Kære Udenrigsminister Anders Samuelsen
Vi beder Udenrigsministeren om hjælp i en sag om ytringsfrihed og kunstnerisk frihed.
Danske medier har i uge 8 indeværende år haft særligt fokus på den kinesiske ambassades
indblanding på Det Kongelige Teaters opsætninger, da aktindsigt i et dokument fra august 2017
viser, at et pres har fundet sted. Et lignende pres mod Musikhuset Aarhus i 2016 blev afvist af
borgmesteren og direktøren for Musikhuset med den begrundelse, at vi har kunstnerisk frihed og
ytringsfrihed i Danmark. I centrum for konflikten er det kinesiske danseensemble Shen Yun og
Kinas Kommunistiske Parti (KKP), der har en indædt modvilje mod denne gruppe.
Kunstnergruppen Shen Yun’s vision er at genoplive 5000 års traditionel kinesisk kultur i en
kunstnerisk kontekst, der næsten er gået tabt under kommunistpartiets styre. Efter KKP’s overtagelse
af magten i Kina har klassekamp været dets grundlæggende filosofi og strategi til opnåelse af deres
terrorregime gennem bl.a. voldelig revolution. Især under Kulturrevolutionen, hvor millioner blev
myrdet, forsøgte KKP at eliminere essensen af kinesisk kultur ”de fire gamle” –
gamle skikke, gamle
vaner, gammel kultur og gamle tanker.
Dette er en del af forklaringen på KKP’s forsøg på at sabotere Shen Yun over hele verden og således
også i København. En anden del af forklaringen er partiets brutale forfølgelse af Falun Gong (Falun
Dafa),
selvom dette i begyndelsen var Jiang Zemin’s personlige projekt. Seks medlemmer (ud af syv)
af Politbureauets Stående Komité var uenige med Jiang Zemins ønske om at forfølge Falun Gong, da
flere af deres familiemedlemmer praktiserede kultiveringsmetoden. Lederen i Kina har dog altid det
sidste ord og Jiang Zemin vandt den interne magtkamp i partiet.
Kommunistpartiet accepterer kun underkastelse og loyalitet, men frygter selvstændige og
reflekterende mennesker der efterlever Sandhed, Godhed, Tolerance,
hvilket er Falun Gong’s
principper, da de ikke kan kontrollere dem. Frygt er en del af partiets DNA og middel til
undertrykkelse og kontrol.
Scener angribes kontinuerligt af kinesiske ambassader verden over, men da dette skete i Sverige i
2008, beskyttede det svenske udenrigsministerium scenen
–
de lod den ikke i stikken med henvisning
til armslængdeprincippet eller andre politiske floskler. Sveriges udenrigsministerium var faktisk lige
så oprørt over denne indblanding som formanden for det Udenrigspolitisk Nævn i Danmark, Søren
Espersen, var det i artiklen i Berlingske den 20. februar.
https://www.b.dk/politiko/rasende-soeren-espersen-om-kinesisk-pres-paa-det-kongelige-teater-
hvad-helvede
Teaterchef Morten Hesseldahl fra Det Kongelige Teater udtalte i et interview til Radio24syv den 19.
februar, at han ikke ønskede at gøre sig til dommer over den politiske slåskamp mellem KKP og
Falun Gong i Kina. Man fristes til at spørge, om det også var en politisk slåskamp mellem nazisterne
og jøderne under Anden Verdenskrig. Erklæringen fra Morten Hesseldahl ser desværre ikke ud til at
være kommet ud af den blå luft, da meget tyder på, at store dele af den politiske elite på grund af frygt
for dette regime ikke kun vender ryggen til denne ”slåskamp,” men aktivt imødekommer regimet på
dansk jord.
Interviewet med Morten Hesseldahl i Radio24syv Morgen den 19. februar 2018 findes her: