Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 687
Offentligt
1941386_0001.png
3. maj 2018
Europaparlamentet støtter et globalt forbud mod dyreforsøg inden for
skønhedsindustrien
Cruelty Free International og The Body Shop kan fejre et betydeligt fremskridti den
kampagne, der skal sætte en stopper for at skønhedsprodukter testes på dyr
I dag har MEP’ere i Europaparlamentet stemt for at vedtage et forslag, som støtter et globalt forbud
mod test på dyr inden for skønhedsindustrien. Forslaget, som støttes af The Body Shop og Cruelty
Free International, fik opbakning og blev stemt igennem af 620 MEP’ere
med et markant flertal.
Forslaget skal hjælpe embedsmænd og medlemsregeringer i Europa-Kommissionen og i Det
Europæiske Råd med at tale for et stop af dyreforsøg inden for skønhedsindustrien til FN.
Forslaget følger i kølvandet på 5-årsjubilæet for EU’s banebrydende forbud mod at sælge nye
skønhedsprodukter og ingredienser, som er testet på dyr både uden- og indenfor EU Det modige og
progressive træk efterfulgte de tidligere EU-forbud mod test af skønhedsprodukter på dyr fra 2003
samt ingredienser i 2009. Forbuddet har desuden inspireret til ny lovgivning over hele verden og
efterfølgende ført til forbud i lande som Sydkorea, New Zealand og Indien.
I sidste måned fejrede Cruelty Free International og The Body Shop EU’s skelsættende førerposition
og så frem imod at levere et verdensomspændende forbud mod dyreforsøg inden for
skønhedsindustrien. En lang række kendte personer, herunder Ricky Gervais, Joanna Lumley og Pixie
Geldof skrev sammen med næsten 100 politiske beslutningstagere, retailere og dyreeksperter under
på et brev, som var adresseret til medlemslandenes regeringer. Brevet anmodede om, at Europa
skulle spille en aktiv rolle og anvende sin indflydelse for at stoppe dyreforsøg inden for
skønhedsindustrien globalt.
Selv om godkendte, billigere, hurtigere og mere videnskabeligt præcise testmetoder, som ikke
involverer dyr, er tilgængelige, mangler 80% af verdens lande stadig love, som forbyder at teste
skønhedsprodukter og ingredienser på dyr.
Jessie Macneil-Brown, Head of Global Campaigns, The Body Shop,
siger: The Body Shop presser
hårdt på for at få indført et globalt forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien i hele
verden en gang for alle. Vores kunder i hele verden støtter massivt skønhedsprodukter, som er fri for
dyremishandling. Vi har på kun 10 måneder indsamlet mere end 5,7 millioner underskrifter under
vores igangværende Forever Against Animal Testing-kampagne. EU-forbuddet har vist, at det er
muligt have et sundt og velfungerende marked for skønhedsprodukter uden at bruge dyreforsøg.
Dagens positive afstemning bringer
os et skridt ær ere e i ter atio al aftale.
Michelle Thew, CEO of Cruelty Free International,
siger: Desværre har 80% af verdens lande ingen
lovgivning mod test af skønhedsingredienser og produkter på dyr, selv om der findes tilgængelige,
godkendte forsøg, som ikke anvender dyr, samt eksisterende produkter, som er sikre for mennesker
at bruge. Vi estimerer, at der på verdensplan årligt er over en halv million dyr
lige fra kaniner til
mus, rotter til marsvin og hamstere, som stadig bruges til modbydelige og unødvendige forsøg. Fem
år efter det komplette EU-forbud er det på tide at tageskridtet videre. Det lederskab, som MEP’erne
har udvist ved at vedtage dette forslag fortjener stor anerkendelse. Nu er det på tide at arbejde
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 687: Henvendelse af 24/8-18 fra Cruelty Free International og The Body Shop om et globalt forbud imod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien
1941386_0002.png
sammen for at få et globalt forbud mod dyreforsøg og sætte en stopper for dyrs lidelser i hele
verde .
I 2017 lancerede Cruelty Free International og The Body Shop en fælles kampagne for at anmode om
et internationalt forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsprodukter og ingredienser i hele verden
en gang for alle.
Kampagnen har i løbet af kun ti måneder fået 5,7 millioner underskrifter og er dermed den største
underskriftsindsamling mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien. Dermed nærmer den sig
målet på de 8 millioner underskrifter, som The Body Shop og Cruelty Free International vil tage med
til FN for at anmode om en international konvention, som skal sætte en stopper for dyreforsøg inden
for skønhedsindustrien.
For mere information eller billeder kontakt venligst Cruelty Free International Media Office; email:
[email protected]
eller telefon: +44 (0) 207 619 6978 eller +44 (0) 7850 510 955
For mere information om The Body Shop kontakt venligst:
[email protected]
eller
Marianne Gulløv, 40216677
[email protected]
BEMÆRKNINGER TIL REDAKTØRER
1. Underskriftsindsamlingen kan underskrives online på
www.foreveragainstanimaltesting.com
eller i
en af The Body Shop butikkerne over hele verden. Forbrugerne bliver opfordret til at bruge
kampagnens hashtag #ForeverAgainstAnimalTesting på de sociale medier for at skabe
opmærksomhed omkring sagen.
Cruelty Free International
er en af verdens ældste og mest respekterede dyreværnsorganisationer.
Organisationen bliver i vid udstrækning betragtet som en autoritet inden for spørgsmålet om
dyreforsøg, og den bliver anvendt af regeringer, medier, virksomheder og officielle institutioner til
rådgivning og ekspertvurderinger.
www.crueltyfreeinternational.org
The Body Shop
er et globalt skønhedsbrand, som blev grundlagt af Anita Roddick i 1976 i Brighton i
England. The Body Shop arbejder på at gøre en positiv forskel i verden ved at lave naturinspireret
hudpleje, hårpleje og makeup af høj kvalitet, som er produceret bæredygtigt og etisk forsvarligt. Alle
produkter er 100% vegetariske og 40% er veganskeThe Body Shop var banebrydende med filosofien,
at virksomheder har magt til at gøre godt. The Body Shop har 3000 butikker fordelt på mere end 60
lande.