HØRINGSNOTAT
København, den 6. september 2018.
Høringssvar over forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud).
Sagsnr. 2017-0090 0233)
Ved mail af 6. februar 2018 har
Justitsministeriet fremsendt forslag
til lov om ændring af straffeloven
–
tildækningsforbud
–
og anmodet om
Amnesty Internationals eventuelle
bemærkninger til forslaget.
Generelle bemærkninger
Regeringen vil med forslaget forbyde
tildækning af ansigtet i det offentlige
rum. Forslaget er formuleret som et
generelt tildækningsforbud
–
det vil
sige et forbud imod på offentligt sted
at bære beklædningsgenstande, der
skjuler ansigtet.
Det fremgår videre af
bemærkningerne, s. 2, at regeringen
med dette forslag om forbud mod
tildækning ønsker at slå fast, at det
efter regeringens opfattelse ikke er
foreneligt med værdierne og
sammenhængskraften i det danske
samfund eller respekten for vores
fællesskab at holde ansigtet skjult i
det offentlige rum. Ansigtet er
grundlaget for genkendelsen
mennesker imellem, ligesom ansigtet
giver muligheder for at aflæse andres
signaler og følelser, anføres det.
Ansigtet spiller
–
konkluderer
regeringen
–
en afgørende rolle i
interaktionen i vores samfund.
Endelig anfører regeringen i
bemærkningerne, at det er udtryk
for, at man ikke ønsker at være en
del af det danske samfund
–
man
afviser interaktionen med sine
medborgere, anfører regeringen.
1
Noget sådant slider efter regeringens
opfattelse på sammenhængskraften i
Danmark og kan medvirke til at skabe
rammen for parallelsamfund med
egne normer og regler.
Det er regeringens opfattelse og mål,
at forslaget vil fremme og lette den
sociale interaktion og sameksistens,
der er afgørende i et samfund, ved at
man i Danmark møder hinanden på
en ordentlig måde
–
med tillid og
respekt, ansigt til ansigt, jf.
bemærkningerne side 3.
Efter Amnesty Internationals
opfattelse kan det være vanskeligt at
få øje på tungtvejende, praktiske
grunde til eller behov for at lovgive
om et generelt forbud mod at dække
ansigtet til.
De manglende indicier for et reelt
behov understreges efter Amnestys
opfattelse af, at regeringen har
fundet det nødvendigt at forbyde
falske skæg. Vi kan ikke erindre, at
der på noget tidspunkt i nyere tid har
været debat om samfundsmæssige
problemer, forårsaget af falske skæg i
Danmark
–
og det deraf følgende
behov for ved lov at gøre falske skæg
i det offentlige rum strafbare.
Forbuddet mod falske skæg antyder,
at man har måttet grave meget dybt i
lommerne for at finde nogle former
for tildækning af ansigtet, som man
kunne inddrage i lovforslaget, for
–