277
Artikel
Afværgeforanstaitninger og naturbevaringspianer
fritager ikke fra konsekvensvurdering efter habitat
bekendtgørelsens § 6, stk. 2, men reglerne gælder ikke
fiskeri
i
den eksklusive økonomiske zone
—
nye FU-domme kræver ændret dansk lovgivning, rejser tvivl om bLa. vandområdeplanernes
gyldighed og ændret praksis
efter
habitatbekendtgørelsens 6
Af pro fesso
dr.
jur Peter Pagh
Det er ingen nyhed, at EU-Domstolens fortolk
ning afhabitatdirektivets regler om konsekvens-
vurdering af projekters og planers påvirkning af
Natura 2000-områder har krævet ændret dansk
lovgivning og/eller ændring af dansk praksis. De
første syv måneder af 2018 er ingen undtagel
se, som det fremgår afdommene i sag
C-323/17
om tilladelse til placering af tilslutningskabel til
en irsk vindmøllepark, sag C-164/17 om skov
rydning for at etablere en vindmollepark, sag
C-329117
om skovfældning for at etablere elek
trisk luftledning, sag
C-447117
om polsk skov
forvaltningsplan, der bl.a. skulle beskytte mere
end WO år gamle træer mod typogralbillen og
sag C-683/16 om beskyttelse af marine Natura
2000-områder i den tyske eksklusive økonomi
ske zone mod bundgarnsfiskeri.
Dommen i sag
C-323/17
drejede sig om, hvor
når konsekvensvurdering af projekter og planer
efter habitatdirektivets art. 6(3) kan undlades
pga. afværgeforanstaltninger, mens C-1 64/17
drejede sig om fortolkning af begrebet ‘pro
jekt’ efter VVM-direktivet. Sagen mod Polen
(C-447/17) drejede sig om, der kræves konse
kvensvurdering af en ændret forvaltningsplan
i Natura 2000-område med øget skovhugst for
at undgå skadevirkning på beskyttede skove,
hvis dette samtidigt medfører skade på andre
arter, der udgør en del afudpegningsgrundlaget
og betydningen af Natura 2000-planers aft’ej
© Tidsskrift for Miljø, August 20/8
ning, hvor beskyttelsen af en naturtype medfø
rer skade på en anden beskyttet naturtype. Sag
C-683/16 drejede sig om fiskeri i marine Natu
ra 2000-områder, og EtJ-Domstolen fastslog, at
som følge af EU’s enekompetence på fiskeri-om
rådet kan Tyskland ikke i to marine Natura
2000-områder beliggende i den tyske eksklusive
økonomiske zone i Østersøen og Nordsøen for
byde bundgarnsfiskeri fra fiskefartojer fra an
dre medlemsstater, selv om det er ubestridt, at
bundgarnsfiskeriet skader Natura 2000-områ
det.
Det er umuligt inden for denne artikels ram
mer indgående at belyse de fem dommes vidt
gående konsekvenser for dansk ret, I stedet har
jeg valgt kort at omtale de fem domme og belyse
deres umiddelbare konsekvenser for dansk lov
givning og praksis.
De fem domme vedrører fire delvist overlap
pende juridiske fortotkningsspørgsmål. Det ene
er, hvilke retsakter der er omfattet af habitatdi
rektivets regler om konsekvensvurdering af pro
jekter og planer. Det andet vedrører screenin
gen, dvs, hvornår er der en sådan vished om en
retsakts påvirkning af Natura 2000-områders
udpegningsgrundlag, at konsekvensvurdering
kan undlades, inden der meddeles tilladelse. Det
tredje spørgsmål drejer sig om, hvilke naturbe
varingsplaner der kræver konsekvensvurdering
og kun kan vedtages efter undtagelsen for by-
TfM 2018