Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Justitsminister Søren Pape Poulsen
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail: [email protected]
København, den 10. oktober 2017
Bekæmpelse af IP-kriminalitet
Dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser mødes af en stigende trussel fra den hastigt
voksende IP-kriminalitet. IP-kriminelle stjæler og misbruger dansk intellektuel ejendom,
og det udfordrer danskernes eneste reelle råstof: Kreativitet og evnen til at omsætte
gode idéer til unikke produkter og online-indhold, der omsættes i hele verden.
Derfor er det bydende nødvendigt, at myndighederne får værktøjer, der sætter dem i
stand til at håndtere den IP-kriminalitet, der især på nettet er i hastig udvikling. Vi mener,
at bekæmpelsen af IP-kriminalitet akut bør prioriteres, og at det er oplagt at søge
inspiration i de gode erfaringer, som myndighederne i Storbritannien og Sverige har gjort
sig med at nedsætte en IP-taskforce.
i
Behovet for at tage IP-kriminalitet alvorligt er kraftigt understreget i nyligt udgivne
rapporter fra EU, EUROPOL, ICC & INTA samt OECD & EUIPO.
ii
Det fremgår blandt andet af disse rapporter, at
onlinespredning af beskyttet indhold er blevet identificeret som et særligt problem.
,
iii
”op
til 5 % af de varer, der importeres til EU, er piratkopierede produkter. Det svarer til
varer til en årlig
værdi af € 85 ia.”
iv
,
IP-kriminalitet fortsat udgør en af de mest lukrative aktiviteter, og at den stadig er tæt
forbundet med andre kriminelle aktiviteter.
v
og
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 10/10-17 fra Dansk Erhverv, DACG, STOP - Nordic Content Protection, RettighedsAlliancen og Dansk Industri vedr. bekæmpelse af IP-kriminalitet
”organiserede
kriminelle grupper, der forbindes med IP-kriminalitet, ofte er involveret i
andre kriminelle aktiviteter, som fx narkotikahandel, svindel med punktafgifter,
menneskesmugling og
pe gehvidvask i g.”
vi
Der er gode grunde til at fokusere særligt på IP-kriminalitet:
-
Det har store konsekvenser for danske virksomheders indtægtsgrundlag,
beskæftigelsesmuligheder og investeringsvillighed, når også internettet anvendes til
at stjæle og omsætte deres ejendom og kopier af deres produkter. Rapporter bl.a. fra
EU understreger, at det har store økonomiske konsekvenser, herunder at der konkret
i Danmark mistes arbejdspladser og omsætning som en direkte følge af ulovlig
kopiering af danske rettighedshaveres produkter.
Forbrugere på kriminelle websteder bliver ofre for flere andre typer af kriminalitet, fx
kreditkortsvindel, ransomware med økonomisk afpresning til følge, hackerangreb
m.m. RettighedsAlliancen har registreret, at danskerne i 2016 foretog mere end 212
mio. besøg på IP-kriminelle websteder. Hvert tredje besøg på sådanne websteder
resulterer i et fjendtligt angreb på brugerens computer.
vii
Som et resultat heraf
rammes også virksomheder og offentlige myndigheder i stigende grad af disse angreb.
Forbrugere og medarbejdere udsættes for sundheds- og sikkerhedsrisici, når de
anvender kopiprodukter, som er fremstillet uden hensyntagen til eksisterende
produktkrav.
-
-
Herhjemme har et bredt
erhvervsdanmark
med stor succes taget initiativ til en lang række
tiltag, der f dæ
er op for trafik og pe gestrø
e til kri i elle e steder. ’De
Da ske Model’, so ores sa ar ejder li er kaldt hos EU, WIPO
mfl., er kendt som et
foregangseksempel på, at virksomheder involverer sig aktivt i håndhævelse. EU motiverer
denne tilgang, fordi mere effektiv bekæmpelse af digital kriminalitet netop forudsætter
en fælles indsats fra private og myndigheder. Så sent som den 28. september 2017 har
EU-Kommissionen udgivet en meddelelse (guidelines), der påpeger, hvad man forventer
af online-aktører for at dæmme op for kriminelle aktiviteter.
viii
Som det fremgår, berører IP-kriminaliteten et meget stort omfang af produkter,
virksomheder og arbejdspladser i Danmark.
Vi mener, der er et tvingende behov for opbakning fra myndighederne for effektivt at
nedkæmpe IP-kriminaliteten og modvirke dens mange samfundsskadelige sideeffekter.
Desværre oplever vi, at de danske myndigheder slet ikke følger med denne udvikling. Vi
ser, at man i Sverige og Storbritannien har nedsat taskforces, der fokuseret og med succes
håndterer IP-kriminalitet
i erkendelse af at området kræver et særligt dedikeret fokus.
Vi efterlyser derfor en akut indsats fra regeringens side, fx ved at der efter svensk og
britisk forbillede nedsættes en taskforce af specialiserede efterforskere og anklagere til at
bekæmpe IP-kriminalitet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 10/10-17 fra Dansk Erhverv, DACG, STOP - Nordic Content Protection, RettighedsAlliancen og Dansk Industri vedr. bekæmpelse af IP-kriminalitet
1802296_0003.png
Vi vil gerne mødes for at uddybe behovet og ser frem til at høre nærmere fra jer.
Med venlig hilsen
Dansk Erhverv
DACG
Danish Anti Counterfeit Group
STOP - Nordic Content Protection
RettighedsAlliancen
Dansk Industri
iRetsudvalget holdt den 1. marts 2017 en høring om IP-kriminalitet, hvor der bl.a. deltog repræsentanter for både den svenske og den
engelske taskforce, som præsenterede deres organisering, indsatsområder og resultater. Høringen kan streames her:
http://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20161/reu/tv.3698.aspx?from=28-02-2017&to=03-03-
2017&selectedMeetingType=&committee=&as=1#player
Præsentationerne fra høringen findes her:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/reu/bilag/203/index.htm
iiSe
Europol/EUIPO’s
2017 Situation Report on Counterfeiting and Piracy in the European Union:
https://euipo.europa.eu/tunnelweb/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/Situation%20Report%
20EUIPO-Europol_en.pdf,
“OCTA’s rapport
Serious and organised crime threat assessment 2017:
https://www.europol.europa.eu/activities-services/main-
reports/european-union-serious-and-organised-crime-threat-assessment-2017,
ICC BA“CAP a d INTA’s rapport
The Economic Impacts
of Counterfeiting and piracy:
https://www.inta.org/Communications/Documents/2017_Frontier_Report.pdf
og OECD & EUIPO’s
rapport Trade in Counterfeit and Pirated Goods: Mapping the Economic Impact:
http://dx.doi.org/10.1787/9789264252653-en
iiihttps://euipo.europa.eu/tunnelweb/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/Situation%20Report
%20EUIPO-Europol_en.pdf,
side 7, 29 og 56.
iv EUIPO & OECD: Global Trade in Counterfeit and Pirated Goods, main findings:
https://euipo.europa.eu/ohimportal/da/web/observatory/mapping-the-economic-impact
v
https://euipo.europa.eu/tunnel-
web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/Situation%20Report%20EUIPO-Europol_en.pdf,
side 8,
40, 43 og 56.
vi Ibid side 7, 39 og 55.
vii RettighedsAlliancens datarapport 2016, udgivet marts 2017 af RettighedsAlliancen (http://rettighedsalliancen.dk/wp-
content/uploads/2017/04/RettighedsAlliancens-datarapport_2016f1.pdf)
sa t rapporte Digital Bait: Ho o te t theft sites a d
al are are e ploited
ri i als to ha k i to i ter et users’ o puters a d perso al data, udgivet
december 2015 af Digital Citizens
Alliance og RISKIQ (http://www.digitalcitizensalliance.org/clientuploads/directory/Reports/digitalbait.pdf).
viii
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-3493_en.htm
3