Nordea Danmark
Grønjordsvej 10
2300 København S
Retsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
8. marts 2018
Ref. 18-000279-1
Anvendelse af betegnelsen ombudsmand
Folketingets Retsudvalg er af Folketingets Ombudsmand, jf. vedlagte brev
af 6. februar 2018 med bilag, blevet gjort opmærksom på, at Nordea på sin
hjemmeside gør brug af betegnelsen ”customer ombudsman”.
Jeg skal på baggrund heraf på Folketingets Retsudvalgs vegne henlede
Nordeas opmærksomhed på ombudsmandslovens § 30, som har følgende
ordlyd:
§ 30.
Betegnelsen ombudsmand eller anden betegnelse, der er eg-
net til forveksling hermed, må ikke benyttes, medmindre det er hjem-
let i en af Folketinget vedtaget lov.
Som begrundelse for ovennævnte bestemmelse har Retsudvalgets flertal i
betænkningen over det lovforslag, der lå til grund for ombudsmandsloven
(lovforslag nr. L 57, folketingsåret 1995-96, tillæg B side 871), tilkendegivet
følgende:
”Flertallet
finder, at det er vigtigt at dæmme op for den inflation, der
efterhånden er gået i betegnelsen ombudsmand. Der er behov for
en beskyttelse af denne titel, så den kun kan anvendes i de tilfælde,
hvor Folketinget udtrykkeligt i en lov har vedtaget det på samme
måde, som f.eks. retsplejelovens § 120, stk. 1, beskytter betegnel-
sen advokat.
Den foreslåede bestemmelse er ikke til hinder for, at betegnelsen
ombudsmand/ombudsmænd anvendes, såfremt der er tale om en
fast indarbejdet betegnelse, som har været anvendt i en længere år-
række forud for lovens vedtagelse, således som det f.eks. har været
tilfældet inden for rammerne af Dansk Politiforbund.”
Kontakt
Pernille Olesen Mønnike
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 5559
1/2