Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1880789_0001.png
MENNESKERETTIGHEDER
PÅ DAGSORDENEN
BERETNING 2015-16
2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0002.png
INDHOLD
3
4
6
12
14
18
20
23
24
28
30
31
32
33
34
35
FORORD
DANMARK I SPIDSEN FOR EUROPÆERNES
MENNESKERETTIGHEDER
RETSVÆSEN
FRIHEDS- ELLER FORBUDSDANMARK?
INTERNATIONALT
TAL PÅ MENNESKERETTIGHEDERNE
UDLÆNDINGE OG INTEGRATION
INDFØDSRET
DET SOCIALE OMRÅDE
LIGESTILLING
UNDERVISNING OG UDDANNELSE
RELIGION
SUNDHED OG ÆLDRE
GRØNLAND
RÅDET FOR MENNESKERETTIGHEDER
ØKONOMI
@menneskeret
facebook.com/menneskeret
menneskeret.dk
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0003.png
Redaktion: Esben Geist (ansvh.), Jonas Christoffersen, Louise Holck,
Eva Grambye, Janne Bruvoll og Morten Østervang.
Redaktionen sluttede 19.03.2018
Tekstinput: Anette Faye Jacobsen, Anja Møller Pedersen, Birgitte Feiring, Bjarke
Oxlund, Cecilia Decara, Christelle Otzen Zafiryadis, Christoffer Badse, Elin
Wrzoncki, Emil Kiørboe, Eva Ersbøll, Eva Maria Lassen, Kholoud Ibrahim, Kristine
Yigen, Line Vikkelsø Slot, Lise Garkier Hendriksen, Lucienne Jørgensen, Lumi
Zuleta, Mandana Zarrehparvar, Maria Ventegodt, Matias Røjle Bruun, Nanna
Margrethe Krusaa, Nikolaj Nielsen, Peter Vedel Kessing, Rikke Frank Jørgensen,
Sigrid Alexandra Koob, Stinne Skriver Jørgensen, Tine Birkelund Thomsen m.fl.
Grafisk design: Hedda Bank
Tryk: Toptryk Grafisk Aps
Foto: Forsiden og side 4, 7, 12 og 20: Scanpix. Side 3: Anne Mie Dreves.
Side 24 og 28: Institut for Menneskerettigheder. Side 34: Poul Petrof.
Side 35: Nathalie Deramat
ISBN: 978-87-93605-28-2
Printed in Denmark, 2018 ©
Institut for Menneskerettigheder
Wilders Plads 8 K – 1403 København K
+45 3269 8888 – menneskeret.dk
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0004.png
KORT OM
INSTITUTTET
Institut for Menneskerettigheder er Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution. Vi
fremmer og beskytter menneskerettigheder og
ligebehandling i Danmark og internationalt. Vi
ønsker at skabe varige forbedringer. Vi kæmper
for mennesker og deres rettigheder.
Vi har også til opgave at være nationalt
ligebehandlingsorgan i forhold til race og etnisk
oprindelse og i forhold til køn. Vi har desuden
en særlig rolle på handicapområdet, hvor vi
skal fremme og overvåge gennemførelsen af
FN’s Handicapkonvention.
I 2017 har vi blandt andet:
• Udarbejdet 208 høringssvar på lovforslag
og bekendtgørelser. Se alle høringssvar på
menneskeret.dk/høringssvar.
• Udgivet 23 rapporter, fire bøger og mere
end 40 forskningsartikler, papers og kapitler
i bøger. Flertallet af disse er peer-reviewed.
Læs mere på menneskeret.dk/viden/
forskning.
• Haft 121 kronikker, analyser og blogindlæg og
mere end 4.000 nyhedsindslag og -artikler i
medierne.
• Besvaret mindst 460 borgerhenvendelser
og direkte rådgivet 18 personer i sager
vedrørende forskelsbehandling på grund
af race, etnicitet og/eller køn. Læs om
rådgivningen på menneskeret.dk/rådgivning.
Vi arbejder internationalt gennem partner-
skaber med ministerier, myndigheder og
nationale menneskerettighedsinstitutioner
samt rådgiver erhvervslivet for at sikre robuste
og langtidsholdbare resultater.
Vi arbejder med menneskerettigheder mange
steder i verden. Vores største geografisk
funderede indsatser er i Vestafrika, Østafrika,
Nordafrika, Mellemøsten og Asien og Eurasien.
Vi har ti lokalkontorer placeret i Niger, Burkina
Faso, Mali, Zambia, Kenya, Tunesien, Nepal,
Kina, Myanmar og Kirgisistan.
Vores største globale indsatser omhandler
menneskerettigheder og verdensmålene,
kapacitetsudvikling af andre menneske-
rettighedsinstitutioner i verden, menneske-
rettighedsuddannelse og direkte rådgivning af
virksomheder.
Læs mere om vores internationale arbejde på
humanrights.dk.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0005.png
FORORD
2017 var præget af stor aktivitet på Institut for
Menneskerettigheder. Et centralt fokusområde
for os var at bidrage til at nuancere debatten om
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Danmark overtog i november 2017 formand­
skabet for Europarådet, og regeringen lagde op
til et meget kritisk fokus på Domstolen.
Vi mener, at en nuanceret dialog om
menneskerettighederne er nødvendig i en
tid, hvor individuelle frihedsrettigheder er
under stigende pres i hele Europa. Når der
bliver rejst kritik af menneskerettighederne
og de institutioner, der forvalter dem, må
vi være med i debatten, så vi kan forsvare
menneskerettighederne og være med til at
sikre deres folkelige og politiske opbakning.
Et andet område, der fyldte i 2017, var vores
bidrag til enkeltsager ved domstolene
og Ligebehandlingsnævnet. Vi kan på
den måde bidrage til at få afklaret, hvad
menneskerettighederne betyder i forhold til
principielle og væsentlige samfundsspørgsmål.
Nogle sager er tabt, andre er vundet, og
flere af dem verserer nu i internationale
menneskerettighedsorganer. Fælles for alle
sagerne er, at de har gjort menneskeretten
klarere.
Et tredje område er vores internationale
arbejde med at styrke menneskerettens
betydning for verdens bæredygtige udvikling.
Vi er i al beskedenhed stolte over at være
førende i verden på sammenhængen
mellem menneskerettigheder og FN’s
verdensmål. I december underskrev vi et
aftalememorandum med FN’s højkommissær
for menneskerettigheder om at skabe øget
synergi mellem menneskerettighederne og
verdensmålene.
I vores årlige beretning til Folketinget kan vi
kun berøre udvalgte dele af det, vi beskæftiger
os med, men vi håber alligevel, at beretningen
giver et indblik i vores arbejde i 2017.
God læselyst!
Jonas Christoffersen
Direktør
Dorthe Elise Svinth
Bestyrelsesformand
BERETNING 2017-18
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0006.png
DANMARK I SPIDSEN FOR EUROPÆERNES
MENNESKERETTIGHEDER
I kraft af Den Europæiske Menneske­
rettighedskonvention er alle europæiske
borgere beskyttet mod vilkårlige overgreb
og krænkelser fra deres stat. Danmark har
formandskabet for Europarådet indtil maj 2018
og står dermed i spidsen for det organ, der
sikrer grundlæggende rettigheder for omkring
820 millioner europæere.
”Takket være et stærkt europæisk menneske­
rettighedssystem med Menneskerettigheds­
domstolen som garant for borgernes
grundlæggende rettigheder står beskyttelsen
af borgernes rettigheder i dag stærkere end
nogensinde,” siger Jonas Christoffersen,
direktør for Institut for Menneskerettigheder.
AFGØRENDE EUROPÆISK INSTITUTION
Regeringen har som erklæret mål for formand­
skabet at skabe større mulighed for, at staterne
kan påvirke Menneskerettighedsdomstolens
praksis.
”Domstolen spiller en afgørende rolle som
klageorgan for borgerne, når en stat ikke lever
op til sine forpligtelser. Så på den ene side skal
vi selvfølgelig diskutere, hvordan systemet kan
moderniseres, så vi fortsat kan have en effektiv
og fokuseret domstol. På den anden side er
det helt afgørende, at domstolen bevarer sin
uafhængighed,” siger Jonas Christoffersen.
Som optakt til Danmarks formandskab for
Europarådet mødtes statsminister Lars
Løkke Rasmussen og udenrigsminister
Anders Samuelsen i starten af november
2017 med Europarådets generalsekretær
Thorbjørn Jagland.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0007.png
Den danske regering arbejder for at afslutte
formandskabet med en erklæring, der vil skabe
et større råderum for staterne. Regeringens
udkast til erklæringen bliver nu forhandlet
blandt Europarådets medlemsstater.
”Regeringen bekræfter heldigvis i udkastet,
at Menneskerettighedsdomstolen er en helt
afgørende europæisk institution. Det er et godt
udgangspunkt,” siger Jonas Christoffersen.
SAGSPUKKEL SKAL NEDBRINGES
Instituttet har tidligere peget på en
enorm sagspukkel som en af Menneske­
rettighedsdomstolens største udfordringer.
Ved udgangen af 2017 havde Domstolen
cirka 56.000 verserende sager. I sit udkast til
erklæringen fremhæver regeringen behovet
for at gennemføre yderligere analyser af
Domstolens mulighed for at håndtere sin
sagsmængde.
”Hvis erklæringen kan føre til, at Europarådet
og Domstolen endelig får gjort noget
effektivt ved sagspuklen, er det godt nyt for
europæernes menneskerettigheder,” siger
direktør Jonas Christoffersen.
BRUG FOR STØRRE
GENNEMSLAGSKRAFT
En anden vigtig udfordring for Domstolen
og Europarådet er Menneskerettigheds­
konventionens manglende gennemslagskraft
i enkelte af rådets 47 medlemsstater. En
række lande er ualmindeligt lang tid om at
gennemføre de nødvendige lovændringer eller
samfundsreformer for at rette ind efter domme
fra Domstolen. Og nogle lande nægter helt at
gøre det.
”Hvis menneskerettighederne skal virke i alle
47 lande, må Europarådet finde løsninger
på, hvordan rådets medlemmer kan hjælpe
hinanden til at overholde de grundlæggende
rettigheder. Regeringen skærper i udkastet
tonen over for de stater, der ikke gør nok for
at respektere menneskerettighederne, og
lægger op til en årlig debat om efterlevelsen af
Domstolens domme. Det kan være med til at
skubbe Europarådet i den rigtige retning,” siger
Jonas Christoffersen.
DOMSTOLEN LYTTER
Domstolen lytter til medlemsstaternes ønske om
større manøvrerum til selv at definere balancen
mellem individets rettigheder og statens
suverænitet. Især når det kommer til udvisning af
kriminelle udlændinge, har Domstolen ændret
praksis til i højere grad at acceptere udvisning
af kriminelle udlændinge, selvom det udgør en
begrænsning i deres ret til familieliv.
Institut for Menneskerettigheder sammen­
lignede i 2017 praksis fra de danske by­ og
landsretter og Højesteret med praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol og
kunne konstatere, at danske domstole i få –
men navnlig alvorlige sager – er mildere end
Menneskerettighedsdomstolen i sager om
udvisning.
BERETNING 2017-18
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0008.png
RETSVÆSEN
DATABESKYTTELSE
I 2016 blev en ny databeskyttelsesforordning
vedtaget i EU med det formål at styrke
borgernes ret til databeskyttelse og hæve
beskyttelsesniveauet på tværs af EU. Institut
for Menneskerettigheder har deltaget i det
forberedende arbejde med at få forordningen
omsat til dansk lovgivning, men instituttet
vurderer, at regeringen med den nye lov misser
chancen for at opnå en væsentlig styrkelse af
databeskyttelsen i Danmark. Det er dog stadig
instituttets vurdering, at forordningen og den
danske lov samlet set vil føre til en forbedring
af databeskyttelsen i Danmark og i EU.
I et lovforslag fra Erhvervsstyrelsen fremgår
det, at styrelsen gerne vil have mulighed for
at samkøre store mængder persondata fra
Skat og andre myndigheder for at blive i stand
til at genkende tegn på og mønstre for svig
og derigennem styrke kampen mod svindel.
Instituttet har advaret om, at lovforslaget vil
give staten meget vidtgående beføjelser, og at
datasikkerheden og borgernes retssikkerhed vil
blive svækket, når data, der indsamles med ét
formål, kan bruges til andre formål.
YTRINGSFRIHED
I juni 2017 ophævede Folketinget blasfemi­
forbuddet og udvidede dermed danskernes
ytringsfrihed. Blasfemibestemmelsen har kun
sjældent været taget i brug, og instituttet har i en
årrække anbefalet, at bestemmelsen blev fjernet.
Rammen for danske borgeres ytringsfrihed var
også i fokus, da den såkaldte Tibetkommission
i december 2017 offentliggjorde resultatet
af sine undersøgelser. Kommissionen
havde blandt andet til formål at undersøge
politiets handlinger i forbindelse med tre
officielle kinesiske besøg i 2012, 2013 og
2014. Kommissionens ene konklusion lød, at
Københavns Politi brød Grundloven og Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention,
der beskytter forsamlings­ og ytringsfriheden.
Samtidig fastslog kommissionen, at Københavns
Politi gav klart ulovlige ordrer, da politiet
under besøgene i 2012 og 2013 forhindrede
demonstranterne i at ytre sig, og at Folketinget
DANMARK VINDER SAG OM
YTRINGSFRIHED
Danmark vandt i december en sag ved
Menneskerettighedsdomstolen over to DR­
journalister, som mente, at deres ytringsfrihed
var blevet krænket. Menneskerettigheds­
domstolen vurderede, at de danske dom­
stole havde foretaget en rimelig afvejning
mellem klagernes særlige ytringsfrihed som
journalister og hensynet til det hospital og den
læge, der af patienter blev anklaget for ikke at
give den bedste behandling
YTRINGSFRIHEDSKOMMISSIONEN
Direktør for Institut for Menneskerettigheder,
Jonas Christoffersen, deltager i Ytringsfriheds­
kommissionen, som skal afslutte sit arbejde
ved udgangen af 2018.
6
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0009.png
København var i sommeren 2017
præget af en verserende bandekonflikt,
der resulterede i flere skudepisoder.
Folketinget vedtog en række nye love i
løbet af året for at styrke politiets indsats
mod bandekriminalitet.
modtog urigtige oplysninger i forbindelse med
de kinesiske besøg i 2012 og 2013.
Offentlighedsloven blev i 2017 evalueret
af Justitsministeriet. Evalueringen viser
blandt andet, at ministerbetjeningsreglen
i højere grad bruges af departementer end
af de underliggende myndigheder, at kun få
departementer har en gennemsnitlig sags­
behandlingstid på maksimalt syv arbejdsdage,
som loven tilsiger, og at folketingspolitiker­
reglen sjældent anvendes til at give afslag på
aktindsigt.
BANDEKONFLIKTER
I januar præsenterede regeringen sin tredje
”bandepakke” med en række initiativer rettet
mod rocker­ og bandekriminalitet. Pakken
resulterede i en række lovændringer i løbet af
2017.
I foråret afskaffede politikerne prøveløsladelse
for dømte med relation til bander og rocker­
grupper, som ikke deltager i exitforløb. Det blev
samtidig muligt at fratage dømte medlemmer
af bander og rockergrupper retten til at modtage
besøg i fængslet af andre bandemedlemmer
under en bandekonflikt og at øge kontrollen med
centrale bandemedlemmers besøg, breve og
telefonsamtaler. Det er meget indgribende at
afskære indsatte fra besøg af familiemedlemmer,
og det er derfor afgørende, at behovet for
indgrebet løbende vurderes, og at indgrebet kun
foretages, når det er absolut nødvendigt.
BERETNING 2017-18
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0010.png
Bandepakkens forslag om et opholdsforbud
for bandemedlemmer blev vedtaget i
november 2017. Med opholdsforbuddet
kan bandemedlemmer få forbud mod at
sætte deres fod i den kommune eller by,
de er dømt for at begå noget strafbart i. Det
gælder også områder, hvor fx familien bor.
Opholdsforbuddet er et kraftigt indgreb i
bevægelsesfriheden og retten til privat­ og
familieliv, som besluttes samtidig med en
dom for kriminalitet, men som gælder, efter
at dommen er afsonet. I en del tilfælde
gælder opholdsforbuddet først mange år
efter domsafsigelsen. Instituttet anbefaler,
at der altid foretages en individuel vurdering
af, om indgrebet er proportionalt med den
forbrydelse, der er begået, og om den dømte
reelt udgør en fare for samfundet på det
tidspunkt, hvor dommen er afsonet.
TOLKEUDVALGET
Siden 2014 har et udvalg haft til opgave at
analysere tolkeområdet for at identificere
kvalitetsforbedrende tiltag og effektiviseringer
på tolkeområdet inden for Justitsministeriets
og Udlændinge­ og Integrationsministeriets
områder. I september afsluttede tolkeudvalget
sit arbejde uden mærkbare resultater. Justits­
ministeriet forklarede den bratte afslutning
med, at udvalgets arbejde havde taget afsæt i
ISOLATIONSFÆNGSLINGER I 2016
5569
484
Kilde: Kriminalforsorgen og Justitsministeriet
370
Fr
ivi
fra
263
Si
g
ud
kr
in
37
gs
c
Iso
el
le
la
tio
n
St
ra
fc
el
le
Ud
e
lu
k
ke
lse
lli
el
u
lle
ss
kk
el
b
un
de
ka
se
f
rv
ar
ra
et
æ
lle
gt
ss
ka
b
8
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0011.png
BØRN OG UNGE I FÆNGSEL
flere indsatte sættes i strafcelle. Senest er det
besluttet, at indsatte kan komme i strafcelle for
grimt sprog, dårlig opførsel og rygning i cellen.
Selvom isolationsfængsling af børn slet
ikke er accepteret af FN og Europarådet,
sætter Danmark fortsat børn i isolation.
FN’s Børnekomité noterede sig i sine
anbefalinger til Danmark i 2017 et fald i
antallet af isolationsfængslinger af børn i
varetægtsfængsel, men anbefalede samtidig,
at Danmark afskaffer muligheden for at
sætte børn i isolation. FN’s Torturkomité har
ligeledes tidligere anbefalet, at Danmark
afskaffer strafcelle, og har i øvrigt understreget,
at isolation i længere perioder kan udgøre
umenneskelig behandling. Instituttet er enigt i
begge anbefalinger.
PRÆVENTIVE ANHOLDELSER
Antallet af præventive anholdelser er fortsat
på et historisk højt niveau. En kortlægning
fra Justitsministeriet viser, at politiet ikke er i
stand til at undgå at frihedsberøve fredelige
demonstranter og tilfældige forbipasserende,
når de præventive anholdelser bruges over
for en samlet gruppe, fx i forbindelse med
demonstrationer. Det er problematisk, da
frihedsberøvelse er et voldsomt indgreb i
borgerens rettigheder. Justitsministeriet vil
sammen med Rigspolitiet finde løsninger på,
hvordan politiet kan mindske risikoen for, at de
forkerte oplever en præventiv anholdelse.
8,8
Kilde: Kriminalforsorgen
Gennemsnitligt antal børn og unge under
18 år i fængsler og arresthuse pr. dag i 2017
den hidtidige ordning for indkøb af tolkeydelser,
og at den bliver nu lavet om. Instituttet finder
det utilfredsstillende, at der reelt ikke er
identificeret kvalitetsforbedrende tiltag som
følge af udvalgets årelange arbejde.
ISOLATION
Den samlede brug af isolationsfængsling har
ligget stabilt de seneste ti år. Men mens færre
varetægtsfængslede sættes i isolation end
tidligere, straffer fængselspersonalet stadig
oftere indsatte ved at sætte dem i isolation
– kaldet strafcelle. Isolation er et voldsomt
indgreb, og det er derfor problematisk, at stadig
BERETNING 2017-18
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0012.png
SOLDATER I GADERNE
Siden september 2017 har danske soldater
overtaget opgaver fra politiet som fx at bevogte
synagogen i Krystalgade i København. En
række lovændringer vil styrke reguleringen af
forsvarets bistand til politiet. Instituttet finder
det positivt med en klarere regulering, men
understregede i et høringssvar, at forsvarets
personel kun helt undtagelsesvist bør have
mandat til at udøve politimyndighed i Danmark.
Politiet bør aldrig komme i en situation med
så stor ressourcemangel, at der er behov for
permanent bistand fra forsvaret. Instituttet
anbefaler desuden, at forsvarets ansatte altid
uddannes, inden de sættes ind for at løse
politiopgaver på dansk jord.
ÅRETS UDGIVELSER
• Forebyggelse af radikalisering i fængsler
• Hadforbrydelser i Danmark – ni personlige
beretninger
• Varetægtsfængsling – Danmarks hårdeste
straf? (Djøf Forlag)
PRÆVENTIVE ANHOLDELSER
Kilde: Justitsministeriet
5000
4000
3000
2000
1000
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Præventive anholdelser i alt
… herunder af svage og udsatte persongrupper
10
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0013.png
÷
TILBAGESKRIDT
• Dømte medlemmer af rockergrupper og
bander kan idømmes et forbud mod at
opholde sig i en eller flere kommuner i op
til ti år.
• Personer, der dømmes for tiggeri på
udvalgte steder, kan straffes med 14 dages
ubetinget fængsel i førstegangstilfælde.
• Hjemløse, som ifølge politiet etablerer eller
opholder sig i en utryghedsskabende lejr,
kan straffes med bøde eller fængsel i op til
18 måneder.
• Hjemløse, som straffes for at overtræde
forbuddet mod utryghedsskabende lejre,
kan få et zoneforbud i op til to år, som
dækker en hel kommune.
• Forsvarets Efterretningstjeneste har fået
adgang til passageroplysninger via SKAT.
• Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets
Efterretningstjeneste har fået lempet
kravene til sletning af unødvendige data om
borgere.
• Politiet kan foretage tværgående
informationsanalyser på baggrund af
oplysninger fra politiets egne registre
og offentligt tilgængelige kilder uden
tilstrækkelige retssikkerhedsgarantier.
• Unge under 18 år, der dømmes for grov
personfarlig kriminalitet, kan ikke længere
surrogatfængsles i eget hjem.
+
FREMSKRIDT
• Straffelovens blasfemibestemmelse er
ophævet.
• Omkostningerne i forbindelse med en
straffesag kan nu begrænses for personer,
som idømmes andre foranstaltninger end
almindelig straf på grund af deres psykiske
tilstand.
• Det er nu præciseret i retsplejeloven, at
adgangen til tolkebistand gælder under
hele behandlingen af en straffesag.
• Rigspolitiet opretter en efteruddannelse i
hadforbrydelser.
• Kriminalforsorgen har forbedret sin indsats
for at forebygge radikalisering ved at
ændre sin vejledning til medarbejderne om
radikalisering, producere en informations­
pjece til indsatte om konsekvenser af en
indberetning og ændre procedurerne, så
indsatte i videre omfang får en begrundelse
for indberetningen og mulighed for at
blive hørt. Kriminalforsorgen planlægger
desuden at uddanne ressourcepersoner
i fængslerne, der kan identificere
radikalisering, og at føre tilsyn med
antal og indhold af indsattes klager over
indberetningssystemet.
BERETNING 2017-18
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0014.png
FRIHEDS- ELLER FORBUDSDANMARK?
Ytringsfrihed, forsamlingsfrihed, forenings­
frihed. Eksempler på frihedsrettigheder,
hvor Danmark længe har være garant og
foregangsland. Alligevel har 2017 og starten
af 2018 budt på en række lovforslag og
ændringer af lovgivningen, der indskrænker
frihedsrettigheder for danskerne.
”Der kan være gode grunde til at indskrænke
rettigheder for enkelte borgere eller grupper,
hvis det fx er med til at skabe sikkerhed for
fællesskabet. Men det er slående, hvordan
vi nu ser det ene eksempel efter det andet
på, at grundlæggende frihedsrettigheder
tilsidesættes,” siger vicedirektør for Institut for
Menneskerettigheder, Louise Holck.
KRIMINALISERING
En række lovændringer har haft til formål
at skræmme udenlandske hjemløse fra at
rejse til Danmark, men reglerne rammer også
danske hjemløse. Folketingets lovændringer i
2017 betyder blandt andet, at en hjemløs kan
idømmes fængselsstraf for tiggeri og kan få et
forbud mod at opholde sig i en hel kommune
i op til to år efter at have opholdt sig i en
”utryghedsskabende lejr”.
”Der er tale om et meget voldsomt indgreb
i hjemløses bevægelsesfrihed, og hjemløse
oplever nu i højere grad, at de kan risikere at
blive straffet for handlinger, de tyr til på grund
af deres sociale problemer. Men vi kan ikke
bekæmpe sociale problemer med straf,” siger
Louise Holck.
Hjemløse oplever, at deres rettigheder
indskrænkes, og ny lovgivning fra 2017
betyder, at hjemløse nu i højere grad kan
straffes for handlinger, der udspringer af
deres sociale problemer.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0015.png
Vi har brug for lovgivning, der
styrker og ikke svækker vores
frihedsrettigheder.
Louise Holck, vicedirektør
der bærer burka eller niqab. Forslaget har
med god grund ført til stor debat både mellem
Folketingets partier og internt i især de liberale
partier.
”Hvert enkelt forbud kan isoleret set se
fornuftigt ud, og det kan også fremstå som et
passende indgreb i forhold til formålet. Men
samlet tegner de mange forbud et billede af,
at vi bevæger os væk fra noget af det mest
fundamentale ved vores samfund, nemlig vores
frihed,” siger Louise Holck og tilføjer:
”Det er på tide, at vi giver helt basale friheds­
rettigheder en saltvandsindsprøjtning. Vi har
brug for lovgivning, der styrker og ikke svækker
vores frihedsrettigheder”.
OPHOLDSFORBUD
Regeringens indsats mod bandekriminalitet
har også ført en indskrænkning af bevægelses­
friheden med sig. Bandemedlemmer, som
har udstået deres fængselsstraf, kan efter
en lovændring i november 2017 få et forbud
i op til ti år mod at opholde sig i den by eller
kommune, de er dømt for at have begået noget
strafbart i. Forbuddet kan også gælde områder,
hvor fx familien bor. Der er derfor tale om et
kraftigt indgreb i bevægelsesfriheden og i
retten til privat­ og familieliv.
”Opholdsforbuddet besluttes, når den skyldige
får sin fængselsstraf, men gælder først, efter
at dommen er afsonet. Ofte vil det være
mange år, efter at dommen afsiges, og meget
kan derfor have ændret sig hos den dømte.
Vi har understreget, at det er afgørende, at
opholdsforbuddet kun gennemføres, hvis den
dømte reelt udgør en fare for samfundet, når
det træder i kraft,” siger Louise Holck.
FRIHED ER FUNDAMENTALT
Senest har regeringen foreslået et tildæknings­
forbud, som især kommer til at ramme kvinder,
FRIHEDSRETTIGHEDER
De grundlæggende frihedsrettigheder
er sikret i blandt andet Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og FN’s
Konvention om Borgerlige og Politiske Rettig­
heder. Eksempler på frihedsrettigheder er:
• Bevægelsesfrihed
• Boligens ukrænkelighed
• Foreningsfrihed
• Forsamlingsfrihed
• Privatliv
• Retfærdig rettergang
• Ytringsfrihed
BERETNING 2017-18
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0016.png
INTERNATIONALT
MENNESKERETTIGHEDER OG UDVIKLING
Institut for Menneskerettigheder har ikke
et internationalt mandat som vagthund,
men vi rådgiver og sætter dagsordener. Vi
arbejder tæt sammen med lokale partnere
for at understøtte effektive institutioner,
der kan fremme menneskerettighederne
lokalt. Og vi arbejder for at sætte en global
dagsorden for menneskerettighederne
gennem vores regionale og globale netværk
af menneskerettighedsinstitutioner og
erhvervsaktører og i FN.
VERDENSMÅL
I 2017 satte vi et markant præg på den globale
bæredygtighedsdagsorden ved at vise vejen for,
hvordan menneskerettigheder kan understøtte
FN’s verdensmål. Vi har påvist, hvordan
menneskerettighederne og verdensmålene
hænger sammen, og vi har udviklet en række
værktøjer, som giver praktisk vejledning til
at udforme nationale verdensmålsstrategier
og planer, hvor menneskerettighederne
tænkes ind. Vi kan konstatere, at regeringer og
virksomheder på tværs af kloden er begyndt at
bruge redskaberne i deres indsats for at leve op
til verdensmålene.
STÆRKE INSTITUTIONER
I 2017 fortsatte vi vores arbejde med at støtte
menneskerettighedsinstitutioner i andre lande,
så de kan varetage deres mandat. Det gør vi
dels gennem organisationsudvikling og dels
ved at undervise dem i, hvordan de bliver
stærke stemmer for menneskerettighederne,
I 2017 opnåede Nigers nationale menneske­
rettighedsinstitution såkaldt A­status, som står
for høj kvalitet. Institut for Menneskerettigheder
har understøttet udviklingen af institutionen
i tæt samarbejde med blandt andet Nigers
justitsministerium.
og hvordan de måler menneskrettighedernes
tilstand og rapporterer om den til FN.
SAMARBEJDE MED MYNDIGHEDER
Vi styrker også i bredere forstand staternes
evne til at sikre deres befolkningers rettig­
heder ved at støtte deres arbejde med at
udarbejde forfatninger, der styrker menneske­
rettighederne, og ved at samarbejde med
myndigheder om at styrke politi og retsvæsen,
så der opbygges fair og forudsigelige systemer.
Det er med til at øge tilliden mellem for
eksempel politi og borgere og skabe stabilitet
og sikkerhed.
RÅDGIVNING AF VIRKSOMHEDER
I 2017 har vi arbejdet med en lang række
virksomheder og rådgivet dem i, hvordan de
kan styrke ansvarlig virksomhedsadfærd. Vi
har samtidig udviklet redskaber, der gør det
nemmere for virksomheder at respektere
menneskerettighederne. Blandt andet har vi
identificeret, hvilke menneskerettighedsrisici
de skal have særlig opmærksomhed på i
deres virke. Vi har i 2017 fokuseret på, hvordan
14
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0017.png
HER ARBEJDER VI
Institut for Menneskerettigheder arbejder med FN’s verdensmål i hele verden.
EURASIEN
Hviderusland
Georgien
Kirgisistan
Ukraine
MELLEMØSTEN OG
NORDAFRIKA
Egypten
Iran
Jordan
Marokko
Tunesien
LATINAMERIKA
Columbia
Chile
Mexico
ASIEN
Bangladesh
Kina
Myanmar
Nepal
Sydkorea
AFRIKA
Benin
Burkina Faso
Kenya
Mali
Niger
Tanzania
Uganda
Zambia
FN’s verdensmål i instituttets arbejde
Stop sult
Sundhed og trivsel
Kvalitetsuddannelse
Ligestilling mellem kønnene
Rent vand og sanitet
Anstændige jobs og økonomisk vækst
Mindre ulighed
Bæredygtige byer og lokalsamfund
Fred, retfærdighed og stærke institutioner
BERETNING 2017-18
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
virksomheder kan koble deres menneske­
rettighedsrisici med FN’s verdensmål.
HANDLINGSPLANER TIL ERHVERVSLIVET
Vi hjælper regeringer med at udarbejde
nationale handlingsplaner baseret på FN’s
retningslinjer for menneskerettigheder og
erhvervsliv.
Med hjemmesiden globalnaps.org stiller vi
en lang række af vores redskaber og viden
til rådighed, der hjælper statslige aktører
med at tilrettelægge og gennemføre deres
handlingsplaner.
GLOBAL INDFLYDELSE OG BÆREDYGTIG
UDVIKLING
Institut for Menneskerettigheder arbejder
målrettet på at positionere menneske­
rettighederne globalt som en central
løftestang for regeringer og virksomheder
til at nå FN’s verdensmål. Vi ser også, at
verdensmålene kan være med til at fremme
menneskerettighederne.
I 2017 har instituttet fokuseret på at gøre
de enorme mængder data fra menneske­
rettighedssystemerne mere tilgængelige og
anvendelige for lande, som ønsker at måle
fremskridt i forhold til verdensmålene. Instituttet
har blandt andet udviklet en algoritme, som kan
maskinlæse menneskeretlige anbefalinger og
koble dem til verdensmålene.
Ved FN’s High­Level Political Forum i
New York, hvor der årligt gøres status på
verdensmålene, blev instituttet tildelt
værtskabet for en workshop med fokus på,
hvordan menneskerettighedsdata og ­analyse
understøtter målene. Mødet skabte stærk
konsensus om, at menneskerettigheder
og de data, menneskerettighedssystemet
leverer, står centralt i verdensmålene. I 2017
præsenterede vi også vores dataanalyser i FN’s
Menneskerettighedsråd i Geneve.
Der har været massiv global interesse for
instituttets analyser og værktøjer, og instituttet
har netop indgået en samarbejdsaftale med
FN’s højkommissær for menneskerettigheder
om at anvende instituttets tilgang og
værktøjer både i FN’s globale arbejde og
landeoperationer.
MENNESKERETTIGHEDER SKABER
TILLID MELLEM POLITI OG BORGERE
I Burkina Faso, Mali og Niger har vi i årevis
uddannet politi­ og sikkerhedsstyrker i
menneskerettigheder. Det er med til at styrke
menneskerettighederne, men også tilliden og
sammenhængskraften i landene – og dermed
stabiliteten i et område plaget af konflikt,
migration og terror.
I 2017 har Malis politiskole udviklet en
manual i menneskerettigheder, og i dag er
menneskerettigheder en fast del af pensum
16
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0019.png
for politielever i både Niger, Burkina og Mali.
Dette betyder, at alle nye elever i de tre lande
har været igennem et undervisningsforløb
om menneskerettigheder og politi, og
alle politiskoler har uddannet deres egne
undervisere i menneskerettigheder.
I 2017 støttede vi Nigers politi med at opbygge
et internt kontrolorgan, der håndterer sager,
hvor politifolk ikke overholder menneske­
rettighederne. Det betyder, at der er et overblik
over, hvor og hvornår politifolk ikke overholder
menneskerettighederne, og hvordan det
håndteres.
Efter at instituttet i mange år har arbejdet med
politiet i Niger, viste en undersøgelse fra Afro­
barometer i 2016, at 86 procent af befolkningen
i Niger har tillid til politiet. Dette er et meget
højt tal efter afrikansk standard.
Endelig udviklede instituttet i 2017 retnings­
linjer om politiets rolle og forsamlingsfrihed
og ytringsfrihed sammen med Den Afrikanske
Menneskerettighedskommission.
INDTÆGTER, INTERNATIONALT OMRÅDE
DANIDA 43 %
EU 33 %
GIZ 9 %
SIDA 7 %
Private virksomheder 5 %
Andre donorer 2 %
British Council <1 %
BERETNING 2017-18
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0020.png
TAL PÅ MENNESKERETTIGHEDERNE
FOGEDSAGER OM UDSÆTTELSE
AF PRIVAT BOLIG I 2016
Kilde: Domstolsstyrelsen
OPLEVET DISKRIMINATION
12000
8000
Indvandrere og efterkommere
med ikke-vestlig oprindelse
oplever diskrimination på
grund af deres etniske
baggrund i 2016
Kilde: Det nationale integrationsbarometer under
Udlændinge- og Integrationsministeriet
43%
4000
0
Antal sager med effektiv udsættelse,
hvor lejeren sættes ud af sin bolig
Antal sager uden effektiv udsættelse
FORDELING AF BARSEL
Forældreorlov fordelt på køn, antal dage i 2015
Kilde: Danmarks Statistik
171,6
ANMELDTE HADFORBRYDELSER I 2016
Kilde: Rigspolitiet
150
120
90
60
30
0
Racistisk motiveret
Religiøst motiveret
Øvrige (fx seksuelt orienteret)
Mænd
Kvinder
16,8
18
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0021.png
BELÆGNINGSPROCENTEN I FÆNGSLER
Kilde: Kriminalforsorgen
LØNFORSKEL PÅ KVINDER OG MÆND I 2015
Kilde: Danmarks Statistik
100%
95%
90%
85%
80%
2013
2014
2015
2016
2017
SELVMORD OG SELVMORDSFORSØG I
DANSKE ASYLCENTRE
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet
140
120
100
80
60
40
20
0
2014
2015
2016
60%
40%
ANMELDELSER AF HADEFULDE
YTRINGER I 2016
Kilde: Rigspolitiet
13%
BESKÆFTIGELSESGABET
Personer i job opdelt på oprindelse i 2015
Kilde: Danmarks Statistik
80%
Selvmordsforsøg og -adfærd
Selvmord
20%
0%
55
BERETNING 2017-18
!
Personer med dansk oprindelse
Indvandrere fra ikke-vestlige lande
Efterkommere fra ikke-vestlige lande
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0022.png
UDLÆNDINGE OG INTEGRATION
TRE ÅRS VENTETID
Personer med midlertidig beskyttelsesstatus
må som udgangspunkt fortsat vente tre
år, før de kan blive genforenet med deres
familie. Det er resultatet, efter at Højesteret i
november 2017 afsagde dom i en sag om en
syrisk mand, der skal vente tre år på at blive
ægtefællesammenført med sin kone. Institut
for Menneskerettigheder støttede sagsøgeren,
og sagen går nu videre til Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
Da FN’s Børnekomité i 2017 kiggede nærmere
på Danmarks indsats for at overholde børne­
konventionen, anbefalede komitéen, at
Danmark afskaffede treårsreglen.
ULOVLIG PRAKSISÆNDRING
Otte par fik i 2017 genoptaget deres sag om
familiesammenføring, efter at de i 2016 fik
afslag. Udlændingenævnet underkendte
dermed udlændingeministerens instruks
fra 2016 om, at Udlændingestyrelsen skulle
se bort fra den lovbestemte 26­årsregel i
sager om familiesammenføring. Instituttet
gjorde kort efter praksisændringen ministeren
opmærksom på, at den nye praksis ville betyde,
at danske statsborgere ville få ulovligt afslag
på familiesammenføring. Den ændring, som
ministeren ønskede, krævede en lovændring,
som først blev gennemført senere.
Menneskerettighedsdomstolen har slået
fast, at alvorligt syge udlændinge har ret
til humanitært ophold, hvis de ikke har
adgang til den nødvendige livsvigtige
medicin i hjemlandet. De danske
myndigheder justerer nu deres praksis.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0023.png
÷
TILBAGESKRIDT
• Personer, der aktivt har modarbejdet
afklaringen af deres identitet, kan
som udgangspunkt ikke længere få
tidsubegrænset opholdstilladelse.
• Betingelserne for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse er blevet skærpet.
Skærpelserne gør det sværere for
ansøgere at få familiesammenføring og
statsborgerskab.
+
FREMSKRIDT
• Socialtilsynet fører nu fagligt tilsyn med
indkvarteringssteder for uledsagede
mindreårige udlændinge i asylsystemet.
• Flygtningenævnet og Udlændingenævnet
har fået overført en række opgaver fra
Udlændinge­ og Integrationsministeriet, og
klageadgangen er forbedret.
KRIMINELLE UDLÆNDINGE
Regeringen nedsatte i foråret 2017 en tvær­
ministeriel arbejdsgruppe, som skulle afdække,
hvordan Danmark kan udvise flere kriminelle
udlændinge. Arbejdet resulterede i et lov­
forslag, som er på vej gennem Folketinget.
Med lovforslaget opstiller regeringen en
række retningslinjer for, hvornår kriminelle
udlændinge som udgangspunkt kan
udvises. Det er positivt, at regeringen med
lovforslaget gør Den Europæiske Menneske­
rettighedsdomstols praksis tydeligere for
danske domstole. Instituttet anbefaler dog, at
flere tidligere domme tages med for at sikre et
mere komplet overblik over, hvornår udvisning
kan ske.
UDLEVERING TIL RUMÆNIEN
Højesteret fastslog i 2017, at det vil være et
brud på Menneskerettighedskonventionen,
hvis Danmark udleverer rumænske indsatte
til afsoning i Rumænien. Det skyldes, at
forholdene i rumænske fængsler ikke lever
op til konventionens krav. I februar 2018
genoptog Danmark de konkrete sager, efter at
Rumænien havde givet en fornyet garanti for, at
afsoningsforholdene vil være tilstrækkelige.
HUMANITÆRT OPHOLD
Instituttet gjorde i maj 2017 Udlændinge­ og
Integrationsministeriet opmærksom på en ny
afgørende sag fra Den Europæiske Menneske­
rettighedsdomstol om meget alvorligt syge
udlændinges ret til humanitært ophold. Dom­
stolen slog med dommen fast, at alvorligt syge
udlændinge har ret til humanitært ophold,
hvis de ikke har adgang til den nødvendige
livsvigtige medicin i hjemlandet. Tidligere har
de danske udlændingemyndigheder alene
sikret sig, at medicinen findes i hjemlandet, før
en udlænding blev sendt hjem. Men Menneske­
rettighedsdomstolen kræver, at de danske
myndigheder sikrer sig, at den syge reelt har
adgang til medicinen. En række udlændinge
har siden dommen fået afslag på humanitært
ophold, uden at de danske myndigheder har
taget højde for dommen i sagsbehandlingen.
Udlændinge­ og Integrationsministeriet
meddelte i januar 2018, at ministeriet vil justere
sin praksis.
BERETNING 2017-18
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0024.png
UREGISTREREDE MIGRANTER
FN’s Børnekomité anbefalede i 2017, at
Danmark sikrer uregistrerede børn og
uregistrerede gravide kvinder fuld adgang
til sundhedsydelser. Institut for Menneske­
rettigheder har tidligere anbefalet lov­
ændringer, der vil sikre uregistrerede gravide
kvinder og børn ret til sundhedsydelser både
hos praktiserende læger og på hospitaler.
at det var i strid med hans bevægelsesfrihed at
være undergivet opholds­ og meldepligt i det
omfang, han var, ikke havde krav på godtgørelse.
I januar 2017 frifandt Højesteret en udlænding
for at overtræde sin opholds­ og meldepligt,
da kravene fra myndighederne ifølge
Højesteret udgjorde et for stort indgreb i hans
bevægelsesfrihed. I en tredje sag vurderede
Højesteret i januar 2018, at det er i orden, at
en udvist mand, der mistænkes for terror, skal
melde sig dagligt i Center Sandholm.
KVOTEFLYGTNINGE
Folketinget har vedtaget en mere fleksibel
ordning for kvoteflygtninge, som gør det
muligt for regeringen at beslutte, hvor
mange flygtninge Danmark vil optage fra
FN’s flygtningelejre. De nye regler opstiller
samtidig en forudsætning om et loft på 500
kvoteflygtninge om året. Den nye ordning står i
kontrast til en international erklæring, Danmark
tilsluttede sig i 2016. Med erklæringen
signalerede regeringen, at Danmark ville styrke
genbosætningen af flygtninge.
TÅLT OPHOLD
Udlændinge­ og Integrationsministeriet har i
2017 strammet vilkårene for udlændinge på
tålt ophold i udrejsecenter Kærshovedgård.
Sammen med Folketingets Ombudsmand og
DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur – besøgte
instituttet udrejsecenteret i oktober 2017.
Tålt ophold har også været på dagsordenen i
Højesteret det seneste år. Domstolen har slået
fast, at en person, som i 2012 fik rettens ord for,
ÅRETS UDGIVELSER
• Integrationsrådenes arbejde
og udfordringer
• Udvisning af kriminelle
udlændinge
• Afro­danskeres oplevelse af
diskrimination i Danmark
• Hvornår må man lave positiv
særbehandling?
22
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0025.png
INDFØDSRET
KOLLISIONSKURS MED
HANDICAPKONVENTION
Siden regeringsskiftet i 2015 har langt færre
fået dispensation fra krav til dansk statsborger­
skab gennem Folketingets Indfødsretsudvalg.
Udvalget har blandt andet til opgave at give
dispensation til ansøgere, som på grund af
handicap ikke har mulighed for at leve op til de
almindelige krav til dansk statsborgerskab. Ifølge
FN’s Handicapkonvention skal personer med
handicap have samme rettigheder som andre,
og derfor skal der dispenseres fra krav, som de
ikke kan opfylde på grund af deres handicap.
Institut for Menneskerettigheder mener, at der
er grund til at antage, at Indfødsretsudvalget
har brudt handicapkonventionen i sin hidtidige
dispensationspraksis.
STATSBORGERSKAB TIL STATSLØSE
FN’s Børnekomité anbefalede i 2017 Danmark
at give alle statsløse børn, der er født i
Danmark, statsborgerskab ved fødslen.
AFSLAG PÅ DISPENSATION FRA KRAV
TIL STATSBORGERSKAB
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet
Højesteret frifandt i maj 2017 Udlændinge­
og Integrationsministeriet i en sag om tre
personer, som havde fået afslag på dansk
statsborgerskab. Ansøgerne havde alle en
lægeerklæring på, at de led af posttraumatisk
stress m.v., men Højesteret vurderede, at
ansøgerne ikke i tilstrækkelig grad havde
dokumenteret, at de på grund af deres
handicap ikke var i stand til at bestå blandt
andet danskprøven, som er et krav for at
opnå statsborgerskab. Instituttet støttede
sagsøgernes sag.
Siden har en kvinde fået medhold i, at
handicapkonventionen var brudt i en lignende
sag ved Københavns Byret. Desuden har
kammeradvokaten vurderet, at Udlændinge­
og Integrationsministeriet vil tabe en retssag,
hvis dispensation afslås, hvilket har ført til
sagens genoptagelse i Indfødsretsudvalget.
Medlemmer af Folketingets Indfødsretsudvalg
har herefter tilkendegivet, at udvalget vil
ændre sin dispensationspraksis for at undgå,
at Danmark bryder handicapkonventionen.
Det vides endnu ikke, hvordan en ny
dispensationsbestemmelse eller ­praksis vil
blive udformet.
100%
80%
60%
40%
20%
0%
2014
2015
2016
2017
BERETNING 2017-18
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0026.png
DET SOCIALE OMRÅDE
MILEPÆL FOR BØRNS RETTIGHEDER
Ansvaret for menneskeretskrænkelser var ikke
forældet. Sådan lød det fra Østre Landsret i
juni 2017, da Slagelse Kommune blev pålagt
at betale erstatning til tre søstre, der blev
udsat for overgreb af deres plejefar. Selv
om kommunen fik flere alvorlige advarsler
om, at pigerne blev misbrugt, blev der ikke
grebet ind. Det er første gang, en kommune
bliver holdt ansvarlig for ikke at have sikret
menneskerettighederne for børn. Institut for
Menneskerettigheder støttede de tre kvinders
sag og anser dommen for at være en afgørende
milepæl for børns rettigheder.
Folketinget og regeringen har siden ændret
loven, så sager om seksuelt misbrug af børn
og erstatningskrav mod myndigheder for svigt
i sager om overgreb mod børn ikke længere
forældes.
FORLIG MED GYMNASIUM
Institut for Menneskerettigheder og Langkaer
Gymnasium indgik i marts 2017 forlig i en
sag om fordeling af elever. Da det kom frem,
at gymnasiet havde opdelt sine elever efter
etnicitet, indbragte instituttet sagen for
Ligebehandlingsnævnet for at få afklaret, om
opdelingen var lovlig. Gymnasiets ledelse
gav instituttet ret i, at opdelingen var ulovlig
diskrimination. Regeringen arbejder på nye
regler for elevoptag til gymnasier.
FN’s Børnekomité så i 2017 nærmere
på Danmarks indsats for at leve op til
børnekonventionen. Komitéen anbefalede
efterfølgende blandt andet Danmark at oplyse
mere bredt om forbuddet mod vold mod børn i
hjemmet.
Den årlige hæderspris fra Rådet for
Menneskerettigheder gik i år til Poul-Erik
Rasmussen, som modtog prisen på vegne
af foreningen Godhavnsdrengene. Poul-
Erik Rasmussen har sammen med andre
tidligere beboere på børnehjemmet
Godhavn ført en sag mod den danske
stat for at opnå erstatning og en
undskyldning for de overgreb, de blev
udsat for på børnehjemmet i 1960’erne.
Østre Landsret slog i november 2017
fast, at sagen var forældet, men med en
lovændring er det nu blevet muligt for
Godhavnsdrengene at føre sagen igen.
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0027.png
÷
TILBAGESKRIDT
• Personer, der dømmes for tiggeri på
udvalgte steder, kan straffes med 14 dages
ubetinget fængsel i førstegangstilfælde.
• Hjemløse, som ifølge politiet etablerer eller
opholder sig i en utryghedsskabende lejr,
kan straffes med bøde eller fængsel i op til
18 måneder.
• Hjemløse, som straffes for at overtræde
forbuddet mod utryghedsskabende lejre,
kan få et zoneforbud i op til to år, som
dækker en hel kommune.
• Optjeningsperioden for børne­ og
ungeydelse er forlænget fra to til seks år.
+
FREMSKRIDT
• Forældelsesfrister for strafansvar i sager
om seksuelt misbrug af børn er ophævet.
• Forældelsesfrister for myndigheders
erstatningsansvar i sager om overgreb på
børn er ophævet med tilbagevirkende kraft.
• Tidsfristen på 72 timer for at politianmelde
voldtægt, incest og seksuelt misbrug
af børn, hvis man vil have erstatning, er
afskaffet.
• Personer, der afvises eller bortvises fra
herberger eller kvindekrisecentre, har nu
mulighed for at klage.
• Flere plejefamilier er nu underlagt
Socialtilsynet.
KRIMINALISERING AF HJEMLØSHED
Regeringen præsenterede i efteråret 2017 en
handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed,
som indeholder en række gode tiltag på
hjemløseområdet. Samtidig oplever hjemløse
dog, at deres rettigheder er blevet indskrænket
det seneste år. Flere lovændringer fra 2017
kan være medvirkende til at kriminalisere
hjemløshed, da hjemløse og udsatte kan
straffes for handlinger, der udspringer af deres
sociale problemer. Det gælder blandt andet
højere fængselsstraffe for tiggeri, et forbud
mod ”utryghedsskabende lejre” og zoneforbud
i en hel kommune i op til to år for at overtræde
lejr­forbuddet.
FATTIGDOM
FN’s Børnekomité anbefalede i 2017 Danmark
at genindføre fattigdomsgrænsen fra 2013.
Samtidig anbefalede komitéen, at Danmark
yder tilstrækkelig støtte til familier på de
laveste sociale ydelser, så ingen børn lever i
fattigdom.
ÅRETS UDGIVELSER
• Ekstrem social kontrol
• Hjemløse borgeres rettigheder i
kommunerne
• Retssikkerhed i kommunerne
BERETNING 2017-18
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0028.png
DET SOCIALE OMRÅDE – HANDICAP
DISKRIMINATIONSFORBUD
2017 startede godt for personer med handicap,
da Børne­ og Socialminister Mai Mercado
meldte ud, at regeringen vil arbejde på at få
indført et generelt forbud mod diskrimination
på grund handicap. Et længe ventet forbud,
som vores nordiske nabolande allerede har, og
som Danmark ifølge FN’s Handicapkonvention
er forpligtet til at indføre.
Desværre forpasser Danmark en historisk
mulighed for at beskytte personer med
handicap mod diskrimination, hvis lovforslaget,
der var i høring i efteråret, ikke styrkes.
Særligt er det problematisk, at forslaget ikke
indeholder en pligt til rimelig tilpasning.
I praksis betyder det, at mennesker med
handicap stadig ikke vil nyde en effektiv
beskyttelse mod diskrimination. Samtidig
lægger lovforslaget ikke op til, at der vil være
tale om diskrimination, når virksomheder
eller myndigheder undlader at opfylde de
eksisterende krav om tilgængelighed for
personer med handicap.
STEMMERET
Højesteret gav i januar 2018 Østre Landsret
og Justitsministeriet ret i, at staten kan tage
stemmeretten fra danskere under værgemål.
Det er det foreløbige resultat i en sag, hvor
fire danskere under det såkaldte §6­værgemål
har lagt sag an mod den danske stat, fordi
TILGÆNGELIGHED I BUSSER OG TOG I 2016
Personer med fysisk eller psykisk handicap, som uden besvær kan tage bus og tog
Kilde: VIVE og Danmarks Statistik
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Pe
rs
on
er
u
M
in
d
re
St
ør
fy
sis
kh
an
de
n
ha
re
fy
sis
k
M
in
dr
e
ha
n
di
St
ps
yk
isk
ør
re
p
sy
nd
ica
p
di
ca
p
ca
p
ha
kis
nd
kh
ica
p
an
d
ica
p
26
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0029.png
÷
TILBAGESKRIDT
• Kravene om handicaptilgængelighed
til fritliggende enfamilieshuse er blevet
væsentligt lempet i bygningsreglementet.
• Kommuner har fået udvidet adgang til at
opsige plejeboligbeboere.
• Særligt sikrede botilbud har fået mulighed
for helt at forbyde internetadgang via
mobiltelefoner og computere for alle deres
beboere.
+
FREMSKRIDT
• Læger og tandlæger kan nu tvangs­
behandle varigt inhabile som demente,
udviklingshæmmede og hjerneskadede
patienter, som ikke selv kan vurdere
konsekvenserne af at modsætte sig
somatisk behandling.
• Fritagelser fra digital post er nu gjort
permanente.
de har fået frataget deres stemmeret til
folketingsvalg. Institut for Menneskerettigheder
har støttet sagsøgerne i retssagen. Sagsøgerne
tager nu sagen videre til Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
Folketinget har til gengæld givet danskere
under værgemål ret til at stemme til valg
til kommunerne, regionerne og Europa­
Parlamentet. Derfor kunne personer under
§6­værgemål for første gang i danmarks­
historien stemme ved kommunal­ og
regionsvalget i november 2017.
Valget i 2017 markerede også et andet vigtigt
fremskridt for personer med handicap, da
blinde efter en lovændring i juli 2017 selv
kunne vælge, hvem de ville have hjælp af til at
stemme. Ændringen betyder, at blinde nu kan
stemme hemmeligt, da de ikke længere skal
sige deres stemme højt til en valgtilforordnet.
BØRN MED HANDICAP
FN’s Børnekomité kiggede i september 2017
nærmere på Danmarks indsats for at overholde
børnekonventionen. Blandt andet anbefalede
komitéen Danmark at vedtage en lov mod
diskrimination på grund af handicap, nedbringe
mængden af tvang mod mindreårige i
psykiatrien, fremme inkluderende undervisning
og tilgængelighed til offentlige faciliteter som
skoler og anerkende, at alle døve børn skal
have mulighed for lære og anvende tegnsprog.
Kommunerne laver flest fejl i sager om syge
børn og børn med handicap. Det viser en
opgørelse fra Børne­ og Socialministeriet fra
juni 2017. Ankestyrelsen pålagde kommunerne
at genbehandle 46 procent af de afgørelser
om børn med sygdom eller handicap, der blev
klaget over til Ankestyrelsen i 2016.
ÅRETS UDGIVELSER
• Handicapbarometer.dk
• Når børn med handicap ikke går i skole
• Digital kommunikation i kommunerne
BERETNING 2017-18
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0030.png
LIGESTILLING
SEKSUEL CHIKANE
Den internationale bevægelse #MeToo, hvor
især kvinder på sociale medier erklærer, at
de har været udsat for seksuelle krænkelser,
har i høj grad præget ligestillingsdebatten i
2017. I Danmark dokumenterede ny forskning,
at der er problemer med seksuel chikane på
mange danske arbejdspladser, og at der føres
meget få sager. En stor udfordring er, at mens
ligebehandlingsloven fra 2005 er ganske
klar i sin definition af seksuel chikane, har
Arbejdstilsynets vejledning fra 2002 en vagere
definition, hvor chikanen skal være vedvarende
og fysisk, før der er tale om sexchikane.
MAGTFORDELING
Ifølge en opgørelse foretaget af instituttet er
33 procent af de nye byrådsmedlemmer
kvinder efter kommunalvalget i 2017. Fire ud
af fem kommuner har under 40 procent
kvinder blandt de folkevalgte. Ligestilling
forbliver dermed en væsentlig udfordring for
det kommunale demokrati de næste fire år.
Heller ikke i virksomhedernes ledelser er
der sket fremskridt i 2017. Erhvervsstyrelsen
konkluderede i 2017, at de gældende lovkrav
har ringe effekt på kønsfordelingen i de
største virksomheders ledelser. Styrelsen
er derfor begyndt at give langt flere påbud
til virksomheder, der ikke overholder lovens
krav om at have en politik for at få kvinder ind
i ledelsen. Styrelsen har desuden meldt ud,
at virksomheder, der ikke overholder loven,
fremover vil få bøder.
VOLD MOD KVINDER
Et uafhængigt ekspertudvalg kiggede i 2017
nærmere på Danmarks indsats for at leve op
Institut for Menneskerettigheder inviterede
i slutningen af 2017 arbejdsgivere og
fagforeninger til at komme med fælles
løsninger på sexchikane på danske
arbejdspladser. Deltagerne i debatten i
Politikens Hus var Lars Alexander Borke,
Dansk Erhverv, Christian Groes, Roskilde
Universitet, Mads Fuglede, Venstre, Nanna
Højlund, LO, Camilla Gregersen, Dansk
Magisterforening, og Anette Borchorst,
Aalborg Universitet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0031.png
ULOVLIG FORSKELSBEHANDLING I
DAGINSTITUTION
Ligebehandlingsnævnet gav i 2017 Institut for
Menneskerettigheder ret i, at det var ulovlig
forskelsbehandling på grund af køn, da en
børnehave forbød mandlige pædagoger at
skifte ble og hjælpe med tøjskift og toilet­
besøg.
LIGESTILLINGSSTATISTIK
Danmarks Statistik lancerede i 2017 det
første samlede statistiske overblik over
ligestillingsområdet i Danmark på dst.dk/
ligestilling.
+
FREMSKRIDT
• Transpersoner skal ikke længere igennem
en psykiatrisk udredning, før de kan starte
behandling.
• Fædre, medmødre og begge
adoptivforældre har nu ret til sorgorlov
i 14 uger, når et barn dør eller bliver
bortadopteret inden den 32. uge efter
fødslen.
• Alle – uanset køn og seksualitet – bliver nu
fritaget for moms ved fertilitetsbehandling.
til Europarådets konvention til bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Udvalget udtrykte stærk kritik af den danske
stats sprogbrug på voldsområdet. Danmark
har indført kønsneutrale voldsdefinitioner
som fx ”vold i familien” og ”gensidig vold”.
Ekspertudvalget betvivlede, hvorvidt Danmark
med denne sprogbrug lever op til sine
forpligtelser både i Europarådet og i FN.
Udvalget efterlyste desuden bedre data­
indsamling i forhold til kønsbaseret vold
og bedre adgang til rådgivning, psykosocial
støtte og traumebehandling. Endelig foreslog
udvalget, at Danmark indfører en særskilt
straffelovsbestemmelse om psykisk vold.
LIGESTILLING I DAGTILBUD OG
UDDANNELSE
Udvalget om ligestilling i dagtilbud og
uddannelse, der er nedsat af regeringen,
præsenterede i juni 2017 de største ud­
fordringer for ligestilling i dagtilbud og ud­
dannelse. Sammen med en række andre
interessenter har instituttet deltaget i udvalgs­
møderne, og instituttet ser frem til at se
regeringens bud på løsninger.
• Landsretten har slået fast, at et juridisk
kønsskifte skal slå igennem, så en person,
der før undfangelsen af barnet havde
fået juridisk kønsskifte som mand, kan
registreres som far, hvis børnelovens
bestemmelser i øvrigt er overholdt.
ÅRETS UDGIVELSER
• Hadefulde ytringer i den offentlige debat
• Hadefulde ytringer i et nordisk perspektiv
• Hvad tjener du? Åbenhed om løn på
arbejdspladsen
BERETNING 2017-18
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0032.png
UNDERVISNING OG UDDANNELSE
BEHOV FOR BEDRE UNDERVISNING I
MENNESKERETTIGHEDER
Kun én ud af tre elever i 6.­10. klasse mener,
at de ved noget eller meget om deres egne
rettigheder. Det viser en undersøgelse,
som Institut for Menneskerettigheder
og UNICEF Danmark står bag. Instituttet
opfordrer til et kvalitetsløft af undervisningen
i menneskerettigheder i folkeskolen, og
FN’s Børnekomité opfordrede i efteråret
Danmark til at forbedre undervisningen i
menneskerettigheder på alle uddannelses­
niveauer.
FÆRRE BINDENDE MÅL
Regeringen og forligskredsen bag folke­
skoleloven besluttede i 2017 at give lærerne
færre bindende mål for deres undervisning.
Konsekvensen er, at nogle af de tidligere
bindende krav om undervisning i rettigheder
bliver vejledende. Børnekomitéen anbefalede
Danmark ikke at gennemføre ændringen.
UNDERRETNINGER OM
RADIKALISEREDE ELEVER
Ansatte på skoler har en skærpet pligt til at
underrette kommunen, hvis de mener, at en
elev er ved at blive radikaliseret. Instituttet
vurderer, at underretningspligten kan
have negative konsekvenser for elevernes
ytringsfrihed og kvaliteten af undervisningen.
EKSAMENSSNYD
I efteråret foreslog regeringen, at gymnasier
skulle have mulighed for at undersøge
indholdet af elevers computere og deres
30
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0033.png
+
FREMSKRIDT
• Alle uddannelsessteder med grund­
skoleundervisning og ungdomsuddannelser
skal nu have en strategi mod mobning.
• Elever og forældre, der oplever, at en
skole ikke sætter tilstrækkeligt ind over for
mobning, kan nu klage.
RELIGION
MERE KLARHED FOR TROSSAMFUND
UDEN FOR FOLKEKIRKEN
En milepæl i dansk rets­ og religionshistorie
blev sat, da en ny lov for trossamfund uden
for folkekirken blev vedtaget i slutningen af
2017 og trådte i kraft 1. januar 2018. Institut
for Menneskerettigheder vurderer, at den
mere sammenhængende regulering af
trossamfund uden for folkekirken vil fremme
trossamfundenes velfungerende virke i det
danske samfund.
Den nye lov tager imidlertid ikke højde for,
at FN’s Børnekonvention fastslår, at barnet
gradvist skal have mere medbestemmelse
over sin egen tro. Den nye lov giver forældre
mulighed for at melde børn ind i eller ud af
trossamfund uden barnets samtykke, indtil
barnet fylder 18 år.
Retten til trosfrihed omfatter også ikke­
religiøse livssyn. Derfor anbefaler instituttet
Folketinget at tage initiativ til en lov for ikke­
religiøse livssynssamfund.
aktiviteter på sociale medier. Instituttet
vurderede, at overvågningen var for vidtgående
i forhold til dens formål om at bekæmpe
eksamenssnyd. Efter kritikken valgte
regeringen at trække forslaget tilbage.
KRAV TIL FRIE GRUNDSKOLER
Efter at tilsynet med friskoler og private grund­
skoler blev skærpet i 2017, foreslår regeringen
nu en ny permanent tilskudsordning for frie
grundskoler. Begge ændringer rejser en række
spørgsmål om friskolers muligheder for at
fortsætte med at drive skole. Det er især uklart,
hvilken betydning ændringen vil få for friskoler,
der er tilknyttet religiøse trossamfund eller har
et klart religiøst udgangspunkt.
ÅRETS UDGIVELSER
• Undervisning i menneskerettigheder på
pædagoguddannelsen
• Undervisning i menneskerettigheder på
socialrådgiveruddannelsen
• Nyt digitalt læringsmateriale
til lærerstuderende om
menneskerettighedernes universalitet
+
FREMSKRIDT
• Trossamfund uden for folkekirken er klarere
reguleret i lovgivningen.
• Det er muligt for kommunalbestyrelser
at tillade, at en person bærer
hovedbeklædning på legitimitetskort,
hvis vedkommende af religiøse grunde
anmoder om det.
31
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0034.png
SUNDHED OG ÆLDRE
TOLKNING
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti
besluttet at oprette en certificeringsordning for
fremmedsprogstolkning inden for sundheds­
væsnet. Institut for Menneskerettigheder har i
en årrække anbefalet en certificeringsordning
for at højne kvaliteten af tolkningen.
Samtidig er det besluttet at indføre gebyr
for brug af tolk for personer, der har boet i
Danmark i mere end tre år. Instituttet frygter, at
egenbetalingen vil føre til, at patienter, som ikke
taler godt dansk, ikke får den rette lægehjælp,
og at børn og andre pårørende i højere grad vil
blive brugt som tolke.
NATIONALT GENOM-CENTER
Regeringen foreslår at oprette et nationalt
genom­center, som skal samle genetiske
oplysninger om danske borgere. Instituttet
vurderede i et høringssvar blandt andet, at
det er problematisk, at registrering sker uden
borgernes samtykke, og at borgerne kun får
begrænset mulighed for at frabede sig, at deres
genetiske oplysninger anvendes til andet end
behandling af dem selv.
SÆRLIGE PLADSER PÅ PSYKIATRISKE
AFDELINGER
I slutningen af 2016 foreslog regeringen at
oprette en ny type socialpsykiatriske afdelinger
for psykisk syge, hvor personalet fik mulighed
for at udøve mere tvang over for patienterne.
Efter kritik fra blandt andet instituttet, valgte
regeringen at trække forslaget tilbage og
fremsætte det i en ny form. Pladserne bliver
nu oprettet som særlige afdelinger under de
eksisterende psykiatriske afdelinger uden
mulighed for tvangsindlæggelse af patienter.
+
+
FREMSKRIDT
• Læger og tandlæger kan nu tvangs­
behandle varigt inhabile, som ikke selv kan
vurdere konsekvenserne af at modsætte sig
behandling.
• Fritagelser fra digital post er nu gjort
permanent.
• Kommuner skal nu beskrive, hvordan de
støtter pårørende til svækkede ældre.
• De særlige regler om kortere gyldigheds­
periode og lægetjek, når ældre over 75 år
skal forny deres kørekort, er afskaffet.
TILBAGESKRIDT
• Tilsyn med kommunale plejecentre
forventes i højere grad at blive anmeldte i
stedet for uanmeldte.
• Kommuner kan betinge en visitation til en
plads på en særlig socialpsykiatrisk afdeling
med, at borgeren opgiver sin hidtidige plads
på et botilbud og dermed mister sin bolig.
32
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0035.png
+
GRØNLAND
OMSORGSSVIGT AF BØRN
FN’s Børnekomité kom i 2017 med en række
anbefalinger til at styrke grønlandske børns
rettigheder. De vigtigste anbefalinger handlede
om Grønlands indsats for at beskytte børn mod
omsorgssvigt og misbrug.
Rådet for Grønlands Retsvæsen satte lige­
ledes fokus på seksuelt misbrug af børn på
et temamøde i september 2017. Institut for
Menneskerettigheder var blandt deltagerne
i mødet, hvor repræsentanter fra blandt
andet politi, kriminalforsorg, domstole og
kommuner drøftede problemets omfang, og
hvordan myndighederne kan blive bedre til at
samarbejde.
RETSOMRÅDET
En åben høring på Christiansborg førte i
marts 2017 til debat om udfordringerne på
justitsområdet i Grønland. En række emner
om forholdene hos politiet, i kriminalforsorgen
og ved domstolene blev drøftet. Instituttet
anbefalede, at en større andel af den lovgivning
for Grønland, som danske myndigheder har
ansvaret for, bliver lavet som love særligt
for Grønland. I dag bliver danske love ofte
efterfølgende sat i kraft for Grønland, i nogle
tilfælde så sent, at den samme lovgivning er
ved at være forældet i Danmark.
NYE REGLER FOR
MENNESKERETTIGHEDSRÅD
For at styrke Grønlands Råd for Menneske­
rettigheder har Naalakkersuisut i et nyt
lovforslag foreslået en række ændringer af
rådets sammensætning og arbejdsforhold.
Instituttet havde en række kritikpunkter i
FREMSKRIDT
• Der er for første gang udpeget en lands­
forsvarer, som skal uddanne og rådgive
forsvarerne i Grønland.
• Grønland har fået en handicaptalsmands­
institution.
• Børns retssikkerhed i anbringelsessager er
styrket i lovgivningen.
• Tilsynet med kommuners sagsbehandling
og plejeområdet er styrket i lovgivningen.
• Sagsbehandlingen i Det Sociale Ankenævn
er ændret for at øge effektiviteten.
• Der er etableret en bacheloruddannelse
i jura på Ilisimatusarfik – Grønlands
Universitet.
forhold til udkastet, der var i høring, fordi rådets
uafhængighed af Naalakkersuisut ikke var
sikret. Et endeligt udkast, der tager højde for
instituttets bemærkninger, vil til gengæld skabe
bedre og klarere rammer for rådet.
ÅRETS UDGIVELSER
• Lærerprofessionen og børns rettigheder i
Grønland
• Menneskeret i fokus – beretning til
Inatsisartut
INDHOLD
MENNESKERET
MENNESKERETTIGHEDER
I FOKUS
PÅ DAGSORDENEN
3
4
6
10
14
FORORD
OVERBLIK
VIDEN SKAL FORANKRES I GRØNLAND
HØRINGSSVAR OG RÅDGIVNING AF MYNDIGHEDER
INTERNATIONAL OPMÆRKSOMHED
BERETNING TIL INATSISARTUT
2014-2016
BERETNING 2015-16
MENNESKERET I FOKUS
Beretning til Inatsisartut 2014-16
Redaktion: Jonas Christoffersen (ansvh.), Christoffer Badse, Mandana Zarrehparvar
og Lise Garkier Hendriksen.
Oversættelse til grønlandsk: Hans Møller og Juaaka Lyberth.
Grafisk design: Hedda Bank
Tryk: toptrykgrafisk
Fotos: Christoffer Badse
ISBN: 978-87-93605-05-3
EAN: 9788793605053
© 2017 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8K · 1403 København K · Telefon 3269 8888 · www.menneskeret.dk
Institut for Menneskerettigheders publikationer kan frit citeres med tydelig angivelse
af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger fx store
typer, korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster. Vi arbejder på
at få flere tilgængelige pdf’er. Læs om tilgængelighed på www.menneskeret.dk/
tilgaengelighed
BERETNING 2017-18
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0036.png
RÅDET FOR MENNESKERETTIGHEDER
SKIFTER UD
Fire gange om året mødes Rådet for Menneske­
rettigheder for at vurdere udformningen og
afviklingen af Institut for Menneskerettigheders
aktiviteter. Rådet består af 52 repræsentanter
fra civilsamfundsorganisationer og
myndigheder.
I begyndelsen af 2017 udpegede instituttets
bestyrelse nye medlemmer af rådet efter en
offentlig høringsproces, og i efteråret fik rådet
en ny formand. Rådets medlemmer valgte
LGBT Danmarks forperson, Søren Laursen,
som rådets nye formand. Han afløste Dansk
Flygtningehjælps tidligere generalsekretær,
Andreas Kamm, på posten.
”For mig er det vigtigt, at vi som mennesker
tager et medansvar for udviklingen af vores
rettigheder, og derfor er jeg meget glad for at
være valgt af en så engageret forsamling som
rådet. Menneskerettigheder er en solid ramme,
men også en ramme, der skal holdes ved lige,
og det er en samfundsopgave, vi skal påtage os.
Jeg kan ikke se nogen bedre plads at gøre det
end her,” sagde Søren Laursen kort efter valget.
I 2017 har rådet især talt om Danmarks
formandskab for Europarådet og regeringens
ønske om at gøre op med Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dynamiske
fortolkning. Samtidig har rådet diskuteret,
hvordan der sikres folkelig opbakning til
menneskerettighederne.
Alle medlemmer af Rådet for Menneske­
rettigheder kan ses på menneskeret.dk/om­os/
raadet­menneskerettigheder.
Søren Laursen blev i 2017 valgt
som ny formand for Rådet for
Menneskerettigheder.
NYT NETVÆRK FOR BÆREDYGTIGHED OG
ERHVERV
Et nyt dansk netværk under FN’s Global
Compact blev i 2017 stiftet med et mål
om at få bæredygtighed ind i danske
virksomheders kerneforretning. Global
Compact er et FN­initiativ, der opstiller ti
principper for virksomheders samfundsansvar.
En repræsentant fra Institut for Menneske­
rettigheder er valgt til netværkets bestyrelse.
Instituttet vil især arbejde for at styrke
danske virksomheders indsats for menneske­
rettigheder.
BERETNING 2017-18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0037.png
ØKONOMI
INSTITUTTETS INDTÆGTER I 2017
I MILLIONER KR.
BUDGET
INDTÆGTER
Hjælpefunktioner samt generel ledelse
og administration*
National menneskerettighedsinstitution*
Ligebehandling*
Indtægtsdækket virksomhed
Tilskudsfinansieret forskning
Samarbejdsaftale med Udenrigsministeriet
Anden tilskudsfinansieret virksomhed
12,6
14,8
11,2
16,5
2,3
30,7
50,6
138,7
12,7
14,8
11,2
16,2
1,7
28,0
47,1
131,7
Regnskabet viser det faktiske aktivitetsniveau for året, mens budgettet er det bedste skøn over,
hvordan instituttet forventer, de eksternt finansierede projekter vil fordele sig.
Afvigelsen mellem budget og regnskab på indtægtsdækket virksomhed og anden tilskudsfinansieret
virksomhed skyldes hovedsageligt, at ikke alle projekter er kendte på tidspunktet for udarbejdelse af
budgettet for det kommende år.
Hjælpefunktioner samt generel ledelse og
administration* 10 %
National menneskerettighedsinstitution* 11 %
Ligebehandling* 9 %
Indtægtsdækket virksomhed 12 %
Tilskudsfinansieret forskning 1 %
Samarbejdsaftale med Udenrigsministeriet 21 %
Anden tilskudsfinansieret virksomhed 36 %
*Bevilget på finansloven
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0038.png
ET FOLKELIGT MØDE MED
MENNESKERETTIGHEDERNE
Med opfordringen ”Make Human Rights Great Again” satte Institut for
Menneskerettigheder fokus på menneskerettighedernes fremtid på
Folkemødet i 2017. Også Frankrigs ambassadør i Danmark, François
Zimeray, kiggede forbi vores telt.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0039.png
70 ÅR MED INTERNATIONALE
MENNESKERETTIGHEDER
10. december 2018 er det 70 år siden, at FN’s medlemslande vedtog
FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne. Erklæringen har
siden fungeret som en ledestjerne for en lang række resolutioner,
konventioner, erklæringer og love om individets grundlæggende
rettigheder.
Indtil december 2018 sætter FN i samarbejde med organisationer, byer,
virksomheder og enkeltpersoner fokus på menneskerettighedernes
historie og betydning for menneskers liv.
Se mere på standup4humanrights.org.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 250: Publikation: Beretning 2017-18 fra Institut for Menneskerettigheder
1880789_0040.png
HANDICAPBAROMETERET
I december 2017 lancerede Institut for Menneske-
rettigheder hjemmesiden handicapbarometer.dk,
som for første gang giver et samlet og enkelt
overblik over ligestillingen for mennesker med
handicap i Danmark. Tallene viser, at personer
med et handicap på stort set alle parametre klarer
sig dårligere end resten af befolkningen.
Handicapbarometeret samler tal fra blandt
andre Det Nationale Forsknings- og Analyse-
center for Velfærd (VIVE) og Danmarks Statistik
og dækker blandt andet samfundsområder som
vold, tilgængelighed, frihed, selvstændighed og
uddannelse. Hjemmesiden vil blive opdateret
hvert fjerde år.
Gå selv på opdagelse i tallene på
handicapbarometer.dk.
@menneskeret
facebook.com/menneskeret
menneskeret.dk