Fra:
Sendt:
5. februar 2018 14:32
Til:
Oluf Husted
Emne:
Folketingets retsudvalg
Folketingets retsudvalg
Folketinget
1240 København K.
5 februar 2018
Scandinavian Star
Idet vi takker for vores møde den 1 ds. Skal vi her gengive lidt af vores bekymring, og håber på
udvalget kan stå samlet, omkring en ubetinget uvildig advokatundersøgelse.
Der er på ingen måde grundlag for, at afvente en debat i det norske storting omhandlende den
norske kommission, der lige som Oslo Politi har været kørt ud på et sidespor.
Hvis ikke udvalget mener at være klar til at beslutte, at der nedsættes en uvildig advokatgruppe,
skal vi opfordre til at udvalget er, garant for en høring, hvortil Rigsadvokaten samt
Justitsministeriet må svare i sagen, og vi forventer at være selvskrevet til at repræsentere
overlevende samt pårørende.
Sagen.
Nu er det nok.
Trods ” flere” undersøgelser og en kommission, er en
række centrale personer aldrig blevet afhørt.
Så længe man ikke, som tilfældet nu er, har afhørt alle centrale personer i sagen, har man ikke
fakta at forholde sig til, omdrejningspunktet i det seneste årti har været forsikringssvindel, og det
eneste spor der aldrig er blevet efterforsket og efterprøvet, er forsikringsmotivet.
Hverken forsikringsagenten Preben Rueda Martin der fik Fjerde Sø lokket til at forsikre
Scandinavian Star, for 4 gange skibets handelspris, eller den dømte skibsreder Henrik Johansen er
blevet afhørt i forbindelse med, de oplysninger som, Oslo Politi og den senere norske
Kommissionen ellers havde sigte på, at finde nye svar i. Det samme gør sig gældende for en række
andre
personer (12) som
Oslo Politiet og Kommissionen har bekræftet som ikke afhørte.
Opklaringen ligger lige foran politiets fødder, hvis det ikke lige var fordi, at Rigsadvokaten i
Danmark gentagne gange, har forsøgt at blande sig i et norsk politis, måde at efterforske på. Samt
det forhold at samme Rigsadvokat flere gange har tilbageholdt oplysninger, som Norsk Politi og
kommission ellers har efterspurgt.
Der ligger oplysninger i sagen, der underbygger det faktum, at de i sagen omtalte ejer og
rederselskaber, først blev født og døbt flere dage efter branden, således der udelukkende var tale