Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 705
Offentligt
1944411_0001.png
Professor dr. Jur. Peter Pagh
Degnehusene 70,
2620 Albertslund
tlf.: 21820038/35323127
email: [email protected]
Folketingets Miljø- og Fodevareudvalg
Christiansborg
1218 København K
11. september 2018
Vedr.: Artikel i TfM 2018, s. 277 om nye EU-domme om habitatdirektivets art. 6 med en
kommentar til Miljøstyrelsens tilladelse af 13. august 2018 til etablering af vildsvinehegn
ved den dansk-tyske landegrænse meddelt efter bemyndigelse i lov nr. 694 af 8. juni 2018
om projektering og anlæg afvildsvinehegn v. den dansk-tyske landegrænse
Jeg tillader mig herved uopfordret til udvalgets orientering at fremsende en netop offentliggjort
artikel i Tidsskrift for Miljø, der belyser EU-domstolenes seneste domme om fortolkning af
habitatdirektivets regler om beskyttelse af Natura 2000-områder. EU-domstolens seneste dommes
fortolkning af habitatdirektivet betyder efter min vurdering en underkendelse af de danske
miljømyndigheders hidtidige fortoikning af habitatdirektivets art. 6, og dommene vil derfor efter
min opfattelse kræve lovændringer og ændret praksis mht. bl.a. fiskeri i marine Natura 2000-
områder og vandområdeplaner.
I artiklen i TiM er i fodnote 12 anført, at loven om etablering af vindsvinehegn ikke ses at give
problemer, da forarbejdeme til denne lov udtrykkeligt understreger, at Miljø- og
Fødevareministerens tilladelse kun kan meddeles i overensstemmelse med EU-domstolens
fortolkning af habitatdirektivets art. 6, stk. 3 og 4, hvorved bemærkes, at bekæmpelse af spredning
af svinepest må antages at være blandt de væsentlige samfundshensyn som kan begrunde, at der
alligevel kan tillades skadelige virkninger i Natura 2000-område.
Efter manus blev indleveret, er jeg blevet opmærksom på, at Miljøstyrelsen den 13. august 2018 har
meddelt tilladelse til Naturstyrelsens ansøgning om vildsvinehegn langs den dansk-tyske grænse, og
at både Naturstyrelsens ansøgning og Miljøstyrelsens anlægstilladelse efter min opfattelse må anses
i meget klar modstrid med EU-domstolens fortoikning.
Naturstyrelsen har i ansøgningen bl.a. forudsat, at hegnets barrierevirkning for migrerende arter
herunder arter til og fra Natura 2000-områder er imødegået med mindre komdorer i hegnet for
padder, krybdyr, små pattedyr mv., og ved regelmæssigt at åbne hegnet, og at en egentlig
konsekvensvurdering efter habitatdirektivets art. 6, stk. 3 derfor ikke er nødvendig, da disse
afværgeforanstaitninger er tilstrækkelige til at hindre væsentlig påvirkning afNatura 2000-områder.
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 705: Henvendelse af 11/9-18 fra Peter Pagh, professor, dr.jur. om artikel Tidsskrift for Miljø, der belyser EU-domstolenes seneste domme om fortolkning af habitatdirektivets regler om beskyttelse af Natura 2000-områder
1944411_0002.png
Miljøstyrelsen har i anlægstilladelsen tilsluttet sig denne foreløbige vurdering, idet det i
anlægstilladelsen bl.a. anføres (s. 19), at Naturstyrelsens:
“grundige gennemgang af mulige påvirkninger i ansøgningen, og de på denne baggrund fundne resultater og
vurdering har betydet, at Miljøstyrelsen vurderer, at de omfattet Natura 2000-områder og disses naturtyper eller arter
ikke påvirkes væsentligt.
Det betyder, at Miljøstyrelsen vurderer, at der
ildce
er behov for at iværksætte en egentlig konsekvensvurdering.
Dertil kommer, at Miljøstyrelsen finder, at screeningen, som Naturstyrelsen
har
foretaget, er grundigt udført og
nærmest har karakter af en konsekvensvurderrng”. (min understregning).
Som retligt grundlag for, at det er tilstrækkeligt med en foreløbig screening af det ansøgte projekt
og ikke nødvendigt med en ‘egentlig konsekvensvurdering’ har Miljøstyrelsen i anlægstilladelsen
anført (s. 15), at efter hjertemuslingedommen i sag
C-127102
fra 2004 tog stilling til, hvornår der
kræves konsekvensvurdering, “er [der] ikke i øvrigt i dornstolspraksis
[.]
yderligere aJklaring af
hvad der er væsentligt”.
Som det fremgår af min artikel i
TfM
og især dommen i sag C-323/1 7 People Over Wind
mfl.
fra
april, er Miljøstyrelsens oplysning om EU-domstolens retspraksis ikke korrekt. Efter den seneste
dom i C-323/1 7 kan der således ikke meddeles anlægstilladelse til bl.a. hegn på grundlag af en
foreløbig vurdering, hvis skadelige virkninger på udpegningsgrundlagets migrerende arter
forudsættes imødegået ved afværgeforanstaitninger i form af bl.a. biotop-kon-idorer, idet der i så
fald kræves en egentlig konsekvensvurdering efter habitatdirektivets art. 6, stk. 3. Det må derfor
undre, at Miljøstyrelsen efter dommen i sag C-323/1 7 har meddelt tilladelse på grundlag af en
foreløbig vurdering.
Det må i
øvrigt
give anledning til forundring, at Miljøstyrelsen kan hævde at være uvidende om
EU-domme efter 2004, da kommunerne og Miljøstyrelsen i flere sager netop er blevet underkendt
af Natur- og Miljøklagenævnet og Miljø- og fødevareklagenævnet med henvisning til EU
domstolens senere domme om, hvornår det efter habitatdirektivets art. 6, stk. 3 er tilstrækkelig med
en foreløbig vurdering, og hvornår en konsekvensvurdering giver tilstrækkelig sikkerhed for, at det
kan tillades uden anvendelse af undtagelsen for væsentlige samfundshensyn. Som eksempler kan
nævnes klagenævnets ophævelse af tilladelse til undeijordisk lager for naturgas ved Lovns Bredning
(MAD 2016.430 Nmk), hvor nævnet bl.a. henviste til EU-domstolens dom i sag C-25$/11 om
påvirkning af 0,5 % af en prioriteret naturtypes areal. Endvidere kan nævnes klagenævnets
ophævelse af Kystdirektoratets lovliggørende tilladelse til 100 fortøjningspæle i Odense fjord
grundet manglende konsekvensvurdering (MAD 2017.221 Mflc), hvilket bl.a. skete med henvisning
til EU-domstolens dom i sag C-142/16 om konsekvensvurdering af projekter som påvirker
migrerende arter til Natura 2000-områder beliggende 500 km. opstrøms.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 705: Henvendelse af 11/9-18 fra Peter Pagh, professor, dr.jur. om artikel Tidsskrift for Miljø, der belyser EU-domstolenes seneste domme om fortolkning af habitatdirektivets regler om beskyttelse af Natura 2000-områder
1944411_0003.png
I,
Såfremt en miljøorganisation vil anfægte Miljøstyrelsens anlægstilladelse fra august 201$ til
vildsvinehegn ved domstolene, er der derfor i lyset af EU-domstolens fortoikning og EU
domstolens dom i sag C-243/1
5
betydelig risiko for, at tilladelsen bliver underkendt som ugyldig,
fordi Miljøstyrelsen ikke har fulgt den korrekte fremgangsmåde. Dette er ikke udtryk for, at EU
rettens krav til naturbeskyttelse udelukker et hegn ved grænsen for at undgå spredning af svinepest,
men alene udtryk for, at FU-reglerne kræver en fremgangsmåde, der sikrer, at konsekvenserne er
tilstrækkeligt belyst, inden tilladelsen meddeles.
Med
3