Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 72
Offentligt
1812831_0001.png
Dato: 6. november 2017
Til:
Miljøstyrelsen
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høring af udkast til Handlingsplan for
forebyggelse og bekæmpelse af rotter
Danmarks Naturfredningsforening vil gerne takke for styrelsens initiativ til møder med de rele-
vante interessenter samt muligheden for at kommentere på det foreliggende høringsudkast.
Danmarks Naturfredningsforenings engagement i udarbejdelsen af en Handlingsplan centrerer
sig om at forebygge og reducere risikoen for utilsigtede forgiftninger af andre arter end rotter,
i forbindelse med den forestående opprioritering af bekæmpelsen. Derfor omfatter vore kom-
mentarer alene de afsnit i udkastet, som er relevante i den sammenhæng.
Generelt
Generelt kan vi varmt anbefale en styrket forebyggende indsats, da dette selvsagt vil reducere
behovet for bekæmpelse.
Om de enkelte afsnit i Handlingsplanen
1.3 Styrket indsats ved vildtfodringspladser
Fodring af vildt indebærer i sagens natur at korn m.m. skal være tilgængeligt. Og fodring af
vilde dyr indebærer uundgåeligt, at der vil være et spild som vil være tilgængeligt for rotter.
Så længe man må fodre dyr i naturen, vil man derfor tiltrække rotter og fremme en bestand i
fodringsområderne. Rotter er derfor givetvis overordentligt udbredt i naturen i dag.
Så længe man må fodre vil det være ønskeligt at begrænse spildet mest muligt, og i dette lys
er det ønskeligt, som planen lægger op til, at udarbejde en ny vejledning sammen med Dan-
marks Jægerforbund om indretning af foderpladser.
Anvendelse af gift ved foderpladser og i det åbne land i det hele taget, bør ikke komme på
tale. Men man kan overveje at stille som krav for vildtfodring, at der opsættes egnede rotte-
fælder. Alle fælder der anvendes til kontrol af rotter ved vildtfoderpladser eller andre steder
uden for bygninger, fx ved infrastrukturanlæg i det åbne land, vådområder og skove, bør være
af en type som ikke tiltrækker eller dræber ikke-måldyr som eksempelvis små mårdyr, mus,
spidsmus, padder og krybdyr.
2.4 Primærproducenternes bekæmpelse på egen bedrift
Danmarks Naturfredningsforening, og andre interessenter, udtrykte på de afholdte møder med
ministeriet meget stor betænkelighed ved at give mulighed for at ejere af bedrifter fremover
selv må udlægge gift.
Vi har ingen forståelse for det fremførte økonomiske argument for at fjerne forudsætningen
om at gift kun kan udlægges af autoriserede, i lyset af praksis på alle andre områder:
Som privat må man i alle andre sammenhænge betale autoriserede professionelle for konsu-
lentbistand, hvor sikkerhedshensyn gør det nødvendigt. Det gælder el-installationer, VVS in-
stallationer, skorstensfejere med mere. Det er derfor vanskeligt at begribe, hvorfor det ikke
længere forudsættes at være professionelle, der kan udlægge gift, alene af økonomiske hen-
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Henvendelse af 6/11-17 fra Danmarks Naturfredningsforening om høringssvar til Rotte-handlingsplan
1812831_0002.png
syn til den enkelte bedrift. Det er direkte uansvarligt, selvom det forudsættes at man består et
1-dagskursus. Vores bekymring styrkes og underbygges af udkastets afsnit 4.4:
MSTs handlingsplan beskriver ingen tiltag til at registrere og monitere de enkelte private bru-
geres forbrug af gift og hyppigheden af giftbekæmpelse. Det vil således ikke blive tilvejebragt
et datagrundlag til at afgøre om privates bekæmpelse er effektiv eller vurdere de miljømæssi-
ge belastninger ved privates giftforbrug. Med sådanne vidtstrakte, ukontrollerede muligheder
for private til at anvende gift, må risikoen for markant øget brug, permanent tildeling af gift og
forgiftning af en række ikke-måldyr forventes at være stor.
I denne sammenhæng henviser vi til forpligtelsen i habitatdirektivets artikel 12.4 om at "indfø-
re en ordning med tilsyn med uforsætlig indfangning eller drab" af dyrearter på direktivets bi-
lag IV a, der omfatter to i Danmark forekommende rødlistede arter af pattedyr, som potentielt
kan komme i risiko.
4.4 Kildebekæmpelse af rotter mere end 10 meter fra en bygning
Der lægges op til som noget nyt at give mulighed for fremover at benytte alle antikoagulante
rottegifte mere end 10 meter fra bygninger uden krav om dispensationsansøgning. MSTs hand-
lingsplan beskriver ikke hvilke kriterier, der skal anvendes til at afgøre om kilden der nødven-
diggør rottebekæmpelse, er en bestand mere end 10 m fra bygningen, og om denne bestand
først skal bekæmpes uden brug af gift. Med sådanne vidtstrakte, ukontrollerede muligheder for
at anvende gift mere end 10 m fra bygninger, må risikoen for markant øget brug af gift i natu-
ren og ved infrastrukturer i det åbne land, skove, mv. forventes at være endog meget stor.
Med planens afsnit 2.4 og 4.4 vil private derfor fremover få mulighed for at udlægge antikoa-
gulanter i en væsentlig afstand fra bygninger, hvorved en masse arter af særlig pattedyr
kommer i risiko for at få adgang til giften. Ud over den direkte forgiftning af små gnavere og
insektædere og sekundær forgiftning af rovdyr og rovfugle.
I forvejen ved man at omfanget af utilsigtede forgiftninger af "de små mårdyr" og rovfugle
med antikoagulanter er overordentligt omfattende. Med de beskrevne lempelser vil man for-
værre situationen ved at øge risikoen voldsomt.
Danmarks Naturfredningsforening vil derfor indtrængende og på det kraftigste hen-
stille til
at der IKKE gives mulighed for at ejere af bedrifter fremover selv kan udlægge gift, efter
blot et 1-dagskursus, alene for at man som bedriftsejer skal kunne spare omkostnin-
gerne ved at bruge professionelle konsulenter
at der IKKE gives mulighed for at udlægge gift mere end 10 meter fra bygninger, uden
forudgående dispensation som hidtil samt at der etableres et system til at opsamle vi-
den om effektiviteten af den forudgående ikke-giftbaserede bekæmpelse og effektivite-
ten af den efterfølgende giftbekæmpelse ift. rotter, og et system til at overvåge effekter
på ikke-måldyr og biodiversiteten generelt.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
Kopi:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
2