifteretter (f.eks. Sø- og Handelsretten) er praksis for,
at en tvangsopløsning ikke kan sluttes efter en analogi af konkurslo-
vens § 143, når der er udpeget en likvidator, idet likvidator i så fald
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
enten vil skulle gennemføre en solvent likvidation eller indgive kon-
kursbegæring. Ved disse skifteretter opstår spørgsmålet om at slutte
tvangsopløsningen efter en analogi af konkurslovens § 143 således
ikke i de tilfælde, hvor der er udpeget en likvidator.”
Konkursrådets betænkning indeholdt et lovudkast, som med enkelte ændrin-
ger blev gennemført ved lov nr. 429 af 5. januar 2013 om ændring af kon-
kursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne).
4. Konkursrådets overvejelser
4.1. Opløsning efter en analogi af konkurslovens § 143
4.1.1.
Som omtalt ovenfor forekommer det i praksis, at skifteretterne alle-
rede på mødet i skifteretten opløser et selskab under tvangsopløsning efter
en analogi af konkurslovens § 143 uden at udnævne en likvidator. Nogle
skifteretter vælger imidlertid i højere grad at tage selskabet under konkurs-
behandling. Der består således en uens praksis blandt landets skifteretter i
forhold til, hvornår en anmodning fra Erhvervsstyrelsen til skifteretten om
at tvangsopløse et selskab fører til, at selskabet tages under konkursbehand-
ling.
Når et selskab under tvangsopløsning opløses på mødet i skifteretten efter
en analogi af konkurslovens § 143, undergives selskabet ikke nærmere un-
dersøgelser af en likvidator eller af en kurator. Det betyder, at der er risiko
for, at selskabet misbruges, idet det ikke undersøges, om der er foregået
ulovlige dispositioner i selskabet, om selskabet er insolvent, om der er
grundlag for at indlede en sag om konkurskarantæne mod ledelsen, og om
der er grundlag for en politimæssig efterforskning.
Den uens praksis ved skifteretterne i forhold til tvangsopløsning af selskaber
medfører, at reglerne om konkurskarantæne ikke fuldt ud anvendes som for-
udsat ved Konkursrådets betænkning nr. 1525/2011. Desuden indbyder den
uens praksis til forumshopping, idet det vil være muligt at etablere selskabet
eller senere ændre hjemsted til et sted, hvor selskaber i højere grad opløses
efter en analogi af konkurslovens § 143, hvorved selskabet ikke undersøges
nærmere af en likvidator eller af en kurator.
Det strider mod grundlæggende samfundsinteresser, ligesom det er stri-
dende mod retsfølelsen, hvis et selskabs forhold ikke undersøges, og hvis
der som følge heraf ikke pålægges en konkurskarantæne i tilfælde, hvor der
er grundlag herfor.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Det undersøges desuden ikke, om der måtte være aktiver, herunder i form
af lån til kapitalejerne. Sådanne lån kan være lovlige, såfremt betingelserne
i selskabslovens § 210, stk. 2, er opfyldt. Uanset om der er tale om et lovligt
eller ulovligt lån, skal lånet tilbagebetales til selskabet. Hertil kommer, at
der er en afledt effekt af sådanne lån, idet kapitalejeren skal beskattes, jf.
ligningslovens § 16 e. Hvis der er ydet sådanne lån til kapitalejerne, medfø-
rer det således, dels at der vil være midler i selskabet, dels at der tilfalder
statskassen et skatteprovenu som følge af beskatningen af kapitalejeren.
Det er ligeledes stridende mod grundlæggende samfundsinteresser og rets-
følelsen, hvis der er et tabt skatteprovenu som følge af manglende beskat-
ning af lovlige eller ulovlige kapitalejerlån. Desuden kan selskaberne have
drevet afgiftspligtig virksomhed uden at registrere dette og dermed have væ-
ret i konkurrence på ulige vilkår med virksomheder, der overholder reglerne.
Det er af disse årsager efter Konkursrådets opfattelse nødvendigt at indføre
regler for, hvornår skifteretten skal udnævne en likvidator med henblik på
yderligere undersøgelser af, om selskabet er insolvent, og hvornår skifteret-
ten skal tage selskabet under konkursbehandling.
Konkursrådet har tidligere overvejet, om reglerne om konkurskarantæne
skal finde anvendelse i forbindelse med tvangsopløsning. Konkursrådet fin-
der ikke anledning til at ændre den tidligere indstilling om, at karantænereg-
lerne ikke skal finde anvendelse ved tvangsopløsning.
Der er efter Konkursrådets opfattelse en samfundsmæssig interesse i, at alle
selskaber, der tvangsopløses, og som er insolvente, tages under konkursbe-
handling, således at der udpeges en kurator, der kan undersøge, om der er
aktiver i selskabet, herunder om der er ydet lovlige eller ulovlige lån til ka-
pitalejerne, der skal tilbagebetales. Tilsvarende kan det undersøges, om der
er grundlag for at indlede en sag om konkurskarantæne mod ledelsen, om
der foreligger civilretlige krav, herunder som følge af omstødelige disposi-
tioner, og om der er grundlag for politimæssig efterforskning.
Den samfundsmæssige interesse i, at der foretages nærmere undersøgelser
af et selskab, som Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangs-
opløse, taler efter Konkursrådets opfattelse for, at tvangsopløsning af et sel-
skab enten skal føre til, at der udnævnes en likvidator, eller at selskabet tages
under konkursbehandling. Det er således Konkursrådets opfattelse, at et sel-
skab, som Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse,
ikke skal kunne opløses efter en analogi af konkurslovens § 143.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Dette vil efter Konkursrådets opfattelse begrænse ledelsens mulighed for at
lade sig afregistrere og derved efterlade et tomt selskab uden risiko for un-
dersøgelser af eksempelvis, om der er ydet lån til kapitalejerne i strid med
selskabslovgivningen eller uden indberetning til SKAT, og om ledelsen kan
ifalde ansvar for dispositioner foretaget i selskabet, samt om der foreligger
omstødelige dispositioner.
Konkursrådet foreslår således, at det ikke skal være muligt at opløse et sel-
skab, som Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse,
efter en analogi af konkurslovens § 143.
Der skal således altid foretages undersøgelser, som kan være med til at sikre,
at der indledes en sag om konkurskarantæne i de tilfælde, hvor der er grund-
lag herfor. Det vil efter Konkursrådets opfattelse potentielt kunne medføre
færre tab for SKAT og andre fordringshavere.
4.1.2.
Der skal efter Konkursrådets opfattelse fortsat være hjemmel til, at
skifteretten af egen drift tager selskabet under konkursbehandling, såfremt
selskabet er insolvent. Rådet finder det ikke nødvendigt, at skifteretten af
egen drift kan tage selskabet under rekonstruktionsbehandling. Anmodning
om rekonstruktionsbehandling må således indgives af selskabet selv eller af
en fordringshaver.
Konkursrådet har på den baggrund overvejet, hvornår der skal udnævnes en
likvidator, og hvornår selskabet skal tages under konkursbehandling.
I de tilfælde, hvor ingen fra selskabet giver møde i skifteretten til det møde,
hvor Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning skal behandles,
finder Konkursrådet det hensigtsmæssigt, at selskabet erklæres konkurs. Det
vil efter rådets opfattelse være et forsinkende mellemled, at der først skal
udnævnes en likvidator, da denne ofte efterfølgende vil begære selskabet
konkurs.
Konkursrådet foreslår på den baggrund, at der indføres en formodningsregel
i selskabsloven, hvorefter der i forbindelse med skifterettens behandling af
Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning af et selskab gælder en
formodning for, at selskabet er insolvent, hvis ingen fra selskabet møder i
skifteretten efter at være indkaldt dertil.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Dette ændrer ikke Erhvervsstyrelsens vurdering af, om betingelserne for
oversendelse af selskabet til tvangsopløsning foreligger.
Erhvervsstyrelsens anmodning til skifteretten om tvangsopløsning af et sel-
skab kan skyldes manglende registrering af ledelse, revisor, legale ejere eller
selskabets hjemstedsadresse, ligesom oversendelsen kan skyldes manglende
rettidig indsendelse af årsrapport, eller at selskabets ledelse ikke har reageret
på fordringer på indkaldt selskabskapital, der har vist sig ikke at kunne op-
fyldes. Endelig kan oversendelsen skyldes, at der ikke indsendes dokumen-
tation til styrelsen for en tidligere foretagen registrering i selskabet.
Eftersom de nævnte forhold ikke nødvendigvis er udtryk for, at selskabet er
insolvent, selv om insolvens efter Konkursrådets opfattelse ofte foreligger,
finder Konkursrådet, at det vil være for byrdefuldt, såfremt den foreslåede
formodningsregel udstrækkes til også at finde anvendelse i de situationer,
hvor en person fra selskabet giver møde i skifteretten efter at være blevet
indkaldt dertil.
I de situationer, hvor en repræsentant for selskabet giver møde, finder den
foreslåede formodningsregel ikke anvendelse. Skifteretten skal således vur-
dere, om selskabet er insolvent, således at selskabet skal erklæres konkurs,
eller om selskabet fortsat skal være under tvangsopløsning med udnævnelse
af en likvidator.
Konkursrådet har overvejet, om selskabets insolvens skal vurderes ud fra
selskabets insufficiens, hvorefter et selskab er insolvent, når selskabets pas-
siver overstiger dets aktiver, eller om insolvens skal vurderes i overensstem-
melse med definitionen i konkurslovens § 17, stk. 2, hvorefter en skyldner
er insolvent, hvis den pågældende ikke kan opfylde sine forpligtelser, efter-
hånden som de forfalder, medmindre betalingsudygtigheden må antages
blot at være forbigående.
Konkursrådet finder det mest rigtigt at anvende definitionen i konkurslovens
§ 17, stk. 2. Konkursrådet bemærker i den forbindelse, at et selskab, som
Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse, bl.a. er in-
solvent, såfremt der ikke er midler i selskabet til at dække omkostningerne
forbundet med tvangsopløsningen.
4.1.3.
I praksis indkalder skifteretterne allerede i dag som udgangspunkt sel-
skabets ledelse til et møde i skifteretten til behandling af Erhvervsstyrelsens
anmodning om tvangsopløsning. Konkursrådet finder dog, at det skal
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
fremgå eksplicit af selskabsloven, at skifteretterne skal indkalde ledelsen til
et møde i skifteretten.
Skifteretten beslutter formen for mødet, herunder om mødet skal afholdes
som møde i skifteretten eller ved anvendelse af telekommunikation.
Eftersom tvangsopløsning kan skyldes, at ledelsen er afregistreret i Er-
hvervsstyrelsens it-system, må indkaldelsen efter Konkursrådets opfattelse
rettes til den sidst kendte ledelse, det vil sige den ledelse, der senest har
været registreret i Erhvervsstyrelsens it-system.
Med henblik på skifterettens mulighed for entydig identifikation af ledelsen,
bør Erhvervsstyrelsens oversendelse til skifteretten indeholde oplysninger
om navn, adresse og hvis muligt personnummer på den senest registrerede
ledelse. Da oversendelsen tjener et lovligt og sagligt formål, er persondata-
loven ikke til hinder for oversendelsen, jf. lovens § 11, jf. § 5.
Konkursrådet har overvejet, om også kapitalejerne bør indkaldes til mødet i
skifteretten. Rådet finder det imidlertid tilstrækkeligt, at kun ledelsen ind-
kaldes. Rådet har herved lagt vægt på, at kapitalejerne ikke har den daglige
ledelse af selskabet, og at kapitalejerne selv har ansat ledelsen, ligesom det
er kapitalejernes ansvar at sikre, at der er ansat og registreret en ledelse.
Herudover har Konkursrådet overvejet kravene til skifterettens indkaldelse,
herunder om der skal ske en forkyndelse, eller om en orientering er tilstræk-
kelig. Henset til, at Erhvervsstyrelsen allerede har underrettet om oversen-
delsen til tvangsopløsning, finder Konkursrådet det ikke nødvendigt, at der
skal ske en forkyndelse.
Det er således efter rådets opfattelse tilstrækkeligt, at den senest registrerede
ledelse orienteres om mødet i skifteretten. Denne orientering kan ske ved
digital post eller til den adresse, der fremgår i Erhvervsstyrelsens register.
Særligt i forhold til personer bosiddende i udlandet har Konkursrådet over-
vejet, på hvilket sprog orienteringen skal affattes. Eftersom der er tale om
selskaber, der er hjemmehørende i Danmark, og som er underlagt dansk sel-
skabslovgivning, finder rådet ikke grund til, at skifteretten skal foranledige
oversættelse af indkaldelsen.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
4.1.4.
Hvis den senest registrerede direktør giver møde, men intet kan oplyse
om selskabets forhold, må skifteretten vurdere ud fra de foreliggende oplys-
ninger, om selskabet er insolvent. Vurderer skifteretten ikke, at selskabet er
insolvent, må der således udnævnes en likvidator.
I de tilfælde, hvor skifteretten udnævner en likvidator efter selskabslovens
§ 227, fordi en repræsentant fra selskabet giver møde, og hvor skifteretten
ikke umiddelbart vurderer, at selskabet er insolvent, men hvor selskabet al-
ligevel senere viser sig insolvent, herunder som følge af, at der ikke er mid-
ler til at dække omkostningerne forbundet med tvangsopløsningen, skal sel-
skabet tages under rekonstruktionsbehandling eller konkurs efter begæring
af likvidator, jf. selskabslovens § 233, stk. 2.
4.1.5.
Det er efter Konkursrådets opfattelse vigtigt, at Erhvervsstyrelsens
anmodning om at tvangsopløse et selskab fremmes. Det er således afgørende
for sikring af aktiver og for etablering af fristdag med henblik på omstødelse
i forbindelse med konkurs, at skifteretten træffer afgørelse om tvangsopløs-
ning eller afsiger konkursdekret hurtigst muligt efter, at Erhvervsstyrelsen
har anmodet skifteretten om at tvangsopløse et selskab. Dette skal også ses
i lyset af, at der har været en forudgående sagsbehandling ved Erhvervssty-
relsen inden anmodningen om tvangsopløsning.
Da dagen for Erhvervsstyrelsens beslutning om tvangsopløsning af et sel-
skab anses som fristdag i forbindelse med konkurs, hvis skifteretten inden 3
måneder efter beslutningen modtager begæring om rekonstruktionsbehand-
ling eller konkurs eller af egen drift indleder rekonstruktionsbehandling el-
ler afsiger konkursdekret, jf. konkurslovens § 1, stk. 1, nr. 3, skal der så vidt
muligt være udmeldt likvidator senest 2 måneder efter Erhvervsstyrelsens
beslutning om tvangsopløsning. Likvidator har da en måned til at undersøge,
om der skal indgives en konkursbegæring.
Udsættelse af sagen skal derfor kun komme på tale, når der foreligger lovligt
forfald. Møder ingen, og har skifteretten ikke fået meddelelse om lovligt
forfald, skal skifteretten således ikke udsætte sagen, men træffe afgørelse i
overensstemmelse med den foreslåede formodningsregel.
Manglende fremmøde kan skyldes, at det ikke har været muligt at få orien-
teret selskabets ledelse om mødet i skifteretten. Hvis skifterettens postfrem-
sendte orientering returneres som følge af, at den senest registrerede ledelse
er ukendt på den adresse, som den pågældende selv har angivet, kan det i
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
den konkrete situation anvendes som en formodning for, at selskabet er in-
solvent.
Det er Konkursrådets opfattelse, at der i overensstemmelse med skifteretter-
nes nuværende praksis skal være mulighed for, at skifteretten i særlige til-
fælde kan behandle Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning af
et selskab, selv om ledelsen af selskabet ikke er blevet indkaldt. Der tænkes
her på de situationer, hvor fristen efter konkurslovens § 1, stk. 1, nr. 3, er
ved at udløbe, samt hvor skifteretten skønner, at en hurtig behandling er
påkrævet med henblik på at sikre aktiver.
4.1.6.
Konkursrådets forslag medfører således, at Erhvervsstyrelsens an-
modning til skifteretten om tvangsopløsning af et selskab enten fører til, at
der udnævnes en likvidator, eller at selskabet erklæres konkurs. Det vil så-
ledes ikke være muligt at opløse et selskab efter en analogi af konkurslovens
§ 143.
Efter de nødvendige undersøgelser er foretaget, vil behandlingen af kon-
kursboet fortsat kunne sluttes efter konkurslovens § 143, hvis den sikkerhed,
der er eller kan kræves stillet efter § 27, ikke er tilstrækkelig til at dække
yderligere omkostninger ved boets behandling, og boets midler ikke er til-
strækkelige til at dække disse omkostninger.
4.2. Udvidelse af adgangen til opløsning ved betalingserklæring
Konkursrådets forslag vil medføre, at et betydeligt antal af de selskaber,
hvori der aldrig har været drift eller stiftet forpligtelser, som i dag opløses
efter en analogi af konkurslovens § 143, i stedet vil skulle tvangsopløses
med udnævnelse af en likvidator eller tages under konkursbehandling.
Dette skal endvidere ses i lyset af, at der over en periode er kommet flere
selskaber og dermed også flere tvangsopløsninger.
I 2016 blev der således oprettet ca. 33.500 selskaber. Til sammenligning
blev der i 2015 oprettet ca. 30.000 selskaber. Hovedparten af selskaberne er
anpartsselskaber (65 pct. i 2015 og 61 pct. i 2016). Der oprettes desuden et
stigende antal iværksætterselskaber (32 pct. i 2015 og 36 pct. i 2016).
Antallet af selskaber under tvangsopløsning, er steget fra 6451 i 2015 til
9236 i 2016. Her udgør anpartsselskaberne også den største andel (86 pct. i
2015 og 69 pct. i 2016), ligesom der ses et stigende antal iværksætterselska-
ber (10 pct. i 2015 og 28 pct. i 2016).
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Herudover forventes det, at det forhold, at det siden 1. januar 2017 har været
muligt for Erhvervsstyrelsen at anmode skifteretten om at tvangsopløse sel-
skaber, der ikke har registreret deres legale ejere, vil resultere i en stigning
i antallet af tvangsopløsninger.
Selskaberne kan generelt mangle et økonomisk incitament til at gennemføre
en ordnet likvidation, idet selskaberne må forventes at have en begrænset
værdi for ejerne. Det vil således ikke medføre et stort tab, hvis selskabet
tvangsopløses.
Det stigende antal selskaber, der tvangsopløses, vil med forslaget om ophæ-
velse af muligheden for opløsning efter en analogi af konkurslovens § 143
medføre betydelige omkostninger for staten.
Konkursrådet foreslår på den baggrund, at der vejledes om muligheden for
opløsning ved betalingserklæring efter selskabslovens § 216. Rådet er op-
mærksom på, at sagsbehandlingstiden ved SKAT i praksis sætter begræns-
ninger for muligheden for opløsning ved betalingserklæring, men forudsæt-
ter en snarlig løsning af problemstillingen hos SKAT.
Det kan dog ikke udelukkes, at en skriftlig vejledning om muligheden for
opløsning ved betalingserklæring ikke vil være tilstrækkelig til at sikre, at
selskaber, hvori der aldrig har været drift eller stiftet forpligtelser, opløses,
inden Erhvervsstyrelsen anmoder skifteretten om at tvangsopløse selskabet.
Konkursrådet har på den baggrund overvejet, om adgangen til at anvende
selskabslovens § 216 skal udvides, således at et selskab, hvori der aldrig har
været drift eller stiftet forpligtelser, kan opløses ved betalingserklæring også
efter, at Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse sel-
skabet.
Der vil efter rådets opfattelse være en samfundsmæssig besparelse, hvis sel-
skaber, hvori der reelt aldrig har været drift eller stiftet forpligtelser, opløses
ved betalingserklæring efter selskabslovens § 216. Det vil desuden efter rå-
dets opfattelse være uproblematisk, hvis selskaber, hvori der aldrig har væ-
ret drift eller stiftet forpligtelser, kan opløses ved betalingserklæring, også
selv om Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse sel-
skabet.
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Har der derimod været drift eller stiftet forpligtelser i selskabet, skal det
derimod fortsat ikke være muligt at anvende selskabslovens § 216 efter, at
Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet.
Konkursrådet foreslår på den baggrund, at der indføres en adgang for skif-
teretten svarende til selskabslovens § 216, hvorefter skifteretten kan opløse
et selskab ved betalingserklæring, hvori der aldrig har været drift eller stiftet
forpligtelser, selv om Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at
tvangsopløse selskabet.
Drift må i den forbindelse forstås som aktiviteter af enhver art, ligesom der
ikke må være indgået retshandler eller stiftet forpligtelser.
Kapitalejerne skal afgive en erklæring til skifteretten om, at der ikke har
været drift eller stiftet forpligtelser. Kapitalejerne påtager sig desuden at
hæfte personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfal-
den eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse.
Der skal desuden afgives en erklæring under strafansvar over for skifteretten
om, at der aldrig har været drift i selskabet eller stiftet forpligtelser. Skifte-
retten kan imidlertid tilsidesætte en sådan erklæring, såfremt skifteretten
vurderer, at der er en rimelig tvivl om erklæringens troværdighed. Skifteret-
ten kan i den forbindelse bl.a. lægge vægt på, om der har været aktiviteter i
form af ændringer i ledelsen eller ejerkredsen, hvilket kan indikere, at sel-
skabet ikke har været helt uden drift. Tilsvarende kan der lægges vægt på,
om ledelsen eller kapitalejerne tidligere har deltaget i selskaber, der er
tvangsopløst eller taget under konkursbehandling.
Den foreslåede adgang til opløsning ved betalingserklæring efter, at Er-
hvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet, skal
efter Konkursrådets opfattelse kun kunne anvendes på selskaber, der er stif-
tet med en oprindelig kapital på maksimalt 1.000 kr. Konkursrådet lægger
herved vægt på, at der skal være tale om en bagatelagtig kapital, men at
selskaber af forskellige årsager stiftes med en kapital på mellem 1 og 1.000
kr.
Hvis kapitalen er større, skal det undersøges, om kapitalen er intakt, eller
hvad kapitalen er forbrugt på. Sådanne undersøgelser skal foretages af enten
en kurator eller en likvidator, jf. Konkursrådets forslag om, at det ikke skal
være muligt at opløse et selskab, som Erhvervsstyrelsen har anmodet skif-
teretten om at tvangsopløse, efter en analogi af konkurslovens § 143.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Der skal fortsat indhentes en erklæring fra SKAT om, at der ikke foreligger
skatte- og afgiftskrav vedrørende selskabet. Det vil i praksis betyde, at skif-
teretten udsætter sagen med henblik på, at ledelsen indhenter en sådan er-
klæring.
Konkursrådet bemærker i den forbindelse, at sagsbehandlingstiden ved
SKAT for tiden sætter begrænsninger for anvendelse af den foreslåede ord-
ning. Rådet forudsætter dog, at SKAT snarest vil have nedbragt sagsbehand-
lingstiden.
4.3. Genoptagelse af selskaber
Konkursrådets forslag ændrer ikke ved kapitalejernes mulighed for efter sel-
skabslovens § 232, stk. 1, at indgive anmeldelse om genoptagelse af et sel-
skab, der er under tvangsopløsning. Anmodning om genoptagelse skal være
indgivet senest 3 måneder efter, at Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteret-
ten om at tvangsopløse selskabet, jf. stk. 2. Genoptagelse forudsætter som i
dag, at de forhold, der begrundede Erhvervsstyrelsens beslutning om
tvangsopløsning, skal være berigtiget, jf. stk. 3, samt at en revisor skal er-
klære, at selskabets kapital er i behold.
Hvis selskabet er taget under konkursbehandling enten efter begæring fra
likvidator eller uden udnævnelse af likvidator, kan konkursbehandlingen
bringes til ophør efter konkurslovens § 144, såfremt der fremlægges sam-
tykke fra samtlige fordringshavere eller bevis for, at de er fyldestgjort. Her-
efter sluttes boet straks, og dets aktiver udleveres med henblik på fortsat
tvangsopløsning.
De med konkursbehandlingen forbundne omkostninger, der skal betales ef-
ter konkurslovens § 144, svarer til kapitalejernes forpligtelse efter gældende
ret til at betale omkostningerne ved en påbegyndt tvangsopløsning. Kon-
kursrådets forslag vil således ikke stille kapitalejere ringere end i dag i for-
hold til genoptagelse af et selskab under tvangsopløsning.
Det følger af selskabslovens § 232, stk. 4, at i de tilfælde, hvor skifteretten
har udnævnt en likvidator, skal denne samtykke i genoptagelsen efter stk. 1.
Der er efter Konkursrådets opfattelse ikke behov for et krav om, at kurator
skal samtykke til genoptagelse af et selskab, som skifteretten har taget under
konkursbehandling på baggrund af en anmodning fra Erhvervsstyrelsen om
tvangsopløsning.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Konkursrådet bemærker i den forbindelse, at det allerede følger af konkurs-
lovens § 144, stk. 1, at et bo kun kan sluttes, hvis skyldneren fremlægger
samtykke fra samtlige fordringshavere eller bevis for, at de er fyldestgjort.
Det indebærer, at et selskab ikke kan udleveres til kapitalejerne i medfør af
konkurslovens § 144, før fordringshaverne, herunder kurator, er fyldestgjort
for sit arbejde. Der ligger således allerede heri et implicit krav om samtykke
fra kurators side.
Er der anmodet om genoptagelse af selskabet, og kan boet sluttes efter kon-
kurslovens § 144, må skifteretten på ny behandle Erhvervsstyrelsens an-
modning om tvangsopløsning i lyset af begæringen om genoptagelse.
Eftersom der ikke er udnævnt en likvidator, skal der ikke i medfør af den
gældende bestemmelse i selskabslovens § 232, stk. 4, indhentes samtykke
til genoptagelsen.
Konkursrådet har på den baggrund overvejet, om det er hensigtsmæssigt, at
skifteretten udnævner en likvidator alene med det formål at se på, om der
kan gives samtykke til genoptagelse af selskabet efter selskabslovens § 232,
stk. 4. Skifteretten vil i praksis kunne udnævne den samme person, som
netop har været kurator for konkursboet.
Den egentlige prøvelse af, om betingelserne for genoptagelse er opfyldt, fo-
retages imidlertid hos Erhvervsstyrelsen, som har modtaget anmodningen
om genoptagelse. Konkursrådet finder det på den baggrund ikke nødven-
digt, at skifteretten skal udnævne en likvidator alene med det formål at sam-
tykke til genoptagelsen.
Viser det sig i en situation, hvor der ikke er anmodet om genoptagelse, at et
selskab, der er under konkursbehandling, ikke er insolvent, må konkursboet
sluttes efter konkurslovens § 144. Hvis konkursbehandlingen var foranledi-
get af en anmodning om tvangsopløsning, må selskabet efter Konkursrådets
opfattelse udleveres til skifteretten med henblik på fortsat tvangsopløsning.
4.4. Konsekvensændringer
§ 116 i lov om erhvervsdrivende fonde svarer til selskabslovens § 227. For
at sikre, at lovgivningen vedrørende erhvervsdrivende fonde fortsat er sam-
stemmende med selskabsloven i forhold til tvangsopløsning, vil § 116 i lov
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
om erhvervsdrivende fonde skulle ændres i overensstemmelse med den fo-
reslåede ændring af selskabslovens § 227 og den foreslåede bestemmelse i
§ 233 a.
Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om medarbejderinve-
steringsselskaber indeholder alene en henvisning til selskabslovens regler
om tvangsopløsning, hvorfor de foreslåede ændringer af selskabsloven også
vil finde anvendelse for disse virksomheder og selskaber uden yderligere
ændringer.
4.5. Sikkerhed for omkostningerne forbundet med en konkursbehand-
ling
Som konsekvens af Konkursrådets forslag må konkurslovens § 27 om sik-
kerhed for kurators arbejde tilpasses, således at statskassen indestår for om-
kostningerne i de tilfælde, hvor skifteretten af egen drift har afsagt konkurs-
dekret i forbindelse med behandlingen af en anmodning om tvangsopløs-
ning fra Erhvervsstyrelsen.
Konkursrådet er opmærksom på, at Højesteret den 25. april 2018 har stad-
fæstet Vestre Landsrets kendelse af 10. oktober 2016 (gengivet i Fuldmæg-
tigen 2016.268), hvorved landsretten fandt, at en virksomhedspanthavers
hæftelse for omkostningerne ved bobehandlingen efter konkurslovens § 27,
stk. 4, skulle reduceres med et beløb svarende til boets aktiver, jf. konkurs-
lovens § 143.
Konkursrådet har ikke ved denne udtalelse taget stilling til samspillet mel-
lem konkurslovens § 143 og § 27, herunder i tilfælde, hvor aktiverne i kon-
kursboet består af et honorar, men rådet henstiller til, at rådet snarest anmo-
des om at se på dette.
5. Økonomiske konsekvenser
De foreslåede ændringer kan medføre øgede omkostninger for statskassen,
idet flere selskaber under tvangsopløsning vil blive erklæret konkurs eller
taget under tvangsopløsning med udnævnelse af en likvidator. Det er imid-
lertid Konkursrådets opfattelse, at rådets forslag vil bevirke, at der kommer
mere fokus på at undersøge, om der i selskaber under tvangsopløsning er
foregået misbrug, herunder manglende afregning af skat, moms og afgifter
til statskassen. Forslaget medfører således færre tab for statskassen andre
steder. Yderligere undersøgelser vil desuden kunne føre til, at der identifi-
ceres aktiver, eksempelvis lån til kapitalejerne, som kurator vil kunne kræve
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
indfriet. Hertil kommer, at der vil være afledte konsekvenser, hvis der findes
kapitalejerlån, idet sådanne lån beskattes hos kapitalejeren, jf. ligningslo-
vens § 16 e. Yderligere undersøgelser vil således også kunne føre til skatte-
mæssige forhøjelser hos kapitalejerne.
En del af de selskaber, Erhvervsstyrelsen anmoder skifteretten om at tvangs-
opløse, bliver i dag erklæret konkurs. Der vil således alene være en merom-
kostning i forhold til de selskaber, der ikke ville blive erklæret konkurs efter
de gældende regler, men i stedet ville være blevet opløst efter en analogi af
konkurslovens § 143.
Konkursrådets forslag vil imidlertid betyde, at et selskab, som Erhvervssty-
relsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse, ikke længere kan oplø-
ses efter en analogi af konkurslovens § 143. Herved sikres det, at alle sel-
skaber, der tvangsopløses, undersøges i forhold til, om der er forhold, der
kan begrunde, at der indledes en sag om konkurskarantæne, samt om der
foreligger civilretlige krav, der skal forfølges, og om der er grundlag for at
indlede en politimæssig efterforskning.
Domstolsstyrelsen skønner, at Konkursrådets forslag vil medføre yderligere
omkostninger på 21 mio. kr. årligt, hvis samtlige 2.487 tvangsopløsningssa-
ger, der i 2015 blev afsluttet efter en analogi af konkurslovens § 143, i stedet
var afsluttet som konkurssager. Domstolsstyrelsen skønner desuden, at for-
slaget vil medføre meromkostninger i størrelsesordenen 3,5 mio. kr. til dom-
stolenes administrative behandling af sagerne.
Konkursrådets forslag kan medføre, at der indledes flere sager om konkurs-
karantæne, som også kan medføre øgede omkostninger for det offentlige.
Konkursrådets forslag er imidlertid på visse punkter i overensstemmelse
med Konkursrådets anbefalinger i betænkning nr. 1525/2011 om konkurs-
karantæne i forhold til, hvornår skifteretten af egen drift bør tage et selskab
under konkursbehandling. Rådets forslag vil således medføre, at konkurs-
karantæneinstrumentet anvendes i overensstemmelse med det ved betænk-
ning nr. 1525/2011 forudsatte.
Af forarbejderne til lov nr. 429 af 5. januar 2013 om ændring af konkurslo-
ven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne), som gennem-
førte Konkursrådets lovudkast i betænkning nr. 1525/2011, fremgår, at ind-
førelsen af regler om konkurskarantæne ville indebære samlede bruttomer-
udgifter for staten på omkring 10 mio. kr. i 2013, 17,1 mio. kr. i 2014 og
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
15,4 mio. kr. årligt fra 2015. Der var således afsat midler til skifte- og lands-
retternes behandling af sagerne om konkurskarantæne, til Erhvervsstyrel-
sens etablering og drift af et karantæneregister samt til gennemførelsen af
de konkrete sager, herunder til kurators førelse af sagerne og de generelle
sagsomkostninger og til SKAT’s bistand med oplysninger til sagerne.
Konkursrådet skønner ikke, at nærværende forslag ændrer på de forudsæt-
ninger, der allerede er budgetteret med.
Yderligere undersøgelser i forhold til sager om konkurskarantæne kan som
også anført i betænkning nr. 1555/2011 forventes at få positive konsekven-
ser for både erhvervslivet og det offentlige, idet anvendelse af konkurska-
rantæne skønnes at kunne begrænse både erhvervslivets og det offentliges
tab på insolvente virksomheder. En effektiv anvendelse af reglerne om kon-
kurskarantæne vil potentielt kunne mindske SKAT’s provenutab som følge
af konkurser.
Det er således vanskeligt nøjagtigt at skønne over, hvilke omkostninger for
det offentlige der vil være forbundet med gennemførelse af Konkursrådets
forslag.
Konkursrådet bemærker, at det er en politisk beslutning, om der skal afsæt-
tes ressourcer til gennemførelse af Konkursrådets forslag.
6. Konkursrådets lovudkast
§1
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 14. september 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 262 af 16. marts 2016, § 2 i lov nr. 631 af 8. juni
2016, § 1 i lov nr. 1547 af 13. december 2016, § 10 i lov nr. 665 af 8. juni
2017, § 2 i lov nr. 1665 af 26. december 2017, § 1 i lov nr. 675 af 29. maj
2018, § 1 I lov nr. 676 af 29. maj 2018 og § 14 I lov nr. 503 af 23. maj 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 216 indsættes:
Ӥ
216 a.
Har Erhvervsstyrelsen i medfør af §§ 225-229 anmodet skifteret-
ten om at tvangsopløse et kapitalselskab, hvori der aldrig har været drift, og
hvis selskabskapital ikke overstiger 1 kr., kan opløsning ske ved, at kapital-
ejerne over for skifteretten afgiver en erklæring om, at der aldrig har været
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
drift eller stiftet forpligtelser, og at det er besluttet at opløse kapitalselskabet.
Kapitalejernes navne og adresser skal være angivet i erklæringen.
Stk. 2.
Skifteretten kan kun opløse kapitalselskabet, hvis erklæringen efter
stk. 1 er vedlagt en erklæring fra told- og skatteforvaltningen om, at der ikke
foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende kapitalselskabet.
Stk. 3.
§ 216, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.”
2.
i § 227, stk. 3, ændres ”Skifteretten kan udnævne en eller flere likvidato-
rer” til: ”Skifteretten indkalder,
medmindre der foreligger særlige omstæn-
digheder, den senest registrerede ledelse til et møde i skifteretten. Skifteret-
ten udnævner på mødet en eller flere likvidatorer, medmindre selskabet er
insolvent, jf. § 233 a.”
3.
Efter § 233 indsættes:
Ӥ 233 a.
Skifteretten træffer på det i § 227, stk. 3, nævnte møde af egen
drift afgørelse om konkurs, hvis selskabet er insolvent, jf. konkurslovens §
17, stk. 2. Giver ingen fra selskabet møde, anses selskabet som insolvent,
medmindre der foreligger konkrete omstændigheder, der taler for, at en
tvangsopløsning vil give fuld dækning til kreditorerne.
Stk. 2.
Skifteretten kan, når særlige omstændigheder taler derfor, træffe af-
gørelse om konkurs uden afholdelse af det i § 227, stk. 3, nævnte møde.”
§2
I lov om erhvervsdrivende fonde, jf. lov nr. 712 af 25. juni 2014, som ændret
ved § 3 i lov nr. 738 af 1. juni 2015, § 3 i lov nr. 262 af 16. marts 2016, § 4
i lov nr. 631 af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 665 af 8. juni 2017, § 4 i lov nr.
1665 af 26. december 2017 og § 3 I lov nr. 676 af 29. maj 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 116, stk. 3, ændres ”Skifteretten kan udnævne en eller flere likvidato-
rer” til: ”Skifteretten indkalder,
medmindre der foreligger særlige omstæn-
digheder, den senest registrerede ledelse til et møde i skifteretten. Skifteret-
ten udnævner på mødet en eller flere likvidatorer, medmindre fonden er in-
solvent, jf. § 122 a.”
2.
Efter § 122 indsættes:
Ӥ
122 a.
Skifteretten træffer på det i § 116, stk. 3, nævnte møde af egen
drift afgørelse om konkurs, hvis fonden er insolvent, jf. konkurslovens § 17,
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
stk. 2. Giver ingen fra fonden møde, anses fonden som insolvent, medmin-
dre der foreligger konkrete omstændigheder, der taler for, at en tvangsop-
løsning vil give fuld dækning til kreditorerne.
Stk. 2.
Skifteretten kan, når særlige omstændigheder taler derfor, træffe af-
gørelse om konkurs uden afholdelse af det i § 116, stk. 3, nævnte møde.”
§3
I konkursloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2014, som ændret
ved § 3 i lov nr. 84 af 28. januar 2014, § 3 i lov nr. 737 af 25. juni 2014, §
16 i lov nr. 573 af 4. maj 2015, § 3 i lov nr. 550 af 30. maj 2017, § 36 i lov
nr. 1555 af 19. december 2017 og § 32 I lov nr. 58 af 30. januar 2018, fore-
tages følgende ændring:
1.
§ 27, stk. 3, nr. 2, affattes således:
”Erhvervsstyrelsen har truffet afgørelse om tvangsopløsning af selskabet,
og konkursdekret er afsagt af skifteretten af egen drift eller efter begæring
af skyldneren.”
§4
Loven træder i kraft den […]
§5
Stk. 1.
Lovens §§ 1 og 2 gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 2.
Lovens § 3 gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kon-
gelig anordning sættes i kraft for disse landsdele med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Bemærkninger til lovudkastets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 216 a)
Det følger af selskabslovens § 216, stk. 1, at et kapitalselskab, hvor alle for-
dringshavere er betalt, kan opløses ved, at kapitalejerne over for Erhvervs-
styrelsen afgiver en erklæring om, at al gæld, forfalden som uforfalden, er
betalt, og at det er besluttet at opløse kapitalselskabet.
Erklæringen efter stk. 1 skal være vedlagt en erklæring fra told- og skatte-
forvaltningen om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende
kapitalselskabet, jf. stk. 2. Selskabet er opløst, når det slettes i Erhvervssty-
relsens register over aktive selskaber, jf. stk. 3.
Efter stk. 4 hæfter kapitalejerne personligt, solidarisk og ubegrænset for
gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet
for erklæringens afgivelse.
Det er ikke muligt at opløse et selskab ved betalingserklæring efter § 216,
hvis Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse selska-
bet.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 216 a
indføres der mulighed for, at et
selskab kan opløses ved betalingserklæring, selv om Erhvervsstyrelsen har
anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet, jf. selskabslovens §§
225-229.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at indføre adgang til at opløse
selskaber, hvori der aldrig har været drift, og hvor omkostningerne forbun-
det med gennemførelse af en tvangsopløsning ved likvidator står i misfor-
hold til selskabskapitalen.
Den foreslåede adgang til opløsning ved betalingserklæring efter, at Er-
hvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet, kan
således alene anvendes på selskaber, der er stiftet med en oprindelig kapital
på maksimalt 1.000 kr.
Hvis kapitalen er større, skal det undersøges, om kapitalen er intakt, eller
hvad kapitalen er forbrugt på. Sådanne undersøgelser skal foretages af enten
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
en kurator eller en likvidator, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og 3 (forslag til
selskabslovens § 227, stk. 3 og § 233 a).
Det er skifteretten, der vurderer, om betingelserne for opløsning er opfyldt,
og det er således skifteretten, der træffer afgørelse om, hvorvidt opløsning
kan ske ved en erklæring.
Det er en betingelse for opløsning efter den foreslåede regel, at der aldrig
har været drift i selskabet. Herved forstås aktiviteter af enhver art, herunder
at der hverken har været indtægter eller udgifter i selskabet, ligesom der ikke
har været indgået retshandler eller stiftet forpligtelser.
Har Erhvervsstyrelsen anmodet skifteretten om at tvangsopløse selskabet,
kan skifteretten udsætte sagen med henblik på opløsning ved betalingser-
klæring, hvis en repræsentant for selskabet under strafansvar erklærer over
for skifteretten, at der aldrig har været drift i selskabet.
Skifteretten er ikke bundet af erklæringen, men kan tilsidesætte en sådan
erklæring, hvis skifteretten vurderer, at der er en rimelig tvivl om erklærin-
gens troværdighed. Skifteretten kan i den forbindelse bl.a. lægge vægt på,
om der har været aktiviteter i form af ændringer i ledelsen eller ejerkredsen,
hvilket kan indikere, at selskabet ikke har været helt uden drift. Tilsvarende
kan der lægges vægt på, om ledelsen eller kapitalejerne har historik for del-
tagelse i selskaber, der er tvangsopløst eller taget under konkursbehandling.
Kapitalejerne skal afgive en skriftlig erklæring om, at der aldrig har været
drift eller stiftet forpligtelser, og at det er besluttet at opløse selskabet. Ka-
pitalejerne påtager sig desuden at hæfte personligt, solidarisk og ubegrænset
for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunk-
tet for erklæringens afgivelse.
Der skal endelig indhentes en erklæring fra SKAT om, at der ikke foreligger
skatte- og afgiftskrav vedrørende selskabet. Det vil i praksis betyde, at skif-
teretten udsætter sagen med henblik på indhentelse af en sådan erklæring.
Hvis skifteretten vurderer, at betingelserne for opløsning ved betalingser-
klæring ikke kan opfyldes, skal skifteretten hurtigst muligt tage selskabet
under tvangsopløsning eller konkurs.
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Til nr. 2 (§ 227, stk. 3)
Det følger af selskabslovens § 227,
stk. 3,
at når Erhvervsstyrelsen har an-
modet skifteretten om at tvangsopløse et selskab, kan skifteretten udnævne
en eller flere likvidatorer. Skifteretten kan tillige udnævne en revisor. For
tvangsopløsningen gælder i øvrigt bestemmelserne om likvidation i sel-
skabslovens kapitel 14 dog således, at skifteretten eller den, som retten har
bemyndiget hertil, træffer afgørelser i selskabets forhold. Omkostningerne
ved opløsningen betales om fornødent af statskassen.
Med den foreslåede tilføjelse til § 227, stk. 3, foreslås det lovfæstet, at skif-
teretten skal indkalde ledelsen af et aktie- eller anpartsselskab til møde i
skifteretten, såfremt Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at
tvangsopløse selskabet.
Eftersom anmodningen om tvangsopløsning bl.a. kan skyldes, at ledelsen er
afregistreret i Erhvervsstyrelsens it-system, samt at ledelsen under alle om-
stændigheder afregistreres i forbindelse med Erhvervsstyrelsens beslutning
om tvangsopløsning, foreslås det, at indkaldelsen skal rettes til den senest
registrerede ledelse i Erhvervsstyrelsens it-system. Skifteretten kan desuden
sende indkaldelsen til selskabet.
Indkaldelsen skal indeholde oplysninger om tid og sted for mødet i skifte-
retten, hvor anmodningen om tvangsopløsning skal behandles. Det skal
samtidig fremgå, at udeblivelse uden lovligt forfald kan medføre, at selska-
bet erklæres konkurs, jf. den foreslåede bestemmelse i § 233 a, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 3
Eftersom selskabet er bekendt med, at tvangsopløsning er nært forestående,
idet Erhvervsstyrelsen dels har anmodet om berigtigelse af forhold, der kan
medføre tvangsopløsning, dels har orienteret om anmodningen til skifteret-
ten om tvangsopløsning, stilles der ikke krav om forkyndelse af indkaldel-
sen til mødet i skifteretten.
Det er således tilstrækkeligt, at den senest registrerede ledelse orienteres om
mødet i skifteretten. Denne orientering kan ske ved digital post eller til den
adresse, der fremgår i Erhvervsstyrelsens register.
Da der er tale om selskaber, der har hjemsted i Danmark og er underlagt
dansk selskabslovgivning, kan indkaldelsen affattes på dansk.
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Det foreslås samtidig, at der indføres en pligt for skifteretten til i forbindelse
med behandlingen af Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning at
udnævne en likvidator, medmindre selskabet er insolvent.
Insolvens skal vurderes i overensstemmelse med konkurslovens § 17, stk. 2.
Hvorvidt selskabet er insolvent efter konkurslovens § 17, stk. 2, beror bl.a.
på en vurdering af, om der er midler nok til at dække omkostningerne for-
bundet med tvangsopløsningen.
En anmodning om tvangsopløsning vil således efter den foreslåede ændring
kun kunne føre til, at der udnævnes en likvidator, eller at selskabet tages
under konkursbehandling, såfremt selskabet er insolvent. For selskaber, der
opfylder betingelserne i den foreslåede § 216 a, jf. lovudkastets § 1, nr. 1,
vil skifteretten desuden kunne opløse selskabet ved en betalingserklæring.
Efter forslaget skal der fortsat være mulighed for, at skifteretten kan tage et
selskab under tvangsopløsning uden forudgående indkaldelse af den senest
registrerede ledelse, hvis særlige omstændigheder taler herfor.
Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis det er påkrævet at tage selska-
bet under tvangsopløsning for at sikre aktiver. Det kan endvidere være i de
situationer, hvor det ikke er muligt at indkalde ledelsen, idet ledelsen er uden
adresse eller er udrejst, eller hvor en hurtig behandling er påkrævet.
Der tilsigtes ikke nogen ændring af gældende ret i forhold til, hvornår skif-
teretten kan tage et selskab under tvangsopløsning uden forudgående ind-
kaldelse af ledelsen.
Til nr. 3 (§ 233 a)
Det følger af selskabslovens § 233, stk. 1, at begæring om rekonstruktions-
behandling eller konkurs kun kan indgives på selskabets vegne af det cen-
trale ledelsesorgan eller, hvis selskabet er under likvidation, af likvidator.
Hvis et selskab er under tvangsopløsning i medfør af § 226, indgives begæ-
ring om rekonstruktionsbehandling eller konkurs af likvidator. Er ingen li-
kvidator udnævnt, kan skifteretten af egen drift træffe afgørelse om rekon-
struktionsbehandling eller konkurs, jf. § 233, stk. 3.
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 233 a
skal skifteretten af egen drift
træffe afgørelse om konkurs, hvis et selskab, der er begæret tvangsopløst, er
insolvent, jf. konkurslovens § 17, stk. 2.
Det foreslås samtidig, at der indføres en formodningsregel i
§ 233 a, 2. pkt.,
hvorefter et selskab, som Erhvervsstyrelsen har anmodet skifteretten om at
tvangsopløse, anses som insolvent, hvis ingen fra selskabet giver møde efter
at være blevet indkaldt dertil.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til § 227, stk. 3, jf. lovud-
kastets § 1, nr. 2. Det er således vigtigt, at ledelsen bliver indkaldt til det i
forslaget til § 227, stk. 3, nævnte møde.
Møder ingen fra selskabet, og har skifteretten ikke fået meddelelse om lov-
ligt forfald, skal skifteretten således ikke udsætte sagen, men træffe afgø-
relse i overensstemmelse med den foreslåede formodningsregel.
Har det ikke været muligt at få orienteret ledelsen af selskabet om mødet i
skifteretten, kan det anvendes som formodning for, at selskabet er insolvent.
Det foreslås i
stk. 2,
at skifteretten, når særlige omstændigheder taler derfor,
kan træffe afgørelse om konkurs uden afholdelse af det i § 227, stk. 3,
nævnte møde.
Der skal således være mulighed for, at skifteretten i særlige tilfælde kan be-
handle Erhvervsstyrelsens anmodning om tvangsopløsning af et selskab,
selv om ledelsen af selskabet ikke er blevet indkaldt. Der tænkes navnlig på
de situationer, hvor det som følge af fristdagsreglen i konkurslovens § 1, stk.
1, nr. 3, er nødvendigt at udnævne en likvidator eller erklære selskabet kon-
kurs for at bevare datoen for Erhvervsstyrelsens beslutning om tvangsopløs-
ning som fristdag i konkurs, samt de situationer, hvor skifteretten skønner,
at en hurtig behandling er påkrævet med henblik på at sikre aktiver. Det kan
endvidere være i de situationer, hvor det ikke er muligt at indkalde ledelsen,
idet ledelsen er uden adresse eller er udrejst.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 116, stk. 3)
Det følger af § 116, stk. 3, i lov om erhvervsdrivende fonde, at når Erhvervs-
styrelsen har anmodet skifteretten om at tvangsopløse en erhvervsdrivende
fond, kan skifteretten udnævne en eller flere likvidatorer. Skifteretten kan
32
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
tillige udnævne en revisor. For tvangsopløsningen gælder i øvrigt bestem-
melserne om likvidation i lovens kapitel 12 dog således, at skifteretten eller
den, som retten har bemyndiget hertil, træffer afgørelser i fondens forhold.
Omkostningerne ved opløsningen betales om fornødent af statskassen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 116, stk. 3,
har til formål at sikre overens-
stemmelse mellem reglerne om tvangsopløsning i lov om erhvervsdrivende
fonde og de tilsvarende regler i selskabsloven, jf. den foreslåede ændring af
selskabslovens § 227, stk. 3 (lovudkastets § 1, nr. 2).
Til nr. 2 (§ 122 a)
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om erhvervsdrivende
fonde, hvorefter skifteretten af egen drift skal træffe afgørelse om konkurs,
hvis en erhvervsdrivende fond, der er begæret tvangsopløst, er insolvent, jf.
konkurslovens § 17, stk. 2.
Forslaget har til formål at sikre, at reglerne om tvangsopløsning i lov om
erhvervsdrivende fonde er i overensstemmelse med de tilsvarende regler i
selskabsloven, jf. den foreslåede ændring af selskabslovens § 233 a (lovud-
kastets § 1, nr. 3).
Til § 3
Til nr. 1 (§ 27, stk. 3, nr. 2)
Det følger af konkurslovens § 27, stk. 3, nr. 2, at skifteretten kan fritage for
sikkerhedsstillelse for omkostningerne ved boets behandling, således at
statskassen indestår for omkostningerne, hvis konkursen er begæret af
skyldneren, og Erhvervsstyrelsen har truffet afgørelse om tvangsopløsning
af selskabet.
Det foreslås at nyaffatte konkurslovens § 27, stk. 3, nr. 2, således at det også
kommer til at fremgå, at statskassen indestår for omkostningerne ved kon-
kursbehandlingen, hvis konkursdekretet afsiges af skifteretten af egen drift.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med forslaget til selskabslovens §
233 a, jf. lovudkastets § 1, nr. 3.
Der tilsigtes ikke herudover nogen ændring af gældende ret.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den […].
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 305: Orientering om Konkursrådets udtalelse om overgangen fra tvangsopløsning til konkurs, fra justitsministeren
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovens geografiske anvendelsesområde.
Det foreslås i
stk. 1,
at lovens §§ 1 og 2 ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 3 ikke gælder for Færøerne og Grønland,
men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for disse landsdele med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
34