Krav til ændringer af fejlagtigt førte bobehandlinger i skifteretterne
:
Efter flere års erfaringer med fejl/lovbrud i bobehandlinger i visse Skifteretter, er vi en stadig
stigende gruppe arvinger, der kræver at forholdene bliver undersøgt grundigt i skifteretterne.
Åsagen er, at ikke alle de tilknyttede bobestyrere lever op til de bestemmelser, der er i de
eksisterende love. Det har vi bevist med alle de sager Justitsinisteriet har fået fra os igennem nogle
år. Det er tydeligt, at visse bobestyrer benytter sig af, at skifteretterne ser i gennem fingre med de
fejl/lovbrud der begåes, bla. Fordi nogle bobestyrer har været ansat i skifteretterne.
Vi foreslår derfor, at følgende love/bestemmelser bliver ændret, så misbrug ikke kan finde sted i
fremtiden.
1. Vi ønsker en seriøs undersøgelse af, hvormange klager man har fået fra arvinger, som har
oplevet ureglementeret bobehandling i 20 år, siden loven blev vedtaget i 1997.
2. Desuden kræver vi, at der fremlægges nøje regnskab for timetal, og præcist hvad timerne er
brugt på. Det må kræves at der fremsendes en faktura inden beløbet fratrækkes arven. Dette
har vi erfaret ikke altid sker, selvom det er en bestemmelse i loven.
3. Desuden må det fastholdes, at de timer en bobestyrer bruger på at svare på klager fra
arvingerne til skifteretterne, ikke må medreges i det endelig regnskab for salæret, og derfor
ikke tages betaling for. Dette har vi bevis for sker. (Loven siger, at man ikke må tage
betaling for besværelse til skifteretten.)
4. At arvingerne fremover skal fritages fra bevisbyrden i en eventuel strid med bobestyrer.
I alle andre sammenhænge er det myndighederne, der har bevisbyrden overfor en ”mis-
tænkt”, hvorfor gælder det ikke i arvesager? Arvinger er ikke skyldige i noget som helst.
Men behandles desværre ofte som kriminelle.
5. Udgifter til en evt. stævning eller ny retssag, hvis arvingerne ikke indenfor de afsatte to år
har fået medhold, trods gentagne klager til skifteretten over bobestyrer. Udgiften skal ikke
dækkes af arvingerne, som på den måde kommer til at betale dobbelt. Desuden er der mange
arvinger der opgiver det hele, hvilket både er urimeligt overfor dem, men også en alt for
nem måde for en bobestyrer at slippe for videre tiltale.
6. Boets værdier skal fremover ikke overgå i bobestyrers navn, da der er for stor en risiko
for, at boets værdier omgås lemfældigt.
Vi har adskillige eksempler på, at bobestyrer ikke har den fornødne moral til at administrere
boer med anseelige værdier.
7. Vi kræver at retsassorer og dommere begrunder deres kendelser, når de gentagne gange afvi-
ser arvingernes ellers velunderbyggede klager til skifteretterne over bobestyreren..
Det er konstateret af jurister, at kendelserne ofte er afskrivning af tidligere kendelser.
8. At autorisation af bobestyrer skal skærpes, så de ikke er inhabile fra bobehandlingens
begyndelse.
Man må bla. ikke have haft ansættelse i samme skifteret som retsassessor, da bobestyrer så kan
risikere at få sine tidligere kolleger som ”dommere” i mulige klager fra arvingerne over
bobehandlingen.
Vi har belæg for at sige, at det kan påvirke kendelserne betydeligt til bobestyrers for-
del.
Disse er blot nogle af de forslag vi har til ændring af de nuværende bobestyrerlove fra 1997, som
måske er udtænkt i den bedste mening, men som alligevel ikke er god nok, da den kan misbruges.
Loven bør være udformet så den beskytter borgerne, og ikke sådan, at bobestyrere kan udnytte den.