Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 677
Offentligt
1939709_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 18. september 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af an-vendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion
af plastikkugler, der anvendes til rensning af atomaffald i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 27.-28. september 2018.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 677: Grundnotat om godkendelse af EDC (Microbeads) - Komitésag
1939709_0002.png
Den 16. september 2018
MFVM 637
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produkti-
on af plastikkugler, der anvendes til rensning af atomaffald i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komite-
sag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion af plastikkugler, der anven-
des til rensning af atomaffald i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den norske virksomhed Microbeads AS tilladelse
til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12
år fra ”solnedgangsdatoen” d. 22. november 2017.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-
komiteen den 27.-28. september 2018. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de
tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den
konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Det
er desuden vurderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i
arbejdsmiljøet er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Herudover fremgår der af Kommissio-
nens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal gennemføre overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for EDC, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive. Ansøgeren skal desuden indføre
tekniske forbedringer, der øger sikkerheden i forhold til arbejdernes udsættelse og udslip til miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 1,2-
dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion af plastikkugler, der anvendes til
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 677: Grundnotat om godkendelse af EDC (Microbeads) - Komitésag
1939709_0003.png
rensning af atomaffald i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 27.-28. september 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Microbeads AS fra Norge om fortsat anven-
delse af op til 1 ton om året af EDC:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion af små plastikkugler, der binder
cæcium(137)-ionen i forbindelse med rensning af atomaffald. EDC anvendes som
opskumningsmiddel, så der dannes mikroskopiske kanaler i plasten (polystyrene), hvor ionerne
kan komme ind og binde sig til materialet.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 677: Grundnotat om godkendelse af EDC (Microbeads) - Komitésag
Microbeads AS fremsendte den 19. maj 2017 ansøgning om godkendelse af EDC til ovennævnte an-
vendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vur-
dering, SEAC, som den 24. januar 2018 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet og
udledning til miljøet, og gennemførsel af specifikke tiltag til begrænsning af eksponering af
arbejdstagere og udledning til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. november 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører tiltag til begrænsning af eksponering af
arbejdstagere og udledning til miljøet, samt overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet og
udledning til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
proceskemikalie i en årlig mængde på ca. 1 ton i industriel produktion af små plastikkugler til rensning
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 677: Grundnotat om godkendelse af EDC (Microbeads) - Komitésag
af atomaffald, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økono-
miske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité,
RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til
begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets
socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici
for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrø-
rende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har
fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøge-
ren skal gennemføre tiltag til begrænsning og overvågning af arbejdstagernes udsættelse for EDC og
udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstageres
udsættelse for stoffet samt udledning til miljøet. Herudover er den beregnede maksimale koncentrati-
on i luften i arbejdsmiljøet (0,004 mg/m
3
) væsentligt lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for
arbejdsmiljøet på 4 mg/m
3
.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, og der er ikke modtaget bemærknin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Regeringen agter på den baggrund
at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4