Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 95
Offentligt
1817192_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 13. november 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for
acibenzolar-S-methyl, benzovindiflupyr, bifenthrin, bixafen, chlorantraniliprol, deltamethrin, flonicamid,
fluazifop-P, isofetamid, metrafenon, pendimethalin og teflubenzuron i eller på specifikke produkter,
komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 21. - 22. november 2017.
En vedtagelse af forslaget vurderes generelt at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for 12 aktivstoffer, komitésag
1817192_0002.png
Fødevarestyrelsen /
Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2017-11314
Den 10. november 2017
MFVM 401
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for acibenzolar-S-methyl,
benzovindiflupyr, bifenthrin, bixafen, chlorantraniliprol, deltamethrin, flonicamid,
fluazifop-P, isofetamid, metrafenon, pendimethalin og teflubenzuron i eller på
specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II og
III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 12 aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier, så de stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af
Codex Alimentarius for stofferne acibenzolar-S-methyl, benzovindiflupyr, bifenthrin, bixafen,
chlorantraniliprol, deltamethrin, flonicamid, fluazifop-P, isofetamid, metrafenon, pendimethalin og
teflubenzuron. For stoffet acibenzolar-S-methyl foreslås ligeledes ny grænseværdi som konsekvens af
en ny anvendelse. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og at der
sættes nye maksimalgrænseværdier. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte pesticider, og ændringerne vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har derudover
foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21. - 22. november 2017. En vedtagelse af forslaget
vurderes generelt at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for 12 aktivstoffer, komitésag
1817192_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 21.
22. november 2017.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (FAO
Food And Agriculture Organization /WHO
World
Health Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
en planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for 12 aktivstoffer, komitésag
1817192_0004.png
en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Som konsekvens af implementering af grænseværdier fastsat af Codex Alimentarius, foreslår
Kommissionen på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III ændres
med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne acibenzolar-S-methyl, benzovindiflupyr,
bifenthrin, bixafen, chlorantraniliprol, deltamethrin, flonicamid, fluazifop-P, isofetamid, metrafenon,
pendimethalin og teflubenzuron.
Neden for er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op).
Grænseværdier, der ændres så de stemmer overens med maksimalgrænseværdier fastsat af Codex
Alimentarius for stofferne, samt som følge af ny anvendelse for stoffet acibenzolar-S-methyl:
For acibenzolar-S-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær, tranebær og flere typer af
løg samt i kiwifrugter.
For acibenzolar-S-methyl sættes maksimalgrænseværdien op for æbler, havesalat og spinat.
For benzovindiflupyr sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer, azarolhvidtjørn,
sharonfrugter, andre frugtgrøntsager, jordnødder, kaffebønner, væv fra svin (fedtvæv, lever, nyre
og andre spiselige biprodukter) og i lever og andre spiselige biprodukter fra kvæg, får, geder, og dyr
af hestefamilien og andre opdrættede landdyr.
For benzovindiflupyr sættes maksimalgrænseværdien op for tomater, auberginer, ærter, rapsfrø,
sojabønner, fedtvæv og lever fra kvæg, får, geder, dyr af hestefamilien, og andre opdrættede
landdyr.
For bifenthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for druer, blåbær, ærter (med og uden bælg).
For bixafen sættes ny maksimalgrænseværdi for fedtvæv, lever, nyre og andre spiselige biprodukter
fra svin, dyr af hestefamilien, fjerkræ og andre opdrættede landdyr. Endvidere sættes ny
maksimalgrænseværdi for fugleæg og for mælk fra heste og andre dyr (undtaget kvæg, får og
geder).
For bixafen sættes maksimalgrænseværdien op for mælk, fedtvæv, lever, nyre og andre spiselige
biprodukter fra kvæg, får og geder.
For chlorantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for jordnødder samt for fedtvæv, lever og
nyre og andre spiselige biprodukter fra fjerkræ.
For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for fugleæg.
For deltamethrin sættes ny maksimalgrænseværdi for rapsfrø.
For flonicamid sættes ny maksimalgrænseværdi for mælk, fedtvæv fra svin, kvæg, får, geder, dyr af
hestefamilien, andre opdrættede landdyr og for lever fra fjerkræ.
For flonicamid sættes maksimalgrænseværdien op for muskel, lever, nyre og andre spiselige
biprodukter fra samtlige animalske landdyr og for fugleæg.
For fluazifop-P sættes ny maksimalgrænseværdi for bomuldsfrø.
For fluazifop-P sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær og ærter med bælg.
For isofetamid sættes ny maksimalgrænseværdi for tranebær og rapsfrø.
For isofetamid sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for 12 aktivstoffer, komitésag
1817192_0005.png
For metrafenon sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af kernefrugter, kirsebær,
ferskner, azarolhvidtjørn og sharonfrugter.
For metrafenon sættes maksimalgrænseværdien op for tomater, auberginer og cucurbitae (med og
uden spiselig skræl).
For pendimethalin sættes ny maksimalgrænseværdi for asparges, mælk og for fedtvæv, lever, nyre
og andre spiselige biprodukter fra samtlige opdrættede landdyr (undtaget fjerkræ).
For pendimethalin sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat.
For teflubenzuron sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner, citroner, limefrugter, druer,
papajaer, meloner, solsikkefrø, sojabønner og kaffebønner.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i
EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode. Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14,
stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer,
når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 95: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for 12 aktivstoffer, komitésag
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5