Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1869155_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2018
Forvaltningsretskontoret
Louise Hauberg Wil-
helmsen
2017-7610-0004
679097
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen, som ændret
ved lov nr. 148 af 7. februar 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 44
ændres »2017-18« til: »2018-19«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1. Indledning
Det følger af offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i folketingsåret
2017-18 skal fremsætte lovforslag om revision af offentlighedslovens § 16
om postlister. Ved en postliste forstås en fortegnelse over dokumenter, der
den pågældende dag er modtaget i eller afsendt af myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til offentlighedslovens § 16, at en ordning
med obligatoriske postlister i første omgang indføres som en forsøgsord-
ning.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og om-
fattede Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kom-
mune. Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgs-
ordningen skal evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en stilling-
tagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggende
styrelser mv. Evalueringen af postlisteforsøget blev gennemført i 2017 og
postlisteudvalget afgav en rapport i juli 2017.
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at of-
fentlighedsloven skulle evalueres tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den 1.
januar 2017. Justitsministeriet har i den forbindelse udarbejdet en redegø-
relse, som blev offentliggjort i juni 2017.
Som opfølgning på evalueringen af offentlighedsloven pågår der i øjeblik-
ket forligskredsdrøftelser om en ny aftale om offentlighedsloven. Det er Ju-
stitsministeriets opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget kan indgå i
disse drøftelser.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af offentlighedslo-
vens § 16 om postlister bør udsættes til folketingsåret 2018-19.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Offentlighedslovens § 16 blev indført ved lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 2014.
Efter offentlighedslovens § 16, stk. 1, kan justitsministeren efter forhand-
ling med vedkommende minister bestemme, at ministerielle departementer
samt nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal udfær-
dige en fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget
hos eller afsendt af myndigheden (postliste). Bestemmelse om at føre post-
lister for den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne træffes af
økonomi- og indenrigsministeren efter forhandling med vedkommende
kommune eller region.
Det fremgår af offentlighedslovens § 16, stk. 2, at en postliste skal offent-
liggøres på myndighedens hjemmeside, hvis der bliver truffet bestemmelse
efter offentlighedslovens § 16, stk. 1. Postlisten skal indeholde oplysninger
om dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse, navnet på eller karak-
teren af modtageren eller afsenderen af dokumentet, kort, tematisk angivelse
af dokumentets indhold samt et journalnummer eller anden identifikations-
betegnelse.
Det forudsættes i forarbejderne til lov nr. 606 af 12. juni 2013, at postliste-
ordningen først indføres som en forsøgsordning med henblik på at indhente
erfaringer om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre en postliste,
samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt af bl.a. medierne for at
identificere sager og dokumenter, der kunne være interesse i at søge om ak-
tindsigt i, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 144 som fremsat, s. 81. For-
søgsordningen skulle være etableret senest et år efter, at offentlighedsloven
var trådt i kraft.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og om-
fattede Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kom-
mune. Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgs-
ordningen skulle evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en stil-
lingtagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggende
styrelser mv.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Evalueringen af postlisteforsøget er blevet foretaget af et uafhængigt eks-
pertudvalg, der i juli 2017 afleverede sin rapport til Justitsministeriet. Rap-
porten er sendt til Folketingets Retsudvalg og forligskredsen i juli 2017.
I rapporten udtaler udvalget sig ikke om, hvorvidt der bør indføres en per-
manent ordning med åbne postlister, men opstiller derimod forskellige mo-
deller for, hvordan en eventuel ordning kan udformes, hvis det politisk måtte
blive besluttet at indføre en sådan. I den forbindelse anbefaler udvalget bl.a.,
at en eventuel ordning som minimum kommer til at omfatte samtlige depar-
tementer. Herudover kommer udvalget bl.a. med forskellige forslag til,
hvordan en eventuel ordning kan forbedres, herunder gøres mere brugbar
for medierne.
Baseret på oplysningerne fra det departement (Sundheds- og Ældreministe-
riet), der deltog i forsøgsordningen, skønner udvalget, at en permanent po-
stlisteordning for alle departementer samlet vil indebære omkostninger i
størrelsesordenen 5 mio. kr. til etablering og 25 mio. kr. i løbende drift, her-
under 1,1 mio. kr. til behandling af yderligere aktindsigtsanmodninger. Her-
til kommer omkostninger til etablering og vedligeholdelse af it-løsninger.
Det følger af offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i folketingsåret
2017-18 skal fremsætte lovforslag om revision af bestemmelsen i § 16 om
postlister. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med det forhold, at post-
listeordningen i første omgang indføres som en forsøgsordning.
Revisionen af postlistebestemmelsen blev udskudt i 2017 ved lov nr. 148 af
7. februar 2017 til folketingsåret 2017-18. Baggrunden for udskydelsen,
som er beskrevet i forarbejderne til ændringsloven, var for det første, at det
ville efterlade endog meget kort tid til at gennemføre evalueringen af post-
listeforsøget (der udløb ved udgangen af 2016), at der allerede i folketings-
året 2016-17 skulle fremsættes lovforslag på baggrund af evalueringen af
forsøgsordningen. For det andet var baggrunden for udskydelsen, at evalu-
eringen af postlisteforsøget med fordel kunne indgå i de drøftelser, der ville
være som opfølgning på den generelle evaluering af offentlighedsloven,
som skulle finde sted i 2017.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at of-
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
fentlighedsloven skulle evalueres tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den 1.
januar 2017. Det fremgår af aftalen, at det skulle evalueres, hvordan offent-
lighedslovens såkaldte ministerbetjeningsregel og folketingspolitikerregel
anvendes.
Evalueringen skulle ifølge aftalen ske ved, at Folketingets Ombudsmand
skulle redegøre for, om myndighedernes anvendelse af de to bestemmelser
er i overensstemmelse med loven. Denne redegørelse afgav Folketingets
Ombudsmand den 7. marts 2017.
Justitsministeriet skulle herefter udarbejde en samlet redegørelse om anven-
delsen af bestemmelserne. Redegørelsen skulle også mere generelt belyse
de hidtidige erfaringer med anvendelsen af loven, herunder de regler, der in-
debærer mere åbenhed i den offentlige forvaltning.
Justitsministeriet offentliggjorde en redegørelse om offentlighedsloven i
juni 2017. Evalueringen af offentlighedsloven viste bl.a., at ministerbetje-
ningsreglen anvendes langt oftere i departementer end i underliggende myn-
digheder, at folketingspolitikerreglen anvendes i relativt begrænset omfang
til at meddele afslag på aktindsigt, at de nye kortere sagsbehandlingstider er
vanskelige at overholde for myndighederne, og at det varierer generelt fra
myndighed til myndighed og fra år til år, hvor mange aktindsigtsanmodnin-
ger de enkelte myndigheder modtager.
Endvidere præsenterede justitsministeren i foråret 2017 forligskredsen for
forskellige muligheder for at lempe ministerbetjeningsreglen. Der har siden
været forligskredsdrøftelser om en ny aftale om offentlighedsloven.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget kan
indgå i de drøftelser, der pågår om en ny aftale om offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen af offentlighedslo-
vens § 16 bør udsættes til folketingsåret 2018-19.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. marts 2018 til den xx. april
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media, Civilstyrelsen,
Dagbladet Information, Danmarks Lokal-Tv Forening, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening,
Danske Advokater, Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Kristne Producentkomité, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dom-
stolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, Institut for Menne-
skerettigheder, Juridisk Institut – Syddansk Universitet, Juridisk Institut –
Aalborg Universitet, Juridisk Institut – Aarhus Universitet, Jyllandsposten,
Kommunernes Landsforening (KL), Kristeligt Dagblad, Københavns Rets-
hjælp, Københavns Universitet – Det Juridiske Fakultet, Politiken, Produ-
centforeningen, , Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, SAML Sammenslutningen af Medier i Lo-
kalsamfundet, samtlige byretter Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsfor-
valtningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen
Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sø- og Handelsretten TV2/DAN-
MARK A/S, TV3 A/S, Vestre Landsret, Østre Landsret og Aarhus Rets-
hjælp.
9. Sammenfattende skema
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
1869155_0008.png
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindre-udgifter ser/merudgifter
(hvis ja, angiv (hvis ja, angiv hvilke)
hvilke)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter
Ja
Nej
X
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter den gældende bestemmelse i offentlighedslovens § 44 skal justitsmi-
nisteren fremsætte forslag om revision af lovens § 16 i folketingsåret 2017-
18.
Det foreslås, at bestemmelsen i offentlighedslovens § 44 ændres, så frem-
sættelse af forslag om revision af lovens § 16 om postlister udsættes til fol-
ketingsåret 2018-19.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2018.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og indebæ-
rer, at loven ikke gælder på Færøerne og Grønland.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 212: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ændring af revisionsbestemmelse), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om of-
fentlighed i forvaltningen foretages
følgende ændring:
§ 44.
Justitsministeren fremsætter
1.
I
§ 44
ændres »2016-17« til:
forslag om revision af § 16 i folke- »2018-19«.
tingsåret 2017-18.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni
2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
10