Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1848773_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2017-5000-0018
638098
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
(Mærkning og registrering af skydevåben m.v.)
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
november 2012, som ændret senest ved lov nr. 1681 af 26. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
Som fodnote til lovens titel indsættes:
»Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/853 af 17. maj 2017 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21. maj
2008 om erhvervelse og besiddelse af våben, EU-Tidende 2017 nr. L 137,
side 22.«
2.
§ 3 a, stk. 1,
affattes således:
»Skydevåben og genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse
med fremstillingen af våbnet mv. forsynes med et unikt mærke, der angiver
fabrikantens navn eller mærke, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår,
serienummer og, hvis det er muligt, model. Mærket skal placeres på våbnets
ramme eller låsestol.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
3.
I
§ 3 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Et skydevåbens løb eller pibe, ramme, låsestol, slæde, tromle,
bundstykke og lås skal i forbindelse med fremstillingen forsynes med et
unikt mærke, der angiver fabrikantens navn eller mærke, fremstillingsland
eller -sted, fremstillingsår, serienummer og, hvis det er muligt, model. Hvis
delen er for lille til at blive mærket i overensstemmelse hermed, skal den
mærkes med et serienummer eller en alfanumerisk kode eller digital kode.
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.«
4.
To steder i
§ 3 a, stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »stk. 1,« til »stk. 1 og
2,«
5.
I §
3 a, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 1,« til »stk. 1 og 2,«
6.
I §
3 a, stk. 3,
der bliver stk. 4, indsættes efter »land«: »og den myndig-
hed«
7.
I §
3 a, stk. 5-7,
der bliver stk. 6-8, ændres »stk. 1-4« til »stk. 1-5«
8.
I
§ 4 b, stk. 2,
indsættes efter »stk. 1«: »og om registrering af de erhvervs-
drivende«
9.
I
§ 4 b
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om vilkår for godken-
delse og registrering af våbenmæglere.«
10.
§ 6 d, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Tilladelser til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en gyldig-
hedstid på 10 år.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 14. september 2018.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1 Våbendirektivet og FN’s våbenprotokol
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mærkning af skydevåben og væsentlige dele til skydevåben mv.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Våbendirektiv III
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
2.2. Registrering af erhvervsdrivende
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Våbendirektiv III
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
2.3. Våbenmæglere
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Våbendirektiv III
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
2.4. Gyldighedstid for meddelte våbentilladelser
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Våbendirektiv III
2.4.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
1. Indledning
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2017/853 af 17. maj 2017 om ændring af direktiv 91/477/EØF om erhver-
velse og besiddelse af våben (våbendirektiv III) i dansk ret.
Lovforslaget indebærer en udvidelse af våbenlovens regler om mærkning af
skydevåben, bl.a. således at alle skydevåbenets væsentlige dele, som defi-
neret i våbendirektiv III, omfattes af mærkningskravene. Mærkningen skal
danne grundlag for registrering af både skydevåben og væsentlige dele til
skydevåben i Politiets Våbenregister og Skytteforeningernes Våbenregister
og for udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes kompetente
myndigheder.
Derudover foreslås det at give justitsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om registrering af våbenhandlere og våbenmæglere samt om
våbenhandleres og våbenmægleres indberetning af transaktioner om køb og
salg af skydevåben mv.
Endelig indebærer lovforslaget en ændring af reglerne for våbentilladelsers
gyldighedsperiode, så tilladelser til våbensamlere og tilladelser til signalvå-
ben og kombinerede gas- og signalvåben, fremover kun gives for en 5-årig
periode modsat en 10-årig periode i dag.
1.1 Våbendirektivet
Våbendirektivet er et minimumsharmoniseringsdirektiv, som på den ene
side har til formål at fremme et velfungerende indre marked for skydevåben
i EU samt på den anden side sikre et højt sikkerhedsniveau for EU-borgerne.
Våbendirektiv I (Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhver-
velse og besiddelse af våben) blev indført som følge af ophævelsen af kon-
trollen ved de indre grænser i EU fra den 1. januar 1993. Med ophævelsen
af kontrollen med besiddelse af visse skydevåben ved EU's indre grænser
anså man det således for påkrævet at indføre regler, der ville gøre det mu-
ligt at udføre kontrol i medlemsstaterne. Direktivet indeholder med henblik
herpå regler om erhvervelse og besiddelse af skydevåben samt om overfør-
sel af skydevåben mellem medlemsstaterne.
Våbendirektiv II (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af
21. maj 2008 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
besiddelse af våben) havde primært til formål at bringe våbendirektivet i
overensstemmelse med FN’s våbenprotokol (Protocol against the Illicit Ma-
nufacturing of and Trafficking in Firearms, Their Parts and Components and
Ammunition, supplementing the United Nations Convention against Trans-
national Organized Crime – resolution vedtaget af FN's generalforsamling
den 8. december 2005), med henblik på EU’s ratifikation af våbenprotokol-
len. Våbenprotokollen har til formål at fremme, lette og styrke samarbejdet
mellem de kontraherende stater med henblik på at forebygge, bekæmpe og
udrydde ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, kompo-
nenter samt ammunition til skydevåben gennem bl.a. indførelsen af et fæl-
les begrebsapparat, så alle kontraherende stater opererer med den samme
forståelse af begreberne skydevåben, dele til skydevåben og ammunition.
Våbenprotokollen stiller krav til mærkning og registrering af skydevåben,
udveksling af oplysninger og en pligt til at kriminalisere dels ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammuni-
tion til skydevåben, dels forfalskning, ødelæggelse, bortfjernelse og æn-
dring af de mærker, der kræves på skydevåben.
Mærkningskravene skal i øvrigt ses i sammenhæng med FN’s våbenresolu-
tion (International Instrument to Enable States to Identify and Trace, in a Ti-
mely and Reliable Manner, Illicit Small Arms and Light Weapons), der skal
sætte staterne i stand til i tide og på pålidelig vis at identificere og spore
ulovlige håndskydevåben og lette våben. Våbenresolutionen skal efter sit
indhold ses som et supplement til våbenprotokollen og fortolkes i overens-
stemmelse hermed. FN's våbenresolution er politisk forpligtende for Dan-
mark.
Våbendirektiv III er vedtaget i medfør af traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde, særlig artikel 114 (indre markedshjemmel), og er ikke
er omfattet af retsforbeholdet.
Direktivet er vedtaget som led i opfølgningen på de terrorangreb, der fandt
sted i Paris og København i 2015.
Med direktivet lægges der op til at øge fokus på at sikre sporbarheden af
skydevåben og væsentlige dele til skydevåben gennem nye fælles mærk-
ningsregler og nye regler om registrering af både skydevåben og væsentlige
dele til skydevåben i medlemsstaternes dataregistreringssystemer.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Derudover fastsætter direktivet krav om registrering af våbenhandlere og
våbenmæglere, herunder regler om indberetning af oplysninger for våben-
handlere og våbenmæglere til medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Disse forpligtelser bliver gennemført med dette lovforslag og senere æn-
dringer af administrative forskrifter.
Direktivets regler om signal- og salutvåben, deaktiverede våben, reglerne
for udstedelse af tilladelser til visse skydevåben, herunder halvautomatiske
skydevåben, forventes gennemført i våbenlovgivningen ved en senere æn-
dring af bl.a. bekendtgørelse nr. 1444 af 1. december 2016 med senere æn-
dringer (våbenbekendtgørelsen).
Endelig forpligtes medlemsstaterne til at indføre regler for opbevaring af
skydevåben mv., regler for køb og salg af våben via fjernkommunikations-
teknik, f.eks. internettet og registrering af våbensamlere.
Disse krav vurderes at være i overensstemmelse med gældende dansk ret og
medfører således ikke behov for ændringer.
Våbendirektiv III er optrykt som bilag 2 til lovforslaget.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Mærkning af skydevåben og væsentlige dele til skydevå-
ben mv.
2.1.1. Gældende ret
Efter våbenlovens § 3 a, stk. 1, skal skydevåben samt genstande, der frem-
træder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte
materiale kan ombygges hertil, i forbindelse med fremstillingen af våbnet
mv. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstil-
lingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer,
eller
et andet unikt
brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifi-
kation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets låsemeka-
nisme og på våbnets løb eller pibe.
Det følger af § 3 a, stk. 2, at mærket på skydevåben og genstande omfattet
af stk. 1, der indføres fra et land uden for EU, tillige skal angive importland
og importår. Er et skydevåben mv. ved indførslen fra et land uden for EU
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
ikke mærket i overensstemmelse med stk. 1, skal skydevåbnet mv. af im-
portøren forsynes med et sådant mærke. Mærkningskravene efter denne be-
stemmelse gælder ikke ved midlertidig indførsel, herunder transit.
Desuden skal skydevåben og genstande omfattet af stk. 1, der overgår fra
statslig ejendom til permanent civil brug, endvidere forsynes med et mærke,
der angiver det land, der foretager overdragelsen, jf. § 3 a, stk. 3. Mærknin-
gen skal forestås af den myndighed, der overdrager skydevåbnet mv.
Efter § 3 a, stk. 4, skal ammunition til et skydevåben i forbindelse med frem-
stillingen forsynes med et mærke, der angiver ammunitionstype og -kaliber,
fabrikantens navn og sendingens identifikationsnummer. Mærket skal pla-
ceres på hver pakke færdig ammunition.
Derudover følger det af § 3 a, stk. 6, at justitsministeren kan fastsætte nær-
mere bestemmelser om den i stk. 1-4 nævnte mærkning, herunder om udfø-
relsen af denne mærkning.
I medfør af § 3 a, stk. 7, kan justitsministeren endvidere fastsætte bestem-
melser om, at der skal foretages mærkning af de i våbenlovens § 1 nævnte
våben mv. ud over de i stk. 1-4 nævnte tilfælde og om udførelsen af denne
mærkning.
Våbenbekendtgørelsens §§ 54-56 fastsætter de nærmere regler for mærk-
ningen af bl.a. skydevåben.
I medfør af våbenbekendtgørelsens § 55 skal mærkning af skydevåben ske
ved, at mærket indhugges eller indgraveres i våbnets låsemekanisme og på
våbnets løb eller pibe. Mærket skal bl.a. indeholde oplysninger om fabri-
kantens navn eller en numerisk kode til identifikation af fabrikanten, frem-
stillingslandets officielle navn eller landekode, våbnets fremstillingsår og
våbnets serienummer.
Politiet kan i medfør af våbenbekendtgørelsens § 56 pålægge indehavere af
skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge
af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil, og in-
dehavere af signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben, som ikke har
et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer efter
politiets nærmere bestemmelse.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Våbenlovens § 3 a, som implementerede mærkningskravene i våbendirek-
tiv II, blev indsat i våbenloven ved lov nr. 538 af 26. maj 2010. For en nær-
mere gennemgang af indholdet og forpligtelserne i medfør af våbenpro-
tokollen og våbendirektiv II for så vidt angår mærkning af skydevåben mv.
henvises til pkt. 3.1.-3-5. i bemærkningerne til lov nr. 538 af 26. maj 2010.
Efter våbenlovens § 3 b, er det forbudt at forvanske, ødelægge, ændre eller
fjerne mærker, der er påført våben mv. i henhold til § 3 a.
Overtrædelse af våbenlovens §§ 3 a og 3 b straffes med bøde, fængsel ind-
til 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år, jf.
våbenlovens § 10, stk. 1. Efter våbenlovens § 10, stk. 4, kan der pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
5. kapitel.
2.1.2. Våbendirektiv III
Det følger af direktivets art. 1, stk. 3, litra a, og præambelbetragtning 6 og 8
til direktivet, at medlemsstaterne skal sikre, at alle skydevåben eller alle væ-
sentlige dele til skydevåben, der fremstilles eller importeres til Unionen den
14. september 2018 eller derefter, er forsynet med en tydelig, permanent og
unik mærkning straks efter fremstillingen og senest før markedsføringen
heraf eller straks efter importen til Unionen.
Med væsentlige dele til skydevåben forstås i medfør af direktivets art. 1, stk.
1, nr. 2, løbet, rammen, låsestolen, herunder i givet fald både øvre og nedre
låsestol, slæden, tromlen, bundstykket eller låsen, idet de som særskilte gen-
stande hører ind under den kategori, i hvilken det skydevåben, som de er el-
ler skal være en del af, er klassificeret
Der stilles desuden i medfør af direktivets art. 1, stk. 3, litra a, krav om, at
den omhandlede unikke mærkning skal angive fabrikantens navn eller
mærke, fremstillingsland eller -sted, serienummer og fremstillingsår, hvis
dette ikke allerede er en del af serienummeret, og model, hvor det er muligt.
Dette berører ikke en eventuel påsætning af fabrikantens varemærke. Hvis
en væsentlig del er for lille til at blive mærket i overensstemmelse med
denne artikel, skal den i det mindste mærkes med et serienummer eller en
alfanumerisk eller digital kode.
Bestemmelsen har til formål at øge sporbarheden af alle skydevåben og væ-
sentlige dele samt at lette deres frie bevægelighed. Desuden skal mærknin-
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
gen sikre, at alle skydevåben og væsentlige dele til skydevåben kan registre-
res i medlemsstaternes dataregistreringssystemer.
Bestemmelsen forpligter ligeledes medlemsstaterne til at sikre, at hver ba-
sispakke med komplet ammunition forsynes med mærkning med angivelse
af fabrikantens navn, sendingens (partiets) identifikationsnummer samt ka-
liber og ammunitionstype.
Desuden skal medlemsstaterne i medfør af bestemmelsen sikre, at der ved
overførsel af et skydevåben eller væsentlige dele heraf fra deres statslige
lagre med henblik på permanent civil brug påsættes en unik mærkning, der
gør det muligt at identificere den overførende enhed.
Kravene til mærkning af skydevåben og væsentlige dele, der er af særlig hi-
storisk betydning, fastlægges i medfør af bestemmelsen i overensstemmelse
med national ret.
Det følger af våbendirektiv III’s art. 1, stk. 3 a, at det i medfør af en ny art.
2 a i våbendirektivet overlades til Kommissionen at vedtage gennemførel-
sesretsakter med tekniske specifikationer for mærkningen.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
Efter våbenlovens § 3 a, stk. 1, skal skydevåben samt genstande, der frem-
træder som skydevåben, og som følge af konstruktionen eller det anvendte
materiale kan ombygges hertil, i forbindelse med fremstillingen af våbnet
mv. forsynes med et unikt mærke på våbnets låsemekanisme og på våbnets
løb eller pibe, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted,
fremstillingsår og serienummer,
eller
et andet unikt brugervenligt mærke
med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillings-
landet.
Våbendirektiv III’s krav til mærkning af skydevåben adskiller sig fra kra-
vene i våbenloven ved, at det i medfør af direktivet er muligt
enten
at an-
give fabrikantens navn
eller
fabrikantens mærke. Mærkningen skal endvi-
dere – hvis det er muligt – angive modellen for skydevåbnet.
Producenter, importører mv. kan efter de gældende regler vælge at mærke
skydevåbenet med et andet unikt og brugervenligt mærke med en numerisk
eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Denne mu-
lighed for alternativ mærkning vil i medfør af direktivet fremover kun kunne
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
anvendes på væsentlige dele til skydevåben, hvis den væsentlige del er for
lille til at blive mærket i overensstemmelse de nye mærkningskrav i direkti-
vet.
Det foreslås derfor, at våbenlovens § 3 a, stk. 1, ændres i overensstemmelse
hermed.
Våbendirektivets stiller endvidere krav om, at alle væsentlige dele til sky-
devåben i direktivets forstand skal mærkes særskilt.
Det foreslås derfor at indsætte en ny bestemmelse, hvorefter et skydevåbens
væsentlige dele i direktivets forstand skal mærkes særskilt, jf. forslaget til
en ny bestemmelse i våbenlovens § 3 a, stk. 2. Mærkningen vil efter bestem-
melsen skulle påføres et skydevåbens løb eller pibe, ramme, låsestol, slæde,
tromle, bundstykke og lås. Kravet om mærkning vil desuden finde anven-
delse på væsentlige dele til skydevåben, som er importeret til landet fra
lande uden for EU, jf. den foreslåede ændring af § 3 a, stk. 2, som bliver stk.
3.
I overensstemmelse med direktivets art. 1, stk. 3, litra a, foreslås desuden en
præcisering af våbenlovens § 3 a, stk. 3, som bliver stk. 4, som indebærer,
at der ved overførsel af et skydevåben eller væsentlige dele heraf fra stats-
lige lagre med henblik på permanent civil brug påsættes en unik mærkning,
der ud over et mærke, der angiver det land, der foretager overdragelsen, også
gør det muligt at identificere den overførende myndighed.
De udvidede mærkningskrav har til formål at forbedre sporbarheden af et
skydevåbens enkelte dele. Direktivet indeholder som følge heraf en række
krav til medlemsstaternes registrering af skydevåben, jf. afsnit 2.1.2.
Direktivets krav til registrering af oplysninger om skydevåben mv. vil blive
gennemført ved en ændring af våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret,
da det forventes at medføre ændringer af Politiets Våbenregister og reglerne
om Skytteforeningernes Våbenregister, jf. våbenbekendtgørelsens § 17.
Kravene til registrering træder i kraft den 14. december 2019, jf. våbendi-
rektiv III’s art. 2, stk. 2.
Det bemærkes, at reglerne om mærkning af ammunition i medfør af § 3 a,
stk. 4, vurderes at være i overensstemmelse med kravene til mærkning af
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
ammunition i medfør af våbendirektivet, og der lægges ikke op til ændrin-
ger heraf.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-7, og bemærkningerne hertil.
2.2. Registrering af erhvervsdrivende
2.2.1. Gældende ret
I medfør af våbenlovens § 1, stk. 1, jf. § 2, stk. 1 og 2, meddeler justitsmi-
nisteren eller den, ministeren bemyndiger dertil, tilladelse til erhvervelse og
besiddelse af skydevåben mv.
Tilladelse meddeles som udgangspunkt til et eller flere konkrete våben og
ikke som en generel tilladelse til et ikke nærmere specificeret antal våben.
En sådan generel tilladelse kan dog i visse tilfælde meddeles erhvervsdri-
vende.
Det følger således af våbenlovens § 4 b, stk. 1, at justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, efter ansøgning kan meddele erhvervsdri-
vende generel tilladelse til med henblik på erhvervsmæssig handel eller an-
den erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde de i § 1, stk. 1, nr.
1-3 og 7-10, og § 4 nævnte genstande.
I medfør af § 4 b, stk. 2, er justitsministeren bemyndiget til at fastsætte be-
stemmelser om vilkår og betingelser for udstedelse og anvendelse af tilla-
delser efter stk. 1.
Efter våbenbekendtgørelsens §§ 42 og 43 kan politiet meddele erhvervsdri-
vende generel tilladelse til dels at erhverve og besidde våben og ammuni-
tion mv. med henblik på videresalg, dels at besidde våben mv. med henblik
på reparation, service og anden erhvervsmæssig virksomhed, så den er-
hvervsdrivende ikke i hvert enkelt tilfælde skal ansøge om særskilt våben-
tilladelse.
Meddelelse af en generel tilladelse forudsætter, at den erhvervsdrivende og
dennes ansatte opfylder vandelskravet i våbenbekendtgørelsens § 48, dvs.
de pågældendes personlige forhold og hidtidige vandel ikke må gøre det be-
tænkeligt at imødekomme ansøgningen. Det er endvidere et krav, at de på-
gældende har et rimeligt kendskab til våben (og våbenhandel) og har mulig-
hed for at opbevare (og forhandle) våbnene på betryggende måde, samt at
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
det i øvrigt efter en konkret vurdering må anses for ubetænkeligt at give
tilladelsen. Politiet kan fastsætte yderligere vilkår for tilladelsen.
Erhvervsdrivende, der i medfør af våbenbekendtgørelsens §§ 42 og 43 er
meddelt en generel tilladelse til at erhverve og/eller besidde skydevåben mv.
med henblik på videresalg, reparation, service mv., skal føre en såkaldt vå-
benbog, der er godkendt af politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 44.
I våbenbogen skal der gøres optegnelser over samtlige køb og salg af sky-
devåben samt over samtlige skydevåben, der er indleveret til reparation, op-
bevaring eller taget i kommission mv. Optegnelserne skal foretages på en
sådan måde, at der kan ske identifikation af de enkelte våben ved optegnelse
af type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikations-
nummer.
Desuden skal optegnelserne kunne danne grundlag for identifikation af den
erhvervsdrivendes leverandører, erhververe og de, der indgår aftale om re-
paration mv.
Våbenbøgerne opbevares af den erhvervsdrivende. Ved ophør af den pågæl-
dendes erhvervsvirksomhed, eller når tilladelse efter § 42 eller § 43 ophø-
rer, overdrages våbenbøgerne til politiet. En erhvervsdrivende skal desuden
efter politiets nærmere bestemmelse løbende indberette de oplysninger, som
er indført i våbenbogen, til politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 44, stk. 5,
og politiet har til enhver tid adgang til at kontrollere både våbenlagre og vå-
benbøger, jf. bekendtgørelsens § 44, stk. 2.
Derudover følger det af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1-3, at det er forbudt
uden tilladelse fra justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, bl.a. at
fremstille, herunder samle, skydevåben mv., dele, der er specielt konstrue-
ret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendel-
sen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, lå-
sestole, piber, rammer, slæder og tromler samt ammunition til skydevåben,
derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projekti-
ler.
2.2.2. Våbendirektiv III
I direktivets art. 1, stk. 1, nr. 9, defineres en våbenhandler som enhver fy-
sisk eller juridisk person, hvis erhvervsmæssige aktivitet helt eller delvis be-
står i enten fremstilling, handel, ombytning, udlejning, reparation, ændring
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
eller ombygning af skydevåben eller væsentlige dele heraf
eller
fremstilling,
handel, ombytning, ændring eller ombygning af ammunition.
Det følger af præambelbetragtning 5, at rent private, ikke-kommercielle ak-
tiviteter såsom manuel ladning eller genladning af ammunition fra ammuni-
tionsdele til eget brug eller ændringer af skydevåben eller væsentlige dele,
der ejes af den pågældende person, såsom ændringer af kolber eller sigte-
midler eller vedligeholdelse for at afhjælpe nedslidning af væsentlige dele,
ikke i direktivets forstand bør betragtes som aktiviteter, som det kun vil være
tilladt for en våbenhandler at foretage.
I medfør af direktivets art. 1, stk. 3, skal hver medlemsstat etablere en ord-
ning til regulering af våbenhandleres virksomhed. Sådanne ordninger skal
mindst omfatte foranstaltninger i form af registrering af våbenhandlere, der
arbejder på den pågældende medlemsstats område, godkendelse eller auto-
risation for handelsvirksomhed på den pågældende medlemsstats område,
og en kontrol af den pågældende våbenhandlers personlige og faglige inte-
gritet og af den pågældendes relevante kvalifikationer. Når der er tale om en
juridisk person, skal kontrollen vedrøre både den juridiske person og den el-
ler de fysiske personer, der leder virksomheden.
Derudover følger det af bestemmelsen, at våbenhandlere i hele deres er-
hvervsaktive periode skal føre et register, hvori ethvert skydevåben og en-
hver væsentlig del, der er omfattet af direktivet, og som de modtager eller
afgiver, opføres sammen med oplysninger, der gør det muligt, at det pågæl-
dende skydevåben eller de pågældende væsentlige dele kan identificeres og
spores, herunder navnlig type, mærke, model, kaliber og serienummer samt
navn og adresse på den person, der har leveret, og den person, der har er-
hvervet skydevåbnet mv.
Ligeledes følger det af bestemmelsen, at våbenhandlere ved virksomhedens
ophør skal overdrage det pågældende register til de kompetente nationale
myndigheder.
Medlemsstaterne skal desuden i medfør af bestemmelsen sikre, at våben-
handlere, der er etableret på deres område, indberetter transaktioner, der in-
volverer skydevåben eller væsentlige dele, til de nationale kompetente myn-
digheder uden unødig forsinkelse, at våbenhandlere har en elektronisk for-
bindelse til disse myndigheder til sådanne indberetninger, og at myndighe-
dernes dataregistreringssystemer ajourføres straks efter modtagelsen af op-
lysninger om sådanne transaktioner.
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Det følger af præambelbetragtning 10, at effektiv udveksling af oplysninger
mellem på den ene side våbenhandlere og på den anden side de nationale
kompetente myndigheder er vigtigt, for at dataregistreringssystemet kan
fungere effektivt. Våbenhandlere bør derfor give oplysninger til de natio-
nale kompetente myndigheder uden unødig forsinkelse. Med henblik herpå
bør de nationale kompetente myndigheder etablere en elektronisk forbin-
delse for våbenhandlere, som kan omfatte indgivelse af oplysningerne pr. e-
mail eller direkte gennem en database eller et andet register.
Endelig følger det af art. 1, stk. 9, i direktivet, at våbenhandlere kan afvise
enhver transaktion vedrørende erhvervelse af komplette patroner eller dele
af ammunition, som de med rimelighed anser for mistænkelig som følge af
arten eller omfanget, og at våbenhandlere skal indberette ethvert forsøg på
at gennemføre en sådan transaktion til de kompetente myndigheder. I
præambelbetragtning 19 er det uddybet, at en transaktion kan anses for
mistænkelig, hvis den f.eks. omfatter mængder, der er usædvanlige til pri-
vat brug, hvis køberen forekommer ubekendt med anvendelsen af ammuni-
tionen, eller hvis køberen insisterer på at betale kontant og samtidig er uvil-
lig til at fremlægge identifikationsbevis.
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
Våbendirektiv III præciserer den gældende definition af hvervet som våben-
handler og gør samtidig hvervet betinget af en autorisation eller godken-
delse og en kontrol af den pågældende våbenhandlers personlige og faglige
integritet og af den pågældendes relevante kvalifikationer.
Efter Justitsministeriets opfattelse opfylder de allerede gældende krav til
fremstillere og våbenhandlere i våbenlovens § 1 og våbenbekendtgørelsens
§§ 42-45 og § 48 og fremstillere af skydevåben efter våbenlovens § 1 direk-
tivets krav om godkendelse eller autorisation som våbenhandler.
Våbendirektivet stiller som noget nyt krav til registrering af våbenhandlere,
herunder fremstillere, ligesom der stilles krav om, at transaktioner, der in-
volverer skydevåben eller væsentlige dele til skydevåben i direktivets for-
stand samt forsøg på mistænkelige transaktioner af ammunition, indberettes
til myndighederne.
En gennemførelse af kravene til registrering af våbenhandlere og indberet-
ning om transaktioner kan mest hensigtsmæssigt ske ved en udvidelse af de
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
gældende regler i våbenbekendtgørelsen. Det foreslås derfor, at justitsmini-
steren bemyndiges til at fastsætte nærmere bestemmelser herom, jf. forsla-
get til våbenlovens § 4 b, stk. 2.
Det vil i den forbindelse blive fastsat, at politiet er ansvarlig for registrerin-
gen af våbenhandlere og fremstillere af skydevåben og for at modtage ind-
beretninger om transaktioner, der involverer skydevåben eller væsentlige
dele til skydevåben. Desuden vil indberetninger om mistænkelige transak-
tioner skulle foretages til politiet.
Kravene til registrering af våbenhandlere, herunder fremstillere, og indbe-
retning af transaktioner vil blive gennemført senest den 14. december 2019,
hvor forpligtelserne i direktivet træder i kraft, jf. våbendirektiv III’s art. 2,
stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
2.3. Våbenmæglere
2.3.1. Gældende ret
Efter våbenlovens § 7 b er det forbudt uden tilladelse fra justitsministeren,
eller den, ministeren bemyndiger dertil, som mellemmand at forhandle eller
arrangere transaktioner, som indebærer overførsel af de i § 6, stk. 1, nævnte
våben mv. mellem lande uden for EU. Det er endvidere forbudt at købe og
sælge disse våben mv. som led i en overførsel mellem lande uden for EU el-
ler i øvrigt arrangere en sådan overførsel som ejer af de nævnte våben.
Efter våbenlovens § 7 b, stk. 2, gælder forbuddet ikke handlinger, som fo-
retages i et andet EU-land, eller handlinger, som foretages uden for EU af
personer med fast ophold i udlandet. Det er således alene formidlingsaktivi-
teter (indgåelse af købs- og salgsaftaler samt arrangering og forhandling af
overførsler), som foretages på dansk område, eller som foretages uden for
EU af personer med fast bopæl i Danmark, som kræver dansk tilladelse.
Justitsministeren kan i henhold til lovens § 7 b, stk. 3, bestemme, at forbud-
det i stk. 1 skal gælde overførsel af våben og ammunition af enhver art. Be-
myndigelsen er ikke udnyttet.
Våbenlovens § 7 b blev indsat ved lov nr. 555 af 24. juni 2005 om ændring
af våbenloven (Folketingstidende 2004-05, tillæg A, s. 5714) med det for-
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
mål at gennemføre EU's fælles holdning af 23. juni 2003 om kontrol med
våbenmæglervirksomhed (2003/468/FUSP) samt de politiske forpligtelser,
som Danmark ved vedtagelser i FN, OSCE, og Wassenaar Arrangementet
har påtaget sig til at indføre kontrol med våbenformidling.
2.3.2. Våbendirektiv III
I medfør af direktivets art. 1, stk. 1, nr. 9, er en våbenmægler enhver anden
fysisk eller juridisk person end en våbenhandler, hvis erhvervsmæssige ak-
tivitet helt eller delvis består i enten forhandling eller tilrettelæggelse af
transaktioner med henblik på køb, salg eller levering af skydevåben, væ-
sentlige dele heraf eller ammunition
eller
tilrettelæggelse af overførsel af
skydevåben, væsentlige dele eller ammunition inden for en medlemsstat,
mellem to medlemsstater, fra en medlemsstat til et tredjeland eller fra et
tredjeland til en medlemsstat.
Det følger af direktivets art. 1, stk. 3, at hver medlemsstat – i lighed med
kravene vedrørende våbenhandlere som gennemgået under pkt. 2.2.2 – skal
etablere en ordning til regulering af våbenmægleres virksomhed, herunder
registrering af våbenmæglere, der arbejder på den pågældende medlemsstats
område, godkendelse eller autorisation, og en kontrol af den pågældende vå-
benmæglers personlige og faglige integritet og af den pågældendes rele-
vante kvalifikationer. Når der er tale om en juridisk person, skal kontrollen
på samme vis vedrøre både den juridiske person og den eller de fysiske per-
soner, der leder virksomheden.
Derudover skal våbenmæglere i medfør af bestemmelsen – som det også er
tilfældet med våbenhandlere – i hele deres erhvervsaktive periode føre et re-
gister, hvori ethvert skydevåben og enhver væsentlig del heraf, der er om-
fattet af direktivet, og som de modtager eller afgiver, opføres sammen med
oplysninger, der gør det muligt, at det pågældende skydevåben eller de på-
gældende væsentlige dele kan identificeres og spores, herunder navnlig
type, mærke, model, kaliber og serienummer samt navn og adresse på den
person, der har leveret, og den person, der har erhvervet skydevåbnet mv.
Ved virksomhedens ophør skal våbenmægleren efter bestemmelsen over-
drage det pågældende register til de kompetente nationale myndigheder.
Desuden skal også våbenmæglere indberette transaktioner, der involverer
skydevåben eller væsentlige dele, til de nationale kompetente myndigheder
uden unødig forsinkelse på samme vis som våbenhandlere, jf. pkt. 2.2.2.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Det følger af præambelbetragtning 4, at våbenmæglere også bør være om-
fattet af forpligtelserne for våbenhandlere, der er relevante for våbenmæg-
leres aktiviteter, for så vidt som de er i stand til at opfylde de pågældende
forpligtelser, og i det omfang disse ikke opfyldes af en våbenhandler for så
vidt angår samme underliggende transaktion.
Endelig følger det af art. 1, stk. 9, i direktivet, at våbenmæglere kan afvise
enhver transaktion vedrørende erhvervelse af komplette patroner eller dele
af ammunition, som de med rimelighed anser for mistænkelig som følge af
arten eller omfanget, og skal indberette ethvert forsøg på at gennemføre en
sådan transaktion til de kompetente myndigheder. I præambelbetragtning 19
er det uddybet, at en transaktion kan anses for mistænkelig, hvis den f.eks.
omfatter mængder, der er usædvanlige til privat brug, hvis køberen fore-
kommer ubekendt med anvendelsen af ammunitionen, eller hvis køberen in-
sisterer på at betale kontant og samtidig er uvillig til at fremlægge identifi-
kationsbevis.
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
Våbendirektiv III præciserer den gældende definition af hvervet som våben-
mægler og gør samtidig hvervet betinget af en autorisation eller godken-
delse samt kontrol af den pågældende våbenmæglers personlige og faglige
integritet og af den pågældendes relevante kvalifikationer.
Våbenmæglervirksomhed kan i medfør af våbendirektiv III finde sted inden
for en medlemsstat, mellem to medlemsstater, fra en medlemsstat til et tred-
jeland eller fra et tredjeland til en medlemsstat.
Direktivet stiller krav om, at der skal ske en registrering af våbenmæglere,
ligesom der stilles krav om, at våbenmæglere indberetter transaktioner, der
involverer skydevåben eller væsentlige dele til skydevåben i direktivets for-
stand uden unødig forsinkelse samt forsøg på mistænkelige transaktioner af
ammunition, hvis ikke der sker indberetning vedrørende transaktionerne ved
en våbenhandler.
En gennemførelse af kravene til godkendelse og registrering af våbenmæg-
lere samt indberetning om transaktioner kan mest hensigtsmæssigt ske ved
udstedelse af regler herom i våbenbekendtgørelsen.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Det foreslås derfor at indsætte en ny bestemmelse i våbenloven, som be-
myndiger justitsministeren til at fastsætte nærmere bestemmelser om mæg-
lervirksomhed samt om indberetning af transaktioner, jf. forslaget til våben-
lovens § 4 b, stk. 3.
Justitsministeriet vil i den forbindelse indføre krav til godkendelse eller au-
torisation som våbenmægler i lighed med de gældende regler for våben-
handlere, jf. våbenbekendtgørelsens §§ 42-45 og § 48.
Det vil blive fastsat, at politiet er ansvarlig for registreringen af våbenmæg-
lere og for at modtage indberetninger om transaktioner, der involverer sky-
devåben eller væsentlige dele til skydevåben. Desuden vil indberetninger
om mistænkelige transaktioner skulle foretages til politiet.
Kravene til registrering af våbenmæglere og indberetning af transaktioner
vil blive gennemført senest den 14. december 2019, hvor forpligtelserne i
direktivet træder i kraft, jf. våbendirektiv III’s art. 2, stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
2.4. Gyldighedstid for meddelte våbentilladelser
2.4.1. Gældende ret
Tilladelser til skydevåben meddeles som udgangspunkt for 5 år, jf. våben-
lovens § 6 d, stk. 1. Dog er gyldighedstiden for pistoler kun 2 år.
Det følger af våbenlovens § 6 d, stk. 2, at tilladelser til våbensamlere og til
riflede jagtvåben til jægere udstedes med en gyldighedstid på 10 år. Tilsva-
rende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvå-
ben.
Signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben er omfattet af våben-
lovens kontrolordning, jf. § 1, stk. 1, nr. 8. Efter våbencirkulærets § 6 gives
tilladelse til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben kun i særlige
tilfælde, f.eks. til personer, der godtgør at have brug for våbnet til nødsig-
nalafgivelse, hundetræning, sportsarrangementer, salutering mv.
Efter våbenbekendtgørelsens § 48 kan våbentilladelse, samtykke til våben-
påtegning og jagttegn samt andre tilladelser eller godkendelser efter våben-
loven og våbenbekendtgørelsen kun gives til personer, om hvis personlige
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
forhold og hidtidige vandel, der ikke foreligger oplysninger, som gør det be-
tænkeligt at imødekomme ansøgningen.
Derudover kan tilladelser og samtykker efter våbenloven eller efter bestem-
melser, der er udfærdiget i medfør af loven, til enhver tid tilbagekaldes, jf.
våbenlovens § 2 f.
2.4.2. Våbendirektiv III
Efter våbendirektivets art. 1, stk. 7, litra a, skal tilladelser til at besidde et
skydevåben tages op til regelmæssig revision med højst fem års mellemrum.
En tilladelse kan fornys eller forlænges, hvis de betingelser, tilladelsen blev
udstedt på baggrund af, stadig er opfyldt.
2.4.3. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
For at sikre, at våbenlovgivningens angivelse af tilladelsers gyldighed for-
tolkes i overensstemmelse med våbendirektivets krav om regelmæssig revi-
sion med højst fem års mellemrum, foreslås det, at tilladelser til våbensam-
lere og til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben, som tidligere
havde en gyldighedstid på 10 år, fremover meddeles med en gyldighedspe-
riode på fem år.
Der lægges ikke op til at ændre gyldighedstiden for tilladelser til riflede jagt-
våben, som derfor fortsat vil være 10 år. Der lægges i den forbindelse vægt
på, at det er en forudsætning for at få tilladelse til et riflet jagtvåben, at an-
søgeren har et gyldigt jagttegn. Et jagttegn kan kun udstedes med samtykke
fra politiet, og samtykket fra politiet skal fornys årligt.
Det er således Justitsministeriets vurdering, at kravet om, at tilladelser til at
besidde et skydevåben skal tages op til regelmæssig revision med højst fem
års mellemrum særligt for så vidt angår riflede jagtvåben er opfyldt i med-
før af de gældende regler og praksis. Der lægges i den forbindelse særligt
vægt på, at politiet årligt skal meddele samtykke til fornyelse af jagttegn.
Våbentilladelse til pistoler vil fortsat blive meddelt for en periode på to år.
Det bemærkes i den forbindelse, at at pistoler i våbenlovgivningen betegnes
som særligt farlige skydevåben, som der kun under ganske særlige omstæn-
digheder kan meddeles tilladelse til, hvorfor der af sikkerhedsmæssige og
politifaglige årsager ikke lægges op til en ændring heraf.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget vil medføre udgifter til systemmæssige ændringer af Politiets
Våbenregister, således at der blandt andet kan ske registrering af de nye op-
lysninger, som følger af de nye mærkningskrav, samt indberetninger af
transaktioner. Udgifterne afholdes inden for politiets eksisterende ramme.
Lovforslaget vil desuden indebære et øget ressourceforbrug i politiet til
blandt andet registrering af våbenhandlere og -mæglere samt administratio-
nen af indberetninger om transaktioner. Udgifterne hertil afholdes inden for
politiets eksisterende ramme.
Kravene til registrering og indberetning om transaktioner træder først i kraft
den 14. december 2019.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt at have økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslagets krav til mærkning og
registrering vil medføre visse begrænsede økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Der stilles allerede i dag i våbenlovgivningen krav om, at skydevåben skal
mærkes. De nye krav til mærkning af væsentlige dele til skydevåben i di-
rektivets forstand, jf. lovforslagets pkt. 2-3., vil kunne medføre visse be-
grænsede økonomiske og administrative konsekvenser for producenter og
importører af skydevåben og væsentlige dele til skydevåben.
Efter Rigspolitiets oplysninger er der ca. 300 våbenhandlere i Danmark. Po-
pulationen omfatter også enkelte erhvervsdrivende, som er meddelt tilla-
delse til at fremstille skydevåben (producenter).
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Det er vanskeligt at vurdere de præcise økonomiske konsekvenser, som af-
hænger af den enkelte virksomheds størrelse, og hvordan den enkelte virk-
somhed indretter sine forretningsgange.
Samlet set er det dog Justitsministeriets vurdering, at de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser er af begrænset omfang, herunder set i forhold til antallet
af berørte virksomheder.
Det bemærkes, at lovforslagets bemyndigelse til justitsministeren til at fast-
sætte bestemmelser om indberetning om transaktioner, hvor virksomhe-
derne udover at skulle indføre oplysningerne i våbenbogen også uden unø-
digt ophold skal indberette oplysningerne til politiet, forventes at medføre
begrænsede administrative omkostninger for våbenhandlere og evt. våben-
mæglere.
Våbenhandlere skal allerede i dag føre en våbenbog, hvor oplysninger om
transaktioner skal indføres. Denne forpligtelse vil fremover gælde for væ-
sentlige dele til skydevåben i direktivets forstand. Samlet set er det Justits-
ministeriets vurdering, at tidsforbruget til denne opgave vil være af begræn-
set omfang, idet der anslås 5-10 minutters yderligere registreringstid per uge
for den enkelte virksomhed.
Det forventede tidsforbrug til indberetning af oplysninger vedrørende
transaktioner, som f.eks. kan foregå per e-mail, vurderes i vidt omfang at
være begrænsede, og indberetningsforpligtelsen vurderes således samlet
ikke at overstige 5 minutter på daglig basis for den enkelte virksomhed.
Samlet set forventes lovforslaget således at påføre erhvervet og de enkelte
virksomheder visse begrænsede økonomiske og administrative konsekven-
ser. Lovforslaget skønnes ikke herudover at have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser [af betydning] for erhvervslivet mv.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lovfor-
slaget i præhøring.
TER vurderer samlet set, at lovforslaget vil medføre administrative konse-
kvenser for erhvervslivet for under 4 mio. kr. årligt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Lovforslaget kan medføre udgifter til systemmæssige ændringer af Skytte-
foreningernes Våbenregister, således at der blandt andet kan ske registre-
ring af de oplysninger, som følger af de nye mærkningskrav.
Desuden vil lovforslaget kunne medføre øget administration i forhold til lø-
bende opdatering af Skytteforeningernes våbenregister, som administreres
af DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund.
Kravene til registrering træder først i kraft den 14. december 2019.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2017/853 af 17. maj 2017 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF
om erhvervelse og besiddelse af våben.
Direktivet skal gennemføres i dansk ret senest den 14. september 2018. Di-
rektivets art. 4, stk. 3 og 4, om registrering af erhvervsdrivende og våben-
mæglere samt registrering af oplysninger i dataregistreringssystemerne skal
være gennemført senest den 14. december 2019, jf. direktivets art. 2, stk. 2.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar 2018 til den 20. fe-
bruar 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juri-
disk Institut, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, DI, Dansk Land- og Strandjagt,
Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte Union, Danske Advokater, Danske
Regioner, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen af Fængselsinspek-
tører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Offentlige Anklagere, For-
eningen af Statsadvokater, Friluftsrådet, Fængselsforbundet, HK Lands-
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
1848773_0024.png
klubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK
Landsklubben Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerfor-
eningen i Danmark, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Nordisk Våbenforum, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Samtlige byret-
ter , Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten , Vestre
Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aalborg Universitet,
Juridisk Institut, og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Lovforslaget vil med-
føre udgifter til sy-
stemmæssige ændrin-
ger af Politiets Våben-
register, således at der
blandt andet kan ske
registrering af de nye
oplysninger, som føl-
ger af de nye mærk-
ningskrav samt indbe-
retninger af transak-
tioner. Udgifterne af-
holdes inden for poli-
tiets
eksisterende
ramme.
Lovforslaget indebæ-
rer et øget ressource-
forbrug i politiet til
blandt andet registre-
ring af våbenhandlere
og -mæglere samt ad-
ministrationen af ind-
beretninger
om
transaktioner. Udgif-
terne hertil afholdes
24
Ingen
Administrative kon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
1848773_0025.png
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
inden for politiets ek-
sisterende ramme.
Ingen af betydning
Ingen af betydning
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige kon- Ingen
sekvenser
Lovforslaget
kan
medføre udgifter til
systemmæssige æn-
dringer af Skyttefore-
ningernes Våbenregi-
ster, således at der
blandt andet kan ske
registrering af de op-
lysninger, som følger
af de nye mærknings-
krav. Desuden vil lov-
forslaget kunne med-
føre øget administra-
tion i forhold til lø-
bende opdatering af
Skytteforeningernes
våbenregister.
Ingen
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parla-
ten
mentets og Rådets direktiv (EU) 2017/853 af 17.
maj 2017 om ændring af Rådets direktiv
91/477/EØF som ændret ved Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21. maj
2008 om erhvervelse og besiddelse af våben, EU-
Tidende 2017 nr. L 137, side 22.
Overimplementering
Ja
Nej
af EU-retlige mini-
mumsforpligtigelser
X
(sæt X)
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der indsættes en fodnote til lovens titel for at angive, at loven gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/853 af 17. maj
2017 om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21. maj 2008 om erhvervelse
og besiddelse af våben, EU-Tidende 2017 nr. L 137, side 22.
Til nr. 2
Forslagets
§ 1, nr. 2,
medfører en ændring af våbenlovens § 3 a, stk. 1, så-
ledes at der gives mulighed for, at mærkningen af skydevåben mv. enten kan
angive fabrikantens navn
eller
mærke. Desuden stilles der krav om, at
mærkningen skal omfatte model, hvis det er muligt, og at mærket skal pla-
ceres på våbnets ramme eller låsestol i overensstemmelse med direktivet.
Kravet gælder således ikke i tilfælde, hvor det f.eks. på grund af våbende-
lens størrelse ikke er fysisk muligt at angive model i forbindelse med mærk-
ningen.
Ændringen af mærkets placering til våbnets ramme eller låsestol skal ses i
sammenhæng med, at dele til skydevåben, som i våbendirektiv III’s forstand
vurderes som væsentlige, også skal mærkes jf. ændringen i § 1, nr. 3. Der-
for vil skydevåbenets løb eller pibe i overensstemmelse med de gældende
regler fortsat skulle mærkes, men mærkningsforpligtelsen følger nu af den
foreslåede bestemmelse i våbenlovens § 3 a, stk. 2.
Mærkningsforpligtelsen vil alene omfatte skydevåben mv., der er omfattet
af våbenlovens kontrolordning, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 1. Våben, der er
undtaget kontrolordningen, jf. våbenlovens § 1, stk. 2 (luft- og fjederbøsser,
kulsyredrevne hardball- og paintballvåben, slagterapparater mv.), og lovens
§ 1, stk. 3, jf. våbenbekendtgørelsens § 1 (visse våben fremstillet før 1870),
er således ikke omfattet af mærkningskravet.
Kravene til mærkning vil alene gælde skydevåben mv., der fremstilles eller
importeres fra lande uden for EU efter lovens ikrafttræden.
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Skydevåben mv., der fremstilles eller importeres inden denne dato, vil fort-
sat være omfattet af de mærkningskrav, der følger af de hidtil gældende reg-
ler.
Der lægges ikke op til at ændre mærkningskravene til skydevåben mv. af hi-
storisk betydning, der fortsat vil være omfattet af de generelle mærknings-
regler.
Efter retsplejelovens og straffelovens bestemmelser om beslaglæggelse og
konfiskation er der mulighed for at beslaglægge og konfiskere skydevåben
mv., som har været genstand for en ulovlig handling eller frygtes anvendt
hertil. Bestemmelserne herom vil også finde anvendelse på forhold omfat-
tet af de foreslåede ændringer af våbenlovens § 3 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger og de særlige bemærkninger til § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Våbendirektiv III forpligter medlemsstaterne til at indføre et krav om mærk-
ning af væsentlige dele til skydevåben i direktivets forstand.
I overensstemmelse med direktivet foreslås det derfor i
§ 1, nr. 3,
at ind-
sætte en ny bestemmelse (§ 3 a, stk. 2) om mærkning af væsentlige dele til
skydevåben i direktivets forstand, hvorefter disse dele skal mærkes. Det be-
tyder, at et skydevåbens løb, ramme, låsestol, slæde, tromle, bundstykke el-
ler lås fremover vil skulle mærkes med et unikt mærke, der angiver fabri-
kantens navn eller mærke, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår, se-
rienummer og, hvis det er muligt, model.
Hvis en del er for lille til at blive mærket i overensstemmelse hermed, skal
den i stedet mærkes med et serienummer eller en alfanumerisk kode eller
digital kode.
Mærkningsforpligtelsen vil alene omfatte dele til skydevåben mv., som er
omfattet af våbenlovens kontrolordning, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 1. Dele til
våben, der er undtaget kontrolordningen, jf. våbenlovens § 1, stk. 2 (luft- og
fjederbøsser, kulsyredrevne hardball- og paintballvåben, slagterapparater
mv.), og lovens § 1, stk. 3, jf. våbenbekendtgørelsens § 1 (visse våben frem-
stillet før 1870), er således ikke omfattet af mærkningskravet.
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Kravene til mærkning vil desuden alene gælde dele til skydevåben mv., der
fremstilles efter lovens ikrafttræden.
Dele til skydevåben, som efter ordlyden er omfattet af bestemmelsen i § 3
a, stk. 2, men som er fremstillet inden lovens ikrafttræden, vil derfor være
omfattet af de hidtil gældende regler.
Efter retsplejelovens og straffelovens bestemmelser om beslaglæggelse og
konfiskation er der mulighed for at beslaglægge og konfiskere skydevåben
mv., som har været genstand for en ulovlig handling eller frygtes anvendt
hertil. Bestemmelserne herom vil også finde anvendelse på forhold omfat-
tet af den foreslåede ændring.
Mærkningskrav for væsentlige dele til skydevåben i direktivets forstand vil
– ligesom kravet til mærkning af skydevåben – være omfattet af våben-
lovens § 10, hvorfor overtrædelse heraf straffes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år, ligesom
der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reg-
lerne i straffelovens 5. kapitel.
Derudover indebærer lovforslaget ikke ændring af forbuddet i våbenlovens
§ 3 b eller reglerne om straf og konfiskation mv. i medfør af bestemmelsen,
jf. nærmere herom pkt. 6.-7. i bemærkningerne til lov nr. 538 af 26. maj
2010.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås i
§ 1, nr. 4,
at der stilles krav til mærkning af væsentlige dele
til skydevåben i direktivets forstand, der indføres til Danmark fra et land
uden for EU. Skydevåben mv. med sådan oprindelse vil således – ud over
det mærke der kræves efter den foreslåede § 3 a, stk. 2 – tillige skulle mær-
kes med importland og importår.
Hvis en sådan genstand ved indførslen fra et land uden for EU ikke allerede
er behørigt mærket, vil det påhvile importøren at sikre, at der ved indførs-
len sker mærkning som påkrævet. Mærkningsforpligtelsen vil ikke gælde
midlertidig indførsel, herunder transit.
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Kravene til mærkning vil alene gælde væsentlige dele til skydevåben i di-
rektivets forstand, der indføres fra et land uden for EU efter lovens ikraft-
træden.
Disse dele til skydevåben, der importeres fra et land uden for EU inden
denne dato, vil derfor være omfattet af de mærkningskrav, der følger af de
hidtil gældende regler.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Forslagets
§ 1, nr. 5,
indebærer, at væsentlige dele til skydevåben i direkti-
vets forstand, som overgår fra statslig ejendom til permanent civil brug, også
omfattes af mærkningsforpligtelserne.
Kravene til mærkning vil alene gælde væsentlige dele til skydevåben i di-
rektivets forstand, der overføres fra statslige lagre med henblik på perma-
nent civil brug efter lovens ikrafttræden.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
I medfør af våbenlovens § 3 a, stk. 3, skal skydevåben mv., der overgår fra
statslig ejendom til permanent civil brug, forsynes med et mærke, der angi-
ver det land, der foretager overdragelsen. Mærkningen skal forestås af den
myndighed, der overdrager våbnet.
Våbendirektiv III forpligter medlemsstaterne til at indføre et krav om, at
skydevåben eller væsentlige dele heraf, der overføres fra deres statslige
lagre med henblik på permanent civil brug påsættes en unik mærkning, der
gør det muligt at identificere den overførende enhed.
Det foreslås derfor i
§ 1, nr. 6,
at det tilføjes i § 3 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
at mærkningen – ud over det land, der foretager overdragelsen – ligeledes
skal gøre det muligt at identificere den myndighed, der foretager overdra-
gelsen.
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Kravene til mærkning vil alene gælde skydevåben og væsentlige dele til sky-
devåben i direktivets forstand, der overføres fra statslige lagre med henblik
på permanent civil brug efter lovens ikrafttræden.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring i §
1, nr. 7,
er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 3, og indebærer, at bemyndigelsesbestemmelserne i stk. 5-7, der bliver
stk. 6-8, også finder anvendelse på den nye foreslåede bestemmelse, jf. § 1,
nr. 3.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Våbendirektiv III stiller som noget nyt krav om, at der skal ske en registre-
ring af våbenhandlere, ligesom der stilles krav om, at våbenhandlere indbe-
retter transaktioner, der involverer skydevåben eller væsentlige dele uden
unødig forsinkelse, samt forsøg på transaktioner af ammunition, som fore-
kommer mistænkelige.
Der lægges op til, at kravene til registrering af våbenhandlere og indberet-
ning om transaktioner vil blive gennemført ved udstedelse af administrative
forskrifter herom.
Det foreslås derfor i
§ 1, nr. 8,
at justitsministeren bemyndiges til at fast-
sætte bestemmelser om vilkår for godkendelse og registrering af erhvervs-
drivende (våbenhandlere).
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i våbenbekendtgørelsen. Der vil i den
forbindelse blive fastsat regler om den praktiske fremgangsmåde for regi-
strering og indberetning af transaktioner.
Desuden vil der fremadrettet ske registrering af våbenproducenter, ligesom
det vil blive fastsat som vilkår for tilladelsen, at der sker registrering, samt
der skal ske indberetning på samme vis som for erhvervsdrivende med en
forhandlertilladelse.
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Kravene til registrering af våbenhandlere og indberetning om transaktioner
træder først i kraft den 14. december 2019, jf. våbendirektiv III’s art. 2, stk.
2.
Justitsministeriet vil derfor inden 14. december 2019 gennemføre disse for-
pligtelser ved udstedelse af administrative forskrifter herom.
Som anført under pkt. 2.2.2. medfører direktivet ikke, at rent private, ikke-
kommercielle aktiviteter såsom manuel ladning eller genladning af ammu-
nition fra ammunitionsdele til eget brug eller ændringer af skydevåben eller
væsentlige dele heraf, der ejes af den pågældende person, såsom ændringer
af kolber eller sigtemidler eller vedligeholdelse for at afhjælpe nedslidning
af væsentlige dele skal omfattes af kravene til våbenhandlere.
Derfor vil det fortsat være muligt som privatperson at blive meddelt en til-
ladelse til genladning af ammunition uden at blive omfattet af registrerings-
og indberetningsreglerne.
Desuden vil det også fortsat være muligt, at et skydevåbens pibe- eller låse-
dele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder af-
tagelige magasiner til skydevåben, jf. våbenlovens § 2, stk. 3.
Der henvises til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Våbendirektiv III stiller som noget nyt krav om, at våbenmæglerhvervet be-
tinges af en autorisation eller godkendelse og en kontrol af den pågældende
våbenmæglers personlige og faglige integritet og af den pågældendes rele-
vante kvalifikationer, ligesom der stilles krav om, at der skal ske en regi-
strering af våbenmæglere.
Desuden stilles der også krav om, at våbenmæglere indberetter transaktio-
ner, der involverer skydevåben eller væsentlige dele uden unødig forsin-
kelse, hvis ikke der sker indberetning vedrørende transaktionerne ved en vå-
benhandler. Forsøg på transaktioner af ammunition, som forekommer
mistænkelige, skal desuden indberettes til myndighederne.
Det foreslås derfor i
§ 1, nr. 9,
at justitsministeren bemyndiges til at fast-
sætte bestemmelser om godkendelse og registrering af våbenmæglere i re-
lation til mæglervirksomhed vedrørende skydevåben, ammunition mv. Be-
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
myndigelsen vil blive udmøntet i våbenbekendtgørelsen. Det vil i den for-
bindelse blive fastsat som en betingelse for registrering og godkendelse, at
der foretages indberetning af transaktioner.
Det er derudover hensigten at fastsætte regler om den praktiske fremgangs-
måde for registrering og godkendelse af våbenmæglere. Det vil blive fast-
sat, at det er politiet, som skal forestå registreringen af våbenmæglere og
desuden modtage indberetninger om transaktioner, der involverer skydevå-
ben eller væsentlige dele til skydevåben samt forsøg på transaktioner vedr.
ammunition mv., som forekommer mistænkelige.
Kravene til registrering af våbenmæglere og indberetning af transaktioner
træder først i kraft den 14. december 2019, jf. våbendirektiv III’s art. 2, stk.
2.
Justitsministeriet vil derfor inden 14. december 2019 fastsætte de admini-
strative retningslinjer med henblik på gennemførelse af disse forpligtelser.
Der henvises til punkt 2.3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens § 6 d, stk. 2, meddeles tilla-
delser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere med en gyldigheds-
tid på 10 år. Tilsvarende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede
gas- og signalvåben.
Våbendirektiv III stiller krav om, at tilladelser til skydevåben mv. omfattet
af direktivet fremadrettet skal tages op til regelmæssig revision med højst
fem års mellemrum.
Det foreslås i
§ 1, nr. 10,
at det fremover kun er tilladelser til riflede jagtvå-
ben til jægere, som udstedes med en gyldighedstid på 10 år.
Det vil medføre, at tilladelser til våbensamlere og tilladelser til signalvåben
og kombinerede gas- og signalvåben fremadrettet vil blive meddelt for en
periode på fem år.
Der tilsigtes i øvrigt ingen ændring af bestemmelsens anvendelsesområde.
32
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Generelt meddeler politiet i medfør af våbenbekendtgørelsens § 48 afslag
på en ansøgning om våbentilladelse, herunder tilladelse til riflede jagtvåben
og samtykke til jagttegn, hvis politiet finder det betænkeligt, at en ansøger
til en våbentilladelse har adgang til våben, og der kan være en begrundet mi-
stanke om, at våben vil kunne blive misbrugt.
Ved denne afgørelse undersøger politiet, hvorvidt den pågældende eksem-
pelvis er straffet for personfarlig kriminalitet, besiddelse af euforiserende
stoffer eller overtrædelse af våbenloven, ligesom det tillige vil indgå i vur-
deringen, hvis politiet er bekendt med, at den pågældende færdes i eksem-
pelvis bandemiljøer. På baggrund af en konkret vurdering i medfør af disse
oplysninger, vil politiet herefter træffe afgørelse om, hvorvidt våbenbesid-
delse findes betænkeligt.
Det er en forudsætning for at få en tilladelse til riflede jagtvåben, at ansøger
har et gyldigt jagttegn.
Et jagttegn kan kun udstedes med samtykke fra politiet og skal fornys årligt.
Dette indebærer, at politiet årligt undersøger, om ansøgeren opfylder kravet
i våbenbekendtgørelsens § 48. Opfylder ansøgeren ikke betingelsen i våben-
bekendtgørelsens § 48, meddeles der afslag på samtykke til jagttegn, og til-
ladelser i medfør af våbenlovgivningen vil blive tilbagekaldt, jf. våben-
lovens § 2 f.
Personer, som ikke fornyer deres jagttegn, underrettes af politiet om, at for-
holdet vedrørende den manglende fornyelse af jagttegnet skal bringes i or-
den straks, idet der samtidig gøres opmærksom på, at vedkommende er i
ulovlig besiddelse af våben for så vidt angår riflede jagtvåben.
Der henvises til pkt. 2.4.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 14. september 2018, hvor våbendi-
rektiv III senest skal være gennemført, jf. direktivets art. 2, stk. 1.
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Det følger af direktivets art. 2, stk. 2, at bl.a. reglerne vedr. registrering af
våbenhandlere og våbenmæglere samt indberetningsforpligtelserne, jf. pkt.
pkt. 2.2.3. og 2.3.3., først træder i kraft den 14. december 2019.
De administrative forskrifter udstedt i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 8 og
9,
vil derfor først træde i kraft den 14. december 2019.
Til § 3
Til nr. 1
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af bestemmelsen, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
34
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af
22. november 2012, som ændret se-
nest ved lov nr. xx af xx. xx 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
Som fodnote til lovens titel ind-
sættes:
»Loven gennemfører dele af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv (EU) 2017/853 af 17. maj 2017
om ændring af Rådets direktiv
91/477/EØF som ændret ved Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2008/51/EF af 21. maj 2008 om
erhvervelse og besiddelse af våben,
EU-Tidende 2017 nr. L 137, side
22.«
§ 3 a.
Skydevåben og genstande
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i
forbindelse med fremstillingen af
våbnet m.v. forsynes med et unikt
mærke, der angiver fabrikantens
navn, fremstillingsland eller -sted,
fremstillingsår og serienummer, el-
ler et andet unikt brugervenligt
mærke med en numerisk eller alfa-
numerisk kode til identifikation af
fremstillingslandet. Mærket skal
2. § 3 a, stk. 1, affattes således:
»§ 3 a Skydevåben og genstande
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i
forbindelse med fremstillingen af
våbnet mv. forsynes med et unikt
mærke, der angiver fabrikantens
navn eller mærke, fremstillingsland
eller -sted, fremstillingsår, serie-
nummer og, hvis det er muligt, mo-
del. Mærket skal placeres på våb-
nets ramme eller låsestol. «
35
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
placeres på våbnets låsemekanisme
og på våbnets løb eller pibe.
Stk. 2.
3. I§ 3 a indsættes som nyt stk. 2:
» Et skydevåbens løb eller pibe,
ramme, låsestol, slæde, tromle,
bundstykke og lås skal i forbindelse
med fremstillingen forsynes med et
unikt mærke, der angiver fabrikan-
tens navn eller mærke, fremstilling-
sland eller -sted, fremstillingsår, se-
rienummer og, hvis det er muligt,
model. Hvis delen er for lille til at
blive mærket i overensstemmelse
hermed, skal den mærkes med et se-
rienummer eller en alfanumerisk el-
ler digital kode. «
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8
4. To steder i § 3 a, stk. 2, der bli-
ver stk. 3, ændres »stk. 1,« til »stk.
1 og 2,«.
5. I § 3 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1,« til »stk. 1 og 2,«.
Stk. 3.
Stk. 3. Skydevåben og gen-
6. I § 3 a, stk. 3, der bliver stk. 4,
stande omfattet af stk. 1, der over-
indsættes efter »land«: »og den
går fra statslig ejendom til perma-
myndighed«.
nent civil brug, skal endvidere for-
synes med et mærke, der angiver
det land, der foretager overdragel-
sen. Mærkningen skal forestås af
den myndighed, der overdrager
våbnet m.v
Stk. 4…
Stk. 5-7….
7. I § 3 a, stk. 5-7, der bliver stk. 6-
8, ændres »stk. 1-4« til »stk. 1-5«.
36
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
§ 4 b.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fast-
8.
I
§ 4 b, stk. 2,
indsættes efter »stk.
sætte bestemmelser om vilkår og 1«: »og om registrering af de er-
betingelser for udstedelse og an- hvervsdrivende«.
vendelse af tilladelser efter stk. 1
9.
I
§ 4 b
indsættes som nyt stk. 3:
»Stk.
3.
Justitsministeren kan fast-
sætte bestemmelser om vilkår for
godkendelse og registrering af vå-
benmæglere.«.
§ 6 d.
Stk. 2.
Tilladelser til våbensamlere
og til riflede jagtvåben til jægere
udstedes dog med en gyldighedstid
på 10 år. Tilsvarende gælder tilla-
delser til signalvåben og kombine-
rede gas- og signalvåben
Stk. 3-4...
10.
§ 6 d, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Tilladelser til riflede jagtvå-
ben til jægere udstedes med en gyl-
dighedstid på 10 år.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 14.
september 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
37
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 150: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
Bilag 2
Våbendirektiv III (optrykkes som bilag til lovforslag)
38