Ungdomssanktioner
–
KRIM 50 års kriminalpolitik: Resultater og visioner.
Red.: Linda Kjær
Minke & Nis Hauberg, Forlag1, 2017, ISBN 9788792841551, s. 44-64.
»socialpædagogisk behandling
med et element af fastholdelse«
Af Jørn Vestergaard
1.
I slutningen af 1960’erne blev en forudgående
epoke med punktvise lempelser
på det strafferetlige område afløst af en markant reformperiode præget af et
mere gennemgribende kriminalpolitisk opbrud. I mange vestlige lande var der
opstået en reaktion mod, at en uholdbar behandlingsideologi havde sat sit præg
på straffesystemet med anvendelse af helt eller delvis tidsubestemte og ufor-
holdsmæssigt indgribende foranstaltninger. Kritikere blandt såvel praktikere
som akademikere og meningsdannere satte spørgsmålstegn ved forestillingen
om sådanne foranstaltningers effektivitet som kriminalitetsforebyggende tiltag
og betonede behovet for proportionalitet, dvs. forholdsmæssighed mellem for-
brydelsens grovhed og straffens strenghed.
I de nordiske lande kom behovet for en mere human kriminalpolitik med stor
styrke i fokus. I disse år blev der i fængselsvæsenet i rask takt gennemført en
række initiativer, for så vidt muligt at normalisere de indsattes tilværelse og
styrke deres retssikkerhed.
1
Det folkelige engagement i denne udvikling kom
bl.a. til udtryk ved dannelsen af græsrodsbevægelser som KROM i Norge,
KRUM i Sverige og Foreningen for en Human Kriminalpolitik, KRIM i Dan-
mark. Lovgivningsmæssigt kulminerede den kriminalpolitiske reformbølge i
1973, dels med afskaffelsen af en række strafferetlige særforanstaltninger, dels
med den såkaldte nedkriminalisering på berigelsesområdet, hvormed der blev
1
Reformaktiviteterne tog ikke mindst fart, da Lars Nordskov Nielsen i 1967 blev direktør for
fængselsvæsenet efter forud at have været chef for strafferetskontoret i Justitsministeriet, hvor
han siden 1960 også havde været sekretær for Straffelovrådet, som dengang var krumtappen i
alle væsentlige nyskabelser på det kriminalpolitiske område. Han fik i 1971 og ti år frem hver-
vet som Folketingets Ombudsmand og viste også i denne egenskab stor interesse for indsattes
retsstilling og de fysiske forhold i fængslerne.
1