Krim
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Strandgade 100
1401 København K
Landsforeningen
Retshjælpen
Fiskergade 33-37, 8000 Århus C.
Tlf.:
70 22 22 42,
fax.: 87 32 12 99
Vores sagsnummer:
Deres sagsnummer:
Dato:
10029484
22-03-2018
Angående lovligheden og hensigtsmæssigheden af cirkulære 9692 af 26/7 2017
Krims Retshjælp retter henvendelse angående cirkulære 9692 af 26/7. Mere specifikt angår
henvendelsen cirkulærets nr. 2, og de ændringer cirkulæret etablerer i forhold til cirkulære
9281 af 30/4 2015, som 2017-cirkulæret ophæver og erstatter.
Cirkulære 9692 af 26/7 bestemmer, at forvaringsdømte indsatte, der skønnes at have behov
for behandling, men afviser denne, og enten skal på individuel udflugt, fordi den pågældende
ikke har bestemte personer at besøge, eller undtagelsesvis skal have lov til at foretage indkøb
i forbindelse med udgang til besøg hos bestemte personer, som minimum skal have to
ledsagere. Tilsvarende gælder for forvaringsdømte med et behandlingsbehov, som er
indstillet til at lade sig behandle, men hvor behandling ikke er mulig. Efter 2015-cirkulæret
afhang antallet af ledsagere af en konkret sikkerhedsvurdering, hvilket stadig er tilfældet for
andre end den pågældende persongruppe.
Ovenstående retstilstand der følger af 2017-cirkulæret opfatter Krims Retshjælp som
problematisk af flere årsager:
Principalt er det Krims Retshjælps opfattelse, at den nuværende retsstilling er i strid med den
forvaltningsretlige grundsætning om forbud mod at sætte skøn under regel.
Kriminalforsorgsområdet er lovgivningsmæssigt tildelt et skøn i relation til antallet af
ledsagere ved udgang. Dette skøn er fuldstændigt afskåret for så vidt angår muligheden for
udgang med en enkelt ledsager for den pågældende persongruppe, da de som følge af
cirkulæret aldrig vil kunne få udgang med en enkelt ledsager, uanset de konkrete forhold.
Subsidiært er Krims Retshjælp af den opfattelse, at regelændringen reelt har virkning som en
kollektiv afstraffelse. Det fremgår af Folketingets retsudvalg 2016-17, alm. del bilag 321,
linje 16-17, at baggrunden for den skærpede praksis var en konkret sag, i hvilken en person i
forvaring undveg under en udgang med en enkelt ledsager. Som man kan læse af samme
bilags linje 11-15, var det kriminalforsorgens vurdering, at der i den konkrete sag burde have
Side 1