Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1886741_0001.png
Årlig redegørelse
2 0 17
Politiets efterretningstjeneste
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0002.png
Årlig redegørelse
2 0 17
Politiets efterretningstjeneste
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0003.png
forord
Det er PET’s opgave som national efterretnings- og sik-
kerhedstjeneste at identificere, forebygge og imødegå
trusler mod friheden, demokratiet og sikkerheden i det
danske samfund. Den globale udvikling samt forholdene
i Europa og vores nabolande påvirker truslen her i landet.
Terrortruslen mod Danmark var alvorlig samtidig med, at
truslen fra spionage mod Danmark og danske interesser
også prægede arbejdet i 2017.
PET arbejder løbende med at tilpasse tjenesten til at
håndtere ændringer i trusselsbilledet og nye opgaver.
PET har en klar vision, og der er med udgangspunkt i
trusselsbilledet fastsat en strategisk retning. PET skal
fortsat være en analytisk baseret efterretnings- og sik-
kerhedstjeneste med en høj grad af beredskabs- og ope-
rationsparathed.
Et væsentligt element i at styrke operationsparatheden
har været idriftsættelse af det døgnbemandede Situati-
ons- og Operationscenter (SIOC) den 1. marts 2017. PET
SIOC har i høj grad understreget nødvendigheden af tje-
nestens fortsatte udvikling, og det er en afgørende faktor
i forhold til at reducere responstiden ved større hændel-
ser i tæt samarbejde med det øvrige politi og andre rele-
vante myndigheder. Idriftsættelsen af SIOC har medført
et behov for udarbejdelse og gentænkning af den opera-
tive styringskæde, der skal bidrage til en endnu stærkere
styring og sammenhængskraft i forhold til både opgaver
og ansvarsområder i hele PET.
Det har i 2017 været nødvendigt at prioritere en yderli-
gere styrkelse af kontraspionageindsatsen med henblik
på at imødegå det øgede trussels- og aktivitetsniveau fra
fremmede stater mod Danmark og det danske rigsfæl-
lesskab.
Forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering har også
i 2017 været højt prioriteret, og der er blevet arbejdet på
at realisere regeringens handlingsplan fra oktober 2016,
herunder etablering af et partnerskab med en række
myndigheder og institutioner mod onlineradikalisering,
som har til formål at styrke børn og unges modstands-
dygtighed mod rekruttering og ekstremistiske budska-
ber, særligt på internettet.
3
I 2017 har der endvidere været fokus på andre indsatsom-
råder, der blandt andet udspringer af det arbejde, der er
gennemført i 2016. Der er således fokus på transformati-
onen til en mere datadreven operativ opgaveløsning og
en bedre IT-understøttelse. Dette arbejde forudsætter,
at der løbende arbejdes med at forbedre datakvaliteten.
Det er eksempelvis af væsentlig betydning for PET’s ker-
neforretning, at personoplysninger, i lighed med øvrige
relevante oplysninger, lagres hurtigt og korrekt og med
den fornødne sikkerhed. Det er endvidere af væsentlig
betydning for PET’s omdømme og omverdenens tillid, at
PET overholder reglerne om behandling af personoplys-
ninger.
Den fortsatte udvikling af organisationen forudsætter, at
PET har de rigtige kompetencer på både leder- og med-
arbejderniveau, og der er i 2017 udviklet et nyt lederre-
krutteringskoncept samtidig med, at der har været fokus
på at udvikle kompetencerne hos de eksisterende med-
arbejdere.
Det er nødvendigt for at varetage PET’s opgaver effektivt,
at store dele af virksomheden er underlagt fortrolighed.
Årlig redegørelse 2017 giver dog forhåbentligt et indblik
i, hvordan efterretningstjenesten arbejder, og hvad der
har været de overordnede operative prioriteringer og for-
retningsmæssige fokusområder.
God læselyst
Finn Borch Andersen
Chef for Politiets Efterretningstjeneste
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
indHold
FORORD
PET’S ORGANISATION
PET’S MISSION OG VISION
VURDERINGEN AF TRUSLEN MOD DANMARK 2017
PET’S STRATEGISKE RETNING 2017
TVÆRGÅENDE AKTIVITETER 2017
FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTREMISME OG RADIKALISERING
SIKKERHEDSOPGAVER
EFTERRETNINGSARBEJDE
SAMARBEJDE MED ANDRE MYNDIGHEDER
RAMMEN FOR PET’S ARBEJDE - PET’S LOVBESTEMTE OPGAVER OG BEVILLING
PET-STRAFFESAGER I 2017 - RETSFORFØLGELSE PÅ TERROROMRÅDET I 2017
PRODUKTER
3
5
6
7
10
11
15
19
25
28
30
33
36
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0005.png
Pet’s orgAnisAtion
PET har siden 1. marts 2017 været inddelt i fem afdelinger. PET´s direktion bestod herefter af chefen for PET, den ope-
rative chef samt cheferne for alle afdelingerne
Chef for PET
Finn Borch Andersen
Direktionssekretariat
Center for
Terroranalyse
Operativ chef
Chefpolitiinspektør
Flemming Drejer
Forebyggende Afdeling
Afdelingschef
Henrik B. Hansen
Efterretningsafdeling
Afdelingschef
Morten Vogelius
Sikkerhedsafdeling
Afdelingschef
U e U. Nielsen
Juridisk Afdeling
Afdelingschef
Karin D. Thostrup
Stabsafdeling
Afdelingschef
Anne H. Niebuhr
Figur 1:
PET’s organisation
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Pet’s Mission og Vision
Som landets nationale efterretnings- og sikkerhedstjeneste er det PET’s mission at identificere, forebyg-
ge og imødegå trusler mod friheden, demokratiet og sikkerheden i det danske samfund. Truslerne mod
det danske samfund udgøres først og fremmest af terrorisme, politisk ekstremisme og spionage. Trusler-
ne er både rettet mod mål inden for landets grænser og mod danskere og danske interesser i udlandet.
For bedst at varetage sin opgave er det PET’s vision, at tjenesten både skal være en analytisk baseret
efterretnings- og sikkerhedstjeneste og besidde en høj grad af beredskabs- og operationsparathed.
For at styrke PET’s evne til at forudse, identificere og håndtere trusler, herunder terrortruslen mod Dan-
mark, har PET i de seneste år styrket organisationens analysekraft og efterretningsmetode. Her bidrager
Center for Terroranalyse (CTA) med analyser og vurderinger af terrortruslen mod Danmark og mod dan-
ske interesser i udlandet. Disse analyser er med til at sætte rammen for PET’s arbejde.
Endvidere har PET arbejdet på at styrke operationsstyringen, operationskapaciteten og samarbejdet
mellem myndighederne vedrørende dels indsatsen mod radikalisering, dels den politimæssige indsats
i krydsfeltet mellem bander og militant islamistiske grupper. Ibrugtagningen af PET’s Situations- og
Operationscenter (SIOC) har endvidere været helt afgørende for at styrke operationsparatheden med
henblik på at reducere responstiden ved større hændelser.
En forudsætning for, at PET kan varetage sine opgaver effektivt, er hensynet til fortrolighed, som er
påkrævet for store dele af PET’s virksomhed. Fortroligheden er særligt påkrævet, når det gælder PET’s
samarbejde med partnere, arbejdsmetoder, kapaciteter, konkrete operationer og kilder.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0007.png
VUrderingen Af trUslen Mod dAnMArK
2017
Terrortruslen
Center for Terroranalyse (CTA)
1
har ansvar for at vurdere terrortruslen mod Danmark og mod danske
interesser i udlandet. CTA’s trusselsvurdering er med til at sætte rammen for PET’s arbejde og bidrager
til den øvrige danske efterretnings-, sikkerheds- og beredskabsmæssige indsats mod terror.
CTA vurderede i den offentlige vurdering af terrortruslen mod Danmark (VTD) i februar 2017, at terror-
truslen mod Danmark var alvorlig. Det betyder, at der er personer, der har intention om og kapacitet til at
begå terrorangreb i Danmark. Samtidig blev det vurderet, at risikoen for at blive offer for et terroranslag
i Danmark var begrænset. Det skyldes ikke mindst de modforanstaltninger, der er iværksat mod terror.
Truslen fra militant islamisme
I 2017 kom terrortruslen i første række fra militant islamisme. Her var konflikten i Syrien/Irak og grup-
pen, der kalder sig Islamisk Stat (IS), fortsat centrale faktorer. Den militære indsats betød, at IS mistede
både kampkraft og kontrol over territorium. Det reducerede IS’ kapacitet til at kunne dirigere større,
komplekse angreb i Vesten og til at rekruttere fremmedkrigere. IS kunne dog fortsat både dirigere og
understøtte angreb i Vesten, ligesom gruppens propaganda inspirerede personer og grupper i Vesten til
at begå terror. Også al-Qaida (AQ) viste fortsat intention om at angribe Vesten. Antallet af gennemførte
angreb i Vesten fra militante islamister steg i 2017 i forhold til året før.
Udviklingen påvirkede også truslen fra militante islamister i Danmark. Meget få personer rejste fra Dan-
mark til konfliktzonen i Syrien/Irak i 2017. Samtidig vurderede CTA, at de militære tilbageslag for IS kun-
ne betyde, at flere fremmedkrigere ville vende hjem. Selvom det vurderedes, at kun en mindre del af de
udrejste ville kunne forlade konfliktzonen, kunne selv et lille antal hjemvendte udgøre en terrortrussel
imod Danmark.
Uagtet situationen for IS i Syrien/Irak vurderede CTA, at militant islamistisk ideologi og propaganda
ville have en vedvarende betydning for trusselsbilledet som følge af den radikaliserende effekt, den
kan have. CTA vurderede, at der fortsat udgik en terrortrussel fra personer med tilknytning til islamis-
tiske miljøer i Danmark. Disse motiveredes af en opfattelse af, at islam er under angreb fra Vesten, og
at Danmark er et legitimt mål som følge af Danmarks aktive udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder
deltagelsen i den internationale koalition mod IS, samt opfattede krænkelser af islam.
CTA vurderede, at der er personer og grupper i islamistiske miljøer i Danmark, der aktivt søgte at frem-
me en militant islamistisk dagsorden, bl.a. ved udbredelse af propaganda, radikalisering og rekruttering
af nye personer til miljøet. Kvinder spillede en aktiv og selvstændig rolle i islamistiske miljøer i Danmark.
Opbakningen til IS i islamistiske miljøer i Danmark var dog mindre udtalt end tidligere. AQ har været
overskygget af IS, men har stadig opbakning blandt personer i Danmark.
CTA vurderede herudover, at der blandt flygtninge og migranter, som er ankommet til Europa og Dan-
mark, kunne være personer, der kunne udgøre en terrortrussel, enten som følge af direkte forbindelse til
1 CTA er et fusionscenter, der består af en mindre stab og ca. 15 medarbejdere fra Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), Politiets Efterretnings-
tjeneste (PET), Udenrigsministeriet og Beredskabsstyrelsen, der tilknyttes centeret på rotationsbasis.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
militant islamistiske grupper i udlandet eller som følge af radikalisering. En sådan trussel mod Danmark
kunne tillige udgå fra flygtninge og migranter, der opholdt sig i andre lande end Danmark.
CTA vurderede, at simple angreb med lettilgængelige midler og kort planlægning var den mest sand-
synlige form for terrorangreb i Danmark i 2017. Opfordringer i militant islamistisk propaganda øge-
de terrortruslen mod ubeskyttede civile mål, herunder steder, hvor mange mennesker er samlet, samt
transportinfrastruktur.
Foruden truslen rettet mod mål i Danmark vurderede CTA, at der også i 2017 var en terrortrussel mod
danske interesser i udlandet. Det gjaldt især i lande eller regioner, hvor personer og grupper havde er-
klæret loyalitet over for IS eller AQ. Hertil kom, at militante islamister i udlandet kunne øge deres fokus
på at udføre angreb mod vestlige, herunder danske, mål i udlandet, i takt med at det er blevet sværere
at komme til Europa. Indflydelsen fra militant islamistiske grupper med tilknytning til IS eller AQ var
stigende i en række lande i Asien, herunder Filippinerne, Indonesien og Bangladesh.
Andre terrortrusler
Blandt højre- og venstreekstremistiske miljøer i Europa blev der i 2017 vist vilje til voldsanvendelse. Der
har siden 2015 været en række tilfælde af angreb, trusler og vold mod bl.a. flygtninge, asylcentre, religi-
øse mindretal og politiske modstandere, begået af personer med højreekstreme sympatier.
CTA vurderede, at der er venstre- og højreekstremistiske miljøer i Danmark, der er parate til at anvende
vold for at fremme deres dagsorden. CTA vurderede, at terrortruslen fra politisk ekstremistiske miljøer
i Danmark fortsat var begrænset, men at truslen fra personer med sympati for højreekstremisme blev
øget i løbet af 2017.
Sociale medier blev i stigende grad anvendt til at fremsætte truende og fjendtlige bemærkninger, her-
under over for offentlige personer, og til at sprede rygter og falske nyheder. Mens hovedparten af disse
ytringer ikke fører til konkret angrebsplanlægning, vurderede CTA, at sådanne tilkendegivelser kunne
påvirke visse psykisk uligevægtige eller meget påvirkelige personer til at begå vold, der har karakter af
terror.
Truslen fra statslige aktører – spionage, påvirkningskampagner og proliferation
Spionage
Spionage forstås som den aktivitet, hvorved der indhentes eller videregives information om forhold,
som af hensyn til den danske stats eller det danske samfunds interesser skal holdes hemmelige, jf. straf-
felovens kapitel 12, §§ 107-109. Det forstås også som spionage, hvis man røber eller videregiver infor-
mation om regeringens fortrolige forhandlinger, drøftelser eller beslutninger i sager, der har betydning
for statens sikkerhed eller rettigheder i forhold til fremmede stater, eller hvis emnet vedrører væsentlige
samfundsøkonomiske interesser over for udlandet. PET’s kontraspionageindsats omfatter arbejdet med
at forebygge, efterforske og modvirke denne form for lovovertrædelser i Danmark og den øvrige del af
rigsfællesskabet.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0009.png
Spionageaktiviteter kan være rettet mod skiftende emner, afhængigt af de pågældende staters interes-
ser samt udviklingen i Danmarks sikkerhedspolitiske situation. Eksempler kan være: dansk forsvars- og
sikkerhedspolitik, udenrigspolitik (fx vedrørende Rusland, Kina, Arktis, Østersøen, energi- og råstofpo-
litik, militære installationer, kritisk infrastruktur (fx energi, forsyning, IT og telefoni) og dansk økonomi.
Også Danmarks medlemskab, deltagelse og arbejde i diverse internationale sammenslutninger og sam-
arbejdsfora som fx EU, NATO, OSCE og Arktisk Råd er spionagemål.
Påvirkningskampagner
Påvirkningskampagner er en særlig form for undergravende statsinitieret virksomhed. Påvirkningskam-
pagner kan bestå af forskellige aktiviteter, der alle har til formål at påvirke opinionsdannelsen og den
politiske beslutningsproces i en retning, der tjener en given stats interesser.
Rusland gennemfører i dag målrettede påvirkningskampagner i Vesten
2
, og PET kan konstatere aktivi-
teter i Danmark, der er sammenlignelige med den udvikling, der ses i de øvrige lande i det nordisk-bal-
tiske område.
Proliferation
Proliferation forstås som ulovlig spredning af kemiske, biologiske, nukleare og radiologiske produkter,
der kan bruges til fremstilling af masseødelæggelsesvåben eller andre våbenprogrammer.
Både dansk og international lovgivning indeholder stramme bestemmelser for at forhindre ulovlig
spredning, og PET har, i samarbejde med andre nationale myndigheder, til opgave at sikre, at Danmark
og danske virksomheder overholder denne lovgivning.
Formålet med lovgivningen er at beskytte danske interesser og allierede imod truslen fra masseødelæg-
gelsesvåben, og det er således en klar dansk interesse, at Danmark og danske virksomheder overholder
lovgivningen.
Lovgivningen har til formål at forhindre udbredelsen af masseødelæggelsesvåben ved at forhindre en
række kritiske lande
3
og terrororganisationer i at importere visse typer af produkter og teknologi, der
kan anvendes til at fremstille masseødelæggelsesvåben og/eller deres fremføringsmidler. PET’s kontra-
proliferationsindsats omfatter arbejdet med aktivt at forebygge, efterforske og modvirke, at produkter
og teknologi, der kan anvendes til militære formål, når frem til kritiske slutbrugere.
2
3
Efterretningsmæssig Risikovurdering 2017. Forsvarets Efterretningstjeneste.
Med ’kritiske lande’ menes lande, der udgør en trussel i proliferationssammenhæng, fordi de har eller mistænkes for at have og/eller udvikle
masseødelæggelsesvåben og/eller fremføringsmidler.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Pet’s s trAtegisKe retning 2017
PET lagde i slutningen af 2015, med udgangspunkt i trusselsbilledet, en flerårig strategi for perioden
2016-2019. Strategiens indsatsområder blev muliggjort af flerårsaftalen for politiet og anklagemyndig-
heden for samme periode, hvor PET fik et betydeligt bevillingsløft. Initiativerne i flerårsaftalen udspring-
er hovedsageligt af de anbefalinger, der kom i kølvandet på evalueringen af myndighedernes indsats
forud for og under terrorangrebene i København i 2015.
Terrorangrebene i Paris i januar og København i februar 2015 medførte blandt andet, at den daværende
regering iværksatte et gennemsyn af de redskaber, som de danske myndigheder råder over, og PET var
i den forbindelse med til at vurdere, hvilke redskaber og ressourcer der er behov for set i forhold til ud-
viklingen i trusselsbilledet. Dette arbejde resulterede i 12 nye tiltag kaldet ”Et stærkt værn mod terror”
(fra februar 2015). Arbejdet med ”Et stærkt værn mod terror” blev videreført og muliggjort med flerårs-
aftalen. Initiativerne i flerårsaftalen er afspejlet i såvel PET’s strategi som i valget af indsatsområder for
2017.
Opsummering af flerårsaftalens initiativer med betydning for PET:
Styrkelse af PET’s kapacitet til personbeskyttelse, herunder livvagter
Etablering af døgnbemandet Situations- og Operationscenter (SIOC)
Styrkelse af PET’s operations- og efterretningskapacitet
Bedre og mere materiel til bevogtning, indsats og beskyttelse
Videreførelse af initiativerne fra ”Et stærkt værn mod terror”:
- En øget it- og analysekapacitet, herunder en moderne analyseplatform
- Udbygning af beredskabsindsats i politiet og PET
- Udvidelse af PET’s aktions- og livvagtsstyrker.
På baggrund af flerårsaftalens initiativer, trusselsbilledet, de strategiske efterretnings-prioriteter og
hvad PET opnåede i 2016, blev følgende overordnede strategiske indsatsområder fastlagt for 2017:
Idriftsættelse af PET’s Situations- og Operationscenter (SIOC), herunder etablering af en ny ope-
rativ styringskæde mv.
Udarbejdelse af operative strategier for udvalgte områder inklusive strategiske hensigter og
succeskriterier
Styrkelse af samarbejdet med det øvrige politi og relevante myndigheder
Styrkelse af samarbejdet med strategisk udvalgte udenlandske samarbejdspartnere
Styrkelse af en datadrevet operativ opgaveløsning og forbedret datakvalitet, herunder efter-
levelse af reglerne vedrørende korrekt lagring af personoplysninger.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
t VÆrgÅende AK tiViteter 2017
Idriftsættelse af PET’s Situations- og Operationscenter (SIOC)
PET SIOC blev taget i brug den 1. marts 2017. Situations- og Operationscenteret er en fysisk lokalitet og
et samlingspunkt, hvor PET samler informationer fra alle dele af organisationen og omverdenen for at
skabe et samlet situations- og efterretningsbillede. Det indgår i PET’s overblik over den nationale sikker-
hed, der skabes i tæt samarbejde med Rigspolitiets Nationale Situations- og Operationscenter (NSIOC)
samt øvrige samarbejdspartnere i ind- og udland.
SIOC er også et operationelt samlingspunkt, hvorfra PET´s egne operationer drives, og hvorfra større
uvarslede hændelser håndteres. PET har allerede gennemført en del operationer, hvor SIOC har vist sig
at være en uundværlig organisatorisk enhed, der kan håndtere den stadig større kompleksitet i PET´s
opgaveløsning. SIOC giver således bedre muligheder for at koordinere og styre håndteringen af infor-
mationer og operationer internt og for at understøtte opgaveløsningen i politikredsene og andre rele-
vante myndigheder, ligesom det har styrket organisationens evne til at kunne agere hurtigt og effektivt
på uvarslede hændelser og operationer. Idriftsættelsen af PET SIOC og NSIOC er en afgørende forud-
sætning for at kunne understøtte en øget operationsparathed og evnen til at håndtere og inddæmme
konsekvenserne af hændelser, særligt terrorhændelser.
PET SIOC er bemandet 24/7/365 og har yderligere kapacitet til hurtigt og præcist at skabe et samlet situ-
ationsbillede til brug for andre dele af det nationale krisestyringssystem samt iværksætte uopsættelige
sikkerhedstiltag, hvis situationen tilsiger det.
PET SIOC monitorerer, koordinerer og disponerer PET’s samlede aktiviteter for så vidt angår de operative
afdelinger i forhold til det aktuelle situations- og efterretningsbillede og i forhold til den daglige drift,
planlagte operationer og uvarslede hændelser.
Med etableringen af PET SIOC har der været behov for at udvikle og implementere klare strategiske
retninger og mål for operationerne, og der er derfor blevet udarbejdet nye operative strategier. Der er
derudover udarbejdet procedurer og arbejdsgange samt en ny operativ styringskæde med en entydig
og sammenhængende beslutningsstruktur med SIOC som omdrejningspunkt. Den operative styrings-
kæde beskriver rolle- og ansvarsfordeling, beslutningskompetencer, mødestruktur, en analy-tisk base-
ret beslutningsmodel og prioriteringskriterier. Der har endvidere været sat ind på udvikling af kompe-
tencer og den mentale parathed hos medarbejderne i SIOC og resten af PET. Der arbejdes i forlængelse
heraf med evaluering og læring som en integreret del af operationsstyringen, hvorved der hurtigt kan
afdækkes uregelmæssigheder og svagheder i det operative arbejde.
Alle informationer tilgår PET gennem Visitationscenteret, som er en af kernefunktionerne i SIOC. Visita-
tionscenteret har arbejdet med et koncept for farlighedsvurdering, som skal bidrage til en øget syste-
matik, gennemsigtighed og ensartethed i den måde, sager indledningsvist undersøges på. Konceptet
er inspireret af internationale erfaringer. Det skal i endnu højere grad systematisere og tydeliggøre de
efterforskningsmæssige skridt og overvejelser, der foretages i de enkelte sager for at nå frem til en vur-
dering af blandt andet farligheden og prioriteringen af sagerne. PET modtager mange tips og henven-
delser af varierende validitet og er dermed kontinuerligt nødt til at optimere screeningsmetoderne og
modellerne for farlighedsvurdering med henblik på en hurtig og smidig visitering af oplysningerne.
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Der er således med idriftsættelsen af PET SIOC skabt en mere dynamisk og smidig kobling mellem det
strategiske, operative og taktiske niveau, herunder en styringskæde med et tydeligt fokus på koblingen
af PET’s forskelligartede og til tider meget komplekse opgaver.
Styrket samarbejde med politikredsene
Trusselsbilledet mod Danmark er komplekst og dynamisk, og især med hensyn til kontraterror- og kon-
traekstremismeindsatsen er et stærkt samarbejde med landets politikredse afgørende. PET har en ræk-
ke muligheder for at indhente informationer, og politikredsene er yderst vigtige samarbejdspartnere
i den sammenhæng. Politikredsenes informationer om dynamikker, tendenser og udviklinger i lokal-
miljøerne kan være afgørende for PET’s samlede billede af den nationale sikkerhed og i forhold til at
afdække potentielle terrortrusler.
For at styrke samarbejdet med politikredsene yderligere har PET i 2017 etableret et fast team og kon-
taktpunkt for samarbejde med politikredsene. Dette team kaldes i daglig tale kryds-team (skrives:
X-team). Grunden til, at det kaldes X-team, er, at teamets arbejde foregår i krydsfeltet mellem PET og
politikredsene og i et internt krydsfelt, hvor teamet dels koordinerer samarbejdet med politikredsene,
dels koordinerer internt på tværs af afdelingerne.
X-teamet håndterer ligeledes dele af det strategiske samarbejde mellem PET og politikredsenes øverste
ledelse samt det daglige operative samarbejde med kredsene, herunder særligt deres efterretnings- og
analyseenheder. PET’s strategiske ledelse har i 2017 besøgt politikredsenes strategiske ledelser med
henblik på dels at præsentere X-teamet, herunder formål, medarbejdere, ledelse, organisatorisk op-
hæng mv., dels at præsentere situations- og efterretningsbilledet, som PET ser det, for den enkelte po-
litikreds.
X-teamet skal sikre bedre koordination, samarbejde og informationsdeling samt opdyrke områder i
politikredsene af særlig interesse og afdække potentielle trusler for den nationale sikkerhed, såvel na-
tionalt som lokalt. X-teamet holder løbende politikredsene orienteret om områder, der vedrører radika-
lisering, ekstremisme og spionage med henblik på at sikre, at politiet i det daglige arbejde også er op-
mærksom på disse områder, hvilket er af stor betydning for politiets indsats og indsamling af relevante
informationer til PET.
Det styrkede samarbejde med politikredsene er af afgørende strategisk betydning for PET og vil være et
indsatsområde også i de kommende mange år.
Kontraspionageindsatsen
PET har yderligere styrket sin kontraspionageindsats i 2017 med henblik på at imødegå det øgede trus-
sels- og aktivitetsniveau fra fremmede staters spionage mod danske interesser.
PET har styrket samarbejdet med nationale samarbejdspartnere, herunder samarbejdet med relevante
myndigheder som Center for Cybersikkerhed (CFCS), Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og Udenrigs-
ministeriet. Denne styrkelse medvirkede til at imødekomme og understøtte såvel det interne som det
eksterne behov for efterretningsprodukter på spionageområdet og dannede udgangspunkt for, at PET i
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0013.png
2017 styrkede sin kapacitet i forhold til varsling af relevante myndigheder om igangværende spionage-
forsøg samt rådgivning om, hvordan disse imødegås.
I 2017 havde PET også fokus på at oparbejde kapacitet til at imødegå påvirkningskampagner. Påvirk-
ningskampagner er ikke et nyt fænomen, men metoderne og gennemslagskraften er forandret i for-
hold til tidligere tiders propaganda, idet for eksempel brugen af sociale medier og smartphones gør
det nemt at nå store befolkningsgrupper inden for kort tid
4
. Gennem påvirkning af befolkningen og
opinionsdannelsen søges der således en påvirkning af meningsdannere, embedsmænd, politikere og
andre, der vurderes at have indflydelse i forhold til en given dagsorden. Effekten kan være at kontrollere
mediedækning, neutralisere kritik eller påvirke policy på et givent område
5
, hvorved regeringens og
Folketingets politiske handlefrihed, og dermed Danmarks suverænitet, kan indskrænkes.
Regeringen nedsatte endvidere i september 2017 en tværministeriel taskforce til imødegåelse af påvirk-
ningsoperationer. Taskforcen består af Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet, FE og
PET og har til opgave at belyse området samt at koordinere den tværministerielle og nationale indsats.
Den danske regering har således inden for de sidste år både nationalt og internationalt (NATO, EU og
andre fora som NB8) arbejdet med at dæmme op for fremmede magters mulighed for at gennemføre
påvirkningskampagner.
Udvidelse af analytiske kapaciteter
PET har siden den nuværende strategiperiodes start været i gang med flere store anskaffelses- og im-
plementeringsprojekter vedrørende nye it-systemer, herunder en ny analyseplatform INTEL. Formålet
med disse systemer er at øge PET’s analysekapacitet. Det er forventningen, at anskaffelsen og den or-
ganisatoriske implementering af INTEL kommer til at give PET bedre muligheder for hurtigt at finde,
sammenkøre og visualisere data og viden. I løbet af 2017 har PET og Rigspolitiet gennemført implemen-
teringsfasen af første bølge af INTEL som forberedelse til planlagt idriftsættelse i 2018.
Med henblik på at fremtidssikre PET som en analytisk baseret efterretnings- og sikkerhedstjeneste har
der i 2017 været fokus på at indlede en mere overordnet transformation fra den nuværende dokument-
drevne tilgang til en ny datadrevet tilgang. Dette skal ses i sammenhæng med, at efterretningstjenesten
i stigende omfang inddrager et større antal datakilder, hvorfor det ikke længere er realistisk at fastholde
tidstro viden i traditionelle produkter som for eksempel dokumenter, idet den manuelle opdatering af
informationer ikke kan følge med udviklingen af data.
Implementeringen af ovennævnte it-systemer, herunder særligt INTEL, udgør væsentlige – men ikke de
eneste – delelementer i transformationen til en datadrevet tilgang til det efterretningsmæssige arbejde.
Transformationen fordrer således blandt andet også justering af arbejdsprocedurer og -kulturer, hvorfor
den samlede transformation har et længere tidsperspektiv.
4
5
Efterretningsmæssig Risikovurdering 2017. Forsvarets Efterretningstjeneste.
Påvirkning af den danske stat eller det danske rigsfællesskab (via embedsmænd) forstået som almindelig diplomatisk meddelelse af en anden
stats synspunkt falder uden for denne type aktivitet.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Fælles for disse aktiviteter og projekter er, at de medvirker til at skabe en konsolideret og sammenhæng-
ende understøttelse af PET´s behandling af data i forhold til at omsætte data til viden, der kan skabe
værdi i forhold til PET´s opgaveportefølje.
Fokus på informationssikkerhed
PET har som en følge af trusselsbilledet og det øgede aktivitetsniveau fra fremmede magter haft fokus
på informationssikkerhed som et særligt strategisk og tværgående indsatsområde i 2017. Det gælder i
forbindelse med PET’s rolle som national sikkerhedsmyndighed for så vidt både den interne sikkerhed
og den eksterne rådgivning og vejledning til offentlige myndigheder og private virksomheder.
I 2017 har der været stort fokus på PET’s informationssikkerhed ikke mindst i lyset af kritikken på området
fra Tilsynet med Efterretningstjenesterne. Der er på den baggrund blandt andet igangsat udarbejdelse
af en række nye politikker med fokus på sikkerhedsadfærd for at løfte informationssikkerhedsniveauet,
herunder den generelle sikkerhedsbevidsthed hos alle medarbejdere (se nærmere herom i afsnittet om
”Korrekt lagring af oplysninger samt informationssikkerhed”).
I takt med den øgede digitalisering stiger risikoen for hackerangreb og it-kriminalitet i hele samfundet.
PET arbejder tæt sammen med FE’s Center for Cybersikkerhed (CFCS) med henblik på at beskytte sam-
fundet mod cyberangreb og styrke informationssikkerheden i staten fremadrettet, da det generelt er
nødvendigt at skabe en helhedsorienteret rådgivning i forhold til området.
I foråret 2017 blev kurset Projekt Insider lanceret. Der har været mange sager, både i Danmark og i
udlandet, som illustrerer den trussel, som betroede medarbejdere kan udgøre gennem bevidste eller
ubevidste handlinger. Mange virksomheder oplever truslen fra insidere som meget nærværende, og
behovet for rådgivning ses hos mange som en del af den bredspektrede indsats mod beskyttelse af
kritiske værdier.
PET har også arbejdet på en awareness-kampagne om informationssikkerhed og sikkerhedsadfærd, der
planlægges udrullet i 2018.
Arbejdet med informationssikkerhed og øget robustgørelse af det danske samfund vil fortsætte de
kommende år.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0015.png
FOREBYGGELSE OG BEKÆMPELSE AF EKSTRE-
MISME OG RADIKALISERING
Der var i 2017 fortsat store krav til PET´s viden og evne til at opdage og imødegå radikalisering. Som i de
foregående år var den tidlige forebyggelse af radikalisering og voldelig ekstremisme således fortsat en
højt prioriteret opgave og et særskilt strategisk fokusområde for efterretningstjenesten.
Den radikaliseringsforebyggende indsats baserer sig i dansk kontekst på et bredt tværsektorielt sam-
arbejde, som involverer både lokale og nationale myndigheder, og forskellige typer af indsatser adres-
serer forskellige målgrupper. Den tværgående og helhedsorienterede tilgang afspejler samtidig, at eks-
tremisme og radikalisering ikke kun udgør et problem ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv (risiko for
terror mv.), men også har et bredere velfærdsmæssigt perspektiv (samfundets sammenhængskraft og
den enkeltes trivsel, udvikling og aktive medborgerskab). Der er således flere rationaler bag indsatsen
for at forebygge ekstremisme og radikalisering.
Myndighedssamarbejdet er illustreret i nedenstående figur. Samarbejdet gør det muligt at behandle
radikaliseringssager fra nationalt til lokalt myndighedsniveau.
sikk er h ed
Justitsministeriet
tr ivsel
Udlændinge- Integrations-,
og Boligministeriet
n a ti o n a l t
Pet
siri
l ok a l t
ksp
Politi-
kredse
psp
ssp
Kom-
munerne
Figur 2: Den danske forebyggelsesmodel
Anvendte forkortelser i illustrationen af den danske forebyggelsesmodel:
SIRI: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
SSP: Samarbejde mellem skoler, sociale myndigheder og politi
KSP: Samarbejde mellem Kriminalforsorgen, sociale myndigheder og politi
PSP: Samarbejde mellem psykiatrien, sociale myndigheder og politi
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0016.png
PET´s forebyggende indsats mod radikalisering
PET har siden 2007 haft et Forebyggelsescenter, der danner rammen om PET´s forebyggende indsat-
ser mod voldelig ekstremisme og radikalisering. Indsatserne er efterretningsdrevne, trusselsbaserede
og inddrager efterretningstjenestens viden og erfaringer fra terrorsager, efterforskninger mv. PET’s
forebyggende indsats for at imødegå udfordringer med radikalisering og ekstremisme foregår i tre
hovedspor:
Indgribende indsats (radikaliserede personer i ekstremistiske miljøer):
Dette hovedspor har til for-
mål at forebygge og minimere sikkerhedsrisikoen fra radikaliserede personer (og evt. ekstre-
mistiske grupper) gennem opsøgende kontakt og koordination af forebyggende forløb gen-
nem tværsektorielt myndighedssamarbejde.
Foregribende indsats (personer i risiko for radikalisering):
Andet hovedspor omhandler arbejdet
med at yde uddannelse, rådgivning og vejledning til lokale myndigheder for at støtte deres
mulighed for at imødegå og håndtere radikaliseringsudfordringer og -sager.
Opbyggende indsats (alle):
Tredje hovedspor vedrører arbejdet med at inddrage lokale kræfter
og civilsamfundsaktører, der kan bidrage til at sikre lokalsamfundets sammenhængs- og mod-
standskraft over for radikalisering.
indgr ib e nde indsats
Personer i ekstremistiske miljøer
for e gr ib ende indsa ts
Personer i risiko for radikalisering
opbyggende inds ats
Alle
Figur 3:
PET’s forebyggende indsats i tre niveauer (forebyggelsestrekanten).
I tilknytning til disse hovedspor er Forebyggelsescenteret ansvarlig for at udvikle, iværksætte og gen-
nemføre initiativer og projekter, der i samarbejde med øvrige relevante aktører sigter efter at forebygge
voldelig ekstremisme og radikalisering så tidligt som muligt. Disse indsatser fremgår af den nationale
regeringshandlingsplan fra oktober 2016 ”Forebyggelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikaliser-
ing”.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Forebyggelsescenterets fokusområder i 2017
I 2017 havde Forebyggelsescenteret fortsat fokus på gennemførelsen af de initiativer, som fremgår af
2016-handlingsplanen.
Blandt de væsentligste initiativer var følgende:
• Forebyggelsescenteret bidrog i 2017 til arbejdet med at kortlægge den nationale forebyggel-
sesindsats i regi af de regionale infohuse. Kortlægningen vil danne udgangspunkt for udar-
bejdelse af en række anbefalinger til den fremtidige model for organisering af samarbejdet i
og omkring infohusene, som udkommer i 2018. Anbefalingerne vil blive udarbejdet i et tæt
samarbejde mellem PET, Rigspolitiets Nationale Forebyggelsescenter (NFC) og det Nationale
Center for Forebyggelse af Ekstremisme (NCFE).
Igangsættelse af et projekt med henblik på at understøtte en mere ensartet sagsbehandling og
risikovurdering af bekymringshenvendelser i forhold til radikalisering og voldelig ekstremisme
i politikredsene. Projektet forsætter ind i 2018, hvor det forventes færdiggjort.
Et fortsat fokus på i samarbejde med øvrige myndigheder at gennemføre en løbende opkva-
lificering af ledere og medarbejdere (ca. 2.600) i blandt andet asylindkvarteringssystemet,
kommuner og lokale politikredse med henblik på at styrke evnen til at håndtere tegn på ra-
dikalisering og iværksætte de nødvendige indsatser. Herudover blev elever på Politiskolen og
Kriminalforsorgens Uddannelsescenter undervist i forebyggelse af radikalisering.
Etablering af ”National alliance mod online-radikalisering”, som er et partnerskab af offentli-
ge myndigheder, herunder PET, og tre civilsamfundsorganisationer. Partnerskabet består af
tre myndigheder (PET, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samt Nationalt Center for Fore-
byggelse af Ekstremisme), Medierådet for Børn og Unge nedsat af Kulturministeriet samt fire
civilsamfundsorganisationer (Skolelederforeningen, Efterskoleforeningen, Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF) og Børns Vilkår. Formålet var - og er - at styrke børn og unges modstandsdyg-
tighed mod rekruttering og ekstremistiske budskaber, særligt på internettet. I 2017 piloterede
partnerskabet otte forskellige projekter, der spændte over generelle forebyggende initiativer,
eksempelvis demokratisk dannelse og oplysningsarbejde målrettet unge, der allerede var i en
radikaliseringsproces. PET’s Forebyggelsescenter driver sekretariatet bag partnerskabet. Indsat-
sen er foreløbigt finansieret på finansloven til og med 2020 og af en række årlige donationer fra
Trygfonden samt en donation fra henholdsvis Fonden Roskilde Festival og Nordisk Ministerråd.
Fortsat udvikling og konsolidering af det generelle outreach-arbejde ved at udvikle og styr-
ke egne netværks- og brobygningsaktiviteter med særligt fokus på de såkaldte emnebaserede
PET Minifora. Disse er en nyskabelse, som påbegyndtes i 2016, hvor udvalgte grupper af det
bilaterale kontaktnetværk samles for at finde konkrete bud på realiserbare initiativer, som via
styrket sammenhængs- og modstandskraft kan medvirke til at forebygge ekstremisme og ra-
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
dikalisering nedefra. I forlængelse heraf blev der indgået en række konkrete strategiske part-
nerskaber om reelle initiativer med relevante civile aktører. Gennem disse partnerskaber ka-
pacitetsopbygges og styrkes de civile aktører med henblik på at være ’stærke alternativer’ via
aktiviteter, der giver størst mulig effekt i forhold til fælles forebyggelsesmål.
Initiativer med henblik på at forøge Forebyggelsescenterets analytiske kapaciteter og den forsk-
ningsbaserede vidensudvikling på området for forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0019.png
siKKerHedsoPgAVer
PET er både en efterretnings- og en sikkerhedstjeneste. Sikkerhedsopgaverne løses primært af Sikker-
hedsafdelingen og omfatter livvagtsbeskyttelse, stationære bevogtnings- og beskyttelsesopgaver samt
antiterrorberedskab. Sikkerhedsopgaverne er primært relateret til medlemmer af Kongehuset, rege-
ringen, Folketinget, det øvrige officielle Danmark og herværende udenlandske repræsentationer. Der-
udover planlægges og gennemføres sikkerhedsopgaver forbundet med større officielle besøg såsom
statsbesøg og politiske konferencer samt andre begivenheder, der kan sidestilles hermed. Sikkerheds-
afdelingen er årligt involveret i ca. 150 indkomne stats- og regeringsbesøg.
Til brug for planlægning og gennemførelse af sikkerhedsopgaverne udarbejder Sikkerhedsafdelingen
bl.a. sikkerhedsvurderinger, risikovurderinger og operationsbefalinger, der danner grundlag for den
nødvendige dimensionering af indsatsbehovet samt intern og ekstern koordination.
I 2017 har Sikkerhedsafdelingen fortsat haft særligt fokus på rekruttering af personel til henholdsvis
Aktionsstyrken, Livvagtsstyrken og Sikringsstyrken med henblik på udvidelse af enhederne i takt med
udvidelsen af opgaveporteføljen samt en generel stigning i omfanget og mængden af opgaver.
Udvidelsen af opgaveporteføljen har desuden medført et behov for udvikling af et nyt analysekoncept
for udarbejdelse af risikovurderinger, og arbejdet vedrørende et nyt koncept betegnet beskyttelses-
trappen er under implementering.
Sikkerhedsvurderinger
Sikkerhedsafdelingens Koordinationskontor analyserer og vurderer, i tæt samarbejde med PET’s øvrige
afdelinger, den samlede sikkerhed omkring Kongehuset, regeringen, Folketinget, det øvrige officielle
Danmark, herværende udenlandske repræsentationer, indkomne stats- og regeringsbesøg, politiske
konferencer samt andre begivenheder, der kan sidestilles hermed. Det gælder også sikkerheden i for-
bindelse med regeringens rejser i højrisikoområder, sikkerheden ved folketingsvalg, kommunalvalg og
regionsrådsvalg samt sikkerheden omkring eksempelvis danske idrætsudøveres deltagelse ved større
begivenheder i udlandet.
På baggrund af Koordinationskontorets sikkerhedsvurderinger udsendes anbefalinger til landets politi-
kredse, således at kredsene kan iværksætte de nødvendige sikkerheds- og politimæssige beskyttelses-
foranstaltninger. Af nedenstående tabel fremgår antallet af sikkerhedsvurderinger udsendt af PET i den
seneste årrække.
Tabel 1:
Sikkerhedsanbefalinger afgivet af PET 2014-2017
År
Antal sikkerhedsvurderinger (indekstal)
2014
100
2015
134,8
2016
157,6
2017
178,4
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Livvagtsbeskyttelse
Livvagtsstyrken har ansvaret for alle statslige livvagtsopgaver i Danmark og varetager således person-
sikkerheden omkring medlemmer af Kongehuset, regeringen og det diplomatiske korps, ifm. uden-
landske stats- og regeringsbesøg i Danmark samt omkring andre personer med særligt behov for per-
sonbeskyttelse.
Som en konsekvens af det aktuelle trusselsbillede og en række konkrete trusler mod offentlige personer
øges behovet for rekruttering til Livvagtsstyrken. Der er i flerårsaftalen om politiets og anklagemyn-
dighedens økonomi i perioden 2016-2019 afsat midler til, at PET kan styrke personbeskyttelsen ge-
nerelt, herunder i forhold til konkret livvagtsbeskyttelse.
I 2017 fortsatte den igangværende rekruttering af livvagter til varetagelse af faste livvagtsbeskyt-
telsesopgaver samt til de ca. 150 årlige indkomne stats- og regeringsbesøg. Udvidelsen af Livvagts-
styrken sker for at sikre, at PET fortsat kan varetage et højt beskyttelsesniveau for personer med be-
hov for særlig beskyttelse samt sikre gennemførelse af Livvagtsstyrkens vedligeholdende uddannelse.
Rekrutteringen af egnet personel til Livvagtsstyrken har dog vist sig at være en udfordring, hvorfor
dette også i 2017 var et særligt fokusområde for PET.
Den alvorlige trussel i Danmark har videre afstedkommet en generel opgradering af beskyttelseskon-
cepter og beskyttelsesmateriel i Livvagtsstyrken.
Det grænseoverskridende samarbejde mellem livvagtsstyrker i Europa udbygges til stadighed for at
udvikle og udnytte de tekniske og taktiske kapaciteter, som disse besidder.
Bevogtnings- og beskyttelsesopgaver
Sikringsstyrken varetager primært stationære bevogtnings- og personbeskyttelsesopgaver såsom
sikringen omkring særligt udvalgte lokationer i Danmark, udvalgte ambassader og lignende. Herudover
varetager Sikringsstyrken bevogtning af PET’s egne faciliteter samt øvrige opgaver i forbindelse med
personbeskyttelse.
Sikringsstyrken varetager ligeledes sikkerhedsopgaver relateret til regeringen, Folketinget og Konge-
huset samt særligt truede personer i Danmark.
Hastighedsdæmpende foranstaltninger
På baggrund af flere internationale hændelser udsendte PET i sommeren 2017 en anbefaling til flere
byer i Danmark vedrørende hastighedsdæmpende foranstaltninger. De involverede politikredse blev
anmodet om at samarbejde med de enkelte kommuner, der har ansvaret for den almindelige ter-
rorsikring af byrum, om at etablere en midlertidig sikring af udvalgte steder i de pågældende byer. PET’s
anbefalinger tog udgangspunkt i vurderinger fra CTA.
Ud over anbefalinger om fysiske sikringsforanstaltninger af udvalgte steder i byerne fremgik også an-
befalinger om etablering af midlertidige hastighedsdæmpende foranstaltninger ved gennemførelse af
større arrangementer som festivaler, koncerter, sportsstævner med videre.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0021.png
Antiterrorberedskab
Aktionsstyrken har til opgave at opretholde det operative antiterrorberedskab i Danmark og medvirke
til bekæmpelse af alvorlige former for organiseret kriminalitet ved tilvejebringelse af forsvarlige løs-
ningsmuligheder i vanskelige indsatsopgaver for politiet, hvor den almindelige politiuddannelse og
-udrustning ikke er tilstrækkelig ved politikredsene.
Aktionsstyrken består af et antal politifolk, som indgår i et dagligt beredskab, der er i stand til at reagere
på en pludselig opstået situation.
Aktionsstyrken har et løbende samarbejde med enheder fra Forsvaret, der yder assistance med både
personel- og materielstøtte i løsning af operative opgaver og i forbindelse med uddannelse. Derudover
er der etableret arbejdsgrupper for samordning af viden, teknik og taktik, der anvendes i forbindelse
med operative opgaver og uddannelse, hvor forsvaret yder støtte til politiet.
Aktionsstyrkens opgaver omfatter blandt andet:
• Gidselredning
• Terrorbekæmpelse
• Støtte til politikredsene
• Planlægning, styring og udførelse af vanskelige indsatsopgaver
• Særlig personbeskyttelse
• Særlige observationsopgaver
• Værditransporter
• Personbeskyttelse i højrisikoområder
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Aktionsstyrken yder løbende bistand til politikredsene og andre dele af PET i forbindelse med anhold-
elsesaktioner. Aktionsstyrken samarbejder endvidere tæt med Beredskabsstyrelsen og det øvrige politi,
hvor der både ydes støtte i konkrete opgaver, men også rådgives for så vidt angår uddannelse, planlæg-
ning af fælles øvelser mv.
Det internationale samarbejde mellem indsatsstyrker i Europa udbygges til stadighed for at udvikle og
udnytte de tekniske og taktiske kapaciteter, som indsatsenhederne besidder. Det sker blandt andet via
det såkaldte
ATLAS-samarbejde
(et samarbejde mellem specialinterventionsstyrker i EU).
Aktionsstyrkens personel ansættes i hold via særlige optag med betydelige krav til mentale og fysiske
egenskaber. Indledende optagelsesforløb løber over seks uger og kræver op til et års forberedelse for
kandidaterne, før de kan honorere de indledende optagelseskrav. Styrkens personel er først fuldt ud-
dannet og kan påbegynde specialisering efter to års ansættelse. Personalet træner løbende og testes
tilsvarende flere gange om året i forskellige discipliner med henblik på at fastholde et højt kompe-
tenceniveau.
Udvidelsen af PET’s Aktionsstyrke er et selvstændigt tiltag i ”Et stærkt værn mod terror”, der, som tidlige-
re nævnt, blev videreført med flerårsaftalen, hvor der blandt andet blev bevilliget midler til udvidelse af
styrken. Udvidelsen sker med afsæt i gældende optagelseskrav og der gås således ikke på kompromis
med hverken krav eller kompetencer.
Som en del af den samlede implementering af terrorinitiativerne forløber rekrutteringen til såvel Liv-
vagtsstyrken som Aktionsstyrken i hele perioden for flerårsaftalen. Rekruttering af egnet personel til
Aktionsstyrken har dog vist sig at være en udfordring, hvorfor dette også i 2017 var et særligt fokusom-
råde for PET.
Forhandlergruppen
I Dansk Politi varetages forhandlerkoordinationen af PET ved Aktionsstyrkens forhandlerkoordinatorer
(Forhandlergruppen), der organiserer og koordinerer uddannelse, træning og operationer med alle
landets forhandlere. Dansk Politis forhandlere er organiseret i henholdsvis PET og politikredsene og
håndterer nationale såvel som internationale operationer, hvor forhandling er en del af strategien for
opgavens løsning. I 2017 indgik Forhandlergruppen i små 200 sager, der fordelte sig i sagskategorierne
forskansning og anholdelse af farlig gerningsmand, håndtering af bevæbnede psykisk syge, nationale
kidnapninger og selvmordstruede.
Rådgivningsopgaver
PET yder sikkerhedsrådgivning og foretager sikkerhedsundersøgelser inden for tre kerneområder, hen-
holdsvis fysisk sikring, informationssikkerhed og personsikkerhed.
Formålet med rådgivningen om fysisk sikring og informationssikkerhed er at styrke danske myndigheder
og virksomheders evne til at beskytte egne værdier mod interne og eksterne trusler, der udspringer fra
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
spionage, terror, voldelig ekstremisme mv. Håndteringen af risikoen kan ske ved at eliminere, reducere,
transportere eller ved at acceptere risikoen.
Inden for områderne informationssikkerhed og personsikkerhed arbejdes der ud fra sikkerhedscirku-
læret
”Cirkulære om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU,
andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt”.
Fysisk sikring og informationssikkerhed
I rollen som national sikkerhedsmyndighed skal PET selvstændigt og i samarbejde med andre relevante
offentlige myndigheder og private aktører bidrage til, at samfundet rustes bedst muligt til at imødegå
sikkerhedsmæssige trusler. Med afsæt i det aktuelle trusselsbillede bidrager PET til, at såvel offentlige
myndigheder som private kan træffe egne sikkerhedsmæssige foranstaltninger. PET yder sikkerheds-
rådgivning til offentlige myndigheder og private, hvis en offentlig beskyttelsesinteresse taler for det.
PET har eksempelvis i 2017 bistået Domstolsstyrelsen i risikovurderingen af en række retsbygninger i
Danmark, Grønland og på Færøerne.
Generelt oplevede PET, at terrorhændelserne i Europa i 2017 skabte en øget efterspørgsel efter sik-
kerhedsrådgivning og terrorforebyggelse fra organisationer og virksomheder. Blandt andet har Råd-
givningscenteret haft særligt fokus på transportsektoren med tæt kontakt til såvel myndigheder som
operatører.
Der er med finansloven for 2018 afsat yderligere midler til styrkelse af PET’s rådgivningsindsats.
Personsikkerhed
Personsikkerhedssektionen gennemfører sikkerhedsundersøgelser af personer, der skal have indsigt i
klassificeret information og beskæftige sig med information, som er af beskyttelsesmæssig interesse i
øvrigt. Efter afsluttet sikkerhedsundersøgelse foretager den myndighed, der anmoder om sikkerheds-
undersøgelsen, selv den efterfølgende sikkerhedsgodkendelse. En sikkerhedsgodkendelse til FTR (for-
troligt) og HEM (hemmeligt) gælder i 10 år og en YHM (yderst hemmeligt) i 5 år. Det er den godkenden-
de myndigheds ansvar at forvalte disse frister.
I oversigten nedenfor fremgår det, at der fortsat er en stigning i antallet af sikkerhedsundersøgelser og
i antallet af sikkerhedsgodkendte personer i Danmark. Ifølge Sikkerhedscirkulæret er det de enkelte
myndigheder, der beslutter, om personer ansat i myndighederne skal sikkerhedsundersøges. Stigning-
en i antallet af personer, der er sikkerhedsgodkendte, er en indikation på, at danske myndigheder er
blevet mere sikkerhedsbevidste. Politiets Efterretningstjeneste har øget awareness- og rådgivningsind-
satsen over for myndighederne, der ligeledes har fået et større fokus på at beskytte kritisk information.
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0024.png
Tabel 2:
Sikkerhedsundersøgelser og sikkerhedsgodkendelser
Oversigt over opgaver, antal og kunder
2013
Sikkerhedsundersøgelser:
Forsvaret
Politi
Udenrigsministeriet
Ministerier og øvrige
Total
Registersøgninger
Total
Samtlige sikkerhedsgodkendelser pr.
31. december
7.163
2.576
1.275
1.189
12.203
-
12.203
59.688
13.464
2.536
1.106
1.934
19.040
5.740
24.780
65.090
14.048
3.273
1.195
2.051
20.567
5.003
25.570
76.176
15.197
4.004
1.883
2.866
23.950
7.442
31.392
84.658
15.983
4.953
1.818
4.005
26.759
7.674
34.433
98.857
2014
2015
2016
2017
Note: Der er ikke tilgængelige data for registersøgninger for 2013.
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0025.png
efterretningsArBejde
Som efterretningstjeneste indhenter PET relevante informationer, der kan have betydning for tjene-
stens virksomhed. Disse informationer indgår i et bredt kredsløb og i en systematisk proces, hvor de
valideres, analyseres og omsættes til efterretninger.
PET definerer efterretning som et produkt, der er resultatet af en bestemt arbejdsproces. Denne ef-
terretningsproces består af systematisk styring, indhentning, bearbejdning, analyse og vurdering
af informationer. Efterretning opstår altså ikke alene, fordi det er udarbejdet af en medarbejder i en
efterretningsorganisation, eller fordi et stykke information omtales som efterretning. Det er derimod
et produkt, der skabes ved en systematisk tilgang til
indhentning, analyse og vurdering af information.
styring og
Efterretningshjulet beskriver den arbejdsproces, der
prioritering
Eft
err
t
et
transformerer information og viden til efterretninger.
lta
u
Denne metode er bredt anerkendt og anvendes li-
geledes i de tjenester, PET samarbejder med. Denne
metodiske proces anvendes på alle indsatsområder,
herunder både til at afdække og validere informa-
fordeling
indhentning
ledelse
tioner vedrørende spionage fra statslige aktører eller
mulige terrorister fra IS.
hov
sbe
ng
ni
Re
s
Formålet med efterretningsprocessen i PET er at pro-
tn
in
g
ducere efterretningsprodukter, der kan understøt-
fo
r
er
In
analyse og
te beslutninger og prioriteringer med det formål at
vurdering
afklare bekymringer, reducere trusler og målrette
sikkerhedsindsatsen. Derudover skal efterretnings-
produkter bidrage til større forståelse, klarlægning
Figur 4:
Efterretningshjulet viser efterretningskredslø-
bet og hvordan efterretningsbehov omsættes til ind-
af årsagssammenhænge, vurdering af intention og
hentningsbehov, der igen omsættes til efterretninger
kapacitet hos aktører, der udgør eller kan udgøre en
og slutlig til evt. nye efterretningsbehov.
trussel mod den nationale sikkerhed. Efterretnings-
produkter er mangeartede og tilpasses modtageren
af efterretningsproduktet. Efterretningsprodukter kan blandt andet tage form som beslutningsgrund-
lag, analyser, efterretnings- og efterforskningsoplæg og i forskellige klassifikationsgrader.
Udgangspunktet og principperne for Efterretningsafdelingens arbejde er beskrevet i PET’s efterret-
ningsdoktrin fra 2015, og processen med at omsætte disse principper i konkrete arbejdsgange har
været i fortsat fokus i 2017. Efterretningsarbejdet sker inden for de rammer, der primært udstikkes af
PET-loven og retsplejeloven.
m
ati
o
er
Eft
Fokuspunkter i 2017
I 2017 har Efterretningsafdelingen fortsat haft fokus på at styrke systematikken i efterretningsarbejdet.
Det har blandt andet medført en sammenlægning af Efterretningsafdelingen og Indhentningsafde-
lingen. Formålet med sammenlægningen har været en organisatorisk understøttelse af samarbejdet
samt en smidig kommunikation afdelingerne imellem. Sammenlægningen sikrer, at den systematiske
indhentning foretages i forhold til de strategiske, operative og taktiske efterretnings- og informations-
behov, som PET har.
25
n
re
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0026.png
Arbejdet med at systematisere efterretningsprocesserne forløber over hele strategiperioden 2016-2019.
Hvor PET i 2016 særligt arbejdede med visionens ene ben – en høj grad af beredskabs- og operations-
parathed – har PET i 2017 arbejdet med at styrke det analytiske fundament. Det betyder, at PET fortsat
arbejder på at strukturere og systematisere informationer og efterretninger, så PET bliver bedre i stand
til at arbejde strategisk med opgaverne og øge evnen til tidligere at kunne opdage og identificere nye
bekymringer og trusler og hurtigt handle på disse. En central del af arbejdet med at styrke det analy-
tiske grundlag i PET afspejler sig i beslutningen om at implementere en ny analyseplatform – INTEL
– der fremover skal udgøre rygraden i Efterretningsafdelingens arbejde og analyser. Processen med
at udvælge og implementere INTEL har været i fokus i 2017 og vil også være det i 2018, hvor Efterret-
ningsafdelingen i første halvår begynder at anvende platformen til strategiske, operative og taktiske
analyser. Formålet er at styrke PET’s analytiske kapacitet samt at skabe en langsigtet og fremtidssikret
it-løsning, der understøtter, at PET bidrager til at skabe et sikkert og trygt Danmark.
Den alvorlige trussel mod Danmark fra militant islamistiske grupper, politisk ekstremisme samt truslen
fra spionage mod Danmark og danske interesser har i 2017 fortsat sat sit præg på Efterretningsafdeling-
en, hvor der igen har været en tilgang af medarbejderressourcer som direkte konsekvens heraf. Der har
ligeledes været en øget efterspørgsel på de produkter, som Efterretningsafdelingen er ansvarlig for at
producere. Efterretningsafdelingen har fortsat behov for at øge tempoet i arbejdsprocesserne for at
kunne levere analyser og efterretningsprodukter af høj kvalitet. Det er denne målsætning, som INTEL
skal være med til at understøtte.
Center for Ikke-Statslige Aktørers kontraterror-sektion har som konsekvens af situationen i Syrien haft
fortsat fokus på personer, der sympatiserer med IS eller al-Qaida (Fatah al-Sham/Jabhat al-Nusra), og
som eventuelt ønsker at gennemføre handlinger, der overtræder den danske straffelovs § 114. Kontra-
ekstremisme har også været i fokus som en direkte konsekvens af de migrationsstrømme, der opstod i
efteråret 2015, og som fortsat mobiliserer højreekstremistiske personer og grupper.
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
På spionageområdet har Center for Statslige Aktører særligt fokuseret på en styrkelse i forhold til truslen
fra påvirkningsoperationer. Derudover har styrket myndighedssamarbejde, især med henblik på at styr-
ke Center for Statslige Aktørers kundefokus, været et indsatsområde i 2017.
For både Center for Statslige Aktører og Center for Ikke-Statslige Aktører har det stadigt voksende be-
hov for intern og ekstern rapportering været et fokusområde, specielt med henblik på opbygning af
faste rapporteringsformer og kvalitetssikring.
Samlet set har Efterretningsafdelingen i 2017 haft fokus på at styrke organisationen, den interne kom-
munikation samt på at sikre, at efterretningsprodukterne har så høj en kvalitet som muligt og bliver
leveret rettidigt til brug for politiske, strategiske, operative og taktiske dispositioner.
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0028.png
sAMArBejde Med Andre MYndigHeder
PET har et tæt samarbejde med en række myndigheder, herunder særligt det øvrige politi og Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE). Dette gensidigt afhængige samarbejde er af afgørende betydning for PET’s
arbejde og håndteringen af trusler mod Danmark og danske interesser i udlandet.
Hvad angår det internationale samarbejde indgår PET endvidere i multilaterale samarbejdsfora og har
desuden en lang række bilaterale aftaler med kompetente og troværdige udenlandske efterretnings-
tjenester om løbende udveksling af information og erfaring. Der er i 2017 iværksat udarbejdelse af en
strategi og handlingsplan for dette arbejde med henblik på at sætte en fælles retning og for at sikre, at
PET løbende tilpasser fokus i forhold til trusselsbilledet, og at samarbejdet understøtter operationen
bedst muligt samt optimerer ressourceanvendelsen.
Tabel 3:
Nationale samarbejdspartnere
Nationale samarbejdspartnere
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
PET arbejder tæt sammen med FE under hensyntagen til de to efterretningstjenesters forskellige -
men supplerende - arbejdsområder. Dette kommer eksempelvis til udtryk i forhold til de to tjenesters
udarbejdelse af risiko- og trusselsvurderinger mod Danmark og danske interesser i ind- og udland.
Samarbejdspartnere vedrørende forebyggelsesindsatser
I Danmark er der gennem flere år opbygget et tværsektorielt samarbejde om forebyggelse af eks-
tremisme og radikalisering på tværs af myndigheder og i stigende grad også civile aktører. Blandt
partnere i samarbejdet kan nævnes:
Udlændinge- og Integrationsministeriet, Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion
Justitsministeriet, Kriminalforsorgen og PET
Undervisningsministeriet
Udenrigsministeriet
Børne- og Socialministeriet
98 kommuner
12 politikredse
5 regioner, navnlig psykiatrien
Tværgående samarbejde:
SSP: Samarbejde mellem skoler, sociale myndigheder og politi
KSP: Samarbejde mellem Kriminalforsorgen, sociale myndigheder og politi
PSP: Samarbejde mellem psykiatrien, sociale myndigheder og politi.
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0029.png
Rigspolitiet og politikredsene
PET er en del af Rigspolitiet og indgår i den forbindelse i det overordnede strategiske arbejde. Derud-
over samarbejder PET med de enkelte politikredse vedrørende blandt andet efterforskning af straffe-
sager samt i forhold til vurderinger og aktiviteter i relation til sikringsopgaver.
Center for Terroranalyse
Center for Terroranalyse (CTA) er placeret i PET og beskæftiger sig med analyse og vurdering af terror-
truslen mod Danmark og mod danske interesser i udlandet. Centeret er et fusionscenter, der består af
en mindre fast stab og cirka 15 medarbejdere fra Forsvarets Efterretningstjeneste, Udenrigsministeri-
et, Beredskabsstyrelsen og PET.
Nationale antiterrorinitiativer
De danske regeringer har efter terrorangrebene i Paris i januar 2015 og København i februar 2015
styrket den nationale indsats for at afværge terrorangreb i Danmark. Senest med ”flerårsaftalen” (Af-
tale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2016-2019) fra november 2015, hvor der indgår
en række antiterrorinitiativer. En række centrale parter arbejder på at implementere disse initiativer,
herunder:
PET
Kriminalforsorgen
Rigspolitiet
Justitsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udenrigsministeriet
FE
Rigsadvokaten
Domstolsstyrelsen
Nationalt beredskab - Den Nationale Operative Stab (NOST)
Den Nationale Operative Stab har som hovedopgave at varetage koordinationsopgaver i forbindelse
med større hændelser, katastrofer og sikkerhedsmæssige trusler, herunder terrorhandlinger, der ikke
kan løses af de enkelte politikredse. Staben ledes af Rigspolitiet. Derudover indgår følgende parter
fast i staben:
PET
Værnsfælles Forsvarskommando
FE
Beredskabsstyrelsen
Sundhedsstyrelsen
Udenrigsministeriet
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
rAMMen for Pet’s ArBejde - Pet’s loV-
Bes teMte oPgAVer og BeVilling
De juridiske rammer for PET’s virksomhed
De juridiske rammer for PET’s virksomhed følger i det væsentligste af PET-loven med tilhørende be-
kendtgørelse og retsplejeloven.
PET-loven indeholder navnlig:
En angivelse af PET’s opgaver, herunder hovedopgaven med at forebygge, efterforske og mod-
virke forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, herunder spionage, terrorisme og
ekstremisme
Regler for PET’s tilvejebringelse af personoplysninger
Regler for, hvornår PET kan indlede undersøgelser mod fysiske og juridiske personer
Regler for intern behandling af personoplysninger, herunder bestemmelser om sletning
Regler for videregivelse af personoplysninger
Regler for, i hvilket omfang der kan gives indsigt i PET’s oplysninger
Regler om Tilsynet med Efterretningstjenesterne, der har til opgave at kontrollere PET’s over-
holdelse af reglerne om behandling af personoplysninger.
Det følger endvidere af PET-loven, at retsplejeloven – ligesom for det øvrige politi – gælder for PET’s
efterforskning, herunder PET’s brug af straffeprocessuelle tvangsindgreb (aflytning, ransagning, beslag-
læggelse mv.). Endvidere er visse bestemmelser i persondataloven om blandt andet behandlingssikker-
hed sat i kraft for tjenesten.
PET-loven suppleres af en bekendtgørelse om PET’s behandling af oplysninger om fysiske og juridiske
personer mv. Bekendtgørelsen indeholder blandt andet regler om, hvordan PET skal lagre personoplys-
ninger, og supplerende regler om slettefrister. Bekendtgørelsen indeholder også regler om PET’s egen-
kontrol, PET’s forpligtelse til at underrette Tilsynet med Efterretningstjenesterne om diverse forhold og
forholdet mellem PET-lovgivningens regler om sletning og arkivregler om bevaring og kassation.
PET-loven er senest ændret ved lov nr. 1727 af 27. december 2016, som trådte i kraft den 1. marts 2017.
Loven indebar en ændring i PET’s opgaveportefølje, idet PET’s opgaver i forhold til den alvorligste orga-
niserede kriminalitet blev overført til det øvrige politi.
Med loven blev der også indsat nye bestemmelser i PET-loven, der fastslår omfanget af PET’s forpligtelse
til at slette oplysninger, som ikke længere opfylder betingelserne for intern behandling, men som end-
nu ikke har nået sin faste slettefrist.
Det følger af disse bestemmelser, at når PET i forbindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom på,
at sager eller dokumenter mv. ikke længere opfylder betingelserne for intern behandling, skal disse
slettes, uanset om den faste slettefrist er udløbet eller ej. PET er ikke herudover forpligtet til løbende af
egen drift at gennemgå tjenestens sager og dokumenter mv. med henblik på at vurdere, om de nævnte
behandlingsbetingelser fortsat er opfyldt.
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Det følger ligeledes af de nye bestemmelser, at PET som udgangspunkt ikke er forpligtet til at slette
oplysninger, der ikke opfylder betingelserne for intern behandling, hvis oplysningerne indgår i doku-
menter mv., som i øvrigt opfylder de nævnte betingelser.
Det fremgår af forarbejderne til PET-loven (lov fra 2014), at der fem år efter ikrafttrædelsen skal udar-
bejdes en evaluering af loven. Regeringen har fremskyndet processen, og PET har til brug for dette
arbejde i 2017 udarbejdet bidrag til evalueringsarbejdet.
Korrekt lagring af oplysninger samt informationssikkerhed
Det er af væsentlig betydning for PET’s kerneforretning, at personoplysninger, i lighed med øvrige re-
levante oplysninger, lagres hurtigt og korrekt og med den fornødne sikkerhed. Det er endvidere af væ-
sentlig betydning for PET’s omdømme og omverdenens tillid, at PET hurtigst muligt retter op på de
forhold, der giver Tilsynet med Efterretningstjenesterne (tilsynet) anledning til kritik.
I maj 2017 tilkendegav tilsynet i sin årsredegørelse for 2016, at tilsynets kontroller har vist, at PET i alle
tilfælde har overholdt bestemmelserne om tilvejebringelse og videregivelse af oplysninger samt be-
stemmelsen om lovlig politisk virksomhed, ligesom kontrollerne har vist, at PET generelt har iagttaget
lovgivningens bestemmelser om intern behandling af oplysninger.
Tilsynet tilkendegav dog ligeledes, at PET ikke i alle tilfælde har behandlet personoplysninger i over-
ensstemmelse med tjenestens interne vejledning for brug af transitsystemer udstedt i september 2016,
men at det er tilsynets vurdering, at PET har fokus på behandling af personoplysninger i transitsystemer,
og at dette vil indebære skærpet opmærksomhed hos medarbejderne vedrørende iagttagelse af regler-
ne for behandling af personoplysninger i transitsystemer.
PET iværksatte i 2016 en indsats med fokus på korrekt lagring af oplysninger, som er fortsat i 2017. Den-
ne indebærer bl.a. øget awareness i tjenesten, løbende undervisning samt hovedfokus på området i
PET’s interne audits og kontroller. Det er på den baggrund PET’s opfattelse, at antallet af fejl er mindsket
yderligere i 2017.
Tilsynet har i sin årsredegørelse for 2016 endvidere anført, at PET i 2016 i lighed med i 2015 ikke fuldt ud
lever op til lovgivningens krav om sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med tjenestens behandling
af personoplysninger.
PET har gennem længere tid haft stort fokus på at styrke informationssikkerheden. PET har således i
2017 prioriteret området højt og har styrket indsatsen. Det har medført en række tiltag, hvoraf nogle er
afsluttet, andre er ved at blive implementeret, og yderligere er planlagt for fremtiden. Der er løbende
afholdt møder med tilsynet, blandt andet med henblik på at orientere om og afstemme opfølgende
initiativer som følge af tilsynets kritik.
PET tager tilsynets bemærkninger meget alvorligt og vil fortsat være i tæt dialog med tilsynet om ud-
viklingen på området.
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0032.png
PET’s bevilling og regnskab
Af sikkerhedsmæssige årsager er det på visse områder ikke muligt at give detaljerede oplysninger om
PET’s bevillingsmæssige forhold.
Af følgende tabeller fremgår det, hvad PET har modtaget på finansloven for 2017. Det bemærkes, at
bevillingen for 2017 er inklusive årets tillægsbevillinger (TB).
Tabel 4:
Bevillingen til PET (§ 11.23.16) på FL2016-17 inkl. TB og FL 2018
FL2018
FL
Mio. kr.
Netteudgiftsbevilling
Heraf lønsum
Heraf øvrig drift
FL2016
742,0
550,2
241,8
FL2017
807,3
527,7
279,6
2018
840,5
558,9
281,6
B01
2019
829,7
554,5
275,2
B02
2020
604,7
407,5
197,2
Tabel 5:
PET’s bevillingsregnskab 2017
Mio. kr.
Løn
Øvrig drift
I alt*
Indtægtsført
bevilling
527,7
279,6
807,3
Øvrige
indtægter
-
0,7
0,7
Omkostninger
519,4
270,7
790,0
Resultat
8,3
9,6
17,9
*Afvigelser i resultat skyldes afrundinger. Alle beløb er angivet i 2017-priser
32
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Pet-s trAffesAger i 2017 - retsforfølg-
el se PÅ terroroMrÅdet i 2017
Verserende sager, hvori der er sket varetægtsfængsling i 2017
Den 16. januar 2017 blev en 24-årig mand varetægtsfængslet for overtrædelse af straffelovens § 114 c,
stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved i 2013 at være rejst til Syrien, hvor han lod sig hverve til at begå terrorhand-
linger for terrororganisationen, som kalder sig Islamisk Stat (IS), og lod sig træne til at begå terror. Der
blev i 2017 også rejst tiltale for de nævnte forhold.
Den 18. januar 2017 varetægtsfængslede landsretten en 24-årig mand for overtrædelse af straffelovens
§ 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved i 2013 at være rejst til Somalia, hvor han lod sig hverve til terror-
organisationen al-Shabaab og lod sig træne til at begå terror. Byretten havde den 16. januar 2017 løs-
ladt manden, hvorefter anklagemyndigheden kærede byrettens kendelse til landsretten, som valgte at
fængsle manden. Der blev i 2017 også rejst tiltale for de nævnte forhold.
Den 25. marts 2017 blev en 20-årig kvinde varetægtsfængslet, og den 29. marts 2017 blev en 18-årig
og en 19-årig mand varetægtsfængslet – alle tre mistænkt for forsøg på overtrædelse af straffelovens
§ 114 c, stk. 3, og § 114 e ved i marts 2017 at have forsøgt at indrejse i Syrien for at tilslutte sig IS og for
at udøve aktiviteter, som kunne støtte IS’ position i området. De mistænkte blev alle anholdt af tyrkisk
politi, inden de nåede til Syrien. Der var ved udgangen af 2017 ikke taget stilling til tiltalespørgsmålet.
Den 22. september 2017 blev en 29-årig mand varetægtsfængslet mistænkt for medvirken til forsøg på
terror efter straffelovens § 114, stk. 1, nr. 1 og 2, ved – efter instruktion fra personer i IS – at have indkøbt
dronedele og andet elektronisk udstyr, som blev transporteret til Tyrkiet med henblik på indsmugling
til Syrien og overdragelse til IS. Endvidere blev yderligere en person varetægtsfængslet in absentia på
samme grundlag. Personen er internationalt efterlyst.
PET-sager, hvori der er faldet dom i 2017
PET modtog i slutningen af marts 2016 en skrivelse fra Interpol Washington, som indeholdt en liste
over personer, der havde tilsluttet sig IS i Syrien/Irak. Listen indeholdt oplysninger om bl.a. personernes
nationalitet, tilhørsforhold og ønsker til rolle i IS. På baggrund af PET’s analyse af oplysningerne kunne
der identificeres 17 personer med tilknytning til Danmark. Seks af disse personer blev kort efter vare-
tægtsfængslet, mens en person allerede var varetægtsfængslet. Fire personer blev varetægtsfængslet
in absentia. De resterende personer med tilknytning til Danmark formodes dræbt i Syrien/Irak.
Fem af de seks personer, som blev varetægtsfængslet på baggrund af ovennævnte liste, blev dømt i
2017. Den sjette blev dømt i 2018. Den person, som allerede var varetægtsfængslet, da PET modtog
listen, fik endelig dom i 2017. Denne sag er beskrevet nedenfor under øvrige sager med relation til PET.
Om de ovennævnte sager kan i øvrigt oplyses følgende:
Ved dom af 4. oktober 2017 blev en 26-årig mand idømt 3 års fængsel og betinget udvisning for over-
trædelse af straffelovens § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved i september 2013 at være rejst til Syrien,
hvor han i en periode på ca. 14 dage lod sig hverve til at begå terrorhandlinger for IS og lod sig træne til
at begå terror. Sagen er anket til landsretten.
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Ved dom af 26. oktober 2017 blev en 27-årig mand idømt 4 års fængsel for overtrædelse af straffelovens
§ 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved at have ladet sig hverve til at begå terrorhandlinger for IS og for at
lade sig træne til at begå terror. Der blev ved strafudmålingen bl.a. lagt vægt på, at tiltalte havde op-
holdt sig i Syrien i ca. 5 måneder, hvor han blandt andet modtog træning i våbenbrug. Sagen er anket
til landsretten.
Ved dom af 13. december 2017 blev en 22-årig mand idømt 5 års fængsel og frataget sit danske stats-
borgerskab samt udvist med indrejseforbud for bestandig. Han blev fundet skyldig i overtrædelse af
straffelovens § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved at have ladet sig hverve til at begå terrorhandlinger
for IS og for at lade sig træne til at begå terror. Der blev ved strafudmålingen bl.a. lagt vægt på, at tiltalte
havde opholdt sig i Syrien i knap 9 måneder, hvor han modtog træning i våbenbrug og deltog i kamp-
handlinger. Der blev desuden lagt vægt på, at IS, i perioden hvor domfældte befandt sig hos gruppen,
begik omfattende terrorhandlinger, heriblandt vilkårlige henrettelser rettet mod religiøse mindretal og
civilbefolkningen. Sagen er anket til landsretten.
Ved dom af 19. december 2017 blev to mænd på 21 år og 30 år idømt henholdsvis 3 år og 6 måneders
fængsel og 5 års fængsel for overtrædelse af straffelovens § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved at have
ladet sig hverve til at begå terrorhandlinger for IS og for at lade sig træne til at begå terror. Begge blev
desuden dømt for ulovlig våbenbesiddelse efter straffelovens § 192 a. Der blev for den yngste mands
vedkommende lagt vægt på, at han var under 18 år, da han udrejste, og for den ældste mands vedkom-
mende blev der lagt på, at han tidligere var dømt for personfarlig kriminalitet. For begges vedkommen-
de blev der lagt vægt på, at opholdet i Syrien alene havde haft en varighed på 18 dage.
Ved dom af 9. februar 2018 blev en 27-årig mand idømt 5 års fængsel og udvist for bestandig for over-
trædelse af straffelovens § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3, ved i 2013 og i 2014 at være rejst til Syrien i
henholdsvis halvanden måned og en måned, hvor han lod sig hverve til at begå terrorhandlinger for IS
og lod sig træne til at begå terror. Sagen er anket til landsretten.
Øvrige sager med relation til PET
Ud over de sager om fremmedkrigere, der er rejst tiltale i på baggrund af de oplysninger, som PET mod-
tog fra Interpol Washington, er der i Østre Landsret den 27. november 2017 faldet dom i den såkaldte
Kundby-sag, hvor en på gerningstidspunktet 15-årig pige blev idømt 8 års fængsel for forsøg på terror
efter straffelovens § 114, jf. § 21.
Ved Højesterets dom af 14. november 2017 er der endvidere afsagt endelig dom i sagen, hvor en 25-årig
mand blev idømt 6 års fængsel og fik frakendt sit danske statsborgerskab samt udvist for bestandig for
overtrædelse af straffelovens § 114 c, stk. 3, ved i henholdsvis 2013 og 2015 at have ladet sig hverve
til at begå terrorhandlinger for IS i Syrien, ligesom han blev dømt for forsøg på terrorfinansiering efter
straffelovens § 114 b samt offentlig billigelse af en terrorhandling begået i Danmark efter § 136, stk.
2. Manden optrådte på listen over hvervede IS-kæmpere, men var allerede varetægtsfængslet, da PET
modtog listen fra de amerikanske myndigheder.
34
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
Østjyllands Politi har sigtet en 40-årig dansk statsborger efter straffelovens § 114 j, stk. 1, jf. stk. 3, for i
2016 at have opholdt sig i Syrien i et konfliktområde omfattet af bekendtgørelse nr. 1200 af 28. septem-
ber 2016 om forbud mod indrejse eller ophold i visse konfliktområder. I Syrien skulle sigtede angiveligt
have opholdt sig hos kurdiske YPG, der i den omhandlede periode bekæmpede terrororganisationen,
der kalder sig Den Islamiske Stat (IS) med det formål at tilbageerobre IS-kontrollerede områder. Der er
endnu ikke rejst tiltale i sagen.
35
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
ProdUK ter
PET’s Center for Terroranalyse (CTA) udarbejder løbende analyser og baggrundspapirer til brug for dan-
ske myndigheders indsats i terrorbekæmpelsen. CTA’s trusselsvurderinger og analyser er baseret på
såvel klassificerede som uklassificerede oplysninger. Produkterne udarbejdes primært til brug for PET’s
operative afdelinger og myndigheder, herunder ministerier, dets styrelser og politikredsene.
Selv om de fleste af PET’s produkter er klassificerede, tilstræber CTA også at udarbejde produkter, der
indeholder oplysninger, der ikke er klassificerede. Offentliggørelsen den 7. februar 2017 af Vurderingen
af terrortruslen mod Danmark – i daglig tale ”VTD’en” er et eksempel herpå. VTD’en samt tidligere of-
fentliggjorte uklassificerede CTA-produkter kan findes på PET’s hjemmeside
Center for Terroranalyse
Publikationer.
Derudover kan det fremhæves, at Forebyggende Afdeling i 2017 udgav en folder om
Projekt Insider.
Dette produkt kan ligeledes findes på PET’s hjemmeside via Forebyggende Afdeling
kurser.
Læs i øvrigt mere om PET og PET’s produkter på hjemmesiden: www.pet.dk.
36
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Orientering om Politiets Efterretningstjenestes årlige redegørelse 2017, fra justitsministeren
1886741_0037.png
Politiets Efterretningstjeneste
Årlig redegørelse 2017
Udgivelsesår: 2018
Politiets Efterretningstjeneste
Klausdalsbrovej 1
2860 Søborg
Tlf.: 33 14 88 88
www.pet.dk