Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1885522_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. april 2018
Formueretskontoret
Karen Sofie Hove
2018-43-0057
714383
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virk-
ningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer
KOM (2018) 96 endelig
Resumé
Kommissionen har den 12. marts 2018 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med
hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer. Forsla-
get er modtaget i dansk sprogversion den 28. marts 2018. Forslaget er frem-
sat som led i Kommissionens handlingsplan for etablering af en kapitalmar-
kedsunion. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget har til formål
fremme grænseoverskridende transaktioner af fordringer ved at øge retssik-
kerheden gennem fastsættelse af ens lovvalgsregler med hensyn til virknin-
gerne for tredjemand ved overdragelse af fordringer. Med forslaget vil der
blive skabt ens regler for, hvilken national lovgivning der skal regulere de
ejendomsretlige aspekter i forhold til en fordring, der er blevet overdraget
på grænseoverskridende basis. Det gælder særligt for konflikter i forhold
til, om det er erhververen eller tredjemand, der har ejendomsretten over en
overdraget fordring, og hvem der har fortrinsret til fordringen. Det er rege-
ringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Det foreliggende forslag forventes ikke at indebære ændrin-
ger i dansk lovgivning og har ikke statsfinansielle konsekvenser. Der ses
ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslaget. Regeringen kan umiddelbart støtte forslaget, men
vil arbejde for, at tvivlsspørgsmål afklares.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
1. Baggrund
I september 2015 udsendte Kommissionen en handlingsplan for etablering
af en kapitalmarkedsunion (’CMU Action Plan’). Handlingsplanen indehol-
der de grundelementer, der efter Kommissionens opfattelse er nødvendige
for at etablere en velfungerende og integreret kapitalmarkedsunion senest i
2019. Det fremgår af handlingsplanen, at Kommissionen for at fremme
grænseoverskridende investeringer vil ”foreslå ensartede regler, som med
juridisk sikkerhed fastslår, hvilken national lovgivning der skal gælde for
tredjepart af overdragelsen af fordringer. ”
Spørgsmålet om, hvilket lands regler der skal gælde for tredjemand ved
overdragelsen af fordringer, blev behandlet første gang i forbindelse med
Kommissionens forslag til Rom I-forordningen. Rom I-forordningen vedrø-
rer, hvilket lands regler der skal finde anvendelse på kontraktforhold på
grænseoverskridende basis. Kommissionens forslag til Rom I-forordningen
indeholdt en lovvalgsregel i forhold til virkningerne for tredjemand, men
denne blev ikke taget med i den endelige forordning. I artikel 27, stk. 2, i
Rom I-forordningen indførtes i stedet en bestemmelse, der pålægger Kom-
missionen at fremlægge en rapport om spørgsmålet, om nødvendigt ledsa-
get af et forslag til ændring af forordningen.
Til dette formål – og som opfølgning på handlingsplanen – udgav Kommis-
sionen i september 2016 sin rapport om virkningerne for tredjemand ved
overdragelsen af fordringer. I rapporten konkluderes det, at ensartede
lovvalgsregler, der regulerer retsvirkningerne af overdragelserne over for
tredjeparter samt spørgsmålene om rangorden mellem konkurrerende er-
hververe eller mellem erhververe og andre rettighedshavere, vil styrke rets-
sikkerheden og mindske de indbyggede praktiske problemer og sagsomkost-
ninger i forbindelse med de aktuelle forskelle mellem de forskellige med-
lemsstaters løsninger.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 12. marts 2018 nærværende
forordningsforslag.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2, li-
tra c, om etablering af et samarbejde om civilretlige spørgsmål med græn-
seoverskridende virkninger, herunder foranstaltninger der skal sikre forene-
lighed mellem medlemsstaternes regler om lovvalg. Forslaget skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, dvs.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
med Europa-Parlamentet som medlovgiver. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
I henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2. Formål og indhold
2.1. Indledning
Kommissionens forordningsforslag fastsætter fælles lovvalgsregler for,
hvilken national lovgivning der skal regulere de ejendomsretlige aspekter i
forhold til en fordring, der er blevet overdraget på tværs af grænserne.
Lovvalgsregler fastlægger, hvilket lands regler der skal anvendes i situatio-
ner med et grænseoverskridende element. Hvis der f.eks. opstår en retslig
konflikt mellem et dansk og et tysk selskab i forbindelse med en transak-
tion, vil nationale domstole mv. skulle anvende lovvalgsregler til at afgøre,
om konflikten skal løses efter dansk eller tysk ret.
Der eksisterer allerede generelle EU-retlige lovvalgsregler. Det drejer sig
om Rom I-forordningen, der regulerer lovvalg i kontraktforhold, og om
Rom II-forordningen, der regulerer lovvalg i delikt, dvs. hvor parterne har
et krav mod hinanden uden for kontrakt – typisk et erstatningskrav.
Kommissionens forslag har til formål at skabe retssikkerhed ved at fastsætte
ens lovvalgsregler i medlemslandene for virkningen af overdragelse af for-
dringer i forhold til tredjemand.
Overdragelse af fordringer er en mekanisme, der bl.a. anvendes af virksom-
heder til at skaffe likviditet. Det kan f.eks. være gennem
factoring,
hvor
virksomhed A overdrager (sælger) sine udestående fordringer på en række
skyldnere til Virksomhed B til gengæld for kontanter. Virksomhed B bliver
den nye kreditor, og fordringerne skal nu betales til Virksomhed B. Herud-
over kan det være gennem
sikkerhedsstillelse,
f.eks. hvor Virksomhed A be-
nytter gældsfordringer som sikkerhedsstillelse for en låneaftale med en
bank. Hvis Virksomhed A ikke kan betale lånet tilbage, kan banken hånd-
hæve gældsfordringerne. Det kan tilmed være gennem
securitisering,
hvor
overdrageren refinansierer en række fordringer – f.eks. kreditkorttilgodeha-
vender – ved at overdrage dem til en enhed, der udsteder værdipapirer på
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
kapitalmarkedet. Det modtagne provenu fra de underliggende fordringer an-
vendes til afbetaling på værdipapirerne.
Ifølge Kommissionen vil konflikter om ejendomsretten mellem erhververen
og tredjemand hovedsagligt kunne opstå i to situationer:
1) Hvor overdrageren har overdraget fordringen to gange. Konflikten op-
står, når begge erhververe herefter påberåber sig ejendomsretten til for-
dringen.
2) Hvis overdrageren bliver insolvent. Her kan konflikten opstå i mellem
erhververen og overdragerens kreditorer i forhold til, om kreditorerne
skal anerkende erhververens ejerskab over fordringen.
Lovvalgsreglerne skal fastlægge, hvilket lands regler der skal anvendes til
at afgøre sådanne konflikter.
2.2. Anvendelsesområde og definitioner
Ifølge artikel 1, stk. 1, skal forslaget finde anvendelse på overdragelse af
fordringer på det civil- og handelsretlige område i situationer, hvor der skal
foretages et lovvalg, dvs. hvor fordringen overdrages på tværs af grænserne.
Forslaget skal ikke finde anvendelse på spørgsmål vedrørende skat, told el-
ler på administrative anliggender.
Forslaget regulerer alene lovvalget med hensyn til virkningerne for tredje-
mand. Forslaget fastsætter således, hvilke nationale regler der skal fastslå
det juridiske ejerskab over fordringen, dvs. erhververens ret til at hævde sit
ejerskab over fordringen. Lovvalgsreglerne i forhold til det kontraktretlige
element af overdragelsen – særligt overdrageren og erhververens indbyrdes
forpligtelser – reguleres af Rom I-forordningen og Romkonventionen, se
pkt. 5.1.
Begrebet ”overdragelse” dækker både over en direkte overførsel af en for-
dring, overførsel af en fordring til sikkerhed og aftalebestemt subrogation.
Ved aftalebestemt subrogation forstås tredjemands ret til at indtræde i for-
dringshaverens rettigheder over for skylderen, hvis tredjemand har indfriet
skylderens forpligtelser.
En række overdragelser er undtaget fra forslaget anvendelsesområde. Det
gælder følgende:
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
a) Overdragelser af fordringer, der udspringer af familieforhold,
b) overdragelser af fordringer, der udspringer af formueforholdet mellem
ægtefæller,
c) overdragelse af omsætningspapirer af negotiabel karakter,
d) overdragelser af fordringer, der udspringer af spørgsmål omfattet af reg-
lerne for selskaber, foreninger og andre juridiske personer,
e) overdragelser af fordringer, der udspringer af stiftelse af en trust og for-
holdet mellem stiftere, trustees og begunstigede, og
f) overdragelser af fordringer, der udspringer af visse livforsikringsaftaler.
2.3. Ensartede regler
Forordningsforslaget har universel anvendelse. Det betyder, at medlemslan-
dene er forpligtet til at anvende lovvalgsreglerne, selvom disse henviser til
lovgivningen i et land, der ikke er en medlemsstat.
Forordningsforslaget fastsætter en hovedregel for, hvilket lands lovgivning
der skal regulere virkningerne af overdragelsen af en fordring i forhold til
tredjemand. Hovedreglen kan kun fraviges i få, afgrænsede tilfælde.
Som hovedregel er det loven i det land, hvor overdrageren har sit sædvan-
lige opholdssted på tidspunktet for de faktiske omstændigheder, der skal re-
gulere virkningen for tredjemand.
Hvis overdrageren har skiftet sædvanligt opholdssted mellem to overdragel-
ser af samme fordring, kan reglen medføre, at overdragelserne reguleres af
to forskellige landes lovgivning, som kan være forskellige i forhold til, hvem
af de to erhververe der har fortrinsret til fordringen. I de tilfælde reguleres
fortrinsretten af loven i det land, hvor overdrageren har sit opholdssted på
det tidspunkt, hvor en af de to overdragelser første gang får virkning for
tredjemand. Dvs. hvor overdrageren har opholdssted på det tidspunkt, hvor
en af erhververne først opfylder de krav, som den nationale lovgivning stil-
ler til, at overdragelsen får virkning over for tredjemand.
Hovedreglen fraviges, hvis fordringen der overdrages er
1) kontanter, der krediteres en konto i et kreditinstitut, eller
2) fordringer, der udspringer af et finansielt instrument.
I så fald skal den lov, der finder anvendelse på den overdragne fordring, re-
gulere virkningen for tredjepart. ”Den lov, der finder anvendelse på den
overdragne fordring” henviser til den lov, der finder anvendelse på den af-
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
tale, der er indgået mellem den første overdrager (fordringens oprindelige
kreditor) og fordringens skyldner.
Fordringer, der udspringer af et finansielt instrument, kan f.eks. være deri-
vatkontrakter. Et derivat er et finansielt instrument, hvis værdi er afledt af
prisudviklingen på et andet produkt. Et derivat kan f.eks. være en option,
der giver ret til at sælge en aktie til en bestemt pris. Optionens værdi afhæn-
ger af aktiens prisudvikling.
Forslaget giver også mulighed for, at overdrageren og erhververen kan fo-
retage et lovvalg ved securitisering og derved fravige hovedreglen. Ved
securitisering kan parterne vælge, at den lov, der finder anvendelse på den
overdragne fordring, skal regulere virkningerne for tredjemand. Lovvalget
er således begrænset. Lovvalget skal fremgå udtrykkeligt af overdragelses-
aftalen eller en særsklit aftale. Spørgsmål om aftalens gyldighed reguleres
af den valgte lov.
Pga. muligheden for at foretage et lovvalg, kan den situation opstå, hvor to
overdragelser af samme fordring fører til, at forskellige nationale regler skal
finde anvendelse. Situationen kan f.eks. opstå i det tilfælde, hvor en fordring
både er overdraget i forbindelse med factoring eller sikkerhedsstillelse og
lovvalget dermed reguleres af hovedreglen i stk. 1 (overdragerens land) og
i forbindelse med securitisering, hvor parterne har fortaget et lovvalg (loven,
der finder anvendelse på fordringen). I sådanne situationer, skal den lov
finde anvendelse, hvorefter overdragelsen først fik virkning over for tredje-
mand.
Den pågældende nationale lov skal regulere, hvordan virkningerne af over-
dragelsen af en fordring sikres over for tredjemand. Det kan f.eks. være, at
ejerskabet skal registreres, eller at erhververen skal underrette skyldner om
overdragelsen, før denne er gyldig over for tredjemand. Herudover skal den
nationale lov regulere, hvordan det fastslås, om erhververen har fortrinsret
til fordringen. Det kan bl.a. være i forhold til en anden, der også har erhver-
vet fordringen, eller overdragerens kreditorer.
2.4. Andre bestemmelser
Forordningsforslaget giver mulighed for, at man i visse tilfælde kan anvende
domstolslandets lov, i stedet for den lov der følger af forordningsforslaget.
Domstolslandets lov er loven i det land, hvor den domstol, der skal foretage
lovvalget, er beliggende.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
Ifølge forslaget kan forordningen ikke begrænse anvendelsen af overord-
nede ufravigelige bestemmelser i domstolslandets lov. Overholdelsen af be-
stemmelserne skal anses for at være afgørende for beskyttelsen af offentlige
interesser. Ifølge forslaget kan det f.eks. være en ufravigelig pligt til at regi-
strere overdragelsen af fordringen i et offentligt register.
Herudover kan domstolslandets lov anvendes, hvis det er åbenbart uforene-
ligt med landets grundlæggende retsprincipper at anvende det andets lands
lov. Undtagelsen kendes som ”ordre public”.
Når det er fastlagt, hvilken national lov der skal anvendes, skal alle gæl-
dende regler i den pågældende stat anvendes undtagen lovvalgsregler.
Forslaget berører ikke andre EU-regler, der fastsætter lovvalgregler med
hensyn til virkningerne for tredjemand ved overdragelsen af en fordring, jf.
pkt. 5.2. Forslaget berører heller ikke anvendelsen af internationale konven-
tioner, som en eller flere medlemsstater er parter i på tidspunktet for forord-
ningsforslagets vedtagelse. Hvis en international konvention fastsætter
lovvalgsregler med hensyn til virkningen for tredjemand, kan medlemssta-
terne således stadigvæk følge konventionens regler. Imellem medlemssta-
terne skal forordningen dog have forrang for konventioner.
3. Europa-Parlamentet
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser eller andre tilkende-
givelser fra Europa-Parlamentet vedrørende forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der på nuværende tidspunkt eksisterer en retsu-
sikkerhed på området og forbundet dermed en juridisk risiko, fordi medlem-
sstaterne har forskellige materielle regler om virkningen for tredjemand ved
overdragelse af fordringer. Kommissionen finder ikke, at medlemstaterne
selv kan fjerne den juridiske risiko og hindringerne for grænseoverskridende
overdragelser af fordringer på tilfredsstillende vis. En indsats på EU-plan er
nødvendig for at sikre, at samme lovvalgsregler finder anvendelse med hen-
syn til virkningerne for tredjemand ved overdragelsen af fordringer overalt
i EU, uanset hvilken medlemsstats domstole eller myndigheder der træffer
afgørelse i en tvist om ejendomsretten til en overdraget fordring.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
5.1. Romkonventionen
Romkonventionen fra 1980 regulerer, hvilket lands lov der finder anven-
delse på kontraktretlige forpligtelser med et grænseoverskridende element.
Konventionen er inkorporeret i dansk lov ved kontraktkonventionsloven.
Udgangspunktet i Romkonventionen er, at parterne selv kan aftale, hvilket
lands lov der skal finde anvendelse for deres kontrakt, jf. konventionens arti-
kel 3.
Hvis parterne ikke foretager et lovvalg, bestemmer artikel 4, stk. 1, at afta-
len skal reguleres af loven i det land, som aftalen har sin nærmeste tilknyt-
ning til. Der gælder en formodning for, at aftalen har sin nærmeste tilknyt-
ning til det land, hvor den person, der skal præstere den for aftalen karak-
teristiske ydelse, har sin bopæl eller sit hovedsæde. I en salgssituation, vil
det f.eks. typisk være sælgerens hjemland. Formodningsreglen kan dog
fraviges.
I artikel 5 og 6 gælder særlige beskyttelsesregler for forbrugeraftaler og in-
dividuelle arbejdsaftaler.
I relation til overdragelse af fordringer, regulerer Romkonventionen, hvil-
ket lands lov der skal finde anvendelse på selve overdragelsesaftalen. Det
fastsættes således, hvilket lands lov der skal regulere parternes indbyrdes
forpligtelser. Ifølge konventionens artikel 12, stk. 1, finder konventionens
almindelige bestemmelser anvendelse. Dvs. at erhververen og overdrageren
kan foretage et lovvalg, eller at hovedreglen i artikel 4 med tilhørende und-
tagelser finder anvendelse.
Konventionen regulerer endvidere lovvalget i forholdet mellem erhververen
af fordringen og fordringens skyldner. Det kan være spørgsmål om, hvor-
vidt fordringen må overdrages, hvorvidt overdragelsen har virkning over for
skyldner, og om hvorvidt skyldneren er blevet frigjort for sine forpligtelser
ifølge fordringen. Den relevante lov i den forbindelse er den lov, der finder
anvendelse på den overdragne fordring.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
Retten til subrogation, dvs. tredjemands ret til at indtræde i kreditors rettig-
heder over for skyldneren, når tredjemand har indfriet fordringen, reguleres
af den lov, der finder anvendelse på tredjemands forpligtelse til at indfri for-
dringen, jf. konventionens artikel 13.
I forhold til overdragelse af fordringer og subrogation, regulerer Romkon-
ventionen således alene lovvalget for forholdet mellem overdrageren og er-
hververen og mellem erhververen og skyldneren. Romkonventionen regu-
lerer ikke forholdet til tredjemand, og bør således ikke umiddelbart blive be-
rørt af Kommissionens forordningsforslag, jf. dog pkt. 9 nedenfor.
I 2008 vedtog Rådet og Parlamentet forordning nr. 593/2008 om lovvalgs-
regler for kontraktretlige forpligtelser (Rom I). Formålet med Rom I-forord-
ningen var at erstatte Romkonventionen. Pga. af det danske forbehold (in-
dre og retlige anliggender) finder Rom I-forordningen ikke anvendelse i
Danmark. Konventionen gælder således fortsat mellem Danmark og de øv-
rige EU-lande. Rom I-forordningen finder anvendelse i de øvrige medlem-
slande. Overordnet set foreskriver Rom I-forordningen de samme lovvalgs-
regler vedrørende overdragelse af fordringer som Romkonventionen, med
den undtagelse, at aftalebestemt subrogation reguleres på samme måde som
overdragelse af en fordring og dermed ikke er underlagt en særlig lovvalgs-
regel.
5.2. Lov om kapitalmarkeder
Lov om kapitalmarkeder regulerer, hvilken lovgivning der skal gælde ved
behandlingen af rettigheder og forpligtelser i forbindelse med insolvensbe-
handling af en deltager i et værdipapirafviklingssystem eller et registreret
betalingssystem. Det følger af § 174 i lov om kapitalmarkeder, at hvis der
indledes insolvensbehandling mod en deltager i et system, skal de rettighe-
der og forpligtelser, der følger af eller har forbindelse med den pågælden-
des deltagelse i systemet, fastlægges efter den lovgivning, som systemet er
underlagt.
Hvis en tysk bank deltager i det værdipapirafviklingssystem, som drives af
VP Securities A/S, skal bankens rettigheder og forpligtelser derfor fastlæg-
ges efter dansk ret, da VP Securities A/S’ system følger dansk ret.
Der er tale om en gennemførelse af en særlig lovvalgsregel, som følger af
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 98/26/EF om endelig afregning i be-
talingssystemer og værdipapirafviklingssystemer.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
Lov om kapitalmarkeder indeholder også en lovvalgsregel i § 210. Denne
regel gælder for værdipapirer, der er registreret på en konto hos en mellem-
mand f.eks. en bank. Også her er der tale om en gennemførelse af direktiv-
regler, idet Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/47/EF om aftaler
om finansiel sikkerhedsstillelse fastsætter regler for det tingsretlige lovvalg.
Reglen foreskriver, at det er lovgivningen i det land, hvor værdipapirkon-
toen føres, der er afgørende f.eks. for, hvilken sikringsakt der er påkrævet
for at opnå beskyttelse mod tredjemand.
Haagerkonventionen om lovvalg ved visse rettigheder over værdipapirer,
der opbevares af en mellemmand, fastsætter lovvalgsregler, der også er ba-
seret på princippet om, at lovvalget følger af loven i det land, hvor den rele-
vante værdipapirkonto føres. Haagerkonventionen er ikke ratificeret af no-
gen lande, siden den blev færdigforhandlet i 2002. Hvis EU tager initiativ
til at ratificere konventionen, kan den gennemføres i lov om kapitalmarke-
der.
5.3. Dansk international privatret - det tingsretlige lovvalg
Ud over de under pkt. 5.2 nævnte regler, er der ikke i Danmark fastsat
lovvalgsregler for virkningen for tredjemand ved overdragelse af fordrin-
ger. Lovvalget reguleres af dansk international privatret. I Danmark regule-
res lovvalget i forhold til ejendomsretten til en fordring af ulovbestemte
principper om det tingsretlige lovvalg.
I den juridiske teori er der bred enighed om, at udgangspunktet for det tings-
retlige lovvalg er, at tingsretlige konflikter skal afgøres efter loven på det
sted, hvor tingen befinder sig (princippet om lex rei sitae). Der er tilmed
enighed om, at dette udgangspunkt finder anvendelse for løsøre og negoti-
able (omsættelige) fordringer. Disse aktiver har en fysisk eksistens, og de-
res beliggenhed kan derfor fastlægges.
I forhold til dematerialiserede værdipapirer er der i teorien uenighed om,
hvorvidt registreringsstedet skal være afgørende for lovvalget, eller om ud-
gangspunktet om ”tingens” beliggenhedssted stadig gælder, herunder om
disse to steder er sammenfaldende.
Billedet er mere kompliceret for simple fordringer, der ikke er registrerings-
pligtige. Disse aktiver har ikke en fysisk eksistens og det kan derfor vanske-
ligt påstås, at de er beliggende noget sted. Dele af teorien antager, at lovval-
get skal afgøres efter fordringens skyldners hjemsted. Andre dele antager,
at overdragerens lov må være afgørende. Den sidste opfattelse har støtte i
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
en enkelt afgørelse afsagt af Vestre Landsret den 26. april 1990. Retstillin-
gen på området er således uklar.
6. Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
Danmark deltager som nævnt ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget, der
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2, litra c, jf. pkt. 1 ovenfor.
Forordningsforslaget vil derfor ikke have lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark.
7. Høring
Forslaget er i perioden 16. april 2018 –14. maj 2018 sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Antenne-, satellit- og kabel-tv-bran-
chens fællesorganisation, Autobrancens Handels- og Industriforening,
Brancheforum Digitale Medier, Branchen ForbrugerElektronik, Boxer TV
ApS, Canal Digital Danmark A/S, Coop amba, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Dagligvareleverandørerne, Danmarks Automobil-
forhandler Forening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk De-
tail, Dansk Erhverv, Dansk Energi, Dansk Eksportforening, Dansk Fjern-
varme, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Organisation af Detailhandelskæ-
der, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Varefakta Nævn, Danske Advo-
kater, Danske Mediers Forum, Danske Medier, Danske Reklamebureauers
brancheforening, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dommerfore-
ning, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dong Energy,
Energitilsynet, Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Forbrugerklagenævnet, Forenede Danske Antenneanlæg, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen for Dansk Internethandel
(FDIH), Forlæggerforeningen, Helsebranchens Leverandørforening, HMN
Naturgas, Håndværksrådet, IT-branchen, Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug & Fødeva-
rer, Magasinpressens udgiverforening, Optikerforeningen, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Sikkerhedsbranchen, Syddansk Universi-
tet (Juridisk Institut), TDC A/S, Telia Stofa A/S, Telekommunikationsindu-
strien, Telenor A/S, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, VP Securities AS, Aal-
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart af overdragelse af fordringer (KOM (2018) 96 endelig), fra justitsministeren
borg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), og
3 (Hi3G Denmark ApS).
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om øvrige medlemssta-
ters holdninger til forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man umiddelbart støtte, at lovvalgsreglerne for virknin-
gerne for tredjemand ved overdragelse af fordringer fastsættes i en forord-
ning. Det vil medvirke til at sikre, at lovvalgsreglerne reguleres samlet i ho-
risontale retsakter. Hermed kan sektorspecifik regulering af lovvalgsregler i
videst muligt omfang undgås, hvilket er medvirkende til at skabe en klar ret-
stilstand. Det anses imidlertid for positivt, at anvendelsen af eksisterende
særlige lovvalgsregler på det finansielle område ikke berøres af forordnin-
gen. Forordningen vil skabe sikkerhed om, hvilke lovvalgsregler andre EU-
medlemslande skal anvende i forhold til virkningerne for tredjemand ved
overdragelse af fordringer med et grænseoverskridende element (det be-
mærkes, at Storbritannien og Irland i medfør af protokol 21 kan vælge, om
de vil omfattes af forordningen).
Fra dansk side kan man således overordnet støtte forslaget.
Der er dog punkter, hvor forordningsforslaget giver anledning til tvivl. Det
drejer sig f.eks. om, hvorvidt overdragerens opholdssted på ”tidspunktet for
de faktiske omstændigheder” altid vil være opholdsstedet på tidspunktet for
selve overdragelsen af fordringen. Herudover giver grænsen mellem forord-
ningsforslaget og Romkonventionens regulering af ejendomsretlige aspek-
ter anledning til tvivl. Regeringen vil arbejde for, at tvivlsspørgsmålene bli-
ver afklaret.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
12