Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 303
Offentligt
1909504_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juni 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Kristine Toke Mogensen
2018-0090-0405
765257
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om af-
givelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-220/18 PPU, Gene-
ralstaatsanwaltschaft
1. Indledning
Hanseatisches Oberlandesgericht i Bremen har i en sag om udlevering af en
ungarsk statsborger til Ungarn forelagt EU-Domstolen en række præjudici-
elle spørgsmål om fortolkningen af artikel 4 i EU’s Charter om Grundlæg-
gende Rettigheder om forbuddet mod tortur og umenneskelig eller nedvær-
digende behandling eller straf samt fortolkning af Rådets rammeafgørelse
2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om pro-
cedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne (den europæiske arre-
stordre).
Spørgsmålene angår bl.a., hvilken betydning en garanti givet af en udste-
dende medlemsstat for, at en person, der søges udleveret, ikke vil blive ud-
sat for behandling i strid med Chartrets artikel 4 og EMRK artikel, 3 kan til-
lægges ved vurderingen af, om udlevering vil være i overensstemmelse med
disse bestemmelser. Den forelæggende ret ønsker bl.a. svar på, om det er til-
strækkeligt, at udstedelsesstaten udsteder en generel garanti i relation til af-
soningsforholdene, om garantien skal omfatte flere afsoningssteder end det,
som den udleverede placeres i på tidpunktet for udleveringen og af hvilken
myndighed – herunder på hvilket niveau – garantien skal udstedes.
Den forelæggende ret ønsker endvidere svar på, om udleveringsstatens
eventuelle forpligtelse til at undersøge fængselsforhold i en anden medlems-
stat skal omfatte flere afsoningssteder end det, som den udleverede placeres
i på tidpunktet for udleveringen, samt om det har betydning for vurderingen
af afsoningsforholdenes forenelighed med Chartrets artikel 4 og EMRK ar-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-220/18, Generalstaatsanwaltschaft, fra justitsministeren
1909504_0002.png
tikel 3, at der findes klagemuligheder i den udstedende medlemsstat i rela-
tion til afsoningsforholdene.
Sagen behandles i den præjudicielle hasteprocedure (PPU), jf. Domstolens
procesreglement artikel 107, og da sagen ikke er forelagt af en ret i Dan-
mark, har den danske regering ikke haft mulighed for at afgive skriftligt ind-
læg i sagen. Regeringen vil afgive mundtligt indlæg ved forhandlingen af
sagen ved EU-Domstolen den 14. juni 2018.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Den 2. august 2017 udstedte den ungarske byret i Nyiregyháza en europæ-
isk arrestordre på den ungarske statsborger (ML), der var tiltalt for at have
begået en række kriminelle forhold, herunder vold. ML blev den 14. sep-
tember 2017 dømt in absentia i Ungarn til 20 måneders fængsel. Den ungar-
ske ret udstedte den 31. oktober 2017 en ny arrestordre på ML med henblik
på fuldbyrdelse af straffen. ML blev pågrebet af de tyske myndigheder den
23. november 2017 og har siden pågribelsen været tilbageholdt i Tyskland.
Ved brev af 20. september 2017 forsikrede det ungarske Justitsministerium,
at de ungarske afsoningsforhold ville være i overensstemmelse med Un-
garns internationale forpligtelser.
I forbindelse med behandlingen af udleveringssagen til Ungarn, traf den fo-
relæggende ret den 9. januar 2018 beslutning om, at de ungarske myndighe-
der som supplement til den allerede fremsendte garanti skulle besvare en
række detaljerede spørgsmål vedrørende afsoningsforholdene i Ungarn, in-
den der kunne ske udlevering.
De ungarske myndigheder valgte ved brev af 12. januar 2018 – og i stedet
for at besvare spørgsmålene fra den forelæggende ret –, at oplyse mere ge-
nerelt om, at indsatte i ungarske fængsler i medfør af lovgivningen har mu-
lighed for at klage over deres afsoningsforhold, at denne lovgivning bl.a. gi-
ver mulighed for at afsone i hjemmet, samt at Ungarn i øvrigt har oprettet
over 1.000 nye fængselspladser.
3. Den danske interesse i sagen
En afklaring af kravene til udleveringsstaternes indhentelse af oplysninger
vedrørende fængselsforhold og udleveringsstatens vurdering af de indhen-
tede oplysninger, herunder navnlig værdien af en garanti fra den modta-
gende medlemsstat, kan have væsentlig betydning for behandlingen af ud-
leveringssager også i Danmark. Disse sager – der omhandler udlevering til
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-220/18, Generalstaatsanwaltschaft, fra justitsministeren
strafforfølgning eller afsoning i udstedelsesstaten – behandles efter reglerne
i udleveringsloven og den europæiske arrestordre.
Selvom sager om overførsel – det vil sige sager, hvor en person er idømt en
fængselsstraf i Danmark og Danmark anmoder den pågældendes hjemland
om, at straffen kan afsones i hjemlandet – ikke er omfattet af den europæi-
ske arrestordre, må EU-Domstolens dom antages at få en afsmittende effekt
på behandlingen af disse sager.
Regeringen vil derfor afgive indlæg i sagen.
Regeringen vil gøre gældende, at EU-Domstolen ved besvarelsen af de
præjudicielle spørgsmål bør lægge betydelig vægt på principperne om gen-
sidig anerkendelse og gensidig tillid mellem medlemsstaterne. Principperne
er af grundlæggende betydning for et effektivt samarbejde om udlevering af
kriminelle mellem medlemsstaterne.
Principperne bør således efter regeringens opfattelse bl.a. føre til, at udleve-
ringsstaten ikke vil være undergivet en eventuel forpligtelse til at undersøge
fængselsforhold i en anden medlemsstat, hvis udstedelsesstaten udsteder en
garanti for, at den person, der søges udleveret, ikke vil blive udsat for be-
handling i strid med Chartrets artikel 4 og EMRK artikel 3. En sådan garanti
bør – i overensstemmelse med principperne og gensidig anerkendelse og
gensidig tillid – kunne tillægges vægt, uanset om den måtte komme fra den
udstedende medlemsstats judicielle eller udøvende myndigheder. Det bør i
den forbindelse heller ikke være afgørende, på hvilket niveau, garantien er
givet.
Det er endvidere regeringens opfattelse, at det er tilstrækkeligt, at en sådan
garanti alene omfatter det konkrete afsoningssted, som den udstedende med-
lemsstat har oplyst, at den pågældende forventes at blive placeret i på tids-
punktet for udleveringen.
Hvis en sådan garanti ikke er givet, og der derved kan indtræde en eventuel
kontrolforpligtelse for udleveringsstaten, er det tilsvarende regeringens op-
fattelse, at kontrolforpligtelsen alene omfatter de(t) konkrete afsonings-
sted(er), som den udstedende medlemsstat har oplyst, at den pågældende
forventes at blive placeret i på tidspunktet for udleveringen.
Det vil endvidere fra dansk side blive gjort gældende, at det vil bero på en
konkret og samlet vurdering i hver enkelt sag, om der foreligger substanti-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 303: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-220/18, Generalstaatsanwaltschaft, fra justitsministeren
elle grunde, der sandsynliggør, at afsoningsforholdene i det konkrete
fængsel, som den pågældende overføres til, er i strid med Chartrets artikel 4
og EMRK artikel 3. En sådan vurdering må bero på en flerhed af kriterier,
hvor muligheden for at klage over afsoningsforholdene samt den tidsmæs-
sige udstrækning af fængslingen vil kunne indgå som kriterier.
4