Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 213
Offentligt
1869316_0001.png
Justitsministeren
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Dok.:
16. marts 2018
688367
Orientering om politiets beregning af varigheden af visse indrejsefor-
bud
1. Jeg skal hermed orientere om, at Justitsministeriet den 14. marts 2018 er
blevet gjort opmærksom på, at politiet fra den 2. marts 2018 har ændret be-
regningsmetoden for indrejseforbuds varighed bl.a. i de tilfælde, hvor ind-
rejseforbud er knyttet til udvisning i medfør af udlændingelovens §§ 22-24,
§ 25 a, stk. 1, og § 25 c (indrejseforbud der er knyttet til udvisning på grund
af kriminalitet). Den ændrede beregningsmetode indebærer, at indrejsefor-
buddets længde regnes fra udlændingens faktiske udrejse eller udsendelse
og ikke fra den 1. i den førstkommende måned efter udrejsen eller udsen-
delsen.
2. Efter udlændingelovens
1
§ 32, stk. 1, regnes et indrejseforbud fra den 1. i
den førstkommende måned efter udrejsen eller udsendelsen. EU-Domstolen
fastslog imidlertid ved dom af 26. juli 2017 i
sag C-225/16, Ouhrami,
at et
indrejseforbud efter udsendelsesdirektivets
2
artikel 11, stk. 2, skal beregnes
fra den dato, hvor udlændingen faktisk har forladt medlemsstaternes om-
råde. Danmark har tilsluttet sig udsendelsesdirektivet i medfør af den så-
kaldte Schengen-teknikalitet.
Det vurderes, at Ouhrami-dommen forpligter Danmark til at ændre bereg-
ningsmetoden for indrejseforbuds varighed i de tilfælde, hvor udvisningen
er sket administrativt og er knyttet til en beslutning om udvisning truffet
efter udlændingelovens § 25, § 25 a, stk. 2, eller § 25 b. Dette skyldes, at
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles
standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold (EU-Tidende 2008, L 348, side 98).
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 213: Orientering om politiets beregning af varigheden af visse indrejseforbud, fra justitsministeren
1869316_0002.png
Danmark i forbindelse med implementeringen af udsendelsesdirektivet be-
sluttede, at direktivet ikke skulle anvendes i sager vedrørende udvisning på
grund af kriminalitet.
3
Således berører Ouhrami-dommen ikke de indrejse-
forbud, som er konsekvensen af udvisning på grund af kriminalitet
4
. Dan-
mark vurderes at være forpligtet til at administrere udlændingelovens § 32,
stk. 1, i overensstemmelse med Ouhrami-dommen fra det tidspunkt, hvor
Danmark implementerede udsendelsesdirektivet.
3. Som følge heraf orienterede Justitsministeriet den 23. februar 2018 Rigs-
politiet om, at udløbsdatoen for administrativt udstedte indrejseforbud, der
ikke er en følge af udvisning på grund af kriminalitet, fremadrettet skal be-
regnes fra den dato, hvor udlændingen faktisk er udrejst eller udsendt af
Danmark. Rigspolitiet underrettede herefter politikredsene om en ændring
med virkning fra den 2. marts 2018 af de blanketter, som politikredsene an-
vender i forbindelse med forkyndelsen af indrejseforbud, herunder bereg-
ningen af indrejseforbuddets længde, således at indrejseforbuddets længde
regnes fra udlændingens udrejse eller udsendelse og ikke fra den 1. i den
førstkommende måned efter udrejsen eller udsendelsen. Rigspolitiets æn-
dring af blanketterne og dermed beregningen af indrejseforbuddets længde
omfattede imidlertid samtlige blanketter, herunder udvisning på grund af
kriminalitet. Dette var forkert, idet Ouhrami-dommen som nævnt alene for-
pligter Danmark til at ændre beregningsmetoden for indrejseforbuddets va-
righed i de tilfælde, hvor udvisningen er sket administrativt og er knyttet til
en beslutning om udvisning truffet efter udlændingelovens § 25, § 25 a, stk.
2, eller § 25 b.
4. Jeg kan oplyse, at udlændinge- og integrationsministeren den 8. februar
2018 fremsatte forslag nr. L 145 til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager og ændring af beregningen af
varigheden af et indrejseforbud). Med lovforslaget foreslås det at ændre ud-
lændingelovens § 32, stk. 1, 2. pkt., således, at det udgår af bestemmelsen,
at et indrejseforbud skal beregnes fra den 1. i den førstkommende måned
efter udrejsen eller udsendelsen. Et indrejseforbud vil i stedet skulle regnes
fra datoen for udlændingens faktiske udrejse eller udsendelse. Det foreslås,
at den nye beregningsmetode skal omfatte både administrativt udstedte ind-
3
4
Lovforslag L 107 af 12. januar 2011, Folketingstidende 2010-11 (1. samling), s. 8.
Det vil sige de indrejseforbud, som er knyttet til udlændingelovens §§ 22-24, § 25 a, stk.
1 og § 25 c.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 213: Orientering om politiets beregning af varigheden af visse indrejseforbud, fra justitsministeren
1869316_0003.png
rejseforbud og indrejseforbud, der er en konsekvens af kriminalitet. Lov-
forslagets bestemmelse om ændring af beregningen af varigheden af et ind-
rejseforbud træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende
5
.
For så vidt angår beregningen af et indrejseforbuds varighed i det tilfælde,
hvor indrejseforbuddet er knyttet til udvisning på grund af kriminalitet
6
, er
der ikke hjemmel til at fravige de gældende regler i udlændingeloven i pe-
rioden frem til tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden.
5. Rigspolitiet har oplyst, at de den 16. marts 2018 har tilbageført indholdet
af de relevante blanketter, således at de får det samme indhold som forud
for den 2. marts 2018. Rigspolitiet har desuden oplyst, at de den 15. marts
2018 har udsendt en berigtigende vejledning til alle politikredse.
Endvidere er Rigspolitiet ved at undersøge, hvor mange indrejseforbud der
er meddelt med en forkert beregning af indrejseforbuddets varighed med
henblik på berigtigelse af registreringen af indrejseforbuddenes udløbsdato
og meddelelse til de berørte personer herom. Jeg vil orientere Folketinget,
når Rigspolitiet har gennemført dette.
Jeg skal over for Folketinget meget beklage det beskrevne forløb.
Jeg har samtidig orienteret Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Søren Pape Poulsen
/
Mie Vinkel Sørensen
5
6
Jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Det vil sige indrejseforbud knyttet til udvisning i medfør af udlændingelovens §§ 22-24,
§ 25 a, stk. 1, og § 25 c.
3