Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 672
Offentligt
1939421_0001.png
Teknisk gennemgang af
Kommissionens forslag til en
reform af landbrugspolitikken
2021-2027
Miljø- og Fødevareudvalget
5. september 2018
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0002.png
Disposition
1. Forhandlingerne
2. Budgettet
3. Rids af den fælles landbrugspolitik i dag og fremover
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
Målsætninger
Strategiske CAP-planer
Konditionalitet
Direkte betalinger og støttelofter
1-årige
grønne støtteordninger (”eco-schemes”)
Koblet støtte
Landdistriktsudvikling
Kontrol
Opfølgning på strategiske planer
4. Videre proces
2 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0003.png
1. Forhandlingerne
2. maj 2018 : Kommissionens forslag til EU’s flerårige budget
1. juni 2018: Kommissionens forslag til ny landbrugsreform
Efterår 2018 (Østrig FMSK): Arbejdsgrupper med artikelgennemgang og
rådsmødedrøftelser
Forår 2019 (Rumænien FMSK): Kommissionens deadline for forhandlingerne
2019: BREXIT (29. marts) + Valg til Europa-Parlamentet (23.-26. maj) + Ny
Kommission
Efterår 2019 (Finland FMSK), Forår 2020 (Ungarn FMSK) og Efterår 2020
(Tyskland FMSK)
1. januar 2021 : Ny reform skal træde i kraft
3
/ Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0004.png
2. Landbrugsbudgettet
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme (MFF)
reducerer landbrugsbudgettet, men hvor meget?
Løbende priser eller faste priser?
Sammenlignes år (2021 vs. 2020) eller perioder (2021-27 vs. 2014-
2020)?
Hvilken baseline: 2014-2020 eller 7 * 2020? Med eller uden UK?
Samlet landbrugsbudget, søjle 1 eller 2?
3,9 % (løbende
priser, 2020 vs.
2021, direkte
støtte)
5 % (løbende
priser, 7*2020
uden UK,
samlet budget)
21% (faste priser,
2014-2020, med
UK, samlet
budget)
4 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0005.png
2. Landbrugsbudgettet
ekstern konvergens
Medlemsstater, hvis hektarstøtte er under 90 % af EU-gennemsnittet
frem mod 2027, kan få lukket 50% af gappet op til de 90 % af
gennemsnittet
Støtte pr. hektar i 2021
600
Støtte pr. hektar i 2027
500
400
EUR pr. hektar
300
200
100
0
Slovenien
Portugal
Belgien
Polen
Bulgarien
Slovakiet
Litauen
Italien
Kroatien
Tjekkiet
Luxembourg
Grækenland
Rumænien
Tyskland
Sverige
Holland
Spanien
Frankrig
Letland
EU27
Ungarn
Cypern
Østrig
Irland
Malta
5 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
Danmark
Estland
Finland
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0006.png
3. Rids af den fælles landbrugspolitik i dag og fremover
Nuværende CAP
Søjle I
Søjle II
Markedsordninger
Landdistrikts-
programmet
Fremtidig CAP
Søjle I
Søjle II
CAP-plan
Markedsordninger
Koblet støtte
NY: Eco-schemes
Koblet støtte
Frivillige
ordninger med
visse bindinger
NY:
Omfordelings-
betaling
Grundbetaling
med degressivitet/
støtteloft
Frivillige
ordninger med
visse bindinger
Grundbetaling og
grønne krav
Krydsoverensstemmelse
6 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
Ny konditionalitet
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0007.png
3.a Målsætninger
7 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0008.png
3.b Strategiske planer: ny opgavefordeling mellem EU og
medlemsstaterne
EU-specifikke målsætninger
EU
Indikatorer
Brede interventionstyper
Identifikation af behov i den strategiske plan (CAP-
planen)
Danmark
Skræddersy interventioner efter behovene
Implementering / Fremdrift mod mål
8 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0009.png
3.b Strategiske planer: indhold
Behov
SWOT-analyse
Forhåndsevaluering
Strategisk miljøvurdering
Resultater, mål og budget
Mindst 40% skal bruges til klima; 30 % af søjle II til
klima, miljø og biodiversitet; 5 % af søjle II til LAG
Strategi
Interventioner
Beskrivelse af støttebetingelser, forpligtelser og satser
og sammenhæng mellem interventioner
Tværgående
Definitioner, konditionalitet, netværk for interessenter
Beskrivelse af tiltag for moderniseringen og forenkling
Andre elementer
Mål- og finansieringsplan
Beskrivelse af forvaltnings- og koordineringssystemet
9 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0010.png
3.c konditionalitet
Videreføres og styrkes: krav fra direktiver
og forordninger om miljø, sundhed og
dyrevelfærd, samt normer for God
Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM)
Kryds-
overensstemmelse
Grønning
De grønne krav ændres til normer for GLM
Baseline
Konditonalitet udgør obligatoriske krav og
støtte-baseline for frivillige ordninger
10 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0011.png
3.c Konditionalitet: krydsoverensstemmelse udbygges
Vandmiljø
Klima
Beskyttelse af
agerjord
Biodiversitet og
landskab
Dyresundhed
Plantesundhed
11 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0012.png
3.d Direkte betalinger: støttelofter og omfordelingsbetaling
Gennemsnitlig bedriftsstøttelse i 2013, hektar
Ca. 3.900 danske
bedrifter modtager
Reduktion af alle
mere end 60.000
betalinger over
euro i støtte.
60.000 euro og
”cap” på 100.000
Under 100 hvis
euro
man fratrækker løn
63
60
59
59
50
45
40
42
36
35
27
20
24
23
19
18
140
133
120
100
95
81
80
68
(ifølge
Kommissionen)
17
16
14
12
10
10
10
7
7
4
3
1
0
Portugal
Belgien
Estland
EU-28
Polen
Slovenien
Bulgarien
Slovakiet
Litauen
Letland
Tjekkiet
Italien
Kroatien
Finland
Rumænien
Sverige
Ungarn
Irland
Østrig
Tyskland
Luxembourg
Nederlandene
Spanien
Storbritannien
12 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
Grækenland
Danmark
Frankrig
Cypern
Malta
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0013.png
3.e Etårige
grønne støtteordninger (”eco-schemes”)
Frivillighed
Obligatoriske for MS, men frivillige for
ansøgere
Indhold
Vide muligheder for indhold som i søjle II
Skal adskille sig fra søjle II, men gerne
supplere
Forskel fra søjle II
Årlige i stedet for flerårige forpligtelser
Ingen national medfinansiering
Mere fleksible støttesatser (ikke blot
ekstra udgifter/indkomsttab)
13 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0014.png
3.f Koblet støtte
støtten afhænger af produktion
Nuværende CAP
Fremtidens CAP
Niveau
0-15 % af søjle I
- dog mulighed for
mere
- 27 ud af 28 lande
- Ca. 10 % i
gennemsnit
Kvæg, får, geder,
proteinafgrøder, frugt,
grønt, sukkerroer mv
10 %, dog mulighed for,
at samme niveau som i
2018 maksimalt kan
videreføres
Sektorer
Samme sektorer + non-
food afgrøder som
potentielt kan erstatte
fossile materialer
14 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0015.png
3.g landdistriktsudvikling
Otte interventionstyper
Miljø, klima og andre
forvaltningsforpligtelser
Naturbetingede eller andre
områdespecifikke
begrænsninger
Områdespecifikke ulemper som
følge af visse direktivpålagte
obligatoriske krav
Investeringer
Etablering af unge landbrugere
og etablering af virksomheder i
landdistrikter
Risikostyringsinstrumenter
Samarbejde
Videnoverførsel og information
15 / Miljø- og Fødevareministeriet / Titel på præsentation
Parallel til LDP i dag (eks)
Fx Økologisk arealtilskud og Pleje af græs
Støtte til landbrug på øer og i bjergegne
Natura 2000- og vandrammedirektiverne
Miljøteknologi, staldordninger og vådområder
Unge landbrugere, generationsskifte, LAG-
ordningen (lokale aktionsgrupper)
Tilskud til forsikringspræmier, gensidige fonde
Fremme samarbejde, fx mellem landmænd,
andels/producentorganisationer, innovation
Fremme innovation, udvikling, rådgivning,
videnoverførsel
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0016.png
3.h Kontrol
Medlemsstaterne skal fortsat have et integreret administrations- og
kontrolsystem (IACS).
Som noget nyt skal dette system også indeholde et satellitbaseret
arealmonitorerings-system.
Medlemsstaterne får pligt til at lagre data fra monitoreringen og stille
data til rådighed for landmænd og EU-institutioner.
Konditionalitet får en kontrolfrekvens på 1 pct. Kontrollen skal bl.a.
foregå ved at gennemføre fysisk kontrol på bedrifterne. Ny teknologi
kan tages i anvendelse, hvis kontrollen derved mindst er på niveau
med fysisk kontrol på bedrifterne.
16 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0017.png
3.i Hvad sker der, hvis målene ikke nås?
Scenarie A: MS
fremlægger
handlingsplan.
Scenarie B: MS
fremlægger
handlingsplan.
Scenarie C: MS
fremlægger
utilstrækkelig
handlingsplan.
Handlingsplanen løser
problemet. Ingen
yderligere handling
påkrævet.
Handlingsplanen løser
ikke
problemet. Ingen
sanktioner, fordi MS har
fulgt handlingsplan.
Tilpasning af CAP-plan
Kommissionen
suspenderer
udbetalinger
Passende
handlings-
plan:
scenarie
A/B
Beløb
bortfalder,
hvis MS
ikke
reagerer
17 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 672: Præsentation fra Miljø- og Fødevareministeriets teknisk gennemgang af CAP-forordningerne den 5. sep. 18
1939421_0018.png
4. Videre proces
Efterår 2018 (Østrig FMSK): Arbejdsgrupper med artikelgennemgang og
rådsmødedrøftelser
Forår 2019 : Kommissionens deadline for forhandlingerne
2019: BREXIT (29. marts) + Valg til Europa-Parlamentet (23.-26 maj) + Ny
Kommission
CAP-plan:
SWOT
Ex-ante
evaluering
Strategisk
miljøvurdering
Efterår 2019 (Finland FMSK), Forår 2020 (Ungarn FMSK) og Efterår 2020
(Tyskland FMSK)
1. januar 2020: frist for fremsendelse af CAP-plan til Kommissionen
1. januar 2021: Ny reform og CAP-plan skal træde i kraft
18 / Miljø- og Fødevareministeriet / Teknisk gennemgang af landbrugsreform for Miljø og Fødevareudvalget