Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1839312_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2017-730-0101
609576
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Øget beskyttelse af vidner)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 28 b, stk. 3,
ændres »kan endvidere« til »skal«.
2.
I
§ 174, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »forsvarligt«: », herunder hvis sær-
lige hensyn til vidnet taler derfor«.
3.
I
§ 729 a, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »tredjemand«: », herunder til et
vidnes sikkerhed«
4.
I
§ 741 c, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»§ 729 c finder tilsvarende anvendelse.«
5.
I
§ 837
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Fængselsbetjente kan betegnes med fornavn, tjenestested og det
til ansættelsen knyttede identifikationsnummer.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
6.
I
§ 845, stk. 1,
indsættes før nr. 1 som nyt nummer:
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
»1) nægtelse af adgang til et offentligt retsmøde for bestemte personer
eller grupper af personer efter § 28 b, stk. 3.«
Nr. 1-7 bliver herefter nr. 2-8.
7.
I
§ 845, stk. 1, nr. 5,
ændres »7« til: »8«.
8.
I
§ 856
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk.
7.
En fængselsbetjent kan afgive forklaring uden at oplyse navn og
bopæl, hvis oplysningerne må antages at være uden betydning for tiltal-
tes forsvar. I stedet oplyses den pågældendes fornavn, tjenestested og det
til ansættelsen knyttede identifikationsnummer.«
Stk. 7-10 bliver herefter stk. 8-11.
9.
I
§ 856, stk. 8,
der bliver
stk. 9,
ændres »og 7« til: », 7 og 8«.
10.
I
§ 856, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver
stk. 10, 1. pkt.,
ændres »7« til: »8«.
11.
I
§ 856, stk. 9,
der bliver
stk. 10,
indsættes som
5. pkt.:
»På samme måde skal oplysning om en fængselsbetjents fulde navn ikke
meddeles tiltalte, medmindre retten har truffet bestemmelse om, at op-
lysningerne må antages at være af betydning for tiltaltes forsvar efter stk.
7.«.
12.
I
§ 856, stk. 10, 1. pkt.,
der bliver
stk. 11, 1. pkt.,
udgår »eller«, og »jf.
stk. 6 og 7,« ændres til: »jf. stk. 6 og 8, eller en fængselsbetjents fulde
navn, jf. stk. 7,«.
13.
I
§ 856, stk. 10, sidste pkt.,
der bliver
stk. 11, sidste pkt.,
ændres »stk. 4,
6 og 7« til: »stk. 4 og 6-8«.
14.
I
§ 1020 h, stk. 3,
indsættes efter »§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.«: », jf. 3. pkt.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udelukkelse af bestemte personer og grupper af personer fra rets-
møder
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Hemmeligholdelse af et vidnes identitet under efterforskningen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Identifikationsoplysninger om fængselsbetjente
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Afhøring via telekommunikation med billede
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
2.5. Bistandsadvokaters adgang til materiale i straffesager
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
2.5.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen fremlagde den 11. august 2017 12 initiativer for at styrke ind-
satsen mod banderelateret kriminalitet. To af disse initiativer vedrørte bedre
beskyttelse af vidner. For det første ville regeringen skærpe straffen for vid-
netrusler med en tredjedel. Et forslag herom blev fremsat for Folketinget
den 15. november 2017. For det andet ville regeringen forbedre beskyttel-
sen af vidner i sager om bandekriminalitet. På den baggrund fremlagde re-
geringen den 27. november 2017 udspillet
Tryghed for vidner
med 10 initi-
ativer. Dette lovforslag har til formål at gennemføre de dele af udspillet, som
kræver lovgivning.
Lovforslaget indeholder på den baggrund et forslag om, at retterne fremover
skal nægte bestemte personer og grupper fra retsmøde, hvis det skønnes
nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring af et vidne. Det foreslås
også, at retten på forhånd skal kunne træffe afgørelse herom.
Med henblik på at sikre en tidligere indsats i forhold til muligheden for, at
et vidne kan afgive forklaring anonymt, foreslås det, at det tydeligt kommer
til at fremgå, at forsvareren kan pålægges ikke at videregive oplysninger om
et vidnes navn eller adresse til den sigtede.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at fængselsbetjente og
værkmestre i kriminalforsorgen kan opføres på bevisfortegnelsen til retten
med angivelse af fornavn, tjenestested og medarbejderidentifikationsnum-
mer, og de at skal kunne afgive forklaring delvist anonyme, således at deres
fulde navn ikke oplyses, hvis det må antages at være uden betydning for til-
taltes forsvar.
Lovforslaget præciserer herudover, at afhøring ved anvendelse af telekom-
munikation med billede også kan anvendes, hvis særlige hensyn til vidnet
taler for det.
Lovforslaget indeholder endeligt et forslag om, at bistandsadvokater si-
destilles med forsvarere i forhold til rettens adgang til at bestemme, at reg-
lerne om adgang til materiale fraviges, hvis nærmere fastsatte hensyn, f.eks.
til tredjemands liv eller helbred eller til statens sikkerhed, gør det påkrævet.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udelukkelse af bestemte personer og grupper af personer fra rets-
møder
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Ifølge retsplejelovens § 28 a er retsmøder offentlige, medmindre an-
det er bestemt ved lov eller i medfør af lov. Bestemmelsen gælder både for
civile sager og straffesager.
Efter retsplejelovens § 28 b kan rettens formand i nærmere angivne tilfælde
begrænse antallet af personer, der får adgang til et offentligt retsmøde, eller
nægte adgang for bestemte personer eller grupper af personer.
I forhold til udelukkelse af bestemte personer eller grupper af personer føl-
ger det af retsplejelovens § 28 b, stk. 3, at rettens formand, hvis det skønnes
nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring af et vidne eller en part, kan
nægte bestemte personer eller grupper af personer adgang til et offentligt
retsmøde.
Bestemmelsen i § 28 b, stk. 3, blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 411 af
10. juni 1997. Det følger af forarbejderne, at formålet med bestemmelsen
bl.a. er at give retten mulighed for at udelukke en gruppe af personer fra et
retsmøde – typisk samme gruppe som tiltalte – uden at retten skal foretage
en individuel vurdering af, om den enkeltes tilstedeværelse er en hindring
for at opnå en sandfærdig forklaring. Bestemmelsen er indført både af hen-
syn til at kunne få belyst sagen fuldt ud og af hensyn til vidner eller parter,
der skal afgive forklaring. Der henvises til Folketingstidende 1996-1997, til-
læg A, side 2506 f.
2.1.1.2. Retsplejelovens § 845 indeholder regler om en række foranstaltnin-
ger, der kan iværksættes under straffesager med henblik på beskyttelse af
vidner. Bestemmelsen giver mulighed for, at retten kan træffe forhåndsaf-
gørelse om de omhandlede foranstaltninger forud for hovedforhandlingen.
Efter retsplejelovens § 845, stk. 1, kan retten efter anmodning fra anklage-
myndigheden, forsvareren eller et vidne forud for hovedforhandlingen
træffe afgørelse om dørlukning efter § 29, stk. 1 og 3, og § 29 a, om referat-
forbud efter § 30, om navneforbud efter § 31, stk. 1, om hvordan og ved
hvem afhøring af et barn under 15 år eller en person, der er blevet videoaf-
hørt, skal ske, jf. § 183, stk. 3, om at tiltalte skal forlade retslokalet, mens et
vidne afhøres, jf. § 856, stk. 1, 4 eller 7, om at et vidnes bopæl, navn eller
stilling ikke må oplyses for tiltalte, jf. § 856, stk. 2, eller om at en polititje-
nestemands navn og bopæl ikke skal oplyses, jf. § 856, stk. 6.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Bestemmelsen har ifølge forarbejderne bl.a. til formål at give retten mulig-
hed for at træffe forhåndsafgørelse om f.eks. dørlukning i tilfælde, hvor be-
handling i et offentligt retsmøde vil udsætte nogen for en unødvendig kræn-
kelse, herunder hvor sådanne spørgsmål vedrører forurettede. Der henvises
til Folketingstidende 2006-2007, tillæg A, side 4322.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er vigtigt, at et vidne i en straffesag føler sig tryg, når han eller hun skal
afgive forklaring.
Særligt i sager vedrørende banderelateret kriminalitet kan der være en risiko
for, at vidnet vil afholde sig fra at afgive en sandfærdig forklaring på grund
af utryghed. En tilstrækkelig vidnebeskyttelse kan således være af afgørende
betydning, både for vidnet og for rettens muligheder for at få alle de oplys-
ninger frem, der er nødvendige for, at strafskyldige kan drages til ansvar.
Retsplejeloven indeholder allerede i dag en række regler, der skal beskytte
vidner og parter, der skal afgive forklaring i retten, herunder regler om, at
retten kan udelukke bestemte personer eller grupper af personer fra et rets-
møde, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring af
et vidne eller en part.
Efter Justitsministeriets opfattelse taler ovennævnte hensyn imidlertid for,
at retterne skal benytte muligheden for at udelukke bestemte personer eller
grupper af personer fra retsmødet i
alle
tilfælde, hvor de pågældendes tilste-
deværelse kan være til hinder for, at der opnås en sandfærdig forklaring.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at det bør præciseres, at retterne
skal
nægte bestemte personer eller grupper af personer adgang til et offent-
ligt retsmøde, når det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig forkla-
ring af vidnet eller parten.
I en del sager vil det allerede forud for hovedforhandlingen kunne fastslås,
at tilstedeværelsen af bestemte personer eller grupper af personer som tilhø-
rere i retten, f.eks. personer med tilknytning til en bandegruppering, vil
kunne afholde vidnet eller parten fra at afgive en sandfærdig forklaring.
Endvidere vil uvisheden om, hvorvidt sådanne personer eller grupper af per-
soner vil blive nægtet adgang, i sig selv kunne opleves som særdeles ubeha-
geligt for vidnet eller parten.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at retterne også forud for hoved-
forhandlingen bør have mulighed for at træffe afgørelse om nægtelse af ad-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
gang til et offentligt retsmøde for bestemte personer eller grupper af perso-
ner efter retsplejelovens § 28 b, stk. 3.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at retsplejelovens § 28 b, stk. 3, ændres, således at retterne
fremover
skal
nægte bestemte personer eller grupper af personer, adgang til
et offentligt retsmøde, når det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfær-
dig forklaring af vidnet eller parten.
Endvidere foreslås det, at retsplejelovens § 845, stk. 1, ændres, således at
retternes muligheder for at træffe forhåndsafgørelser om foranstaltninger
med henblik på beskyttelse af vidner og parter, der skal afgive forklaring,
udvides til at omfatte spørgsmål om nægtelse af adgang til et offentligt rets-
møde for bestemte personer eller grupper af personer efter retsplejelovens §
28 b, stk. 3.
Bestemmelsen forventes navnlig anvendt i straffesager relateret til bande-
miljøet eller anden organiseret kriminalitet. Dog kan bestemmelsen også
tænkes anvendt i andre sagstyper, f.eks. i visse sager om mere alvorlig per-
sonfarlig kriminalitet eller sager om ægteskab, forældremyndighed, fader-
skab eller medmoderskab.
2.2. Hemmeligholdelse af et vidnes identitet under efterforskningen
2.2.1. Gældende ret
Retsplejelovens § 729 a indeholder regler om sigtedes ret til et forsvar, her-
under om sigtedes og forsvarerens adgang til materiale vedrørende den sag,
som sigtelsen angår.
Efter § 729 a, stk. 3, har forsvareren adgang til at gøre sig bekendt med det
materiale, som politiet har tilvejebragt, også inden det fremlægges i retten.
I det omfang materialet uden ulempe kan kopieres, skal der udleveres kopi
heraf til forsvareren, som dog ikke uden politiets samtykke må overlevere
materialet til sigtede eller andre. Der er i almindelighed intet til hinder for,
at forsvareren orienterer sigtede om materialets indhold eller foreviser ma-
terialet til sigtede, jf. betænkning nr. 622/1971, s. 42.
Bestemmelsen i § 729 a, stk. 3, indeholder ikke nogen nærmere afgræns-
ning af, hvilket materiale der kan anses for omfattet af bestemmelsen. Det
følger imidlertid af bestemmelsens forarbejder, at alle former for bevisma-
teriale, der er tilvejebragt af politiet, må antages at være omfattet af bestem-
melsen, hvis politiet eller anklagemyndigheden forventer, at materialet vil
blive fremlagt i retten. Det kan f.eks. være tilfældet for så vidt angår poli-
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
tirapporter, beslaglagte dokumenter og genstande, tekniske erklæringer mv.
Der henvises til Folketingstidende. 2002-2003, tillæg A, side 6719 f.
Hvis politiet vurderer, at materialet eller dele heraf ikke bør omtales eller
forevises for sigtede, kan politiet eventuelt meddele forsvareren pålæg om
ikke at videregive oplysningerne, jf. § 729 a, stk. 4. Dette kan ske, hvis det
er nødvendigt af hensyn til fremmede magter, til statens sikkerhed, til sa-
gens opklaring, til tredjemand eller til efterforskningen af en anden verse-
rende sag om en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel
i 6 år eller derover, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffe-
lovens kapitler 12 eller 13. Pålægget kan udstrækkes, indtil tiltalte har afgi-
vet forklaring under hovedforhandlingen.
Efter retsplejelovens § 838, stk. 2, kan anklagemyndigheden desuden i for-
bindelse med fremsendelse af bevisfortegnelse til forsvareren give denne
pålæg om ikke at videregive oplysninger om et vidnes bopæl eller navn, stil-
ling og bopæl til den tiltalte, jf. nærmere herom pkt. 2.3.1.1.
Ligeledes kan retten under hovedforhandlingen bestemme, at de nævnte
identifikationsoplysninger om et vidne ikke må oplyses for tiltalte, jf. § 856,
stk. 2, jf. nærmere herom pkt. 2.3.1.2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Efter retsplejelovens § 729 a, stk. 4, kan politiet allerede i dag meddele en
forsvarer pålæg om ikke at videregive de oplysninger, som forsvareren har
modtaget fra politiet efter reglerne i § 729 a, stk. 3.
I forbindelse med tiltalerejsning og under hovedforhandlingen kan forsva-
reren desuden mere specifikt pålægges ikke at videregive oplysninger om et
vidnes bopæl eller navn, stilling og bopæl, jf. § 838, stk. 2, og § 856, stk. 2.
Oplysninger om et vidnes bopæl eller navn fremgår ofte af den politirap-
port, som er lavet på baggrund af en afhøring og kan f.eks. også fremgå af
en ransagningskendelse vedrørende ransagning hos en medtiltalt. Hvis der
ikke er opmærksomhed på at beskytte disse oplysninger allerede fra sagens
begyndelse, vil den sigtede herigennem kunne få kendskab til oplysningerne
på et tidspunkt, hvor spørgsmålet om navne- og adressebeskyttelse endnu
ikke er afklaret.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er behov for at tydeliggøre
politiets mulighed for allerede på efterforskningsstadiet at meddele forsva-
reren pålæg om ikke at videregive oplysninger om et vidnes bopæl mv. til
den sigtede af hensyn til vidnets sikkerhed, hvis anklagemyndigheden agter
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
under hovedforhandlingen at anmode retten om at bestemme, at disse op-
lysninger ikke må meddeles tiltalte, jf. § 856, stk. 2.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at retsplejelovens § 729 a, stk. 4, ændres, således at det udtryk-
keligt fremgår, at hensynet til et vidnes sikkerhed kan danne grundlag for
meddelelse af pålæg til forsvareren om ikke at videregive oplysninger om
vidnets bopæl eller navn, stilling og bopæl.
Det er hensigten, at politiet skal gøre brug af denne mulighed i tilfælde, hvor
anklagemyndigheden under hovedforhandlingen agter at anmode retten om
at bestemme, at de nævnte oplysninger ikke må meddeles tiltalte, jf. § 856.
2.3. Identifikationsoplysninger om fængselsbetjente
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Retsplejelovens §§ 837-838 indeholder bl.a. regler om anklagemyn-
dighedens pligt til at udarbejde en bevisfortegnelse, som skal indleveres til
retten og sendes i kopi til forsvareren som supplement til anklageskriftet.
Det følger af § 837, stk. 2, at vidner og skønsmænd skal angives med navn
og adresse på den bevisfortegnelse, der indleveres til retten. Formålet her-
med er ifølge bestemmelsens forarbejder at lette sagsbehandlingen ved ret-
ten, f.eks. i forbindelse med indkaldelse af vidner, jf. Folketingstidende
2005-2006, tillæg A, side 5415 f.
Efter § 837, stk. 3, kan polititjenestemænd, der har udført foranstaltninger
som nævnt i § 754 a (dvs. polititjenestemænd, der har optrådt som politia-
gent), og polititjenestemænd med en særlig tjenestefunktion, hvor det af
hensyn til denne særlige tjenestefunktion er nødvendigt at hemmeligholde
identiteten (f.eks. polititjenestemænd, der foretager skygninger eller instal-
lerer aflytningsudstyr), betegnes med et andet navn end deres eget og uden
angivelse af bopæl.
Det er anført i bestemmelsens forarbejder, at enhver polititjenestemand, der
skal afgive forklaring i retten, i praksis opføres på bevisfortegnelsen med
angivelse af tjenestested, og at begrebet
bopæl
således for polititjeneste-
mænd i praksis forstås som ensbetydende med tjenestested. Bestemmelsen
i § 837, stk. 3, indebærer i forlængelse heraf, at polititjenestemænd omfat-
tet af bestemmelsen kan opføres på bevisfortegnelsen uden angivelse af tje-
nestested, Folketingstidende 2002-2003, tillæg A, side 6715 ff.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Der gælder ingen særlige regler vedrørende angivelse af identifikationsop-
lysninger om fængselsbetjente på bevisfortegnelsen, der indleveres til ret-
ten.
På den kopi af bevisfortegnelsen, der sendes til forsvareren, skal vidner og
skønsmænd generelt opføres med navn, men uden angivelse af adresse, jf. §
838, stk. 1, 1. pkt. Anklagemyndigheden kan desuden efter § 838, stk. 2,
give forsvareren pålæg om ikke at videregive oplysninger til tiltalte om et
vidnes bopæl eller navn, stilling og bopæl, hvis anklagemyndigheden agter
at anmode retten om at bestemme, at disse oplysninger ikke må meddeles
tiltalte, jf. § 856, stk. 2.
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2005-2006,
tillæg A, side 5415 f., at angivelse af vidners adresser i den bevisfortegnelse,
der sendes til forsvareren, antages at kunne indebære en risiko for, at adres-
serne kan misbruges af den tiltalte eller personer med tilknytning til denne.
Samtidig lægges det til grund, at oplysninger om et vidnes adresse i langt de
fleste tilfælde vil være uden betydning for tiltaltes forsvar, og det forudsæt-
tes, at forsvareren vil kunne få adressen oplyst af anklagemyndigheden i de
få tilfælde, hvor oplysningen kan være af betydning.
2.3.1.2. Retsplejelovens § 856 indeholder en række bestemmelser, der tager
sigte på at beskytte vidner og medtiltalte i forbindelse med afgivelse af for-
klaring under hovedforhandlingen i retten.
Efter § 856, stk. 2, nr. 1, kan retten bestemme, at et vidnes bopæl ikke må
oplyses for tiltalte, hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed
taler for det,
og det må antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar.
Hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed gør det
påkrævet,
kan retten be-
stemme, at tiltalte hverken må få oplyst vidnets navn, stilling eller bopæl
(fuldstændig anonymitet), hvis oplysningerne må antages at være uden be-
tydning for tiltaltes forsvar, og jf. § 856, stk. 2, nr. 2.
Bestemmelsen i § 856, stk. 2, nr. 2, blev indsat i retsplejeloven ved lov nr.
381 af 6. juni 2002. Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at mulighe-
den for at hemmeligholde et vidnes navn, stilling og bopæl oprindelig var
forudsat kun at kunne anvendes i forhold til såkaldte tilfældige vidner, dvs.
personer, som tiltalte ikke kender i forvejen, og som ved en ren tilfældighed
overværer eller bliver offer for en forbrydelse, jf. Folketingstidende 2001-
2002 (2. samling), tillæg A, side 3301.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Betingelsen om, at afgørende hensyn til vidnets sikkerhed skal gøre hem-
meligholdelse påkrævet, indebærer ifølge forarbejderne, at omstændighe-
derne i sagen med styrke skal tale for, at vidnet kan blive udsat for repres-
salier eller andre ubehageligheder, hvis tiltalte får oplysninger om vidnets
identitet. Det fremgår endvidere, at bestemmelsen om anonym vidneførsel
må antages navnlig at kunne blive relevant i visse sager om grov og mere
organiseret kriminalitet, herunder bandekriminalitet, jf. Folketingstidende
2001-2002 (2. samling), tillæg A, side 3307 f.
Ved lov nr. 292 af 11. april 2011 blev der indsat en ny bestemmelse i § 856,
stk. 3, hvorefter afgørelse om hel eller delvis anonymisering af et vidnes
identitet efter stk. 2 skal træffes på grundlag af en samlet vurdering af sa-
gens omstændigheder, herunder eventuelle oplysninger om vidnets forud-
gående tilknytning til tiltalte og oplysninger om sagens karakter. Det følger
af forarbejderne, at hensigten med bestemmelsen var at fremhæve, at vur-
deringen af, om betingelserne for anonymisering er opfyldt, afhænger af de
helt konkrete omstændigheder i den enkelte sag. Det fremgår i den forbin-
delse, at der vil kunne lægges vægt på eventuelle oplysninger om vidnets
tilknytning til tiltalte og på oplysninger om sagens karakter, herunder bl.a.
om der er tale om en sag omfattende et kriminelt miljø, hvor vold og trusler
erfaringsmæssigt jævnligt forekommer. Det er forudsat, at der kan være til-
fælde, hvor retten efter en samlet vurdering kan anse betingelserne for fuld-
stændig vidneanonymitet efter § 856, stk. 2, nr. 2, for opfyldt, selv om der
ikke er tale om et såkaldt tilfældigt vidne, jf. Folketingstidende 2010-2011
(1. samling), A, L 124 som fremsat, side 8 f.
Retsplejelovens § 856, stk. 5 og 6, indeholder særlige regler om polititjene-
stemænds muligheder for at vidne anonymt. Det følger således af § 856, stk.
5, at polititjenestemænd, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754
a (dvs. polititjenestemænd, der har optrådt som politiagenter), kan afgive
forklaring uden at oplyse eget navn og bopæl. Endvidere følger det af § 856,
stk. 6, at rettens formand kan bestemme, at polititjenestemænd, der vareta-
ger særlige tjenestefunktioner (f.eks. polititjenestemænd, der foretager
skygninger eller installerer aflytningsudstyr), kan afgive forklaring som
vidne uden at oplyse navn og bopæl, hvis afgørende hensyn til vidnets sær-
lige tjenestefunktion taler for det, og oplysningerne må antages at være uden
betydning for tiltaltes forsvar.
Som omtalt i pkt. 2.3.1.1 fremgår det af bestemmelsernes forarbejder, at be-
grebet
bopæl
i forhold til polititjenestemænd forstås som ensbetydende med
tjenestested. Muligheden for at hemmeligholde en polititjenestemands
bopæl efter § 856, stk. 5 og 6, indebærer således i praksis, at den pågælden-
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
des tjenestested ikke oplyses. Dette betyder, at hverken tiltalte, retten eller
forsvareren vil kende polititjenestemandens identitet, jf. Folketingstidende
2002-2003, tillæg A, side 6715 ff.
Der gælder ingen tilsvarende regler eller praksis for fængselsbetjente. En
fængselsbetjents bopæl kan derfor alene hemmeligholdes, hvis afgørende
hensyn til den pågældendes sikkerhed taler for det, jf. § 856, stk. 2, nr. 1, li-
gesom fængselsbetjentens fulde navn skal oplyses under hovedforhandlin-
gen i retten, medmindre afgørende hensyn til den pågældendes sikkerhed
gør hemmeligholdelse påkrævet, jf. § 856, stk. 2, nr. 2.
2.3.1.3. Den tiltalte har som udgangspunkt ret til at overvære den forklaring,
som et vidne afgiver i retten. Det gælder også, selv om vidnet er beskyttet
ved hemmeligholdelse af navn mv.
Hvis der er truffet bestemmelse om hemmeligholdelse af vidnets navn,
bopæl og stilling efter § 856, stk. 2, nr. 2 (fuldstændig vidneanonymitet),
kan retten dog yderligere bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens
vidnet afhøres, jf. § 856, stk. 4.
Uden for disse tilfælde kan rettens formand ligeledes beslutte, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens et vidne eller en medtiltalt afhøres, hvis særegne
grunde taler for, at en uforbeholden forklaring ellers ikke kan opnås, jf. §
856, stk. 1. Dette kan være relevant, hvis der ikke er grundlag for at træffe
afgørelse om fuldstændig vidneanonymitet, men vidnet f.eks. føler ubehag
ved at være i samme lokale som tiltalte, og retten vurderer, at hensynet til at
opnå en uforbeholden forklaring fra vidnet bør tilgodeses ved, at tiltalte for-
lader retslokalet under vidneforklaringen.
Herudover kan rettens formand bestemme, at tiltalte skal forlade retsloka-
let, når en polititjenestemand omfattet af § 856, stk. 5 eller 6, skal afgive
forklaring, hvis dette er påkrævet af hensyn til hemmeligholdelsen af ved-
kommendes identitet, og det må antages at være uden væsentlig betydning
for tiltaltes forsvar, jf. § 856, stk. 7.
Rettens formand afgør desuden efter § 856, stk. 8, om tiltalte skal forlade
retslokalet under den forudgående forhandling om anmodninger fremsat ef-
ter stk. 2, 4, 6 og 7.
Når tiltalte som følge af en beslutning efter stk. 1, 4 eller 7 ikke har overvæ-
ret afhøringen af et vidne eller en medtiltalt, skal tiltalte, når denne på ny
kommer til stede i retslokalet, have oplysning om, hvem der har afgivet for-
klaring i tiltaltes fravær, og om indholdet af forklaringen, for så vidt den an-
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
går tiltalte, jf. § 856, stk. 9. Det gælder dog ikke oplysninger om vidnets
bopæl eller navn, stilling og bopæl, hvis retten har truffet bestemmelse om
hemmeligholdelse efter stk. 2, nr. 1 eller 2, ligesom oplysning om en poli-
titjenestemands navn og bopæl heller ikke skal oplyses til tiltalte, hvis ret-
ten har truffet bestemmelse om hemmeligholdelse efter stk. 6.
Tiltaltes forsvarer har i alle tilfælde mulighed for at være til stede i forbin-
delse med afhøringen og for at stille spørgsmål til vidnet.
Efter § 856, stk. 10, træffes afgørelse om hemmeligholdelse af et vidnes
navn, stilling og bopæl, jf. § 856, stk. 2, nr. 2, og stk. 4, eller af en poli-
titjenestemands navn og bopæl, jf. stk. 6 og 7, ved kendelse. Kendelsen kan
til enhver tid omgøres, og der er mulighed for at kære afgørelsen.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Fængselsbetjente, der skal vidne i straffesager, nyder efter de gældende reg-
ler i retsplejeloven ingen særlig beskyttelse i relation til mulighederne for at
afgive forklaring anonymt.
Justitsministeriet finder imidlertid, at der kan være behov for særlige for-
holdsregler for at sikre, at fængselsbetjente kan afgive forklaring uden at
skulle frygte for repressalier. Arbejdet som fængselsbetjent består bl.a. i at
udøve kontrol over de indsatte, ligesom det i visse situationer kan være nød-
vendigt at anvende magt over for de indsatte, hvilket kan resultere i, at de
indsatte retter deres frustration og vrede mod netop denne personkreds. Ju-
stitsministeriet finder ligeledes, at det samme bør gælde for værkmestre i
kriminalforsorgen, da værkmestrenes funktion er sammenlignelig med
fængselsbetjentenes. De indgår således i sikkerheden i fængslet, og kan an-
vende magt over for de indsatte, hvis det er nødvendigt. Betegnelsen
fængselsbetjent forudsættes således i lovforslaget ligeledes at omfatte værk-
mestre i kriminalforsorgen.
I de seneste år har der været flere episoder, hvor fængselsbetjente uden for
arbejdstiden er blevet opsøgt på deres bopæl, truet og i de alvorligste til-
fælde udsat for vold.
Efter praksis opføres fængselsbetjente med deres private adresse på den be-
visfortegnelse, der indleveres til retten, ligesom en fængselsbetjents bopæl
alene hemmeligholdes under hovedforhandlingen i retten, hvis afgørende
hensyn til den pågældendes sikkerhed konkret taler for det.
Efter Justitsministeriets opfattelse må oplysninger om en fængselsbetjents
private adresse generelt antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar.
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Derimod kan det være af betydning for tiltaltes muligheder for at identifi-
cere den pågældende fængselsbetjent, at det fremgår, i hvilken institution
den pågældende gør tjeneste.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at fængselsbetjente – på samme
måde som polititjenestemænd – bør opføres på bevisfortegnelsen, der ind-
leveres til retten, ved angivelse af tjenestested frem for privat bopæl, lige-
som det også bør være tjenestestedet, der oplyses under hovedforhandlin-
gen i retten.
I forhold til oplysninger om navne indebærer de gældende regler, at en
fængselsbetjents fulde navn skal angives på bevisfortegnelsen, jf. § 837, stk.
2, og efterfølgende oplyses under hovedforhandlingen i retten, medmindre
afgørende hensyn til fængselsbetjentens sikkerhed gør hemmeligholdelse
påkrævet, jf. § 856, stk. 2, nr. 2.
For den tiltalte vil det typisk være af betydning, at det er muligt at identifi-
cere den relevante fængselsbetjent i dennes egenskab af vidne til en bestemt
episode, udsteder af en bestemt afgørelse el.lign. En sådan identifikation vil
formentlig i de fleste tilfælde kunne ske under sagens forberedelse på grund-
lag af oplysninger om fængselsbetjentens fornavn, tjenestested og identifi-
kationsnummer (såkaldt medarbejder-ID) samt efterfølgende ved den på-
gældendes fremmøde i retten. Oplysningen om fængselsbetjentens efter-
navn må derimod antages i almindelighed at være uden betydning for den
tiltaltes forsvar.
En begrænsning af identifikationsoplysningerne om fængselsbetjente vur-
deres at kunne medvirke til at skabe tryggere arbejdsvilkår for denne per-
songruppe.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der bør være mulighed for at
lade en fængselsbetjent afgive forklaring uden angivelse af efternavn (del-
vis anonymitet), også selv om der ikke vurderes at være en sådan risiko for
repressalier eller andre ubehageligheder, som kunne begrunde (fuldstændig)
anonymitet efter de gældende regler i retsplejelovens § 856, stk. 2, nr. 2.
I den forbindelse bør rettens formand ligeledes gives kompetence til at be-
stemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens spørgsmålet om delvis ano-
nymitet behandles.
Efter afhøring af et vidne i tiltaltes fravær bør tiltalte endvidere orienteres
om indholdet af den afgivne forklaring, for så vidt den angår tiltalte, og om
14
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
vidnets identitet, medmindre der er truffet beslutning om (hel eller delvis)
anonymitet.
Fængselsbetjente bør kunne vidne uden at oplyse deres fulde navn og bopæl,
hvis oplysningerne må antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar.
Afgørelse om, at oplysningerne må antages at have betydning for tiltaltes
forsvar bør træffes ved kendelse. Der bør være adgang til at kære afgørel-
sen, ligesom det er tilfældet i forhold til afgørelser om hemmeligholdelse af
vidners navne i øvrigt.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 837 indsættes et nyt stk. 4, hvorefter
fængselsbetjente kan opføres på bevisfortegnelsen, der indleveres til retten,
ved angivelse af fornavn, tjenestested og det til ansættelsen knyttede identi-
fikationsnummer, men uden angivelse af efternavn eller privat bopæl. Det
foreslås samtidig, at denne beskyttelse også omfatter værkmestre i kriminal-
forsorgen, jf. pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det forudsættes, at forsvareren vil kunne få vidnets efternavn og/eller
adresse oplyst af anklagemyndigheden i de få tilfælde, hvor oplysningerne
er af betydning for tiltaltes forsvar. Det må dog antages, at det i langt de fle-
ste tilfælde vil være muligt for den tiltalte at identificere den pågældende
fængselsbetjent på andet grundlag end ved oplysning om efternavn og
adresse, eksempelvis ved forevisning af et fotografi af vidnet.
Det foreslås herudover, at der i § 856 indsættes et nyt stk. 7, hvorefter en
fængselsbetjent, der afgiver forklaring som vidne, ikke skal betegnes ved sit
fulde navn, hvis oplysningen må antages at være uden betydning for tiltal-
tes forsvar. Det foreslås endvidere, at fængselsbetjenten i stedet skal beteg-
nes ved sit fornavn, tjenestested og det til ansættelsen knyttede identifika-
tionsnummer.
Det vil således være udgangspunktet, at fængselsbetjente kan vidne uden at
skulle oplyse deres fulde navn og bopæl, medmindre det konkret vurderes,
at oplysningerne ikke kan hemmeligholdes uden betydning for tiltaltes for-
svar.
I sager, hvor der anvendes delvis anonymitet efter den foreslåede bestem-
melse i § 856, stk. 7 – herunder sager, hvor fængselsbetjenten ikke er angi-
vet ved sit fulde navn på bevisfortegnelsen – forudsættes det, at retten i for-
bindelse med afhøring af den pågældende kan anse vedkommendes identi-
tet for tilstrækkeligt godtgjort, jf. retsplejelovens § 181, hvis fængselsbe-
15
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
tjenten oplyser fornavn, tjenestested og identifikationsnummer (medarbej-
der-ID).
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne i § 856, stk. 8-10 (fremover stk.
9-11), ændres, således at disse bestemmelser også finder anvendelse i for-
hold til fængselsbetjente, der afgiver forklaring under delvis anonymitet.
Det vil betyde, at rettens formand får kompetence til at afgøre, om tiltalte
skal forlade retslokalet, mens spørgsmålet om delvis anonymitet behandles.
Det vil endvidere indebære, at tiltalte, der har været udelukket fra retsloka-
let under en afhøring af en fængselsbetjent, ikke kan få oplyst fængselsbe-
tjentens identitet (fulde navn) ved tilbagevenden til retten, hvis retten har
truffet bestemmelse om hemmeligholdelse af denne oplysning.
I tilfælde, hvor tiltalte ikke har overværet afhøringen af et vidne eller en
medtiltalt, vil tiltalte skulle orienteres om indholdet af den afgivne forkla-
ring, for så vidt den angår tiltalte, og om vidnets identitet, medmindre der er
truffet beslutning om anonymitet. Herudover vil ændringerne indebære, at
en afgørelse om, at oplysningerne om en fængselsbetjents fulde navn må an-
tages at have betydning for tiltaltes forsvar skal træffes ved kendelse, og at
afgørelsen kan kæres.
Forslaget ændrer ikke ved fængselsbetjentes muligheder for at afgive vid-
neforklaring under fuldstændig anonymitet i tilfælde, hvor hemmelighol-
delse af efternavnet findes utilstrækkeligt, og betingelserne i § 856, stk. 2,
nr. 2, er opfyldt.
2.4. Afhøring via telekommunikation med billede
2.4.1. Gældende ret
Retsplejelovens § 174 indeholder regler om gennemførelse af vidneafhøring
i retten eller via telekommunikation, herunder ved brug af videoforbindelse.
Bestemmelsen gælder både for civile sager og straffesager.
Det følger af § 174, stk. 1, at vidneforklaring som udgangspunkt afgives for
den ret, hvor sagen behandles, eller – efter beslutning fra retten – ved den
byret, hvor det findes mest hensigtsmæssigt.
Efter § 174, stk. 2, kan retten bestemme, at et vidne skal afgive forklaring
ved anvendelse af telekommunikation med billede, hvis det findes hensigts-
mæssigt og forsvarligt. Vidnet indkaldes til at møde et nærmere angivet sted,
jf. § 192.
Bestemmelsen i § 174, stk. 2, blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 538 af
8. juni 2006.
16
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2005-2006,
tillæg A, side 5282 f. og 5359 f., at udtrykket »telekommunikation med bil-
lede« er anvendt for at understrege, at det er uden betydning, hvilken tek-
nisk fremgangsmåde der anvendes.
Det følger endvidere af forarbejderne, at retten ved afgørelsen af, om en vid-
neforklaring kan afgives ved anvendelse af telekommunikation, bør lægge
afgørende vægt på parternes og vidnets stilling til spørgsmålet. Ved afgørel-
sen af, om afgivelse af forklaring ved anvendelse af telekommunikation med
billede er hensigtsmæssig, må der dernæst foretages en konkret afvejning
mellem fordelen herved over for ulempen ved, at vidnet ikke møder umid-
delbart for den dømmende ret. Har vidnet langt til den dømmende ret, taler
det for, at telekommunikation er hensigtsmæssig, hvorimod det taler væ-
sentligt imod anvendelse af telekommunikation, hvis der er tale om et ho-
vedvidne.
Lovforslaget byggede på Retsplejerådets betænkning nr. 1401/2001, hvori
det bl.a. er anført, at afhøring via telekommunikation formentlig af nogle
vidner vil blive betragtet som mere sikkert og – navnlig – mindre ubehage-
ligt end et fremmøde i retten. Retsplejerådet har imidlertid i den forbindelse
tilkendegivet, at dette hensyn i almindelighed ikke bør vægtes særligt tungt
ved afgørelsen af, om denne afhøringsform konkret vil være hensigtsmæs-
sig og forsvarlig. Det er således anført, at hensynet til vidnets ubehag ved at
blive konfronteret med tiltalte i retten kan indgå i afvejningen, men i alle al-
mindeligt forekommende tilfælde ikke på nogen måde bør være udslagsgi-
vende, jf. side 368 i betænkning 1401/2001.
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
Retsplejeloven indeholder en række bestemmelser, der tager sigte på at be-
skytte vidner, der skal afgive forklaring i retten.
Der er bl.a. fastsat regler om udelukkelse af bestemte personer eller grupper
af personer fra retsmøder (§ 28 b, stk. 3), om dørlukning (§ 29, stk. 1 og 3,
og § 29 a), om referatforbud (§ 30), om navneforbud (§ 31, stk. 1), om in-
denretlig afhøring (§ 747, stk. 2), om at tiltalte skal forlade retslokalet un-
der en vidneafhøring (§ 856, stk. 1, 4 eller 7), og om at et vidnes bopæl,
navn eller stilling ikke må oplyses for tiltalte, jf. § 856, stk. 2.
Herudover anvender politiet og anklagemyndigheden også en række prakti-
ske foranstaltninger for at beskytte vidner. Eksempelvis kan politiet eller an-
klagemyndigheden i særlige tilfælde aftale med retten, at en person står klar
til at modtage vidnet, eller at vidnet kan vente i et særligt venteværelse i ret-
ten.
17
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Ud over de nævnte foranstaltninger kan retten i visse tilfælde bestemme, at
et vidne skal afgive forklaring ved anvendelse af telekommunikation med
billede (videoforbindelse), hvis det findes hensigtsmæssigt og forsvarligt,
jf. § 174, stk. 2.
Det er forudsat i betænkning nr. 1401/2001, at hensynet til vidnets ubehag
ved at blive konfronteret med tiltalte i retten kan indgå i overvejelserne om
brug af telekommunikation, men at det på ingen måde bør være udslagsgi-
vende i de almindeligt forekommende tilfælde.
Efter Justitsministeriets opfattelse tilsiger princippet om bevisumiddelbar-
hed, at det fortsat bør være udgangspunktet, at vidner møder i retten og af-
giver forklaring umiddelbart for den dømmende ret under hovedforhandlin-
gen. Det gælder særligt, hvis der er tale om centrale vidner, hvis tilstedevæ-
relse i retten kan være afgørende for rettens muligheder for at bedømme sa-
gen og nå frem til den materielt rigtige afgørelse.
Justitsministeriet finder dog, at der i praksis kan forekomme tilfælde, hvor
det vil være relevant at gennemføre vidneafhøring ved brug af telekommu-
nikation med billede af hensyn til vidnets tryghed og for at undgå, at vidnet
afholder sig fra at afgive en sandfærdig forklaring af frygt for repressalier.
Efter omstændighederne kan det f.eks. være relevant at foretage afhøring
via telekommunikation med billede i sådanne tilfælde, hvor politiet i dag el-
lers ville anmode om, at bestemte personer eller grupper af personer ude-
lukkes fra retsmøder, at tiltalte skal forlade retslokalet under en vidneafhø-
ring eller lignende tiltag for at beskytte vidnet.
Det må dog forudsættes, at der er tale om mindre centrale vidner. Det vil ef-
ter omstændighederne kunne omfatte såkaldte tilfældighedsvidner, dvs. per-
soner, som tiltalte ikke kender i forvejen, og som ved en ren tilfældighed
overværer en forbrydelse, samt andre vidner med en mere perifer relation til
sagen.
Justitsministeriet finder særligt, at der kan være anledning til at gøre brug af
telekommunikation i straffesager relateret til bandemiljøet eller anden orga-
niseret kriminalitet. Dog kan muligheden i særlige tilfælde også tænkes an-
vendt i andre sagstyper, f.eks. i visse sager om mere alvorlig personfarlig
kriminalitet.
18
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det i retsplejelovens § 174, stk. 2, præciseres, at afhøring
ved anvendelse af telekommunikation med billede bl.a. kan komme på tale,
hvis særlige hensyn til vidnet taler derfor.
Det forudsættes, at retten ved afgørelsen af, om en vidneforklaring kan af-
gives ved anvendelse af telekommunikation med billede, fortsat bør fore-
tage en konkret afvejning mellem fordelen ved denne afhøringsform over
for ulempen ved, at vidnet ikke møder umiddelbart for den dømmende ret.
I den forbindelse bør der bl.a. lægges vægt på hensynet til vidnets tryghed,
ligesom det bør indgå i vurderingen, om anvendelse af telekommunikation
med billede kan begrænse risikoen for, at vidnet vil afholde sig fra at afgive
en sandfærdig forklaring af frygt for repressalier.
Herudover vil det som hidtil tale for, at telekommunikation er hensigtsmæs-
sig, hvis vidnet har langt til den dømmende ret, mens det vil tale væsentligt
imod anvendelse af telekommunikation, hvis der er tale om et hovedvidne.
2.5. Bistandsadvokaters adgang til materiale i straffesager
2.5.1. Gældende ret
2.5.1.1. Retsplejelovens kapitel 66 indeholder en række bestemmelser om
sigtede og hans forsvarer, herunder bl.a. om beskikkelse af en forsvarer og
om forsvarerens adgang til materiale i en konkret straffesag.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt., at forsvareren i en
straffesag har adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet
har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår.
Efter retsplejelovens § 729 c, stk. 1, kan retten efter anmodning fra politiet
bestemme, at reglerne om forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter §§
729 a og 729 b fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til 1) fremmede mag-
ter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredjemands liv eller hel-
bred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som ud-
gør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, eller 6) be-
skyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder.
Afgørelse om begrænsning af retten til aktindsigt efter § 729 c, stk. 1, kan
ikke træffes, hvis det giver anledning til væsentlige betænkeligheder for va-
retagelsen af sigtedes forsvar, jf. § 729 c, stk. 2.
19
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Gør hensynene til at begrænse retten til aktindsigt sig kun gældende for en
del af materialet, skal forsvareren eller sigtede gøres bekendt med det øv-
rige indhold af materialet, jf. § 729 c, stk. 3.
2.5.1.2. Retsplejelovens kapitel 66 a indeholder regler om forurettede i en
straffesag, herunder om beskikkelse af en bistandsadvokat.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bistandsadvokat har
adgang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale
i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt.
Efter retsplejelovens § 741 c, stk. 3, skal en bistandsadvokat have udleveret
kopi af materialet, i det omfang det uden ulempe kan kopieres. Advokaten
må ikke uden politiets samtykke overlevere det modtagne materiale til den
forurettede eller andre, og må ikke uden politiets samtykke gøre den foru-
rettede eller andre bekendt med indholdet af det i bestemmelsens § 741 c,
stk. 2, 2. pkt., nævnte materiale.
I praksis modtager en bistandsadvokat ofte kun det materiale, som politiet
eller anklagemyndigheden skønner, er relevant for bistandsadvokatens va-
retagelse af forurettedes interesser i en konkret sag, medmindre bistandsad-
vokaten anmoder om at modtage yderligere materiale.
2.5.1.3. Retsplejelovens kapitel 93 c indeholder regler om straffesager mod
politipersonale.
Det følger f.eks. af retsplejelovens § 1020 h, stk. 1, at retten beskikker en
advokat for den forurettede, hvis det følger af bestemmelserne i kapitel 66
a, der bl.a. regulerer, hvornår der skal beskikkes en bistandsadvokat, eller
efter anmodning fra den pågældende, hvis særlige grunde taler derfor. Er
forurettede afgået ved døden, beskikker retten efter anmodning fra foruret-
tedes nære pårørende en advokat for de pårørende, når forholdene taler der-
for, jf. § 1020 h, stk. 2. Den advokat, der er beskikket efter § 1020 h, stk. 1
eller 2, har adgang til det materiale, der er nævnt i § 741 c, stk. 2, 2. pkt.,
uanset om der er rejst tiltale i sagen, jf. § 1020 h, stk. 3. I øvrigt finder be-
stemmelserne i kapitel 66 a tilsvarende anvendelse, jf. § 1020 h, stk. 4.
20
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser
2.5.2.1. Retsplejelovens kapitel 66 a om forurettede i en straffesag indehol-
der ikke en bestemmelse om muligheden for at fravige reglerne om bistands-
advokatens adgang til at gøre sig bekendt med materialet i en straffesag. Der
findes således ikke en regel for bistandsadvokater, der svarer til retspleje-
lovens § 729 c, hvorefter forsvarerens og sigtedes adgang til materiale i en
straffesag efter omstændighederne kan begrænses af hensyn til 1) fremmede
magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredjemands liv eller
helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller
som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 om lands-
forræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed
eller kapitel 13 om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme mv. eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysnin-
ger om politiets efterforskningsmetoder.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at de hensyn, der er angivet i retspleje-
lovens § 729 c, stk. 1, og som vil kunne begrunde en fravigelse af udgangs-
punktet om fuld adgang til sagens materiale, også vil kunne være til stede i
forhold til oplysninger, som er omfattet af bistandsadvokaters adgang til ma-
teriale i en straffesag.
Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at der ikke efter bestemmel-
serne i retsplejeloven bør være forskel på adgangen til undtagelsesvist at
undtage materiale for en forsvarer eller sigtet og en bistandsadvokat med
den konsekvens, at bistandsadvokaten efter ordlyden af bestemmelserne kan
anmode om at få adgang til materiale, som forsvareren ikke kan få adgang
til at gøre sig bekendt med, f.eks. af hensyn til statens sikkerhed, tredje-
mands liv eller helbred eller beskyttelse af fortrolige oplysninger om poli-
tiets efterforskningsmetoder. Dette gælder efter Justitsministeriets opfat-
telse også, selv om en bistandsadvokat ikke uden politiets samtykke må
overlevere det modtagne materiale til den forurettede eller andre, eller uden
politiets samtykke må gøre den forurettede eller andre bekendt med indhol-
det.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der bør indsættes en bestem-
melse i retsplejelovens kapitel 66 a om, at retsplejelovens § 729 c, finder til-
svarende anvendelse for bistandsadvokatens adgang til at gøre sig bekendt
med materiale i en straffesag.
21
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
2.5.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte et nyt punktum i retsplejelovens § 741 c, stk. 2, om,
at § 729 c finder tilsvarende anvendelse. Det foreslås endvidere, at indsætte
et nyt punktum i retsplejelovens § 1020 h, stk. 3, som henviser til det nye
punktum i § 741 c, stk. 2.
Med forslaget indsættes dermed en bestemmelse om, at retsplejelovens §
729 c om rettens adgang til efter anmodning fra politiet at bestemme, at ad-
gangen til sagens materiale kan fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til
1) fremmede magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredje-
mands liv eller helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller der-
over, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12
eller 13, eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforsk-
ningsmetoder, også gælder for adgangen til straffesagens materiale efter §
741 c, stk. 2.
Forslagene indebærer, at retsplejelovens § 729 c både finder anvendelse i
forhold til bistandsadvokaters adgang til straffesagens materiale efter rets-
plejelovens kapitel 66 a om forurettede og efter retsplejelovens kapitel 93 c
om straffesager mod politipersonale.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
22
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
1839312_0023.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 21. december 2017 til den
18. januar 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Danske Advoka-
ter, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kri-
minalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erstatningsnævnet, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Fængselsforbundet, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre,
HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i
Danmark, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte, samtlige byretter, Vestre Landsret,
Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/Min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv
omfang)
Ingen af betyd-
ning
Ingen
Negative kon-
sekven-
ser/Merudgif-
ter (hvis ja, an-
giv omfang)
Ingen af betyd-
ning
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-
retlige aspekter
23
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
1839312_0024.png
Overimplementering af EU-
retlige minimumsregler (sæt
kryds)
Ja
Nej
X
24
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 28 b, stk. 3,
kan
rettens
formand, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring
af et vidne eller en part, nægte bestemte personer eller grupper af personer
adgang til et offentligt retsmøde.
Bestemmelsen har bl.a. til formål at give retten mulighed for at udelukke en
gruppe af personer fra et retsmøde – typisk samme gruppe som tiltalte –
uden at der skal foretages en individuel vurdering af, om den enkeltes tilste-
deværelse er en hindring for at opnå en sandfærdig forklaring.
Med forslaget ændres bestemmelsen i § 28 b, stk. 3, således at rettens for-
mand »skal« nægte de angivne personer og grupper af personer adgang til
et offentligt retsmøde, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfær-
dig forklaring af et vidne eller en part.
Ændringen vil indebære, at rettens formand fremover skal benytte mulighe-
den for at udelukke bestemte personer eller grupper af personer fra retsmø-
det i
alle
tilfælde, hvor de pågældendes tilstedeværelse vurderes at være til
hinder for, at der kan opnås en sandfærdig forklaring. Dette må antages sær-
ligt at være relevant i sager vedrørende banderelateret kriminalitet, hvor der
kan være en risiko for, at vidnet vil afholde sig fra at afgive en sandfærdig
forklaring af frygt for repressalier.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.1., 2.1.2. og 2.1.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 174, stk. 2, kan retten
bestemme, at et vidne skal afgive forklaring ved anvendelse af telekommu-
nikation med billede (videoforbindelse), hvis det findes hensigtsmæssigt og
forsvarligt.
Ifølge bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2005-2006, tillæg
A, side 5282 f. og 5359 f., bør retten ved afgørelsen af, om en vidneforkla-
ring kan afgives ved anvendelse af telekommunikation med billede, lægge
afgørende vægt på parternes og vidnets stilling til spørgsmålet, ligesom der
dernæst må foretages en konkret afvejning mellem fordelen ved denne af-
25
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
høringsform over for ulempen ved, at vidnet ikke møder umiddelbart for den
dømmende ret. Det fremgår endvidere, at det taler for, at telekommunika-
tion er hensigtsmæssig, hvis vidnet har langt til den dømmende ret, hvori-
mod det taler væsentligt imod anvendelse af telekommunikation, hvis der er
tale om et hovedvidne.
Det er forudsat i betænkning nr. 1401/2001, at hensynet til vidnets ubehag
ved at blive konfronteret med tiltalte i retten kan indgå i overvejelserne om
brug af telekommunikation, men at det på ingen måde bør være udslagsgi-
vende i de almindeligt forekommende tilfælde.
Med forslaget præciseres det i § 174, stk. 2, at afhøring ved anvendelse af
telekommunikation med billede bl.a. kan være hensigtsmæssigt og forsvar-
ligt, »hvis særlige hensyn til vidnet taler derfor«.
Princippet om bevisumiddelbarhed tilsiger, at det fortsat bør være udgangs-
punktet, at vidner møder i retten og afgiver forklaring umiddelbart for den
dømmende ret under hovedforhandlingen.
Det forudsættes i forlængelse heraf, at retten ved afgørelsen af, om vidne-
forklaring kan afgives ved anvendelse af telekommunikation med billede,
bør foretage en konkret afvejning mellem fordelen ved denne afhøringsform
over for ulempen ved, at vidnet ikke møder umiddelbart for den dømmende
ret.
I den forbindelse bør der ligeledes lægges vægt på hensynet til vidnets tryg-
hed, og det bør indgå i vurderingen, om anvendelse af telekommunikation
med billede kan begrænse risikoen for, at vidnet vil afholde sig fra at afgive
en sandfærdig forklaring af frygt for repressalier.
Herudover vil det som hidtil tale for, at telekommunikation er hensigtsmæs-
sig, hvis vidnet har langt til den dømmende ret, mens det vil tale væsentligt
imod anvendelse af telekommunikation, hvis der er tale om et hovedvidne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.1.-2.4.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 3
Det følger af den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 729 a, stk. 4, at
politiet kan meddele en forsvarer pålæg om ikke at videregive de oplysnin-
ger, som forsvareren har modtaget fra politiet efter § 729 a, stk. 3. Et sådant
forsvarerpålæg kan meddeles, hvis det er nødvendigt af hensyn til fremmede
magter, til statens sikkerhed, til sagens opklaring, til tredjemand eller til ef-
26
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
terforskningen af en anden verserende sag om en lovovertrædelse, som ef-
ter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13.
Det følger endvidere af § 838, stk. 2, og § 856, stk. 2, at forsvareren i for-
bindelse med tiltalerejsning og under hovedforhandlingen kan pålægges
ikke at videregive oplysninger til tiltalte om et vidnes bopæl eller navn, stil-
ling og bopæl.
Oplysninger om et vidnes bopæl eller navn fremgår ofte af den politirap-
port, som er lavet på baggrund af en afhøring og kan f.eks. også fremgå af
en ransagningskendelse vedrørende ransagning hos en medtiltalt. Hvis der
ikke er opmærksomhed på at beskytte disse oplysninger allerede fra sagens
begyndelse, vil den sigtede herigennem kunne blive bekendt med oplysnin-
ger om et vidnes identitet, bopæl mv. i løbet af sagens behandling forud for
tiltalerejsning og hovedforhandling.
Med forslaget ændres bestemmelsen i § 729 a, stk. 4, således at det udtryk-
keligt fremgår, at hensynet til et vidnes sikkerhed kan danne grundlag for
meddelelse af pålæg til forsvareren om ikke at videregive oplysninger om
vidnets bopæl eller navn, stilling og bopæl.
Hermed tydeliggøres det, at politiet allerede på efterforskningsstadiet har
mulighed for at meddele forsvareren pålæg om ikke at videregive oplysnin-
ger om et vidnes bopæl mv. til den sigtede af hensyn til vidnets sikkerhed.
Hensigten er, at politiet skal gøre brug af denne mulighed i tilfælde, hvor
anklagemyndigheden under hovedforhandlingen agter at anmode retten om
at bestemme, at de nævnte oplysninger ikke må meddeles tiltalte, jf. § 856.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.-2.2.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 4 og 14
Det følger af retsplejelovens § 741 c, stk. 2, at en bistandsadvokat har ad-
gang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrørende den forurettede. Når der er rejst tiltale
i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt.
Det følger af retsplejelovens § 1020 h, stk. 1, at retten beskikker en advokat
for den forurettede i straffesager mod politipersonale, hvis det følger af be-
stemmelserne i kapitel 66 a, der bl.a. regulerer, hvornår der skal beskikkes
27
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
en bistandsadvokat, eller efter anmodning fra den pågældende, hvis særlige
grunde taler derfor. Er forurettede afgået ved døden, beskikker retten efter
anmodning fra forurettedes nære pårørende en advokat for de pårørende, når
forholdene taler derfor, jf. § 1020 h, stk. 2. Den advokat, der er beskikket
efter § 1020 h, stk. 1 eller 2, har adgang til det materiale, der er nævnt i §
741 c, stk. 2, 2. pkt., uanset om der er rejst tiltale i sagen, jf. § 1020 h, stk.
3. I øvrigt finder bestemmelserne i kapitel 66 a tilsvarende anvendelse, jf. §
1020 h, stk. 4.
Det foreslås at indsætte et nyt punktum i retsplejelovens § 741 c, stk. 2, om,
at § 729 c finder tilsvarende anvendelse. Det foreslås endvidere, at indsætte
et nyt punktum i retsplejelovens § 1020 h, stk. 3, som henviser til det nye
punktum i § 741 c, stk. 2.
Med forslaget indsættes dermed en bestemmelse om, at retsplejelovens §
729 c om rettens adgang til efter anmodning fra politiet at bestemme, at ad-
gangen til sagens materiale kan fraviges, hvis det er påkrævet af hensyn til
1) fremmede magter, 2) statens sikkerhed, 3) sagens opklaring, 4) tredje-
mands liv eller helbred, 5) efterforskning af en anden verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller der-
over, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12
eller 13, eller 6) beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforsk-
ningsmetoder, også gælder for adgangen til straffesagens materiale efter §
741 c, stk. 2.
Forslagene indebærer, at retsplejelovens § 729 c både finder anvendelse i
forhold til bistandsadvokaters adgang til straffesagens materiale efter rets-
plejelovens kapitel 66 a om forurettede og efter retsplejelovens kapitel 93 c
om straffesager mod politipersonale.
Forslaget indebærer, at bistandsadvokater og forsvarere i straffesager er si-
destillet i forhold til muligheden for at fravige adgangen til materiale.
Konkrete undtagelser fra bistandsadvokatens adgang til at gøre sig bekendt
med materiale kan efter forslaget kun ske efter reglerne i retsplejelovens §
729 c, som ikke foreslås ændret.
Afgørelse om, at bistandsadvokatens adgang til aktindsigt fraviges, kan ikke
træffes, hvis det giver anledning til væsentlige betænkeligheder for vareta-
gelsen af bistandsadvokatens opgaver.
28
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Gør de hensyn, som gør det påkrævet at fravige bistandsadvokatens adgang
aktindsigt, sig kun gældende for en del af materialet, skal bistandsadvoka-
ten have adgang til at gøre sig bekendt med den øvrige del af materialet.
Der er med forslaget ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer i bestemmelsens
anvendelse.
Det vil således også efter forslaget være muligt at opretholde en praksis,
hvorefter en bistandsadvokat kun modtager det materiale, som politiet eller
anklagemyndigheden skønner, er relevant for bistandsadvokaten i en kon-
kret sag, medmindre bistandsadvokaten anmoder om at modtage yderligere
materiale.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.1.-2.5.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 837, stk. 2, skal vidner
og skønsmænd angives med navn og adresse på den bevisfortegnelse, som
anklagemyndigheden indleverer til retten.
En fængselsbetjent, der skal afgive forklaring som vidne, anføres i praksis
på den nævnte bevisfortegnelse med angivelse af sit fulde navn og private
adresse. Derimod anføres polititjenestemænd, der skal afgive forklaring i
retten, i praksis på bevisfortegnelsen med angivelse af tjenestested i stedet
for privat adresse, idet begrebet
bopæl
forstås som ensbetydende med tjene-
stested.
Det følger af § 838, stk. 1, at anklagemyndigheden skal sende forsvareren
en kopi af bevisfortegnelsen uden angivelse af adresser. På denne kopi af
bevisfortegnelsen opføres fængselsbetjenten med sit fulde navn.
Med forslaget vil der i retsplejelovens § 837 blive indsat et nyt stk. 4, hvoref-
ter fængselsbetjente kan opføres på bevisfortegnelsen, der indleveres til ret-
ten, ved angivelse af fornavn, tjenestested og det til ansættelsen knyttede
identifikationsnummer (såkaldt medarbejder-ID), men uden angivelse af ef-
ternavn eller privat adresse.
Dette vil samtidig betyde, at fængselsbetjentens fulde navn heller ikke vil
fremgå af den kopi af bevisfortegnelsen, der tilgår forsvareren.
29
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Forslaget vil indebære, at fængselsbetjenten får mulighed for at bevare en
delvis anonymitet frem til hovedforhandlingen, hvor retten kan tage stilling
til spørgsmålet efter reglerne i § 856.
Bestemmelsen omfatter ligeledes værkmestre i kriminalforsorgen, da deres
funktion er sammenligelig med fængselsbetjentenes.
Der henvises til pkt. 2.3.1.1., 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger samt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 845, stk. 1, kan retten
efter anmodning fra anklagemyndigheden, forsvareren eller et vidne forud
for hovedforhandlingen træffe afgørelse om dørlukning efter § 29, stk. 1 og
3, og § 29 a, om referatforbud efter § 30, om navneforbud efter § 31, stk. 1,
om hvordan og ved hvem afhøring af et barn under 15 år eller en person, der
er blevet videoafhørt, skal ske, jf. § 183, stk. 3, om at tiltalte skal forlade
retslokalet, mens et vidne afhøres, jf. § 856, stk. 1, 4 eller 7, om at et vidnes
bopæl, navn eller stilling ikke må oplyses for tiltalte, jf. § 856, stk. 2, eller
om at en polititjenestemands navn og bopæl ikke skal oplyses, jf. § 856, stk.
6.
Retten har herved mulighed for at træffe forhåndsafgørelse om f.eks. dør-
lukning i tilfælde, hvor behandling i et offentligt retsmøde vil udsætte no-
gen for en unødvendig krænkelse, herunder hvor sådanne spørgsmål vedrø-
rer forurettede.
Med forslaget indsættes der i § 845, stk. 1, et nyt nr. 1, hvorved rettens mu-
ligheder for at træffe forhåndsafgørelse om foranstaltninger med henblik på
beskyttelse af vidner og parter, der skal afgive forklaring, udvides til også
at omfatte spørgsmål om nægtelse af adgang til et offentligt retsmøde for
bestemte personer eller grupper af personer efter retsplejelovens § 28 b, stk.
3.
Forslaget vil indebære, at retten får mulighed for at træffe forhåndsafgørelse
om udelukkelse af de nævnte personer og persongrupper fra et offentligt
retsmøde i sager, hvor det allerede forud for hovedforhandlingen kan fast-
slås, at de pågældendes tilstedeværelse i retten vil kunne afholde vidnet el-
ler parten fra at afgive en sandfærdig forklaring. Det kan f.eks. være rele-
vant at anvende denne mulighed i forhold til personer med tilknytning til en
bandegruppering.
30
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2., 2.1.2. og 2.1.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af et nyt stk.
7 i retsplejelovens § 856.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 8
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 2, nr. 1, kan
retten bestemme, at et vidnes bopæl ikke må oplyses for tiltalte, hvis afgø-
rende hensyn til vidnets sikkerhed
taler for det,
og det må antages at være
uden betydning for tiltaltes forsvar. Hvis afgørende hensyn til vidnets sik-
kerhed gør det
påkrævet,
kan retten bestemme, at tiltalte hverken må få op-
lyst vidnets navn, stilling eller bopæl, forudsat at oplysningerne må antages
at være uden betydning for tiltaltes forsvar, jf. § 856, stk. 2, nr. 2.
Retsplejelovens § 856, stk. 5 og 6, indeholder særlige regler om visse poli-
titjenestemænds muligheder for at vidne anonymt, men der er ingen tilsva-
rende regler for fængselsbetjente.
Med forslaget indsættes der i § 856 et nyt stk. 7, hvorefter en fængselsbe-
tjent, der afgiver forklaring som vidne, ikke skal betegnes ved sit fulde navn,
hvis oplysningen må antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar.
Det foreslås endvidere, at fængselsbetjenten i stedet skal betegnes ved sit
fornavn, tjenestested og det til ansættelsen knyttede identifikationsnummer.
Forslaget vil åbne mulighed for, at en fængselsbetjent kan afgive forklaring
under delvis anonymitet, også i tilfælde, hvor der ikke vurderes at være en
sådan risiko for repressalier eller andre ubehageligheder, som kunne be-
grunde (fuldstændig) anonymitet efter de gældende regler i retsplejelovens
§ 856, stk. 2, nr. 2.
Bestemmelsen omfatter ligeledes værkmestre i kriminalforsorgen, da deres
funktion er sammenligelig med fængselsbetjentenes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1.2., 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Til nr. 9
31
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Det følger af den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 8, at
rettens formand kan bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet under be-
handlingen af anmodninger efter stk. 2, 4, 6 og 7, om hel eller delvis vid-
neanonymitet og udelukkelse af tiltalte fra retslokalet under en afhøring.
Med forslaget tilføjes der i § 856, stk. 8 (fremover stk. 9), en henvisning til
bestemmelsen i det nye stk. 7 vedrørende delvis anonymitet for fængselsbe-
tjente. Endvidere konsekvensændres henvisningen til stk. 7, der fremover
bliver stk. 8.
Ændringen indebærer, at rettens formand også får kompetence til at be-
stemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens spørgsmålet om delvis ano-
nymitet for en fængselsbetjent behandles.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1.3., 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af et nyt stk.
7 i retsplejelovens § 856.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 11
Tiltalte, der som følge af en beslutning efter retsplejelovens § 856, stk. 1, 4
eller 7 ikke har overværet afhøringen af et vidne eller en medtiltalt, skal ved
sin tilbagevenden til retslokalet efter den gældende bestemmelse i retsplej-
elovens § 856, stk. 9, have oplysning om, hvem der har afgivet forklaring i
tiltaltes fravær, og om indholdet af forklaringen, for så vidt den angår til-
talte. Det gælder dog ikke oplysninger om vidnets bopæl eller navn, stilling
og bopæl, hvis retten har truffet bestemmelse om hemmeligholdelse efter
stk. 2, nr. 1 eller 2, ligesom oplysning om en polititjenestemands navn og
bopæl heller ikke skal oplyses til tiltalte, hvis retten har truffet bestemmelse
om hemmeligholdelse efter stk. 6.
Med forslaget tilføjes det i § 856, stk. 9 (fremover stk. 10), at oplysning om
en fængselsbetjents fulde navn på samme måde ikke skal meddeles tiltalte,
hvis oplysningerne er hemmeligholdt efter reglerne i det nye stk. 7.
Ændringen indebærer, at tiltalte, der har været udelukket fra retslokalet un-
der en afhøring af en fængselsbetjent, ikke kan få oplyst fængselsbetjentens
32
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
identitet (fulde navn) ved tilbagevenden til retten, hvis oplysningerne er
hemmeligholdt efter reglerne i det nye stk. 7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1.3., 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger og til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 12 og 13
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 10, træffes af-
gørelse om hemmeligholdelse af et vidnes navn, stilling og bopæl, jf. stk. 2,
nr. 2, og stk. 4, eller af en polititjenestemands navn og bopæl, jf. stk. 6 og 7,
ved kendelse. Kendelsen kan til enhver tid omgøres, og der er mulighed for
at kære afgørelsen.
Med forslaget ændres § 856, stk. 10 (fremover stk. 11), således at afgørelse
om, at oplysninger om en fængselsbetjents fulde navn ikke må antages at
være af betydning for tiltaltes forsvar efter det nye stk. 7 også omfattes af
bestemmelsen.
Ændringerne indebærer, at de nævnte afgørelser træffes ved kendelse, at de
til enhver tid kan omgøres, og at der er adgang til at kære afgørelserne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1.3., 2.3.2. og 2.3.3. i lovforslagets almin-
delige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og indebæ-
rer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, som har egne retsplej-
elove.
33
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1101 af 22. september
2017, foretages følgende ændrin-
ger:
§1
§ 28 b.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Rettens formand kan end-
videre nægte adgang til et offent-
ligt retsmøde for bestemte perso-
ner eller grupper af personer, hvis
det skønnes nødvendigt for at
opnå en sandfærdig forklaring af
et vidne eller en part.
1.
I
§ 28 b, stk. 3,
ændres »kan end-
videre« til »skal«.
§ 174.
---
Stk. 2.
Retten kan bestemme, at
et vidne skal afgive forklaring ved
anvendelse af telekommunikation
med billede, hvis det findes hen-
sigtsmæssigt og forsvarligt. Vid-
net indkaldes til at møde et nær-
mere angivet sted, jf. § 192.
Stk. 3.
---
2.
I
§ 174, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes
efter »forsvarligt«: », herunder hvis
særlige hensyn til vidnet taler der-
for«.
34
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
§ 729 a.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Hvis det er nødvendigt af
hensyn til fremmede magter, til
statens sikkerhed, til sagens
opklaring, til tredjemand eller til
efterforskningen af en anden ver-
serende sag om en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 6 år eller derover,
eller som udgør en forsætlig over-
trædelse af straffelovens kapitler
12 eller 13, kan politiet give for-
svareren pålæg om ikke at videre-
give de oplysninger, som forsva-
reren har modtaget fra politiet. På-
lægget kan udstrækkes, indtil til-
talte har afgivet forklaring under
hovedforhandlingen.
§ 741 c.---
Stk. 2.
Advokaten har adgang til
at gøre sig bekendt med den foru-
rettedes forklaring til politiet og
andre dokumenter i sagen vedrø-
rende den forurettede. Når der er
rejst tiltale i sagen, har advokaten
tillige adgang
4.
I § 741 c, stk. 2,
indsættes som 3.
pkt.:
Ȥ 729 c finder tilsvarende anven-
delse.«
3.
I
§ 729 a, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes
efter »tredjemand«: », herunder til
et vidnes sikkerhed«.
§ 837.
---
Stk. 2-3.
---
5.
I
§ 837
indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke:
»Stk.
4.
Fængselsbetjente kan be-
tegnes med fornavn, tjenestested og
35
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
det til ansættelsen knyttede identifi-
kationsnummer.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
Stk. 4.
---
§ 845.
Retten kan efter anmod-
ning fra anklagemyndigheden,
forsvareren eller et vidne forud for
hovedforhandlingen træffe afgø-
relse om
1-4) ---
6.
I
§ 845, stk. 1,
indsættes før nr. 1
som nyt nummer:
»1) nægtelse af adgang til et offent-
ligt retsmøde for bestemte personer
eller grupper af personer efter § 28
b, stk. 3.«
Nr. 1-7 bliver herefter nr. 2-8.
7.
I
§ 845, stk. 1, nr. 5,
ændres »7«
til: »8«.
5) at tiltalte skal forlade retslo-
kalet, mens et vidne afhøres, jf. §
856, stk. 1, 4 eller 7,
6-7) ---
Stk. 2.
---
§ 856.
---
Stk. 2-6.
---
8.
I
§ 856
indsættes efter stk. 6 som
nyt stykke:
»Stk.
7.
En fængselsbetjent kan af-
give forklaring uden at oplyse navn
og bopæl, hvis oplysningen må an-
tages at være uden betydning for til-
taltes forsvar. I stedet oplyses den
pågældendes fornavn, tjenestested
og det til ansættelsen knyttede iden-
tifikationsnummer.«
Stk. 7.
Rettens formand kan be-
stemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, når en polititjeneste-
Stk. 7-10 bliver herefter stk. 8-11.
36
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
mand, der har udført foranstalt-
ninger som nævnt i § 754 a, eller
en polititjenestemand med en sær-
lig tjenestefunktion afhøres, hvis
dette er påkrævet af hensyn til
hemmeligholdelsen af polititjene-
stemandens identitet og det må
antages at være uden væsentlig
betydning for tiltaltes forsvar.
Stk. 8.
Rettens formand afgør,
om tiltalte skal forlade retslokalet
under den forudgående forhand-
ling om anmodninger fremsat ef-
ter stk. 2, 4, 6 og 7.
Stk. 9.
Når tiltalte som følge af
en beslutning efter stk. 1, 4 eller 7,
ikke har overværet afhøringen af
et vidne eller en medtiltalt, skal
tiltalte, når denne på ny kommer
til stede i retslokalet, have oplys-
ning om, hvem der har afgivet for-
klaring i tiltaltes fravær, og om
indholdet af forklaringen, for så
vidt den angår tiltalte. Retten af-
gør, om gengivelsen af forklarin-
gen skal ske før eller efter, at til-
talte selv har afgivet forklaring.
Oplysning om vidnets bopæl eller
navn, stilling og bopæl skal dog
ikke meddeles tiltalte, hvis retten
har truffet bestemmelse om hem-
meligholdelse efter stk. 2, nr. 1 el-
ler 2. Oplysning om en polititjene-
stemands navn og bopæl skal end-
videre ikke meddeles tiltalte, hvis
retten har truffet bestemmelse om
hemmeligholdelse efter stk. 6.
9.
I
§ 856, stk. 8,
der bliver
stk. 9,
ændres »og 7« til: », 7 og 8«.
10.
I
§ 856, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver
stk. 10, 1. pkt.,
ændres »7« til: »8«.
37
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
11.
I
§ 856, stk. 9,
der bliver
stk. 10,
indsættes som
5. pkt.:
» På samme måde skal oplysning
om en fængselsbetjents fulde navn
ikke meddeles tiltalte, medmindre
retten har truffet bestemmelse om,
at oplysningerne må antages at
være af betydning for tiltaltes for-
svar efter stk. 7.«.
Stk. 10.
Afgørelse om hemme-
ligholdelse af et vidnes navn, stil-
ling og bopæl, jf. stk. 2, nr. 2, og
stk. 4, eller en polititjenestemands
navn og bopæl, jf. stk. 6 og 7,
træffes ved kendelse. I kendelsen
anføres de konkrete omstændig-
heder i sagen, hvorpå det støttes,
at betingelserne for hemmelighol-
delse er opfyldt. Kendelsen kan til
enhver tid omgøres. Rettens afgø-
relse efter stk. 2, nr. 2, og stk. 4, 6
og 7, kan kæres.
12.
I
§ 856, stk. 10, 1. pkt.,
der bli-
ver
stk. 11, 1. pkt.,
udgår »eller«, og
»jf. stk. 6 og 7,« ændres til: »jf. stk.
6 og 8, eller en fængselsbetjents
fulde navn, jf. stk. 7,«.
13.
I
§ 856, stk. 10, sidste pkt.,
der
bliver
stk. 11, sidste pkt.,
ændres
»stk. 4, 6 og 7« til: »stk. 4 og 6-8«.
§ 1020 h.---
Den advokat, der er beskikket
efter stk. 1 eller 2, har adgang til
det materiale, der er nævnt i § 741
c
,
stk.
14.
I
§ 1020 h, stk. 3,
indsættes ef-
ter »§ 741 c, stk. 2, 2. pkt.«: », jf. 3.
pkt.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli
2018.
38
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 120: Orientering om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven (øget beskyttelse af vidner), fra justitsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
39