Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1802665_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Strafferetskontoret
Thomas Tordal-Morten-
sen
2017-730-0047
528178
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven (Opbevaring af materiale af betydning
for straffesager m.v.)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13. oktober 2016, som æn-
dret senest ved § 1 i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 729 a, stk. 3, 1. pkt., § 729 b, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 729 c, stk. 5, 3. pkt.,
ændres ”politiet har tilvejebragt til brug for” til ”indgår i ”.
2.
I
§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”i sagen, som politiet har tilvejebragt” til
”, som indgår i sagen”.
3.
I
§ 741 c, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
”§ 729 c finder tilsvarende anvendelse.”
4.
I
§ 743
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Materiale, som tilvejebringes som led i efterforskningen, skal
opbevares, hvis det kan have betydning for efterforskningen, sagens
afgørelse eller sagens behandling ved retten.”
5.
I
§ 785, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”politiet har tilvejebragt til brug for” til
”indgår i sagen”.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
6.
I
§ 1020 h, stk. 3,
indsættes efter ”§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.: ”, jf. 3. pkt.”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets udformning
2.2. Bistandsadvokaters adgang til materiale i straffesager
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1. Indledning
Den teknologiske udvikling har medført en stigning i tilgængeligheden og
omfanget af digitalt materiale i forbindelse med efterforskningen af straf-
fesager. Denne udvikling har igen medført en ændring i den praktiske gen-
nemførelse af politiets efterforskning. Tidligere vurderede og indsamlede
politiet således i højere grad muligt bevismateriale på gerningsstedet, finde-
stedet, opbevaringsstedet mv. F.eks. kunne politiet gennemgå overvåg-
ningsmateriale på det sted, hvor materialet blev opbevaret, og efterfølgende
medtage den relevante del af overvågningsmaterialet, som blev gemt til brug
for efterforskningen og hovedforhandlingen i den konkrete sag. Mængden
og karakteren af det elektroniske materiale, der i dag er tilgængelig i forbin-
delse med efterforskningen af et strafbart forhold gør, at en sortering og re-
levansvurdering af materialet på stedet ofte ikke er praktisk mulig, hvorfor
store mængder materiale ofte bil blive indhentet uden relevansvurderingen
foretages.
Herudover vil politiets ibrugtagning af en platform til tværgående analyser
(POL-INTEL) bl.a. skabe teknisk mulighed for at foretage en effektiv ind-
samling og behandling af store datamængder også tidligt i en efterforskning,
ligesom en kommende etablering af et sammenhængende system til indlæs-
ning, opbevaring, søgning, gennemsyn, distribution og sletning af video-,
billed- og lydmateriale – en såkaldt Digital Asset Management-løsning
(DAM-løsning) – hos politiet bl.a. vil medføre, at politiet mere effektivt vil
kunne modtage og behandle multimediemateriale til brug for bl.a. straffesa-
ger.
Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at denne udvikling med-
fører, at politiet i dag modtager og i endnu større grad fremover vil modtage
endog særdeles store mængder digitalt materiale i forbindelse med efter-
forskningen af en straffesag, herunder materiale som efter en politi- og an-
klagerfaglig vurdering efterfølgende viser sig at være åbenbart uden betyd-
ning for den konkrete straffesag.
Det er i dag uklart, i hvilket omfang politiet kan slette materiale tilvejebragt
til brug for efterforskningen af en straffesag, der viser sig ikke at have efter-
forskningsmæssig betydning. Retsplejeloven indeholder således ikke en ge-
nerel regel herom, men der findes en særregel om tilintetgørelse af materi-
ale tilvejebragt ved indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Af reglerne om forsvarerens aktindsigt følger det, at forsvareren har adgang
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug
for den sag, som sigtelsen angår.
Denne regel har i praksis ført til, at politiet i dag som klar hovedregel opbe-
varer alt materiale, som tilvejebringes i forbindelse med efterforskningen af
en straffesag, også selvom det ikke har efterforskningsmæssig betydning,
og således ikke ville være blevet indsamlet, hvis det havde været muligt at
foretage en vurdering af materialets relevans inden det blev indsamlet.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, hvis politiet op-
bevarer store mængder materiale, herunder materiale indeholdende person-
følsomme oplysninger, der er uden betydning for politiets efterforskning,
sagens afgørelse eller sagens behandling ved retten, herunder den sigtedes
mulighed for at varetage sine interesser under sagen.
Det foreslås derfor, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse i retspleje-
loven om, at materiale, som politiet tilvejebringer til brug for efterforsknin-
gen af en straffesag, skal opbevares, hvis materialet kan have betydning for
sagen.
Samtidig foreslås det i tilknytning til reglerne om forsvarerens aktindsigt, at
reglernes ordlyd tilpasses, så det tydeliggøres, at forsvarerens adgang til ak-
tindsigt omfatter alt materiale, der indgår i sagen og ikke alene materiale,
der konkret er indsamlet til brug for denne.
Lovforslaget indeholder herudover et forslag om, at bistandsadvokater si-
destilles med forsvarere i forhold til rettens adgang til at bestemme, at reg-
lerne om adgang til materiale fraviges, hvis nærmere fastsatte hensyn, f.eks.
til tredjemands liv eller helbred eller til statens sikkerhed, gør det påkrævet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Retsplejelovens kapitel 67 indeholder almindelige bestemmelser
om efterforskning.
Det følger bl.a. af § 743, at efterforskningen har til formål at klarlægge, om
betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden strafferetlig retsfølge er
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
til stede, og tilvejebringe oplysninger til brug for sagens afgørelse samt for-
berede sagens behandling ved retten.
Retsplejeloven indeholder ingen udtrykkelige regler for opbevaring, be-
handling mv. af materiale, som tilvejebringes til brug for en efterforskning.
Retsplejelovens § 791 indeholder dog en særlig regel om opbevaring og til-
intetgørelse af materiale, som politiet tilvejebringer ved indgreb i meddelel-
seshemmeligheden.
Det følger af § 791, stk. 1, at båndoptagelser, fotokopier eller anden gengi-
velse af materiale, der ved indgreb i meddelelseshemmeligheden er kommet
til politiets kendskab, skal tilintetgøres, hvis der ikke rejses sigtelse mod no-
gen for den lovovertrædelse, der dannede grundlag for indgrebet, eller hvis
påtale senere opgives. Hvis materialet fortsat er af efterforskningsmæssig
betydning, kan tilintetgørelse undlades eller udsættes i et nærmere fastsat
tidsrum, jf. § 791, stk. 2. Bestemmelser herom træffes som udgangspunkt af
retten. Er der i forbindelse med telefonaflytning, anden aflytning eller bre-
våbning foretaget indgreb i den mistænktes forbindelse med personer, som
efter reglerne i § 170 er udelukket fra at afgive forklaring som vidne, skal
materiale om dette indgreb som udgangspunkt straks tilintetgøres, jf. § 791,
stk. 3. I øvrigt skal politiet tilintetgøre materiale, som tilvejebringes ved ind-
greb i meddelelseshemmeligheden, og som viser sig ikke at have efterforsk-
ningsmæssig betydning, jf. § 791, stk. 4.
2.1.1.2.
Det følger af politilovens § 2 a, stk. 3, at justitsministeren fastsætter
nærmere regler for politiets behandling af oplysninger, herunder den, der
finder sted i medfør af § 2 a, stk. 1 og 2. Efter politilovens § 2 a, stk. 1, fo-
retager politiet tværgående informationsanalyser på grundlag af de oplys-
ninger, politiet behandler, når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen af
politiets opgaver, og efter § 2.stk. 2, kan politiet indsamle og behandle op-
lysninger fra offentligt tilgængelige kilder, når det er nødvendigt af hensyn
til udførelsen af politiets opgaver, jf. § 2.
Justitsministeren fastsætter herunder regler om, til hvilke formål oplysnin-
ger kan behandles, og hvornår sletning af oplysninger skal finde sted, og om
de tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der skal iagttages ved be-
handlingen.
Bestemmelsen i politilovens § 2 a blev indsat ved lov nr. 671 af 8. juni 2017
om ændring af lov om politiets virksomhed og toldloven (Politiets anven-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
delse af databaserede analyseredskaber og adgang til oplysninger om fly-
passagerer), som trådte i kraft den 22. september 2017.
Justitsministeren har den 20. september 2017 i medfør af politilovens § 2a,
stk. 3, udstedt bekendtgørelse nr. 1078 om politiets behandling af oplysnin-
ger i forbindelse med tværgående informationsanalyser. Bekendtgørelsen
trådte i kraft den 22. september 2017.
2.1.1.3.
Efter retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., har forsvareren i en
straffesag adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har
tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår.
Højesteret har ved en kendelse af 28. oktober 2004, trykt i UfR 2005.383 H,
udtalt sig om bestemmelsen i en sag, hvor en forsvarer anmodede om ak-
tindsigt i materiale, som ikke var tilvejebragt af politiet til brug for den sag,
som tiltalen angik. Højesteret fastslog i kendelsen, at forsvareren efter rets-
plejelovens § 729 a, stk. 3, har adgang til at gøre sig bekendt med det ma-
teriale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen eller
tiltalen angår, og at dette gælder uden hensyn til materialets betydning for
sagen. Højesteret udtalte endvidere, at efter forarbejderne til bestemmelsen
sammenholdt med artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion omfatter forsvarerens adgang til aktindsigt alt materiale, som er af be-
tydning for sagen, uanset om det er tilvejebragt til brug for den pågældende
sag.
En sigtet uden forsvarer skal efter anmodning ligeledes have adgang til at
gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for
den sag, som sigtelsen angår, jf. § 729 b, stk. 2, 1. pkt.
Efter § 729 c, stk. 1, kan retten efter anmodning fra politiet bestemme, at
reglerne om forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter §§ 729 a og 729
b fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til 1) fremmede magter, 2) statens
sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredjemands liv eller helbred, 5) efter-
forskning af en anden verserende sag om en lovovertrædelse, som efter
loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en for-
sætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, eller 6) beskyttelse
af fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder.
Afgørelse om begrænsning af retten til aktindsigt efter § 729 c, stk. 1, kan
ikke træffes, hvis det giver anledning til væsentlige betænkeligheder for va-
retagelsen af sigtedes forsvar, jf. § 729 c, stk. 2.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Gør hensynene til at begrænse retten til aktindsigt sig kun gældende for en
del af materialet, skal forsvareren eller sigtede gøres bekendt med det øv-
rige indhold af materialet, jf. § 729 c, stk. 3.
Efter § 746, stk. 1, afgør retten tvistigheder om lovligheden af politiets ef-
terforskningsskridt samt om sigtedes og forsvarerens beføjelser, herunder
om begæringer fra forsvareren eller sigtede om foretagelsen af yderligere
efterforskningsskridt. Afgørelsen træffes på begæring ved kendelse. Ved
tvistigheder om lovligheden af politiets afgørelser efter § 729 a, stk. 3, 1.
pkt., eller § 729 b, stk. 2, 1. pkt., skal politiet redegøre for grundene til den
afgørelse, der er truffet. Retten kan endvidere pålægge politiet over for ret-
ten at fremlægge det materiale, som tvisten angår, jf. § 746, stk. 2.
På tilsvarende vis fremgår det af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bi-
standsadvokat for en forurettet i en straffesag har adgang til at gøre sig be-
kendt med den forurettedes forklaring til politiet og andre dokumenter i sa-
gen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale i sagen, har advoka-
ten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige materiale i sagen,
som politiet har tilvejebragt.
Når politiet foretager indgreb i meddelelseshemmeligheden efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 71, skal en indgrebsadvokat, som er beskikket efter
§ 784, stk. 1, underrettes om alle retsmøder i sagen, og indgrebsadvokaten
er berettiget til at overvære disse samt til at gøre sig bekendt med det mate-
riale, som politiet har tilvejebragt. Advokaten er endvidere berettiget til at
få udleveret en genpart af materialet, jf. retsplejelovens § 785, stk. 1.
Endelig følger det af retsplejelovens § 96, stk. 2, at de offentlige anklagere
skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffenhed tilla-
der, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at
forfølgning af uskyldige ikke finder sted. Bestemmelsen er et udtryk for det
såkaldte objektivitetsprincip, som også gælder for politiet.
I forhold til forsvarerens og sigtedes ret til at gøre sig bekendt med materi-
ale i en straffesag medfører objektivitetsprincippet bl.a., at anklagemyndig-
heden og politiet er forpligtet til at fremlægge alle oplysninger, der kan have
betydning for skyldsspørgsmålet eller strafudmålingen i sagen, uanset om
oplysningerne er tilvejebragt til brug for den konkrete sag eller ej.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
2.1.2.1.
Den teknologiske udvikling har bl.a. medført en stigning i tilgæn-
geligheden og omfanget af digitalt materiale i forbindelse med efterforsk-
ningen af straffesager.
Udviklingen har endvidere medført en ændring i den praktiske gennemfø-
relse af efterforskningen i straffesager. Tidligere vurderede og indsamlede
politiet således i højere grad beviser på gerningsstedet, findestedet, opbeva-
ringsstedet mv. F.eks. kunne politiet gennemgå overvågningsmateriale på
stedet, hvor materialet blev opbevaret, og efterfølgende medtage den rele-
vante del af overvågningsmaterialet, som herefter blev gemt til brug for ef-
terforskningen og hovedforhandlingen i den konkrete sag.
I dag kan en umiddelbar fysisk eller anden afgrænsning af de relevante di-
gitale bevismidler ifølge Rigspolitiet være særdeles vanskeligt eller ufor-
holdsmæssig ressourcetung at foretage. Den generelle digitalisering i sam-
fundet, har således medført, at relevante oplysninger ofte skal fremsøges på
digitale medier, f.eks. ved anvendelse af søgning efter relevante nøgleord,
og først derefter underkastes en nærmere relevansvurdering. Som en konse-
kvens heraf indsamler eller modtager politiet i forbindelse med efterforsk-
ningen af en straffesag i langt højere grad end tidligere endog meget store
mængder digitalt materiale, uden at der på indsamlingstidspunktet er fore-
taget en vurdering af, hvad der er relevant for sagen.
Det gælder f.eks., når borgere eller virksomheder på eget initiativ eller på
opfordring af politiet indsender digitalt bevismateriale direkte til politiet, el-
ler når politiet får udleveret overvågningsvideoer, der dækker flere uger el-
ler dage, hvoraf kun en lille del er relevant for den konkrete sag. Politiet fo-
retager i dag først efter denne indsamling eller modtagelse det sædvanlige
politifaglige skøn af materialets relevans for en konkret straffesag.
Problemet med at foretage en indledende afgrænsning af materialets rele-
vans for efterforskningen kan illustreres ved følgende eksempel, hvor poli-
tiet i forbindelse med en konkret straffesag ønsker at indhente overvågnings-
materiale fra en boligforening på baggrund af en editionskendelse. Politiet
har i forbindelse med indhentning af editionskendelsen foretaget et politi-
fagligt skøn over, hvilket materiale, der skønnes at være af relevans for sa-
gen. I henhold til editionskendelsen har politiet krav på at få udleveret over-
vågningsmateriale fra et enkelt overvågningskamera vedrørende timerne
omkring gerningstidspunktet.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Af systemtekniske årsager har den pågældende boligforening imidlertid
ikke mulighed for at udlevere videoovervågningsmateriale, der er afgrænset
til det kamera og det tidsrum, som kendelsen vedrører. Boligforeningen
fremsender derfor materiale fra samtlige kameraer vedrørende hele det
døgn, hvor det strafbare forhold fandt sted, og dermed mere end politiet ved
indhentelsen af editionskendelsen skønnede relevant. Politiet vil i dag, som
udgangspunkt opbevare alt det tilsendte materiale og ikke kun det, der var
omfattet af kendelsen.
Tilsvarende gør sig også gældende f.eks. når politikredsene og Rigspolitiets
Nationale Cybercrime Center (NC3) i dag foretager såkaldt datasikring fra
elektroniske medier som computere og mobile enheder i en række forskel-
lige sager – såvel it-relaterede sager som sager knyttet til mere traditionelle
kriminalitetsformer – hvor en undersøgelse af f.eks. en mobil enhed for-
modes at være af efterforskningsmæssig betydning.
Datasikring indebærer, at et elektronisk medium i sin helhed kopieres til en
computer hos politiet. Herefter kan materialet gennemgås i sin helhed eller
– ved store datamængder – ved søgning efter relevante nøgleord mv. En så-
dan fuld kopiering af et elektronisk medium sikrer, at det originale materi-
ale fortsat eksisterer og ikke påvirkes af den efterfølgende efterforskning,
og at det til enhver tid kan påvises, hvorfra et elektronisk bevis hidrører. Ved
datasikring overføres således særdeles store mængder digitalt materiale til
politiet. Store dele af dette materiale kan efterfølgende vise sig ikke at have
betydning for sagen. Endvidere kopieres alt materiale, uanset om det vedrø-
rer en mulig gerningsperson eller andre brugere af en enhed, og kopiering
sker således uden en indledende politifaglig vurdering og sortering af mate-
rialet. Politiet opbevarer derfor også af tekniske årsager store mængder data,
der er knyttet til personer, der ikke er relevante for den videre efterforskning
og strafforfølgning, og som der derfor ikke er et politimæssigt eller retsple-
jemæssigt formål med at gemme i den periode, som en konkret straffesag
kan vare fra efterforskningens start til en endelig dom afsiges i retten.
2.1.2.2.
Ved lov nr. 671 af 8. juni 2017 om ændring af lov om politiets virk-
somhed og toldloven (Politiets anvendelse af databaserede analyseredska-
ber og adgange til oplysninger om flypassagerer) blev de retlige rammer for
den fortsatte implementering af ”intelligence-led policing” i dansk politi og
for politiets ibrugtagning af en platform til tværgående analyser (POL-IN-
TEL) gennemført.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Med loven blev der indsat en ny bestemmelse i politiloven, der giver et klart
retligt grundlag for politiets anvendelse af databaserede analyseredskaber på
tværs af politiets virksomhed. Endvidere blev der indsat en udtrykkelig
hjemmel i politiloven for politiet til at indsamle og behandle oplysninger fra
offentligt tilgængelige kilder. Endelig blev der indsat hjemmel for justitsmi-
nisteren til at fastsætte nærmere regler for politiets behandling af oplysnin-
ger.
Loven bygger på en anbefaling i evalueringsrapporten om terrorhændel-
serne i København i februar 2015 og den daværende regerings udspil ”Et
stærkt værn mod terror” fra 19. februar 2015.
Det blev i evalueringsrapporten ligeledes anbefalet, at der skal etableres et
system, som kan modtage og anvende digitale spor i form af bl.a. videoer
og fotos fra borgere og overvågningskameraer, da det er centralt for at få
målrettet efterforskningen – f.eks. gennem hurtigere identifikation af ger-
ningsmænd. Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti har i aftalen ”Et styrket politi. Et tryggere
Danmark”, Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2016-
2019, videreført dette initiativ.
Rigspolitiet har på den baggrund igangsat et projekt til anskaffelse og im-
plementering af et sammenhængende system til indlæsning, opbevaring,
søgning, gennemsyn, distribution og sletning af video-, billed- og lydmate-
riale en såkaldt Digital Asset Management-løsning (DAM-løsning). Formå-
let hermed er at standardisere og effektivisere politiets arbejde med multi-
mediemateriale.
2.1.2.3.
Politiets ibrugtagning af en platform til tværgående informationsa-
nalyser (POL-INTEL) skaber den tekniske mulighed for at foretage en ef-
fektiv indsamling og behandling af store datamængder også tidligt i efter-
forskningen. En kommende DAM-løsning hos politiet forventes herudover
bl.a. at kunne medføre, at politiet også vil kunne modtage og opbevare mul-
timediemateriale til brug for behandlingen af sager både inden for og uden
for strafferetsplejen, herunder også materiale som borgere uopfordret oplo-
ader.
Sådanne nye efterforsknings- og sagsbehandlingsredskaber kombineret med
det faktum, at stadig større mængder digitalt materiale indgår i efterforsk-
ningen af en straffesag, betyder, at politiet i forbindelse med efterforsknin-
gen potentielt tilvejebringer særdeles store mængder digitalt materiale, som
for en dels vedkommende efterfølgende konstateres at være åbenbart uden
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
betydning for den konkrete straffesag. Når borgere, organisationer, virk-
somheder mv. får mulighed for også uopfordret at overgive digitalt materi-
ale til politiet, er det forventeligt, at politiet i endnu større omfang vil mod-
tage digitalt materiale, herunder materiale, som efter en politi- og anklager-
faglig vurdering ikke er relevant for sagen.
De stadig større mængder digitalt materiale, der indgår i efterforskningen af
en straffesag, vil medføre en væsentlig forøgelse af udgifter og ressourcer
til opbevaring af dette materiale. Herudover skaber opbevaringen af materi-
ale, som helt åbenbart er uden betydning for en konkret straffesag eller for
politiets øvrige arbejde, udfordringer for overskueligheden i politiets mate-
riale og overblikket over det relevante materiale i den enkelte sag. Den tek-
nologiske udvikling har derfor medført, at der er opstået et øget behov for
at kunne afgrænse det relevante materiale i sagen fra det materiale, der ikke
er relevant, på samme måde som andet materiale og bevismidler i øvrigt af-
grænses under efterforskningen af en straffesag.
2.1.2.4.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, hvis po-
litiet opbevarer store mængder materiale, herunder materiale indeholdende
personfølsomme oplysninger, der er uden betydning for politiets efterforsk-
ning, sagens afgørelse eller sagens behandling ved retten eller for forsvarets
behandling af en konkret straffesag. Dette skal også ses i lyset af, at det i
forhold til efterforskning og strafforfølgning, oftest vil være hensigtsmæs-
sigt at foretage en forholdsvis bred indsamling af materiale, oplysninger mv.
med henblik på at sikre beviserne samt sikre en fuldstændig belysning af sa-
gen. Denne indsamling må som nævnt ovenfor forventes at komme til at
omfatte meget store datamængder i takt med, at politiet tager nye efterforsk-
ningsredskaber i brug. Hertil kommer, at politiet på grund af de store data-
mængder ikke på samme måde som ved mere traditionel efterforskning kan
foretage et politifagligt skøn over materialets relevans, før det er tilvejebragt
til brug for sagen.
Det bemærkes i den forbindelse, at foretagelse af et politi- og anklagerfag-
ligt skøn over, hvilke beviser, der skal indsamles i en straffesag, er en helt
central del af enhver efterforskning. Politiet foretager således allerede i dag
helt standardmæssigt et politifagligt skøn over, om det i en konkret sag er
nødvendigt og relevant på et gerningssted at undersøge f.eks. genstande for
DNA og fingeraftryk, hvilke oplysninger der skal indsamles, hvilke vidner,
det er relevant at foretage afhøring af mv.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Hertil kommer, at de persondataretlige grundprincipper pålægger politi- og
anklagemyndigheden alene at behandle personoplysninger, i det omfang det
er nødvendigt for varetagelsen af myndighedernes opgaver. Ved efterforsk-
ningen af straffesager er der dog særlige og tungtvejende, retssikkerheds-
og retshåndhævelseshensyn, der nødvendiggør en bred indsamling og be-
handling af personoplysninger om enkeltpersoner. Alligevel bør denne ind-
samling og behandling begrænses, når det ud fra en samlet vurdering er mu-
ligt.
Det er som nævnt ovenfor i dag uklart, i hvilket omfang politiet kan slette
materiale tilvejebragt til brug for efterforskningen af en straffesag, der viser
sig ikke at have efterforskningsmæssig betydning. Retsplejeloven indehol-
der således ikke en generel regel herom, dog følger det af objektivitetsprin-
cippet i retsplejelovens § 96, stk. 2, at en efterforskning skal være objektiv,
og at politiet og anklagemyndigheden således ikke blot skal påse, at straf-
skyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af uskyldige ikke finder
sted. Heraf følger, at oplysninger, som har betydning for efterforskningen
og den videre strafforfølgning, ikke må slettes.
Derimod findes der en særregel om tilintetgørelse af materiale, som tilveje-
bringes ved indgreb i meddelelseshemmeligheden, og som viser sig ikke at
have efterforskningsmæssig betydning, jf. retsplejelovens § 791, stk. 4. Der
kan således allerede efter ordlyden af denne bestemmelse foretages et po-
liti- og anklagerfagligt skøn over materialets relevans for strafforfølgningen
ved disse tvangsindgreb også efter det er tilvejebragt.
Efter politilovens § 2 a, stk. 3, kan justitsministeren fastsætte nærmere reg-
ler om politiets behandling af oplysninger, herunder regler om til hvilke for-
mål oplysninger kan behandles, og hvornår sletning af oplysninger skal
finde sted. Det er med denne bestemmelse forudsat, at der kan fastsættes
regler, som sikrer et passende databeskyttelsesniveau i forbindelse med po-
litiets behandling af oplysninger, som ikke unødigt hindrer politiets effek-
tive opgavevaretagelse. Det ligger forudsætningsvist heri, at politiet ikke må
slette relevante oplysninger fra sagen.
En forsvarer har, som beskrevet ovenfor i pkt. 2.1.1.3, adgang til at gøre sig
bekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag,
som sigtelsen angår, uden hensyn til materialets betydning for sagen, lige-
som forsvarerens adgang til aktindsigt også omfatter alt materiale, som er af
betydning for sagen, uanset om det er tilvejebragt til brug for den pågæl-
dende sag, jf. Højesterets kendelse af 28. oktober 2004 trykt i UfR 2005.383
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
H.
Denne regel har i praksis ført til, at politiet i dag i alt væsentlighed opbeva-
rer alt materiale, som tilvejebringes i forbindelse med efterforskningen af en
straffesag, selvom det ikke har efterforskningsmæssig betydning, og således
ikke ville være blevet indsamlet, hvis det havde været muligt at foretage en
vurdering af materialets relevans inden det blev indsamlet.
På baggrund af den teknologiske udvikling og dens betydning for efterforsk-
ningens tilrettelæggelse, er der efter Justitsministeriets opfattelse behov for
at tydeliggøre, hvornår politiet skal opbevare materiale i en straffesag og
hvornår politiet omvendt kan slette materiale, som ikke er relevant for sa-
gen. Politiet foretager som nævnt ovenfor allerede en sådan vurdering i for-
bindelse med indsamlingen af muligt bevismateriale, ligesom det allerede
følger af retsplejelovens § 791, stk. 4, at politiet skal tilintetgøre materiale,
som er tilvejebragt ved indgreb i meddelelseshemmeligheden, og som viser
sig ikke at have efterforskningsmæssig betydning.
Som anført ovenfor kan der i medfør af politilovens § 2 a, stk. 3, fastsættes
nærmere regler om sletning af oplysninger.
Da det i den forbindelse naturligvis er afgørende, at oplysninger, som er til-
vejebragt til brug for efterforskning af en straffesag ikke slettes, hvis oplys-
ningerne kan have betydning for sagen, finder Justitsministeriet det hen-
sigtsmæssigt, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af retsplejeloven, at
sådant materiale ikke må slettes.
Det foreslås derfor, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse i retspleje-
loven om, at materiale, som politiet tilvejebringer til brug for efterforsknin-
gen af en straffesag, skal opbevares, hvis materialet kan have betydning for
sagen.
Samtidig foreslås det i tilknytning til reglerne om forsvarerens aktindsigt, at
reglernes ordlyd tilpasses, så det tydeliggøres, at forsvarerens adgang til ak-
tindsigt omfatter alt materiale, der indgår i sagen og ikke alene materiale,
der konkret er indsamlet til brug for denne. Materiale, der er slettet, fordi
det ikke har efterforskningsmæssig betydning, indgår ikke længere i sagen.
2.1.2.5.
Efter artikel 6, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention (EMRK), har enhver, der er anklaget for en forbrydelse, ret til en
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
retfærdig rettergang. Det følger af den Europæiske Menneskerettigheds-
domstols praksis om bestemmelsen, at anklagemyndigheden skal gøre for-
svaret bekendt med
alt relevant bevismateriale,
som anklagemyndigheden
er i besiddelse af, hvad enten det taler for eller imod den tiltalte, jf. bl.a.
Edwards mod Storbritannien, dom af 25. november 1992, præmis 36, og
Cornelis mod Holland, afvisningskendelse af 25. maj 2004.
Som anført nedenfor under pkt. 2.1.3.1 forudsættes det med forslaget til rets-
plejelovens § 743, stk. 2, at politiet skal opbevare materiale efter bestem-
melsen, hvis det ikke kan udelukkes, at materialet har eller vil kunne få be-
tydning for efterforskningen, sagens afgørelse eller sagens behandling ved
retten. Som anført nedenfor under pkt. 2.1.3.2 foreslås det med ændringen
af retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., § 729 b, stk. 2, 1. pkt., og § 729 c,
stk. 5, 3. pkt., at, forsvareren fortsat skal have udleveret alt materiale, der er
tilvejebragt, modtaget mv. til brug for den konkrete sag, hvis det kan have
betydning for skyldsspørgsmålet eller strafudmålingen i den konkrete straf-
fesag. Det forudsættes, at forslaget ikke medfører en indskrænkning i for-
svarerens mv. adgang til relevant materiale i sagen, og at forsvareren mv.
således fortsat har adgang til
alt relevant
materiale i straffesagen. Hensigten
med den foreslåede ændring er at fastslå, at politiet ikke forpligtes til at op-
bevare materiale, som er åbenlyst irrelevant for den konkrete straffesag. De
foreslåede ændringer indebærer i øvrigt ikke ændringer i reglerne om for-
svarerens aktindsigt, herunder reglerne om undtagelse til aktindsigt i rets-
plejelovens § 729 c. Den foreslåede ændring rejser på den baggrund ikke
spørgsmål i forhold til EMRK artikel 6.
2.1.3. Lovforslagets udformning
2.1.3.1.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i retsplejelovens § 743, så det
udtrykkeligt fremgår af retsplejeloven, at materiale, som indgår i efterforsk-
ningen, skal opbevares, hvis det kan have betydning for efterforskningen,
sagens afgørelse, eller sagens behandling ved retten.
Forslaget understøtter objektivitetsprincippet, som bl.a. medfører, at politiet
og anklagemyndigheden er forpligtet til at efterforske og fremlægge alle op-
lysninger, der kan have betydning for skyldsspørgsmålet eller strafudmålin-
gen i sagen. Dette gælder også oplysninger, der taler for den mistænktes,
sigtede eller tiltaltes uskyld.
Det forudsættes således med forslaget, at der ikke skal meget til, for at ma-
teriale, som indgår i sagen, kan have betydning for efterforskningen, sagens
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
afgørelse eller sagens behandling ved retten, og at materialet derfor skal op-
bevares efter den foreslåede bestemmelse.
Det forudsættes ligeledes med forslaget, at politiet skal opbevare materiale
efter bestemmelsen, hvis det ikke kan udelukkes, at materialet har eller vil
kunne få betydning for efterforskningen, sagens afgørelse eller sagens be-
handling ved retten.
Det forudsættes ligeledes, at der som efter gældende ret foretages et politi-
og anklagerfagligt skøn over, hvilke beviser, der skal indsamles i en straf-
fesag, og om materiale, som indgår i efterforskningen, kan have betydning
for efterforskningen, sagens afgørelse, eller sagens behandling ved retten.
Justitsministeren vil med hjemmel i politilovens § 2 a, stk. 3, i en bekendt-
gørelse fastsætte nærmere regler om sletning af materiale tilvejebragt til
brug for sagen, som viser sig at være uden betydning for denne, herunder i
forbindelse med indsamling, modtagelse mv. af digitalt materiale til brug
for en straffesag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.1.3.2.
Det følger af retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., at forsvareren i
en straffesag har adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som po-
litiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 729 b, stk. 2, 1. pkt., at en sigtet
uden forsvarer efter anmodning skal have adgang til at gøre sig bekendt med
det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtel-
sen angår.
Endelig følger det af retsplejelovens § 729 c, stk. 5, 3. pkt. at en advokat,
som er beskikket i en sag om fravigelse af §§ 729 a og 729 b, skal under-
rettes om alle retsmøder, der afholdes med henblik på at opnå rettens ken-
delse herom, og er berettiget til at overvære disse samt til at gøre sig bekendt
med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sig-
telsen angår.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., § 729 b, stk. 2,
1. pkt., og § 729 c, stk. 5, 3. pkt., så forsvareren, sigtede eller advokaten skal
have adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som indgår i den sag,
som sigtelsen angår.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Der tilsigtes ingen ændringer i forhold til gældende ret med hensyn til det
materiale, som forsvareren mv. kan få aktindsigt i. Aktindsigten omfatter så-
ledes fortsat det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag,
som sigtelsen angår, uden hensyn til materialets betydning for sagen, lige-
som forsvarerens adgang til aktindsigt også omfatter alt materiale, som er af
betydning for sagen, uanset om det er tilvejebragt til brug for den pågæl-
dende sag, jf. Højesterets kendelse af 28. oktober 2004 trykt i UfR 2005.383
H.
Udtrykket ”indgår i den sag som sigtelsen angår” indebærer således, at for-
svareren mv. skal have adgang til materialet efter bestemmelserne, uanset
om materialet har betydning for sagen, hvis politiet faktisk opbevarer det.
Omvendt vil oplysningerne ikke længere indgå i sagen, hvis de er slettet, og
der vil derfor ikke kunne gives aktindsigt heri.
Forslaget medfører dermed ikke en indskrænkning i forsvarerens mv. ad-
gang til materiale i sagen, som ikke er slettet. Konkrete undtagelser fra ret-
ten til at gøre sig bekendt med materiale, som indgår i sagen, kan således
fortsat kun ske efter reglerne i retsplejelovens § 729 c, som ikke foreslås æn-
dret for så vidt angår de materielle betingelser for at undtage materiale. Det
følger bl.a. heraf, at materiale ikke kan undtages fra aktindsigt, hvis det gi-
ver anledning til væsentlige betænkeligheder for varetagelsen af sigtedes el-
ler tiltaltes forsvar.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.1.3.3.
Det foreslås på tilsvarende vis at ændre retsplejelovens § 741 c, stk.
2, 2. pkt., og § 785, stk. 1, 1. pkt., så også bistandsadvokater og indgrebsad-
vokater skal have adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som ind-
går i sagen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2 og 5, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Bistandsadvokaters adgang til materiale i straffesager
2.2.1. Gældende ret
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
2.2.1.1.
Retsplejelovens kapitel 66 indeholder en række bestemmelser om
sigtede og hans forsvarer, herunder bl.a. om beskikkelse af en forsvarer og
om forsvarerens adgang til materiale i en konkret straffesag.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., at forsvareren i en
straffesag har adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet
har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår.
Efter retsplejelovens § 729 c, stk. 1, kan retten efter anmodning fra politiet
bestemme, at reglerne om forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter §§
729 a og 729 b fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til 1) fremmede mag-
ter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredjemands liv eller hel-
bred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som ud-
gør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, eller 6) be-
skyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder.
Afgørelse om begrænsning af retten til aktindsigt efter § 729 c, stk. 1, kan
ikke træffes, hvis det giver anledning til væsentlige betænkeligheder for va-
retagelsen af sigtedes forsvar, jf. § 729 c, stk. 2.
Gør hensynene til at begrænse retten til aktindsigt sig kun gældende for en
del af materialet, skal forsvareren eller sigtede gøres bekendt med det øv-
rige indhold af materialet, jf. § 729 c, stk. 3.
2.2.1.2.
Retsplejelovens kapitel 66 a indeholder regler om forurettede i en
straffesag, herunder om beskikkelse af en bistandsadvokat.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bistandsadvokat har
adgang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale
i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt.
Efter retsplejelovens § 741 c, stk. 3, skal en bistandsadvokat have udleveret
kopi af materialet, i det omfang det uden ulempe kan kopieres. Advokaten
må ikke uden politiets samtykke overlevere det modtagne materiale til den
forurettede eller andre, og han må ikke uden politiets samtykke gøre den
forurettede eller andre bekendt med indholdet af det i bestemmelsens § 741
c, stk. 2, 2. pkt., nævnte materiale.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
I praksis modtager en bistandsadvokat ofte kun det materiale, som politiet
eller anklagemyndigheden skønner, er relevant for bistandsadvokatens va-
retagelse af forurettedes interesser i en konkret sag, medmindre bistandsad-
vokaten anmoder om at modtage yderligere materiale.
2.2.1.3.
Retsplejelovens kapitel 93 c indeholder regler om straffesager mod
politipersonale.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 1020 h, stk. 1, at retten beskikker en
advokat for den forurettede, hvis det følger af bestemmelserne i kapitel 66
a, der bl.a. regulerer, hvornår der skal beskikkes en bistandsadvokat, eller
efter anmodning fra den pågældende, hvis særlige grunde taler derfor. Er
forurettede afgået ved døden, beskikker retten efter anmodning fra foruret-
tedes nære pårørende en advokat for de pårørende, når forholdene taler der-
for, jf. § 1020 h, stk. 2. Den advokat, der er beskikket efter § 1020 h, stk. 1
eller 2, har adgang til det materiale, der er nævnt i § 741 c, stk. 2, 2. pkt.,
uanset om der er rejst tiltale i sagen, jf. § 1020 h, stk. 3. I øvrigt finder be-
stemmelserne i kapitel 66 a tilsvarende anvendelse, jf. § 1020 h, stk. 4.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.2.1.
Retsplejelovens kapitel 66 a om forurettede i en straffesag indehol-
der ikke en bestemmelse om muligheden for at fravige reglerne om bistands-
advokatens adgang til at gøre sig bekendt med materialet i en straffesag. Der
findes således ikke en regel for bistandsadvokater, der svarer til retspleje-
lovens § 729 c, hvorefter forsvarerens og sigtedes adgang til materiale i en
straffesag efter omstændighederne kan begrænses af hensyn til 1) fremmede
magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredjemands liv eller
helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller
som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 om lands-
forræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed
eller kapitel 13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme mv. eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysnin-
ger om politiets efterforskningsmetoder.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, der er angivet i retspleje-
lovens § 729 c, stk. 1, og som vil kunne begrunde en fravigelse af udgangs-
punktet om fuld adgang til sagens materiale, også vil kunne være til stede i
forhold til oplysninger, som er omfattet af bistandsadvokaters adgang til ma-
teriale i en straffesag.
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at der ikke efter bestemmel-
serne i retsplejeloven bør være forskel på adgangen til undtagelsesvist at
undtage materiale for en forsvarer eller sigtet og en bistandsadvokat med
den konsekvens, at bistandsadvokaten efter ordlyden af bestemmelserne kan
anmode om at få adgang til materiale, som forsvareren ikke kan få adgang
til at gøre sig bekendt med, f.eks. af hensyn til statens sikkerhed, tredje-
mands liv eller helbred eller beskyttelse af fortrolige oplysninger om poli-
tiets efterforskningsmetoder. Dette gælder efter Justitsministeriets opfat-
telse også, selv om en bistandsadvokat ikke uden politiets samtykke må
overlevere det modtagne materiale til den forurettede eller andre, eller uden
politiets samtykke må gøre den forurettede eller andre bekendt med indhol-
det.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der bør indsættes en bestem-
melse i retsplejelovens kapitel 66 a om, at retsplejelovens § 729 c, finder til-
svarende anvendelse for bistandsadvokatens adgang til at gøre sig bekendt
med materiale i en straffesag.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås at indsætte et nyt punktum i retsplejelovens § 741 c, stk. 2, om,
at § 729 c finder tilsvarende anvendelse. Det foreslås endvidere, at indsætte
et nyt punktum i retsplejelovens § 1020 h, stk. 3, som henviser til det nye
punktum i § 741 c, stk. 2.
Med forslaget indsættes dermed en bestemmelse om, at retsplejelovens §
729 c om rettens adgang til efter anmodning fra politiet at bestemme, at ad-
gangen til sagens materiale kan fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til
1) fremmede magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredje-
mands liv eller helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller der-
over, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12
eller 13, eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforsk-
ningsmetoder, også gælder for adgangen til straffesagens materiale efter §
741 c, stk. 2.
Forslagene indebærer, at retsplejelovens § 729 c både finder anvendelse i
forhold til bistandsadvokaters adgang til straffesagens materiale efter rets-
plejelovens kapitel 66 a om forurettede og efter retsplejelovens kapitel 93 c
om straffesager mod politipersonale.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget sikrer en hensigtsmæssig udnyttelse af politiets ressourcer, da det
indebærer, at politiet ikke forpligtes til at opbevare materiale, der er åben-
lyst irrelevant for en konkret straffesag. Lovforslaget vurderes derfor ikke
at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative eller økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne af betydning.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. september 2017 til den 20.
oktober 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Børnerådet, Bør-
nesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske, Familiead-
vokater, Danske Medier, Danske Regioner, Dansk Journalistforbund, Dansk
PEN, Danner, Dansk Kvindesamfund, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0022.png
forening, Det Etiske Råd, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
statningsnævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Gadejuristen, Hjælp
Voldsofre, HK Landsklubben for Politiet, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Joan-Søstrene, KFUKs sociale arbejde, KL, Kulturministeriet,
Kvinderådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Mødrehjælpen, Offerrådgivningerne i Danmark, Politidirektørfore-
ningen, Politiforbundet i Danmark, Procesbevillingsnævnet, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Ud-
satte, samtlige byretter, SAVN, Seksualpolitisk Forum, Trykkefrihedssel-
skabet, Vestre Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Administrative kon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Forslaget sikrer en Ingen
hensigtsmæssig ud-
nyttelse af politiets
ressourcer, da det in-
debærer, at politiet
ikke forpligtes til op-
bevare materiale, der
er åbenlyst irrelevant
for en konkret straf-
fesag
Ingen
Ingen
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0023.png
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtelser (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., at forsvareren i en straf-
fesag har adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har
tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 729 b, stk. 2, 1. pkt., at en sigtet
uden forsvarer efter anmodning skal have adgang til at gøre sig bekendt med
det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtel-
sen angår.
Endelig følger det af retsplejelovens § 729 c, stk. 5, 3. pkt. at en advokat,
som er beskikket i en sag om fravigelse af §§ 729 a og 729 b, skal under-
rettes om alle retsmøder, der afholdes med henblik på at opnå rettens ken-
delse herom, og er berettiget til at overvære disse samt til at gøre sig bekendt
med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sig-
telsen angår.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., § 729 b, stk. 2,
1. pkt., og § 729 c, stk. 5, 3. pkt., så forsvareren, sigtede eller advokaten skal
have adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som indgår i den sag,
som sigtelsen angår.
Der tilsigtes ingen ændringer i forhold til gældende ret med hensyn til det
materiale, som forsvareren mv. kan få aktindsigt i. Aktindsigten omfatter så-
ledes fortsat det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag,
som sigtelsen angår, uden hensyn til materialets betydning for sagen, lige-
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
som forsvarerens adgang til aktindsigt også omfatter alt materiale, som er af
betydning for sagen, uanset om det er tilvejebragt til brug for den pågæl-
dende sag, jf. Højesterets kendelse af 28. oktober 2004 trykt i UfR 2005.383
H.
Udtrykket ”indgår i den sag som sigtelsen angår” indebærer således, at for-
svareren mv. skal have adgang til materialet efter bestemmelserne, uanset
om materialet har betydning for sagen, hvis politiet faktisk opbevarer det.
Omvendt vil oplysningerne ikke længere indgå i sagen, hvis de er slettet, og
der vil derfor ikke kunne gives aktindsigt heri.
Forslaget medfører dermed ikke en indskrænkning i forsvarerens mv. ad-
gang til materiale i sagen, som ikke er slettet. Konkrete undtagelser fra ret-
ten til at gøre sig bekendt med materiale, som indgår i sagen, kan således
fortsat kun ske efter reglerne i retsplejelovens § 729 c, som ikke foreslås æn-
dret for så vidt angår de materielle betingelser for at undtage materiale. Det
følger bl.a. heraf, at materiale ikke kan undtages, hvis det giver anledning
til væsentlige betænkeligheder for varetagelsen af sigtedes eller tiltaltes for-
svar.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bistandsadvokat har ad-
gang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale
i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 741 c, stk. 2, 2. pkt., så advokaten,
når der er rejst tiltale i sagen, tillige har adgang til at gøre sig bekendt med
det øvrige materiale i sagen, som indgår i sagen.
Der lægges med den foreslåede ændring op til, at det udtrykkeligt fremgår
af bestemmelsen, at advokaten skal have adgang til det materiale, som ind-
går i sagen.
Bestemmelsen indebærer, at advokaten. altid have adgang til materialet ef-
ter bestemmelserne, uanset om materialet har betydning for sagen, hvis po-
litiet faktisk opbevarer det, og det indgår i den sag, som sigtelsen angår.
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Bistandsadvokaten skal fortsat have udleveret alt materiale, der er tilveje-
bragt, modtaget mv. til brug for den konkrete sag, hvis det kan have betyd-
ning for bistandsadvokatens udførelse af de opgaver til varetagelse af foru-
rettedes interesser under straffesagen, som følger af gældende ret. Det for-
udsættes dermed. Forslaget medfører ikke en indskrænkning i bistandsad-
vokatens adgang til sagens relevante materiale, og bistandsadvokaten vil så-
ledes fortsat have adgang til alt relevant materiale i straffesagen.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 6
Det følger af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bistandsadvokat har ad-
gang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale
i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt.
Det følger af retsplejelovens § 1020 h, stk. 1, at retten beskikker en advokat
for den forurettede, hvis det følger af bestemmelserne i kapitel 66 a, der bl.a.
regulerer, hvornår der skal beskikkes en bistandsadvokat, eller efter anmod-
ning fra den pågældende, hvis særlige grunde taler derfor. Er forurettede af-
gået ved døden, beskikker retten efter anmodning fra forurettedes nære på-
rørende en advokat for de pårørende, når forholdene taler derfor, jf. § 1020
h, stk. 2. Den advokat, der er beskikket efter § 1020 h, stk. 1 eller 2, har ad-
gang til det materiale, der er nævnt i § 741 c, stk. 2, 2. pkt., uanset om der
er rejst tiltale i sagen, jf. § 1020 h, stk. 3. I øvrigt finder bestemmelserne i
kapitel 66 a tilsvarende anvendelse, jf. § 1020 h, stk. 4.
Det foreslås at indsætte et nyt punktum i retsplejelovens § 741 c, stk. 2, om,
at § 729 c finder tilsvarende anvendelse. Det foreslås endvidere, at indsætte
et nyt punktum i retsplejelovens § 1020 h, stk. 3, som henviser til det nye
punktum i § 741 c, stk. 2.
Med forslaget indsættes dermed en bestemmelse om, at retsplejelovens §
729 c om rettens adgang til efter anmodning fra politiet at bestemme, at ad-
gangen til sagens materiale kan fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1) fremmede magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredje-
mands liv eller helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller der-
over, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12
eller 13, eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforsk-
ningsmetoder, også gælder for adgangen til straffesagens materiale efter §
741 c, stk. 2.
Forslagene indebærer, at retsplejelovens § 729 c både finder anvendelse i
forhold til bistandsadvokaters adgang til straffesagens materiale efter rets-
plejelovens kapitel 66 a om forurettede og efter retsplejelovens kapitel 93 c
om straffesager mod politipersonale.
Forslaget indebærer, at bistandsadvokater og forsvarere i straffesager er si-
destillet i forhold til muligheden for at fravige adgangen til materiale.
Konkrete undtagelser fra bistandsadvokatens adgang til at gøre sig bekendt
med materiale kan efter forslaget kun ske efter reglerne i retsplejelovens §
729 c, som ikke foreslås ændret.
Afgørelse om, at bistandsadvokatens adgang til aktindsigt fraviges, kan ikke
træffes, hvis det giver anledning til væsentlige betænkeligheder for vareta-
gelsen af bistandsadvokatens opgaver.
Gør de hensyn, som gør det påkrævet at fravige bistandsadvokatens adgang
aktindsigt, sig kun gældende for en del af materialet, skal bistandsadvoka-
ten have adgang til at gøre sig bekendt med den øvrige del af materialet.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelse.
Det vil således også efter forslaget være muligt at opretholde en praksis,
hvorefter en bistandsadvokat kun modtager det materiale, som politiet eller
anklagemyndigheden skønner, er relevant for bistandsadvokaten i en kon-
kret sag, medmindre bistandsadvokaten anmoder om at modtage yderligere
materiale.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
Det følger af retsplejelovens § 743, at efterforskningen har til formål at klar-
lægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden strafferetlig
retsfølge er til stede, og at tilvejebringe oplysninger til brug for sagens af-
gørelse samt forberede sagens behandling ved retten.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i retsplejelovens § 743, så det udtryk-
keligt fremgår af retsplejeloven, at materiale, som indgår i efterforskningen,
skal opbevares, hvis det kan have betydning for efterforskningen, sagens af-
gørelse, eller sagens behandling ved retten.
Det forudsættes med forslaget, at materiale, som det ikke kan udelukkes vil
være af betydning for efterforskningen og den videre strafforfølgning, skal
opbevares, jf. også objektivitetsprincippet i retsplejelovens § 96, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Det følger af retsplejelovens § 785, stk. 1, 1. og 2. pkt., at en advokat, som
er beskikket efter § 784, stk. 1, skal underrettes om alle retsmøder i sagen
og er berettiget til at overvære disse samt til at gøre sig bekendt med det ma-
teriale, som politiet har tilvejebragt. Advokaten er endvidere berettiget til at
få udleveret en genpart af materialet.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 785, stk. 1, 1. pkt., så advokaten er
berettiget til at gøre sig bekendt med det materiale, som indgår i sagen.
Der lægges med den foreslåede ændring op til, at det udtrykkeligt fremgår
af bestemmelsen, at advokaten, skal have adgang til det materiale, som ind-
går i sagen.
Bestemmelsen indebærer, at advokaten altid have adgang til materialet ef-
ter bestemmelsen, uanset om materialet har betydning for sagen hvis poli-
tiet faktisk opbevarer det, og det er tilvejebragt til brug for den sag, som sig-
telsen angår.
Indgrebsadvokaten skal fortsat have udleveret alt materiale, der er tilveje-
bragt, modtaget mv. til brug for den konkrete sag, hvis det kan have betyd-
ning for indgrebsadvokatens udførelse af de opgaver, som følger af gæl-
dende ret. Forslaget medfører ikke en indskrænkning i indgrebsadvokatens
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
adgang til sagens relevante materiale, og indgrebsadvokaten vil således fort-
sat har adgang til alt relevant materiale i straffesagen.
Der er ikke i øvrigt med forslaget tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Lovændringen følger de almindelige principper for ændringer af processu-
elle regler og finder dermed anvendelse også i verserende sager, når forsva-
rere, bistandsadvokater eller indgrebsadvokater efter lovens ikrafttræden
skal have adgang til materiale i en straffesag.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder særlige retsplejelove.
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0029.png
Bilag 1
Lovforslagets sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1257 af 13. oktober 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 729 a.---
Stk. 2.---
Stk. 3.
Forsvareren har adgang til
at gøre sig bekendt med det mate-
riale, som politiet har tilvejebragt
til brug for den sag, som sigtelsen
angår. Forsvareren skal have udle-
veret kopi af materialet, i det om-
fang det uden ulempe kan kopie-
res. Forsvareren må ikke uden po-
litiets samtykke overlevere det
modtagne materiale til sigtede el-
ler andre. Politiet giver samtykke,
hvis det findes ubetænkeligt. Med
hensyn til materiale, der er omfat-
tet af § 871, stk. 1 og stk. 2, nr. 5,
kan samtykke dog kun nægtes af
de i stk. 4 nævnte grunde.
Stk. 4.---
§ 729 b.---
Stk. 2.
En sigtet uden forsvarer skal
endvidere efter anmodning have
adgang til at gøre sig bekendt med
det materiale, som politiet har tilve-
jebragt til brug for den sag, som sig-
telsen angår. Politiet kan dog afslå
anmodningen af de i § 729 a, stk. 4,
nævnte grunde. En begrænsning i
29
1.
I
§ 729 a, stk. 3, 1. pkt., § 729 b,
stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 729 c, stk. 5, 3.
pkt.,
ændres ”politiet har tilveje-
bragt til brug” til ”indgår i”.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0030.png
sigtedes aktindsigt bortfalder senest
inden hovedforhandlingen eller et
retsmøde med henblik på sagens
behandling i medfør af § 831 eller
sagens afslutning ved tiltalefrafald.
Politiet udleverer efter anmodning
kopi af materialet til sigtede, hvis
det findes ubetænkeligt. Med hen-
syn til materiale, der er omfattet af
§ 871, stk. 1 og stk. 2, nr. 5, kan ud-
levering dog kun nægtes af de i §
729 a, stk. 4, nævnte grunde.
§ 729 c.---
Stk. 2-4.---
Stk. 5.
Inden retten træffer afgø-
relse, skal der beskikkes en advokat
for sigtede, og advokaten skal have
lejlighed til at udtale sig. Advoka-
ten beskikkes fra den særlige kreds
af advokater, der er nævnt i stk. 6.
Advokaten skal underrettes om alle
retsmøder, der afholdes med hen-
blik på at opnå rettens kendelse om
fravigelse fra §§ 729 a og 729 b, og
er berettiget til at overvære disse
samt til at gøre sig bekendt med det
materiale, som politiet har tilveje-
bragt til brug for den sag, som sig-
telsen angår. § 785, stk. 1, 2.-5. pkt.,
og stk. 2, finder tilsvarende anven-
delse.
Stk. 6.---
§ 741 c.---
Stk. 2.
Advokaten har adgang til at
gøre sig bekendt med den forurette-
des forklaring til politiet og andre
dokumenter i sagen vedrørende den
forurettede. Når der er rejst tiltale i
sagen, har advokaten tillige adgang
til at gøre sig bekendt med det øv-
2.
I
§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”i
sagen, som politiet har tilvejebragt”
til ”, som indgår i sagen”.
3.
I
§ 741 c, stk. 2,
indsættes som
3.
pkt.:
Ӥ 729 c finder tilsvarende anven-
delse.”
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0031.png
rige materiale i sagen, som politiet
har tilvejebragt.
Stk. 3-5.---
§ 743.
Efterforskningen har til for-
mål at klarlægge, om betingelserne
for at pålægge strafansvar eller an-
den strafferetlig retsfølge er til
stede, og at tilvejebringe oplysnin-
ger til brug for sagens afgørelse
samt forberede sagens behandling
ved retten.
4.
I
§ 743
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Materiale, som politiet til-
vejebringer som led i efterforsknin-
gen, skal opbevares, hvis det kan
have betydning for efterforsknin-
gen, sagens afgørelse eller sagens
behandling ved retten.”
§ 785.
En advokat, som er beskik-
5.
I
§ 785, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
ket efter § 784, stk. 1, skal underret- ”politiet har tilvejebragt” til ”ind-
tes om alle retsmøder i sagen og er går i sagen”.
berettiget til at overvære disse samt
til at gøre sig bekendt med det ma-
teriale, som politiet har tilvejebragt.
Advokaten er endvidere berettiget
til at få udleveret en genpart af ma-
terialet. Finder politiet, at materia-
let er af særlig fortrolig karakter, og
at genpart heraf derfor ikke bør ud-
leveres, skal spørgsmålet herom på
begæring af advokaten af politiet
indbringes for retten til afgørelse.
Advokaten må ikke give de mod-
tagne oplysninger videre til andre
eller uden politiets samtykke sætte
sig i forbindelse med den, over for
hvem indgrebet er begæret foreta-
get. Den beskikkede advokat må
ikke give møde ved anden advokat
eller ved fuldmægtig.
Stk. 2.---
6.
I
§ 1020 h, stk. 3,
indsættes efter
§ 1020 h.---
Den advokat, der er beskikket efter ”§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.: ”, jf. 3.
stk. 1 eller 2, har adgang til det ma- pkt.”.
teriale, der er nævnt i § 741 c
,
stk.
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Pligt til at opbevare materiale af betydning for straffesager m.v.), fra justitsministeren
1802665_0032.png
2, 2. pkt., uanset om der er rejst til-
tale i sagen.
32