Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 90
Offentligt
1816245_0001.png
NOTAT
UDKAST
Den 3. november 2017
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af mundtligt indlæg i EU-
Domstolens forenede sager C-671/16 Inter-Environment
Bruxelles m.fl., og C-160/17 Thybaut m.fl.
1. Indledning
Conseil
D’Etat, som er den øverste forvaltningsdomstol i Belgien, har i to sager forelagt EU-Domstolen
en række præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af miljøvurderingsdirektivets artikel 2,
litra a og artikel 3 (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering
af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet).
Spørgsmålene fra Conseil D’Etat
vedrører den nærmere afgrænsning af miljøvurderingsdirektivets plan- og programbegreb.
Udover de præjudicielle spørgsmål fra
Conseil D’Etat har
EU-Domstolen i forbindelse med
indkaldelsen til den mundtlige forhandling anmodet de deltagende medlemsstater om at besvare et
spørgsmål vedrørende en tidligere EU-dom om miljøvurderingsdirektivets plan- og programbegreb
(sag C-290/15,
D’Oultremont).
I denne sag fastlog EU-Domstolen, at den vallonske
vindmøllebekendtgørelse var omfattet af miljøvurderingsdirektivets plan- og programbegreb og derfor
skulle have været miljøvurderet.
2. Sagernes faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
2.1. C-671/16 Inter-Environment Bruxelles m.fl.
Sag C-671/16 Inter-Environment Bruxelles m.fl. vedrører en regional forordning om zoneopdelt
byplanlægning, som i et givent kvarter (en zone) definerer de gældende standarder for bygninger
(højde, størrelse, byggelinje, bebyggelsesgrad, tagkonstruktion, antenne), for ubebyggede områder
(minimumsarealer, planlægning) og for åbne, offentlige områder. Disse specifikke standarder erstatter
for det omhandlede kvarter
de almindelige standarder i en regional (grund)forordning om
byplanlægning.
Hverken (grund)forordningen eller den regionale forordning om zoneopdelt byplanlægning er blevet
miljøvurderet, men begge forordninger er dækket af en udviklingsplan (regional plan om
arealanvendelse), som er blevet miljøvurderet. Den regionale forordning er vedtaget af regeringen for
hovedstadsregionen Bruxelles ved en bekendtgørelse.
En belgisk miljøsammenslutning, Inter-Environment Bruxelles, har påklaget den manglende
miljøvurdering af den regionale forordning om zoneopdelt byplanlægning. Begrundelsen herfor er, at
sammenslutningen mener, at regeringen fejlagtigt har udelukket forordninger om byplanlægning fra
kategorien planer og programmer med den begrundelse, at de indeholder ’generelt anvendelige
juridisk
bindende regler’.
Efter sammenslutningens opfattelse har EU-Domstolen tidligere fastslået, at
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om notat om afgivelse af dansk indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-671/16 Inter-Environment Bruxelles m.fl., og C-160/17 Thybaut m.fl. om rækkevidden af plan- og programbegrebet i miljøvurderingsdirektivet, fra miljø- og fødevareministeren
særlige planer for arealanvendelse er omfattet af direktivet, og alene den omstændighed, at en
foranstaltning vedtages i form af en generel bestemmelse, ikke nødvendigvis udelukker
foranstaltningen fra dette anvendelsesområde.
Regeringen fastholder, at ’generelt anvendelige juridisk bindende regler’ ikke udgør en plan og
henviser til, at planer og programmer karakteriseres ved bl.a. at fastsætte formål og foranstaltninger,
som vedtages for at opnå de fastsatte formål.
2.2. C-160/17 Thybaut m.fl.
Sag C-160/17 Thybaut m.fl. omhandler en forordning fastsat af den vallonske regering, hvorved der
fastlægges en byplanlægningsperimeter. Fastlæggelsen af en sådan perimeter medfører, at de
projekter, der er beliggende indenfor området, omfattes af en forenklet procedure for udstedelse af
tilladelser, der kan fravige de gældende byplanlægningsregler. Projekterne vil også blive omfattet af en
forenklet ekspropriationsprocedure, idet der foreligger en formodning for, at der vil være en offentlig
interesse til stede.
En byplanlægningsperimeter medfører, at ethvert fremtidigt projekt, selvom det ikke har
sammenhæng med det oprindelige, konkrete byplanlægningsprojekt, vil være omfattet af de
forenklede procedurer.
Sagsøgerne er borgere, der bor i nærheden af den fastsatte byplanlægningsperimeter. Sagsøgerne
mener, at der er tale om en plan, som er omfattet af miljøvurderingsdirektivet. Efter sagsøgernes
vurdering foretager undersøgelsen ikke en samlet kumulativ vurdering af alle projekternes
indvirkninger på miljøet, som krævet efter miljøvurderingsdirektivet.
Sagsøgte, regeringen i Région wallone, er derimod af den opfattelse, at det er byplanlægningsprojektet
og ikke den fastsatte byplanlægningsperimeter, der skal miljøvurderes, og at sidstnævnte ikke er en
plan eller et program i miljøvurderingsdirektivets forstand.
3. Den danske interesse i sagerne
Efter Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse bør den danske regering deltage i den mundtlige
forhandling og afgive indlæg i sagen. Den danske regering kan herved bidrage til, at EU-Domstolen i
forbindelse med besvarelsen af spørgsmålene fra
Conseil D’Etat
og EU-Domstolen får mulighed for at
udfordre og præcisere den brede fortolkning af direktivets plan- og programbegreb, som EU-
Domstolen hidtil har anlagt.
Med D’Oultremont-dommen har EU-Domstolen ydet sit seneste bidrag til forståelsen af plan- og
programbegrebet i forhold til generel regulering (love, bekendtgørelser, cirkulærer m.v.). Det er med
dommen utvetydigt slået fast, at ikke alene konkrete planer eller programmer, f.eks. kommuneplaner
og spildevandsplaner, men også generel regulering, dvs. love, bekendtgørelser, cirkulærer mv., efter
omstændighederne kan være omfattet af plan/program-begrebet og dermed af miljøvurderingspligten.
Dommen er imidlertid uklar på en række punkter. Denne uklarhed er der nu med de to nye sager fra
Conseil D’Etat mulighed for at få afklaret.
Det giver bl.a. anledning til betydelig tvivl, om en generel
retsakt skal fastlægge flere kriterier og fremgangsmåder for tilladelser o. lign. for at være omfattet af
miljøvurderingsdirektivets plan/program-begreb, eller om det er tilstrækkeligt, at der blot opsættes ét
kriterium. I den forbindelse vil den danske regering argumentere for, at det netop af
D’Oultremont-
sagen fremgår, at der skal fastlægges en
’betydningsfuld
helhed af kriterier’ og fremgangsmåder. Der
vil således som udgangspunkt ikke være tale om et plan eller et program, hvis der alene fastsættes et
enkelt kriterium/fremgangsmåde.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om notat om afgivelse af dansk indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-671/16 Inter-Environment Bruxelles m.fl., og C-160/17 Thybaut m.fl. om rækkevidden af plan- og programbegrebet i miljøvurderingsdirektivet, fra miljø- og fødevareministeren
Den danske regering vil også komme ind på andre uklarheder på baggrund af
D’Oultremont
og
generelt opfordre EU-Domstolen til, at fastsætte flere afgrænsende kriterier for rækkevidden af plan-
og program-begrebet. I regeringens indlæg vil der således bl.a. blive argumenteret for, at generelle
retsakter, der omfatter hele det danske territorium, ikke er omfattet af miljøvurderingsdirektivets
plan- og programbegreb, medmindre retsakten også indeholder en form for geografiske afgrænsning
(f.eks. forskellige zoner, områder mv.).
3