Bandeforbud – Folketingets Retsudvalg – høring om bandekriminalitet – 18-01-2018
Jørn Vestergaard, professor i strafferet ved Københavns Universitet
Tak for indbydelsen til at holde et oplæg om forbud mod bander!
Ved kulminationen af Den Store Nordiske Rockerkrig behandlede Folketinget et lovforslag om ind-
greb over for rockerborge. Retsudvalget holdt i den forbindelse en såkaldt ’rockerhøring’. Også ved
den lejlighed deltog jeg som en af de indbudte oplægsholdere. Så det er en lidt speciel oplevelse at
være indbudt igen mere end tyve år senere for på ny at give et bud på muligheden for at gennemføre
forbud i bekæmpelsen af bandeuvæsenet.
Allerede for tredive år siden – i 1988 – afgav Justitsministeriets Lovafdeling et glimrende notat om
opløsning af ulovlige foreninger. I 1996 fulgte Lovafdelingen op med en række notitser. Men i den
mellemliggende tid har skiftende rigsadvokater jo flere gange blevet afvist, at et forbud efter grund-
loven var en farbar vej.
Nu kører der jo så en proces om opløsning af LTF, og jeg tror egentlig ikke, det ville være særlig
frugtbart, hvis jeg i mit oplæg fordybede mig i de juridiske spidsfindigheder i forfatningsretten.
1
Så
på det punkt vil jeg i det væsentlige begrænse mig til at ridse nogle hovedtræk op.
Omdrejningspunktet i debatten om bandeforbud har gennem flere årtier været grundlovens § 78.
Denne bestemmelse står i kapitlet om frihedsrettigheder. Dens grundlæggende formål er at beskytte
den såkaldte formelle foreningsfrihed ved at give borgerne ret til at danne foreninger uden forudgå-
ende at skulle indhente tilladelse hertil. Desuden følger der af grundloven en vis materiel forenings-
frihed, som især indebærer begrænsninger i adgangen til at lovgive om, hvilke formål politiske for-
eninger lovligt kan have.
Det siger sig selv, at et princip om foreningsfrihed er særlig væsentligt i relation til fællesskaber
med et alment politisk eller ideologisk program. Det har omvendt ikke samme styrke i forhold til
grupperinger, der overvejende tilgodeser behov, som ikke understøttes og beskyttes af national lov-
givning eller internationale menneskerettigheder. Efter indførelsen af rockerloven for tyve år siden
fastslog Højesteret således, at frihedsrettighedernes betydning er beskeden for grupper, som gennem
deltagelse i gensidigt væbnet opgør selv har gjort sig til angrebsmål.
2
Praksis ved EMD ligger på
samme linje.
Det siger også sig selv, at foreningsfriheden slet ikke gælder i forhold til foreninger, der ikke har et
lovligt formål. Så dannes der en forening, der har ”et ulovligt øjemed”, kan denne opløses. For at
undgå magtmisbrug og vilkårlighed er det imidlertid bestemt, at opløsning kun kan ske ved dom.
Men regeringen kan få nedlagt et foreløbigt forbud ved at anlægge sag ved domstolene. I grundtræk
er ordningen egentlig ret enkel og forståelig.
Mange spørgsmål om, hvornår de ansvarlige myndigheder ligefrem har pligt til at rejse sag om op-
løsning, kan rejses i tilknytning til bestemmelsens stk. 2, der handler om foreninger af den slags, der
”virker ved vold” el.lign. Selv om dette spørgsmål er såre interessant fra et teoretisk perspektiv, er
1