Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1864820_0001.png
HØRINGSNOTAT
København, den 6. september 2018.
Høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud).
Sagsnr. 2017-0090 0233)
Ved mail af 6. februar 2018 har
Justitsministeriet fremsendt forslag
til lov om ændring af straffeloven
tildækningsforbud
og anmodet om
Amnesty Internationals eventuelle
bemærkninger til forslaget.
Generelle bemærkninger
Regeringen vil med forslaget forbyde
tildækning af ansigtet i det offentlige
rum. Forslaget er formuleret som et
generelt tildækningsforbud
det vil
sige et forbud imod på offentligt sted
at bære beklædningsgenstande, der
skjuler ansigtet.
Det fremgår videre af
bemærkningerne, s. 2, at regeringen
med dette forslag om forbud mod
tildækning ønsker at slå fast, at det
efter regeringens opfattelse ikke er
foreneligt med værdierne og
sammenhængskraften i det danske
samfund eller respekten for vores
fællesskab at holde ansigtet skjult i
det offentlige rum. Ansigtet er
grundlaget for genkendelsen
mennesker imellem, ligesom ansigtet
giver muligheder for at aflæse andres
signaler og følelser, anføres det.
Ansigtet spiller
konkluderer
regeringen
en afgørende rolle i
interaktionen i vores samfund.
Endelig anfører regeringen i
bemærkningerne, at det er udtryk
for, at man ikke ønsker at være en
del af det danske samfund
man
afviser interaktionen med sine
medborgere, anfører regeringen.
1
Noget sådant slider efter regeringens
opfattelse på sammenhængskraften i
Danmark og kan medvirke til at skabe
rammen for parallelsamfund med
egne normer og regler.
Det er regeringens opfattelse og mål,
at forslaget vil fremme og lette den
sociale interaktion og sameksistens,
der er afgørende i et samfund, ved at
man i Danmark møder hinanden på
en ordentlig måde
med tillid og
respekt, ansigt til ansigt, jf.
bemærkningerne side 3.
Efter Amnesty Internationals
opfattelse kan det være vanskeligt at
få øje på tungtvejende, praktiske
grunde til eller behov for at lovgive
om et generelt forbud mod at dække
ansigtet til.
De manglende indicier for et reelt
behov understreges efter Amnestys
opfattelse af, at regeringen har
fundet det nødvendigt at forbyde
falske skæg. Vi kan ikke erindre, at
der på noget tidspunkt i nyere tid har
været debat om samfundsmæssige
problemer, forårsaget af falske skæg i
Danmark
og det deraf følgende
behov for ved lov at gøre falske skæg
i det offentlige rum strafbare.
Forbuddet mod falske skæg antyder,
at man har måttet grave meget dybt i
lommerne for at finde nogle former
for tildækning af ansigtet, som man
kunne inddrage i lovforslaget, for
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0002.png
om muligt
at sløre den
kendsgerning, at forslaget reelt
udelukkende handler om forbud mod
burka og niqab
og dermed reelt
alene vedrører påklædning, som
benyttes af et ganske lille muslimsk
mindretal - der høres løbende skøn
på mellem 50 og 150 mennesker
og
efter Amnestys opfattelse er udtryk
for indirekte diskrimination.
Efter Amnesty Internationals
opfattelse påhviler det staten at
sikre, at ingen tvinges til at gå med
burka eller niqab mod sin vilje, lige
som borgere, som måtte være
tvunget dertil, skal have hjælp til at
komme ud af det miljø, hvor tvangen
har fundet sted.
Samtidig er også klart, at der også er
situationer af sikkerhedsmæssig
karakter
f.eks. i lufthavne, ved
paskontrol, besøg hos lægen etc.,
hvor den, som har tildækket ansigtet,
har pligt til at legitimere sig ved at
vise sit ansigt. Men det er
fremgår
det
ikke disse situationer,
regeringen har i fokus med sit forslag.
Samtidig er det efter Amnestys
opfattelse vigtigt at være
opmærksom på,
at retten til
selvbestemmelse, til privatliv, retten
til religiøs frihed og retten til
ytringsfrihed
omvendt må føre til, at
borgerne har friheden til at klæde sig,
som de vil
og som de finder
passende i forhold til deres religiøse
tilhørsforhold
og at disse
rettigheder kun undtagelsesvis kan
indskrænkes, og kun hvis det sker til
varetagelse af væsentlige
samfundsmæssige interesser.
Grundlovens § 67, (jf. 77).
Efter grundlovens § 67 kan man alene
begrænse den religiøse frihed i det
omfang, en religiøs lære strider mod
sædeligheden eller den offentlige
orden. Man må forstå hensigten med
§ 67 således, at det forhold, at
”majoriteten” måtte
føle
eller
opfatte,
at personer, som bærer
burka eller niqab, ikke vil i dialog med
eller interagere med det øvrige
samfund, næppe svarer til vægten
eller styrken i de hensyn, som ligger i
”den
offentlige
orden”.
At ”nogen
eller nogle”
måtte finde, at
burkaen eller niqabben er udtryk for,
at den, som bærer klæderne, ikke
ønsker at indgå i dialog med
”os”
eller tale med
”os”,
bør ikke føre til,
at man indfører et forbud mod burka
og niqab.
I 2006 kunne man
i forbindelse med
de såkaldte Muhammed-tegninger -
læse i Jyllands-Posten, at man i
Danmark
må være rede til at
finde sig i
”hån, spot og latterliggørelse”
og at
”ytringsfriheden
kan ikke begrænses,
blot nogen føler sig krænket”
et
synspunkt, som nød bred opbakning i
den offentlige debat. Efter Amnestys
opfattelse er det vanskeligt at forstå,
hvordan Muhammed-tegningerne,
som udtrykkeligt gik efter at krænke
en bestemt befolkningsgruppes
følelser, kan være ikke bare lovlige,
men
en vigtig del af vores
ytringsfrihed,
mens de samme
forsvarere af retten til at håne,
spotte og krænke ikke mener, at folk
må finde sig i det anstød, som de
måtte føle, at der ligger i den
HØRINGSNOTAT
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0003.png
religiøse ytring, det er at bære burka
eller niqab
men at denne ytring
tværtimod skal være
strafbar
ud fra
nogle ubestemte betragtninger om,
hvilke stødende holdninger, man kan
indfortolke om bæreren af en burka
eller niqab.
Det fremgår af bemærkningerne, side
9, at regeringen ikke vil gøre det
strafbart at tildække ansigtet af
religiøse årsager, når tildækningen
tjener et anerkendelsesværdigt
formål
her først og fremmest
forstået som at have ansigtet
tildækket i rimelig sammenhæng
med konkret religiøs handling, så
som dåb eller begravelse. Det
fremgår videre, at det af den årsag -
at man ikke vil forbyde tildækning i
forbindelse med selve de religiøse
handlinger og ceremonier
efter
Justitsministeriets opfattelse ikke vil
være i strid med grundlovens § 67 at
indføre et tildækningsforbud som det
foreliggende.
Efter Amnestys opfattelse er denne
begrundelse tæt på meningsløs. I et
religiøst rum, (en kirke, moske,
synagoge etc.) hvor der foregår
religiøse handlinger efter en bestemt
liturgi
og hvor det udelukkende er
det pågældende trossamfunds
medlemmer, der deltager
følger
det nærmest af sagens natur, at det
pågældende trossamfund kan
vedtage en hvilken som helst religiøs
og ceremoniel påklædning.
Rent logisk kan man ikke slutte fra
retten til at vedtage en bestemt
religiøst betinget påklædning til brug
for det pågældende trossamfunds
religiøse ceremonier til, at det så ikke
strider mod religionsfriheden og
ytringsfriheden at forbyde de
pågældende trossamfund at bære
deres religiøse klæder uden for det
afgrænsede, religiøse rum
dvs. i det
offentlige rum.
Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 8, 9 og 10.
Efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions
artikel 8, stk. 1, har enhver ret til
respekt for sit privatliv og familieliv,
sit hjem og sin korrespondance,
herunder retten til at bestemme sin
fysiske fremtræden (påklædning).
Efter artikel 9, stk. 1, har enhver ret
til at tænke frit og til samvittigheds-
og religionsfrihed. Denne
bestemmelse omfatter også retten til
at bære religiøst begrundet
beklædning m.v.
Efter artikel 10, stk. 1, har enhver ret
til ytringsfrihed. At bære bestemte
religiøst betingede klæder kan ses
som en religiøs ytring.
De tre bestemmelser dækker til
sammen stort set alle tænkelige
aspekter af en persons, families eller
befolkningsgruppes religiøse liv.
HØRINGSNOTAT
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0004.png
At have ansigtet tildækket i det
offentlige rum
ud fra en opfattelse
af, at det er det rigtige at gøre ud fra
den pågældendes religiøse
overbevisning
vil som
udgangspunkt være en beskyttet
rettighed efter artiklerne 8, 9 og 10.
Kun under særlige omstændigheder
vil staten kunne foretage
indskrænkninger i denne ret til at
ytre sin religion i det offentlige rum.
Indskrænkninger eller begrænsninger
af de omfattede rettigheder kan ske
efter artikel 8, stk. 2, 9, stk. 2, og 10,
stk. 2. Det er begrænsninger, som
følger af lov og er
nødvendige
i et
demokratisk samfund og kan ske til
varetagelse af nærmere opregnede
hensyn
herunder den offentlige
tryghed, den offentlige orden,
sundhed, sædelighed, eller hvis det
sker for at
beskytte andres
rettigheder eller friheder.
Endelig beskytter konventionens
artikel 14 mod diskrimination af de
omfattede rettigheder
der kan
således ikke ske vilkårlige eller
usaglige indskrænkninger af de
nævnte rettigheder på grund af bl.a.
køn, race, farve, sprog, religion,
politisk eller anden overbevisning,
national eller social oprindelse,
tilhørsforhold til et nationale
mindretal, formueforhold, fødsels
eller et hvert andet forhold.
”Nødvendige indgreb”
i et
demokratisk samfund. SAS mod
Frankrig og Belkacemi og Oussar
mod Belgium og Dakir mod Belgien.
Forslaget om forbud mod at bære
Burka eller Niqab i det offentlige rum
henter i det væsentligste sin
argumentation fra nogle afgørelser
fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, særligt
SAS mod Frankrig, men også
Belcacemi og Oussar mod Belgien, og
Dakir mod Belgien.
Særligt må det konstateres, at
forslaget er nøje tilpasset og nøje
følger Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols
overvejelser og afgørelse i SAS mod
Frankrig.
Domstolen konstaterede, at et
forbud mod burka og niqab indebar
et indgreb i eller begrænsning af
klagerens rettigheder i forhold til
konventionens artikel 8 og 9.
Efter denne konstatering gik
domstolen videre til at vurdere, om
der var tale om et indgreb, som
kunne gennemføres, fordi det var
”nødvendigt i et
demokratisk
samfund”, og om indgrebet i
klagerens rettigheder var
proportionalt med det mål, som
søgtes opnået.
Frankrig gjorde gældende, at
indgrebet var begrundet i
HØRINGSNOTAT
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0005.png
den offentlige sikkerhed,
Respekten for lighed mellem
mænd og kvinder,
respekt for menneskelig
værdighed og
respekt for minimumskravene
(betingelserne) for
samfundslivet
Domstolen anførte endvidere, at den
havde forståelse for, at individer, der
opholder sig på steder, som er
tilgængelige for alle, ikke ønsker at se
en praksis eller attituder udvikle sig,
som grundlæggende ville rejse
spørgsmål(problemer) om
mulighederne for åbne
interpersonelle relationer, der i kraft
af en etableret konsensus danner et
uundværligt element i samfundslivet
i det pågældende samfund.
Domstolen anførte derfor, at den var
i stand til at acceptere, at den
barriere, som andre rejser ved at
bære et slør, der skjuler ansigtet, kan
opfattes af den indklagede stat som
en krænkelse af
andres ret til at leve i
et rum af socialisering, som gør det
lettere at leve sammen.
Domstolen
understregede samtidig, at begrebet
”at leve sammen” er så fleksibelt, at
der er risiko for misbrug af begrebet,
og der følgelig kræves en meget
grundig vurdering af
”nødvendigheden” af
et sådant
indgreb.
De restriktive regler rammer især en
lille, marginaliseret mindretal
meget desto mere må det kræves, at
staten godtgør, hvad det er for
rettigheder
af flertallets
der skal
beskyttes ved at forbyde burka og
niqab, forlød det.
Selv om man respekterer statens
skønsmargin, må man kræve, at
staten godtgør, hvad det er for
rettigheder, der skal beskyttes
og at
5
Domstolen konstaterede, at ingen af
de af Frankrig angivne formål svarer
udtrykkeligt til nogen af de legitime
formål, som er opremset i artikel 8,
stk. 2, og artikel 9, stk. 2.
Domstolen konstaterede videre, at
det, som Frankrig kom nærmest, var
”beskyttelse af andres rettigheder og
friheder”. Domstolen undersøgte
derfor særligt, om forbuddet kunne
siges at være proportionalt og
rimeligt begrundet i hensynet til
beskyttelse af andres rettigheder og
friheder.
Domstolen forklarede i sin afgørelse,
at under visse omstændigheder kan
”respekt for minimumskravene til
livet i samfundet/samfundslivet”,
som nævnt af Frankrig
eller
minimumskravene til ”living
together” –
godt knyttes til det
legitime formål at ”beskytte andres
rettigheder og friheder.” Domstolen
lagde herved bl.a. vægt på, at
ansigtet spiller en betydelig rolle i
”social interaktion”.
HØRINGSNOTAT
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0006.png
dette skridt ikke er
uforholdsmæssigt.
Afgørelsen i SAS mod Frankrig var
ikke en enstemmig afgørelse. De
dissentierende dommere anførte i
deres dissens, at de ikke kunne
tilslutte sig afgørelsen, og deres
dissens skyldtes primært, at de ikke
kunne identificere de konkrete
menneskerettigheder
i Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention
som der var tale om at beskytte ved
indførelsen af tildækningsforbuddet.
De dissentierende dommere
konkluderer side 63:
” We
cannot find that the majority
have shown which concrete rights of
others within the meaning of Article
8 § 2, and Article 9 § 2, of the
Convention could be inferred from
the abstract principle of “living
together” or
from
the “minimum
requirements of life in society.””
Amnesty International er enige med
de dissentierende dommere. Det er
fremdeles helt uklart, hvad det er for
rettigheder
som beskyttet i
konventionen
der er krænket, når
man taler om, at et forsvindende lille
mindretal
der tales om alt mellem
50 og 150 personer
ikke længere
må bestemme, hvilke klæder de vil
bære, fordi deres burka eller niqab
af befolkningsflertallet
angiveligt
opfattes som en afstandtagen, som
et udtryk for, at man ikke vil indgå i
det almindelige samfundsliv.
Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
bemærker i SAS mod Frankrig, at den
har forståelse for, at individer, som
opholder sig på offentligt
tilgængelige steder, ikke ønsker at
blive konfronteret med personer,
som bærer burka eller niqab, og at
det, at nogle bærer slør, med rette
kan opfattes som en krænkelse af
andres ret til at leve i et rum af
socialisering, der gør det lettere at
leve sammen.
Efter Amnestys opfattelse siger
domstolen reelt, at mennesker, som
ikke kan lide tildækning af ansigtet
eller tager anstød af mennesker, som
bærer disse klæder
disse
mennesker skal beskyttes af staten
mod at se klæder, som de ikke kan
lide, fordi de opfatter klæderne som
udtryk for en afstandtagen. De skal
beskyttes af staten mod at blive stødt
eller mod det ubehag, de føler.
Amnesty kan
i lighed med de
dissentierende dommere i SAS mod
Frankrig
ikke identificere, hvad det
er for menneskerettigheder, der skal
beskyttes ved, at man fratager et
forsvindende mindretal deres ret til
at bære det tøj, de ønsker, i det
offentlige rum.
Efter vores opfattelse kan domstolen
og det foreliggende lovforslag
ikke påvise, hvad det er for formål,
6
HØRINGSNOTAT
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Henvendelse af 7/3-18 fra Amnesty International vedrørende høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud)
1864820_0007.png
som er
nødvendige i et demokratisk
samfund
der nødvendiggør dette
indgreb i den personlige frihed, den
religiøse frihed og ytringsfriheden.
Det eneste, som kan udledes af
forslaget, er, at man vil beskytte
flertallet mod irritation, eller mod
den følelse af afvisning og manglende
social interaktion, som efter
lovforslaget angiveligt følger, når
medlemmer af befolkningsflertallet
møder personer iklædt burka eller
niqab.
Der er tale om en situation, hvor et
forsvindende mindretal får beskåret
sine rettigheder på grundlag af
forestillinger om, hvad de tænker,
når de ifører sig niqab eller burka.
Amnesty skal opfordre til, at forslaget
trækkes tilbage.
Amnesty, den 6. marts 2018.
HØRINGSNOTAT
7