Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 678
Offentligt
1939729_0001.png
Dato: 17. september 2018
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Høring af udkast om ændring af bekendtgørelse om udpegning
og administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter
(j.nr. 2018-5670)
Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til udkastet til bekendtgørelse.
Baggrund og opsummering
Ændringen af bekendtgørelsen udspringer af ”Naturpakken” fra maj 2016 hvor det blev beslut-
tet at udtage landbrugsarealer og byarealer samt at undersøge mulighederne for at udvide
områderne med ”værdifuld natur, hvor det understøtter direktivmål”.
Med udgangspunkt i at Danmark er det EU medlemsland, der har udpeget den laveste andel af
landarealet som Natura 2000 områder har Danmarks Naturfredningsforening den grundlæg-
gende holdning, at en revision af områderne ubetinget må indebære væsentlige forbedringer
af natura 2000 områderne i Danmark, såvel i omfang og kvalitet.
For flere habitat-naturtyper og nogle arter har Danmark under den eksisterende udpegning ud-
peget meget beskedne andele som Natura 2000 områder. Derfor har vi påpeget behovet for at
udpege natura 2000 områder for disse naturtyper og arter, og vi har (primært via vores lokal-
afdelinger) tidligt i forløbet fremsat konkrete forslag om udpegning af ny områder og udvidel-
ser.
Generelle overvejelser om udgangspunktet for ændring af
områdernes afgrænsning
Vi forstår, at ministeriet anser den igangværende revision for at være ”en teknisk justering” af
de danske udpegninger samt, at ministeriet tager udgangspunkt i at EU tidligere har godkendt
de danske udpegninger og at revisionen derfor kan foretages uden at ”genåbne” spørgsmålet
om, hvorvidt den danske udpegning grundlæggende kan godkendes af EU.
Betingelserne for ændringer af afgrænsningerne af områder udpeget som Natura 2000 områ-
der under habitatdirektivet er angivet i direktivets artikel 9 og kan ”indføres
på grundlag af vi-
denskabelig dokumentation i tilfælde af en videnskabelig fejl eller på grundlag af den naturlige
udvikling”,
jf. EU Kommissionens svar af 31. juli 2018 på 2 spørgsmål til EU Parlamentet (E-
003292/18 og E-003293/18).
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 678: Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast om ændring af bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
1939729_0002.png
Ændringer af afgrænsningerne forudsætter dermed
videnskabelig dokumentation
for enten fejl
eller en naturlig udvikling (det vil sige at en naturlig udvikling har medført at udpegnings-
grundlaget er forsvundet).
DN er ikke bekendt med at der skulle være præcedens for en så omfattende revision af et
medlemslands natura 2000 områder. Den igangværende revision indebærer en ”udskiftning” af
arealerne på knap 17%. Omtrent 360.000 hektar er således i dag udpeget som Natura 2000
på land og der lægges op til at udtage 29.900 ha og udpege andre 30.900 ha.
Udtagningerne alene omfatter 8,3% af de hidtidigt udpegede landarealer og er dermed også
set uden de ny udpegninger så omfattende, at der efter DNs vurdering reelt kan være tale om
et ønske om ”åbning” af udpegningerne.
Derfor stiller DN spørgsmålstegn ved at der er tale om en ”teknisk justering” af fejl, men finder
at der er tale om meget omfattende ændringer og dermed reelt
et ønske om en ”åbning” af
hele den danske udpegning, foranlediget af den danske regering. Det ønsker vi at EU Kommis-
sionen forholder sig til.
Om de anvendte kriterier for udpegning af ny Natura 2000
arealer
Ministeriet har udarbejdet 2 notater der sammen redegør for hvordan henholdsvis udtagning
og udpegning af Natura 2000 skal foregå.
Kriterie 3 b i) i ”Kriterier
til forslag til ændringer i Natura 2000-grænserne”
og ”Kriterier
til be-
regning af friholdt areal omkring husdyrbrug”
fastsætter grundlæggende at man ikke kan ud-
pege beskyttelsesværdig natur som Natura 2000 område, hvis udpegning vil kunne indebære
begrænsninger for mulighederne for senere at udvide husdyrbrug.
Med andre ord har man med direkte henvisning til økonomiske/produktionsmæssige hensyn
fravalgt udpegning af naturarealer, som lever op til de naturmæssige krav i habitatdirektivet.
Udpegning af naturarealer som Natura 2000 områder under habitatdirektivet sker med ud-
gangspunkt i habitatdirektivets artikel 4, herunder direktivets bilag III. Heri fremgår alene fag-
lige og naturmæssige kriterier, ikke økonomiske.
Heller ikke i
Kommissionens notat fra 2012 om udpegning af habitatområder
angives hvorvidt
man specifikt kan fravælge udpegning af beskyttelsesværdig natur for ikke at begrænse pro-
duktionsinteresser. Derfor ønsker DN at Kommissionen forholder sig til dette kriterium.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 678: Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast om ændring af bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
1939729_0003.png
Bekendtgørelsens ordlyd og ikrafttræden
Vi tager til efterretning at der ikke ændres væsentligt i substansen af bekendtgørelsens ordlyd
og dermed i rammerne for administrationen af områderne.
Vi er dog umiddelbart uforstående overfor at der udtages en art (Nordisk Lappedykker) af ud-
kastets bilag 6, som
udgør ”brutto-listen” over arter der kan udgøre udpegningsgrundlaget for
fuglebeskyttelsesområder. Vi foreslår at arten opretholdes på bilaget, med mindre der gives en
fyldestgørende faglig begrundelse.
DN har spurgt til årsagen til at bekendtgørelsen tænkes at træde i kraft den 1/11 2018 og der-
med før EU måtte have godkendt ændringerne. Ministeriet har oplyst at en gældende bekendt-
gørelse skal udgøre grundlaget for EU's vurdering af de ønskede ændringer. Det tager vi til ef-
terretning, men vil samtidig gerne henlede opmærksomheden på den forvirring det kan afsted-
komme omkring gældende afgrænsninger, såfremt EU måtte have forbehold for ændringerne.
Om udtagningerne
For så vidt angår udtagning af landbrugsarealer har vi på den ene side udtrykt forståelse for at
der kan være landbrugsarealer uden hverken eksisterende eller potentiel naturværdi, som ikke
oprindeligt burde være medtaget i udpegningerne. Men på den anden side påpeget, at med
godt 60% af landets areal under plov, og med naturarealer ofte beliggende som ”ø’er” heri, er
det vanskeligt at skabe og opretholde større sammenhængende naturarealer for netop at ud-
mønte direktivets formål, uden at have landbrugsarealer indenfor Natura 2000 områderne.
Vi har noteret os at kriterierne for at udtage landbrugsarealer har forholdt sig til denne proble-
matik.
Der er udtaget massive arealer af fuglebeskyttelsesområder. I forløbet har vi efterlyst de nær-
mere overvejelser og begrundelser for de konkrete områder og forstår at Miljøstyrelsen har
vurderet tilgængeligt fagligt materiale i form af Naturdatabasen og DOF-Basen samt luftfotos
og på den baggrund i de pågældende områder vurderet at der ”ikke er fundet dokumentation
for habitatnatur eller arter på udpegningsgrundlaget på de udtagne arealer”.
DN har under den tidligere høring fremlagt en række eksempler på at der er arter på udpeg-
ningsgrundlaget i konkrete områder, som benytter arealer der tænkes udtaget. Alligevel har
man fastholdt de massive udtagninger f.eks. langs Vadehavet.
DN anser det for problematisk, at udtagningerne af arealer ifølge ministeriet er sket ud fra en
vurdering af, at der ”ikke er dokumentation for at udpegningsgrundlaget forekommer”, når di-
rektivets artikel 9 og svar fra Kommissionen præciserer, at bevisbyrden er omvendt: Man skal
dokumentere at udpegningsgrundlaget IKKE forekommer.
Med henvisning til de mange konkrete eksempler DNs lokalafdelinger har fremlagt under for-
rige høring på, at udpegningsgrundlag faktisk forekommer på arealer som tænkes udtaget, fin-
der DN at der er tale om en reel problematik, og ikke kun en strid om ord.
Derfor kan vi ikke ud fra en objektiv vurdering se, at dokumentationen for udtagningerne er
forenelige med direktivets og Kommissionens anvisninger.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 678: Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast om ændring af bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
1939729_0004.png
Et helt fuglebeskyttelsesområde (F92 ”Skovene ved Vemmetofte”) er nedlagt med henvisning
til at arten (hvepsevåge) ikke skulle have været tilstede overhovedet. Ministeriet har således
givet udtryk for at den oprindelige udpegning af området for mere end 30 år siden var en fejl
og man anser ikke længere den daværende dokumentation for artens tilstedeværelse for til-
strækkelig.
DN og DOF har omvendt henvist til observationer af arten i området samt, at arealer ikke kan
udtages af Natura 2000 områder, endsige områder helt nedlægges, med henvisning til at en
art er forsvundet, hvis dette skyldes mangelfuld forvaltning. Det samme kan være tilfældet i
f.eks. marsken, hvor omfattende arealer er udtaget af fuglebeskyttelsesområder.
Derfor ønsker DN at Kommissionen forholder sig til disse problematikker.
Om de supplerende udpegninger
Frem til i sommer var det udgangspunktet at udpege i alt omtrent 5.000 ha i sammenhæng
med udtagning af omtrent 28.000 ha, det vil sige netto udtagning af 23.000 ha hvorved den
danske andel udpeget landareal ville blive reduceret fra 8,34 % til 7,8% landareal. Det skal
ses i sammenhæng med et gennemsnit for alle EU lande på 18,12 %.
Med den nu siddende minister blev der åbnet for udpegning af ny områder og større arealer,
og der er med den aktuelle høring lagt op til at udtage 29.900 ha og udvide og udpege ny om-
råder for i alt 30.900 ha.
Ministeriet har under processen på DNs forespørgsel oplyst arealernes fordeling på naturtyper,
herunder habitat-naturtyper.
På den baggrund har DN kvitteret for at udpegningen af de 30.900 hektar udgør en reel og
væsentlig forbedring i forhold til det indtil da foreliggende oplæg og indebærer at der udpeges
vigtige naturarealer med ”habitat-natur” som natura 2000 områder.
Departementet har i notat af 24.juni 2018 oplyst at de supplerende udpegninger omfatter:
Naturtype
Skovbevokset
Hede og klithede
Mose
Strandeng
Fersk eng
Overdrev
Hvid klit og strandbred
Arealer under genopretning
Andet
Areal i ha (overslag)
17.000
800
4200
1350
500
1000
750
600
2000
2000
Herunder habitat-naturtyper
9130, 9160 og 91E0
2310, 2320 og evt 4030
1330
6210 og 6230 (evt flere)
2120 og evt 2110
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 678: Høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening til udkast om ændring af bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
1939729_0005.png
I DNs høringssvar af 2. januar 2018 pegede vi på 7 naturtyper, hvor Danmark har udpeget i
underkanten i forhold til EU's kriterier:
Ikke-prioriterede naturtyper:
Naturtypen
9130 "Bøg på muld", hvor kun 12 % af forekomsterne i dag indgår i natura 2000 områder.
Naturtypen
9160 "Ege-blandskov", hvor kun 15 % af forekomsterne i dag indgår i natura 2000 områder.
Vi kvitterer for, at der med den supplerende udpegning er udpeget betydeligt mere af disse
naturtyper.
Prioriterede naturtyper:
Naturtypen
6230 "Surt overdrev", hvor kun 32 % af de kendte forekomster i den kontinentale region ind-
går i natura 2000 områder.
Naturtypen
7120 "Nedbrudt højmose", hvor kun 17 % af de kendte forekomster i den atlantiske region,
og kun 35 % i den kontinentale, indgår i natura 2000 områder.
Naturtypen
7210 "Avneknippemose", hvor kun 28 % af de kendte forekomster i den kontinentale region
indgår i natura 2000 områder.
Naturtypen
7220 "Kildevæld", hvor kun 36 % af de kendte forekomster i den atlantiske, og kun 32 % i
den kontinentale region, indgår i natura 2000 områder.
Naturtypen
91E0 "Elle- og askeskov", hvor kun 29 % i dag indgår i natura 2000 områder.
Vi kvitterer for, at der med den supplerende udpegning er udpeget mere af naturtyperne 6230
og 91E0.
Men vi konstaterer også at der ikke er udpeget mere af naturtyperne 7120, 7210 eller 7220.
Det betyder at Danmark trods revisionen fortsat har udpeget beskedne andele af disse natur-
typer i forhold til EU's kriterier. Det ønsker vi at henlede Kommissionens opmærksomhed på.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
Biolog,
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
5