Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1838981_0001.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for grov vold
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
1. Indledning
Grove voldelige overfald efterlader ofte ofret med markante psykiske og fy-
siske mén, og det nuværende strafniveau i sager om grov vold afspejler ef-
ter regeringens opfattelse ikke i tilstrækkelig grad den krænkelse af ofret,
der finder sted. Det er vigtigt, at forbrydelsens alvor afspejles i den straf,
som gerningsmanden får, ligesom de straffe, der udmåles, skal være i over-
ensstemmelse med befolkningens retsfølelse. Der er derfor efter regeringens
opfattelse behov for en skærpelse af straffen for grov vold.
Formålet med lovforslaget er således at skærpe straffen for overtrædelse af
straffelovens § 245, § 245 a og § 246. Det forudsættes i den forbindelse, at
der generelt sker en skærpelse med en tredjedel i forhold til i dag. Med lov-
forslaget tilsigtes endvidere en yderligere skærpelse af straffen i visse alvor-
lige sager om grov vold efter straffelovens § 245.
Den foreslåede lovændring er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2018,
ligesom den delvis udmønter regeringsgrundlagets afsnit om gennemførelse
af en tryg retspolitik med en skærpelse af straffene for personfarlig krimi-
nalitet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for grov vold
2.1.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den, som udøver et legem-
sangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mis-
handling, med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betyde-
lig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en sær-
lig skærpende omstændighed, jf. § 245, stk. 1, 2. pkt. Sager om grov vold er
af meget forskellig karakter spændende fra f.eks. forsøg på at ramme en per-
son med en flaske på et diskotek til vold i form af knivstik eller mange slag
og spark på en person, der ligger ned. Det afgørende for, om et angreb er
omfattet af straffelovens § 245 stk. 1, 1. pkt., er angrebets typiske farlighed.
Et legemsangreb vil i praksis efter omstændighederne blive anset for at være
af særlig rå, brutal eller farlig karakter, hvis der er anvendt våben, herunder
geværer, pistoler, økser og knive, eller der er kastet med genstande, som kan
påføre ofret ikke uvæsentlige skader. Slag med redskaber, herunder ølfla-
sker, stave, kæder mv., vil efter omstændighederne også kunne være omfat-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
tet af straffelovens § 245, stk. 1. Endvidere kan vold uden anvendelse af red-
skaber være omfattet af straffelovens § 245, stk. 1, hvis f.eks. angrebet er
rettet mod legemsdele, der er særligt sårbare. Som eksempler herpå kan
nævnes håndkantslag mod halsen, kvælergreb og gentagne kraftige spark,
spark mod øjne eller spark mod maven på en højgravid kvinde. Mishand-
ling foreligger f.eks., hvor en række voldshandlinger over en periode frem-
træder som udslag af gerningsmandens overlegne stilling i forhold til et of-
fer, der ofte befinder sig i et afhængighedsforhold.
Efter straffelovens § 245, stk. 2, straffes den, som uden for de i stk. 1 nævnte
tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, med fængsel
indtil 6 år. Bestemmelsen i straffelovens § 245, stk. 2, omfatter tilfælde, der
ikke falder ind under bestemmelsens stk. 1, men hvor der foreligger forsæt
til at tilføje en anden person skade. Skade antages at foreligge, når angrebet
har nødvendiggjort lægehjælp, eller når det har medført længere tids syge-
leje eller uarbejdsdygtighed.
Straffeloven indeholder i § 245 a en bestemmelse om legemsangreb i form
af kvindelig omskæring. Efter bestemmelsen straffes den, som ved et legem-
sangreb med eller uden samtykke bortskærer eller på anden måde fjerner
kvindelige ydre kønsorganer helt eller delvis, med fængsel indtil 6 år.
Straffelovens § 246 er en strafskærpelsesbestemmelse, hvorefter straffen for
overtrædelse af straffelovens § 245 eller § 245 a kan stige til fængsel i 10
år, hvis legemsangrebet har været af en så grov beskaffenhed eller haft så
alvorlige følger eller døden til følge, at der foreligger særdeles skærpende
omstændigheder.
Efter straffelovens § 247, stk. 1, kan straffen forhøjes med indtil det halve,
hvis nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, begås af en
person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbry-
delse, der har været forbundet med forsætlig vold. Det samme gælder, når
en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246 begås over for en person, der
efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, jf. § 247, stk. 2.
Straffen for overtrædelse af henholdsvis § 245, § 245 a og § 246 fastsættes
af domstolene på baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændig-
heder i den enkelte sag. Som følge af de forskelligartede omstændigheder,
der kan foreligge i sager om grov vold, er der stor variation i udmålingen af
straf for overtrædelse af bestemmelserne.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 245 ses i praksis typisk udmålt i
niveauet fra fængsel i måneder til fængsel i flere år. Overtrædelse af straf-
felovens § 246 ses typisk udmålt i niveauet fra fængsel i 1 år til fængsel i 8
år. Ved domstolenes vurdering af strafudmålingen lægges betydelig vægt på
bl.a. voldens karakter og grovhed samt skaderne på den forurettede, ligesom
der også lægges vægt på baggrunden for volden og oplysningerne om ger-
ningsmanden, herunder hans eller hendes eventuelle tidligere straffe for per-
sonfarlig kriminalitet.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Ofre for grov vold efterlades ofte med markante psykiske og fysiske mén.
Det er væsentligt for regeringen, at straffen for grov vold afspejler forbry-
delsens grovhed, og det er ikke tilfældet med det nuværende strafniveau.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er behov for, at straffen i
voldssager efter straffelovens § 245, § 245 a og § 246 gennemgående for-
højes med omkring en tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive
fastsat af domstolene.
Justitsministeriet finder endvidere efter drøftelse med Rigsadvokaten, at der
i visse tilfælde bør ske en større nuancering i strafudmålingen efter straffe-
lovens § 245, end det er tilfældet i dag.
Dette gælder for de allergroveste tilfælde af vold efter straffelovens § 245,
herunder særligt hvor forurettede er blevet udsat for meget omfattende vold,
eventuelt begået af flere gerningsmænd, og har fået betydelige skader. Der
lægges således op til, at der i de alvorligste sager, der i dag bliver afgjort
med straffe i niveauet fra omkring 1 år og 9 måneders fængsel, udmåles en
straf, der har en bedre sammenhæng med strafniveauet for vold omfattet af
straffelovens § 246. Da sagerne er meget forskellige, er det ikke muligt at
angive et generelt strafskærpelsesniveau, men der lægges med lovforslaget
op til, at der ud over den generelle strafskærpelse med en tredjedel i disse
tilfælde sker en yderligere skærpelse, som vil afhænge af den enkelte sags
nærmere omstændigheder.
Dette gælder endvidere i alle sager efter straffelovens § 245, hvor der er an-
vendt kniv. Når der er anvendt kniv, vil det typisk indebære en betydelig
fare for forurettede, og i mange tilfælde vil det være mere eller mindre til-
fældigt, om den forurettede har fået alvorlige skader eller ej. Der bør såle-
des i disse sager ske en yderligere skærpelse af straffen end den generelle
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
skærpelse med en tredjedel. Den yderligere skærpelse skal afspejle den po-
tentielle fare ved vold begået med en kniv. Med lovforslaget lægges der
f.eks. op til, at en sag om grov vold med anvendelse af kniv, der i dag af
domstolene afgøres med 3 måneders fængsel, efter lovændringen som ud-
gangspunkt skal afgøres med 5 måneders fængsel. Hvis der er tale om en
sag, der i dag afgøres med fængsel i 1 år og 6 måneder, lægges der op til, at
straffen efter lovændringen som udgangspunkt skal være i niveauet fra
fængsel i 2 år og 3 måneder til fængsel i 2 år og 6 måneder.
Den foreslåede generelle strafskærpelse med en tredjedel skal i de groveste
tilfælde efter straffelovens § 246 tilpasses det eksisterende strafniveau for
bl.a. drabsforsøg, som der ikke tilsigtes ændringer i, og det er således ikke
tilsigtet, at den fulde skærpelse skal slå igennem i alle tilfælde. Det tilsigtes
dog, at den fulde strafforhøjelse skal ske i sager om overtrædelse af straffe-
lovens § 245 og § 245 a og inden for normalområdet i modsætning til navn-
lig de allergroveste sager om overtrædelse af straffelovens § 246.
Navnlig på den baggrund finder Justitsministeriet, at de gældende straffe-
rammer med strafmaksimum på henholdsvis 6 og 10 år er tilstrækkelig høje
til at rumme alle tænkelige forhold omfattet af bestemmelserne i straffe-
lovens § 245, § 245 a og § 246, herunder også med de tilsigtede strafskær-
pelser.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at straffelovens § 245, 245 a og § 246 ændres, og det forudsæt-
tes herved, at straffen efter bestemmelserne gennemgående forhøjes med
omkring en tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af
domstolene. På grund af den variation, som de forskelligartede sager om
grov vold har, er det ikke muligt at angive et bestemt strafniveau for over-
trædelserne, men med lovforslaget forudsættes det f.eks., at en sag om vold
efter straffelovens § 245, der i dag af domstolene afgøres med 9 måneders
fængsel, efter lovændringen skal afgøres med 1 års fængsel.
Herudover forudsættes det med lovforslaget, at der sker en yderligere skær-
pelse af straffene for de allergroveste overtrædelser af straffelovens § 245,
herunder særligt hvor forurettede er blevet udsat for meget omfattende vold,
eventuelt begået af flere gerningsmænd, og har fået betydelige skader, samt
i alle sager efter straffelovens § 245, hvor der er anvendt kniv.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de
almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsernes an-
vendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i de forhold, der i al-
mindelighed anses som skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3 (ændring af straffelovens § 245, §
245 a og § 246).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for kriminalforsor-
gen som følge af den øgede strafmasse. Der er med finanslovsaftalen for
2018 afsat 62,4 mio. kr. årligt fra 2018 og frem til at afholde merudgifterne
for kriminalforsorgen i forbindelse med strafskærpelsen.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for stat, re-
gioner og kommuner af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
1838981_0008.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december 2017 til den 18.
januar 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokat-
rådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk Socialrådgiverfore-
ning, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Foreningen af Kom-
munale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Gadejuri-
sten, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Ju-
stitia, KL, Kvinderådet, Landsforeningen for Voldsramte Kvinde, Landsor-
ganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen KRIM, Of-
ferrådgivningerne i Danmark, Retspolitisk Forening, SAVN.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Lovforslaget vurderes
at have økonomiske
konsekvenser for kri-
minalforsorgen. Der
er med finanslovsaf-
talen for 2018 afsat
62,4 mio. kr. årligt fra
2018 og frem til at af-
holde merudgifterne
for kriminalforsorgen
i forbindelse med str-
afskærpelsen.
Ingen
Administrative konse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Ingen
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
1838981_0009.png
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Lovforslaget
aspekter.
JA
Ingen
Ingen
Ingen
indeholder
ikke
EU-retlige
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 245 straffes den, som udøver et legemsangreb af sær-
lig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, med
fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på le-
geme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særligt skærpende
omstændighed.
Med lovforslaget foreslås det at ændre ”som” til ”der” i straffelovens § 245,
stk. 1, 1. pkt. Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som
har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere ret-
ningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen. Med ændringen er det for-
udsat, at der skal ske en forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til
den straf, der hidtil har været fastsat af domstolene. Dette indebærer eksem-
pelvis, at en sag om grov vold, der i dag ville blive afgjort med 9 måneders
fængsel, efter forslaget skal afgøres med 1 års fængsel.
Herudover forudsættes det med forslaget, at der sker en yderligere skærpelse
end skærpelsen med en tredjedel af straffene for de allergroveste overtræ-
delser af straffelovens § 245, herunder særligt hvor forurettede er blevet ud-
sat for meget omfattende vold, eventuelt begået af flere gerningsmænd, og
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
har fået betydelige skader. Der lægges således op til, at der i de alvorligste
sager, der i dag bliver afgjort med straffe i niveauet fra omkring 1 år og 9
måneders fængsel, udmåles en straf, der har en bedre sammenhæng med
strafniveauet for vold omfattet af straffelovens § 246. Da sagerne er meget
forskellige, er det ikke muligt at angive et generelt strafskærpelsesniveau,
men der lægges med lovforslaget op til, at der ud over den generelle straf-
skærpelse med en tredjedel i disse tilfælde sker en yderligere skærpelse, som
vil afhænge af den enkelte sags nærmere omstændigheder.
Det forudsættes endvidere, at der sker en yderligere skærpelse end skærpel-
sen med en tredjedel i alle sager efter straffelovens § 245, hvor der er an-
vendt kniv. Med lovforslaget lægges der f.eks. op til, at en sag om grov vold
med anvendelse af kniv, der i dag af domstolene afgøres med 3 måneders
fængsel, efter lovændringen som udgangspunkt skal afgøres med 5 måne-
ders fængsel. Hvis der er tale om en sag, der i dag afgøres med fængsel i 1
år og 6 måneder, lægges der op til, at straffen efter lovændringen som ud-
gangspunkt skal være i niveauet fra fængsel i 2 år og 3 måneder til fængsel
i 2 år og 6 måneder.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det en-
kelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 245 a straffes den, som ved et legemsangreb med eller
uden samtykke bortskærer eller på anden måde fjerner kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis, med fængsel indtil 6 år.
Med lovforslaget foreslås det at ændre ”som” til ”der” i straffelovens § 245
a. Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål
at give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen. Med ændringen er det forudsat, at der skal
ske en forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til den straf for kvin-
delig omskæring, der hidtil har været fastsat af domstolene. Dette indebæ-
rer eksempelvis, at en sag, der i dag ville blive afgjort med 9 måneders
fængsel, efter forslaget skal afgøres med 1 års fængsel.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det en-
kelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter straffelovens § 246 kan straffen stige til fængsel i 10 år, hvis et legem-
sangreb, der er omfattet af straffelovens § 245 eller § 245 a, har været af en
så grov beskaffenhed eller haft så alvorlige følger eller døden til følge, at
der foreligger særdeles skærpende omstændigheder.
Med lovforslaget foreslås det at ændre ”, der er omfattet af § 245 eller § 245
a,” til: ”omfattet af § 245 eller § 245 a” i straffelovens § 246. Der er alene
tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at give mulig-
hed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om strafniveauet
efter bestemmelsen. Med ændringen er det forudsat, at der skal ske en for-
højelse af straffen med en tredjedel i forhold til den straf for særlig grov
vold, der hidtil har været fastsat af domstolene. Dette indebærer eksempel-
vis, at en sag, der i dag ville blive afgjort med 3 års fængsel, efter forslaget
skal afgøres med 4 års fængsel.
Den foreslåede generelle strafskærpelse med en tredjedel skal i de groveste
tilfælde efter straffelovens § 246 tilpasses det eksisterende strafniveau for
bl.a. drabsforsøg, som der ikke tilsigtes ændringer i, og det er således ikke
tilsigtet, at den fulde skærpelse skal slå igennem i alle tilfælde. Det tilsigtes
dog, at den fulde strafforhøjelse skal ske i sager om overtrædelse af straffe-
lovens § 245 og § 245 a og inden for normalområdet i modsætning til navn-
lig de allergroveste sager om overtrædelse af straffelovens § 246.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det en-
kelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2017.
11
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
12
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
1838981_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017 som æn-
dret ved lov nr. 1402 af 5. decem-
ber 2017 og […], foretages føl-
gende ændringer:
§ 245.
Den, som udøver et legem-
sangreb af særligt rå, brutal eller
farlig karakter eller gør sig skyldig
i mishandling, straffes med fængsel
indtil 6 år. Har et sådant legemsan-
greb haft betydelig skade på legeme
eller helbred til følge, skal dette be-
tragtes som en særligt skærpende
omstændighed.
Stk. 2. Den, som uden for de i stk.
1 nævnte tilfælde tilføjer en anden
person skade på legeme eller hel-
bred, straffes med fængsel indtil 6
år.
§ 245 a.
Den, som ved et legemsan-
greb med eller uden samtykke bort-
skærer eller på anden måde fjerner
kvindelige ydre kønsorganer helt
eller delvis, straffes med fængsel
indtil 6 år.
1.
I
§ 245, stk. 1, 1 pkt.,
ændres
”som” til: ”der”
2.
I
§ 245 a, stk. 1,
ændres ”som”
til: ”der”
§ 246.
Har et legemsangreb, der er
3.
I
§ 246, stk. 1,
ændres ”, der er
omfattet af § 245 eller § 245 a, væ- omfattet af § 245 eller § 245 a,” til:
ret af en så grov beskaffenhed eller ”omfattet af § 245 eller § 245 a”
haft så alvorlige skader eller døden
13
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Lovudkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for grov vold), fra justitsministeren
1838981_0014.png
til følge, at der foreligger særdeles
skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel i 10 år.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj
2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
14